Kertokaa, millaista on olla koditon Suomessa

sakkeruskea

Millaista on olla koditon Suomessa?
Kertokaa jokapäiväiset menot, ja mistä/miten saatta ruokaa, mistä saatte rahaa, jne.
Kiitos!

74

7598

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MieTässäVaan

      150e/kk naksuihin ja raksuihin
      200e/kk einaripizzoihin
      140e/kk keppappiiin
      80e/kk puhelin ja Spottifyyy

      400e/kk sekalaisiin menoihin

    • niinpänii

      Ei mitää herkkuu.

    • asunnotomanhaistaa

      Ihan oikeasti asunnoton ei poikkea kirjastoon vastaillakseen kysymyksiisi. Ikävin asian on ettei puhtautta saa yllä pidettyä ei henkilö- eikä vaate puhtautta ja haju on kuin valli joka asiassa.

      • Ex-asunnoton

        Olen ollut oikeasti asunnoton, kävin useasti kirjastossa kuten olen tottunut ja vain kerran oli ongelma saada puhtaita vaatteita kun asuntolan solukaveri rikkoi oven saadakseen anastettua mun pyykkivuoron, tahtoi avaimen sinne. Silloin kävin jo kahdessa osa-aikatyössä, 300€ meni kuussa meni kolmen kissani hoitokuluihin ja 100€ jäi ruokaan yms., matkakorttiin, puhelimeen. Tein nokkosista keittoa ja otin leipää, mitä kaupat lahjoittivat asuntolaan. Sillä pärjäsi jotenkuten kunnes palkat tulivat.


      • siberiaopettaa
        Ex-asunnoton kirjoitti:

        Olen ollut oikeasti asunnoton, kävin useasti kirjastossa kuten olen tottunut ja vain kerran oli ongelma saada puhtaita vaatteita kun asuntolan solukaveri rikkoi oven saadakseen anastettua mun pyykkivuoron, tahtoi avaimen sinne. Silloin kävin jo kahdessa osa-aikatyössä, 300€ meni kuussa meni kolmen kissani hoitokuluihin ja 100€ jäi ruokaan yms., matkakorttiin, puhelimeen. Tein nokkosista keittoa ja otin leipää, mitä kaupat lahjoittivat asuntolaan. Sillä pärjäsi jotenkuten kunnes palkat tulivat.

        soluasuntolassa olet asunut asunnottomana?

        kyllä minä perkele nukuin hietsussa ja kirkon lattialla. pyykit pesin mäkelänkadun illusia päiväkahvilassa


    • njaah

      Ei kaikki asunnottomat oo haisevia pummeja. Ite oon punkannu eri kavereitten nurkissa vuoden ku ei oo omaa kämppää tärpänny luottotietojen menetyksen takia vaikka kohtuullisesti enempi nostan liiton rahoja kun esimerkiksi kaverit jotka elää sossun tai Kelan masseil. Tosin kohta itekki tipun Kelan kolauksille.

      Ja mitä asunnottomuuteen tulee, mun kohalla ainakaan ei esimerkiksi oo sossustakaan ollu hyötyä - täti sano mulle vaa ettei voida auttaa muussa ku takuissa mut sit ne saa esmes narkkareille taijottuu kämpän samantien. Tai ainaki näin meil päin. Ja voin kertoa että eipä se nasevalta tunnu ku joutuu miettiä missä nukkuu seuraavat yöt. Onneks on ystäviä, jotka ymmärtävät mun tilanteen ja jonka syitä en ala tässä erittelemään.

      Mut joo, mulla tää asunnottomuus ehkäsee aika paljolti perus asioita kuten työt, lapsen luokse ottamisen visiitille jne. Ja herättää paljon tunteita mitä kelailee päivästä toisee. Ahistus, stressi, yleinen vitutus, mitä näit nyt on ku ei voi suunnitella mitään etukätee ja elettävä vaa päivä kerrallaa..

      Toisaalta täs on alkanu arvostaa niitä arjen pikku itsestäänselvyyksiä, nimenomaa sitä suihkua, kotiruokaa, omaa rauhaa, omaa sänkyä.. Listaa vois jatkaa vaik kuin ja paljo.

      Mut kuten todeta voin, mulla on viel toistaseks asiat jotenkin paremmin ku toisilla kodittomilla vaikka itsetunnon tää on multa vienykki. Siitä voin vaa kiittää mun rakkaita ystäviä koska ilman niitä nukkuisin yömajoissa tai sillan alla, roskiksissa tai rappukäytävissä. Mut tää oli vaa osa mun tarinaa ja mulla on vielä toivoa päästä ylös täältä pohjalta :).

      • amnesiaa

        On todella hyvä että et ole antanu vastoinkäymisten lannistaa, vaan olet kaikesta huolimatta kiitollinen. Ja kiitollisuus palkitaan. On onni että sulla on ystäviä jotka auttaa. Tuollainen kokemus varmasti opettaa elämästä paljon ja laittaa arvostamaan pieniäkin, mutta niin suuria asioita. Toivon sulle kaikkea hyvää, muista olla kärsivällinen niinku varmasti oletkin. Jonakin päivänä kaikki on toisin :)


      • köyhä

        Hieno selviytymistarina. Asuin itsekin paikassa jossa oli sauna kerran viikossa ja tuttavapariskunta antoi minun käydä heillä suihkussa, kun siellä ei ollut muuta pesumahdollisuutta kuin pesuvati.


    • olise

      Se oli kauheaa. Lampsit kadulla. Katsoit kotien valaistuja ikkunoita. Niillä oli lämmintä ja kuivaa siellä sisältä. Tutkit porraskäytäviä, mihin voisit majoittua edes yhdeksi yöksi. Vielä tunteja ennen iltaa, on jaksettava lampsia vielä monta tuntia ennen yötä. Nälkä kurnii. Janokin. Pissattaa... Sataa. Tuulee. On pimeää.

      • olise

        Tarina jatkuu. Seuraava päivä sitä samaa, mutta et jaksa. On poikettava syömään ja juomaan ja pissalle. Kapakkaan. Joku Jarmo keksii sut, tarjoaa kaiken ja vie omaan kotiinsa lämpimään yöksi.Aamulla sitten ulos etkä tiedä, missä olet...


      • näin_se_menee

        Siinähän oli samalla hyvää aikaa pohtia että kannattiko aloitta pössyttelyä silloin aikanaan vai laitatko senkin hallituksen syyksi?


      • olise
        näin_se_menee kirjoitti:

        Siinähän oli samalla hyvää aikaa pohtia että kannattiko aloitta pössyttelyä silloin aikanaan vai laitatko senkin hallituksen syyksi?

        Juu, hallituksen syytä kaikki! En ollut tullut tuota ennen ajatelleeksikaan. Mutta nyt tiedän, hallituksen syytä kaikki. Mistä voin hakea korvauksia?


      • njaah
        näin_se_menee kirjoitti:

        Siinähän oli samalla hyvää aikaa pohtia että kannattiko aloitta pössyttelyä silloin aikanaan vai laitatko senkin hallituksen syyksi?

        Ime ittees. Mitä sä tuut tänne dissaa ku kaikil ei oo niin helppoo ollu tai oo nytkää? Iskän oma kulta joka on aina saanu kaiken. Nää asiat ei todellakaan oo helppoo meille kellekkää ja tollaset vatipää viestit ei auta yhtää! Toivon et joskus joudut samaa tilanteesee ja luultavasti oot lähel koska näil palstoil käyt idiot!


    • njaah

      Kiitos kuitenkin tsemppauksista, me tiedetää mis mennää ja minkä takia! Miten se sanonta menee; en ole tavannut vahvaa ihmistä jolla on ollu helppo menneisyys.. :)

    • varmaankaan

      500 kuussa ei riitä

    • Rikas-kuitenkin

      Se on niin kauheaa, että kurkkua kuristaa! Työttömäksi voi joutua ilman "omaa syytäänkin."
      Kun iso firma lopettaa,se vaikuttaa moniin muihinkin. Kaupat heittävät pois "eilisen ruokatavaraa", sen silaan että antaisivat "köyhäin keräyspisteeseen." Terveys menee, ystäviä ei ole, lapset eivät voi tehdä läksyjä...Muistan kerran järkyttyneeni, kun sienessä ollessa näin
      erään hyvin nuoren parin rakentaneen itselleen risumajan. Samalla viikolla näin heidät kaupungissa. En voinut muuta kuin toivoa, että he säästivät rahaa omaan asuntoon ja rakkaus lämmitti heitä metsässä. Sitä nuorta naista hävetti, mutta mies käyttäytyi arvokkaasti.
      Eivät he mitään "itseään-lääkitseviä" päihdepilvissä eläviä olleet!
      Toisella kertaa oven avatessani siisti nuori mies makasi porraskäytävässä.
      Kun kauhultani olin nykäissyt oven kiinni ja saanut hänelle kupin kahvia aikaseksi, niin hän oli loikkinut tiehensä. Pelkäsi tietysti minun kutsuvan virkavaltaa.
      Köyhyyshän on hävettävää rikollisuutta!
      Itse asun nykyisin puolimädässä tönössä, jota en kykene köyhänä eläkeläisenä remontoimaan.
      Olen kiitollisena metsän kyljessä asuessani, joka päivä, sillä se on ylellisyyttä, jonka saatan menettää tuossa tuokiossa!Luonnosta saan lohdutusta, hyötykasveja, iloa...
      Kylän rajalla pystyn pitämään hävettävää köyhyyttäni piilossa paremmin kuin keskellä kylää...
      Niin, mitään tv:tä, lehtiä, ei ole, vain vanha kännykkä, jonka lataan joskus.

    • kodillinen

      meillä oli kerran joku nukkumassa rappusissa.. ulkona oli 28 astetta pakkasta.. heitettiin se naapurin kanssa autolla 15km päähän keskelle mettää.. mahto olla vilu kun heräs..

      • Rikas-kuitenkin

        Hyi-HYi-HYI!!!!


    • njooh

      nimimerkki "njaah" kirjoittikin aika osuvasti aiheesta. itsekkin asunnoton juurikin samasta syystä eli luottotiedot menneet. Nyt olen vuokrannut mukavalta ihmiseltä alivuokrahuoneen, josta käsin työssäkäynti ja muu tarpeellinen onnistuu. Olen aiemmin ollut myös kavereiden sohvapaikan varassa ja joskus olin yön ulkonakin, kun hävetti vaan niin kovasti soittaa, että sopiiko jos taas nukun siellä. Ne soitotkin viivytin yleensä ilta myöhään kun pakkanen oli häpeääkin kovempi.

      Oma asunto kyllä mahdollistaisi täysin vapaan elämän, kuten lapsen vierailut ja mahdollisten nais ystävävien kotiin tuonnin, joista kumpikaan ei ole mahdollista nyt. Eli sosiaalisia/perhesuhteita heikentää. On välillä kausia, jolloin asia vituttaa koko työviikon ja olen poissa oleva. Välillä vituttaa vähemmän, mutta jatkuvasti enemmän tai vähemmän.

    • helppoaeiole

      itse myös koditon ollut jo vuoden verran ja kadulla asun, asuntoa en saa koska luottotiedot menneet pulloja keräämällä saa rahaa, ja ruoka sen haen leipäjonosta, ei ole todellakaan mukavaa asua kadulla ja onneksi tietokoneen ja puhelimen voi käydä lataamassa yhdessä kauppakeskuksessa ku siellä on pistorasioita muutama missä voi ihan huoletta ladata eilman mitää valituksia.

    • Xberon

      Raskasta olla vailla vakinaista asuntoa. Kuten ennen sanottiin, irtolainen. Omaa sänkyä ja kattoa pään päällä osaa arvostaa vasta kun on ollut ilman.

      • kostamusrules

        Suomessa on kuitenkin asuntoja tyhjillään ja puretaan hyviäkin kerros- ja rivitaloja, kun ei ole asukkaita. Samoin ihan hyviä omakotitaloja myydään ihan pilkkahinnalla, jotka maksaa omaksi muutaman kuukauden vuokrien hinnalla. Jostain syrjemmästä saa jopa ilmaiseksi asua, kun vain huolehtii asunnosta.
        Tietysti, jos on ihan pakko asua jossain tietyssä paikassa kaupungissa (työttömänä), niin ei välttämättä saa halvalla asuntoa. Kaupungeissakin saa aina jostain katon päänsä päälle, jos ei ole turhan nuuka asunnon sijainnista. Asuuhan Hakkarainenkin kellarihuoneistossa. Helsingissäkin on paljon asuntoja, jotka on ihan kelvollisia asumiseen ja vuokrakaan ei ole mahdoton. Ja monet ovat vuokranneet asunnon Kostamuksesta, siellä asunnot tosi edullisia ja eläminen ei maksa myöskään mahdottomia.


    • täältä.ikuisuuteen

      Hakkaraista ei tarvitse tähän vetää mukaan, se tienaa vaikka mitä, ja kehtaa juoda rahansa.
      Nykysuomessa ihmisten on varmaan pakko alkaa asua kimppa-asunnoissa ja kavereiden nurkissa.
      Asumisen hinnat pilvissä, ainakin kaupunkialueilla.

      • syrjäseudunasukki

        Ja mikä pakko on asua Helsingissä? Yleensähän nämä asunnottomat ole edes työelämässä, vaan jollakin tuilla, silloin voi kyllä asua ihan missä vaan, mistä asunto löytyy. Monella muuttotappio paikkakunnalla löytyy 150€/kk asuntoja palveluiden vierestä.
        Me asutaan täällä syrjäseudulla alle 3000 asukkaan kunnassa, on hyvät kulkuyhteydet lähteä halpisbussilla vaikka minne, asuntoja löytyy omaksikin ostaen muutamalla tuhannella ja vuokraten 150€/kk. Kaikki tuet tulee tännekin ja töitäkin löytyy.
        Me muutettiin tänne vuosia sitten ja päivääkään ei olla oltu työttöminä, aina on töitä löytynyt. Missään muualla me ei pystyttäisi näin halvalla asumaan.


      • Lähimmäisen.apua

        Miksi jäädäänkin Helsinkiin tai niille sijoille missä asuntoa ei ole. Suomessa on paikkakuntia joissa asunto löytyy helpostikin. Ajan kanssa löytyy kavereitakin jos itse haluaa, ei tarvitse olla yksin.
        Ei näin kylmässä talvimaassa pitäisi olla yhtäkään asunnotonta ihmistä. Se on hyvin epäinhimillistä. Missä on neuvonantajat ja auttajat jotka menisi heidän luokseen ja järjestäisi näille kurjille kulkijoille elämää paremmalle tolalle jollakin tavalla? Jos he ei itse tiedä tai kykene itseään auttamaan miten heidän on toimittava.


      • Pitkäaikatyötön
        syrjäseudunasukki kirjoitti:

        Ja mikä pakko on asua Helsingissä? Yleensähän nämä asunnottomat ole edes työelämässä, vaan jollakin tuilla, silloin voi kyllä asua ihan missä vaan, mistä asunto löytyy. Monella muuttotappio paikkakunnalla löytyy 150€/kk asuntoja palveluiden vierestä.
        Me asutaan täällä syrjäseudulla alle 3000 asukkaan kunnassa, on hyvät kulkuyhteydet lähteä halpisbussilla vaikka minne, asuntoja löytyy omaksikin ostaen muutamalla tuhannella ja vuokraten 150€/kk. Kaikki tuet tulee tännekin ja töitäkin löytyy.
        Me muutettiin tänne vuosia sitten ja päivääkään ei olla oltu työttöminä, aina on töitä löytynyt. Missään muualla me ei pystyttäisi näin halvalla asumaan.

        Joillakin asunnottomilla on lähisukua kotikaupungissaan, jolloin kokonaisuuden kannalta voi olla parempi olla muuttamatta.

        "Viimeksi Katrilla on ollut asunto viime vuoden huhtikuussa. Seuraava osoite oli vankila."
        ...
        "Katri aloitti huumeiden käytön noin 12-vuotiaana. Amfetamiini tuli nopeasti tutuksi.
        Samoihin aikoihin Katri muutti pois kasvattiperheensä luota ja vietti aikaansa milloin missäkin. Välillä hän majaili ikäistään vanhempien ystävien luona, toisinaan metsässä.
        Biologisten vanhempiensa luona Katri asui 5-vuotiaaksi asti. Sitten hän muutti kasvattiperheeseen.
        – Äiti kuoli ja isä oli vankilassa, Katri kertoo."
        ...
        "Katrilla on itsellään kolme lasta. Vanhin on täysi-ikäinen ja nuoremmat 9- ja 10-vuotiaita. Lapset asuvat isovanhempiensa luona, sillä Katrin tilanne on mutkikas, ja lasten isä on kuollut. Katri kuitenkin tapaa lapsiaan usein ja viettää heidän kanssaan mielellään aikaa."
        https://yle.fi/uutiset/3-10003899


    • päihdeongelmaaa

      Asunnottomalla monesti päihde ja mielenterveysongelma niin ei pysty ajatteleen loogisesti. Kaljalla ja kannabiksella pehmentää päänuppinsa.
      Kyllähän suomessa asuntoja on ja yhtenä kaupunkina niin Pori,yhdessä vaiheessa oli ettei yhtään asunnotonta.
      Sitä saa mitä tilaa jos edellinen asunto menetetty möykkäämisen takia tai vuokrat maksamatta.
      Jos itse menettäisin asunnon ni en todellakaan kadulle päätyisi. Jos päihdeongelma niin mennä katkaisuhoitoon siitä alkaa toipuminen eikä sieltä todellakaan kadulle ohjata.

      • niitähän.riittää

        Sen kaltasista ihmisistä kannattas pysyä erittäin kaukana, koittavat väkisinkin sitten että sinullekin kävisi samoin. Ei kaikilla sitä vara paikkaakaan sitten vain olee.


      • Anonyymi

        Ei kaikki ole juoppoja tai huumeiden käyttäjiä


    • kaiksotkuja

      Kaiken maailman sotkuja asunnottomilla niin en itse lähde auttaan mitenkään, mitäs on menettänyt asuntonsa kun ei se tuosta vaan katoa.
      Tyhmä ihminen avioerossa lähtee kadulle. Häätöjä takana kun möykännyt ja maksamattomia vuokria voi prkl tuollaisia vielä pitäs auttaa.

    • en.kuuntele.ketään

      Lähteehän se sillonkin jos kela sanoo että vuokrasi on liian kallis. Minnekää pääkaupunkiseudulle on turha mennäkää jos on vähäkää järkeä päässä. Tai jos asut yksityisellä ja se pistää kämpän myyntiin ja potkii sinut pihalle. Niiltäkään en lähtis ihan heti vuokrailemaan mitään.

    • paska.hommaa.muutot

      Tosin eipä kukaan minnekään menekään jos joku ei siinä auta, kiäh kiäh kiäh.

    • ihmejuttuu

      "Ainahan niitä paikkoja löytyy, missä voi asunnottomana majailla."

      Jos ei ole noita paikkoja turha riskeeraa mitään. Kun nyt kerran sosiaaliturva on asumisperusteista sitä koitellaan yllyttään vaikka mihin että kaikki menis päin vittua. (paitsi kulli).

      • asdfgrdferethgtf

        Suomessa on ihan oikeitakin asuntoja vapaana vaikka kuinka, missä voi asua. Ja ei ole edes kallista, jos vuokra 150€/kk. Ja onko vaikeeta hakea asumistukea, kun sitäkin jaetaan. Miksi muuten pakkautua pääkaupunkiseudulle, jos ei ole edes aikomustakaan olla töissä. Parhaat paikat Suomessa asustella jossain itärajan pinnassa, on halpaa asumista ja Venäjältä voi käydä ostoksilla.


      • rsdthsrhht

        Tottakai haetaan ja perustoimeentulotukea myös, niin myös tekee aika moni työssä käyvä tänä päivänä, viime vuonna sitä haki 400.000 henkilöä niin mieti. Pikavipit kannattaa unohtaa ei niistä joudu kun kuseen, ikuiseen.


      • turhatuki
        rsdthsrhht kirjoitti:

        Tottakai haetaan ja perustoimeentulotukea myös, niin myös tekee aika moni työssä käyvä tänä päivänä, viime vuonna sitä haki 400.000 henkilöä niin mieti. Pikavipit kannattaa unohtaa ei niistä joudu kun kuseen, ikuiseen.

        Asumistuki on sellainen tuki, jonka voisi lopettaa. Nythän sitä jaetaan lähes kaikille, jotka vaan viitsii sitä hakea. Kaveri sai taannoin vahingossa kotikunnastaan asumituen saajien listan, niin olipa listaa kerrakseen.


    • jossainmättäää

      Kyllä jossain mättää jos joutuu asunnottomaksi ja on raitis eikä mielenterveys ongelmaa. Siinä miettimistä jos parisuhteesta heitetään pellolle ja suostuu tuosta vaan muuttaan kadulle.

      • kysyitseltäsi

        No vittu kuka suostuu menemään pääkaupunkiseudulle tänä päivänä, työ loppuukin tosta vaan etpä sä sitä kallista vuokra siten maksakaan ja sä oot kusessa. Ei se muutenkaan mikään pienipalkkasen paikka ole alkuunkaan. Ihmettelen noita muutto puheta muutenkin, vitun kallista, kuka maksaa ? Jos noita median juttuja alkaa uskomaan niin heippa.


    • gdhjf

      No sittehä niitä asunnottomia rupeis tulemaankin jos se tuki lopetettais, siitä vaan. Ei sekään kenenkään asioita edistä mihinkään suuntaan vaan se asunto hommataan sitten tekemällä rikos.

      • turhatuki

        Ei niitä asunnottomia tulisi yhtään sen enempää, vuokrat vain laskisivat ja turhat asumistuenhakijat jäisivät pois. Nythän asumistuet valuu sijoittajille (tosin minäkin olen sijoittaja ja saan epäsuorasti asumistukea vuokralaisten kautta).


      • hahhhahh

        Niin koska omistat et saa tukea, hah hah. Myy omistuksesi ja laita rahat muovikassiin ja eikun vuokralle nostamaan tukia !!!


      • turhatuki
        hahhhahh kirjoitti:

        Niin koska omistat et saa tukea, hah hah. Myy omistuksesi ja laita rahat muovikassiin ja eikun vuokralle nostamaan tukia !!!

        Et sitten ymmärtänyt lainkaan. Minä saan epäsuorasti useammastakin asunnosta asumistukiea, kun vuokralaiseni maksavat saamillaan asumistuilla minulle omistamistani asunnoista vuokrat. Minun mitään myydä tarvitse! Lapsille annan ne asunnot ja jätän itselle hallintaoikeuden, niin ei mene lahjaveroja ja minä saa edellen ne vuokratulot.


    • W.R

      Vittu teillä ei oo mikään hätä! Ahmetilla on,,risumajassa joutuu asumaan villikoirien kanssa aavikolla,ja saattaa joutua raiskatuksi millon hyvänsä! Ei sekään Pennanen taida tulla pelastamaan...
      Kyllä minusta pitää ensi-sijaisesti huolehtia vieraaksi tulleesta,vaikka joutuikin nyt poistumaan keskuudestamme:Suomalainen asunnoton:Lahjoita rahaa Ahmetille risu-majan vuokraan!W

    • kaljaaa.viinaaa

      Ainut hätä on jos kalja loppui !!!!!!!!

    • realiteettiä

      Useampi tekeentyy kodittomaksi jättämällä asiansa hoitamatta . Tuollainen ei mielestäni ole koditon .

    • TässäkinKetjussaHuomaa

      Kokoomusbottien läsnäolon ja voiman! Olettamus on aina se, että jos suomalainen on asunnoton, niin se on aina oma vika! Tai asunnottomuus on oma tahtoista. Yksinkertainen totuus on se, että suomalainen ei saa sosiaalihuollosta minkäänlaista apua, ja menee aina asuntohakemuksineen jonon (omassa maassaan) viimeiseksi. Jos ei ole luottotietoja, ei asuntoa kovin helposti saa. Moni voi olla asunnoton vuosia, koska ei yksinkertaisesti saa asuntoa, koska jonot ovat niin pitkät.

      Miten suomalainen asunnoton eroaa ns. "pakolaisesta"? Pakolaisesta voi hyötyä rahallisesti, asunnottomasta ei.

      • sinäsejaksat

        Tässä mitään kokoomuslaisia... mutta jatkuvaa kommarimantraa kyllä huomaa.
        Jos on sössinyt luottotietonsa, niin ihan itse on sössinyt. Ei niitä kukaan muu sinulta vie! Maksamatomista laskuista tulee riittävästi muistutuksia ja vielä voudin kanssakin voi neuvotella, ei ihan helpolla mene punaiselle.
        Asunnon saa myös ihan yksityiseltä vuokrattua. Ei siinä mitään jonoja ole, riittää vain, että maksat vuokran ajallaan. Asumistuella ym. muilla tuilla maksat vuokrat, ei ole vaikeaa. Tietty, jos et maksa vuokriasi, lennät raittiiseen, mutta melkoinen mestari pitää olla, että hävittää ne yhteiskunnan antamat rahat ennen vuokranmaksua.


      • vuokranmaksaaaa

        Vuokralaisen velvollisuus on maksaa vuokra eikä muuta. Huonompi homma jos vuokrarahat menee kaljaan.
        Mikähän ihmeen perustelu tässäkin ketjussa että menettää luottotietonsa ja asunnon ni hitot ei menetä asuntoa jos maksaa vuokran.
        Taitaa olla joidenkin jauhopäiden kirjoituksia.


      • Anonyymi
        vuokranmaksaaaa kirjoitti:

        Vuokralaisen velvollisuus on maksaa vuokra eikä muuta. Huonompi homma jos vuokrarahat menee kaljaan.
        Mikähän ihmeen perustelu tässäkin ketjussa että menettää luottotietonsa ja asunnon ni hitot ei menetä asuntoa jos maksaa vuokran.
        Taitaa olla joidenkin jauhopäiden kirjoituksia.

        Eihän se ihmisen käytössä oleva asunto mene alta luottotietojen menettämisen myötä. Kun tosiaan maksaa muuten vuokran ajoissa ja kokonaan.
        Siihenhän luottotietojen menetys taas vaikuttaa että uutta asuntoa ei välttämättä saa vuokrattua. Kovin helposti ainakaan ja esim takuuvuokra voi vaatia eri järjestelyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se ihmisen käytössä oleva asunto mene alta luottotietojen menettämisen myötä. Kun tosiaan maksaa muuten vuokran ajoissa ja kokonaan.
        Siihenhän luottotietojen menetys taas vaikuttaa että uutta asuntoa ei välttämättä saa vuokrattua. Kovin helposti ainakaan ja esim takuuvuokra voi vaatia eri järjestelyjä.

        Niinpä, häätö tulee vasta sitten, jos/kun jättää vuokria maksamatta tarpeeksi pitkältä ajalta.
        Voit ryssiä luottotietosi miten pahasti tahansa, mutta jos vuokran maksat ajallasi, niin se ei ole edes tekosyy irtisanoa vuokrasuhdetta.


      • Anonyymi

        Ja höpö höpö sinun repsu-mantrasi taas, että pakolaiset sitä ja tätä. V#ddu ihan kantasuomalainen työtön rahaton ja luottotietonsa sössinyt saa asunnon ihan helposti, sossu järjestää, maksaa takuuvuokrankin, muutot avustaa kaupunki tai kunta, seurakunnan diakonit järjestelee vielä kaikki käytännön asiat. Ihan turhaa mossottaa, että vain mamut ja pakolaiset saisi jotain erityisesti.
        Minulla olisi kuviakin laittaa, kun ollaan diakonien ja muiden vapaehtoisten kanssa muuttamassa kantasuomalaista repsua asiansa sössinyttä hippaheikkiä uuteen asuntoon, minkä takuuvuokrat maksoi sossu, sekä kaiken muunkin (sähköt, vakuutukset ym. ym.).
        Eikä tuon asunnon saannissa mennyt edes kovin montaa viikkoa, pari viikkoa taisi mennä, hyvin riitti ajat entisen asunnon suhteen, ettei tuon repsun tarvinnut olla lainkaan asunnoton.


    • luottotiedottttt

      Jos luottotietonsa menettää niin oma vika kiäh kiäh buuuuaaaahhhhh.

      • Anonyymi

        Itse olen asunnoton nainen Helsingistä.
        Minulla oli ulosotto velkaa viimeksi 13tuhatta euroa. Ei kuitenkaan vuokra velkaa
        Käyn pieni palkkaisessa työssä jossa jää verojen jälkeen käteen 1400e.
        Koko omaisuuteni mahtuu reppuun Enkä voi ostaa mitään uutta.
        Haaveilen saavani kuitenkin jossain vaiheessa asunnon.
        Ainoa lasku mikä tulee on puhelinlasku.

        Tämä asunnottomuus ja välillä muiden nurkissa oleminen alkaa viemään mielenterveyttä ja huomaan kaipaavani omaa rauhaa.

        Vaikka olenkin asunnoton en ole kertaakaan nukkunut kadulla jos en viitsi tuttujen nurkissa nukkua vuokraan hostellissa sängyn joka on 20e yö.

        Tätä piilo asunnottomuutta on nyt jatkunut 5vuotta.
        Haluaisin saada vain oman asunnon jossa saisin olla yksin rauhassa ja sisustaa sen mieleiseksi.
        Mutta turha toivo kukaan ei vuokraa luottotiedottomalle.


    • Anonyymi

      Et kerro ihan kaikkea ja sen takia olet asunnoton.Muuttakaa lappiin ni siellä on tilaa.

    • Anonyymi

      Rankkaa se on.

    • Anonyymi

      Aika ankeatahan se on.
      Päädyin aikanaan erinäisistä syistä kodittomaksi ja olen asustellut jo aikas kauan pakettiautossa, minkä sain hommattua, kun olin edellisen auto asuntovaunu-yhdistelmäni kanssa kolarissa ja se oli vastapuolen syy. Niin niillä saaduilla vakuutusrahoilla.
      Käyn töissä, helvetin pienellä palkalla kylläkin, mutta onpahan töitä kuitenkin.
      Ja auto nyt on se suurin menoerä, tietty polttoaineet maksaa ja auton pitäminen laillisena kunnossa. Eli huoltaminen, korjaaminen ja vakuutus vie jonkunverran vuositasolla. Vakuutus mulla kyllä on se pelkkä pakollinen täysillä bonuksilla, on reilu satasen vuodessa.
      Ruokaa nyt tietysti ostan kaupasta mahdollisimman halvalla ja haen ruoka-avustuskasseja myös ja olen ihmisten hyväntahtoisuudenkin varassa. Tietty ostamani ruuat suureksi osaksi on säilykkeitä, kun eihän sitä tietenkään voi asumismuodosta johtuen juuri ostaa Kylmäsäilytystä vaativaa ruokaa hirveitä. Ja sen mitä ostaa, niin sen verran mitä kerralla syö.
      Töissä nyt pomon rouva tekee yleensä ainakin jotain safkaa, eli on jonkinmoinen "työruokailu" meillä. Yleensä keittoja, puuroja ym edullista, mutta hyvähän se on että hän viitsii nähdä vaivaa. Ovat sellaisia elämäntapayrittäjiä, joilla nyt on aika vankka firma, vaikka nyt ei olekaan mikään suurten rahavirtojen yritys.
      Silläkin yrittävät tietenkin huolehtia muutenkin meistä kahdesta rengistä reiluudella, koska ei kait tällaisella reilu tonnin nettopalkalla kait muut töitä tekisikään.
      Varusteet tietenkin maksaa jonkin verran, lämpimät vaatteet, makuupussin joutuu ajoittain hommaamaan uuden...
      Töissä meillä ei ole suihkua ja sosiaalitilat on aika pienet muutenkin. Olen kovimmilla pakkasilla/huonoimmilla keleillä jäänyt työmaalle yöksi koisimaan, pidemmillä vapailla, kuten kesälomalla, yleensä painun jonnekin korpeen, missä ei tarvitse olla ihmisten pällisteltävänä ja haukuttavana.
      Joskus otan kyllä motelli- tai hostellihuoneen, maksaa paikasta riippuen 15-20€/yö. Mutta hyvin harvoin, on kuitenkin vähän liian kallista ottaa siitä tapa, mutta joskus kun haluaa nukkua yön kunnon vuoteessa, niin...
      Tietty oma koti olisi se unelma, saisi nukkua kunnon sängyssä joka yö, eikä olisi aina aamulla kiire lähteä pois seuraavan asiakkaan tieltä. Ja tietty nyt muutenkin, vois kokata kunnon tiloissa kunnon aterioita ja pestä pyykit jne.
      Mut uskon kyllä jossain vaiheessa tuonkin päivän vielä tulevan. Saan kuitenkin aina hieman palkasta jemmaankin.
      Niin peseytyminen tietty maksaa jonkin verran, kun käyn uimahallissa saunassa, pesulla ja uimassa samalla. Tietty aina välillä saa joltain tuttavalta "lainata" suihkua, niin ei tarvitse maksaa uimahallimaksua.
      Pyykinpesussa sama juttu, Prismoissa ainakin on näitä pesuloita, joissa voi käydä pesemässä pyykkiä itse. On halvempi kuin nämä "varsinaiset" pesulat. Ja toki tuossakin joskus saa apuja tutuilta. Mitäs vielä...
      No tässä nyt varmaan aikalailla kaikki. Tietty puhelin- ja nettiliittymä on samassa paketissa, reilu 20€/kk ja laitekulut päälle. Ostan aina halvimman puhelimen ja käytän sen ihan loppuun.
      Ruokaan menee muutama euro päivässä, hygieniasta huolehtimiseen parisenkymppiä viikossa(normisti 3krt/vko uimahallissa 6€/krt). Nyt unohdin kyllä, paljon pyykinpesu maksaa, mut ihan siedettävä summa se on. Pesen sellaisen ison koneellisen kerralla, missä on kertynyt pidemmän ajan pyykit.

      • Anonyymi

        Niin ja jatkoa, en tosiaan ole itsekään mikään huumehörhö enkä juoppo. rapajuoppo sen enempää kuin "sivistynytkään" juoppo.
        En nyt pystyisikään edes töitä tekemään, jos olisin asunnottomuuden lisäksi vielä pää päihteistä sekaisin.
        Joskus saatan ostaa viinapullon, mistä otan kylmän päälle huikan. Ja loma kun alkaa, niin silloin aina ostan kopan kaljaa ja vedän yhdet kunnon "korpikännit". Mut se satunnainen viinapullokin tosiaan kestää kauan mulla eikä tuo alkon kulutus muutenkaan ole suurta mulla.
        Ajattelin tarkentaa jo valmiiksi, ennen kuin joku alkaa väittämään päihteiden olevan syy mun tilanteeseen.


    • Anonyymi

      Suomessa on 300 000 asuntoa tyhjillään, joten kyllä asunto löytyy jokaiselle asunnottomalle varmasti!
      Ja jopa yksityiset vuokraavat asuntojaan luottotietonsa menettäneille, eli sekään ei ole mikään ongelma. Tuttavani vuokrasi juuri asuntonsa luottotietonsa menettäneelle henkilölle, joka oli asunut autossa jonkun aikaa koiransa kanssa.

      https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3133477

      • Anonyymi

        Jos olisi noin helppoa, niin Suomessahan ei olisi yhtäkään asunnotonta. Piste.
        Sama kun aikanaan, kun edellisen kerran kirjoitin kokemuksestani, porukka meuhkasi että osta talo, niitä saa 6000 eurolla vaikka miten ja mistä päin tahansa.
        No kyllä varmaan saakin, mutta se siinä on, ett äsijaninti ratkaisee kanssa.
        Mieluummin olen täällä etelässä Suomi-neidon hameen helmoissa ja koitan nyt edes jotain normielämän otetta pitää käymällä duunissa, vaikka muuten tosiaan asunkin autossa, kuin että painuisin itärajalle/susirajalle johonkin muutaman tonnin torppaan, missä mulle ei ole muuten yhtään mitään. Ja kun talossa on kuitenkin paljon muutakin menoerää kuin se ostohinta, niin alapas pyörittämään omaa taloa nollatuloilla.
        Eli suhteellisuudentajua kiitos.
        Mutta no, näillä mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olisi noin helppoa, niin Suomessahan ei olisi yhtäkään asunnotonta. Piste.
        Sama kun aikanaan, kun edellisen kerran kirjoitin kokemuksestani, porukka meuhkasi että osta talo, niitä saa 6000 eurolla vaikka miten ja mistä päin tahansa.
        No kyllä varmaan saakin, mutta se siinä on, ett äsijaninti ratkaisee kanssa.
        Mieluummin olen täällä etelässä Suomi-neidon hameen helmoissa ja koitan nyt edes jotain normielämän otetta pitää käymällä duunissa, vaikka muuten tosiaan asunkin autossa, kuin että painuisin itärajalle/susirajalle johonkin muutaman tonnin torppaan, missä mulle ei ole muuten yhtään mitään. Ja kun talossa on kuitenkin paljon muutakin menoerää kuin se ostohinta, niin alapas pyörittämään omaa taloa nollatuloilla.
        Eli suhteellisuudentajua kiitos.
        Mutta no, näillä mennään.

        Ei täällä susirajalla tarvitse nollatuloilla olla. Ihan kokemuksella, me ostettiin täältä syrjäseudulta v. 1951 rakennettu rintamamiestalo 8500€, olisi saatu tosin samanlainen talo Kesälahdelta 5000€, mutta se ei ollut logistisesti meille niin sopivalla paikalla.
        Töitä meillä on täällä ollut, vaimo tekee etänä töitä valtiolla ja minulla on työt täällä muuten. Yhtään ei olla oltu työttöminä!
        Ja lapset pystyi harrastamaan haluamiaan asioita, sekä käymään koulua ilman ongelmia. Koulukuljetukset pelaa!
        Ja jos meillä ei olisi ollut kummallakaan töitä, niin me saataisiin kaikki mahdolliset tuet ja päivärahat kuitenkin, niiden avulla me oltaisiin pärjätty täällä ihan hyvin.
        Naapurissamme myytiin hiljattain täystiilitalo tosi edullisesti, sen osti pääkaupunkiseudulta kotoisin oleva perhe, joka on siirtänyt töitään tänne.
        Työthän täällä ovat toisenlaisia, niihin on sopeuduttava, etätöitä tekee moni. Täällä seudulla asuu muutamia näyttelijöitä ja muusikoita, jotka tekevät töitä etänä, mm. radio- ja tv-mainoksia. Äänitysstudioita on rakennettu vanhoihin navetoihin ym.
        Ei kaikkien välttämättä tarvitse asua Suomi-neidon helmoissa!

        syrjäseudunasukki


    • Anonyymi

      Itsellä on ollut kaksikin asuntoa yhtäaikaa, kas kun teen sitä köyhienkin halveksimaa matalapalkkaista työtä niin rahaa kertyy väkisinkin. Nytkin voisi ostaa toisen asunnon vaihtelun vuoksi.

    • Anonyymi

      Kun sukutila myyty on niin
      Koditonna kuljeskelen nyt.
      Luonnon lapsi, mitä huolinkaan,
      kun vain vapaa olla saan.

    • Anonyymi

      Yöt asunnottomien majassa. Päivät puistoissa. Ei paha. Älkää huoliko,ulkona ei tarvitse yöpyä kenenkään,vaikka kuinka toivoisitte.

      • Anonyymi

        Itseäni häiritsee hokemat asunnottomista.Asunnottomuus on seurausta jostakin muusta asiasta.Yhteiskunta ei voi loputtomasti auttaa.Oma vastuu täytyy myös kantaa.


    • Anonyymi

      Ostat ensin uudet täkin, tyynyn, liinavaatteet, verhot, päiväpeiton, maton, tuoleihin istuintyynyt, pyyhkeitä, pöytäliinan ja tabletit, astiat, pesu-ja puhdistusaineet, ruokaa... Teet kodin ympärillesi niiden seinien ja katon sisään, jotka suojaavat sinua säiltä, pedoilta ja muilta. Semmosta se oli, kodittomuus.

    • Anonyymi

      Koti on jonkinlainen joidenkin ihmisten sydämen asia. Koti, uskonto ja isänmaa.
      Itse ajattelisin, että ihmiset voivat olla asunnottomia.
      Monesti monissa kunnissa on järjestetty paikkoja, joihin mielenterveyden tai päihteiden kanssa päivittäin tai useasti operoivat voivat mennä.
      Mutta vieläkin useammin ne, ketkä eivät operoi ko. asioiden kanssa, eivät saa paikkaa mihin päätään kallistaa.
      Menot asunnottomilla ovat aika isot, jos on todellinen asunnoton. Koska arjen rutiinit vaativat luovuuden. Ja, jos on kovien syrjäyttämistoimien kohteena ei rahaa käytettävänä välttämättä ole. Varsinkaan asian alkuvaiheessa. Lopulta ne tyhjät pullot löytyvät, joilla saa halpakaupasta suhteellisen hyvälaatuisen makkaran, Jonka voi jotenkin paistaa, vaikka pienessä kaasupullolla.
      Rahaa voi saada jostain kirkon diakonia tsto:sta, joissa tosin ei ymmärretä, että se kaksikymppiä on iso raha. jonka mieluusti ottaisi vaikka pienempinä 4-5€ lappusina, että voi käyttää kauppaa "oman jääkaappinaan".
      Asunnottomuudessa voi tulla vastaan myös ns. nälkäkokeilut, jolloin on tärkeää, että on hyvä makuupaikka, jossa on kosteudelta suojassa, kun joutuu makaamaan ravinnotta.
      Koditon en ole koskaan ollut, koska koti on vain mielentila. Ja jokaisella se kuitenkin on tosiasiassa siellä, missä itse kunkin perse kulloinkin on.
      Jokapäiväinen meno on se, minkä kulloinkin löytää. Vähennettynä siitä, mitä eiliseltä jäi.

    • Anonyymi

      Raha
      Kaikista pahin on mielemlinen köyhyys,ajataan toisia kotoa pois Lääkö5 joka joka potilas asiamiehen kanssa valtaa toisen kodin väkivalta oikeus

      • Anonyymi

        Näyttää siltä, että himmeys valtaa alaa. Johtuuko liiasta alkoholista ?


    • Anonyymi

      Kyllä ankeeta on suomessa jos ei asuntoa huh, kai kevät ja kesä vo mennä mutta sitten kun ankea syksy ja talvi. Isossa kaupungissa päihdeongelmaisena mutta kyllähän jotain rahoja kuitenkin saa. Masentunut päihdeongelmainen niin mitä sellanen mitään omia asioita hoitaa. Möykkää vuokra asunnossa ja jättää vuokrat maksamatta kyllähän joku kloppi voi noin tehdä kun oluset maistuu ja on kavereita.mitä sitä vuokria maksaa. Sittnhän ne ongelmat vasta alkaakin kun asunnoton.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      53
      2931
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      542
      2780
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1917
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1905
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1412
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe