Miten olla varma proteesin pysymisestä?

prokekari

Pelottaa aina lähteä mihinkään. Mitä jos se proteesi irtoaa?
Mekin joilla on ne proteesit tarvitsemme sosiaalista elämää.
Kuinkahan moni eristäytyy siksi, ettei uskalla lähteä tapaamaan muita ihmisiä.
Minäkin olen käyttänyt Corega kiinitysvoidetta, mutta ei siihenkään uskalla luottaa.

57

18383

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 105

      heitä ne tekarit roskiin

    • Pitää_pysyä

      Proteesit pitää olla niin hyvin sopivat että ne pysyvät paikallaan ilman kiinnitysainettakin.
      Jos ikenet ovat madaltuneet jo voimakkaasti, voidaan joutua käyttämään kiinnitysaineita jotta proteesit eivät lonksu syödessä.
      Käypä näyttämässä proteesejasi hammaslääkärillä tai teknikolla.

      • 11kaarina

        Minulla on yläproteesi, enkä voi syödä niitten kanssa ollenkaan.
        Ne kyllä pysyvät jotenkin jos ei syö, tai juo mitään, mutta varsinkaan syömisestä ei tule mitään.
        Kuten arvaatte en minäkään voi mennä mihinkään ravintolaan koskaan.
        Minulla on sellainen tunne että proteesit olivat aikaisemmin parempia. Esim. oma äitini sei ne huomattavasti nuorempana, enkä muista hänen niin valittaneen, kuin nykyään niin monet.
        Kyllä tekisi mieli olla samaa mieltä kuin sinä "Proteesit pitää olla niin hyvin sopivat että ne pysyvät paikallaan ilman kiinnitysainettakin." Hammaslääkäri ei kuitenkaan tee muuta kuin antaa uuden ajan vastaanotolle.
        Kuinkahan iso lasku näistä epäonnistumisista lopulta tulee.
        Kiitos kuitenkin vastauksesta.


      • proteesit

        Ei hammasproteesit noin vaan saa irrota! Kyllä suurin syy varmasti silloin on proteesintekijässä, jos näin käy. Yläproteesin aivan varmasti pitää pysyä kiinni ilman liimoja, ja kestää kaikenlainen pureskelu ja jopa "selkäkeikkanaurutkin" ilman että proteesi irtoaa. Kokoproteesi alhaalla on huomattavasti epävakaampi, mutta kyllä minä ainakin menen ravintolaankin syömään ilman pelkoa, että kumpikaan proteesini tippuisi. Enkä käytä kiinnikeaineita.


      • haaamas
        proteesit kirjoitti:

        Ei hammasproteesit noin vaan saa irrota! Kyllä suurin syy varmasti silloin on proteesintekijässä, jos näin käy. Yläproteesin aivan varmasti pitää pysyä kiinni ilman liimoja, ja kestää kaikenlainen pureskelu ja jopa "selkäkeikkanaurutkin" ilman että proteesi irtoaa. Kokoproteesi alhaalla on huomattavasti epävakaampi, mutta kyllä minä ainakin menen ravintolaankin syömään ilman pelkoa, että kumpikaan proteesini tippuisi. Enkä käytä kiinnikeaineita.

        Kyllä tuon pitäisi meitä monia lohduttaa.
        Minä kuitenkin olen hyvin arka lähtemään mihinkään. Minulla on vain yläproteesi, mutta kun testaan sen pysymistä on se ana sama. Aamupuuroa ei voi syödä niitten kanssa,
        vaan se menee sellaiseksi sotkemiksi, että VOI Helveeeet. Joka aamu on ihan pilalla.
        Hammaslääkärit ei ymmärrä ihmisen henkistä tuskaa.


      • Lääkäriin_vaan

        Jos tilanne on noin paha ettei edes puuroa pysty syömään, proteesin istuvuudessa on paha vika. Nyt pikaisesti hammaslääkärille tai teknikolle jotta proteesi voidaan korjata sellaiseksi että se pysyy tukevasti paikallaan ilman kiinnitysaineitakin. Proteesin pitää pysyä paikallaan vaikkapa omenaa haukatessa. Sitä en vaadi omalta proteesillani että toffeeta tai purkkaa syödessä se pysyisi paikallaan.


      • hampaaton40v
        proteesit kirjoitti:

        Ei hammasproteesit noin vaan saa irrota! Kyllä suurin syy varmasti silloin on proteesintekijässä, jos näin käy. Yläproteesin aivan varmasti pitää pysyä kiinni ilman liimoja, ja kestää kaikenlainen pureskelu ja jopa "selkäkeikkanaurutkin" ilman että proteesi irtoaa. Kokoproteesi alhaalla on huomattavasti epävakaampi, mutta kyllä minä ainakin menen ravintolaankin syömään ilman pelkoa, että kumpikaan proteesini tippuisi. Enkä käytä kiinnikeaineita.

        Yläproteesit pysyvät hyvin kiinni js voin nauraa ja syödä ilman pelkoa niiden irtoamisesta.
        Alaproteesit taas on ongelmalliset.
        Itselläni on alhaalla ikenissä kulmahampaiden kohdilla ns.mokkulat, jotka on noin sentin kokoiset ja proteesit on leikattu auki niistä kohdista, joten sinne pääse ilmaa ja silloin ne irtoilevat todella helposti ja kiinnikeaine on laitettava joka kerta , kun mene vaikka vain ulos.
        Syöminen ulkona ei onnistu millään niiden kanssa, mutta olen ratkaissut asian, kun menen ulkomaille , niin jätän proteesit liinaan ja taskuuni.
        Kukaan ei huomaa niitä, että onko ne syödessä suussa vai ei ja ruokailun jälkeen laitan kiinnitysaineen ja taas pysyy hyvin paikoillaan.
        Harmittava ongelma, mutta niiden mokkuloiden taikka möykkyjen poistaminen tulee niin kalliiksi, jottei minulla siihen eläke riitä, joten on tyytyminen osaani ja sosiaalinen eläminen on kärsinyt jonkin aikaa ja ikääkin vasta karvan yli 40v.
        Sairastumiseni jälkeen hammaslääkäriopistolla vedettiin sairauden takia kaikki hampaat pois, koska hampat ei kestäneet paikkaamisia ja paikat irtosi viikossa irti, niin professorinmielestä ne piti poistaa ja näin sitten tehtiin.
        Mikään ei ole kaduttanut niin kovasti , kuin päätös poistaa hampaat, sillä sen jälkeen elämisen ilo katosi täysin, kaverit katosivat, koska en voinut enään mennä mukaan ulos syömään ja iltaa istumaan.
        Kaikki kontaktit muihin ihmisiin katosi siihen paikkaan,kun hammaslääketieteen proffa poisti hampaani ja elämä muuttuikin täysin kamalaksi.
        Mutta ajattelen kummiskin, että olen sentään vielä hengissä, sillä jos hampaat olisi jatkuvasti suussa rikkinäisinä, niin sydänpysähdys olisi uusiutunut varmasti jo useammin, kuin nyt, sillä huonot hampaat altistaa sydänsairaille todellasuuria vahinkoja ja niiden kautta pääsee bakteerit ja monellakaan sydän ei kestä niiden aiheuttamia sairauksia.


      • roteesi

        Itselläni on yläprotteesi jota ilman olen kotioloissa ja syöminen , jopa kovemmankin ruuan, onnistuu .Kun menen "ulos syöämään" kiinnitän proteesini kitalakeen corega-jauheella, mikä muuttuu suudda geeilmäiseksi ja pitää kyllä hyvin kaikenlaisessa syömisessä.


      • Toinen_puoli_totuutta
        proteesit kirjoitti:

        Ei hammasproteesit noin vaan saa irrota! Kyllä suurin syy varmasti silloin on proteesintekijässä, jos näin käy. Yläproteesin aivan varmasti pitää pysyä kiinni ilman liimoja, ja kestää kaikenlainen pureskelu ja jopa "selkäkeikkanaurutkin" ilman että proteesi irtoaa. Kokoproteesi alhaalla on huomattavasti epävakaampi, mutta kyllä minä ainakin menen ravintolaankin syömään ilman pelkoa, että kumpikaan proteesini tippuisi. Enkä käytä kiinnikeaineita.

        SUOMALAISET TUNTIEN - kauankohan nää hammasproteesit on olleet "NYKYÄÄN" siis käytössä jo? Ei olis mikään ihme kuulla et puhutte jostain 20 vuotta sitten teille räätölöidyistä legosarjoista? Kyllähän ne kaikki pitää joskus uudistaa. Proteesit tekee hammaslaborantit. Niihin otetaan valut, kuvat ja vaikka mitä huomioon... Ne myös testataan eikä niissä ole käyttöönotossa havaittu virheitä... Jos niitä pitää kuin on pidetty niitä edesmenneitä hampaita niin kyllähän se voi ongelmia tuoda......


      • Anonyymi
        Toinen_puoli_totuutta kirjoitti:

        SUOMALAISET TUNTIEN - kauankohan nää hammasproteesit on olleet "NYKYÄÄN" siis käytössä jo? Ei olis mikään ihme kuulla et puhutte jostain 20 vuotta sitten teille räätölöidyistä legosarjoista? Kyllähän ne kaikki pitää joskus uudistaa. Proteesit tekee hammaslaborantit. Niihin otetaan valut, kuvat ja vaikka mitä huomioon... Ne myös testataan eikä niissä ole käyttöönotossa havaittu virheitä... Jos niitä pitää kuin on pidetty niitä edesmenneitä hampaita niin kyllähän se voi ongelmia tuoda......

        Varmaan yleensä, mutta proteesit voi uutena jo olla epäsopivat silti. Jatkuvaa rahastusta köyhän kukkarolle. Ja en saanut kelan kautta leegoja, pienestä eläkkeestä piti säästellä, osissa maksaa. YläProteesit lonksuu ja suussa, alhaalla pysyy paremmin osa proteesi. Yhtä kipua ja irvistystä.......


      • Anonyymi
        haaamas kirjoitti:

        Kyllä tuon pitäisi meitä monia lohduttaa.
        Minä kuitenkin olen hyvin arka lähtemään mihinkään. Minulla on vain yläproteesi, mutta kun testaan sen pysymistä on se ana sama. Aamupuuroa ei voi syödä niitten kanssa,
        vaan se menee sellaiseksi sotkemiksi, että VOI Helveeeet. Joka aamu on ihan pilalla.
        Hammaslääkärit ei ymmärrä ihmisen henkistä tuskaa.

        Totta. Eivät välitä yhtään.


      • Anonyymi

        Mitäs sitten kun proteesin teko on epäonnistunut eikä taida sillä teknikolla korjaantuakkaan.😪


    • pysyy

      Itselläni on ylhäällä koko proteesi ja alhaalla osaproteesi. Pysyvät hyvin kiinni syödessä. Voin syödä mitä tahansa. Voin hymyillä nauraa ei ole pelkoa et tippuisi. Tuttavalla oli ongelmana myös proteesin pysyminen paikallaan. Hän vaihtoi samalle hammasteknikolle kuin itse käyn ja sai kunnolliset proteesit. Eli paljon kiinni myös lääkäristä.

      • uskomatonta

        Onkohan totta mitä sanoo "pysyy" nimimerkki? Siis..
        Itselläni on ylhäällä koko proteesi ja alhaalla osaproteesi. Pysyvät hyvin kiinni syödessä. Voin syödä mitä tahansa. Voin hymyillä nauraa ei ole pelkoa et tippuisi. Tuttavalla oli ongelmana myös proteesin pysyminen paikallaan. Hän vaihtoi samalle hammasteknikolle kuin itse käyn ja sai kunnolliset proteesit. Eli paljon kiinni myös lääkäristä.


    • oteesi

      Varma ei voi olla koskaan proteesin pysymisestä.
      On toinenkin kiusa, jos laittaa kiinitettä, ei se välttämättä pidä tekohampaita ihan varmasti, MUTTA kitalakeen se takertuu niin lujasti, ettei millään tahdo saada lähtemään.

    • hihhul

      Onko tuo teknikko sitten jokin valtionsalaisuus vai miksi yleistä praktiikkaa ei voi mainita
      Jatkuvasti kysellään hyviä teknikoita...niitä vain ei tunnu olevan muualla kuin tällä palstalla.

      • siinähän-pidät

        no eihän nämä vero kierron ammattilaiset itsestään ilmoittele. tekarin korjaus. kät. n.350. kuitilla n750. kysyi maksaisko kunta valehtelin että vois maksaa no se olikin n.1100 miksi tämä ammattikunta ei voisi olla kunnallista palvelua. tekareihin kun tavallinen ihminen ei saa kelan tukea maksaisin mielelläni rehellisestä ammatti työstä. kaikki 3 jossa olen asioinut ovat kertoneet lopettavansa ensi viikolla . kuitenkin ovat jatkaneet jopa 5.v näin saadaan takuukin mitätöityä. ota nauhuri mukaan niin on sitä selittelyä mukava kuunnella myöhemminkin. vaadit myös 30.vrk maksu ajan eipä suostu koe-ajoon. puutuit tässä kyllä asian ytimeen. kiitos.


      • Anonyymi

        Niin olisi hyvä tietää missä on kunnon teknikko ei sitä voi kokeilla itse niitä . Viesti teillä kenellä ne tekstit on hyvät .Vai onko kielletty mainostaa ?


    • prokekari

      Hei. Te jotka sanotte proteesien pysyyvän.
      Miten pitkään teillä otti ylähampaitten poistamisen jälkeen, että kykenitte syömään ja tapaamaan muita ihmisiä?
      Minulla koko elämä on pielessä.
      Minulta otettiin ylähampaat noin kuukausi sitten. Olen puhunut hammaslääkärille. kaksi kertaa Hänen mielestään proteesi istuu hyvin.
      Syömään en kuitenkaan pysty niillä. Kokonainen kuukausi eristäytyneenä alkaa myös käymään hermoille.

      • Korjaustarvetta

        Oletko nimenomaan korostanut hammaslääkärille ettet pysty syömään proteeseillasi? Jos puhut vain tapaamiskammosta, lääkäri tulkitsee sen psyykkiseksi ongelmaksi.
        Jos hampaasi poistettiin kuukausi sitten ja on jo proteesit, ne laitettiin ilmeisesti heti suuhun poiston jälkeen. Tuolloin ikenet muuttuu nopeasti ja proteesin pysyminen heikkenee. Proteesia joutuu pohjaamaan tiheästi ja useita kertoja kunnes ikenet ovat parantuneet lopullisesti.


      • irtokiviä
        Korjaustarvetta kirjoitti:

        Oletko nimenomaan korostanut hammaslääkärille ettet pysty syömään proteeseillasi? Jos puhut vain tapaamiskammosta, lääkäri tulkitsee sen psyykkiseksi ongelmaksi.
        Jos hampaasi poistettiin kuukausi sitten ja on jo proteesit, ne laitettiin ilmeisesti heti suuhun poiston jälkeen. Tuolloin ikenet muuttuu nopeasti ja proteesin pysyminen heikkenee. Proteesia joutuu pohjaamaan tiheästi ja useita kertoja kunnes ikenet ovat parantuneet lopullisesti.

        Yläpoteesien laittamisen jölkeen niitä joutuu pohjaamaan aika tiuhaan, koska ikenet vetäytyy kasaan, noin vuodenajan, kunnes ovat asettuneet siihen millaiseksi ne sitten jää ja suodenpäästä yläproteesisipysyy varmasti hyvin jo paikoillaan.

        itse ihmettelin aina samaa, kun en tiennyt asiastayhtään mitään ja ihmettelin, kun muilla proteesit pysyivät hyvin kiinni ja minulta ne irtoili ja syödessä neheiluivat jatkuvasti.

        Ajattelin ihan samoin , että elämä on nyt menetetty totaalisesti, mutta vuosi siihen meni, kunnes ne kävin taas pohjustamassa ja senjälkeen olen käynyt 2 vuodenvälein pohjauttamassa yläproteesit.

        Alaproteesien kanssa minulla on edelleen ongelmia ja ne tuleekin aina olemaan, silä itselläni on myöskin juuri kulmahampaidenkohdilla myös kunnolliset ulokkeet ikenissä, joita monet mokkuloiksi kutsuu ja niiden kanssa on sitten elämä ongelmallista ja kiinnikeaineet ei pidä ruokaillessa niitä kiinni, vaan ne irtoaa väkisin ja syöminen muiden seurasa ei onnistu laisinkaanja se rajoittaa elämää valtavasti.
        Ongelma on sama, kuin toisellakin kirjoittajalla, että ilman pääsy ikenien väliin irroittaa hampaat aivan varmasti, mutta jos saisi kunnolliset proteesit mahtumaan suuhun, niin ongelma poistuisikin heti, mutta kaikellahan on hintansa ja luiden muotoileminen maksaa noin tuhannen -kaksi ja sitten proteesien uusiminen, niin ei ole varaa laittaa neljäätuhatta alaproteeseihin ja suun muokkaamiseen proteeseille sopiviksi.


    • prokekari

      Hammaslääkärille olen sanonut,etten pysty syömään, mutta myös, etten halua tavata ketään. On vaikeaa jopa oman miehen kanssa istua samaan aamiaispöytään.
      Kuinka usein proteesi pitää pohjata? (viikoissa). Muistan kuinka minulle sanottiin,että kerran kuukaudessa. En enää välitä mistään hinnasta. Ei raha enää paljoakaan merkitse.

      • karrina

        Ei ole helppoa.
        Tiedän omasta kokemuksstani, että ylähampaitteni menetys oli melkeinpä yhtä kova kokemus, kuin vanhempieni kuolema.
        Miten saisi apua tällaiselmaan? ongelmaan? Pitääkö itse maksaa kaikki?


      • Omasta_pussista
        karrina kirjoitti:

        Ei ole helppoa.
        Tiedän omasta kokemuksstani, että ylähampaitteni menetys oli melkeinpä yhtä kova kokemus, kuin vanhempieni kuolema.
        Miten saisi apua tällaiselmaan? ongelmaan? Pitääkö itse maksaa kaikki?

        Proteettiset työt pitää maksaa aina itse. Halvemmalla pääsee kunnallisella puolella jolloin hammaslääkärin laskutus on pienempi. Silloinkin proteesin valmistus maksaa saman kuin yksityisellä.


    • sympatisoiden

      Ainakin jollekkin lääkärille sinun olisi mentävä.
      Voi sinua onnentonta.

      • omastapussitamyös

        Minä tässä opettelen osaproteesin kanssa elämistä. Sain sellaisen osaproteesin, metallirunkoisen. Ensin se oli niin kireä ettei pois tahtonut edes hammaslääkäri saada - sitten niin löysä että tipahti pois heti vettä juodessa.
        Kertoisiko joku ongelman kannssa paininut - selviääkö tästä. Mitään hampaanpoistoja ei hintaan sisältynyt mutta hammaslääläri ja laboratoria € 990.-
        Sisältyikö mahdolliset proteesin korjaukset samaan hintaan????


      • Kaiva_kuvetta
        omastapussitamyös kirjoitti:

        Minä tässä opettelen osaproteesin kanssa elämistä. Sain sellaisen osaproteesin, metallirunkoisen. Ensin se oli niin kireä ettei pois tahtonut edes hammaslääkäri saada - sitten niin löysä että tipahti pois heti vettä juodessa.
        Kertoisiko joku ongelman kannssa paininut - selviääkö tästä. Mitään hampaanpoistoja ei hintaan sisältynyt mutta hammaslääläri ja laboratoria € 990.-
        Sisältyikö mahdolliset proteesin korjaukset samaan hintaan????

        Hintaan sisältynee yleensä vain silloin alussa tehty sovitus. Myöhemmistä korjauksista pitää maksaa eri maksu, tarvittaessa sekä hammaslääkärille että teknikolle (mikäli tarvitaan suurempia muutoksia proteesiin).


    • Kiitollinen

      Proteesi pitää pohjustaa vuoden jälkeen , kun se on laitettu,se löystyy kun ikenet kuivaa,opetelkaa ensin puremaan takahampailla ja sitten etuhampailla,pehmeetä ruokaa ensin ja näkkileipä on hyvä harjoittelu,hampaat pitää pestä ruokailun jälkeen koska aina menee ruokaa väliin,

    • sommertime

      On olemassa myös implantein kiinnitettäviä proteeseja, ne ovat kyllä
      kalliimpia mutta pysyvät paikoillaan kuin omat hampaat eivätkä lonksu.

      • 1955

        Paras vaihtoehto maksaa noin 2000 euroa mutta elämä hymyilee


    • köyhämäoonoujee

      Hammaslääkäreitä ei myydä missään...

    • Risahammas

      Jos kokoproteesit otetaan suunnilleen teini-iässä tai nuorena aikuisena, niin ienkato on jo aikamoinen vanhuuteen mennessä. Eli taatusti louksuvat. Järkyttävää kuunnella mummon louksutusta, kun puhuu. Siihen ei auta kuin nastat, mutta mistäs niihin varaa.

      Ennen pidin osaproteeseja järkyttävänä ajatuksena, mutta nyt ymmärrän niiden edun. Kun on muutama oma hammas, johon proteesit saa kiinni, niin eivät ihan aivastaessa lennä taivaan tuuliin.

      Alan hiljalleen arvostaa omia, vaikkakin kuluneita, tummuneita ja hyvin epäesteettisiä hampaita. Muistatteko ollenkaan aikaa omien huonojen hampaidenne kanssa? Todennäköisesti tekin häpesitte suun huonoa kuntoa, ja heikko hampaisto vaikeutti syömistä. Verratkaa siihen. Moni on tyytyväinenkin. Varmasti heikko taloustilanne ajaa kokoproteesiin silloin, kun siihen ei ole oikeaa tarvetta. Mutta esim. juuriaan myöten kuluneissa ja etualueelta puuttuvissa hampaissa häpeä rajoittaa useimpien elämää.

      Julkisissa tilanteissa ei muuten ole pakko syödä. Monilla on allergioita ja erilaisia dieettejä tms. Eli ei se enää niin outoa ole, jollei halua syödä muiden nähden, tai jos valikoi runsaasti.

      Nastakiinnityksen voi laittaa olemassa oleviin proteeseihinkin. Maksaa maltaita, mutta kai sen säästämällä saa useimmat muutamassa vuodessa kokoon.

    • NastatM

      Nastakiinnitys on helppo uusi tapa kiinnittää proteesi siten, että voi syödä aivan normaalisti. Leukaluuhun porataan pienet reiät ja reikiin ruuvataan hyvin ohuet titaanitapit. Itse proteesiin laitetaan samoille kohdille vastakappaleet eli reiät, joihin asennetaan vaihdettavat pikku muoviosat, johin titaanitapit uppoavat.
      Jos hampaat on poistettu jo paljon aiemmin niin sitä parempi, sillä ikenet ovat ehtineen laskeutua. Jos ikeketen eivät ole vielä laskeutuneet, niin proteesia voi pohjata lyhyellä käynnillä. Alle 1000 eurolla pääsee siis eroon kiinnikeaineista loppuiäkseen ja tekareiden lonkusuttelu loppuu.

    • huudonalainen
    • ällöttävä

      Minulla on ylä- ja ala osaproteesit (joskin omia hampaita vain muutama). Proteesit pysvät kohtalaisen hyvin syödessä paikoillaan ja olen niitä muutaman vuoden välein käynyt hammasteknikolla pohjaamassa. Kuitenkin on yksi jos toinenkin asia niiden takia täytynyt jättää kokonaan väliin. Kaikista pahimmalta tuntuu ettei enää voi suudella eikä muutenkaan pysty luomaan parisuhdetta, koska vastapuoli kaikkoaa viimeistään siinä vaiheessa kun ilmenee että käytän hammasproteeseja. Olen nyt 50-vuotias ja proteesit ovat olleet minulla jo noin 7 vuotta. Jo hammasproteesien edeltävänä aikana en ollut "hyväksyttävää seuraa" huonojen ja harvojen hampaitteni takia. Nyt olenkin hyljekksitty viiskymppinen jolta ovat kaikki "hyvää päivää" lähemmät ihmissuhteet kiellettyjä. Eräskin ihminen sanoi minulle että "hyi hemmetti älä luulekkaan, että päästän sinua lähemmäksi tekariesi kanssa". En edes tiedä onnistuisiko esim. suuteleminen tekohampailla, kun kukaan ei ole suostunut sitä minun kanssani kokeilemaan.

      • Ei_haittaa_pussatessa

        Viiskymppisillä tekarit ei ole mitenkään harvinaisia. Taisi olla vaan tekosyy ettei partneri halunnut pussailla.


    • Edellä olikin kirjoituksia, että kestää aikansa kun ikenet on siinä kunnossa että voi olettaakkaan että proteesit pysyy kunnolla. Myös syödessä kannattaa opetella käyttämään kieltä apuna painamassa proteesia kitalakea vasten ja leikata ruoka aina pieniksi palasiksi, helpottaa kummasti syömistapahtumaa ja kun ravintolassa tilaa pastaa, tai kanaa ei tarvitse sitketä punaista lihaa jyystää.
      Noiden kiinnitysaineiden kanssa on ongelmana, että helposti proteesin ja ikenen väliin menee murusia ja senjälkeen se onkin sitten hankalaa ennenkuin murut saa pyyhittyä pois ja vielä kun välttää esim kinuskin syömistä, voi hymyillä ja olla luonteva.
      opettelua, opettelua, sitä se vaatii ja rohkeutta palata ihmisten ilmoille, ei me tekarien omistajat sen huonompia olla kuin muutkaan, vaikka toiset pullistelee ja kehuu omia hampaitaan ja tukkaansa.

      • Helpottaa_kummasti

        Sitkeä pihvi palautetaan ravintolassa keittiöön moitteiden kera ja vaaditaan parimpilaatuisesta lihasta tehty pihvi.


    • mulla on ollu metallinen yläproteesi jo 1,5v eikä ole kertaakaan irronnut.en käytä mitään kiinnitys tahnoja ja voin syödä mitä vaan.sosiaaliset tilanteet ei pelota koska aikaisemmin en voinut hymyillä kun hampaaton ylä osa näkyi enää ei ole sitä haittaa.

      • Mikä_todellisuudessa

        Metallinen? Eipä ole ennen tullut eteen että kokoproteesi tehtäisiin metallista. Mutta jos kyse onkin osaproteesista, se on aivan eri asia koska se tukeutuu olemassa oleviin hampaisiin ja pysyy siksi paikallaan.


    • avt57

      kannattaa hankkia implantit

    • ex-finne

      Inplantaasit alhaalla , ne on paremmat kuin omat on ollut. kumpa sais ylös samanlaiset. Mutta kun on luut häipynyt , ei voi . Täytyis ensin otta luuta lonkasta ja sitten antaa sen kasvaa tovin ja sitten Bronemarkin metoorilla uudet, ja se maksaa.
      Kyllä oli Suomen hammashoito huono 40-luvulla. Ainut hammashoito oli kun ne repi pois hampaat. Nyt kun on 77 ikänen ja on ollut ilman omia hampaita 65 vuotta.
      Niin ei paljon naurata. Onneksi on omilla lapsilla hampaat kuin helmet.

    • kiitollinen

      Voi hyvät hyssykät,ettekö te ymmärrä ,että ainut koulutettu hammasproteesien tekijä
      on erikoishammasteknikko.Minulla ainakin on sopivat ja huolto pelaa.Hammasproteesithan pitää pohjauttaa kolmen vuoden välein,opastaa
      minun erikoishammasteknikko.

      • Kumpikin_kelpaa

        Nopea pohjaamistarve on silloin jos proteesi laitetaan heti hampaiden poiston jälkeen, koska ikenet kutistuu ja muuttuu. Minulla laitettiin kokoproteesia vastaava osaproteesi ja teknikko yritti väkisin saada pohjauttamaan sitä. Mutta kun se istuu hyvin eikä keiku, niin miksi pitäisi turhaan pohjauttaa. Hampaat oli poistettu jo useita vuosia aiemmin.
        Myös hammasteknikko on koulutettu ja on oikeutettu tekemään proteesitöitä. Eri nimikkeiden erot selitetään hyvin tässä linkissä https://fi.wikipedia.org/wiki/Hammasteknikko
        Kun tehdään proteeseja ja sovitustyön tekee hammaslääkäri, asiakas ei edes tiedä onko proteesin tehnyt hammasteknikko vai erikoishammasteknikko.


    • Jokuvain1

      Miten näitten ruokien syöminen onnistuu proteesien kanssa? Mikä näistä on vaikein ja onko kenties mahdotonta syödä pasta ruuat, kebabit, hampurilaiset, hot dogit. Tiedän että on aika epäterveellisiä ruokia joten syön yhtä usein ihan normaalia koti ruokaa. Mutta välillä tykkään herkutella ja olisi mukava kun pystyisi vielä nauttimaan elämästä sen jälkeenkin kun koittaa se aika että on tekohampaiden hankinnan aika. Entä sipsit silloinku haluaa napostella jotakin jonkun hyvän leffan parissa? Mikään hirveä karkin tai pihvin ystävä en hirveästi ole. Käsittääkseni karkit ja pihvi olisivat pahempia noista muista herkuista.

      • kigyhkijhlkiuhb

        Minulla on tammikuussa laitettu ylös kokoproteesi, joka kaipaisi pientä pohjausta. Silti pystyn syömään kaikkia noita mainitsemiasi ruokia ongelmitta, myös pihvit (pihvihän ei saa koskaan olla sitkeä, se on ammattitaidottomuutta). Ainoa ruokalaji jonka kanssa on tullut ongelmia, on omena. Ehkäpä senkin puraisu onnistuu kunnolla kun tehdään pohjaus.


    • vanhakäppyrä

      Yläproteesi pysyy alaproteesia paremmin, koska siinä on kitalaen peittävä osa. Aina kuitenkin täytyy olla pohjatut, hyvin pysyvät hampaat. Mielestäni hankalimmat syötävät on sitkeät ja tarttuvat ruoat leipäjuustot ym. Paras tapa on leikata ne pieniksi paloiksi ennen suuhun laittamista. Karkkipuolella kinuski on myös tarttuva. Ps pohjaus maksoi 200€ maaliskuussa.

    • Seroquel66

      Jos on rahaa tai saa lainaa noin 5000 niin saa implanttikiinniteiset proteesit jotka on kuin omat hampaat. Ottaa vaikka 20 v maksuajalla lainan niin ei tarvi enään kärsiä ainakaan proteesien takia. Jos riskin haluaa ottaa niin teettää ne virossa.

      • Lonksuttaja

        Minkälainen toimenpide nastakiinnitys on?


      • uyguhuygiu
        Lonksuttaja kirjoitti:

        Minkälainen toimenpide nastakiinnitys on?

        Yksinkertaistettuna voisi sanoa että se on kuin hammasimplanttien laitto (yleensä 4 kpl). Runkoon ei vaan tule hammaskruunua vaan nastat, johon proteesi napsautetaan kiinni.


      • Anonyymi

        Minulle on tehty monet hampaat ja aina todettu ettei ne pysy. Kitalaki on niin matala ettei proteesit pysy. Implanttija ei voi laittaa, koska luuta on liian vähän niiden kiinnittämiseen. Onkohan vielä muita konsteja olemassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on tehty monet hampaat ja aina todettu ettei ne pysy. Kitalaki on niin matala ettei proteesit pysy. Implanttija ei voi laittaa, koska luuta on liian vähän niiden kiinnittämiseen. Onkohan vielä muita konsteja olemassa?

        Jos luuta on liian vähän, voidaan yrittää luusiirrettä tai keinoluun istuttamista jotta saadaan nastat laitettua. Kallistahan se on, mutta kannattaa kysyä.


    • Anonyymi

      Auttakaa!! Irtoaako hammasproteesi huvipuistojen pääalaspäin laitteissa?

      • Anonyymi

        Pidät suun kiinni etkä huuda kurkku suorana niin proteesi pysyy paikoillaan.


    • Anonyymi

      Corega power kiinnitys jauhe oli ennen hyvää ja se myös piti hyvin, nyt on huonontunut ei pysy? Miten se on muuttunut tuollaiseksi tosi huonoksi. T. Käyttöä yli 10 vuotta

      • Anonyymi

        Sama ongelma ilmaantunut ettei Coregan power kiinnitysjauhe pidä hampaita suussa. On muutettu koostumusta.


    • Anonyymi

      Mistähäm saisi ostaa sitä vanhaa corega jauhetta joka piti hyvin, tuo nykyään myytävä ei pidä yhtään.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe