Järkyttävä totuus kitkarenkaista

huhuhuh

104

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiksuillamennään

      Fiksu ajaa nastoilla ja siten vähentää myös teiden hiekoitus tarvetta joka aiheuttaa tätä joka keväistä pölyä myös.

      • kolme_pelleä

        Näinhän se on, mutta eihän lepuuttajapellet sitä saata ymmärtää.


      • vajakit.hoitoon

        Juu, ihan jonoksi asti näkyy stadissa hiekoitusautoja menevän.


      • Iltiksess_on_totuus

        Onko bitumipöly terveellisempää kuin hiekkapöly?

        Iltiksen juttu on taattua iltistasoa taas kerran. Esimerkki:
        "kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos autossa olisi käytetty nastoja"
        Ihan totta? Jos autoissa olisi käytetty nastoja, yhtään ainoaa kitkarenkailla ajettua onnettomuutta ei olisi niillä autoilla voinut syntyä. Vähennys siis 100%, eikä vaatimaton 83.

        Juuri tällä vakavuudella kannattaa aina suhtautua näihin "järkyttäviin totuuksiin".


      • tarkennusta_peliin
        Iltiksess_on_totuus kirjoitti:

        Onko bitumipöly terveellisempää kuin hiekkapöly?

        Iltiksen juttu on taattua iltistasoa taas kerran. Esimerkki:
        "kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos autossa olisi käytetty nastoja"
        Ihan totta? Jos autoissa olisi käytetty nastoja, yhtään ainoaa kitkarenkailla ajettua onnettomuutta ei olisi niillä autoilla voinut syntyä. Vähennys siis 100%, eikä vaatimaton 83.

        Juuri tällä vakavuudella kannattaa aina suhtautua näihin "järkyttäviin totuuksiin".

        Noin ikäänkuin tiedoksi ettei bitumi mitään pölyä. Bitumi on kuuma öljymäinen neste joka jäähtyessään kovettuu. Bitumista valmistetaan mm.asfalttia lisäämällä siihen kiviainesta/soraa.


      • EiNastapelle

        Fiksu tietää, että hiekoitustarve on yhdyssana.


      • Tarkenna_itsekses
        tarkennusta_peliin kirjoitti:

        Noin ikäänkuin tiedoksi ettei bitumi mitään pölyä. Bitumi on kuuma öljymäinen neste joka jäähtyessään kovettuu. Bitumista valmistetaan mm.asfalttia lisäämällä siihen kiviainesta/soraa.

        Olet siis oikeasti sitä mieltä, ettei katupölyssä ole bitumia?

        Mietipä uudelleen.

        Jos asvaltissa on ura, siitä on kulunut pois SEKÄ kiviainesta ETTÄ sitä sitovaa bitumia. Onko kivi puhtaana pölynä ilmassa ja bitumi sulanut takaisin asvalttiin? Ei...


      • kolme_pelleä
        Tarkenna_itsekses kirjoitti:

        Olet siis oikeasti sitä mieltä, ettei katupölyssä ole bitumia?

        Mietipä uudelleen.

        Jos asvaltissa on ura, siitä on kulunut pois SEKÄ kiviainesta ETTÄ sitä sitovaa bitumia. Onko kivi puhtaana pölynä ilmassa ja bitumi sulanut takaisin asvalttiin? Ei...

        Kyllä se valitettavasti näin on, kivet kivinä, juuri ne mitkä lentää lepareiden saattelemina perässäajavien tuulilaseihin. Ilman suolausta nuo lennot olisi voinut välttää.


      • vajakit.hoitoon

        Kitkarenkailla ajavat on IDIOOTTEJA


      • Tarkenna_itsekses
        kolme_pelleä kirjoitti:

        Kyllä se valitettavasti näin on, kivet kivinä, juuri ne mitkä lentää lepareiden saattelemina perässäajavien tuulilaseihin. Ilman suolausta nuo lennot olisi voinut välttää.

        Jep jep.
        Sulla mahtaa olla vaikeeta liikenteessä, kun huomaat erikseen jokaisen katupölyhiukksen iskeytymisen tuulilasiin...


      • kolme_pelleä
        Tarkenna_itsekses kirjoitti:

        Jep jep.
        Sulla mahtaa olla vaikeeta liikenteessä, kun huomaat erikseen jokaisen katupölyhiukksen iskeytymisen tuulilasiin...

        Leparipellet ne vaikeudet liikenteeseen järjestää "heittelemällä" kiviä perässätulijoiden tuulilaseihin. En puhunut hiukkasista mitään.


      • Elä_kehtaa
        kolme_pelleä kirjoitti:

        Leparipellet ne vaikeudet liikenteeseen järjestää "heittelemällä" kiviä perässätulijoiden tuulilaseihin. En puhunut hiukkasista mitään.

        > En puhunut hiukkasista mitään.

        Sehän tässä juuri on vikana. Muut keskustelevat katupölystä, sinä tulet väliin heittelemään kiviä. Antaisit olla, jos ei itse asiaan ole mitään lisättävää.


      • kollaarii

        mistä arvasit että runkkaan
        yleensä runkkaan ennen ajoa renkaisiin
        spermat että sais sutarit jäätiköllä
        muuten mahdoton saada kitkarenkailla.
        imee kuin iilimato jäätikköön.


      • reissumis62
        Iltiksess_on_totuus kirjoitti:

        Onko bitumipöly terveellisempää kuin hiekkapöly?

        Iltiksen juttu on taattua iltistasoa taas kerran. Esimerkki:
        "kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos autossa olisi käytetty nastoja"
        Ihan totta? Jos autoissa olisi käytetty nastoja, yhtään ainoaa kitkarenkailla ajettua onnettomuutta ei olisi niillä autoilla voinut syntyä. Vähennys siis 100%, eikä vaatimaton 83.

        Juuri tällä vakavuudella kannattaa aina suhtautua näihin "järkyttäviin totuuksiin".

        Niin nyt pitää kertoa tuosta bitumista,kun asfaltti kuluu niin murske irtoaa ja lentää minne sattuu,mutta bitumi on kiinteä aine ja se tarttuu renkaisiin ja kulkeutuu auton renkaissa sopivaan kohtaan mihinkä se tarttuu. Nyt lopettakaa tuo höpinä bitumista !! Olen ollut asfaltti hommissa ja TIEDÄN TÄMÄN ASIAN !! se tarttuu renkaisiin,kengän pohjiin,ym jos se lämpiää tarpeeksi,kylmänä se ei tartu kuin lämpimiin renkaisiin(esim.talviaikana k-a,rekkoihin,linja-autojen renkaisiin.)


      • menen.koeajolle

        Nyt on muuten hyvä keli koeajaa kitkarenkaita kun vettä sataa ja lunta tai jäätä ei ole missään. Veikkaisin pidon olevan melko hyvä ja märällä tiellä edes kitkarengas ei nyt nosta valtavaa pölypilveä ilmaan


      • VoiJeesusMikäPelle
        tarkennusta_peliin kirjoitti:

        Noin ikäänkuin tiedoksi ettei bitumi mitään pölyä. Bitumi on kuuma öljymäinen neste joka jäähtyessään kovettuu. Bitumista valmistetaan mm.asfalttia lisäämällä siihen kiviainesta/soraa.

        No siinä meillä varsinainen nastapelle. Miten se bitumi pysyy talvella kuumana nesteenä? Kyllä se on kuule kylmää pölyä sen jälkeen kun siinä sahataan nastoilla edestakaisin. Bitumi on paljon kiveä kevyempää ja pölisee siksi myös enemmän.


      • bitumipölisee
        reissumis62 kirjoitti:

        Niin nyt pitää kertoa tuosta bitumista,kun asfaltti kuluu niin murske irtoaa ja lentää minne sattuu,mutta bitumi on kiinteä aine ja se tarttuu renkaisiin ja kulkeutuu auton renkaissa sopivaan kohtaan mihinkä se tarttuu. Nyt lopettakaa tuo höpinä bitumista !! Olen ollut asfaltti hommissa ja TIEDÄN TÄMÄN ASIAN !! se tarttuu renkaisiin,kengän pohjiin,ym jos se lämpiää tarpeeksi,kylmänä se ei tartu kuin lämpimiin renkaisiin(esim.talviaikana k-a,rekkoihin,linja-autojen renkaisiin.)

        Höpö Höpö. Nastat hakkaa tiestä irti bitumi- ja kivihiukkasia ja ne pölisee pitkin tienpientareita. Näkee hyvin keväisinä kuivina päivinä kun joku "horjahtaa" ajaessa vähän pientareelle, niin sieltä nousee helvetimoinen pölypilvi. Keveympänä pölynä bitumi ajautuu tietysti helpommin ilmavirtojen mukana pois tieltä ja värjää tienpenkat mustiksi.

        Ei bitumi sula ja tartu mihinkään talvella, naurettava väite.


      • Nastavero500e
        kolme_pelleä kirjoitti:

        Leparipellet ne vaikeudet liikenteeseen järjestää "heittelemällä" kiviä perässätulijoiden tuulilaseihin. En puhunut hiukkasista mitään.

        Kitkoilla ei kadusta kiviä irtoa, irtokivet on täysin nastapellen syytä. Suolaa ei mies (kitkoilla ajava) tarvitse, tunkekaa se suola nastapelle persiisiin, niin pysyy tiet kunnossa.


      • bitumi_ei_pölyä
        Tarkenna_itsekses kirjoitti:

        Olet siis oikeasti sitä mieltä, ettei katupölyssä ole bitumia?

        Mietipä uudelleen.

        Jos asvaltissa on ura, siitä on kulunut pois SEKÄ kiviainesta ETTÄ sitä sitovaa bitumia. Onko kivi puhtaana pölynä ilmassa ja bitumi sulanut takaisin asvalttiin? Ei...

        Kerropa näin jälkikäteen että miten kumimainen bitumi pölyää? Kova kiviaines kyllä jauhautuu hienoksi pölyksi pehmeä bitumi taas ei. Bitumi kyllä irtoaa asfaltista ja uria syntyy mutta juurikin pehmeydestään johtuen bitumi jää tienpintaa ja lentää siitä sitten tienpientareelle. Laita joskus vaikka jääkiekko tai muu vastaava kumiesine ruuvipenkkiin ja ala viilaamaan sitä viilalla. Sitten laitat ruuvipenkkiin kiven ja viilaat sitä. Viilattuasi molempia vertaa minkälaista ainesta kummastakin irtosi ja päättele sen jälkeen kummasta irtosi hienompi aines.


      • muistutus_laiskoille

        Fiksut eivät sitten aja kesällä talvirenkailla, oli nastoja tai ei. Ne eivät toimi hyvin lämpimissä olosuhteissa.


      • Tarkenna_itsekses
        bitumi_ei_pölyä kirjoitti:

        Kerropa näin jälkikäteen että miten kumimainen bitumi pölyää? Kova kiviaines kyllä jauhautuu hienoksi pölyksi pehmeä bitumi taas ei. Bitumi kyllä irtoaa asfaltista ja uria syntyy mutta juurikin pehmeydestään johtuen bitumi jää tienpintaa ja lentää siitä sitten tienpientareelle. Laita joskus vaikka jääkiekko tai muu vastaava kumiesine ruuvipenkkiin ja ala viilaamaan sitä viilalla. Sitten laitat ruuvipenkkiin kiven ja viilaat sitä. Viilattuasi molempia vertaa minkälaista ainesta kummastakin irtosi ja päättele sen jälkeen kummasta irtosi hienompi aines.

        > Laita joskus vaikka jääkiekko tai muu..

        Sulla on väärä menetelmä. Renkaat eivät viilaa asvalttia, vaan piikittävät ja hiovat sitä hiekan kanssa. Lue asiasta esim. https://www.hsy.fi/sites/Esitteet/EsitteetKatalogi/Julkaisusarja/PJS_B_12_2005_katupolytutkimuksia.pdf niin luulet ja kuvittelet vähemmän.

        Jos et jaksa lukea, tässä sinulle poiminta suoraan tutkimuksesta: ... renkaiden ja muiden autonosien kuluminen sekä asfaltin bitumi tuottavat hengitettäviä hiukkasia... (sivu 47. johtopäätöksissä analysoitiin mineraalien ja muiden aineiden osuuksia eri hiukkaskokojen synnyssä).


    • kitkarengaspitää

      Tämä onnettomuus tapahtui Hämeenkyrössä. IS:n tiedossa ei ole, millaisilla renkailla onnettomuusautot kulkivat.

      Autoissa oli uudet nokian nastarenkaat ei kitkat
      eli NASTAONNETTOMUUS KYSEESSÄ
      EI LEPUUTUSONNETTOMUUS.
      NASTAPELLET AJAA LIIAN VAROMATTOMASTI JA LUOTTAVAT PIIKKEIHIN.

      • suurinpiirtein.muistan

        Ja vuosi oli jotain 1950-1960.


    • Ei ole merkitystä millaiset renkaat ovat alla, sillä kuljettaja on se joka aiheuttaa onnettomuuden laiminlyömällä vastuutaan eli antaa rukkaset keliolosuhteille ja ajaen kuin päätön kana vailla minkäänlaista järkeä. Taitava kuljettaja huomioi AINA kaliolosuhteen ja muun liikenteen sekä OTTAA VASTUUN TEOISTAAN!!! Eikä käyttäydy kuin idiootti yleensäkään. Aivot mukaan kun lähdette liikenteeseen!.

      • vajakit.hoitoon

        Hyvin sanottu "aivot mukaan kun lähdette liikenteeseen". Ikävä kyllä pk-seudun autoilijoista noin 70% on aivottomia, ainakin ropinan perusteella.


      • kolme_pelleä
        vajakit.hoitoon kirjoitti:

        Hyvin sanottu "aivot mukaan kun lähdette liikenteeseen". Ikävä kyllä pk-seudun autoilijoista noin 70% on aivottomia, ainakin ropinan perusteella.

        Niin varmaan siellä päiväkodin (pk) seutuvuvilla päristelevillä ei ole aivoja, sinä olet hyvä esimerkki siitä.


      • vajakit.hoitoon kirjoitti:

        Hyvin sanottu "aivot mukaan kun lähdette liikenteeseen". Ikävä kyllä pk-seudun autoilijoista noin 70% on aivottomia, ainakin ropinan perusteella.

        Mm.. Kyllä järjettömyys eli ns. Aivottomuus näkyy myös muillakin tavoilla. Rapina kai tarkoittaa, että kuljettajan viimeisetkin järjen rippeet varisee taakse ajoradalle. Valitettavasti itsekin vielä joudun käyttämään rapisijoita, kun lähitiet asuinalueella eivät kaikilta osin ole sulat ja muutoinkin lähden työmatkalle yöpakkasien aikaan, joten liukkaita paikkoja on siis matkan varrella.


      • Vesihiisi5
        delfin84 kirjoitti:

        Mm.. Kyllä järjettömyys eli ns. Aivottomuus näkyy myös muillakin tavoilla. Rapina kai tarkoittaa, että kuljettajan viimeisetkin järjen rippeet varisee taakse ajoradalle. Valitettavasti itsekin vielä joudun käyttämään rapisijoita, kun lähitiet asuinalueella eivät kaikilta osin ole sulat ja muutoinkin lähden työmatkalle yöpakkasien aikaan, joten liukkaita paikkoja on siis matkan varrella.

        Oletko ihan oikeasti koittanut kitkarenkaita? Siis ihan oikeasti muutaman kuukauden tutussa autossa?

        Väitän, että 95% tällaisen kokeilun tehneistä ihmisistä toteaa, että katsos, en olisi kertaakaan tarvinnut nastarenkaita! Eikä kyse ole siitä millaisilla teillä ajelee.
        Kysyn tätä sinulta, koska vaikutat täysijärkiseltä kenen tarkoitus ei ole pelkästään provoilla. Se on vaan täällä nähty, että eniten äänessä ovat ne ladakuskit, ketkä eivät mitään osaa tai mitään viitsi edes koittaa.


      • Vesihiisi5

        Siis aikuisten oikeasti?


      • gilr85

        Yhdistyn täysin tähän faktaan.......aivan samaa mieltä oon jos järki jää kotiin älä lähde tien päälle autolla jos ei ole ihmiselle järkeä luotu ei myöskään ratin taakse sovi mennä.


      • Vesihiisi5 kirjoitti:

        Oletko ihan oikeasti koittanut kitkarenkaita? Siis ihan oikeasti muutaman kuukauden tutussa autossa?

        Väitän, että 95% tällaisen kokeilun tehneistä ihmisistä toteaa, että katsos, en olisi kertaakaan tarvinnut nastarenkaita! Eikä kyse ole siitä millaisilla teillä ajelee.
        Kysyn tätä sinulta, koska vaikutat täysijärkiseltä kenen tarkoitus ei ole pelkästään provoilla. Se on vaan täällä nähty, että eniten äänessä ovat ne ladakuskit, ketkä eivät mitään osaa tai mitään viitsi edes koittaa.

        Kyllä kitkarenkaitakin käytetty... Ja joitakin tilanteita oli, joissa olisin nastarenkailla ollut liikkeellä.


      • delfin84 kirjoitti:

        Kyllä kitkarenkaitakin käytetty... Ja joitakin tilanteita oli, joissa olisin nastarenkailla ollut liikkeellä.

        Toivonut,että olisin ollut..


    • tosion

      Joo nyt on ennätys pölinät kaupungeissa, kun kitkojen takia on kylvetty 5 senttiä hiekkaa kaduille.

    • öldfkhj

      eihän kitkat pidä jäillä,on se selvä.

      • isman

        Mikähän jää se tänäänkin on. Lämpöä 10 astetta ja lähin lumi Lapissa.


      • vajakit.hoitoon

        Näinhän se on. Vajakkia ehkä pelottaa, kun täällä stadin seudulla pelataan edelleen JÄÄkiekkoa. Ehkä vajakin mielestä silloin on liukasta.


    • kolme_pelleä

      Se olin minä, joka ajelee aivan tien reunassa ja aiheutan valtavat pölypilvet. Sorry. Sitä se valtava hiekotus maanteillämme tekee.

    • bussillanörtit

      Vtt on ihan mulkku suojatyö paikka onko ne autoa nähnykkää ikipäivänä ja iltasanomat on aivan sonnan levittäjä lehti!

    • 437937444N

      "– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, VTT:n tutkija Juha Luoma sanoo."

      Hehheh.. siinä meillä onkin melkoinen tilastotieteilijä. Olisi mukava haastatella J Luomaa hieman kyseiseen kommenttiin liittyen kun samassa yhteydessa oli mainittu myös että "kokeneet ajavat kitkoilla" mikä tarkoittaa siis että keskimääräinen ajosuorite on suurempi. Ehkä tekevälle sattuu..? Entä kuinka on voitu todeta että nämä kuolemat onnettomuuksissa ovat johtuneet nimenomaan renkaista jne.

      Ainoa vankkumaton tosiasia on se että kaikki on kiinni kuljettajasta itsestään ei mistään muusta. Ei autosta, olosuhteista tai edes renkaista.

      Kitkarenkaiden käyttö ei vaadi hiekoituksen lisäämistä. Liioiteltu pääteiden suolaaminenkin usein vain huonontaa ajokeliä. Raskasta liikennettä varten on tietenkin samat tienhoidolliset kriteerit.

      • vainiinseon

        Tuolla tilastolla ei ole sikäli hirveästi merkitystä, että nykyaikaisessa autossa ei kovin helposti kuole, mutta luikkaat renkaat kyllä aiheuttavat helposti peltivaurioita.
        Tuossakin juuri sanottiin, että kokemus ei auta, kun auto lähtee lapasesta. Se siitä vankkumattomasta tosiasiasta.


      • kitkatkatkatpitkään

        Oletko nyt varma, että kokemus ei auta??? Kun auto "lähtee lapasesta", siihen lopputilanteeseen vaikuttaa oleellisesti auton hallinnan kokemuspohjainen osaaminen!
        Sellainen kuski, joka ajelee "varovasti nastarenkailla, eikä ole koskaan kokenut auton luistamista, "lapasesta lähtöä", ei todellakaan pysty tekemään mitään ongelman korjaamiseksi.
        Kun syksyn liukas keli tulee, kokeilen aina refleksejäni ja verestän taitojani revittämällä autoni luistoon ja palautan hallinnan. Kesä aikanahan se tahtoo unohtua mitä pitää tehdä.
        Jos joka kerta autoni "liukastellessa" olisi hallitsematon tilanne, olisin kuollut varmasti yli sata kertaa, ja peltikolareja ajellut maantienopeuksilla tuhansia kertoja. (Sen yhden hallitun torkuttelun sijaan!!)
        Suosittelen kokeilemaan ajotaitoja,kuten noissa televisio-ohjelmissa koeajoradoilla luistatellaan. Saattaapi pelastaa henkesi (tai jonkun toisen) renkaista riipumatta!
        Muistutan, että ajan yli 30th/km vuosittain kitkarenkailla pääosin kurjilla loska-, ja jäisillä teillä. Kitkarenkaissakin on valtavia eroja pidossa ja kestävyydessä. Paras oli Nokia Q.


      • mietipävielä
        kitkatkatkatpitkään kirjoitti:

        Oletko nyt varma, että kokemus ei auta??? Kun auto "lähtee lapasesta", siihen lopputilanteeseen vaikuttaa oleellisesti auton hallinnan kokemuspohjainen osaaminen!
        Sellainen kuski, joka ajelee "varovasti nastarenkailla, eikä ole koskaan kokenut auton luistamista, "lapasesta lähtöä", ei todellakaan pysty tekemään mitään ongelman korjaamiseksi.
        Kun syksyn liukas keli tulee, kokeilen aina refleksejäni ja verestän taitojani revittämällä autoni luistoon ja palautan hallinnan. Kesä aikanahan se tahtoo unohtua mitä pitää tehdä.
        Jos joka kerta autoni "liukastellessa" olisi hallitsematon tilanne, olisin kuollut varmasti yli sata kertaa, ja peltikolareja ajellut maantienopeuksilla tuhansia kertoja. (Sen yhden hallitun torkuttelun sijaan!!)
        Suosittelen kokeilemaan ajotaitoja,kuten noissa televisio-ohjelmissa koeajoradoilla luistatellaan. Saattaapi pelastaa henkesi (tai jonkun toisen) renkaista riipumatta!
        Muistutan, että ajan yli 30th/km vuosittain kitkarenkailla pääosin kurjilla loska-, ja jäisillä teillä. Kitkarenkaissakin on valtavia eroja pidossa ja kestävyydessä. Paras oli Nokia Q.

        Ei se vaikuta usko nyt. Moni maailmanluokan ammattikuskikin on kuollut, kun auto on karannut käsistä.
        Taito ei auta yhtään mitään kun pito on menetetty.


      • kitkatkatkatpitkään

        Oletpa paksukalloinen vastaväittäjä!
        Se, että moni "maailmanluokankuskin" on kuollut kolarissa, ei muuta sitä tosiasiaa, että useimmissa tavallisissa luisteluissa auton hallinnan taitaminen on se"kikka", jolla auto palautetaan -oikaistaan ja pysytään tiellä/omalla kaistalla! Tällä ei ole mitään telemistä älyttömän hurjastelun kanssa, jolloin tila ei riitä massan liikkeiden säätelyyn.
        Kesäkelissäkin juuri tapahtui todiste siitä, miten väärällä ohjausliikkeellä saadaan auto kasaan tienpenkkaan!
        Vain todela ymmärtämätön kuljettaja jättää harjoittelematta luiston hallintaa! (siis liki kaikki!)
        Vastaväitteistä huolimatta harjoitelkaa, miten auton luisu saadaan oikaistua!'
        Oikein suoritetuilla ohjausliikkeillä pärjää aina paremmin kuin paniikkijarrutuksella!
        Tarpeen vaatiessa on hyvä osata käyttää myös käsijarrua ohjauksen tehostamiseen.
        Jalkajarrun käyttö harkitusti yhtäaikaa kaasutuksen kanssa on myös tunnetusti hyvä hallintakeino. nämä eivät kuitenkaan tule kenellekkään tavaksi harjoittelematta, kuin "apteekin hyllyltä!"


      • etvaanosaa
        kitkatkatkatpitkään kirjoitti:

        Oletpa paksukalloinen vastaväittäjä!
        Se, että moni "maailmanluokankuskin" on kuollut kolarissa, ei muuta sitä tosiasiaa, että useimmissa tavallisissa luisteluissa auton hallinnan taitaminen on se"kikka", jolla auto palautetaan -oikaistaan ja pysytään tiellä/omalla kaistalla! Tällä ei ole mitään telemistä älyttömän hurjastelun kanssa, jolloin tila ei riitä massan liikkeiden säätelyyn.
        Kesäkelissäkin juuri tapahtui todiste siitä, miten väärällä ohjausliikkeellä saadaan auto kasaan tienpenkkaan!
        Vain todela ymmärtämätön kuljettaja jättää harjoittelematta luiston hallintaa! (siis liki kaikki!)
        Vastaväitteistä huolimatta harjoitelkaa, miten auton luisu saadaan oikaistua!'
        Oikein suoritetuilla ohjausliikkeillä pärjää aina paremmin kuin paniikkijarrutuksella!
        Tarpeen vaatiessa on hyvä osata käyttää myös käsijarrua ohjauksen tehostamiseen.
        Jalkajarrun käyttö harkitusti yhtäaikaa kaasutuksen kanssa on myös tunnetusti hyvä hallintakeino. nämä eivät kuitenkaan tule kenellekkään tavaksi harjoittelematta, kuin "apteekin hyllyltä!"

        Just joo. Pitää olla täyttä ymmärrystä vailla, jos luulee että normaali liikenteessä tarvitsee jotakin luistokikkoja.


      • kitkatkatkatpitkään kirjoitti:

        Oletpa paksukalloinen vastaväittäjä!
        Se, että moni "maailmanluokankuskin" on kuollut kolarissa, ei muuta sitä tosiasiaa, että useimmissa tavallisissa luisteluissa auton hallinnan taitaminen on se"kikka", jolla auto palautetaan -oikaistaan ja pysytään tiellä/omalla kaistalla! Tällä ei ole mitään telemistä älyttömän hurjastelun kanssa, jolloin tila ei riitä massan liikkeiden säätelyyn.
        Kesäkelissäkin juuri tapahtui todiste siitä, miten väärällä ohjausliikkeellä saadaan auto kasaan tienpenkkaan!
        Vain todela ymmärtämätön kuljettaja jättää harjoittelematta luiston hallintaa! (siis liki kaikki!)
        Vastaväitteistä huolimatta harjoitelkaa, miten auton luisu saadaan oikaistua!'
        Oikein suoritetuilla ohjausliikkeillä pärjää aina paremmin kuin paniikkijarrutuksella!
        Tarpeen vaatiessa on hyvä osata käyttää myös käsijarrua ohjauksen tehostamiseen.
        Jalkajarrun käyttö harkitusti yhtäaikaa kaasutuksen kanssa on myös tunnetusti hyvä hallintakeino. nämä eivät kuitenkaan tule kenellekkään tavaksi harjoittelematta, kuin "apteekin hyllyltä!"

        Paitsi, että luisussa jarruun koskeminen tappaa lopullisesti mahdollisuuden saada ajoneuvon takaisin hallintaan. Kyllä kokemuksen tuoma taito auttaa, jos auto lähtee luisumaan, niin silloin taidolla on enemmän kuin merkitystä tilanteessa. Kilpailutilanteeissa nopeudet ovat huomattavasti suurempia, kuin normaali liikenteessä.


    • kolme_pelleä

      Lepuuttajapellet kustantamaan teiden ja katujen siivouskustannukset, älytön määrä hiekkaa levitetty lepuuttajapellejen vaatimuksesta jota nyt kauhealla vimmalla harjaillaan pois.

      • kitkatkatkatpitkään

        Voisitko "kolme_pelleä" esittää tässä sen kitkarenkailla ajavien esittämän vaatimuksen hiekoittamisesta?


      • kolme_pelleä
        kitkatkatkatpitkään kirjoitti:

        Voisitko "kolme_pelleä" esittää tässä sen kitkarenkailla ajavien esittämän vaatimuksen hiekoittamisesta?

        Koska nastarenkaita käyttävät eivät tarvitse suolaa eikä hiekkaa, silloin jäljelle jäävä minimaalinen ryhmä (leparipellet) on sitä halunnut eli tilannut. Ei ole muuta vaihtoehtoa.


      • kitkatkatkatpitkään
        kolme_pelleä kirjoitti:

        Koska nastarenkaita käyttävät eivät tarvitse suolaa eikä hiekkaa, silloin jäljelle jäävä minimaalinen ryhmä (leparipellet) on sitä halunnut eli tilannut. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

        Oletuksiahan täällä on muutkin jankutukset, eikä väittämäsi ole poikkeus!


      • SiivAri
        kitkatkatkatpitkään kirjoitti:

        Oletuksiahan täällä on muutkin jankutukset, eikä väittämäsi ole poikkeus!

        Penis.


    • lfkfkfnfnf

      Ajoin kuluneen talven kitkoilla ensimmäistä kertaa. Onnettomuuksia tai läheltä piti tilanteita ei ollut, pidin kitkoista. Mutta, fakta on kuitenkin se että kitkoilla ja jäisellä tiellä jarrutusmatka on huomattavasti pidempi kuin nastoilla, ero on kymmeniä metrejä. Seuraavat renkaat ovat kitkat tai nastat, vaikea valinta. Harmittaahan se jos esim maantiellä kolmion takaa toinen tulee eteen, nastoilla pystyy välttämään kolarin, kitkoilla ei.

      • kitkatkatkatpitkään

        Ei pidä paikkaansa, että kitkoilla ei voi väistää siinä missä nastarenkailla. Kukaan ei ole koskaan kiistänyt etteikö nastarengaspysäytä autoa täysjarrutuksessa lyhyemmällä matkalla. Pääosin jankutettu itsestään selvästä asiasta, ja itse päätarkoitus unohtuu.
        Jos haluttaisiin, ettei kolareita sattuisi, pitäisi kieltää nastarenkailla ajo teiden urautumisen takia, ajotaitotestit pitäisi olla kaikille tiukat, ja joilla ei taito riitä, ajolupa pois.
        Teiden urakuluminen murentaa myös tien pintaa siksi, että kun urassa on vettä ja rekka takoo sitä renkaillaan lekan voimalla neliösenttiä kohti, pinta väkisinkin halkeilee.
        Maksajana tietenkin aiheutusperiaatteella pitää olla nastarenkailla ajava huonotaitoinen kuljettaja.


      • kolmet_pellet
        kitkatkatkatpitkään kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, että kitkoilla ei voi väistää siinä missä nastarenkailla. Kukaan ei ole koskaan kiistänyt etteikö nastarengaspysäytä autoa täysjarrutuksessa lyhyemmällä matkalla. Pääosin jankutettu itsestään selvästä asiasta, ja itse päätarkoitus unohtuu.
        Jos haluttaisiin, ettei kolareita sattuisi, pitäisi kieltää nastarenkailla ajo teiden urautumisen takia, ajotaitotestit pitäisi olla kaikille tiukat, ja joilla ei taito riitä, ajolupa pois.
        Teiden urakuluminen murentaa myös tien pintaa siksi, että kun urassa on vettä ja rekka takoo sitä renkaillaan lekan voimalla neliösenttiä kohti, pinta väkisinkin halkeilee.
        Maksajana tietenkin aiheutusperiaatteella pitää olla nastarenkailla ajava huonotaitoinen kuljettaja.

        "Maksajana tietenkin aiheutusperiaatteella pitää olla nastarenkailla ajava huonotaitoinen kuljettaja."

        Tähän kylläkin löytyy maksuvelvollinen toiselta sektorilta, lepuuttajapellet jotka suolaa vaatii pitämään tiet jatkuvasti märkinä, erittäin otollisina eroosiolle.


      • Kitkoilla15vuotta
        kolmet_pellet kirjoitti:

        "Maksajana tietenkin aiheutusperiaatteella pitää olla nastarenkailla ajava huonotaitoinen kuljettaja."

        Tähän kylläkin löytyy maksuvelvollinen toiselta sektorilta, lepuuttajapellet jotka suolaa vaatii pitämään tiet jatkuvasti märkinä, erittäin otollisina eroosiolle.

        Tutkimuksessa liukkauden torjuntaa toivoivat enemmän nasnoitoilla kuin kitkoilla ajavat. Kitkoilla ajajat ovat tottuneet sopeutumaan keliin, kun taas nastoilla ajavat yrittää lisätä pitoa apukeinoilla.

        Kitkamiesten vuoksi teitä ei tarvi suolata ja tämä on lopullinen totuus.


    • kitkatkatkatpitkään

      Juuri lähdin kitkoilla pysäkistä peilikirkkaalla jäällä! Ja niin lähti vierestä nastapellekin, mutta jotain töhnää näkyi lentävän pyörien takana, eikä auto meinannut millään siirtyä eteenpäin!
      Raapi jäästä pintaa ja jäähän koreita viivoja,mmutta minä en jäättänyt mitään jälkiä ja menin jo kaukana!
      Repikää kurjat kuskit siitä! EI SE NASTA AUTA; KURJAA KUSKIA! (ja luulisi nastojen hanskassa tuntuvan ikävältä!!)

    • parempi

      Nastat vaikuttaa pysähdys matkaan.sivuttais pito on nastoilla parempi.Minä kun sain ajokortin ei ollut nastoja kesärenkailla saatiin pärjätä.

    • Seniori1

      Kitkoihin siirrytään ennemmin tai myöhemmin. Jotain mätää on, jos kitkojen käyttöaste ei nouse 15% suuremmaksi. Ajan nyt seitsemättä talvea kitkoilla ja on sanottava, että näin hyviä renkaita ei minulla aikaisemmin ole ollut. Olen nastoilla joutunut muutaman kerran vaaratilanteeseen johtuen siitä, että nastat eivät pitäneet. Kitkoilla ei tätä tilannetta ole syntynyt. Voi johtua myös sopeutumisesta kitkojen käytössä. En tarkoita, että ajaisin kieli keskellä suuta. Ajan kitkoilla, kuten ennen nastoilla, mutta tiedostan liikenteen niin kuin aina pitää tehdä oli tilanne mikä tahansa. Nastoja en aio enää hankkia. Renkaiden vertailusta on tehty turhan mustavalkoinen. Monet ehkä luulevat, että he menettävät jotakin, jos siirtyisivät nastoihin. Voin sanoa, että näin ei ole. Minulla on tuttava autokoulun opettaja ja hänellä on motto renkaista puhuttaessa " Eivät nastat kesää tee". Minusta tässä olisi monelle miettimistä. Talvisin näkee välillä sellaista ajoa, että siinä ei pidä mikään rengas. Yksi asia on teiden kunto. Viime viikolla ajoin ysitietä ja oli järkyttävää nähdä millaiset urat siellä oli. Kesällä ne ovat sateella vettä täynnä. Saapa nähdä mistä löytyvät paikkausrahat, jos löytyvät. Tämä on hieman toinen asia, mutta ne liittyvät valitettavasti edellä mainitun kanssa yhteen.

      • oleparehellinen

        Älä valehtele. Jos ajat kitkoilla kuten nastoilla niin kerropa, että montako kolaria olet ajanut kitkoilla? Ehkä olet niitä onnekkaita joiden ei ole pakko lähteä kelillä kuin kelillä.


      • Seniori1
        oleparehellinen kirjoitti:

        Älä valehtele. Jos ajat kitkoilla kuten nastoilla niin kerropa, että montako kolaria olet ajanut kitkoilla? Ehkä olet niitä onnekkaita joiden ei ole pakko lähteä kelillä kuin kelillä.

        Eipä ole tullut ajettua kolaria vielä tähän ikään. Täytyy koputtaa puuta. Mikäli on tarvetta lähteä, niin lähden kitkoilla yhtä hyvin kuin nastoilla ja olen myös lähtenyt. Huomaan puheestasi, että et tunne asiaa. Älä välitä, teitä samanlaisia on vielä paljon. Kitkat ovat todella hyvät renkaat. Ennen kuin aloitin kitkoilla tiedustelin mielipidettä kitkoista muutamilta tutuilta, jotka jo silloin olivat vuosia niillä ajaneet. Yksikään heistä ei aikonut palata takaisin nastoihin. Tämän päivän kitkat ovat jo sentään parempia kuin kitkat silloin.


      • OpetteleEnnakoimaan
        oleparehellinen kirjoitti:

        Älä valehtele. Jos ajat kitkoilla kuten nastoilla niin kerropa, että montako kolaria olet ajanut kitkoilla? Ehkä olet niitä onnekkaita joiden ei ole pakko lähteä kelillä kuin kelillä.

        Ei kaikki ole sellaisa että ajavat nastarenkaillakaan äärirajoilla kuten sinä. Liikkuminen on paljon sujuvampaa ja rennompaa kun ajaa ennakoiden, eikä yritä jättää jokaista jarrutusta viimetinkaan, kuten sinä.


    • eikös_ihan_se_sama

      millä renkailla ne kaverit ajelee suoralla tiellä rekkojen alle.

    • KITTkat

      Suuri osa tiellä kulkevista nastarenkaistakin on kuluneita ja halpismerkkiä ja niillä pärjätään. Kyllä siis hyvillä kitkarenkaillakin. Pitäisi vain rajoittaa vanhoilla ja huonoilla kitkoilla ajamista.

    • uusipoloilija

      Linkin takaa poimittua:
      "Kitkat keskimäärin huonommassa kunnossa
      Tutkimustulosten mukaan kitkarenkaat ovat keskimäärin huonokuntoisempia kuin nastarenkaat. Niissä on vähemmän urasyvyyttä ja rengaspaineet ovat enemmän pielessä. Tämä voi selittyä sillä, että kitkoilla saatetaan ajaa ympäri vuoden, jolloin niiden kuntoa ei tule tarkistettua kausittaisen renkaanvaihdon yhteydessä."
      "Eurooppalaisella talvirenkaalla ei Suomessa pärjää
      Nasta- ja kitkarenkaiden osuutta talviajan liikenteessä luotaavassa tutkimuksessa ei huomioitu erikseen pohjoismaisiin talvioloihin ja Keski-Euroopan keleihin suunniteltuja kitkarenkaita. Yhä suurempi osa kuluttajista tilaa renkaansa suoraan verkkokaupoista.
      – Noin 17 prosenttia Suomessa käytettävistä kitkarenkaista on Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltuja, Luoma painottaa."

      Tällaiset köyhät kuljettajat, joiden rengasvalinnoissa korostuu halpuus, muodostavat isomman riskin kitkojen kuin nastojen käyttäjien keskuudessa. Väittäisin myös, että jos ajaa vanhalla autolla, jossa ei ole ajonvakautusta tai ehkä lukkiutumattomia jarrujakaan, on viisaampaa pitäytyä nastoissa.

      • Kitkoilla15vuotta

        joo, varmaan, kun ajaa viimeisenä kesänä loppuun vanhoja kitkarenkaita, niin tosiaan silloin pintaa on paljon vähemmän jäljellä kuin talvirenkaissa keskimäärin.


    • vanha_totuus

      Kyllä nasta on aina nasta.

      • JOO JA TARPEETON JOS ASENNE ON KOHILLAAN


      • se_nopeus
        jukni69 kirjoitti:

        JOO JA TARPEETON JOS ASENNE ON KOHILLAAN

        Ei pelkästään asenne, vaan myös tilannenopeus.


    • näinsevaanmenee

      Asia on juuri näin, vaikka täällä tämä totuus sai trollipeikot täysin sekaisin ja omituista propagandaa tulee kuin venäjältä.

    • selvähäntuo

      Kestää varmasti vuosia ennen kuin hitaat hämäläiset sulattavat tätä useimmille uutta tietoa.
      Fiksummillehan tämä ei ollut mikään uutinen.

      • murltguuh

        Selwah tämt öd zgooo!!


    • kuinkas

      Hyvin näkyy miten paljon on ilman ymmärrystä liikkuvia ajokin kuljettajia teillä rehvastelemassa! Yli puolet (65-70%) ei suostu muuta ajattelemaan saati hyväksymään, kuin sen "ainoan totuuden".
      Pari oikaisua tähän liittyvissä väittämissä:
      Hiekka tiellä ei ole se, joka eniten pölyää, koska se on levityslaji on liian karkeaa pölkytäkseen kovin. Pöly muodostuu monista tekijöistä, kuten nastojen raapimasta asfaltista ja luonnosta.
      Varsinaisia reikiä tien pinnoitteeseen syntyy joko pohjarakenteen laatu- tai asennusvirheen vuoksi. Samoin tapahtuu rajatulla alueella runsaamman halkeilun kohdalla.
      Ohut päällyste murtuu tällöin myös nopeasti.
      Laaja-alaiset viat pinnoitteeseen syntyvät kulumisurien takia, kun vesi jää uriin ja renkaiden aiheuttama paine pakottaa tiellä olevaa vettä jokaiseen asfaltin koloon valtavalla paineella. (Samasta syystä soratie on kosteana kuoppia täynnä, kun ajetaan aina samaa jälkeä!)
      Nasta on hyvä pidon lisääjä tietyissä olosuhteissa, mutta on moninkertainen tienpinnan kuluttaja kitkarenkaaseen verraten.
      Tosiasiaa ei väittelyllä saa kumottua, mutta maksaja tulisi olla se, joka kustannuksen aiheuttaa, paitsi jos on niin varaton tai huonokuntoinen, että sosiaalisilla perusteilla yhteiskunnan pitää tukea! SIIS SOSIAALIPERUSTEILLA TUKEA!

      • hiekka-jauhaantuu

        > "Hiekka tiellä ei ole se, joka eniten pölyää, koska se on levityslaji on liian karkeaa pölkytäkseen kovin."

        Ei se leivttettäessa pölyäkään, vaan sen jälkeen kun se on pyörien alla jauhaantunut pienemmäksi. Katupöly muodostuu enimmäkseen autojen pyörien alla jauhaantuneesta hiekoitushiekasta ja asfalttihiukkasista. Lisäksi löytyy muitakin ainesosia kuten itse renkaista irronnut kumi. Osa katupölystä on jo ennestään tienpinnalla ollutta pölyä joka on syntynyt ties mistä syystä (luonnonvoimat yms.).


      • lisäys

        Lisätään vielä sekin etttä suolaus on merkittävä päällysteen rapauttaja.


      • kuinkas
        hiekka-jauhaantuu kirjoitti:

        > "Hiekka tiellä ei ole se, joka eniten pölyää, koska se on levityslaji on liian karkeaa pölkytäkseen kovin."

        Ei se leivttettäessa pölyäkään, vaan sen jälkeen kun se on pyörien alla jauhaantunut pienemmäksi. Katupöly muodostuu enimmäkseen autojen pyörien alla jauhaantuneesta hiekoitushiekasta ja asfalttihiukkasista. Lisäksi löytyy muitakin ainesosia kuten itse renkaista irronnut kumi. Osa katupölystä on jo ennestään tienpinnalla ollutta pölyä joka on syntynyt ties mistä syystä (luonnonvoimat yms.).

        En sanonut, että levittäessä pölyää, mutta se on kyllä niin että pölyää!
        Ja enemmän irtoaa nastojen raapimana asfaltista bitumi- ja kivipölyä kuin että hiekoitusmurske pölyää.
        Raskas hiekoitushiekkahan pestään/harjataan pölyisästi pois keväisin, ja siinä samalla lähtee se nastojen irroittama tosi ohut jauhe.


    • huomannut

      Naperot eivät halua uskoa, vaan mieluummin hakkaavat päätänsä seinään.

    • nastajannu

      Nastarenkaat ovat edelleen se järkevin vaihtoehto, sillä lunta ja räntää on luvattu.

    • NastaPelle

      Lumettoman talven jälkeen nastapelleillä on taas kova tarve selitellä miksi nastarenkaita käytettään.

    • Taitavarauhallinenkuski

      Olen ajanut joskus koko talven kesärenkailla ilman kolaria,ei se aina renkaistakaan kiinni ole,tarvitaan siellä liikenteessä vähän muutakin.

    • älkäähäslätkö
    • totuusensin

      Hyvää yötä totuutta rakastaville.

    • hgvbhn

      Öitä vaan.

    • Ei tuokaan kerro kuin helvetin huonosta osaamisesta ja vielä surkeammasta asenteesta liikenteessä... ...niin siitä juuri että on paljon sellasia ihmisiä joiden oikea paikka olisi takapenkillä eikä ratin takana! NASTAVERO HETI EHDOTTOMASTI

      • luepavielä

        Niin joo kokeneimmilla kuskeilla sitä osaamista ja asennetta ei olekaan?


    • totuusvoittaa

      Hyvä että totuus tulee aina lopulta esiin.

    • ehkävaihdanhuomenna

      Tämä on syytä muistaa nyt renkaita vaihtaessa, eli ne kitkat voi sitten hyödyntää vaikkapa laiturilla venettä vasten. Varaudutaan ensi talveen talvirenkailla.

    • harmin_paikka

      Jäi vaihtaminen ensi viikonloppuun, kun joku tauti vaivasi.

    • hyväjuttutämä

      Up.

    • varakasmersumies

      Ajan kitkoilla myös kesän. Mukavat ja äänettömät.

    • Mr_Nasta_Pöly

      Jyrsijä löysi jälleen hyvän syyn ajella huhtikuussa, 10 °C keleillä & jyrsimien sallitun käyttöajan päättymisen jälkeen talvirenkain.

      Kas näin jyrsijä maksimoi liikenneturvallisuutta, koska pitäähän 8 vuoden ikäiset ja koppuroiksi kovettuneet jyrsimet paremmin kuivalla asvaltilla kuin kesärenkaat.

      Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei jyrsijä halua vaihtaa kesärenkaisiin, koska tietää kesärenkaiden kuluvan pikavauhtia pilalle jyrsityllä asvaltilla.

      Jyrsijän mielestä turvallisuutta maksimoidaan myös asvalttiin jyrsityillä urilla, joissa vesi seisoo satella. Yhtään ei päätä pakota sekään, että talvirenkaat ovat paljon kesärenkaita herkemmät vesiliirrolle.

      Jyrsijä ei anna tosiasioiden haitata...

    • NastaJannu

      Kitkapäillä tuntuu takkuavan aina vaan.

      • ja nasta otsassa ei välitä infrasta yhtään . Ja asentesta kiinni jollei pärjää kitkoilla ... ...ajotapa autoilijoilla muutu ollenkaan olipa pakkasta 20 astetta tai 20astetta lämmintä tai tienpinta jäässä tai kuiva niin samaa tahtia mennään... ...ja ulosmitataan jopa nastojen hyöty. Eli kuskista kiinni jollei pysy tiellä tai saa autoa pysähtymään.


    • RengasEiRatkaise
    • jjjyjyj

      Kyllä talvi jatkuu ja vielä kitkapellet ajelevat leputtaja kumeillaan. Nykyisin suositellaan nastrenkaita käytettäväksi myös kesällä.
      Tällä pyritään varmistamaan kitkarenkailla ajavien ahdistuneisuuden lisääntyminen sekä tienpintojen lujittaminen tiukemmaksi.
      EU:ssa suunnitellaan asioita jotka asettavat tulevaisuudessa kitkarenkaiden käyttäjät luovuttamaan kulkuneuvonsa valtiolle joka palaa ne romuraudaksi.
      Nastarenkailla kesät ja talvet ajavia kyseinen rajoitus ei tule koskemaan. Lähdenpä sutimaan uusilla nastarenkaillani kotiinpäin ja säätämään uusia asetuksia!

      • Lopeta.Liiman.Haistelu

        Lopeta se liiman haistelu jo. Olet meinaan todella harhojen vallassa. Kirjoituksesi oli niin täyttä paskaa ettei ilman liuottimien käryä voi kukaan kirjoittaa vastaavaa.


    • AinaPASKAA

      Tämänkin tutkimuksen voi survoa hevonjuttuun ainakin siihen asti kun paljastetaan mikä oli tutkimusmetodi. Nykyptyhmät eivät tiedä mikä on tutkimus.

    • totusesiin

      Totuus ei saa unohtua.

    • lukekaahuolella

      Tämä on täyttä asiaa kannattaa painaa mieleen.

    • Kitkoillamennään

      Pahimmat kuolonkolarit ajetaan kesäaikaan, ylinopeutta ja kännissä. Tällainen tutkimus on kovin tarkoitushakuinen, kenenkähän etuja palvelee ?
      Nastarenkailla ajeleville teiden sirklaajille vaan haittavero maksuun ja tarra takaluukkuun Venäjän tapaan.
      Lumiketjut alle silloin harvoin kun muutaman kerran vuodessa on jääkeliä.
      Kitkarenkaat ovat kehittyneet huimasti samoin autot sutimisenestoineen. Nelivetoakin on jo monella ja kuljettajahan se on ratkaiseva ajotapoineen.

      • vähänristiriitaista

        Kuljettaja on ratkaiseva joo ja kokeneet kuljettajat nimenomaan kolaroivat kitkoilla.


    • päivä_lyhenee_jo

      Kohta onkin taas aika alkaa katsella talvirenkaiden kuntoa.

      • VettäSataa

        Oliko sinullakin tylsä juhannus?


    • Huoh_

      Älyttömän hienoa, että tätä tärkeää aihetta jaksetaan jauhaa talven lisäksi myös kesä.

    • vajakkiautomaatti

      Vaihdoin nastarenkaat ja nyt sutii!!!

    • voitutkijoidentasoavoi

      OMPAS TAAS PASKAA KOKO RAHALLA
      jätkät tutkii tilastoja 10-20 vuoden ajoista onnettomuuksista
      MITÄ VITTUA ne kertoo tänpäivän kitkarenkaista EI NIIN MITÄÄN

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4506
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2509
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1647
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      27
      1451
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1197
    6. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      20
      1041
    7. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      19
      1005
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      115
      961
    9. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      942
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      914
    Aihe