Diesel ei kannata

bensamies

No nyt ollaan Suomessa tilanteessa että dieselien kysyntä on romahtanut.Dieselin käyttövoimavero henkilöautossa on sitä luokkaa että diesel ei kannata missään tilanteessa.

67

10412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bensamersu

      Olen samaa mieltä kanssasi ja onnellinen siitä että omalta kohdaltani on kalina ja aamuinen savuterrorismi ohitse.Bensa veti pitemmän korren.

      • diesel rules

        Nyky ajan Tiiselit on paljon tehokkaampia mitä saman kokoset bensat..... Ja eikös tiisselissä ole vähempi päästöjäki!!!!!!!


      • jjj
        diesel rules kirjoitti:

        Nyky ajan Tiiselit on paljon tehokkaampia mitä saman kokoset bensat..... Ja eikös tiisselissä ole vähempi päästöjäki!!!!!!!

        käsittääkseni tehon yksikkönä on edelleen watti, missäs tiisselissä niin paljon tehoa on ettei samankokoinen bensa pärjäisi?


      • Timo
        jjj kirjoitti:

        käsittääkseni tehon yksikkönä on edelleen watti, missäs tiisselissä niin paljon tehoa on ettei samankokoinen bensa pärjäisi?

        Ei taida paljon herneet liikkua, jos kuvittelet, että saman tehoinen bensakone kykenisi siihen mitä diesel(siis käytännössä)Millimetripaperilla katsoen 0-100km välisessä kiihtyvyydessä suunnilleen sama ja huippunopeus. Kaikki muu on sitten dieselillä reippaasti parempaa tasoa.Ainakaan et ole koskaan ajanut dieselillä, jos tuollaiset on ajatukset.


      • jjj
        Timo kirjoitti:

        Ei taida paljon herneet liikkua, jos kuvittelet, että saman tehoinen bensakone kykenisi siihen mitä diesel(siis käytännössä)Millimetripaperilla katsoen 0-100km välisessä kiihtyvyydessä suunnilleen sama ja huippunopeus. Kaikki muu on sitten dieselillä reippaasti parempaa tasoa.Ainakaan et ole koskaan ajanut dieselillä, jos tuollaiset on ajatukset.

        Lueppa Timo tekstit tarkemmin, diesel rules kirjoitti näin: -Nyky ajan Tiiselit on paljon tehokkaampia mitä saman kokoset bensat-
        Kyllä tossa minun mielestä verrataan tehoja auton moottoritilavuuteen vai löytyykö sun mielestä jostain 1,8 litrasesta diisselistä yli 200hv (kuten Seat Leon Cuprasta)??


      • Diesel tottakai!
        jjj kirjoitti:

        Lueppa Timo tekstit tarkemmin, diesel rules kirjoitti näin: -Nyky ajan Tiiselit on paljon tehokkaampia mitä saman kokoset bensat-
        Kyllä tossa minun mielestä verrataan tehoja auton moottoritilavuuteen vai löytyykö sun mielestä jostain 1,8 litrasesta diisselistä yli 200hv (kuten Seat Leon Cuprasta)??

        Jospa tutustuisit asiaan paremmin, ennen kuin tulet tänne kertomaan tietämättömyydestäsi. Esim. Citroenin uusi C4 on saatavilla 1.6 litraisilla bensa- ja diesel-koneilla, jotka molemmat yhtä tehokkaita/tehottomia (80 kw). Vääntöä kyllä tosin löytyy dieselin puolelta sitäkin enemmän, 260 Nm vs. 147 Nm.


      • jjj
        Diesel tottakai! kirjoitti:

        Jospa tutustuisit asiaan paremmin, ennen kuin tulet tänne kertomaan tietämättömyydestäsi. Esim. Citroenin uusi C4 on saatavilla 1.6 litraisilla bensa- ja diesel-koneilla, jotka molemmat yhtä tehokkaita/tehottomia (80 kw). Vääntöä kyllä tosin löytyy dieselin puolelta sitäkin enemmän, 260 Nm vs. 147 Nm.

        Sullekin samat kuin Timolle, lue tekstit tarkemmin. Se nyt on valitettavaa jos Citikkaan ei saa tehokkaampia bensakoneita kuin 1.6 vapaasti hengittävä. Totuus vain on se että bensakoneesta saadaan enemmän litraTEHOJA kuin dieselistä sitä tossa lähdin alunperin oikomaan, vai onko sulla parempaa tietoa??


      • Diesel tottakai!
        jjj kirjoitti:

        Sullekin samat kuin Timolle, lue tekstit tarkemmin. Se nyt on valitettavaa jos Citikkaan ei saa tehokkaampia bensakoneita kuin 1.6 vapaasti hengittävä. Totuus vain on se että bensakoneesta saadaan enemmän litraTEHOJA kuin dieselistä sitä tossa lähdin alunperin oikomaan, vai onko sulla parempaa tietoa??

        Ei ne tehot kuule enää kaikkea ratkaise.
        Siinä sun mainitsemassasi Seatissa (165 kw) vääntöä vain 280 nm, kun taas puolet tehottomammassa (80 kw) Citroenissa 260 nm!
        Tehoja kun vertaat suhteessa vääntöön, niin näet varmasti mistä on kyse.


      • jjj
        Diesel tottakai! kirjoitti:

        Ei ne tehot kuule enää kaikkea ratkaise.
        Siinä sun mainitsemassasi Seatissa (165 kw) vääntöä vain 280 nm, kun taas puolet tehottomammassa (80 kw) Citroenissa 260 nm!
        Tehoja kun vertaat suhteessa vääntöön, niin näet varmasti mistä on kyse.

        Vaikka vääntöa löytyykin liki saman verran niin Miten on suoritusarvojen laita, hä?? Ne on aivan eri maailmoista, kyllä se on teho mikä autoa liikuttaa. Vastaavasti voi sanoa tosta Citikasta että ompa huonot suoritusarvot vaikka vääntöä on noinkin paljon, eikö niin?
        Kerääppä noille autoille arvot 0-100km/h, huippunopeus ja vaikka se sitkeysarvokin niin analysoidaan yhdessä kumpi siihen suorituskykyyn vaikuttaa teho vai vääntö. Kyllä ne turbodieselin edut on sielä kulutuspuolella, ei sotketa niitä urheiluautoihin...


      • Diesel tottakai
        jjj kirjoitti:

        Vaikka vääntöa löytyykin liki saman verran niin Miten on suoritusarvojen laita, hä?? Ne on aivan eri maailmoista, kyllä se on teho mikä autoa liikuttaa. Vastaavasti voi sanoa tosta Citikasta että ompa huonot suoritusarvot vaikka vääntöä on noinkin paljon, eikö niin?
        Kerääppä noille autoille arvot 0-100km/h, huippunopeus ja vaikka se sitkeysarvokin niin analysoidaan yhdessä kumpi siihen suorituskykyyn vaikuttaa teho vai vääntö. Kyllä ne turbodieselin edut on sielä kulutuspuolella, ei sotketa niitä urheiluautoihin...

        Ai urheiluautoihin? Onko sinun mielestäsi joku Seat muka urheiluauto? MB CLK ja BMW Ci ovat mielestäni lähempänä urheiluauto, ja molemmathan saa toki myös dieselinä.
        Ja mihin sinä sitä suorituskykyä tarvitset? Turvallisiin ohituksiin, kyllä. Valitettavasti taidat itse kuitenkin tarkoittaa itsetuntosi kohenemista, kun pääset vähän liikennevaloista kepittämään;) Säälittävää!


      • jjj
        Diesel tottakai kirjoitti:

        Ai urheiluautoihin? Onko sinun mielestäsi joku Seat muka urheiluauto? MB CLK ja BMW Ci ovat mielestäni lähempänä urheiluauto, ja molemmathan saa toki myös dieselinä.
        Ja mihin sinä sitä suorituskykyä tarvitset? Turvallisiin ohituksiin, kyllä. Valitettavasti taidat itse kuitenkin tarkoittaa itsetuntosi kohenemista, kun pääset vähän liikennevaloista kepittämään;) Säälittävää!

        Kyllä tuo Seatti olisi minulle aikamoinen urheiluauto, nuo sinun mainitsemasi merkit kun menevät hinnaltaan sellasiin svääreihin ettei meikäläisellä niihin ikinä ole varaa. Kyse oli moottoritilavuudesta ja tehosta bensa/diesel nyt kun sulla loppu faktat niin koitetaan piikitellä muilla asioilla. TODELLA SÄÄLITTÄVÄÄ.


      • CDTI
        jjj kirjoitti:

        Kyllä tuo Seatti olisi minulle aikamoinen urheiluauto, nuo sinun mainitsemasi merkit kun menevät hinnaltaan sellasiin svääreihin ettei meikäläisellä niihin ikinä ole varaa. Kyse oli moottoritilavuudesta ja tehosta bensa/diesel nyt kun sulla loppu faktat niin koitetaan piikitellä muilla asioilla. TODELLA SÄÄLITTÄVÄÄ.

        Jos haluat pärjätä sillä sun bensa-autolla dieselin rinnalla niin saat kyllä kepittää aika lailla, kierrokset jossain 4000-6000 ja kun vastaavasti dieselillä 1500-3000. Siinäs näet, diesel on joka tilanteessa suorituskykyisempi kun sitä ei tarvitse huudattaa niin, että perässä ajaville tulee kanamunakakkahaju sisään. Nykydiesel ei edes savuta eikä haise mutta lähtee mukavasti valoista rivakasti repimään ihan alhaisilla kierroksilla. Kone ei huuda vaan murisee pikkaisen ärhäkästi kun bensiinikäyttöiset autot katoavat taustapeilissä.

        Näin meillä, jokapäiväistä autoilua ja bensiinikäyttöiseen autoon en vaihda ikuna.


      • jjj
        CDTI kirjoitti:

        Jos haluat pärjätä sillä sun bensa-autolla dieselin rinnalla niin saat kyllä kepittää aika lailla, kierrokset jossain 4000-6000 ja kun vastaavasti dieselillä 1500-3000. Siinäs näet, diesel on joka tilanteessa suorituskykyisempi kun sitä ei tarvitse huudattaa niin, että perässä ajaville tulee kanamunakakkahaju sisään. Nykydiesel ei edes savuta eikä haise mutta lähtee mukavasti valoista rivakasti repimään ihan alhaisilla kierroksilla. Kone ei huuda vaan murisee pikkaisen ärhäkästi kun bensiinikäyttöiset autot katoavat taustapeilissä.

        Näin meillä, jokapäiväistä autoilua ja bensiinikäyttöiseen autoon en vaihda ikuna.

        Säähän et vastannut alkuperäiseen kysymykseen vaan lähdit pyörittää ihan omaa stooria. Vastaa kysymykseen litratehoista eläkä rakenna mitään ihme tarinoita liikennevaloista.


      • CDTI
        jjj kirjoitti:

        Säähän et vastannut alkuperäiseen kysymykseen vaan lähdit pyörittää ihan omaa stooria. Vastaa kysymykseen litratehoista eläkä rakenna mitään ihme tarinoita liikennevaloista.

        Vastasinhan, etkö osaa lukea? Mä sanoin, että jos haluat pärjätä dieselautolle saat kepittä sitä bensatoosaa ihan tosissasi. Eli talla pohjaan, urut auki ja kone huutamaan kuin pillastunut hirvi niin kyllä se sun autosi sitten ohi menee kun ne bensiinikoneen "paremmat" litratehot on jossain siellä 4000-6000 kierrosten tietämillä. Sitä vain, että kuka viitsii ajaa jatkuvasti tuollaisella tyylillä?


      • jjj
        CDTI kirjoitti:

        Vastasinhan, etkö osaa lukea? Mä sanoin, että jos haluat pärjätä dieselautolle saat kepittä sitä bensatoosaa ihan tosissasi. Eli talla pohjaan, urut auki ja kone huutamaan kuin pillastunut hirvi niin kyllä se sun autosi sitten ohi menee kun ne bensiinikoneen "paremmat" litratehot on jossain siellä 4000-6000 kierrosten tietämillä. Sitä vain, että kuka viitsii ajaa jatkuvasti tuollaisella tyylillä?

        Kuka yleensäkkään jatkuvasti ulosmittaa autonsa tehoja? Mennään muuten aika rivakasti jos kiekkoja jatkuvasti tuolla 4000-6000 paikkeilla pidetään. Näytät edelleen vertaavan samantehoisia bensa/diesel autoja keskenään vaikka kysymys oli litratehoista.


      • CDTI
        jjj kirjoitti:

        Kuka yleensäkkään jatkuvasti ulosmittaa autonsa tehoja? Mennään muuten aika rivakasti jos kiekkoja jatkuvasti tuolla 4000-6000 paikkeilla pidetään. Näytät edelleen vertaavan samantehoisia bensa/diesel autoja keskenään vaikka kysymys oli litratehoista.

        Mikä ihmeen litrateho, onko sellaista fysikaalista suurretta edes olemassakaan? Vai puhutko kenties litra ja teho -suhteesta? Kenties? Kun en oikein tiedä mitä sillä litrateho jutullasi oikein haluat kertoa koska autolla ajetaan siis niinkuin käytännössä. Kukaan ei osta autoa jonkun litratehon takia. Mutta jos haluat vertailla bensiini- ja dieselauton litrateho suhteita niin hyvä esimerkki olisi varmaan BMW 530i ja 530D

        http://www.bmw.fi/nybil/data.asp?bilmerke=BMW&serie=5-sarja&karosseri=Sedan&modell=530i
        http://www.bmw.fi/nybil/data.asp?bilmerke=BMW&serie=5-sarja&karosseri=Sedan&modell=530d

        Ja tottakai PITÄÄ VERRATA SAMANKOKOISIIN MOOTTOREIHIN, ILMAN MUUTA. Siitähän tässä on kysymys. Yritä nyt päättää mistä kinastelet. Nykyajan Diesel on yksinkertaisesti parempi, rivakampi ja mielyttävämpi ajaa, onhan minulla ollut bensiiniautoja vaikka hurumycket ja tiedän mitä puhun. Sinun kohdollasai taitaa olla kokemuksia pelkästään bensiinikäyttöisestä autosta, joten SHUT THE FUCK UP. Älä opeta isääsi nussimaan.


      • Tottakai diesel!
        jjj kirjoitti:

        Kyllä tuo Seatti olisi minulle aikamoinen urheiluauto, nuo sinun mainitsemasi merkit kun menevät hinnaltaan sellasiin svääreihin ettei meikäläisellä niihin ikinä ole varaa. Kyse oli moottoritilavuudesta ja tehosta bensa/diesel nyt kun sulla loppu faktat niin koitetaan piikitellä muilla asioilla. TODELLA SÄÄLITTÄVÄÄ.

        Tosiaan, kuten muut jo olivatkin ehtineet mainita, niin mitä oikein teet tuolla moottoritilavuuden ja tehon suhteella? Onko siihen turvauduttava, kun ei enään muuta puolustusta keksi? Kiihtyvyys ja nopeusko kaikki kaikessa? Siis niiiinku todella säälittävää!:) Yleensä muuten tarkastellaan tehon ja PAINOn suhdetta, joka Seatilla kieltämättä on hyvä.
        Mutta mitä järkeä on repiä pikkukoneesta(1,8) tehoa irti ihan tolkuttomasti? Käsittääkseni sellaisten moottoreiden elinikäkin on lyhyempi, ainakin "väärissä" käsissä...


      • jjj
        CDTI kirjoitti:

        Mikä ihmeen litrateho, onko sellaista fysikaalista suurretta edes olemassakaan? Vai puhutko kenties litra ja teho -suhteesta? Kenties? Kun en oikein tiedä mitä sillä litrateho jutullasi oikein haluat kertoa koska autolla ajetaan siis niinkuin käytännössä. Kukaan ei osta autoa jonkun litratehon takia. Mutta jos haluat vertailla bensiini- ja dieselauton litrateho suhteita niin hyvä esimerkki olisi varmaan BMW 530i ja 530D

        http://www.bmw.fi/nybil/data.asp?bilmerke=BMW&serie=5-sarja&karosseri=Sedan&modell=530i
        http://www.bmw.fi/nybil/data.asp?bilmerke=BMW&serie=5-sarja&karosseri=Sedan&modell=530d

        Ja tottakai PITÄÄ VERRATA SAMANKOKOISIIN MOOTTOREIHIN, ILMAN MUUTA. Siitähän tässä on kysymys. Yritä nyt päättää mistä kinastelet. Nykyajan Diesel on yksinkertaisesti parempi, rivakampi ja mielyttävämpi ajaa, onhan minulla ollut bensiiniautoja vaikka hurumycket ja tiedän mitä puhun. Sinun kohdollasai taitaa olla kokemuksia pelkästään bensiinikäyttöisestä autosta, joten SHUT THE FUCK UP. Älä opeta isääsi nussimaan.

        No niin juuri tästä suhteesta on kysymys jos se ei sulle heti valjennut. Tuo sun esimerkki on aika huono, koskee vain BMW:tä sekä tuo bensa on vapaastihengittävä ts ei siitä ole haettukkaan huipputehoja.
        Alunperin lähdin kommentoimaan väitettä että samankokoinen diesel olisi tehokkaampi kuin bensa eli tullaan mainitsemaasi litra ja teho suhteeseen. No, mainitsemassani Seatissa se näyttäs olevan 126hv/1l, heitä siihen joku diisselin arvo.
        Sää nyt sotket tähän käytännön ajot ja muut mieltymykset. Olen koeajanut kolmea eri turbodiisseliä mutta en ole omistanut yhtään. Todella mukavia ajettavia oli nuo kaikki kolme. Nyt vaan oli kysymys vain kylmästä, niinkuin korjasit, litra ja teho suhteesta.


      • CDTI
        jjj kirjoitti:

        No niin juuri tästä suhteesta on kysymys jos se ei sulle heti valjennut. Tuo sun esimerkki on aika huono, koskee vain BMW:tä sekä tuo bensa on vapaastihengittävä ts ei siitä ole haettukkaan huipputehoja.
        Alunperin lähdin kommentoimaan väitettä että samankokoinen diesel olisi tehokkaampi kuin bensa eli tullaan mainitsemaasi litra ja teho suhteeseen. No, mainitsemassani Seatissa se näyttäs olevan 126hv/1l, heitä siihen joku diisselin arvo.
        Sää nyt sotket tähän käytännön ajot ja muut mieltymykset. Olen koeajanut kolmea eri turbodiisseliä mutta en ole omistanut yhtään. Todella mukavia ajettavia oli nuo kaikki kolme. Nyt vaan oli kysymys vain kylmästä, niinkuin korjasit, litra ja teho suhteesta.

        Alunperin vertailtiin siis te vertailitte samankokoisia bensiini- ja dieselautoja keskenään.
        Siitähän tässä on kokoajan ollut kysymyksessä.
        sinä tuot esille jonkun litratehoasian, jolla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa, kuten varmaan huomaat, se sun litrateho ei kiinnosta ketään.


      • jjj
        Tottakai diesel! kirjoitti:

        Tosiaan, kuten muut jo olivatkin ehtineet mainita, niin mitä oikein teet tuolla moottoritilavuuden ja tehon suhteella? Onko siihen turvauduttava, kun ei enään muuta puolustusta keksi? Kiihtyvyys ja nopeusko kaikki kaikessa? Siis niiiinku todella säälittävää!:) Yleensä muuten tarkastellaan tehon ja PAINOn suhdetta, joka Seatilla kieltämättä on hyvä.
        Mutta mitä järkeä on repiä pikkukoneesta(1,8) tehoa irti ihan tolkuttomasti? Käsittääkseni sellaisten moottoreiden elinikäkin on lyhyempi, ainakin "väärissä" käsissä...

        Alkuperäinen tarkoitus oli oikaista kommentti -vastaavan kokoinen diiseli tehokkaampi kuin bensa- ja mikä tuohon kommenttiin sopisi paremmin kuin vertailla moottoritilavuuden ja tehon suhdetta? Oma esimerkkini edustaa varmaan tuolla saralla bensakoneiden huippua 1.8 litrasissa, kuten edustaa BMW 530d diiseleissä omassa kokoluokassaan. Mutta löytyy monia tehokkaampia samankokoisia ahdettuja bensakoneita kun tuo 530d on. Järki on tietysti toinen juttu mutta osoittaa vain sen että ahtimella varustetusta bensakoneesta saadaan todella kovia teholukemia (verraten alkuperäiseen aiheeseen). Kiihtyvyys ja nopeus tulevat TEHON myötä, ei ne mulle henkilökohtaisesti ole kaikki kaikessa.
        Dieselin mukava 'käytännön suorituskyky' onkin sitten aivan eri juttu, nyt verrattiin absoluuttista tehoa.


      • jamppa
        jjj kirjoitti:

        Alkuperäinen tarkoitus oli oikaista kommentti -vastaavan kokoinen diiseli tehokkaampi kuin bensa- ja mikä tuohon kommenttiin sopisi paremmin kuin vertailla moottoritilavuuden ja tehon suhdetta? Oma esimerkkini edustaa varmaan tuolla saralla bensakoneiden huippua 1.8 litrasissa, kuten edustaa BMW 530d diiseleissä omassa kokoluokassaan. Mutta löytyy monia tehokkaampia samankokoisia ahdettuja bensakoneita kun tuo 530d on. Järki on tietysti toinen juttu mutta osoittaa vain sen että ahtimella varustetusta bensakoneesta saadaan todella kovia teholukemia (verraten alkuperäiseen aiheeseen). Kiihtyvyys ja nopeus tulevat TEHON myötä, ei ne mulle henkilökohtaisesti ole kaikki kaikessa.
        Dieselin mukava 'käytännön suorituskyky' onkin sitten aivan eri juttu, nyt verrattiin absoluuttista tehoa.

        moottori -osastolle vertailemaan niitä sun litratehojasi, siellä voit väitellä asiasta ihan orgasmiin asti. Tämä palsta on meille laatuautoilijoita varten.


      • Diesel tottakai!
        jjj kirjoitti:

        Alkuperäinen tarkoitus oli oikaista kommentti -vastaavan kokoinen diiseli tehokkaampi kuin bensa- ja mikä tuohon kommenttiin sopisi paremmin kuin vertailla moottoritilavuuden ja tehon suhdetta? Oma esimerkkini edustaa varmaan tuolla saralla bensakoneiden huippua 1.8 litrasissa, kuten edustaa BMW 530d diiseleissä omassa kokoluokassaan. Mutta löytyy monia tehokkaampia samankokoisia ahdettuja bensakoneita kun tuo 530d on. Järki on tietysti toinen juttu mutta osoittaa vain sen että ahtimella varustetusta bensakoneesta saadaan todella kovia teholukemia (verraten alkuperäiseen aiheeseen). Kiihtyvyys ja nopeus tulevat TEHON myötä, ei ne mulle henkilökohtaisesti ole kaikki kaikessa.
        Dieselin mukava 'käytännön suorituskyky' onkin sitten aivan eri juttu, nyt verrattiin absoluuttista tehoa.

        Tosiaan, tuohon kokoluokkaan(1,8) ei tällä hetkellä löydy varmastikaan samantehoista dieselmoottoria. Toisaalta dieselmoottorit ovat kehittyneet viimevuosina todella paljon verrattuna bensamoottoreihin ja tulevat kehittymään myös tulevaisuudessa.
        Itse ainakin uskoisin, että pienissä bensakoneissa on tullut tehojen yläraja vastaan (sarjatuotantomalleissa), kun taas vastaavan kokoisissa dieselmoottoreissa on vielä paljon kasvupotentiaalia jäljellä.
        Jos jatketaan tätä keskustelua vaikka muutaman vuoden kuluttua uudelleen, niin uskoisin tilanteen silloin olevan hieman toisin;)


      • jjj
        Diesel tottakai! kirjoitti:

        Tosiaan, tuohon kokoluokkaan(1,8) ei tällä hetkellä löydy varmastikaan samantehoista dieselmoottoria. Toisaalta dieselmoottorit ovat kehittyneet viimevuosina todella paljon verrattuna bensamoottoreihin ja tulevat kehittymään myös tulevaisuudessa.
        Itse ainakin uskoisin, että pienissä bensakoneissa on tullut tehojen yläraja vastaan (sarjatuotantomalleissa), kun taas vastaavan kokoisissa dieselmoottoreissa on vielä paljon kasvupotentiaalia jäljellä.
        Jos jatketaan tätä keskustelua vaikka muutaman vuoden kuluttua uudelleen, niin uskoisin tilanteen silloin olevan hieman toisin;)

        Niin, totta puhut että moottorien kehitys on viimevuosina siirtynyt diesel puolelle ja sillä on todellakin merkittäviä etuja bensakoneeseen nähden. Dieseleissä kohtuullisen kovakin tehon ja väännön nosto ei juuri kulutusta hirveästi kasvata, bensasta tulee aika juoppo kun siitä otetaan tehoja irti. Päästöt ym pienen kulutuksen edut ovat dieselin puolella.
        Myös henkilökohtaisesti olen kiinnostunut dieselistä en kai muuten tätä palstaa seuraisikaan. No kunhan tää Suomen syrjivä verotus / auton hankintahinnan erotus bensaan saataisiin Saksan tasolle niin mun valinta ois selvä.
        Alunperin lähdin vain kommentoimaan jo tuota moneen kertaan mainittua väitettä, asiat asioina. Keskusteluhan on aina avartavaa..

        Hyvät Joulunodotukset sulle ja nimimerkki CDTI:lle


      • Diesel tottakai!
        jjj kirjoitti:

        Niin, totta puhut että moottorien kehitys on viimevuosina siirtynyt diesel puolelle ja sillä on todellakin merkittäviä etuja bensakoneeseen nähden. Dieseleissä kohtuullisen kovakin tehon ja väännön nosto ei juuri kulutusta hirveästi kasvata, bensasta tulee aika juoppo kun siitä otetaan tehoja irti. Päästöt ym pienen kulutuksen edut ovat dieselin puolella.
        Myös henkilökohtaisesti olen kiinnostunut dieselistä en kai muuten tätä palstaa seuraisikaan. No kunhan tää Suomen syrjivä verotus / auton hankintahinnan erotus bensaan saataisiin Saksan tasolle niin mun valinta ois selvä.
        Alunperin lähdin vain kommentoimaan jo tuota moneen kertaan mainittua väitettä, asiat asioina. Keskusteluhan on aina avartavaa..

        Hyvät Joulunodotukset sulle ja nimimerkki CDTI:lle

        Hyvät joulut ja uudet vuodet myös sinne!


      • piitter
        jjj kirjoitti:

        käsittääkseni tehon yksikkönä on edelleen watti, missäs tiisselissä niin paljon tehoa on ettei samankokoinen bensa pärjäisi?

        otappa ja vertaa bemarin uusia 500 sarjalaisia


      • jep!
        piitter kirjoitti:

        otappa ja vertaa bemarin uusia 500 sarjalaisia

        Vertaappa AUDIN 2.0 TDI ja 2.0 TFSI

        Diisseli Bensa
        0-100km/h 9.7 7.3
        huiput 212 242


    • Viisaampi myös

      Esim. urheiluautoja ei ole olemassakaan diisselinä! ;)

      Älykääpiöt ajelee diisselihenkilöautoja. Diisseli voi tulla kyseeseen vain ja ainoastaan työkoneissa.

    • opetelkaa taloutta

      On aivan tolkutonta esittää väittämiä puolesta tai vastaan, ellei ole näyttöä mitä mikäkin kustantaa.

      Ei ole olemassa yksiselitteistä "totuutta" siitä, mikä olisi oikea valinta, eli bensa vai diesel.

      Kokonaisuuteen vaikuttaa moni muuttuja: ajomäärä vuodessa, kulutus eri koneilla, polttoaineiden hinta, hankintahintojen erotus ja pääomakulut, huoltohintojen ja vak.maksujen erotus, jälleenmyyntihintojen erotus, jne.

      Kun ja jos hallitsee esim. Excelin ja kustannuslaskennan periaatteet, voi kukin laskelmoida omalta kohdaltaan, mikä olisi taloudellisinta. Keskustelua asian tiimoilta voidaan käydä, mikäli jollain on syvällisempää kiinnostusta asiaan...

      t: talousmies

      • autoilussa

        meijän pereessä ratkesi niinikkään et.ostettiin 103500mk vm.2000 hin.skoda dies.paketti uutena. vero 52€/vuosi perusvero 128€/v. ,kulutus 4.6-5.1 lt/100km,ei vikoja ajettu 115000km,ajetaan loppun ja sit pannaan jälkipolville muistoksi riihenorsille,jep.


    • ala-asteelaisen

      matikallakin voi laskea mikä kannattaa ja mikä ei !

      Tietty jos kilometrejä kertyy vaan se kybätona vuoteen ... aaa mut jos se on amisviikset huurussa kartsalla ajoa ni rupeis se kannattaan muuten sittenkin ... ?

      • kannattaa

      • TT-Citikka
        kannattaa kirjoitti:

        ja mikä ei !

        Tosin , tääkin laskuri jättää muutaman aika olennaisen seikan huomioimatta mut suuntaa se kyl antaa hyvin !

        http://www.mainio.net/calculator.asp?path=1;13195;13199;13204;14387

        Mainion laskurissa on puutteensa.

        Se olettaa, että dieselin ja bensan hankintahintaero pitää saada kuolletettua neljässä vuodessa. Eikä se anna laskea kannattavuutta pitemmällä käyttöajalla ollenkaan.

        Epäilisimpä lisäksi, että nelivuotiaasta dieselistä saa myydessäänkin hiukan enemmän euroja kuin bensaversiosta. Sitäkään Mainion laskuri ei ota huomioon.

        Tuulilasin laskuri on parempi, mutta ei sekään anna laskea kuin viiden vuoden käyttöajalla.

        Ja sitten tulee vielä makuasiat - mitä on valmis maksamaan vääntävämmästä koneesta??


      • "kannattaa"
        TT-Citikka kirjoitti:

        Mainion laskurissa on puutteensa.

        Se olettaa, että dieselin ja bensan hankintahintaero pitää saada kuolletettua neljässä vuodessa. Eikä se anna laskea kannattavuutta pitemmällä käyttöajalla ollenkaan.

        Epäilisimpä lisäksi, että nelivuotiaasta dieselistä saa myydessäänkin hiukan enemmän euroja kuin bensaversiosta. Sitäkään Mainion laskuri ei ota huomioon.

        Tuulilasin laskuri on parempi, mutta ei sekään anna laskea kuin viiden vuoden käyttöajalla.

        Ja sitten tulee vielä makuasiat - mitä on valmis maksamaan vääntävämmästä koneesta??

        Mut nääthän sä noista vuosiajokilsoist kummiskin sen suunnan , eli mitä pitempään meinaat Diiseliä pitää ... sen kannatavammaksi se loppujen lopuks käy !!!

        Ja voithan sä sen väännön ottaa vertailussa lähtökohdaks ... vw PTDI vääntää kutakuinkin saman kuin joku toyota V6 mylly !

        ... ai nii mut laskeeks se olleskaan vertailua jos bensa-auto on kalliimpi kuin diiseliauto , virn !

        Mut toi dieselveron kuoleutumiskilometri on bensafanaatikoille Karua luettavaa !


      • haluaa?
        "kannattaa" kirjoitti:

        Mut nääthän sä noista vuosiajokilsoist kummiskin sen suunnan , eli mitä pitempään meinaat Diiseliä pitää ... sen kannatavammaksi se loppujen lopuks käy !!!

        Ja voithan sä sen väännön ottaa vertailussa lähtökohdaks ... vw PTDI vääntää kutakuinkin saman kuin joku toyota V6 mylly !

        ... ai nii mut laskeeks se olleskaan vertailua jos bensa-auto on kalliimpi kuin diiseliauto , virn !

        Mut toi dieselveron kuoleutumiskilometri on bensafanaatikoille Karua luettavaa !

        Ei ole ollut kynnyskysymys, kun olen halunnut ostaa itseäni miellyttävän auton, eli turbodieselin. Miksi ette hauku isolla bensakoneella autonsa ostavia?


    • Aatu

      Joopa joo, taas kateellinen bensamies yrittää epätoivoisesti provoilla...Kyllähän asia on juuri tällä hetkellä niin, että suorituskykyisimmät autot ovat dieseleitä ja käyttökulut esim. 6 vuoden jaksolla selvästi bensamopoja pienemmät! Pelkästään korjattavaa tulee bensa-autoissa selvästi enemmän kuin dieseleissä; jo pelkästään pakoputkia menee bensa-autoissa moninkertainen määrä dieseleihin verrattuna, johtuen kuumemmista pakokaasuista...

      Kyllä se vaan näkyy olevan niin, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa diesel-autoon, on ne vaan niin korkealle hinnoiteltu Suomessa! Perskeles...ja se harmittaa...

      • jep!

        Miksi kaikki oikeat urheiluautot ovat bensavehkeitä.

        Ja eikös kummiskin melkein kaikilla merkeillä suorituskykyisimmät autot ole bensavehkeitä.

        Esim Audi,Mersu,BMW, Volvo, Saab jne.....


      • Samoin!
        jep! kirjoitti:

        Miksi kaikki oikeat urheiluautot ovat bensavehkeitä.

        Ja eikös kummiskin melkein kaikilla merkeillä suorituskykyisimmät autot ole bensavehkeitä.

        Esim Audi,Mersu,BMW, Volvo, Saab jne.....

        "Aatuilta" ja muilta älykääpiöiltä ei löydy nyt vastausta... LOL!!!


    • Koppimopo

      Pistin vertailuun Fabia RS:n ja 206 GTi:n. Ne kulkee suht. samaan tahtiin. Skodalla etu ohituskiihtyvyydessä ja pösöllä 0-100.
      Laskuri antoi tulokseksi, että neljässä vuodessa tulee ajaa 17000km/v jotta diesel kannattaa.

      • Pee

        Tein kanssa vertailun, Bemareista.

        530d: 0,6 €/km
        530i: 1,1 €/km

        Ja kannattavuusraja on ...hetkinen, mutta 530d onkin halvempi kuin 530i. ;)

        Suorituskyvystä mainittakoon, että bensamalli on 0-1000 m kiihdytyksessä 0,1 s dieseliä nopeampi...


      • Pee
        Pee kirjoitti:

        Tein kanssa vertailun, Bemareista.

        530d: 0,6 €/km
        530i: 1,1 €/km

        Ja kannattavuusraja on ...hetkinen, mutta 530d onkin halvempi kuin 530i. ;)

        Suorituskyvystä mainittakoon, että bensamalli on 0-1000 m kiihdytyksessä 0,1 s dieseliä nopeampi...

        Niin juu, nuo polttoaineiden hinnat vedin kyllä ihan päästä, mutta kyllä ne kuitenkin niillä nurkilla jossain on.


      • jep!
        Pee kirjoitti:

        Tein kanssa vertailun, Bemareista.

        530d: 0,6 €/km
        530i: 1,1 €/km

        Ja kannattavuusraja on ...hetkinen, mutta 530d onkin halvempi kuin 530i. ;)

        Suorituskyvystä mainittakoon, että bensamalli on 0-1000 m kiihdytyksessä 0,1 s dieseliä nopeampi...

        Jos jollain on varaa ostaa tollanen UUSI bemari niin miksi viittii ajaa jollain raktorilla!

        Tuskin se bensan hintaan kaatuu jos on varaa ostaa n.70 kiloeuron auto.


      • Jorppe
        jep! kirjoitti:

        Jos jollain on varaa ostaa tollanen UUSI bemari niin miksi viittii ajaa jollain raktorilla!

        Tuskin se bensan hintaan kaatuu jos on varaa ostaa n.70 kiloeuron auto.

        Onhan noita vanhempinakin.. Toisekseen, oletko koskaan ajanut 530d:llä ja 530i:llä?

        En menisi sanomaan kyseistä dieseliäkään traktoriksi, sen verta reippaasti repii ja vääntö on järkyttävä. Kuitenkin kulkee erittäin vähällä. Isoissa autoissa on kyseisessä bemussa kulkupuolen ja kulutuksen suhde parasta mitä löytyy. Ei se bensakonekkaan huono ole, pirteä kyllä, mutta itse ottaisin dieselinä. Ja keväällä ilo lisääntyy, kun 535D tulee myyntiin.. Reilusti lisää tehoa ja vääntöä..


      • VÄÄNSIT
        Jorppe kirjoitti:

        Onhan noita vanhempinakin.. Toisekseen, oletko koskaan ajanut 530d:llä ja 530i:llä?

        En menisi sanomaan kyseistä dieseliäkään traktoriksi, sen verta reippaasti repii ja vääntö on järkyttävä. Kuitenkin kulkee erittäin vähällä. Isoissa autoissa on kyseisessä bemussa kulkupuolen ja kulutuksen suhde parasta mitä löytyy. Ei se bensakonekkaan huono ole, pirteä kyllä, mutta itse ottaisin dieselinä. Ja keväällä ilo lisääntyy, kun 535D tulee myyntiin.. Reilusti lisää tehoa ja vääntöä..

        BMW kulutuksen suhde parasta mitä löytyy?????

        HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA
        HEHEHEHEHEHEHEHEHEHHEHEHEHEHEHEH
        HIIIIHHIIIIIIIHIHOOOOOOOOO-OOOOO-HOOOOO

        AI VITTU MUA SATTUU RINNASTA KUN NAURATTAA NIIN PALJON, TIPAHDIN TUOLILTANI HAHAHAHAHAHAH

        JOOH, TAISIN NÄHDÄ JOULUPUKIN LENTÄVÄN TAIVAALLA ;D


      • Jorppe
        VÄÄNSIT kirjoitti:

        BMW kulutuksen suhde parasta mitä löytyy?????

        HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA
        HEHEHEHEHEHEHEHEHEHHEHEHEHEHEHEH
        HIIIIHHIIIIIIIHIHOOOOOOOOO-OOOOO-HOOOOO

        AI VITTU MUA SATTUU RINNASTA KUN NAURATTAA NIIN PALJON, TIPAHDIN TUOLILTANI HAHAHAHAHAHAH

        JOOH, TAISIN NÄHDÄ JOULUPUKIN LENTÄVÄN TAIVAALLA ;D

        Edes jotenkin.. jos osaat..


      • ohikulkijavaan
        VÄÄNSIT kirjoitti:

        BMW kulutuksen suhde parasta mitä löytyy?????

        HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA
        HEHEHEHEHEHEHEHEHEHHEHEHEHEHEHEH
        HIIIIHHIIIIIIIHIHOOOOOOOOO-OOOOO-HOOOOO

        AI VITTU MUA SATTUU RINNASTA KUN NAURATTAA NIIN PALJON, TIPAHDIN TUOLILTANI HAHAHAHAHAHAH

        JOOH, TAISIN NÄHDÄ JOULUPUKIN LENTÄVÄN TAIVAALLA ;D

        Itseasiassa aika hyvä on toi BMW:n kulutus jos ees pikkasen viittisit itse ottaa selvää.. 530d menee matka-ajossa noin 5.5L/100km ja keskikulutus7.1 ja saa tiputettuun tuostakin helposti! Alappa laskemaan
        1 1= 3L diesel pannu, auton KUIVAPAINO on 1700kg ja auto vie dieseliä noin vähän ja liikkuu hyvin pirteesti! Hyvä se on tänne tulla nauramaan kun ei ota asiasta selvää


    • Lue lehtiä.

      Jos tilastoihin on luottamista, niin dieselin myynti on kasvanut hurjasti. Tiedoksi vaan.

    • VinnyJones

      Olet oikeassa, ainakin nykyisellä n. 20 sentin hintaerolla. Joka tuskin pysyy pitkällä tähtäimellä yhtä pienenä. Mutta, kun tuli dieseli vaihdettua ei sitä viitsi heti poiskaan vaihtaa, on se senverran mukava auto muuten.

      • ankarasti !

        hinnat JKL ABC 6.12 :

        95e : 1.075
        98e : 1.095
        Diesel : 0.925

        Eipä hintaero enään päätä huimaa !

        Valtio ... KIITOS VI.... !!!


      • API...
        ankarasti ! kirjoitti:

        hinnat JKL ABC 6.12 :

        95e : 1.075
        98e : 1.095
        Diesel : 0.925

        Eipä hintaero enään päätä huimaa !

        Valtio ... KIITOS VI.... !!!

        "Eipä hintaero enään päätä huimaa !

        Valtio ... KIITOS VI.... !!!"

        Sinänsä on totta, että diisselin ja bensan hintaerot ovat kaventuneet aika reippaasti, mutta sille on olemassa omat syynsä, nimittäin esimerkiksi diisselin rikkipitoisuutta rajoittava direktiivi on aika uusi, ja uusien säännösten takia euroopan öljynjalostamoilla on ollut ylimääräisiä seisokkeja, tämä on vaikuttanut kaasuöljyn saatavuuteen. Ja sama direktiivi puree myös toisella tavalla, nimittäin se öljynjalostamojen remontointi ei ollut ihan ilmaista, ja öljyn jalostajat tietenkin maksattavat uudistukset kuluttajilla.

        Toinen ongelma on Yhdysvallat, häiriöt öljyntuotannossa johtivat siihen, että jopa kriisivarastoja käytettiin hintojen nousun hillitsemiseksi. Vasta viime syksynä alkoivat varastojen öljymäärät nousemaan, mutta öljyalaa painoi huoli tulevasta talvesta, sillä raaka-öljy varastot eivät olleet ainoita mitkä supistuivat, samalla hupenivat myös polttoöljy varastot, ja syksyllä ja alkutalvella monet olivat todella huolissaan polttoöljyn riittävyydestä Yhdysvalloissa. Toistaiseksi P-Amerikassa talvi on ollut suhteellisen lämmin, ja öljyn kulutus vastaavasti suhteellisen vähäistä, ja nyt näyttää siltä, että öljy riittää. Ja hinnat ovat kääntyneet laskuun... Toisaalta OPEC:n jäsenet ovat alkaneet pelätä hintojen laskun muuttuvan hintojen romahdukseksi, ja jotkut puhuvat jo kiintiöiden leikkauksista. Samalla heikko dollari aiheuttaa nostopaineita tavoite hintoihin.

        Jos minun mielipiteelläni on mitään painoarvoa, niin minä melkein voisin väittää, että tuo diisselin ja bensan hintaero lähtee lavenemaan viimeistään keväällä. Mutta öljyn ja öljyjalosteiden hintojen muutoksia on todella vaikea arvioida pitkillä aikaväleillä, ja melkein mitä tahansa voi tapahtua. Tällä hetkellä tilanne näyttää siltä, että keväällä diisselin hinnan suhde tulee normalisoitumaan.


      • Katsele hintoja
        ankarasti ! kirjoitti:

        hinnat JKL ABC 6.12 :

        95e : 1.075
        98e : 1.095
        Diesel : 0.925

        Eipä hintaero enään päätä huimaa !

        Valtio ... KIITOS VI.... !!!

        Riippuu ihan siitä missä tankkaa. Tiedoksi vaan.


    • skeidaa

      Aivan sama millä ajat, se ei ole Suomessa kannattavaa. Fillari alle, siitä ei vielä veroteta.
      Mun mielestä Suomalainen maksaa tässä valtakunnassa muutenkin yliliikaa veroja verojen päälle ja senkin päälle vielä verot, että kuka tyhmä idiootti menee ostamaan itselleen vielä auton?

      Suomi menee konkurssiin, ennen tai myöhemmin. Tuleva suuri eläkekanta, vähenevä työvoima.... -> tuloverot kasvavat vielä ainakin 10 %, nyt olisi hyvä pakata reppu ja painua ulkomaille.

    • ajeleva

      35tkm vuodessa
      1796 L dieseliä
      1452e maksua polttoaineesta
      dieselvero 430e
      auton ostonta vuosi sitten 5500e
      kilometrejä mittarissa alle 200tkm
      auton ikä 7v
      Vuoden keskikulutus 5,13 L/100km

      35tkm bensa-autolla a7.13L/100km bensahinnalla
      1.13e/L maksaisi 2495e

      Kustannusero 613e tai enemmän koska 7.13/100km
      vuoden keskikulutuksena bensa-autolle on verrattain pieni.

      Vuosi sitten näiden käytettyjen hintaero oli käytännössä 0-euroa. Dieselin plussat on lähinnä kestävyysero ja perävaunuvedossa ja kylmässä ilmassa lähes muuttumaton kulutusero.

      Eli totta, uutena dieselin ostaminen kustannusmielessä on vähintään kyseenalaista.

    • turpo

      Kerro meille kaikille mistä olet saanut päähäsi, että diiseleitten myynti on romahtanut. Kun minulla on aivan erilaiset tilastot. Varsinkin nytten kun on tullut markkinoille turpodiisselit. Kerro mistä olet sanut tällaiset tilastot. Odotan mielenkiinolla.

      • bensamies

        Kun katsot polttoaineiden nykyistä hinnaneroa luulisin että tajuat mitä on tapahtumassa.Suomessa on käyttövoimavero jota ei muissa maissa ole.Bensiini ja dieselöljy ovat tulevaisuudessa saman hintaisia myös Suomessa,johtuu dieselöljyn valmistuskustannuksista ja käytöstä lämmitykseen.Bensiini on ns.ylijäämäainetta joka on edullista hävittää autoilemalla.
        Kun kerran autoillaan niin autoillaan hienosti ja hiljaisesti.


    • Japi

      1. Polttoainekustannukset vuotuisilla ajokilometreillä


      Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI Firstl.
      OVH: 25100 EUR


      1579 EUR / vuosi
      0,05 EUR / km




      Volkswagen Golf Variant 2.0 Firstline
      OVH: 24220 EUR


      3042 EUR / vuosi
      0,09 EUR / km



      2. Ajomatkan pituus, jolla dieselvero kuoleentuu


      Eritelty:
      Yhdistetty:



      10480 km / vuosi
      11075 km / vuosi




      3. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa ovh:n erotuksen


      Eritelty:
      Yhdistetty:




      19848 km
      20975 km



      4. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö ja dieselvero leikkaavat ovh:n erotuksen


      1 vuodessa
      Eritelty:
      Yhdistetty:

      2 vuodessa
      Eritelty:
      Yhdistetty:

      3 vuodessa
      Eritelty:
      Yhdistetty:

      4 vuodessa
      Eritelty:
      Yhdistetty:





      30328 km / vuosi
      32050 km / vuosi


      20404 km / vuosi
      21562 km / vuosi


      17096 km / vuosi
      18066 km / vuosi


      15442 km / vuosi
      16319 km / vuosi

      • ei kukaan

        Ei kukaan täysjärkinen osta tota vanhaa 2-litrasta pannua kun hintaero 1.6:seen on melkeen 4t€ ja tehoissa on vain 10hv ero on vielä kohtalaisen janoinen pannu. Ei niitä paljoo näy olevan käytettynä myynnissäkään.


    • maasturi

      Olen tehnyt kesyn Excel taulukon jolla jokainen voi ihan itse todeta kannattaako vaiko eikö kannata. Pistän sen mielellään jakoon, mutta en tiedä kuinka se helpoiten onnistuu kun ei ole omia kotisivuja. Jos mailaat allaolevaan osoitteeseen niin pistän teille ko. laskimen. Sen saa myös laittaa yleiseen jakoon jos jollakin on paikka.

      [email protected]

    • Nimetön

      Jos ajat alle 10tkm vuodessa, niin bensakone silloin. Sitä jutun aloittaja tarkoittanee!

      • kirjoituksen aloittaja

        Olen ajanut n.2 miljoonaa kilometriä ja puolet dieselillä.En aio ostaa enää dieseliä.Haluan nauttia pehmeästä ja mielyttävästä ajosta bensa-autolla.Olen kirjoituksen aloittaja ja siinä taloudellisessa asemassa että pihistely dieselillä ei kuulu minulle.


      • Majurin omistaja....
        kirjoituksen aloittaja kirjoitti:

        Olen ajanut n.2 miljoonaa kilometriä ja puolet dieselillä.En aio ostaa enää dieseliä.Haluan nauttia pehmeästä ja mielyttävästä ajosta bensa-autolla.Olen kirjoituksen aloittaja ja siinä taloudellisessa asemassa että pihistely dieselillä ei kuulu minulle.

        Kun kerran olet jo etukäteen päättänyt, että et enää koske diisseliin, niin minkä hemmetin takia sinä olet täällä meluamassa diisselin huonoutta?

        Minä en ainakaan viitsisi.

        "siinä taloudellisessa asemassa että pihistely dieselillä ei kuulu minulle."

        Noniin saitpa tuonkin sanotuksi... Onhan se kiva kun jollain on asiat hyvin... Vaan pitääkö sitäkään mainostaa?


      • Greg
        kirjoituksen aloittaja kirjoitti:

        Olen ajanut n.2 miljoonaa kilometriä ja puolet dieselillä.En aio ostaa enää dieseliä.Haluan nauttia pehmeästä ja mielyttävästä ajosta bensa-autolla.Olen kirjoituksen aloittaja ja siinä taloudellisessa asemassa että pihistely dieselillä ei kuulu minulle.

        - koska se on miellyttävämpi ajaa. Vastaavaa ei moottoria löytynyt bensapuolelta. No itselläni on kilometreja vasta hieman yli 1/2 miljoonaa...


      • jep!
        Greg kirjoitti:

        - koska se on miellyttävämpi ajaa. Vastaavaa ei moottoria löytynyt bensapuolelta. No itselläni on kilometreja vasta hieman yli 1/2 miljoonaa...

        Eli sinulla on väärä merkki!


      • ripe
        kirjoituksen aloittaja kirjoitti:

        Olen ajanut n.2 miljoonaa kilometriä ja puolet dieselillä.En aio ostaa enää dieseliä.Haluan nauttia pehmeästä ja mielyttävästä ajosta bensa-autolla.Olen kirjoituksen aloittaja ja siinä taloudellisessa asemassa että pihistely dieselillä ei kuulu minulle.

        mitä tarkotat tolla pihistämisellä? Keskustelun alussa väitit ettei dieselillä ole halvenpaa ajaa,nyt ymmärsin että olisit silti sitä mieltä että dieselin kustannukset olis halvenmat.

        Mitä taas tulee hiljaiseen (äänettömänpään) diesel on varmasti äänettömänpi 2000 kierroksella ohittaessa esim. rekkaa kuin bensakone 5000 kierroksella. Samaten päästöt ja polttoaineen kulutus kasvaa kierrosten noustessa. Ohitus kestää molemmissa tapauksissa yhtä kauan.

        Mitä taas tulee siihen "litratehoon". (En nyt muista kuka siitä kirjotti.) En ymmärrä mitä sillä litrateholla on väliä. Henkilöautoonkin vois autotehtaiden puolesta tehdä helposti vaikka 10 L koneita. Ainut este on kai taloudellisuus. 3 litranen turbo antaa voimaa tarpeeksi, mutta onhan se aivan varma asia että 10L dieseli olis joka osa-alueella parenpi, paitsi päästöissä ja kulutuksessa.

        Mut ajele sinä bensalla, hyvä niin että joku viä tänäpäivänäkin huolii bensamoottorisia autoja, muutenhan bensa on kohta halvenpaa kuin dieseli;)


    • bensa

      suurin osa suomen autoista on sellasia että ei kannata auto kannattaa vaan jos saa ajaa joka kilometrin kilometri korvauksella. miettikääpä sitä että kannattaako ostaa kumpi kun kumpikaan ei kannata..

    • Anonyymi

      Ei kannata vieläkään Dieselit.



      Nykyiset uudehkot bensa autot menee samalla kulutuksella kuin dieselit ilman käyttövoimaveroa.

    • Anonyymi

      Mitenkä niin?

      Diesel voitti juuri Suomen mestaruuden.

    • Anonyymi

      Tuo aloitus on jo 18 vuotta vanha. Antidueselpropagandaa ja dieseleiden loppua on propagoitu niin kauan kuin muistan eli jo pitkään ennen tuota avaustakin. Ehkäpä sama henkilökin on kyseessä…
      On siinä hemmolla elämäntehtävä…

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe