Pitääkö talvella käyttää käsijarrua? Tiedän, on todella typerä kysymys, mutta kun autossani käsijarru jämähtää jumiin heti -1 pakkasasteessa. Toisinsanoen, jos en käytä käsijarrua, sitä ei saa vedettyä päälle, jos käytän, saan puoli tuntia tehdä metri eteen-metri pakkia liikettä jotta saan käsijarrun pois päältä. Vai onko tämä vaan autokohtaista? Viime vuonna sama juttu. Pikkasen pakkasta ja käsijarru oli sökö ja keväällä uusi (vaijeriko sinne laitetaan?)
Käsijarrun käyttö talvella
31
14836
Vastaukset
- käyttää
jos ajaa etuvetoisella eikä hallitse kurvissa vasemmanjalan jarrutusta koska kurvit pitää ajaa perälinkus
- Marianne
auto on nelivetoinen joten luisuun sitä ei kovin helposti saa. Kesällä kyllä käytän käsijarrua aina parkissa mutta yhden pakkasyön jälkeen sitä ei enää parane vetää...
- stuntman
Marianne kirjoitti:
auto on nelivetoinen joten luisuun sitä ei kovin helposti saa. Kesällä kyllä käytän käsijarrua aina parkissa mutta yhden pakkasyön jälkeen sitä ei enää parane vetää...
-Seuraavan kerran kun käsijarru jäätyy,ota rivakasti pakkia ja sitten jarrut äkkiä pohjaan.
-Tietysti kannattaa tarkistaa käsijarruvaijerin suojakumien kunto. - on hyviä
stuntman kirjoitti:
-Seuraavan kerran kun käsijarru jäätyy,ota rivakasti pakkia ja sitten jarrut äkkiä pohjaan.
-Tietysti kannattaa tarkistaa käsijarruvaijerin suojakumien kunto.Tässä tapauksessa kuitenkin purkaisin ongelman seuraavasti: 1. Vapauta käsijarru, käynnistä auto,polkaise muutama kerta voimakkaasti käyttöjarrua, jolloin kenkien/palojen asento hieman muuttuu ja liikkeelle lähtö saattaa olla mahdollinen. Jos ei auto niin 2. rytkäytä autoa pari kertaa edes takaisin, josta jarrut vapautuvat. Jos ei auta niin 3. ota muslimirukousasento auton viereen ja heiluttele rivakasti käsijarruvaijereitten kuoria. Toista rituaali naapureiden iloksi toisella puolella autoa niin jo pitäisi herkistyä. JOs ei auta niin 4. lyö muovivasaralla tai vastaavalla jarrurumpuja/satuloita.
Näillä keinoin olen saanut 30 vuoden aikana lukemattomia niskoitteleviä härveleitä liikenteeseen.
Jos autosi on sellainen, millä on taipumusta käsijarun jäätymiseen, niin minimoi käsijarrun käyttö. Ettei se kokonaan jumituisi on sitä kuitenkin käytettävä ylimääräisikin kertoja esim suojailmalla tai kelpo pakkasella. Vältä käsijarrun käyttöä erit. silloin kun sade/loskakelin jälkeen on tulossa pakkasyö. Adios.
- siitä
Onko jarruja koska viimeksi puhdistettu? Mahdollisesti levyt takanakin?
Nyt vaan jarruja puhdistelemaan ja tarkistamaan vaijereiden ja niiden suojusten kunto.
Kyllä käsijarrun tulee toimia normaalisti pakkasillakin. - Jamppa
Levyjarrut takana niin ei kannata jättää käsijarrua päälle pakkasella koska mekanismi on aika jäätymisherkkä. Rumpujarrut eivät ole läheskään yhtä herkät mutta niistäkin kuulee kumpaakin kantaa. Kannattaa jokatapauksessa nykiä käsijarrua talvellakin ettei jumitu zydeemit.
- Autollah
Käsijarrunkäyttö ei ole välttämätönt juuri milloinkaan. Mäkeen pysäköidessä sitä kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi käyttää. Kyllä auto vaihteen varassa kestää paikoillaan.
- aina
Jarrujen rakenteestahan se on kiinni jäätykö,varmin tapa saada kässäri jumiin on olla käyttämättä sitä.Käsijarrua on hyvä käyttää aika ajoin ajossa pienellä nopeudella jolloin kosteus häviää.
Kyllä laatikko kärsii jos jätät pelkän vaihteen varaan. - Urbaanilegendaa
aina kirjoitti:
Jarrujen rakenteestahan se on kiinni jäätykö,varmin tapa saada kässäri jumiin on olla käyttämättä sitä.Käsijarrua on hyvä käyttää aika ajoin ajossa pienellä nopeudella jolloin kosteus häviää.
Kyllä laatikko kärsii jos jätät pelkän vaihteen varaan.Onko tämä joku uusi essonbaari juttu jota en ole aikaisemmin kuullut?
On aika paksua potaskaa väittää tavallisen käsivaihteiston kärsivän siitä jos vaihteen jättää päälle. Kyseinen aski ei varmasti sisällä yhtään ainutta osaa mikä vaihteen päälläpitämisestä menisi rikki. Vai joutuuko mielestäsi aski kohtuuttomalle koetukselle kun KOKO auton paino pyrkii viemään autoa rinteen suuntaan, mutta moottorin puristukset ja voimansiirron momentit estävät sen... :)
Eihän esimerkiksi täyskiihdytys tai vaihto vitoselta kolmoselle kahdeksassakympissä moottorijarrutusta varten yhtään rasita sitä samaa lootaa... Ainakaan samaan tapaan kuin lievästi viettävälle maalle pysäköinti... :) - Jamppa
Urbaanilegendaa kirjoitti:
Onko tämä joku uusi essonbaari juttu jota en ole aikaisemmin kuullut?
On aika paksua potaskaa väittää tavallisen käsivaihteiston kärsivän siitä jos vaihteen jättää päälle. Kyseinen aski ei varmasti sisällä yhtään ainutta osaa mikä vaihteen päälläpitämisestä menisi rikki. Vai joutuuko mielestäsi aski kohtuuttomalle koetukselle kun KOKO auton paino pyrkii viemään autoa rinteen suuntaan, mutta moottorin puristukset ja voimansiirron momentit estävät sen... :)
Eihän esimerkiksi täyskiihdytys tai vaihto vitoselta kolmoselle kahdeksassakympissä moottorijarrutusta varten yhtään rasita sitä samaa lootaa... Ainakaan samaan tapaan kuin lievästi viettävälle maalle pysäköinti... :)puhuttu.
- Tiiseli
Urbaanilegendaa kirjoitti:
Onko tämä joku uusi essonbaari juttu jota en ole aikaisemmin kuullut?
On aika paksua potaskaa väittää tavallisen käsivaihteiston kärsivän siitä jos vaihteen jättää päälle. Kyseinen aski ei varmasti sisällä yhtään ainutta osaa mikä vaihteen päälläpitämisestä menisi rikki. Vai joutuuko mielestäsi aski kohtuuttomalle koetukselle kun KOKO auton paino pyrkii viemään autoa rinteen suuntaan, mutta moottorin puristukset ja voimansiirron momentit estävät sen... :)
Eihän esimerkiksi täyskiihdytys tai vaihto vitoselta kolmoselle kahdeksassakympissä moottorijarrutusta varten yhtään rasita sitä samaa lootaa... Ainakaan samaan tapaan kuin lievästi viettävälle maalle pysäköinti... :)Kyllä tuo on tosiaan "täyttä potaskaa" kuten sanoit. Vaihdelaatikko todellakaan ei siitä mitenkään kärsi, jos pysäköi vaihteen varaan.
Ne on ihan eri suuruusluokkaa ne voimat, joita vaihdelaatikon pitää kestää ajon aikana.
Jätetään tuommoiset höpönlöpöt omaan arvoonsa! - jusa88
Tiiseli kirjoitti:
Kyllä tuo on tosiaan "täyttä potaskaa" kuten sanoit. Vaihdelaatikko todellakaan ei siitä mitenkään kärsi, jos pysäköi vaihteen varaan.
Ne on ihan eri suuruusluokkaa ne voimat, joita vaihdelaatikon pitää kestää ajon aikana.
Jätetään tuommoiset höpönlöpöt omaan arvoonsa!Automaattivaidelaatikoissa on oikein parkkiasento.
Nekin kestää sen. Vaikka tuossa taisi olla tavallinen vaihteisto puheena.
Yksi käsijarrun "vika". Ne ruostuu kiinni joskus. Oli levyt tai rummut. Ei niin talvella, mutta kesällä pesun jälkeen jne. - hampaassa
Urbaanilegendaa kirjoitti:
Onko tämä joku uusi essonbaari juttu jota en ole aikaisemmin kuullut?
On aika paksua potaskaa väittää tavallisen käsivaihteiston kärsivän siitä jos vaihteen jättää päälle. Kyseinen aski ei varmasti sisällä yhtään ainutta osaa mikä vaihteen päälläpitämisestä menisi rikki. Vai joutuuko mielestäsi aski kohtuuttomalle koetukselle kun KOKO auton paino pyrkii viemään autoa rinteen suuntaan, mutta moottorin puristukset ja voimansiirron momentit estävät sen... :)
Eihän esimerkiksi täyskiihdytys tai vaihto vitoselta kolmoselle kahdeksassakympissä moottorijarrutusta varten yhtään rasita sitä samaa lootaa... Ainakaan samaan tapaan kuin lievästi viettävälle maalle pysäköinti... :)on aika kova mäkeen jätetyssä autossa .
- hiukan
hampaassa kirjoitti:
on aika kova mäkeen jätetyssä autossa .
kuinka kova se on sitten moottorijarrutuksessa. tai vedossa? KAIKKEA sitä kuuleekin!
- Jorppe
jusa88 kirjoitti:
Automaattivaidelaatikoissa on oikein parkkiasento.
Nekin kestää sen. Vaikka tuossa taisi olla tavallinen vaihteisto puheena.
Yksi käsijarrun "vika". Ne ruostuu kiinni joskus. Oli levyt tai rummut. Ei niin talvella, mutta kesällä pesun jälkeen jne.Käsivaihteisto ei huonoa tykkää, vaikka vaihdetta pitäisikin päällä parkissa. Mutta, eri asia, pysyykö auto mäessä paikallaan. Käytännössä ainut, mikä estää autoa liikkumasta on moottorin puristukset. Puristuspaine taas laskee sylinterissä jatkuvasti ohivuodon vuoksi, ohivuotoa on kaikissa moottoreissa, kuluneessa enemmän. Eli mäkeen en autoa vaihteen varaan jättäisi, voipi olla eri paikassa yön jäljiltä.
Ja automaatit. Joissain vaihteistoissa voi olla erittäin vaikeaa saada parkkilukko pois päältä jos auto on mäessä ja paino nojaa parkkilukkoa vasten. Joissain tätä ongelmaa ei ole.
Eräs ongelma on, Jos jätät autosi parkkilukon varaan ja joku ajaa autosi perään, niin suurella todennäköisyydellä lukko hajoaa ja auton menoa ei pidättele mikään. Voi tulla pahaa jälkeä, paikasta riippuen. Käsijarru taasen ei törmäyksessä hajoa, auto liukuu jonkin matkaa, mutta renkaat pysyvät lukittuna ja pysäyttävät ajokin.
Eli, rasvatkaa/vaihtaa ne vaijerit (uudetkin vaijerit kannattaa rasvata esim. pyöränlaakerirasvalla, ei jäykisty pakkasessa)
Vaijeri ei jäädy jos sinne ei pääse vettä, rasva estää sen.
Jarrun muut osat on tietty hankalampia, mutta niistä kosteuden voi poistaa jarruttamalla jarrut lämpimäksi jos epäilet niissä olevan kosteutta. - kuormitus
hiukan kirjoitti:
kuinka kova se on sitten moottorijarrutuksessa. tai vedossa? KAIKKEA sitä kuuleekin!
Fysiikkaa??
- Tane
kuormitus kirjoitti:
Fysiikkaa??
Se pintapaine ei ole parkkeeratessa kummoinen verrattuna ajonaikana olevaan pintapaineeseen. Mitä suurempi momentti välitetään, sitä enemmän on pintapainetta. Parkkeratessa momentti on pieni, joten hammasrattaat eivät välitä siitä yhtään mitään.
Tämä teksti tulee henkilöltä, joka työkseen puljaa kulumisen ja hammasrattaiden kanssa, joten paskanpuhuminen voidaan lopettaa tähän.
- potaskaa
Kylläpäs taas keskustelu rönsyilee ja paska lentää.
"Pitääkö talvella käyttää käsijarrua?"
Käsijarrua on hyvä käyttää silloin tällöin jumittumisen estämiseksi. Vedä jarrukahva reilusti ääriasentoon silloin tällöin.
Sinänsä käsijarrun käytön tarve on hyvin minimaalinen. Suosittelisin käyttämään käsijarrua vain selvästi kaltevalle pinnalle pysäköitäessä. Autokoulut opettavat mielestäni virheellisesti pysäköimään autot vaihde vapaalle siirrettynä ja käsijarru kytkettynä.
Eli normaalissa parkkiruudussa EI käsijarrua päälle.- Jorppe
Jottei paska lentäisi enempää, perusteletko, miksi käsijarrua ei tulisi käyttää pysäköitäessä "normaaliin" parkkiruutuun tasaiselle?
- paikallaan
Jorppe kirjoitti:
Jottei paska lentäisi enempää, perusteletko, miksi käsijarrua ei tulisi käyttää pysäköitäessä "normaaliin" parkkiruutuun tasaiselle?
Ihan totta, tarkennetaan vähän.
Eli käsijarrua ei ole tarpeellista käyttää tasaiselle parkkeerattaessa, koska auto pysyy paikallaan ilman käsijarruakin.
Tasaisella käsijarrun käyttöä on hyvä välttää erityisesti talvisin, jolloin käsijarru jumittuu ja jäätyy erityisen herkästi.
Perustelut siis ovat:
- käsijarrun käyttö tasaisella on tarpeetonta
- käsijarrun käyttö talvisin voi aiheuttaa ongelmia
- helpoimmalla pääsee, kun käyttää käsijarrua vain silloin kun sitä todella tarvitaan.
- Kurvinopeus
Itse käytän käsijarrua hyvin hyvin harvoin, oli sitten kesä taikka talvi. Ainoastaan reilusti kaltevalle pinnalle pyäköidessäni käytän käsijarrua (tämän lisäksi on vielä vaihde pykälässä).
Myös hyvin jyrkistä paikoista lähdettäessä käytän joskus käsijarrua (otan sen pois kun tunnen auton olevan jo lähdössä vetämään 1. vaihteella eteenpäin). Tämä etenkin jos takanani on hyvin lähellä toinen auto. - Ave 2000
Olen käyttänyt käsijarrua aina!!! (siis kun olen pysäköinyt auton). Kesät talvet, tasaisella ja mäessä. Koskaan ei ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa.
ELI KÄYTÄ KÄSIJARRUA AINA KUN PYSÄKÖIT AUTON!!!- inttäjä
"ELI KÄYTÄ KÄSIJARRUA AINA KUN PYSÄKÖIT AUTON!!! "
Ehdottomasti väärä ohje. Se, että sinulla ei ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa, ei tarkoita sitä, etteikö niitä ilmene muilla. Erityisesti talvella on fiksuinta jättää käsijarru kytkemättä, jos siinä on jäätymistaipumusta.
Minkä ihmeen takia se käsijarru pitäisi aina kytkeä? Aivan, ei minkään takia. - Keijo
inttäjä kirjoitti:
"ELI KÄYTÄ KÄSIJARRUA AINA KUN PYSÄKÖIT AUTON!!! "
Ehdottomasti väärä ohje. Se, että sinulla ei ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa, ei tarkoita sitä, etteikö niitä ilmene muilla. Erityisesti talvella on fiksuinta jättää käsijarru kytkemättä, jos siinä on jäätymistaipumusta.
Minkä ihmeen takia se käsijarru pitäisi aina kytkeä? Aivan, ei minkään takia.No, jos käsijarru toimii, onhan sitä hyvä käyttää.
Minulla ei ole vielä koskaan käsijarru jäätynyt nykyisessä autossani, auto on jo 8v vanha.
En osaa snoa , olisiko toiminut jotenkin huonommin, jos en olisi sitä aina käyttänyt.
Autolla on ajettu hiukan vajaa 200 000 km, jarruja ei ole vielä avattu. - inttäjä
Keijo kirjoitti:
No, jos käsijarru toimii, onhan sitä hyvä käyttää.
Minulla ei ole vielä koskaan käsijarru jäätynyt nykyisessä autossani, auto on jo 8v vanha.
En osaa snoa , olisiko toiminut jotenkin huonommin, jos en olisi sitä aina käyttänyt.
Autolla on ajettu hiukan vajaa 200 000 km, jarruja ei ole vielä avattu."No, jos käsijarru toimii, onhan sitä hyvä käyttää."
Lue nyt hyvä mies alkuperäinen kirjoitus. Hänellä nimenomaan käsijarru jäätyi helposti. Siksi on fiksua välttää sen käyttämistä etenkin talvisin, muuten kuin herkistelymielessä silloin tällöin.
Ja sitä paitsi, mihin ihmeeseen sitä käsijarrua tarvitaan?? Hyökkääkö se auto jonkun kimppuun jos sitä ei käsijarrulla kahlitse paikoilleen? Auto kaipaa käsijarrua ainoastaan reilusti kaltevalla pinnalla, eikä välttämättä silloinkaan.
"Minulla ei ole vielä koskaan käsijarru jäätynyt nykyisessä autossani, auto on jo 8v vanha."
Mitä sitten? MITÄ SITTEN? Ei se sinun autosi liity tähän mitenkään! - Kurvinopeus
Mihin ihmeeseen perustat tuon suosituksesi jonka mukaan käsijarrua kannattaisi käyttää aina pysäköitäessä?
Itse voisin suosittaa että älä käytä juuri koskaan pysäköidessäsi. - käytän
inttäjä kirjoitti:
"No, jos käsijarru toimii, onhan sitä hyvä käyttää."
Lue nyt hyvä mies alkuperäinen kirjoitus. Hänellä nimenomaan käsijarru jäätyi helposti. Siksi on fiksua välttää sen käyttämistä etenkin talvisin, muuten kuin herkistelymielessä silloin tällöin.
Ja sitä paitsi, mihin ihmeeseen sitä käsijarrua tarvitaan?? Hyökkääkö se auto jonkun kimppuun jos sitä ei käsijarrulla kahlitse paikoilleen? Auto kaipaa käsijarrua ainoastaan reilusti kaltevalla pinnalla, eikä välttämättä silloinkaan.
"Minulla ei ole vielä koskaan käsijarru jäätynyt nykyisessä autossani, auto on jo 8v vanha."
Mitä sitten? MITÄ SITTEN? Ei se sinun autosi liity tähän mitenkään!talvisin tasamaalla tyyliä että vetäisen käsijarrun päälle ja vapautan sen samantien pysäköidessäni. Ei jäädy jarru päälle eikä jumitu vaijeri.
- Ave 2000
Kurvinopeus kirjoitti:
Mihin ihmeeseen perustat tuon suosituksesi jonka mukaan käsijarrua kannattaisi käyttää aina pysäköitäessä?
Itse voisin suosittaa että älä käytä juuri koskaan pysäköidessäsi."Käsijarrun" nimihän oikeasti on SEISONTAJARRU.
Jo nimikin sen sanoo: aina kun auto on seisahduksissa, eli parkissa, niin silloin käytetään seisontajarrua (oli se sitten käsi- tai jalkakäyttöinen). Tällöin auto ei pääse liikkumaan yksikseen. Seisontajarru on nimen omaan sitä varten. Ei vaihde. Vaihteet on tarkoitettu auton liikuttamista varten.
Että näin! - Jamppa
Ave 2000 kirjoitti:
"Käsijarrun" nimihän oikeasti on SEISONTAJARRU.
Jo nimikin sen sanoo: aina kun auto on seisahduksissa, eli parkissa, niin silloin käytetään seisontajarrua (oli se sitten käsi- tai jalkakäyttöinen). Tällöin auto ei pääse liikkumaan yksikseen. Seisontajarru on nimen omaan sitä varten. Ei vaihde. Vaihteet on tarkoitettu auton liikuttamista varten.
Että näin!toinen puoli. Itse teen näin: Kesällä vapaalle ja käkkä kiinni, talvella vaihde päälle ja käkkä auki.
Perustelut:
-Käsijarrumekanismia tulee käyttää jottei se jumitu. Tämän opin kantapään kautta automaatilla.
-Käkkä kiinni ja vapaalle niin voi jälkikäyttää autoa ilman jarrun ja kytkimen painamista varsinkin turbovehkeillä.
-Talvella en käytä pysäköidessä käkkää paitsi jyrkissä mäissä koska se saattaa jäätyä.
Autoissa on eroja varsinkin levyt jäätyy herkemmin ja sellaiset vaijerit mitkä menee mutkalle alaspäin. - Bremse
inttäjä kirjoitti:
"No, jos käsijarru toimii, onhan sitä hyvä käyttää."
Lue nyt hyvä mies alkuperäinen kirjoitus. Hänellä nimenomaan käsijarru jäätyi helposti. Siksi on fiksua välttää sen käyttämistä etenkin talvisin, muuten kuin herkistelymielessä silloin tällöin.
Ja sitä paitsi, mihin ihmeeseen sitä käsijarrua tarvitaan?? Hyökkääkö se auto jonkun kimppuun jos sitä ei käsijarrulla kahlitse paikoilleen? Auto kaipaa käsijarrua ainoastaan reilusti kaltevalla pinnalla, eikä välttämättä silloinkaan.
"Minulla ei ole vielä koskaan käsijarru jäätynyt nykyisessä autossani, auto on jo 8v vanha."
Mitä sitten? MITÄ SITTEN? Ei se sinun autosi liity tähän mitenkään!Eli sinulla ilmeisesti on autosi käsijarrun kanssa ongelmia, näin tuosta hengentuotteestasi voisi kenties päätellä.
Eihän sellaista käsijarrua voi tietenkään käyttää, joka ei toimi... - inttäjä
Bremse kirjoitti:
Eli sinulla ilmeisesti on autosi käsijarrun kanssa ongelmia, näin tuosta hengentuotteestasi voisi kenties päätellä.
Eihän sellaista käsijarrua voi tietenkään käyttää, joka ei toimi...Kirjoituksesi lienee vittuilua, mutta vastataan asiallisesti.
Ei, minulla ei ole autoni käsijarrussa mitään vikaa. En maininnut kirjoituksessani omaa autoani kertaakaan. Opettele lukemaan.
Alkuperäisen kirjoittajan autossa käsijarru jäätyi kiinni aina kun sitä talvella erehtyi käyttämään. Siksi sen kanssa ei kannata ruveta tappelemaan, vaan jättää sen suosiolla käyttämättä, kun ei sitä käytännössä koskaan edes tarvitse.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232642- 652586
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062310- 341599
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371462- 281260
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181