Ei riitä kuten meille luterilaisille, että Jeesus sovitti kaikki syntimme 100% ja kasteen ja ehtoollisen sakramenteissa on meille sovitus. Vaan katoliset uskoo ettei mikään riitä vaan ihmisen pitää olla kiirastulessa jonkun aikaa mikä sovittaa ja tekee taivas kelpoiseksi. Esim. vasta syntynyt lapsi vaikka kastettaisiin ja kuolee kohta joutuu katolisten mukaan kiirastuleen.
Meillä luterilaisuudessa kasteessa liitetään Jeesuksen seurakuntaa ja on heti taivas kelpoinen vaikka kuolisikin heti ja ehtoollisessa leipä (Jeesuksen ruumis) ja viini (Jeesuksen veri) antaa synnit anteeksi. Ei tarvita aneita ei tarvita pitkiä rukouksia ei tarvitse kontata kirkon portaita ym. Emme tarvitse välittäjää meidän ja Jeesuksen väliin vaan voimme suoraan keskustella Jeesuksen kanssa.
Jeesuksen sovitus ei ole katolisille täydellinen
22
69
Vastaukset
- katolilainen
"Esim. vasta syntynyt lapsi vaikka kastettaisiin ja kuolee kohta joutuu katolisten mukaan kiirastuleen."
Luehan uudestaan läksysi. Kirjoitat järjettömyyksiä.- tulipamieleeni
Aivan minäkin tiedän luterilaisena, että näin ei ole. Itse asiassa ilmeisesti lestadiolaisten ja katolilaisten käsitykset tässä kohtaa kohtaavat. En ole itse lestadiolainen enkä katolilainen, tavallinen luterilainen vain. Luterilaisen kirkkomme virallinen oppi sen sijaan taitaa olla valitettavasti, että vauva saattaa joutua kadotukseen, jos ei kasteta. Mihin en itse kyllä yhdy.
Nykyaika ehkä tuottaakin kristityitä, jotka yhdistävät parhaat puolet eri kristinuskon haaroista. Sitä paitsi kristityt ovat sen vuorovaikutuksessa keskenään, ettei tätä voi mitenkään välttääkään. Olen silti tietysti pohjaltani luterilainen, vaikka ymmärränkin, että nyt Kristus hallitsee pyhien kanssa, vaikka en osaisikaan tiettyä pyhää pyytää rukoilemaan, enkä sellaista koe tarvitsevani varsinaisesti (lähinnä kai mihin traditioon tottuu).
Kiirastuli on itse asiassa aika mielenkiintoinen juttu, vaikka en siihenkään katolilaisittain usko, mutta se saa ajattelemaan, että ihminen saattaa hyvinkin eräänlaisessa "kiirastulessa" pohdiskella mennyttä elämäänsä ja katua sen tekoja, niitä, joita ei hoksannut maan päällä katua. Onko muuten niin, kuten joskus Hesarissa kirjoitettiin (maalliset lehdet ovat hyvin epäluotettavia, mitä tulee kristinuskosta kertomiseen, ilmeisesti kristinuskoa tuntevia toimittajia ei ole), että jonkin katolisen käsityksen mukaan lopulta kaikki pelastuvat käytyään kiirastulen läpi.
- jumalankäsikassara
Hura huh hah hei, nyt syntiä tekemään urakalla. Kaikesta vaan selviää kun katuilee tekojansa, pyytelee anteeksi. Kaik on nääs sovitettu.
- pyhpyh
No sinä tosiaan olet hura huh hah hei. Sen verran typeriä kirjoitat.
- PasiToivonen
Jos Suomessa ei olisi uskonnonvapautta, 'totuusvoittaaaina' olisi parhaillaankin teurastamassa ei-luterilaisia. Nyt hän joutuu purkamaan pahaa oloaan täällä.
Katoliset tuota harrasti ennen mutta luterilaiset ei ole koskaan vainoja harrastanut
- Jumalanhulluuttako
" Ei riitä kuten meille luterilaisille, että Jeesus sovitti kaikki syntimme 100% ja kasteen ja ehtoollisen sakramenteissa on meille sovitus.
- sakramnetit ei sovita mitään.
Jeesuksen risntinkuolema sai sovituksen aikaan ja usko Jeesukseen Kristukseen saa aikaan sielun pelastuksen. Kate ja ehtoollinen ei sitä tee.
" Vaan katoliset uskoo ettei mikään riitä vaan ihmisen pitää olla kiirastulessa jonkun aikaa mikä sovittaa ja tekee taivas kelpoiseksi. Esim. vasta syntynyt lapsi vaikka kastettaisiin ja kuolee kohta joutuu katolisten mukaan kiirastuleen."
- ei mitään kiirastiulta olekaan, se on vain katolisen opin yksi harhahaaroista.
" Meillä luterilaisuudessa kasteessa liitetään Jeesuksen seurakuntaa ja on heti taivas kelpoinen vaikka kuolisikin heti ja ehtoollisessa leipä (Jeesuksen ruumis) ja viini (Jeesuksen veri) antaa synnit anteeksi."
- kasteessa ei liitetä Jeesukseen, eikä seurakuntaan. Kaste ei tee taivaskelpoiseksi, vaan suko Jeesukseen Kristukseen.
Kaste vedessä on uskoontulon jälkeen tapahtuva toimitus. Ainakinn Raamatun mukaan, mutta evlut vääntää kieroon kirjoituksia.
1 Kor 12:
12. Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
- tämä ei siis ole vesikaste, vaan henkikaste.
" Ei tarvita aneita ei tarvita pitkiä rukouksia ei tarvitse kontata kirkon portaita ym. Emme tarvitse välittäjää meidän ja Jeesuksen väliin vaan voimme suoraan keskustella Jeesuksen kanssa. "
- tuo on totta :)
t. Jumalanhullu"sakramnetit ei sovita mitään" Lue uudesti Raamattusi jos edes omistat sellaisen.
JOH.3:5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
JOH.2:51. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
MATT.26:26Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28. sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
LUUK.22:19. Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20. Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
APT.2:38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Kannattaisi edes hiukan lukea Raamattua ennen kuin alkaa jotain väittämäänHelluntalaiset uskovat olevansa pelastettuja kun he seurakunnan edessä rehvastelevat mikrofoniin huutaen omia ansioita että kuinka minä otin Jeesuksen vastaa ja annoin elämäni Jeesukselle (tuo on täysin väärä käsite. Emme me voi antaa mitään elämää Jeesukselle vaan meillä luterilaisilla Jeesus antaa meille elämän ja ottaa meidät omikseen) Sakramentteja heillä ei ole vaan he korvaan ne hurmos ja kaatokokouksilla ym. Pysyn kaukana helluntalaisista ja katolisista ja jehovan todistajista kaikki ovat yhtä harhaoppineita
Ei se joka kastetaan pelastu, vaan se joka kastetaan ja uskoo pelastuu, ja se joka uskoo se myös tekee paljon, mutta se joka sanoo että uskoo, mutta ei tee, niin hän valhettelee, eikä totuus hänessä pysy, ja hänen uskonsa on kuollutta,
Sekä katolilaisuus, että luteriilaisuus, edustavat uskosta luopumista, eivätkä oikeaa Jumalan seurakuntaa.
Erottautukaa näistä luopmuksen lahkoista, joita maailma on tänään täynnä, te ette tarvitse huonoa seurakunta yhteytä oppiaksenne Jumalan ja Herran tahtoa, vaan vilpittömän halun seurata Herraa Jeesusta Kristusta.
Kristus on tie, totuus ja elämä.Sakramenteissa on syntien anteeksi antamus. Katolisilla ei ole oikea ehtoollinen he erottavat leivän ja viinin toisistaan ja vain papit (isät) saa viinin muut tyytyvät vain leipään.
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Sakramenteissa on syntien anteeksi antamus. Katolisilla ei ole oikea ehtoollinen he erottavat leivän ja viinin toisistaan ja vain papit (isät) saa viinin muut tyytyvät vain leipään.
Luterilaisuus ei seuraa sen paremmin oikean Jumalan seurakunna oppia, kuin katolilaisuus.
Kumpainenkin on poikennut Raamatusta löytyvistä seurakunta ohjeita, ja sinullekkin annan neuvon, että erottaudu siitä luterilaiuuden lahkosta, jotta Jumalan tuntemisesi voitaisiin saattaa terveelle pohjalle.totuusvoittaaaina kirjoitti:
Sakramenteissa on syntien anteeksi antamus. Katolisilla ei ole oikea ehtoollinen he erottavat leivän ja viinin toisistaan ja vain papit (isät) saa viinin muut tyytyvät vain leipään.
Katsoppa mitä Jumala sanoo ehtoollisen esikuvista Mooseksen kirjoissa.
Ehtoollinen on niille, joiden synnit ON ANTEEKSIANNETTU. Kertakaikkisesti.
Kaste on se "sakramentti", jossa Jumala vanhurskauttaa syntisen, ei ehtoollinen, tai "synninpäästö", tai "evankeliumin julistaminen".mikko.ainasoja kirjoitti:
Luterilaisuus ei seuraa sen paremmin oikean Jumalan seurakunna oppia, kuin katolilaisuus.
Kumpainenkin on poikennut Raamatusta löytyvistä seurakunta ohjeita, ja sinullekkin annan neuvon, että erottaudu siitä luterilaiuuden lahkosta, jotta Jumalan tuntemisesi voitaisiin saattaa terveelle pohjalle.Ainakin luterilaisilla on oikea kaste ja ehtoollisoppi mikä on alkuseurakunnasta suoraan. Yleensä messussa on aina ensin synnintunnustus ja synnistä pois pääsy ja luterilainen uskoo että ehtoollinen on tarkoitettu kaikille syntisille vain katoliset kuvittelevat olevansa synnittömiä.
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Ainakin luterilaisilla on oikea kaste ja ehtoollisoppi mikä on alkuseurakunnasta suoraan. Yleensä messussa on aina ensin synnintunnustus ja synnistä pois pääsy ja luterilainen uskoo että ehtoollinen on tarkoitettu kaikille syntisille vain katoliset kuvittelevat olevansa synnittömiä.
Vauvakaste ei ole Raamatun oppiin perustuvaa, eikä liturgiset ehtoolliset, vai voitko todistaa Raamatusta, että on?
Et voi.
- vanhaasia
Olen kuullut sanan kiirastuli jo lapsena ja kyllä sellainen siksi on olemassa
- PasiToivonen
>>Katoliset tuota harrasti ennen mutta luterilaiset ei ole koskaan vainoja harrastanut...>>
"Stolbovan rauhassa Karjala joutui Ruotsin vallan alle, mutta sen väestölle taattiin oikeus ortodoksisen uskonnon harjoittamiseen. Kuitenkin pian luterilainen puhdasoppisuus nousi valtakunnassa vallalle ja väestöä ryhdyttiin käännyttämään luterilaisuuteen. Valtiovallan määräyksestä ortodoksisen väestön oli osallistuttava luterilaisiin jumalanpalveluksiin ja ortodoksipappien sallittiin toimivan vain venäjänkielisen väestön keskuudessa. Inkerinmaan valvojana toiminut Johannes Gezelius nuoremman mielestä ortodoksisuus oli ”melkein pimeyden ja perkeleen, turkin ja pakanain uskoon verrattava”.[4]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ortodoksinen_kirkko
"Stolbovan rauhassa luvattua uskonnonvapautta ei ollut tarkoituskaan pitää. Sankarikuninkaaksi ylistetty suomalaisten teurastuttaja ja teurastaja Gustav II Adolf käski alamaistaan Viipurin linnan isäntää teloittamaan kaikki karjalaiset, jotka eivät luovu "kerettiläisyydestä" ja ota luterilaisen kirkon kastetta. Tätä täydennettiin 1630-luvulla suunnitelmalla kreikkalaiskatolisen uskonnon tuhoamisesta Karjalassa. Kääntyminen kreikkalaiskatoliseen uskontoon julistettiin kuolemalla rangaistavaksi teoksi. Valloitettujen alueiden luostarit ja kirkot tuhottiin. Sakkolan ortodoksinen kirkko säästyi kauimmin, poltettiin vasta 1680-luvulla. Johannes Gezelius nuorempi oli silloin Karjalan ja Inkerin superintendenttinä. "
http://www.heinola.org/~patato/Rome-6.html - PasiToivonen
Ylläpidolle tiedoksi, eikö yllä olevan viestin voisi poistaa.
- PasiToivonen
Tarkoitan MinnaSmilen mainosta, jota hän on massapostittanut useallekin foorumille.
- rfdhjjylkuljkmhgkjhmbfm
Olen lähettänyt jo kolme eri ilmoitusta samasta asiasta, mutta mitään ei tapahdu.
- sivustaseurailen
Oletko sinä nyt sitten päättänyt valloittaa tämän palstan kuten aikoinaan balttis valloitti (tosin eri nimimerkeillä) luterilaisuus-palstan ja kirjoitti ainaisia vihakirjoituksia luterilaisia vastaan, oli uudestikastaja ja vihasi Lutheria yli kaiken ja hänestä syntynyttä kirkkoa. Palsta oli täynnä hänen kirjoituksiaan ja kaikki muut kaikkosivat. Olen nimittäin nyt lueskellut tätä, ja tämä näyttää sisältävän aika paljon kirjoituksiasi. Sitten näemmä yksi aikuiskastaja, sama joka meilläkin käy saarnaamassa on toinen valloittaja. Missä katolilaisten nyt otaksutaan keskustelevan? Olen muuten itse luterilainen. Lisäksi olen vähän huolissani sinusta, sillä mielestäni aiheutat 1. haittaa Kristuksele 2. haittaa sille yhteisölle, johon kuulut ja jota näemmä jo kaikki muutkin parjaavat (en itse kuulu kyseiseen, mutta syvä myötätuntoni on heidän puolellaan).
- herättiajatuksia
Pääongelma varmaan nousee siitä, että luterilaisuus on ehkä ainoa täysin monergistinen kristinuskon haara. Sen heikkoja kohtia on, että se toisaalta saattaa saada myös eräänlaiseen passiivisuuteen ja hengelliseen laiskuuteen, vaikka tietysti evankeliumi on sataprosenttisesti totta ja Kristus täydellisen kykenevä täyttämään lain puolestamme ja näin ollen pelastamaan ihmisen. Mutta näkeehän sen jo Uudesta Testamentista, että myös ohjeita on pitänyt antaa, ettei elettäisi kuin pellossa evankeliumin ilosanoman vastaanottamisen jälkeen. Oikeastaan kristikunta on käynyt tätä kamppailua alusta saakka, eli siis missä kulkee raja, vaikka Kristus pelastanut onkin, miten elää sen jälkeen. Toiset vain sitten välillä käyttävät vähän keppiä ja pakkoakin, sillä on huomattu, että ihminen on luonnostaan vielä aika laiska. Luther oli varmaan pikkutarkka itsensä tutkija, ja näin syntyi tietenkin luterilaisuus, sillä hän huomasi kaiken mahdollisen pienenkin pahan, mitä teki.
Siitä huolimatta, että meillä protestanttisuudessa on enemmän monergismia, meillekin on syntynyt hyvinkin paljon tuota samaa, eräänlaisia syntiluetteloita ja vastaavaa tai sitten jonkinlaista herätystä, josta on saattanut tulla hyvinkin puritaanista, kun on ollut jokin alennustila, jossa on väsähdetty ja ryhdytty kunnolla elämään pellossa, ja vastalääkkeenä on sitten ollut suoranainen puritanismi. Tämähän on itse asiassa eräänlaista maallikkoluostariliikettä. Sen ongelma on vain siinä, että se vaatii kaikilta samaa, joten näyttäisi siltä, että siitä onkin tullut pakkopaita joillekin, ikään kuin oltaisiin vaatimassa kaikkia luostarissa asumaan vaikka ei naimattomana.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762691Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2761539Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461497- 871341
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3991301Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3851246Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat38997Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2889Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254812Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun316805