Miksiköhän ihmeessä jotkut ihmiset hokemalla hokevat jeesuksen rukousta kuin mantraa?
Samaa ihmettelen kun rukoillaan vain Jumalan äitiä, eikä kristinuskossa pitäisi rukoilla Jumalaa?
Jeesuksen rukous
20
109
Vastaukset
- Basilikos
Jeesuksen nimi on kallis aarre. Sen toistaminen Jeesuksen rukouksessa ei ole mantra, vaan turvautumista Ylösnousseeseen Herraan koko ajan, joka hetki uudelleen ja uudelleen, kuten apostoli kehottaa "Rukoilkaa lakkaamatta". Jeesuksen rukouksesta onkin tullut ortodoksisen kristityn varsin yleinen rukouskäytäntö, jota ilman ei voi olla, kun siihen on kerran tottunut. Kaikkiin kysymyksiin, joita mieleesi tulee, et saa vastausta tältä palstalta. Sinun pitäisi pikemminkin alkaa oikeasti itse etsiä tietoa eikä turvautua joihinkin tämän palstan kommentoijiin. Lue vaikka Valamon luostarin julkaisu: Jeesuksen rukous, taikka Timothy Waren: Ortodoksinen tie, taikka klassikko : Vaeltajan kertomukset. Jumalanäidin esirukouksiin turvautuminen on ollut ortodoksien perinne alkukirkosta asti. Siitäkin kannattaa aloittaa kirjojen lukeminen. Ei siihen saa ymmärrystä ulkokohtaisten kommenttien avulla. Mutta lue vaikka ortodoksi.net -sivuilta artikkeleita tai kosmas.fi sivuilta löydät monta hyvää pdf-tekstiä. Serafim Seppälä on kirjoittanut laajan kokoomateoksen Jumalanäidin kunnioittamisesta. Hyvää matkaa. Ortodoksia on tie, joka johtaa Kristuksen luo.
- pahkasikaseikkailee
Jeesuksen nimeäkö sinä palvot etkä Jumalaa?Jeesus toki kärsi mittaamattomasti puolestamme mutta... se Jumala joka Jeesus ei ole.
Voit olla tasasen varma että tämä tyttö ei noille sivuille eksy :) ja syyt on moraalis eettiset.
Serafimin kirja minulla onkin mutta on jäänyt lukematta kun se on aika vaikeaselkoista tiivistä tekstiä sitä on aikea lukea ja hahmottaa nopeasti.Yksi lause saattaa sisältää monta kontekstia.Tietty hyvä tapa kiteyttää ajatuksia ja nopeampaa kirjoittajalle ympätä kaikki mieletä tiiviisti mutta lukijalle vaikea lukea.
Eläkä nyt suutu mut kun mulla ei ole muuta kuin Jumala, en niin välitä niistä pyhistä miehistä kun ne oli kuitenkin vain ihmisiä, toki niillä on mukavia juttuja välillä, vähäntälläinen yksinkertaisempikin ymmärtää kädestä pitäen jos sattuu lukemaan.Kaipa se hengellistä tukea antaa kun sellaisia lukee.Apostoleja kyllä diggaan hienoina ihmisinä mutta vain ihmisinä heitäkin.
Oon aina miettiny mitä ne vaeltajat oikein on tai keitä.
Mulla on haasteena palata jälleen lukeen raamattua kun se jäi joskus kesken.Ne Mooseksen tarinat oli niin ikäviä, sotia ja kaikkea ei ahdistumatta lue niitä kuten ei tex willeriä tai jerry cottoniakaan.Lieneekö ollut kyseisen ajan miespuolisten suosikki sekin ja jonkun paikallisen anteromertarannan kirjoittama sen verran on tapahtumissa vauhtia ja mielikuvitusta.
- tgfhjtjetjeyjy
Minua ärsyttää jotkut ihmiset miten he sijoittelevat eri asiat ortodoksisuudessa tietylle paikalle ja tuputtavat sitä muille ja puhuvat vain jeesuksen rukouksesta tai jumalanäidin suojeluksesta kuin Jumalaa ei heillä olisikaan! Mahtaako se johtua athosintoilusta kenties?
Muille ei tarvitse mainostaa eikä heitä tarvitse ojentaa ja kehoittaa siihen ja tähän.
Katsokoot itseään ensin ja muistelkoot ensin Jumalaa. - niinpänäin
"Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä."
Tämä rukous on tullut tutuksi kautta kristikunnan ortodoksisen kirkon kautta, jossa se alkuaan syntyi erämaiden munkkien ja erakoiden rukouksena. Rukous on sitten levinnyt arkisempaankin käyttöön, kun maallikotkin käyttävät rukousta arkisten askareiden keskellä.
Jeesuksen rukouksessa keskeistä on nöyrtyminen – armahda minua syntistä. Se on tie, joka johtaa ulos itsekkään minän vaatimuksista kohti todellista itseä.
Jos on syvästi juurtunut rukoukseen, Jumalan todellisuus heijastuu koko maailmassa.
zenillä ja Jeesuksen rukouksella on paljon yhteistä. Molemmissa etsitään yhteyttä Olevaan. Perinteillä on kuitenkin yksi perusero: dialogi. Siinä missä zen-mietiskelijä keskittyy havainnoimaan mielensä liikkeitä ja pyrkii tyhjyyteen, Jeesuksen rukouksen harjoittaja on yhteydessä persoonalliseen Jumalaan.- japäin
Jeesuksen rukouksen yleisin sanamuoto on Abba Filemonin muotoilema ”Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä.” Rukouksella on esikuvia Raamatussa. Esimerkiksi Markuksen evankeliumissa sokea Bartimaios huutaa Kristukselle: ”Jeesus, Daavidin Poika, armahda minua!” (Mark. 10:47)
Jeesuksen rukous on ortodoksisen rukouskilvoituksen keskus, mutta siitä on tullut myös osa läntisen kirkon traditiota. Jeesuksen rukous on kokonaisvaltainen rukous. Parhaimmillaan siinä eivät rukoile vain mieli ja järki, vaan koko olemuksesta nousee kaipuu Jumalan puoleen.
Ortodoksinen kirkko suosittelee, että rukouksen harjoittajat etsisivät itselleen hengellisen ohjaajan tai keskustelisivat asiasta rippi-isänsä kanssa. Jeesuksen rukousta voi kuitenkin rukoilla kuka tahansa. - Ortodoksinainen
Eihän se Jeesus armahda vaan Jumala, näin olen ymmärtänyt kristittynä ortodoksina.
Rukoilla voi aina ja missä tahansa ja milloin tahansa kunhan rukoilee Jumalaa.
Ei rukouksessa ole mitään ohjekirjaa se on vapaata meininkiä, kunhan vain muistaa rukoilla ja yksin Jumalaa.
Jeesus kun ei ole Jumala. - JeesusOnJumalaJaHerra
Ortodoksinainen kirjoitti:
Eihän se Jeesus armahda vaan Jumala, näin olen ymmärtänyt kristittynä ortodoksina.
Ei rukouksessa ole mitään ohjekirjaa se on vapaata meininkiä, kunhan vain muistaa rukoilla ja yksin Jumalaa.
Jeesus kun ei ole Jumala.(Joh. 10:30): ”Minä ja Isä olemme yhtä.” Tämän väiteen vuoksi juutalaiset halusivat kivittää Jeesuksen. "Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen" (Joh. 10:33).
Jeesus julisti: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille; ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.” (Joh. 8:58) Taas juutalaiset halusivat nakella Jeesusta kivillä jumalanpilkan vuoksi, Mooseksen lain vaatimusten mukaisesti (3. Moos. 24:15). - ortonainen
JeesusOnJumalaJaHerra kirjoitti:
(Joh. 10:30): ”Minä ja Isä olemme yhtä.” Tämän väiteen vuoksi juutalaiset halusivat kivittää Jeesuksen. "Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen" (Joh. 10:33).
Jeesus julisti: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille; ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.” (Joh. 8:58) Taas juutalaiset halusivat nakella Jeesusta kivillä jumalanpilkan vuoksi, Mooseksen lain vaatimusten mukaisesti (3. Moos. 24:15).Mutku kristinusko ei ole vain yksi jae raamatusta kuten ei ole mikään muukaa uskonto vertaa islam ja jotkut yksittäiset jakeet joita terroristin vääntelee saadakseen oikeutuksen jollekkin.
Oletko sama amieltä siitä että yhteen jakeeseen ei voi kiteyttää Jumaluutta eikä Jeesuksen osaa tässä kolmiyhteydessä.
Mielestäni gnostikoillakin on selkeämpi näkemys asiasta joka taasen tukee yksijumalaisuutta eli monoteismia.
En halua kiistellä vaan suojella Jumalan yksijumalaista käsitettä jonka itse koen todellakin perustavanlaatuiseksi ja loukkaamattomaksi.En ainakaan itse haluaisi helvettiin väliaikaisestikkaan sen takia että teen jotain hullua mikä ei johonkin oleellisesti kuulu ja josta varoitellaan.Toki jotkut puhuvat polyteismistä materian ja himojen nimikkeillä mutta mielestäni tämä on aivan eri approach to the subject itself. - ortodoksi_efraim
Ortodoksinainen kirjoitti:
Jeesus kun ei ole Jumala.Hyvä ortodoksi!
Olet varmasti ollut kirkkomme palveluksissa ja toivottavasti myös tulevaisuudessa.
Siellä rukoilemme:
"Nähtyämme Kristuksen ylösnousemisen, / kumartakaamme pyhää Herraa Jeesusta, / ainoaa synnitöntä. Sinun ristillesi me kumarramme, oi Kristus, / ja Sinun pyhää ylösnousemistasi veisuilla ylistämme, / sillä Sinä olet meidän Jumalamme. Paitsi Sinua emme toista tunne, / Sinun nimeäsi avuksi huudamme. / Tulkaa kaikki uskovat, / kumartaen kunnioittakaamme Kristuksen pyhää ylösnousemista, / sillä, katso, ristin kautta tuli ilo kaikkeen maailmaan. / Kiittäen aina Herraa, / me veisuilla ylistämme Hänen ylösnousemistaan, / sillä kärsittyään meidän edestämme ristin vaivat, / Hän kuolemallaan kuoleman kukisti"
"Sinä olet meidän Jumalamme", siis Jeesus. Jeesus on Jumala ja Häntä me rukoilemme.
"Jumala oli Jeesuksessa" ja "joka on nähnyt minut on nähnyt Isän".
Siunattua paastonaikaa sinulle! - ldkfjgoriwtj
ortodoksi_efraim kirjoitti:
Hyvä ortodoksi!
Olet varmasti ollut kirkkomme palveluksissa ja toivottavasti myös tulevaisuudessa.
Siellä rukoilemme:
"Nähtyämme Kristuksen ylösnousemisen, / kumartakaamme pyhää Herraa Jeesusta, / ainoaa synnitöntä. Sinun ristillesi me kumarramme, oi Kristus, / ja Sinun pyhää ylösnousemistasi veisuilla ylistämme, / sillä Sinä olet meidän Jumalamme. Paitsi Sinua emme toista tunne, / Sinun nimeäsi avuksi huudamme. / Tulkaa kaikki uskovat, / kumartaen kunnioittakaamme Kristuksen pyhää ylösnousemista, / sillä, katso, ristin kautta tuli ilo kaikkeen maailmaan. / Kiittäen aina Herraa, / me veisuilla ylistämme Hänen ylösnousemistaan, / sillä kärsittyään meidän edestämme ristin vaivat, / Hän kuolemallaan kuoleman kukisti"
"Sinä olet meidän Jumalamme", siis Jeesus. Jeesus on Jumala ja Häntä me rukoilemme.
"Jumala oli Jeesuksessa" ja "joka on nähnyt minut on nähnyt Isän".
Siunattua paastonaikaa sinulle!Ei ole Jumala on yksi ja hänen rinnalleen ei nosteta ketään muuta.Näin sanoo Raamattu.
Jeesus ei ole Jumala.Jumala on monoteistinen.
- pääasia
Minnekkäs se teidän Jumala jäi ja rukouksenne Jumalalle?
- rehabilitointi
Vaikka juutalaiset yleensä tiesivät tulevasta Messiaasta, kaikilla ei ollut hänestä samoja tietoja tai käsityksiä. Monet tiesivät, että Messias tulisi Betlehemistä, niin jotkut eivät olleet selvillä siitä Jotkut uskoivat, että Profeetta ja Kristus olisivat eri henkilöitä. Edes opetuslapset eivät ymmärtäneet kaikkia Messiasta koskevia profetioita. Näitä olivat erityisesti ne profetiat, jotka koskivat Messiaan hylkäämistä, kärsimystä, kuolemaa ja ylösnousemusta.
Mutta kun kaikki tämä oli tapahtunut ja profetiat oli selitetty, hänen opetuslapsensa ja jopa sellaiset, jotka eivät vielä olleet opetuslapsia, alkoivat käsittää näiden Vanhassa testamentissa olevien raamatunkohtien profeetallisuuden. Koska useimpien juutalaisten käsityksen mukaan Messiaan ei pitänyt kärsiä ja kuolla, varhaiskristityt korostivat sitä kertoessaan Messiaasta juutalaisille.
Monet odottivat kuitenkin Messiaan vastaavan heidän ennakkokäsityksiään. Vanhan testamentin profetioiden mukaan Messias tulisi kahdella eri tavalla. Toisaalta nöyränä ja aasilla ratsastaen ja toisaalta taivaiden pilvien mukana tuhoamaan vastustajat ja alistamaan kaikki hallitusvallat palvelukseensa.
Juutalaislähteet osoittavat, että tuohon ihmiset odottivat tuohon aikaan Jerusalemin vapautusta. Tuosta ajasta kerrotaan: ”He kaipasivat Daavidin huoneesta luvattua vapauttajaa, joka päästäisi heidät vihatun vierasmaalaisen vallananastajan ikeestä, lakkauttaisi jumalattoman Rooman hallinnon ja perustaisi oman rauhan ja oikeuden hallituksensa” He yrittivät tehdä Messiaasta maallisen kuninkaan. Jeesus ei suostunut tähän ja monet hylkäsivät hänet.
Ilmeisesti myös Johannes Kastaja ja hänen opetuslapsensa odottivat, että Messias olisi maallinen kuningas. Johannes tiesi, että Jeesus oli Messias ja Jumalan Poika. Hänen kysymyksensä: ”Pitääkö meidän odottaa jotakuta toista?” on siis voinut tarkoittaa: ’Pitääkö meidän odottaa vielä jotakuta muuta, joka täyttää kaikki juutalaisten toiveet?’ Vastaukseksi Kristus viittasi tekoihin, joita hän teki ja jotka oli ennustettu vanhassa testamentissa. Tämä vastaus, joka osoitti, että tarvittaisiin uskoa ja tarkkanäköisyyttä, tyydyttäisi ja lohduttaisi Johannesta ja vakuuttaisi hänelle, että Jeesus oli se, joka täyttäisi Jumalan lupaukset[. Jeesuksen opetuslapsilla oli myös ennen hänen taivaaseen nousemistaan se käsitys, että hän vapauttaisi Israelin tuolloin pakanoiden herruudesta ja perustaisi Valtakunnan ennallistaisi Daavidin sukuhaaran hallinnon maan päälle.
- rattoriitanvasennänni
Tieteellisten näyttöjen perusteella Kristinusko on vanhojen uskontojen päälle rakennettu uusi uskonto. Kun vanhan uskonnon edustajat eivät hyväksyneet uusia oppeja, niin kristinuskon kannattajat alkoivat nimittää näitä halveksuen pakanoiksi. Vuosituhansia ennen kristinuskoa palvottiin erilaisia jumalia, niin millä oikeudella kristinuskon edustajat loivat uuden jumalan, jota piti palvoa ainoana jumalana?
Tieteellisten havaintojen perusteella Jesus on muotoutunut sanasta "iesous", joka käytännössä on yhtä kuin "Heil Zeus". Onko siis rukoustemme Messias alkuperältään Zeus? Ja edelleen tieteellisten näyttöjen perusteella Kristinusko on mukaelma, tai kopio, sumerilaisista uskonnoista. Sumerilaisten kirjoitusten mukaan paha jumala, Enki, loi Adamun, orjarodun. Sumerilaisissa teksteissä Enki on yllättävän samanlainen kuin Lucifer. Palvommeko siis Luciferia ja rukoilemme Zeusta? Tiede on kurja asia, kun sillä on taipumus debunkata uskomuksia. - yötönyö
Jumalalle puhutaan Jeesuksen kautta. Rukouksen käydään ikonin kautta.
- kghort
Uskotko oikeasti noin?
Onko se sinun oma näkemyksesi asiasta vaiko onko joku ortodoksipappi oikeasti opettanut sinulle asian näin?
Jumala kuulee meidän rukouksemme suoraan.Emme rukoile minkään välikappaleiden kanssa tai kautta.
Minä esimerkiksi ns. juttelen omassa mielessäni Jumalan kanssa.Kun kuljen pitkin katuja ja näen ihmisiä joilla on kurja tilanne ajattelen Jumala auta heitä tai jos itselle sattuu tieukka tilanne niin ilman mitään erilaisia hokemia yms.. pyydän Jumalaa auttamaan minua tai muistamaan minua siinä hetkessä.Kirkossa minä seison ja mietin että Jumala auttaisi hädänalaisia yms. En minä hoe mitään mantraa mielesäni eikä minun rukouksella ole sanamuotoa.Jumala kuulee meidän ajatuksemme ja tietää elämämme miksi siis rukous ei muka menisi näin perille?
Minusta nämä mantran hokijat ovat pelkkiä ulkolukijoita jotka toivovat itse pelastuvansa.Mutta rukoilevatko he oikeasti toisten puolesta vilpittömästi vaiko rukoilevatko vain siksi toisten puolesta itsekkäästi että saisivat oman pelastuksensa.
Kapinoin kaikkea valmiiksi pureskeltua vastaan.Jumala ei tarvitse meidän ihmisten kommervenkkejä kuullakseen meitä.Jumala on antanut meille aivot ja tunteet ajatella itse ja toimia itse.
Toisilla on likainen sydän toisilla vähän puhtaampi ja on ihmisestä itsestään kiinni valitseeko hyvän vaiko pahan niin itselleen kuin toisilleen.Kaikkea vastuuta ei voi sysätä itsensä ulkopuolelle.
- rehabilitointi
Jeesuksen rukous on suoraan jatkoa Johanneksen evankeliumille. Jeesuksen oma pyytää armahdusta koska kokee ja tietää olevansa syntinen kelvoton ihminen.
Johannes 14:1
Tie, totuus ja elämä
1 "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
2 Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan.
3 Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen.
4 Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen."
5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"
6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
7 Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet."
8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
9 Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'?
10 Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan.
11 Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.
12 "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo,
13 ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa.
14 Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen.- lrfgjsoirgjowirt
6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
=Eli jeesus oli elävä esimerkki siitä miten Jumala halusi meidän käyttäytyvän toisiamme kohtaan.Siksi hänen esimerkkiänsä noudattaen pääsisimme Jumalan luo.Jeesus ei itsekkään koskaan korottanut itseään Jumalaksi vaan sanoi että hänen esimerkkiäänsä noudattaen mekin pääsisimme tähän toivottuun päämäärään.
7 Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet."
= kun olemme oppineet Jeesuksen esimerkin miten toimia maailmassa myös ymmärrämme mitä Jumala on meille tarkoittanut elämänohjeeksi.Olemme nähneet Jumalan esimerkin Jeesuksessa siksi tunnemme nyt näin Jumalankin.Tässäkään ei Jeesus väitä olevansa itse Jumala.
No niin kaikki tämä tietysti modernin ajan ja käännöksen valossa.
- Tässä_vähän_totuutta
Jeesus ota kipu pois mutta turvotus jätä.
http://youtu.be/nrvN7xDrODI- toiveunia
Vähän asiatonta puhua sukuelimestään tälläisellä palstalla.
p.s. linkkiä en avannnut
- Tässä_vähän_totuutta
Rukous ihme .Kuuromykkä saa puhekyvyn .
http://youtu.be/nrvN7xDrODI
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759