Juureni johtaa Kauppayhtiöön, mutta en tiedä sen historiasta mitään. Olen alan opiskelija jonka pitäisi tehdä lopputyö ja valitsin aiheekseni "Mitkä tekijät ovat kaataneet menestyviä kaupan alan yrityksiä".
Entisenä lieksalaisena aioin kirjoittaa juuri Kauppayhtiöstä.
Jos täällä jollain on todellista tietoa niin laittaisitteko ystävällisesti näkymään.
Mikä kaatoi Kauppayhtiön
32
499
Vastaukset
- Kiinnostaisimuistaa
Älä pahastu, että kysyn tässä ketjussa: mikä se E-liike oli, joka oli nykyisen Tokmannin kohdalla olleessa talossa. Jäi vain vaivaamaan, kun mietin silloisia kauppoja. Se siis tuli Kauppayhtiön jälkeen.
Ei kukaan pahastu jos kysyy. Siinä oli Osuusliike Pielisen tavaratalo. Sitä ennen siinä oli Sarkala.
- olikohalli
Mutta sillä oli joku nimi, eikö totta?
- seseoli
Olihan sillä nimi: Pielinen.
- tahvone
seseoli kirjoitti:
Olihan sillä nimi: Pielinen.
E-Halli, Sateenkaarimarket...
Kauppayhtiön kaatoi epäpätevyys kaikilla tasoilla, pomoksi pääsi heti kun vain oli jotenkin Maurojen sukua. Pauli Mauron jälkeen ei löytynyt pätevää toimitusjohtajaa. Lisäksi tuli kaupan murros, lukuisat Kauppayhtiön asiakkaina olleet yksityiskaupat lopettivat ja myös Kauppayhtiön omat sivuliikkeet lopettivat. Taisi myös omistus hajaantua liian laajalle.
- Texas_
Elä ny morkkaa Mauroja. Maurot on kauppiassukua Maurojeff a la Russia!
- Entinemyyjätär
Oikein Tanhio-takatalvi. Olin Kauppayhtiöllä yli 15 vuotta ja tiedän tasan tarkkaan, että joka sana on totta mitä kirjoitat. Olen aika katkera kaikesta. Tehtiin työtä nälkäpalkalla ja se siitä tuli. ei ollut kultaista kädenpuristusta.
- olisko1976
Milloin Kauppayhtiö lopetti? Muistan sen varhaisnuoruudestani.
- Näinhänsemeni
Laukkukaupasta alkunsa saanut Mauron perheyhtiö nimeltään Kauppayhtiö harjoitti liiketoimintaa vuoteen 1980 saakka, jolloin sen osti Tukkukauppojen Osakeyhtiö eli Tuko Oy. Tukon toiminta ajettiin alas vuonna 1997 ja se hajautettiin eri omistajatahoille.
- mietis
Laitahan googleen haku Mauro, Maurot Lieksassa jne. Mitkä kaatoi nuo tuontyyppiset kaupat, niin S, K, E jne ryhmittymäthän ne.
- Voiyhrenkerran
Ei ollut S, ei K, ei E vaan Maurot jotka nimettiin heti kehdossa joksikin johtajaksi. Huippuesimerkkejä Mauri ja Eero, ei mitään käsitystä eikä taitoa kaupanteosta, silti isoja johtajia.. En muuta sano kuin NO VOI YHREN KERRAN!
- hissanmaikka1
Aloittajalle olisi linkki
http://www.kansallisbiografia.fi/talousvaikuttajat/?iid=1269
tuolla pääset alkuun ja jos on tarvetta kysyä, niin, kysy, vastataan sitten mitä sattuu. Tuo linkki on ainakin sitten varmaa tietoa. - pitkäuraKauppayhtiöllä
hissanmaikka1 kirjoitti:
Aloittajalle olisi linkki
http://www.kansallisbiografia.fi/talousvaikuttajat/?iid=1269
tuolla pääset alkuun ja jos on tarvetta kysyä, niin, kysy, vastataan sitten mitä sattuu. Tuo linkki on ainakin sitten varmaa tietoa.Kuulehan maikka. Sinä luulet tuollaisten kaunistellun sankarikertomuksen kertovan totuuden. Minäkin olin siellä yli 20 vuotta, montako sinä? Kyllä todellisuus on kaukana tuosta jos ajatellaan Kauppayhtiön kaatumisen syitä.
Maurojen suvun taitamattomuus sen kaatoi ja heikko johtaja Pauli Mauro. Hän antoi liikaa valtaa kaikille sukuun kuuluville ja sinne avioliiton kautta tulleille.
Ida oli kyllä hyvä konttorinjohtaja ja Oili hyvä tekstiilitukun johtaja. Boxsbergin Esko oli ainoa joka osasi ja tiesi jotain, mutta valtuudet vähäiset. Feodori oli aika tumpelo ja sittä näitä pikkujohtajia oli liikaa.
Silloin kun tulee suuri murros niin siinä juuri tarvitaan taitavaa johtamista ja kunnon henkilökuntaa. Palkat oli niin pienet ettei pätevät kauan pysyneet jos vain perhesyyt sallivat lähteä, ja nuoret lupaavat kyvyt lähtikin.
Kyllä aloittajan on parempi olla uskomatta tuollaisia linkkejä. tietysti historiallise faktat kuten syntymäajat ja muut ovat oikein, mutta kaatumisen aiheutti TAITAMATON SUKU JOISTA KAIKKI OLI JOHTAJIA. - rotestimökinpoika
pitkäuraKauppayhtiöllä kirjoitti:
Kuulehan maikka. Sinä luulet tuollaisten kaunistellun sankarikertomuksen kertovan totuuden. Minäkin olin siellä yli 20 vuotta, montako sinä? Kyllä todellisuus on kaukana tuosta jos ajatellaan Kauppayhtiön kaatumisen syitä.
Maurojen suvun taitamattomuus sen kaatoi ja heikko johtaja Pauli Mauro. Hän antoi liikaa valtaa kaikille sukuun kuuluville ja sinne avioliiton kautta tulleille.
Ida oli kyllä hyvä konttorinjohtaja ja Oili hyvä tekstiilitukun johtaja. Boxsbergin Esko oli ainoa joka osasi ja tiesi jotain, mutta valtuudet vähäiset. Feodori oli aika tumpelo ja sittä näitä pikkujohtajia oli liikaa.
Silloin kun tulee suuri murros niin siinä juuri tarvitaan taitavaa johtamista ja kunnon henkilökuntaa. Palkat oli niin pienet ettei pätevät kauan pysyneet jos vain perhesyyt sallivat lähteä, ja nuoret lupaavat kyvyt lähtikin.
Kyllä aloittajan on parempi olla uskomatta tuollaisia linkkejä. tietysti historiallise faktat kuten syntymäajat ja muut ovat oikein, mutta kaatumisen aiheutti TAITAMATON SUKU JOISTA KAIKKI OLI JOHTAJIA.Yksi näistä johtajista ei ollut Maurojen sukua vaan ottopoika.
Kauppayhtiö kaatui tosiaan muusta kuin yhteiskunnan muuttumisen syystä.
- oyabpa
Nurmeksessa taisi Kauppayhtiön ryypätä Pantio pois kartalta. Ei tainneet vetäjät sattua aina parhaimmasta päästä,lieneekö suuri rahantulo sokaissut.
- rotestimökinpoika
Kauppayhtiöllä erään pikkujohtajan kuukausipalkka oli vuonna 1966 1500 mk/kk.
- TöissäKauppayhtiöllä
rotestimökinpoika kirjoitti:
Kauppayhtiöllä erään pikkujohtajan kuukausipalkka oli vuonna 1966 1500 mk/kk.
Minä sain samaan aikaan 180 mk/kk ja tein raskasta työtä ja ammattitaitoa vaativaa. Kenestä pomosta oli kyse, kai sen nyt jo voi kertoa, pistä edes nimikirjaimet.
- rotestimökinpoika
Valitettavasti en mainitse nimeä enkä nimikirjaimia kun itse kirjoitan nimimerkillä.
Kyseisen asian kuulin tämän johtajan pojalta 1966.
Kotiapulainen hankki silloin peräti 150 mk/kk. - orjanpalkka
Täällä toinen työn orja nälkäpalkkalainen kertoo. Minä läksin helmikuussa pois1965 armeijaan sieltä ja lähtiessä palkkani oli 60 mk/kk. Uskokaa tai älkää kuusikymmentä markkaa kuukausi. En tullut takaisin.
orjanpalkka kirjoitti:
Täällä toinen työn orja nälkäpalkkalainen kertoo. Minä läksin helmikuussa pois1965 armeijaan sieltä ja lähtiessä palkkani oli 60 mk/kk. Uskokaa tai älkää kuusikymmentä markkaa kuukausi. En tullut takaisin.
No nyt en ihmettele jos sieltä pätevät nuoremmat lähti pois.
Tuohan on aivan järkyttävä nälkäpalkka, 25 kertaa pienempi kuin pikkupomon.
Lisää kaatumisen syitä näkyy löytyvän.- eisentäs160
orjanpalkka kirjoitti:
Minäkin olin nuorena poikana tuohon aikaa Kauppiksella ja sain kuitenkin 150 mk/kk eli mahtanetko muistaa palkkasi ihan oikein. Jospa se oli esim. 160 tai 260 tai sinne päin?
- Orjanpalkka
eisentäs160 kirjoitti:
Minäkin olin nuorena poikana tuohon aikaa Kauppiksella ja sain kuitenkin 150 mk/kk eli mahtanetko muistaa palkkasi ihan oikein. Jospa se oli esim. 160 tai 260 tai sinne päin?
Minulla on kaikki vanhat pankkikirjani tallella ja niistä näkyy mitä olen sinne kuukausittain laittanut ja se on 60 mk/kk. Minulla oli vain yksi tili silloisessa Yhdyspankissa ja summa vastaa tarkkaan muistikuvaani. Vai on ollut niin törkeää touhua, että toisille maksettiin niin paljon enemmän kun osasi pyytää ja jos ei älynnyt tinkiä niin maksettiin aivan nälkäpalkkaa Nyt olen mielissäni, että tuollainen kieroilijasuku menetti kauppansa.
Orjanpalkka kirjoitti:
Minulla on kaikki vanhat pankkikirjani tallella ja niistä näkyy mitä olen sinne kuukausittain laittanut ja se on 60 mk/kk. Minulla oli vain yksi tili silloisessa Yhdyspankissa ja summa vastaa tarkkaan muistikuvaani. Vai on ollut niin törkeää touhua, että toisille maksettiin niin paljon enemmän kun osasi pyytää ja jos ei älynnyt tinkiä niin maksettiin aivan nälkäpalkkaa Nyt olen mielissäni, että tuollainen kieroilijasuku menetti kauppansa.
Minä uskon tuon, koska tunsin monia jotka oli siellä ja samantapaisia palkkoja heillä oli.
- vertaillaan
Autokoulu maksoi 360 mk vuonna 1966. Lisäksi tulivat 50 mk:n maksu inssiajosta Norimäelle, 30 mk Vilkalalle ja 33,50 mk leimamerkkeihin eli kortti maksoi kaikkiaan vajaat 500 mk. 1500 markalla sai kolme ajokorttia, eli kun nyt ajokortti maksaa 3500 mk, olisi pikkupomon kuukausipalkka tänään nykyrahassa kolmen ajokortin verran, eli runsaat 10 000 euroa. Ihan hyvä palkka kouluja käymättömälle pikkupomolle!
- milonen
Nimi oli KM Kalevi Milanen
- rotestimökinpoika
Ei ole se mitä tarkoitin.
- Orjanpalkka
En muista tuon nimistä miestä kuin Milanen, millä osastolla hän ooli
- sbeliuz
Hai! Ka sehän mila en ol liha jakalatiskillä sekä ns tsupparina joka ajou renault saviemilla ruokaa ruunaan metsätyömieskotiin ja viekin baariin olutta. Otti lopputilin kun alkoi hävitä kuormasta olutta ja sät K äpeperia. Huhujen öukaan maantierosvot hyppäs kyytiin hirvivaaran mäessä kun renu ei jaksanut ve h ää mutta paskapuheeksi tuo lopulta osoittautui kun mäki ei ome ruunaalle mennessä eikä tullessa. Silloinen pankakosken pomo ak fahergolf oli ne tarvikkeet pölliny kun kuski kävikqhvillä hangasbaarissa
- orjatyössäollut
Eipä ollut kummoinen palkka postissakaan aamupostin kantajalla vuonna 1968
155mk kuukaudessa, ei sillä hyvn juhlittu!
Samaan ollaan nyt menossa kun ruotsin entinen ministeri ja suomen "lyhyt tatti" Juhana Vartiainen suunnittelevat loistavaa tulevaisuutta ihmisille!
Mikäs siinä jos ei hinnat ja verot nousisi muutamaanvuoteen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894200
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032353Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?322302Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962094Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281887- 311860
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91567- 281531
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881350- 751194