Murrekysymys nuorille

tanhio_takatalvi

Poika: "Äeti hei, mänikö isä puirooseen?"
Äiti: "Ei männy, se seistä torjottaa saanakuoassa."
Poika: "Mittee se siellä tekköö?"
Äiti: "Ka en tiijä, mitähän siellä vornottannoon".

Missä poika luuli isän olevan ja missä äiti kertoi isän olevan ja mitä isä teki?

40

1678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hauskakysymys

      Saunakodassa oli. Jurotti? Mutta mikä on puiroo?

      • rotestimökinpoika

        Puiroo on metsäpalsta, paikka jossa on tehty metsätöitä.
        Mennään puupuiroon.


      • Anonyymi
        rotestimökinpoika kirjoitti:

        Puiroo on metsäpalsta, paikka jossa on tehty metsätöitä.
        Mennään puupuiroon.

        Miun vanhemmat on tuolta rajantakasesta Karjalasta.
        - Siellä hää taas värnöttääp (itkee tihruvaa).


    • arvaukseni

      Menikö isä matkoihinsa?
      Ei mennyt, synkännäköisenä seisoo saunakodassa.
      Mitä se siellä tekee?
      En tiedä mitä siellä itseskelee.

      • Kohtalaisen lähelle meni, mutta ei aivan.


    • Kaikkioikeinon

      Lieksan nuori olen vaan silti ymmärrän.
      Puiroo = Kylä lähellä Oulun läänin rajaa.
      Äidin vastaus = Meni Saanatunturille huipulle seisomaan.
      Mitä se siellä tekee
      Itkeä värnöttää (ehkä jossain päin Lieksaa sanotaan vornottaa).
      Tuttuja sanoja kaikki sillä luen yliopistossa suomea ja erikoisaiheena Suomen murteet.

      • rotestimökinpoika

        Puiroo voi olla kyläkin ja on paikannimenä monessa paikassa Suomessa.
        On siitä johdettu muutama sukunimikin mm. Etelä-Pohjanmaalla.
        Pystyisin kertomaan enemmänkin, mutta odotan kommentteja.


      • eimitääntietoo

        Kyllä tuon nuoren murreosaaminen on päin prinkkalaa.



      • Hei sinä kaikkioikeinon, sinulla on kaikki väärin, mutta aina kannattaa yrittää, niin kuin lotossa.
        Pysy mukana älä lannistu.
        Lieksan seudun murre ei ole helppo oppia jos sitä ei ole lapsena omaksunut.


    • MerilänMuori

      Nyt minä keitän pannullisen kahvia, otan pakasteesta bostoninkakkua ja juhlin. tiedättekö miksi
      Minun fanittamani Tanhio takatalvi on vielä hengissä ja on palannut.
      Naurattaa nuo muka Lieksan nuoren vastaukset, ei näy ollenkaan tietävän mitään.

      • ruunaaaa

        Minäkin olen iloinen kun yksi suurimmista tietäjistä tuli taas remmiin, pysyisi vain


    • JurusPentti

      Tosi kiva kysymys. Kevennystä tälle palstalle ja tosi perus lieksalaista

    • keskiikäinen

      Veikkaan vornottaa sanan merkityksiksi: itkeä, tuivertaa, valittaa, murrealueesta riippuen.

      • vaikeasana

        Ei ole mikään noista


    • kuldakäköne

      Onko aloittaja murrenäytteesi enemmän Savon kuin Pohjois-Karjalan suunnalta?

      • sutteetti-savolaenen

        Savostahan meijän esivanahemmat on murteensa tänne tuoneet. Savvoo myö puhutaan, ei oo meillä mittään tekemistä karjalaesten ja karjalaesuuven kanssa.

        Lieksä on sutteetti-savvoo.


      • Kyllä kuule ollaan enemmän karjalaisia kuin monet muut.
        Murteessa on yhteneväisyyttä, mutta ei geneettisistä syistä.


      • joskusopiskellut

      • joskusopiskellut kirjoitti:

        Tarkoitin savolaismurteen Pohjois-Karjalan varianttia. Savolaismurteisiinhan kuuluvat niin Savon, Kainuun, Keski-Suomen kuin Pohjois-Karjalankin alueet. Murteissa on yhteisiä ja erottavia piirteitä myös savolaismurteiden sisällä.
        http://www.kotus.fi/murteet/suomen_murteet/kartta_murrealueista

        No nyt ollaan lähempänä asiaa.


    • Vornottaa

      Voisitkos Tanhio suomentaa tuon, on se niin mielenkiintoinen. Eivät näytä osaavan ja ne jotka osaa ei kerro vaan odottaa sinun kertovan.

    • rotestimökinpoika

      Poika: "Äeti hei, mänikö isä puirooseen?"= Äiti hei menikö isä savottaan? (mehtätöihin)

      Äiti: "Ei männy, se seistä torjottaa saanakuoassa."= Ei menny, seistä toljottaa saunakodassa.

      • vornottaa

        mitäs viimeinen äidin kommentti tuo vornottaa jossa on


    • Nytonmietitty

      Eiköhän aloittajan olisi jo aika antaa oma tulkintansa kirjoittamastaan?

      • näisennäen

        Uskon antavankin sen on vähintäin velkaa


    • TANHIOTAKATAL

      TAAAANNHHHIIIOOOO HERÄTYYYS SUOMENNOSTA LOPULTAKIN

      • Sori vaan kun on suomennos viipynyt mutta kun ollut päivällä kiirettä ja illalla sitten väsyttää. Kun tuota ikääkin on jo hyvän matkaa toisella sadalla.

        Puirooseen mentiin ennen kun mentiin risusavottaan eli hakemaan savotan jätteitä ja puista karisseita oksia. Se olikin pääasiassa naisten ja lasten töitä. Varsinainen savota tai halkojen teko ei ollut puirooseen menemistä. Sana puiroo on aika erikoinen enkä ole keksinyt sille etymologiaa.

        Saanakuassa (tekstissäni oli painovirhe, valitan. Muoto saanakuoassa on väärin, siinä on ylimääräinen o tullut väliin). Nykyisin puhutaan saunan eteisestä. Muoto saunakota on tullut siitä kun saunan oven eteen tehtiin muinoin riu'uista kotamainen viritys. Riu'ut ladottiin vinottain saunan seinää vasten jolloin muodostui ikäänkuin kota oven suojaksi. Sinne riisuttiin vaatteet ja voitiinhan siinä säilyttää vaikka polttopuitakin jos kodan yläosan suojaksi laadittin tuohikatto.


      • rotestimökinpoika

        Puiroo on paikka jossa on tehty metsätöitä. Näin Etelä-Pohjanmaalla. Vaikka synnyinkin Pielisjärvellä osa juurista on Töysässä.


      • rotestimökinpoika

        Tuossa lisää tuosta ihmeellisestä sanasta:
        Ainakaan teoksista Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja , Nykysuomen sanakirja ja Suomen kielen perussanakirja ei löydy sanaa ’puiretti’. Kaksi ensin mainittua teosta tuntevat sen sijaan sanan ’puiroa’, (rinnakkaismuodot puiro, puiroo, puiros) joka tarkoittaa halonhakkuupaikkaa metsässä.
        Puirova, puiroa = rankametsä, olla rankametsässä (siis tehdä polttopuita pysytmetästä).


      • Puiroo
        tanhio_takatalvi kirjoitti:

        Sori vaan kun on suomennos viipynyt mutta kun ollut päivällä kiirettä ja illalla sitten väsyttää. Kun tuota ikääkin on jo hyvän matkaa toisella sadalla.

        Puirooseen mentiin ennen kun mentiin risusavottaan eli hakemaan savotan jätteitä ja puista karisseita oksia. Se olikin pääasiassa naisten ja lasten töitä. Varsinainen savota tai halkojen teko ei ollut puirooseen menemistä. Sana puiroo on aika erikoinen enkä ole keksinyt sille etymologiaa.

        Saanakuassa (tekstissäni oli painovirhe, valitan. Muoto saanakuoassa on väärin, siinä on ylimääräinen o tullut väliin). Nykyisin puhutaan saunan eteisestä. Muoto saunakota on tullut siitä kun saunan oven eteen tehtiin muinoin riu'uista kotamainen viritys. Riu'ut ladottiin vinottain saunan seinää vasten jolloin muodostui ikäänkuin kota oven suojaksi. Sinne riisuttiin vaatteet ja voitiinhan siinä säilyttää vaikka polttopuitakin jos kodan yläosan suojaksi laadittin tuohikatto.

        Nyt tähän kaivattaisiin kamuttajaa erotuomariksi kun näyttää olevan erilaisia käsityksiä puiroosta. Tietysti muutkin syntyperäiset hyvin murteentuntijat ovat erittäin tervetulleita kertomaan miten on.


      • Takatalviunohti

        Vornottaa jäi selittämäti?


      • Puiroo kirjoitti:

        Nyt tähän kaivattaisiin kamuttajaa erotuomariksi kun näyttää olevan erilaisia käsityksiä puiroosta. Tietysti muutkin syntyperäiset hyvin murteentuntijat ovat erittäin tervetulleita kertomaan miten on.

        No en minä mikään erotuomari ole, mutta otan kantaa kuitenkin.

        Suomessa on paljon sanoja jotka eri puolilla Suomea tarkoittaa eri asioita.
        Pistän tähän muutaman esimerkin niin huomaatte eroja.
        Laitan ensin muu Suomi (selitys suluissa) ja sitten Lieksa-Pielisjärvi (tarvittaessa selitys suluissa.

        Tuima (suolainen) - Suolaton.
        Vihta(saunavasta) - Piiska
        Tyhmä - Tuhma
        Kehtaa (jotenkin häpeällistä - Kehttoo (ei viitsi)

        Näitä olisi paljonkin, mutta nämä vain näytteenä.

        Kyllä puirroo tarkoitti sielläpäin ennen juuri tuota mitä Tanhio_takatalvi kertoi.
        Aivan ilmeisesti se muualla päin Suomea tarkoittaa jotain muuta.


      • Takatalviunohti kirjoitti:

        Vornottaa jäi selittämäti?

        Vornottaa ja torjottaa jätän Tanhion kerrottavaksi.
        Ovat muuten aika hauskoja sanoja.


    • odotellaan

      Takatalven Tanhio tulee taas näyttäytymään palstalle kesällä 2016.

      • Tavat-kunniaan

        Luulisi nyt olevan jotain käytöstapoja. Ensin heittää kysymyksen, sitten jättää kertomatta miten se on.


      • lieksanörkki
        Tavat-kunniaan kirjoitti:

        Luulisi nyt olevan jotain käytöstapoja. Ensin heittää kysymyksen, sitten jättää kertomatta miten se on.

        ei sillä ole mitään tapoja se on tyypillinen lieksalainen


    • EiTanhio

      Kiitos Tanhio, olet huippuhärnääjä.

      • tanhifani

        Mitähän tuokin möläytys tarkoittanee. Olen ihan varma, että et tiedä itsekään.


    • Arvelija

      Vornottaa = odottaa jotain pahalla päällä. Arvaus!

      • Anonyymi

        Sukunimi velvoittaa! 😁
        Eduskunnan vieressä sijaitsevan Bar Ihkun edessä perjantain vastaisena yönä aseella muita ihmisiä osoitellut ja maahan yhden laukauksen ampunut PS:n kansanedustaja Timo Vornanen....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe