Ainakin sen verta on tulossa verojenkin jälkeen. Ansiosidonnaisella vielä ensi vuoden kesään joten ei mitään välitöntä hätää. Mihinköhän ne rahat kannattaisi laittaa, meinaan kun tässä sitten tippuu työmarkkinatuelle niin saako asumistukea jos tilillä on rahaa?
Jos saisit sadan tonnin perinnön
25
<50
Vastaukset
- Voieikääääääääää
Voi eikä? Vaan sata tuhatta? Vanhempaskin varmaan superköyhiä kun ei elämänsä aikana saanut enempää kokoon. Selitä heti miksi olet noin köyhä!
T: miljonääri- olet_köyhis
Sata tonnia on iso raha.
- dgsjhjhgfjgfj
Kuka muka enää nykyään kerää jotain omaisuutta jälkipolvien käyttöön? En ainakaan minä, nautin elämästäni nyt enkä hautaankaan saa mitään mukaan.
- Kuka_tietää
Perintö menee kuuteen yhtä suureen osaan, minulle, kahdella lapselleni ja veljelleni ja hänen kahdella lapselle. Siinä selitystä miljonäärille.
- MB-76
Muistaakseni saa asumistukea ja varallisuus ei vaikuta enää mitenkään. Taisi muuttua tämän vuoden alusta niin, jostain luin. Kannattaa vielä googlelta tarkistaa. Onnea vain! Tuollainenkin summa helpottaa elämää kummasti! Voi ilmeisesti omistaa esim. mökinkin ja vuokratukiin ei vaikuta. Ainoo vaan, että miten niitä sitten pidät yllä. Sossu on ainoa, mistä jatkossa on turha anella. Vuokra- ja Aso-asunnoissakin on niinkin halpoja, ettei edes tarvitse sossua Kelankaan rahoilla, ainakin sinkuilla. Itse olen näin onnellisessa asemassa!
- köyhä-löyhä
Onko niin, että omaisuus ei vaikuta asumistukeen syyskuusta 2015 alkaen?
- ainaköyhä
Sain perintöä vajaa 400 000 josta isäni talon osuun oli 270 000 kun sain myytyä isäni talon ja sitten ostin yksiön. Työttömyyskorvausta saa koska olen työtön.
- hienojuttujoo
Työuran loppumetreillä olevalle tuo 100,000 olisi kyllä aikamoinen lisä eläkepäiviä ajatellen. Ja kyllä se meidänkin perheen elämää parantaisi hetkeksi. Mutta jos olet 30-40 vuotias niin se 100,000 ei kyllä pitkälle riitä työmarkkina tuen ohella mikäli haluat elää siedettävällä elämäntasolla. Rahat loppu ennen eläkeikää ja sitten kärvistellään. Itse kituutan hieman perheen kanssa tällä hetkellä mutta kuitenkin hankittu vuosien varrella yli 500,000 euron omaisuus nollatilanteesta ilman ulkopuolista rahaa. Tulossa on karkeasti puolet 700-800,000 euron omaisuudesta perintönä ehkä joskus mikäli en kuole ennen sitä. Silloin voin mikäli vielä työikäinen olen lopettaa työt ja myydä taloni ja ostaa jonkun edullisemman osakkeen sekä muutta vaikka Portugaliin eläkepäiviä viettämään ilman rahahuolia. 100,000 eurolla se ei onnistu.
- Tämän.tiedän
Eläkepäiviin 15 vuotta ja siihen mennessä rahat ovat varmaankin menneet. Tosin eihän sitä ikinä tiedä kuinka pitkään sitä edes elää joten turha sitä on murehtia. Huomenna voi olla kuollut tai sitten elää vielä 40 vuotta, sitä ei tiedä. Ainoa mikä on varmaa että kaikki täältä lähtee oli sitten rikas tai köyhä.
- Heti.käyttöön
"Ja kyllä se meidänkin perheen elämää parantaisi hetkeksi. Mutta jos olet 30-40 vuotias niin se 100,000 ei kyllä pitkälle riitä työmarkkina tuen ohella mikäli haluat elää siedettävällä elämäntasolla. Rahat loppu ennen eläkeikää ja sitten kärvistellään."
Tämä on kyllä hyvä. Elämä ei ole tässä ja nyt vaan vasta sitten kun pääsee eläkkeelle, vasta silloin voi elämästä todella nauttia.
Se nyt vaan on níin että kaikki eivät elä 65 vuotiaaksi ja vaikka eläisi voi olla niin kipeä ja heikko ettei rahalla pysty mitään tekemään kun ei jaksa. Elonpäiviään ei kukaan tiedä, turha sitä on säästellä. Vanhana ukkona on jotain mitä muistella. Kiikkustuolissa keinuminen ei kovin kallista ole.
- Kyllä.kelpaisi
Jos kerran saa työmarkkinatukea ja asumistukea niin sata tonttua on aika mukava lisä siihen. Vaikka aluksi ostelisi kaikenlaista ja matkustelisi 20 tonnilla niin jäljelle jäisi 80 tonnia. Niistä 500 euroa kuussa kun käyttäisi riittäisi se 13 vuodeksi.
- Pitkäaikatyötön
Osakeasunnon ostaminen on järkevä sijoituskohde 100.000 euron potille. Helsingistä saa yksiön tai isoa tarvitessa aso-kämpän, muualta tietysti tilavamman. Yhtiövastikkeeseen saa asumistukea samoin kuin vuokraan.
Jos itseni tavoin asuu jo osakkeessa, sen voi vaihtaa parempaan. Jostain löytyy aina arvokkaampi asunto: Tekninen kunto on parempi, neliöitä enemmän, maisemat kauniimmat tai sijainti halutumpi.
Tilillä ei kannata rahoja makuuttaa: Säästötilille ei makseta nyt korkoa, ja sitten jos maksetaan, vähentää korkotulo asumistukea. http://www.kela.fi/asumistuki-uudistuu-1.1.2015#5. Omaisuuden vaikutus yleiseen asumistukeen- Kyllä.kelpaisi
Jos on halpa kaupungin kämppä ei kannata ostaa omaa ja vielä vähemmän laittaa rahojaan mihinkään aso-asuntoon. Työmarkkinatuki ja asumistuki riittää hyvin ja perinnöstä kun ottaa niin ei tarvitse kitkutella. Turha sitä osaketta on jättää perikunnalla tuhlattavaksi.
- MB-76
Itsellä on halpa kaupungin kämppä ja tosiaan ei kannata ainakaan omaa ostaa, tukiautomaateilla homma toimii hyvin! Oma sitoo rahaa ja tuk.a.m. ei toimi kunnolla, myöskin ovat rähjäisempiäkin, mitä näitä köyhien omia olen katsonut? Jos vähän laadukaampaan asuntoon haluaa, niin ASO on vaihtoehto, näitähän on ihan uusiakin ja lisää rakennetaan. Jos rahaa olisi, niin käyttäisin sen näiden uusien lakipykälien nojalla johonkin muuhun kuin seiniin. Tämäkin on sitten niin yksilötasoista, mutta näin sinkuilla.
- Pitkäaikatyötön
Kyllä.kelpaisi kirjoitti:
Jos on halpa kaupungin kämppä ei kannata ostaa omaa ja vielä vähemmän laittaa rahojaan mihinkään aso-asuntoon. Työmarkkinatuki ja asumistuki riittää hyvin ja perinnöstä kun ottaa niin ei tarvitse kitkutella. Turha sitä osaketta on jättää perikunnalla tuhlattavaksi.
Työmarkkinatuki ja asumistuki riittävät osakeasujalla paremmin. Vuokra-asunnon (esim. 500 e/kk, asumistuen omavastuu väh. 100 e) sijasta voi maksaa samanlaisen osakeasunnon yhtiövastiketta (esim. 250 e/kk sisältäen yhtiön putkiremonttilainan, asumistuen omavastuu väh. 50 e) tai ilman remonttilainoja (esim. 150 e/kk, asumistuen omavastuu väh. 30 e). Joka kuukausi jää siis käyttöön helposti viisikymppiä lisärahaa, usein enemmänkin. Sillä voi välttää sossussa juoksemisen, kuten itselläni on käynyt.
Perikunnalle ei ole pakko jättää mitään, vaan asuntonsa saa myydä heti kun haluaa. Jos ei esimerkiksi koskaan enää pääse töihin, voi eläkkeelle jäädessään laittaa kämpän "lihoiksi". - Pitkäaikatyötön
MB-76 kirjoitti:
Itsellä on halpa kaupungin kämppä ja tosiaan ei kannata ainakaan omaa ostaa, tukiautomaateilla homma toimii hyvin! Oma sitoo rahaa ja tuk.a.m. ei toimi kunnolla, myöskin ovat rähjäisempiäkin, mitä näitä köyhien omia olen katsonut? Jos vähän laadukaampaan asuntoon haluaa, niin ASO on vaihtoehto, näitähän on ihan uusiakin ja lisää rakennetaan. Jos rahaa olisi, niin käyttäisin sen näiden uusien lakipykälien nojalla johonkin muuhun kuin seiniin. Tämäkin on sitten niin yksilötasoista, mutta näin sinkuilla.
Tukiautomaatti on toiminut nikottelematta pelkillä vuositarkistuksilla. Ja kukaanhan ei osta asuntoa siellä käymättä, joten itse voi päättää, ostaako edullisesti remonttia tarvitsevan vai maksaako kalliimman hinnan hyväkuntoisesta.
Kun rahat ovat kiinni seinissä, niitä ei voi tuhlata hetken mielijohteesta. Kasvukeskuksesta ostettu asunto ei ainoastaan säilytä omaisuutta, vaan sen arvo nousee. Itse ostin v. 1998 asuntoni n. 59.000 eurolla (ostovoimakorjattuna markoista), mutta sen nykyarvo on arviolta 1,5-kertainen ja pikkuinen asuntolaina maksettu. Myydessäni sen nyt saisin siis 27.730 e (29.500 miinus varainsiirtovero 1.770) enemmän. Myyntivoittoveroa tarvitse maksaa, koska olen omistanut & asunut siinä yhtäjaksoisesti kaksi vuotta. Omaisuuteni ostovoima on siis lisääntynyt uuden perhauton hinnan verran ihan vain osakeasunnon oston ansiosta. - MB-76
Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta? Nyt on työttömiä niin paljon ja hinnat tiukat kasvukeskuksissa, että harvalla on edes varaa haaveilla omasta asunnosta. Itsellä on Aso täysin toteutettavissa oleva haave pienellä vaivalla, näihin saa myös as.-tuen. Olen tavallaan itsekkin syyllinen tilanteeseni, kun olen ollut liikkuvaa sorttia kokemusten perässä, kaikkea ei voi saada. Aion jatkaa kuitenkin vielä näin ja vaihtaa kaupunkia lähiaikoina pohjoisemmaksi. Tämä on osittain aika kallistakin vaihtaa paikkaa. Ekalla autolla kun sain ajokortin, ajoin heti 60 000km vuodessa. Siinä on dieseliä palanut ja rahat finaalissa.
- Pitk.aikaty.t.n
MB-76 kirjoitti:
Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta? Nyt on työttömiä niin paljon ja hinnat tiukat kasvukeskuksissa, että harvalla on edes varaa haaveilla omasta asunnosta. Itsellä on Aso täysin toteutettavissa oleva haave pienellä vaivalla, näihin saa myös as.-tuen. Olen tavallaan itsekkin syyllinen tilanteeseni, kun olen ollut liikkuvaa sorttia kokemusten perässä, kaikkea ei voi saada. Aion jatkaa kuitenkin vielä näin ja vaihtaa kaupunkia lähiaikoina pohjoisemmaksi. Tämä on osittain aika kallistakin vaihtaa paikkaa. Ekalla autolla kun sain ajokortin, ajoin heti 60 000km vuodessa. Siinä on dieseliä palanut ja rahat finaalissa.
Oikein oivallettu, menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta. Asunnon hinta voi toisinaan laskeakin, mutta suuri trendi on nouseva. Nopeita voittoja havittelevalle spekulantille ei suositeltavaa.
Jk. Kokeilen nyt Linuxia amerikkalaisella keyboard-asetuksella, jonka vuoksi nimimerkin skandit vaihdoin pisteiksi. - eiveroja
Pitkäaikatyötön kirjoitti:
Tukiautomaatti on toiminut nikottelematta pelkillä vuositarkistuksilla. Ja kukaanhan ei osta asuntoa siellä käymättä, joten itse voi päättää, ostaako edullisesti remonttia tarvitsevan vai maksaako kalliimman hinnan hyväkuntoisesta.
Kun rahat ovat kiinni seinissä, niitä ei voi tuhlata hetken mielijohteesta. Kasvukeskuksesta ostettu asunto ei ainoastaan säilytä omaisuutta, vaan sen arvo nousee. Itse ostin v. 1998 asuntoni n. 59.000 eurolla (ostovoimakorjattuna markoista), mutta sen nykyarvo on arviolta 1,5-kertainen ja pikkuinen asuntolaina maksettu. Myydessäni sen nyt saisin siis 27.730 e (29.500 miinus varainsiirtovero 1.770) enemmän. Myyntivoittoveroa tarvitse maksaa, koska olen omistanut & asunut siinä yhtäjaksoisesti kaksi vuotta. Omaisuuteni ostovoima on siis lisääntynyt uuden perhauton hinnan verran ihan vain osakeasunnon oston ansiosta.Jos myyt asunnon ja olet asunut siinä yhtäjaksoisesti 2 vuotta niin et maksa mitään veroa. Varainsiirtoveron maksat sitten seuraavasta asunnosta mikäli niin teet. Eli sen ostohinnasta
- Pitkäaikatyötön
eiveroja kirjoitti:
Jos myyt asunnon ja olet asunut siinä yhtäjaksoisesti 2 vuotta niin et maksa mitään veroa. Varainsiirtoveron maksat sitten seuraavasta asunnosta mikäli niin teet. Eli sen ostohinnasta
No niinpä onkin, oli päässyt jo unohtumaan. Kaupantekoaikaan oli vielä käytössä leimavero. Kiitos oikaisusta, hyvä "eiveroja".
- työtönmies39
Sain 250 000 perinnön 2 v sitten. Ostin kaksion 56 neliöisen. Loput rahat makaa tilillä enkä aio niitä sijoittaa mitenkään. ostin kyllä veneen ja kävin usassa ja eurooppaa kiersin. Tänä kesänä olis tarkoitus lähtee eurooppaan myös tyttöystävän kanssa ja kotimassa lomaillaan myös. Rahat menee matkustamiseen ja elämiseen. Oon myös laihtunut 25 kg kun oon salila käynyt. Tuskin ilman perintoo olisin edes hengissä kun niin huonosti meni ennen.
- Näin_se_vain_on
Helsingistä kun ostaa kaksion niin neljännesmiljoona on siihen mennyt. Eikä saa kantakaupungista vaan lähiöön joutuu menemään. Eipä siinä elintaso nouse jos tuloina työmarkkinatuki ja asumistuki.
- MB-76
Itsellä on saman suuntaiset ajatukset. Siinä mielessä selvä käteinenkin on parempi. Nythän on myös uutuutena tulleet konttiasunnot! Näitä vissiin STX:kin alkaa valmistaa. Harri Nordling on myös valmistanut pitkään. Sitten on ruotsalaista, mutta kallista tuotantoa Enkelrum! Etuna myös siirreltävyys. Kannattaa tutustua, jos mielenkiintoa riittää. Näistähän saisi tosi jänniä kokonaisuuksia, kun ostaisi jonkun halvan tontin, tyyliin sopiva kevyt autotalli ja vaikka Kota pihasauna myös! Nämä voisi tulla edes hivenen halvemmaksi mitä kovanrahan tuotanto? Tietenkään ei kovin näkyvälle paikalle voi tällaista pykätä, mutta vähän syrjemmälle? Tyylikin pitäisi olla jotenkin halvalla tehty, eli ei välttämättä paraatipaikoille. Näihinhän saisi sitten vaikka kasvimaan, jos ruoan kotituotanto kiinnostaa. Kontithan on tosi pieniä, n30m2, joten lämmityskustannukset ei ainakaan olisi ongelma. Itsellä on joko tai, mitään kovin isoja suunnitelmia ei enää ole asumisenkaan saralla.
- lakimieshs
Moni perittävä on tänä päivänä joutunut panttaamaan kiinteän omaisuutensa jo etukäteen pankille saadakseen varoja elämiseen.
Yllättävät sairaudet ym. Voivat johtaa tähän.
Se onkin monelle perijälle aikamoinen yllätys perunkirjoituksessa. - eläkeläisentytär
Minä hommaisin 100.000 eurolla itselleni yksiön esim. jostakin Helsingin ympäryskunnasta. Jos niin ikävästi kävisi, että töitä ei löytyisi, niin sossusta saisi rahaa yhtiövastikkeeseen ja kuitenkin omassa asunnossa on yleensä aina rauhallisempaa kuin vuokralähiöissä.
Sitten kun jäisi eläkkeelle ja jos olisi rahan tarvetta, niin sitten voisi tuon asunnon myydä, niin saisi siitä sitten käyttörahaa loppuiäksi ja maksella vuokraa eläkerahalla.
Kannattaa tosiaan muistaa, että eläkkeelle jäädessä tulot putoavat radikaalisti. Eläkeläinen joutuu maksamaan vuokraa ihan yhtä lailla kuin työssäkäyvät ja työttömät. Juuri sen takia on hyvä, että on omistusasunto, koska siinä on kiinni rahaa pahan päivän varalle jos esim. iskee syöpä tai tarvitsee rahaa elämästä nauttimiseen (taksilla liikkuminen, uudet silmälasit, tekohampaat, kotihoitopalvelut, jalkahoito, lääkkeet).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232