Minun kouluaikanani koulukiusaajia olivat opettajat. Silloin suhtauduttiin opettajiin pelonsekaisin tuntein eikä heitä auktoriteetteina ollut sopivaa kyseenalaistaa missään tilanteessa. Nykyään ollaan jo toisessa äärilaidassa kun opettajat joutuvat oppilaiden väkivallan kohteiksi ja pelkäämään oppilaitaan.
Minä olin hiljainen, ujo ja kiltti oppilas, mutta jouduin syntyperäni vuoksi opettajan silmätikuksi heti kansakoulun ensimmäiseltä luokalta alkaen. Ensimmäiset sanat, jotka opettaja sanoi minulle ensimmäisenä koulupäivänä olivat: "ai niin, sinä olet se". Nuo sanat tulen muistamaan aina.
Koulu oli Lieksan keskuskoulu eli sama rakennus, jossa nykyään on lukio. Uudempaa koulurakennusta ei vielä minun kansakouluaikanani ollut. Koulun toisessa kerroksessa asui silloinen opettajani M.A. ja usein sain istua arestissa koulun jälkeen opettajan asuntoon johtavassa portaikossa.
Opettajani määräsi minut jälki-istuntoon jopa muiden oppilaiden tekemien kolttosten takia. Kerrankin kirjoitusvihkooni oli ilmeisesti jonkin välitunnin aikana kirjoitettu ruma sana ja koska sana oli minun vihkossani, minä sain siitä rangaistuksen. Joskus jälki-istunto kesti useita tunteja, koska opettaja unohti minut portaikkoon ja vanhempani joutuivat etsimään minua koulun jälkeen ja tulivat tietenkin ensin opettajan luo. Opettajan ja vanhempieni välinen sanasota ei parantanut yhtään tilannettani koulussa.
Onneksi pääsin neljänneltä luokalta oppikouluun, jossa opettajat olivatkin jo ihmisiä eikä kiusaamista enää koskaan tapahtunut oppilaiden tai opettajien taholta.
Koulukiusaamista 1950-luvun Lieksassa
88
418
Vastaukset
Tartuit tärkeään asiaan!
Tuo oli ikävä kyllä vallitseva asia vielä silloin, ja aikaisempina vuosikymmeninä vielä pahempi.
Silloin vanhempien poliittinen suuntauskin oli lapsen kannettava, samoin heikko yhteiskunnallinen asema.
Minä olin myös opettajan silmätikku jo alaluokilta alkaen.
Tunnilla he aika herkästi pilkkasivat minua ja eräs opettaja jopa käytti minusta toisten lasten antamaa erittäin pahaa pilkkanimeä.
Arestikokemuksia sain hyvin paljon ja niistä varovasti sanoen yli 50 % teoista joihin minulla ei ollut mitään osuutta.
Joskus opettaja lukitsi minut vessaankin, ja siellä istuin pimeässä.
Pilkkaaminen lähti alkuun vanhemmistani johtuen, koska he eivät kuuluneet yhteiskunnan "kermaan".Sen verran lisää asiaan, että tässä näkyy tämän palstauudistuksen eräs hyvin huono puoli.
Luettelossa ei näy kuka on minkäkin jutun aloittaja.
Tässäkin olisi heti tiennyt, että kyseessä on varmasti asiallinen kirjoitus.
Nyt täytyy selata ja avata kaikki aloitteet ennen kuin näkee kuka on minkäkin jutun takana.Korjaan hieman kirjoitustani. Opettajani nimikirjaimet ensimmäisellä ja toisella luokalla olivat M.V. Kolmannella ja neljännellä luokalla opettajani oli M.A. Molemmat olivat naisopettajia, mikä oli silloin hyvin yleistä ja molemmilla oli sama etunimi. M.A. oli kyseisistä opettajista asiallisempi. Sainhan kyseiseltä opettajalta riittävät lähtöpisteet oppikouluun pyrkimistä varten.
Vuonna 1954 oli tullut voimaan oppikoulun pääsytutkinnosta asetus, jonka mukaan kouluun pyrkiville oli pidettävä kaksipäiväinen pääsytutkinto. Pääsytutkinnossa pyrkijän tuli suorittaa kokeet koulun opetuskielessä ja laskennossa sekä pyrkijällä piti olla mukanaan kansakoulunopettajan täyttämä lomake, jonka tiedoille oli määrätty suuri painoarvo. Opettajan antamat ja kokeissa saadut yhteispisteet ratkaisivat oppikouluun pääsyn. Myös oppilaan ”naamakertoimella” oli tuolloin oma arvonsa opettajan antamissa pisteissä.- sairaalassapelastettu
Myös minä aloitin kouluni 1957 Keskuskansakoulussa. Sain kokea M.A.n taholta melko kovaa kohtelua pienelle tytölle. En osannut opettajan mieliksi neuloa tarpeeksi hyvin joten aina purki ja oli aloitettava sukat alusta. Lopulta sain jo toisen sukan valmiiksi mutta kun ei sitten se parin neulominen toiminut opettajan mielesta hyvin , purki senkin jo valmiin sukan ja ei kun aloita alusta. Tämän käsityöhuonouteni takia jouduin välitunnit seisomaan keskellä koulun käytävää, kun toiset menivät välitunnille. Kaksi ensimmäistä luokkaa opettajanani oli N.K. hänestä on jäänyt pääsääntöisesti mukavat muistot.
sairaalassapelastettu kirjoitti:
Myös minä aloitin kouluni 1957 Keskuskansakoulussa. Sain kokea M.A.n taholta melko kovaa kohtelua pienelle tytölle. En osannut opettajan mieliksi neuloa tarpeeksi hyvin joten aina purki ja oli aloitettava sukat alusta. Lopulta sain jo toisen sukan valmiiksi mutta kun ei sitten se parin neulominen toiminut opettajan mielesta hyvin , purki senkin jo valmiin sukan ja ei kun aloita alusta. Tämän käsityöhuonouteni takia jouduin välitunnit seisomaan keskellä koulun käytävää, kun toiset menivät välitunnille. Kaksi ensimmäistä luokkaa opettajanani oli N.K. hänestä on jäänyt pääsääntöisesti mukavat muistot.
Jaha vai niin ymmärtämätöntä kohtelua sait, ikävä juttu.
Minä en saanut eka luokalla pannulappua valmiiksi.
Olin luokan huonoin käsitöissä alaluokilla.
Kolmannella alkoi puutyöt meillä pojilla.
Niissäkään en ollut huippu, mutta en huonoinkaan.- VanhuusEiPyhitä
Ja nyt nuo arvostetut opettajamme ovat keskuudessamme hyvinkin arvostettuina vanhuksina itsenäisesti eläkkeellä tai hoitolaitoksissa. - Pitääkö kaikkia vanhuksia kunnioittaa? Mielestäni ei.
- Nomikäänsheriffi
Kamuttajan ja Wanhan kanssa on hieman samaa mieltä minunkin synapsieni radoilla.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että aikansa kutakin on hyväksyttävä.
Itse olen saanut 60-luvulla piiskaa. Ns. koivuniemen herraa, en syttä. Aina seuraamuksien syystä. Tein väärin. Minua ojennettiin, Oikeaan suuntaan.
Nykykasvatus on mielestäni osaoikeassa, Valitettava totuus on jo auringonnousunkin sarastuksessa näkyvä. Meni pieleen. Vapaa kasvatus. Mielestäni.
Tässä vanhuusiässänikin minua pitäisi hieman ojentaa, saati piiskata, että ymmärtäisin oikein.
Sitä minä ihmettelen, että, mihin vattuun tämä nykymeno yleensä johtaa.... - Nomikäänsheriffi
Ja tulipa mieleeni. Tappelin ja reuhasin, silloin kuuskyt luvulla Lieksan asemalla itseäni puolustaen. En tuntenut itseäni koulukiusatuksi. Vaikka nykynormin mukaan olisinkin sellainen. Luokkahuoneessa, manalassa, pahimmat ampuivat rautalankamällejä ritsoilla aivan kohti. Väistelin.
Ampujista ja minusta sittenmiten tuli parhaita ystäviä.
Mielestäni, elämä on niin monimuotoinen, rakkaitten ystävien myötävaikutuksella, että ei kannata turhaa uikuttaa oman mentaalin tuskansa kera. - rotestimökinpoika
Minäkin kävin keskuskansakoulua 1. luokan kevätlukukauden 1964. Siellä Lieksan joen
puoleisessa nurkkaluokassa. Opettajana oli Anni Heinonen. Siellä en tullut vielä kiusatuksi.
Kiusaaminen alkoi oppikoulussa ,LYL, jonka lopetinkin sitten kolmannen luokan jälkeen.
Ilmeisesti ulkonäkö ja köyhyys oli suurimpana syynä josta parempiosaiset saivat aiheen.
Joku saattaa vielä muistaakkin.- ne-sirkusmarakatit
Ilmeisesti ulkonäkö ja köyhyys
Buaah, minulla oli LYLissä kiusaamisen syynä kun esitin vasemmistolaisia ajatuksia. Pari evakkojen kersaa alkoi nimitellä ryssäksi ja kävivät jopa väkivaltaisiksi koettaen koota jengiä sakinhivutusta varten. Mutta pärjäsin koulussa paljon paremmin kuin nuo kuotat ja olen pärjännyt elämässäkin noita kuottia paremmin.
Kansakoulua olen käynyt Lieksassa, mutta niin sanotun "oppikoulun" olen käynyt kaukana, jopa satojen kilometrien päässä täällä syvässä etelässä.
Siinnä Lyseossa ei ollut ei minkäänlaista kiusaamista opettajien eikä oppilaiden taholta, kun taas kansakoulussa Lieksassa oli sitäkin enemmän.
Joissain ylemmissä oppilaitoksissa olen täälläkin havainnut jonkinasteista kiusaamista.- kerrotokilisää
Miten muka voit tietää niin paljon Lieksan asioista jos olet jo oppikoulusikin käynyt muualla eli olet n. 11-vuotiaana muuttanut muualle. Olette siis jokin ukkokööri.
kerrotokilisää kirjoitti:
Miten muka voit tietää niin paljon Lieksan asioista jos olet jo oppikoulusikin käynyt muualla eli olet n. 11-vuotiaana muuttanut muualle. Olette siis jokin ukkokööri.
Enempää en kerro kuin sen, että olen ollut koulujeni välissä Lieksassa töissä joten tietoa karttui.
Tarkoitan kouluja ja oppilaitoksia joihin itse hakeudutaan ja pyritään, eikä pääse kuin pieni osa halukkaista.
Se ukkoköörikään ei ole mieletön ajatus ;;-)))- AiniTu
kamuttaja kirjoitti:
Enempää en kerro kuin sen, että olen ollut koulujeni välissä Lieksassa töissä joten tietoa karttui.
Tarkoitan kouluja ja oppilaitoksia joihin itse hakeudutaan ja pyritään, eikä pääse kuin pieni osa halukkaista.
Se ukkoköörikään ei ole mieletön ajatus ;;-)))Minulle valkesi nyt kuka olet, yllätyin todella. Muistako kun oltiin yhdessä Sarkalassa elokuvissa ja veit minut jätskille sen jälkeen. Oltiin kesä yhdessä aika tiiviisti, mutta työsi vei muualle etkä palannut.
AiniTu kirjoitti:
Minulle valkesi nyt kuka olet, yllätyin todella. Muistako kun oltiin yhdessä Sarkalassa elokuvissa ja veit minut jätskille sen jälkeen. Oltiin kesä yhdessä aika tiiviisti, mutta työsi vei muualle etkä palannut.
Ottia tuota, nyt sotket minut johonkin muuhun aivan varmasti.
En tunne Lieksasta ketään Ainia eikä muutenkaan mikään kohta täsmää.
Olen tavannut kamuttajan 1960-luvun puolivälin tienoilla. Yhteisiä nimittäjiä olivat firma nimeltä Asfaltor ja siellä Väinö-niminen työmies sekä insinööri Röpelinen. Joskus kirjoitin Lieksan palstalla seuraavaa: "Appelsiinilaakso oli Rantakylän toinen nimitys noin 1950 - 70-luvuilla aseman takana Pielisen rannalla. Siitä satamaan päin oli Lieksan Riviera Kevätlahden rannalla, joka oli kesäisin lieksalaisten laitapuolen kulkijoiden ahkerassa käytössä. Ennen 50-lukua ja vielä 50-luvullakin Rantakylässä eli ihan tavallisia perheitä.
Vuosina 1965 - 1966 olin muutaman kerran Asfaltor -nimisen firman pomojen autokuskina kun he etsivät pimeää viinaa kantatien Joensuu – Lieksa – Nurmes päällystystöiden lomassa. Rantakylänraitin varrelta juomaa löytyi joka kerta. Pomojen auto oli legendaarinen Volga, joka olikin iso ajoneuvo ja hyvä ajettava muihin sen aikaisiin autoihin verrattuna".
Asuin Kallioleikkauksessa 1940-luvulla, kävin kansakoulua 50-luvulla keskuskoululla ja oppikoulua 50- ja 60-luvuilla Lieksassa ja Joensuussa. Kirjoitin ylioppilaaksi Joensuun Lyseon lukiosta ja opiskelin Joensuussa, Tampereella ja Helsingissä korkeakoulututkintoon. Kansakoulua lukuunottamatta en havainnut koulukiusaamista ylemmissä opinahjoissa.Kyllä näin on Asfaltor päällysti teitä ja pomot kiersi viikonloppuisin viinaa metsästämässä ympäriinsä.
Siellä on ilmeisesti nähty, mutta kun ei muista millään.
Väinön lapsuuden perheessä oli monta lasta jotka oli yhtä lukuun ottamatta poikia.
Hänen vanhin siskonsa meni kotiapulaiseksi Helsinkiin jo aika nuorena.
En muista missä päin Lieksaa asui.
Jos muistat urheilullisen näköisen miehen joka joskus poikkesi työmailla niin silloin muistat minut.Tuosta ajasta on kulunut jo 50 vuotta enkä oikeastaan muista Asfaltorista muita kuin Väinön, koska hänellä oli synnynnäinen vamma toisessa kädessä. Vaikka toinen käsi oli huomattavasti toista lyhyempi, Väinö pärjäsi hyvin myös lapiotöissä Asfaltorin työmiehenä.
Kuten kerroit, nähty varmaankin on, mutta en jaksa muistaa sinua. Urheilullisia miehiä oli silloin meidän lisäksemme seudulla useita. Lieksa kuului silloin Kuopion lääniin ja muistan 60-luvun puolivälistä erään läänin rakennustoimiston nuoren insinöörin, joka oli isokokoinen ja todellakin urheilijan oloinen tummahiuksinen mies. Hän oli valvomassa valtion rakennusten korjauksia. Nimeä en enää muista, vaikka olin jonkin aikaa hänenkin töissään.
Kiusaamista en todellakaan kokenut missään muualla kuin Lieksan Keskuskansakoulussa ja vain yhden opettajan taholta. Luokkakaverini eivät välittäneet syntyperästäni tai eivät ymmärtäneet asiaa. Opettajalleni se tuntui olevan hyvin tärkeä seikka ja siitä huomauttelu tuntui pahalta silloin ja vielä pahemmalta sitten kun ymmärsin mistä oli kysymys.- alkoi-tuolloin
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Tuosta ajasta on kulunut jo 50 vuotta enkä oikeastaan muista Asfaltorista muita kuin Väinön, koska hänellä oli synnynnäinen vamma toisessa kädessä. Vaikka toinen käsi oli huomattavasti toista lyhyempi, Väinö pärjäsi hyvin myös lapiotöissä Asfaltorin työmiehenä.
Kuten kerroit, nähty varmaankin on, mutta en jaksa muistaa sinua. Urheilullisia miehiä oli silloin meidän lisäksemme seudulla useita. Lieksa kuului silloin Kuopion lääniin ja muistan 60-luvun puolivälistä erään läänin rakennustoimiston nuoren insinöörin, joka oli isokokoinen ja todellakin urheilijan oloinen tummahiuksinen mies. Hän oli valvomassa valtion rakennusten korjauksia. Nimeä en enää muista, vaikka olin jonkin aikaa hänenkin töissään.
Kiusaamista en todellakaan kokenut missään muualla kuin Lieksan Keskuskansakoulussa ja vain yhden opettajan taholta. Luokkakaverini eivät välittäneet syntyperästäni tai eivät ymmärtäneet asiaa. Opettajalleni se tuntui olevan hyvin tärkeä seikka ja siitä huomauttelu tuntui pahalta silloin ja vielä pahemmalta sitten kun ymmärsin mistä oli kysymys.-----Lieksa kuului silloin Kuopion lääniin -----
Kuului jo silloin Pohjois-Karjalan lääniin joka aloitti 1.1.1960, kuten Keski-Suomen läänikin. Olet oikeassa. Kiitoksia tarkasta huomiosta. Tuota kirjoittaissani olin ajatuksissani vielä 1950-luvulla. Sattuuhan vahinkoja viisaammillekin saatikka meille vanhuksille. Kirjoituksessa oli kuitenkin kyse läänin rakennustoimiston insinööristä. Pohjois-Karjalan läänin.
- epäilyttää_pikkasen
Kävin minäkin koulua sentäs aika monta vuotta ja monien sekä monenlaisten opettajien alaisuudessa. Aina ei heillä oikeudenmukaisuus ollut ihan paikallaan ja lellikkejäkin oli.
Mutta sen opin, että jos oppilas oli kunnolla eikä häiriköinyt tunneilla ja oli lukenut läksynsä sekä pärjäsi kokeissa niin kyllä opettajilta sai olla rauhassa. Kun syyttää opettajia ja väittää olleensa jatkuvasti jälkkärissä ihan ilman omaa syytään niin oliskohan peiliinkatsomisen paikka sentäs. Mutta onhan meissä sellaisiakin, että kun elämässä menee huonosti niin vika on aina toisissa "en minä mitään ole tehnyt, nuo toiset vaan aina kenkkuilee". En nyt väitä mitään varmaa wakawanhan enkä kamun tapauksissa mutta epäilyksiä kyllä on.Olin lukuaineissa kansakoulussa aina luokan ykkönen.
Luin aina läksyt ja pärjäsin kokeissa erittäin hyvin, jopa niin että opettajakin antoi tunnustusta vanhemmille asiasta.
Samalla hän oli sanonut, että häntä ärsyttää kun näkee ....... naaman kun se poika vain hymyilee vaikka hän rankaisisi kuinka, ja siksi usein tulee rangaistua vaikka ei ole varma olinko ollut mukana pahanteossa.
Hän kuulemma piti sitä henkilökohtaisena pilkkana kun minä vain hymyilin.
Hymyilin kuulemma liian usein muutenkin tunnilla.
Opettaja ei koskaan kysynyt miksi hymyilin eikä lapsi ymmärtänyt itse selittää.
Hymy johtui kuitenkin aivan muusta kuin pilkasta.- minä-hymypoeka-ugh
kamuttaja kirjoitti:
Olin lukuaineissa kansakoulussa aina luokan ykkönen.
Luin aina läksyt ja pärjäsin kokeissa erittäin hyvin, jopa niin että opettajakin antoi tunnustusta vanhemmille asiasta.
Samalla hän oli sanonut, että häntä ärsyttää kun näkee ....... naaman kun se poika vain hymyilee vaikka hän rankaisisi kuinka, ja siksi usein tulee rangaistua vaikka ei ole varma olinko ollut mukana pahanteossa.
Hymy johtui kuitenkin aivan muusta kuin pilkasta.Mistä tuo hymy mahtoi johtua, tiedätkö sitä oikein itsekään? Jokin neuroosi vai ADHD tai kenties Asperger, buaah. Minuakin alkoi hymyilyttää kun tuollaista lukee.
- hanhiemoinen
kamuttaja kirjoitti:
Hymy johtui kuitenkin aivan muusta kuin pilkasta."Opettaja ei koskaan kysynyt miksi hymyilin "
No miksi? - ihanjoitkettäänyyh
Kaksi ruikunruikuttajaa waka ja kamuttaja kilvan valittaa opettajien heitä potkineen päähän ja vieläpä täysin aiheetta. Kilttejä ja hyvin pärjääviä molemmat, suorastaan mallioppilaita, voi surku nyyhkyn nyyhkyä.
hanhiemoinen kirjoitti:
"Opettaja ei koskaan kysynyt miksi hymyilin "
No miksi?hymyili varmaan siksi, kun piti kaikkia muita idiootteina
- eikösnäinolekin
kamuttaja kirjoitti:
Hymy johtui kuitenkin aivan muusta kuin pilkasta.Kiitos kamuttaja kun tuon "hymyn" kerroit kaikkien tähänastisten n. 20 muun vihjeen lisäksi. Nyt tiedän varmuudella kuka olet mutta luokan paras et kyllä ollut, sellainen 7-oppilas. Ja kun hymyn tilalle vaihdetaan toinen sana niin sitten ollaankin jo oikeassa pojassa.
Juttelin tästä erään toisenkin Lieksassa asuvan yhteisen luokkakaverimme kanssa ja johtopäätös oli ihan sama. - oikaistaan
ihanjoitkettäänyyh kirjoitti:
Kaksi ruikunruikuttajaa waka ja kamuttaja kilvan valittaa opettajien heitä potkineen päähän ja vieläpä täysin aiheetta. Kilttejä ja hyvin pärjääviä molemmat, suorastaan mallioppilaita, voi surku nyyhkyn nyyhkyä.
Eihän Wanhaa kiusannut kuin yksi opettaja Martta, jonka minäkin tunsin nahoissani. Hän ei soveltunut opettajaksi ollenkaan. Oli vielä eläkkeelläkin ollessaan tosi hirmu. Kerrankin Saavan hiihtoladulla ryhtyi möykkäämään ohihiihtäjille. Puistattaa vieläkin koko ämmä! Rauha hänen sielulleen, missä suunnassa se sitten lieneekin.
- auttaisitkohimpun
eikösnäinolekin kirjoitti:
Kiitos kamuttaja kun tuon "hymyn" kerroit kaikkien tähänastisten n. 20 muun vihjeen lisäksi. Nyt tiedän varmuudella kuka olet mutta luokan paras et kyllä ollut, sellainen 7-oppilas. Ja kun hymyn tilalle vaihdetaan toinen sana niin sitten ollaankin jo oikeassa pojassa.
Juttelin tästä erään toisenkin Lieksassa asuvan yhteisen luokkakaverimme kanssa ja johtopäätös oli ihan sama.voisitko julkaista jo vihdoin vaikka nimikirjaimet niin hieman selviäisi. minun veikkaus on AT ollaanko samassa henkilössä. silti epäilen että kyseessä on sittenkin nainen eikä mies on nimittäin monta markkeria jotka viittaa siihen. pistä jotain jotta varmistuu. oli kauppalan koulussa jos ollaan samassa. jos onkin nainen niin sitten en tiedä kuka on mutta epäilen TP
minä-hymypoeka-ugh kirjoitti:
Mistä tuo hymy mahtoi johtua, tiedätkö sitä oikein itsekään? Jokin neuroosi vai ADHD tai kenties Asperger, buaah. Minuakin alkoi hymyilyttää kun tuollaista lukee.
Varmaan iloinen mieli ;-))
hanhiemoinen kirjoitti:
"Opettaja ei koskaan kysynyt miksi hymyilin "
No miksi?Ei kysynyt vaan rankaisi koska luuli minun hymyilevän hänelle.
Kotona opetettiin, että jos joku on vihainen niin ole sinä vain ystävällinen äläkä hermostu.
Koulussa se ei toiminut, mutta myöhemmin elämässä on toiminut ja olen sen oikein hyväksi havainnut ja käytän sitä nykyään hyvin usein.- en-oo-imbesilli
kamuttaja kirjoitti:
Ei kysynyt vaan rankaisi koska luuli minun hymyilevän hänelle.
Kotona opetettiin, että jos joku on vihainen niin ole sinä vain ystävällinen äläkä hermostu.
Koulussa se ei toiminut, mutta myöhemmin elämässä on toiminut ja olen sen oikein hyväksi havainnut ja käytän sitä nykyään hyvin usein."Ei kysynyt vaan rankaisi koska luuli minun hymyilevän hänelle."
Kenelles sitten jos ei hänelle? Jos opettaja antaa oppilaalle rangaistusta ja tämä vain naureskelee niin kenelle muulle kuin opelle hän naureskelee.
Älä nyt hei viitsi pitää meitä muita ihan tyhminä. Vaikka olitkin luokkasi paras niin ei se tarkoita, että me muut oltaisiin ihan imbesillejä. - TöissäLastenKanssa
en-oo-imbesilli kirjoitti:
"Ei kysynyt vaan rankaisi koska luuli minun hymyilevän hänelle."
Kenelles sitten jos ei hänelle? Jos opettaja antaa oppilaalle rangaistusta ja tämä vain naureskelee niin kenelle muulle kuin opelle hän naureskelee.
Älä nyt hei viitsi pitää meitä muita ihan tyhminä. Vaikka olitkin luokkasi paras niin ei se tarkoita, että me muut oltaisiin ihan imbesillejä.Et näy olevan imbesilli vaan pykälä siitä alaspäin - et ymmärrä kirjoitettua tekstiä, etkä lapsipsykologiasta hitusen vertaa. Sinulla ei ole ilmeisesti ollut ikinä lapsia eikä toivottavasti tule.
- en-oo-imbesilli
TöissäLastenKanssa kirjoitti:
Et näy olevan imbesilli vaan pykälä siitä alaspäin - et ymmärrä kirjoitettua tekstiä, etkä lapsipsykologiasta hitusen vertaa. Sinulla ei ole ilmeisesti ollut ikinä lapsia eikä toivottavasti tule.
Miten tuo purkaus liittyy mihinkään? Puratko vain pahaa oloasi kun kersat ärsyttää. Minä olen siihen syytön.
- voisinuuressuu
kamuttaja kirjoitti:
Varmaan iloinen mieli ;-))
"Varmaan iloinen mieli ;-))"
Iloinen mieli siitä kun opettaja rankaisee toisen tekemästä rikkeestä. Älä viitsi hei, tuollaisin kommentein sinä pilkkaat meitä muita. Yleensä jos rankaistaan syyttä toisen tekemisistä niin ei siitä tule iloinen mieli. - MiksiLeikitTyhmää
voisinuuressuu kirjoitti:
"Varmaan iloinen mieli ;-))"
Iloinen mieli siitä kun opettaja rankaisee toisen tekemästä rikkeestä. Älä viitsi hei, tuollaisin kommentein sinä pilkkaat meitä muita. Yleensä jos rankaistaan syyttä toisen tekemisistä niin ei siitä tule iloinen mieli.Oletko kuullut koskaan sellaista< sanaa kuin SARKASMI jos et niin Wikistä löytyy sinulle ressulle selitys.
- SeSeOn
Ei se leiki mitään vaan on sitä ja näkyy selvästi kyseessä olevan juuri tuollainen vähälahjainen entinen koulukiusaaja.
eikösnäinolekin kirjoitti:
Kiitos kamuttaja kun tuon "hymyn" kerroit kaikkien tähänastisten n. 20 muun vihjeen lisäksi. Nyt tiedän varmuudella kuka olet mutta luokan paras et kyllä ollut, sellainen 7-oppilas. Ja kun hymyn tilalle vaihdetaan toinen sana niin sitten ollaankin jo oikeassa pojassa.
Juttelin tästä erään toisenkin Lieksassa asuvan yhteisen luokkakaverimme kanssa ja johtopäätös oli ihan sama.Jos totta puhutaan sinulla ei ole mitään aavistusta kuka olen.
Olet siihen liian nuori.- kunhanpohdiskelen
kamuttaja kirjoitti:
Jos totta puhutaan sinulla ei ole mitään aavistusta kuka olen.
Olet siihen liian nuori.MITEN SINÄ TIEDÄT TUON HANUN IÄN? ET TIEDÄ, HALOO !
- painostettu
Opettajat käyttivät 50 luvulla niin henkistä,kuin ruumiillista väkivaltaa hyvin laajasti.
- minä-hymypoeka-ugh
Ihan oikein oli, oli siellä koululuokilla sellaisia kovakalloja että karttakeppiä pehmeämpi ei umpiluuhun kyennyt. Näin pitäisi olla nytkin niin olisi ihan OK.
- tosiontämäkin
Rajoja lapsille ja nuorille pitää lisätä nykyisestään,mutta ei karttakepillä hakkaamalla,eikä hiuksista kiskomalla,kuten 50 luvulla.
- eihutkittu
Minua ei hutkittu karttakepillä eikä tukistettu kertaakaan eli siihen ei joudu ellei sitä itse halua. Koulussa kuten muussakin elämässä ei kenenkään ole pakko häiriköidä, se on oma valinta, suorastaan vapaaehtoista.
- vötkyille.kahviapiparia
eihutkittu kirjoitti:
Minua ei hutkittu karttakepillä eikä tukistettu kertaakaan eli siihen ei joudu ellei sitä itse halua. Koulussa kuten muussakin elämässä ei kenenkään ole pakko häiriköidä, se on oma valinta, suorastaan vapaaehtoista.
Ja nykyään näitä häiriköitä joita on melko runsaasti, ei opettajat edes yritä saada ruotuun. Kasvatusvastuu koulun puolelta on ulkoistettu poliisille ja lastensuojelulle. Ja jos sattuu olemaan parempiosaisen vapaan kasvatuksen tuotos, tähän ei puutu kukaan.
- ihanrupujaollaan
Kamuttaja tuolla sanoo olleensa luokan paras oppilas lukuaineissa. Ei pijä paikkaansa, lieksalaiset ollaan niin tyhmiä jotta kukaan ei koko Lieksassa ole vielä onnistunut olemaan luokkansa paras, niin fiksuu tiällä ei oo. Ollaan kaikki sitä luokan rupusakkia.
- ollaantosihölömöjä
Oekeen poeka sanot. Männäään ottamaan sen kunniaksi pienet niin tullaan vieläkin tyhmemmiksi jos se vaen on enään mahollista. Kun nollan alle ei kae voe männä.
- tasan_eivät_mene_lahjat
Opettajat olivat muiden yläpuolella. Myös opettajien lapset olivat aina muita parempia – ainakin heidän todistuksensa olivat parempia kuin muiden. Meidän naapurissa asui naisopettaja, jonka tytär oli saman ikäinen kuin meidän poikamme. Jo ensimmäisellä luokalla hän sai parempia numeroita kuin poikamme. Ihmetystä herätti silloin etenkin lukemisesta saatu numero kun tyttö ei osannut lukea vielä ensimmäiselläkään luokalla, mutta poikamme luki jo viisi -vuotiaana. Tyttö sai tietenkin kympin ja poikamme kasin. Tyttö ei kuitenkaan ollut äitinsä opetettavana, mutta eihän kollegan lapselle, ainakaan tytölle voi antaa kymppiä huonompaa numeroa.
- virkapois
"Minun kouluaikanani koulukiusaajia olivat opettajat"
näin oli myös joensuussa aniakin vielä vuonna 1966.
meidän "luokanvalvoja" oli niin kaheli nainen, että
heitti liidulla päin näköä, jos joku vähänkin äänteli tunnilla.
nautti oppilaiden pilkkaamisesta.
nykylainsäädännöllä olisi pistettu hoitoon ja irtisanottu. - uh9yp97y9y9hrgurhg
Tai sitten joku antaisi sille moran kylkiluiden väliin!
Minun kouluaikanani, varsinkin kansakoulussa oppilaille annettiin todistuksiin hyvin harkiten yhdeksikköjä, saatikka kymppejä. Silloin sanottiin, että kymppi kuuluu Jumalalle ja yhdeksikkö opettajalle. Käytösnumero saattoi olla kymppikin.Todistusten oppiaineiden numerot olivat nelosesta kahdeksikkoon. Huono laulaja voi saada laulusta viitosen tai aivan surkeasta lauluesityksestä viivan. Laulukokeen kukin oppilas suoritti luokan edessä kateederilla seisten, muiden tirskuessa esityksille. Joskus opettaja lopetti surkean lauluesityksen toteamalla, että ”jo riittää”.
Hyvin yleistä oli, että opettajilla on lellioppilaita, jotka olivat parempien perheiden tai opettajan tuttavaperheiden lapsia. 1950-luvun puolivälissä tulivat jakoon hymypatsaat. Yleensä hymypoika- tai hymytyttöpatsaat annettiin oppilaiden arvioista huolimatta opettajan lellikeille. Olihan sekin eräänlaista kiusaamista niitä kohtaan, jotka olisivat patsaan oikeasti ansainneet.- oliaina10
------Käytösnumero saattoi olla kymppikin-----
Käytösnumero oli aina 10. Käytöksen alennus oli kova rangaistus ja sen sai vain todella pahasta teosta, varkaus tms.. - Wanha_opettaja
Entisaikoina oli itsestään selvää, että koululaisen käytösnumero oli kymmenen. Varsinkin tytöt saivat käytöskympin helposti olemalla suurin piirtein kunnolla eli hiljaa ja kiltisti. Useista kouluilla tehdyistä kolttosista seurasi käytöksenalennus ja se oli suuri häpeä varsinkin koululaisen vanhemmille.
Arvosteluperusteet muutettiin 1990-luvulla, mutta nykyvanhemmille käytäntö voi olla vieläkin yllätys. Käyttäytymisen arviointi oli vanhoina aikoina rangaistukseen liittyvä asia. Silloin rangaistiin oppilaita alentamalla käytöksen numeroa. Nyt kurinpito ja rangaistukset koulussa ovat oma asiansa ja käyttäytyminen oma asiansa.
Käyttäytymisessä käytetään ihan samoja arviointiasteikkoja kuin muidenkin oppiaineiden arvioinneissa. Nykyään lapsi ole tuhma eikä huonokäytöksinen, vaikka käytöksestä tulisi koulutodistukseen vain kahdeksan. - maikkimaikka
Wanha_opettaja kirjoitti:
Entisaikoina oli itsestään selvää, että koululaisen käytösnumero oli kymmenen. Varsinkin tytöt saivat käytöskympin helposti olemalla suurin piirtein kunnolla eli hiljaa ja kiltisti. Useista kouluilla tehdyistä kolttosista seurasi käytöksenalennus ja se oli suuri häpeä varsinkin koululaisen vanhemmille.
Arvosteluperusteet muutettiin 1990-luvulla, mutta nykyvanhemmille käytäntö voi olla vieläkin yllätys. Käyttäytymisen arviointi oli vanhoina aikoina rangaistukseen liittyvä asia. Silloin rangaistiin oppilaita alentamalla käytöksen numeroa. Nyt kurinpito ja rangaistukset koulussa ovat oma asiansa ja käyttäytyminen oma asiansa.
Käyttäytymisessä käytetään ihan samoja arviointiasteikkoja kuin muidenkin oppiaineiden arvioinneissa. Nykyään lapsi ole tuhma eikä huonokäytöksinen, vaikka käytöksestä tulisi koulutodistukseen vain kahdeksan.Jos osaa vittuilla tyylikkäästi, räplätä puhelinta tunneilla, et osallistu opetukseen ja onnistut vielä kinuamaan opettajan keittämään tunnilla sumpit. Olet kasin oppilas.
- hampaatonkin
Oppikouluun piti silloin 50 luvulla hakea ja koulusta annetut numerot tietenkin vaikutti pääseekö vai ei. Kyllä me Suomen suurimmat ikäluokat,jotka silloin yritti aloittaa opiskelua,oli kuin suurta karjaa. Opettajat antoi ei kaikki numeroita mielensä mukaan,jos olit hampaissa,oli turha odotella edes kohtuullisia numeroita ja opiskeluhalut loppuivat siihen.
Oppikouluun pyrkijällä piti olla mukanaan kansakoulunopettajan täyttämä lomake, jossa oli opettajan lausunto oppikouluun pyrkivästä oppilaasta. Edessäni on oma lomakkeeni 1950-luvulta ja siinä on viisi kohtaa, jotka opettaja on täyttänyt:
1. Oppilaan lukuaineiden arvosanojen keskiarvo
2. Luokan lukuaineiden arvosanojen keskiarvo
3. Oppilaan keskiarvojen määräämä sijaluku luokassa
4. Onko oppilas jäänyt luokalle
5. Opettajan arvio siitä, miten oppilas tulee selviytymään oppikoulussa:
- erittäin hyvin
- hyvin
- tyydyttävästi
- välttävästi
- heikosti
Lomakkeen alalaidassa on Lieksan yhteislyseon leima ja yhteislyseon antama pistemäärä opettajan arviointien perusteella. Pistemäärä lisättiin kaksipäiväisissä pääsykokeissa saatuihin pisteisiin, jolloin saatiin yhteispisteet, jotka joko riittivät hyväksytyksi tulemiseksi tai sitten eivät. Oma pistemääräni oli noin 160 ja se riitti silloin.- Kerrorehellisesti
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Oppikouluun pyrkijällä piti olla mukanaan kansakoulunopettajan täyttämä lomake, jossa oli opettajan lausunto oppikouluun pyrkivästä oppilaasta. Edessäni on oma lomakkeeni 1950-luvulta ja siinä on viisi kohtaa, jotka opettaja on täyttänyt:
1. Oppilaan lukuaineiden arvosanojen keskiarvo
2. Luokan lukuaineiden arvosanojen keskiarvo
3. Oppilaan keskiarvojen määräämä sijaluku luokassa
4. Onko oppilas jäänyt luokalle
5. Opettajan arvio siitä, miten oppilas tulee selviytymään oppikoulussa:
- erittäin hyvin
- hyvin
- tyydyttävästi
- välttävästi
- heikosti
Lomakkeen alalaidassa on Lieksan yhteislyseon leima ja yhteislyseon antama pistemäärä opettajan arviointien perusteella. Pistemäärä lisättiin kaksipäiväisissä pääsykokeissa saatuihin pisteisiin, jolloin saatiin yhteispisteet, jotka joko riittivät hyväksytyksi tulemiseksi tai sitten eivät. Oma pistemääräni oli noin 160 ja se riitti silloin.suoraan kysymykseen suora vastaus----------------oletko todellisuudessa sama kuin kamuttaja.............................................jotenkin moni asia täsmää.
Kerrorehellisesti kirjoitti:
suoraan kysymykseen suora vastaus----------------oletko todellisuudessa sama kuin kamuttaja.............................................jotenkin moni asia täsmää.
En ole syntyperäinen lieksalainen, vaan muutin Lieksaan 1940-luvulla. Tuolla ylempänä kirjoitin, että asuin Kallioleikkauksessa 1940-luvulla, kävin kansakoulua 50-luvulla Keskuskoululla ja oppikoulua 50- ja 60-luvuilla Lieksassa ja Joensuussa. Kallioleikkaukseksi nimitettiin nykyisen ABC:n ja rautatieaseman välistä aluetta. Kirjoitin ylioppilaaksi Joensuun Lyseon lukiosta ja opiskelin Joensuussa, Tampereella ja Helsingissä korkeakoulututkintoon. Suurimman osan elämästäni olen työskennellyt suuressa ruotsalais-suomalaisessa kansainvälisessä yhtiössä Suomessa ja monissa Euroopan maissa. Olen asunut Lieksan lisäksi pitempiä aikoja myös Joensuussa ja Tampereella. Vuosiluvuista on ikäni arvioitavissa ja se on noin 70. Olen maininnut, että olen saattanut tavata kamuttajan ainakin 1960-luvun puolivälin tienoilla ja ehkä myöhemminkin. Olen myös maininnut itsestäni, että ole "sudeettivenäläinen". Tunnen Lieksaa melko hyvin, mutta en ole kamuttaja enkä tunne häntä, mikä on suora ja rehellinen vastaukseni.
- salesmanager
Olin omassa sarjassani aivan ylivoimainen Lieksassa, mutta opet ei sitä kestäneet. Eikä kestäisi vieläkään! Loin -80 luvulla uuden kulttuurin, josta ei vieläkään ymmärretä paljon mitään. Japanissa ymmärretään.. Lieksa vaan nyt on epäonnistuneiden metsurien kaatopaikka.
- rotestimökinpoika
Totta vai urbaani legendaa. Oli Kulman ravintolapöydässä istunut eräs Lamminkylän koulun opettaja. Kaveri oli napannut luunapin open otsaan ja sanonut: noin sinä teit minulle koulussa kun olin pikkuinen poika. Oli lähtenyt taju opelta. Se opettaja oli kouluaikaan haissut Smartilta ja Koskenkorvalta.
- tukkapöllyä
Open etunimi oli Martta kumpaisenkin, ja kumpikin oli täysiä sadistia vähempiosaisten penskoja kohtaan. Martta A.. piti lottamerkkiä kauluksen taitteessa ja oli oikea sadisti ns. työläisten penskoja kohtaan. Etenkin kevätniemen, rantakylän ja vehkan penskat oli niitä pieksettäviä. Nykyään tämmöiset opet olisivat pakkohoidossa, ja saisivat mädäntyä sinne alimpaan h........n.. Jäi muuten traumoja alakolusta, ja ihmetellään miksi vihataan näitä ns. kansakunnan kynttilöitä. Olivat täysiä psykoja.
- rotestimökinpoika
Kansalaiskoulussa oli opettaja Reino Kääriäinen. Opettaja isolla Oolla, jäi hyvät muistot.
- exviekiläinen
Jaakko Koukkari viekinkoulussa täysi kusipää kiusaaja.
- Kouluavustaja
Kiitos teille kahdelle rohkealle kun uskalsitte ottaa Lieksan koululaitoksen vaietun ongelman esiin joka paikkakuntaa on riivannut varmaan viimeiset sata vuotta.
- kunhanpohdiskelen
Ei kiusaaminen ole eikä ole koskaan ollutkaan vain Lieksan koulujen ongelma, sitä on koko maassa. Ilmeisesti se on muuttunut vain väkivaltaisemmaksi vuosien saatossa.
- suarekkeenhilima
"Kiitos teille kahdelle rohkealle kun uskalsitte ottaa Lieksan koululaitoksen vaietun ongelman esiin joka paikkakuntaa on riivannut varmaan viimeiset sata vuotta."
Tuskin poistuu sillä jos koko ajan vain toitotetaan miten opettajat kiusaa mallioppilaitaan milloin mistäkin syystä. Opettajan "kiusaamissa" ei tietenkään ole mitään vikaa, ei niin pienintäkään. - mitäpäjoriset
Kouluavustajalle, sekö on mielestäsi se suuri ongema että opettajat ovat täällä kiusanneet kilttejä lapsia jo sata vuotta vaiko se kun kakarat kiusaavat toisiaan. Ei oikein ilmene jorinastasi.
- MitäIteHoriset
mitäpäjoriset kirjoitti:
Kouluavustajalle, sekö on mielestäsi se suuri ongema että opettajat ovat täällä kiusanneet kilttejä lapsia jo sata vuotta vaiko se kun kakarat kiusaavat toisiaan. Ei oikein ilmene jorinastasi.
No onko ae sitten oikein josta eräs kirjoittaja mainitsi; opettaja oli lukinnut hänet pimeään vessaan. Jos se on mielestäsi oikein niin perustele miksi se on oikein.
- HuussiinArestiinPersut
MitäIteHoriset kirjoitti:
No onko ae sitten oikein josta eräs kirjoittaja mainitsi; opettaja oli lukinnut hänet pimeään vessaan. Jos se on mielestäsi oikein niin perustele miksi se on oikein.
mitä pahaa siinnä vessaan lukitsemisessa on. Kyllä lapsen saa koulussa laittaa vaikka pimeään lukkojen taa se on aivan laillista. Lyönti vain on kielletty. Nyt vois perussuomalaisten lapsia aivan hyvin laittaa lukkojen taa niin vanhemmat ehkä eivät olisi niin innokkaita.
- ainapaskottiinpimeessä
MitäIteHoriset kirjoitti:
,,,,No onko ae sitten oikein josta eräs kirjoittaja mainitsi; opettaja oli lukinnut hänet pimeään vessaan. Jos se on mielestäsi oikein niin perustele miksi se on oikein.,,,
No jos penska on istunut tunnilla ihan kiltisti ilman mitään ja sitten päivän päätteksi opettaja vie hänet paskahuusiinsa istumaan niin väärinhän se on. Mutta jos on tehnyt jotain häiriötä tunnilla niin mitäs pahaa siinä on. Ei maaseudulla ollut paskahuuseissa valoja kellään, pimeessä siellä istuivat kaikki. Niin paitsi päivällä.
Opettajaan kohdistuva kiusaaminen oli 50-luvulla tai sitä ennen jo ajatuksenakin mahdoton. Opettajat olivat kaiken yläpuolella nauttien täydellistä fyysistä ja henkistä koskemattomuutta. Oppilaiden fyysinen rangaistus oli sallittua tai se ei ainakaan ollut kiellettyä, jos sanat eivät oppilaaseen tehonneet.
Rangaistuksen saamiseen riittivät liiallinen vilkkaus, liiallinen hitaus, hymyily tai muut vastaavat kielletyt ilmeet, luvaton ääntely, osaamattomuus, oppikirjan unohtaminen kotiin, koulusta myöhästyminen, oppitunnilla housuihin tullut vahinko, maitopullon kaatuminen, mustepullon läikkyminen jne. Jos oppilas oli "vääräuskoinen" tai "ryssän" pentu tai "äpärä", oli rangaistus pienimmästäkin rikkeestä varma. Minä kuuluin yhteen noista "lainsuojattomista" opettajan maininnalla: "ai niin, sinä olet se". "Muistapas nyt tarhapöllö että se on metsä eikä mehtä", opasti Martta A. poikaoppilastaan 50-luvulla. Poika olikin hyvin vilkas ja pyöreä pää pyöri melkein 360 astetta. Joitakin muitakin oppilaita opettaja nimitteli milloin miksikin eikä vain minua.- äläsuollasoopaa
.....Jos oppilas oli "vääräuskoinen...
Lieksassa oli niin paljon ortodoksisia lapsia että mitään erottelua ei ollut, nimittelystä puhumattakaan. - exviekiläinen
äläsuollasoopaa kirjoitti:
.....Jos oppilas oli "vääräuskoinen...
Lieksassa oli niin paljon ortodoksisia lapsia että mitään erottelua ei ollut, nimittelystä puhumattakaan.Viekin koulussa olivat kaikki vääräuskoisia jos ei ollut körtti ,siitä piti huolen Jaakko Koukkari . Me vääräuskoiset saimme kyllä tuta mitä uskonvarjolla opettaja voi oppilaille tehdä . Olipa syylinen tai ei , tuli turpaan tai armeijan kapiaisen upseerivyö selkänahkaan köyhien pennuille . Pukeutumisessa vain yksiväri musta . Eipä ole uskonasijat koulunjälkeen enää kiinostanut , erosin heti kirkosta kun tulin täysikäseksi.
- sairaitavaleitataas
exviekiläinen kirjoitti:
Viekin koulussa olivat kaikki vääräuskoisia jos ei ollut körtti ,siitä piti huolen Jaakko Koukkari . Me vääräuskoiset saimme kyllä tuta mitä uskonvarjolla opettaja voi oppilaille tehdä . Olipa syylinen tai ei , tuli turpaan tai armeijan kapiaisen upseerivyö selkänahkaan köyhien pennuille . Pukeutumisessa vain yksiväri musta . Eipä ole uskonasijat koulunjälkeen enää kiinostanut , erosin heti kirkosta kun tulin täysikäseksi.
Ja se kuvitteellinen "köyhän pentu" ei tehnyt yhtään mitään, Koukkari vain hakkasi mallioppilaita ihan huvikseen, niinkö? Kunhan valehtelet, et sinä ole ainoa joka on Lieksassa menneinä vuosikymmeninä kouluja käynyt, tiedämme me muutkin jotain millaista kouluissa oli.
- EiLellikki
sairaitavaleitataas kirjoitti:
Ja se kuvitteellinen "köyhän pentu" ei tehnyt yhtään mitään, Koukkari vain hakkasi mallioppilaita ihan huvikseen, niinkö? Kunhan valehtelet, et sinä ole ainoa joka on Lieksassa menneinä vuosikymmeninä kouluja käynyt, tiedämme me muutkin jotain millaista kouluissa oli.
Oli Koukkarilla lellioppilaitakin kuten sinä olet ilmeisesti ollut.
- oliskivakuulla
Joku tuolla ketjussa ylempänä kertoo miten opettaja vei hänet vessaansa istumaan. Hän kuitenkin viisaasti vaikenee siitä miksi. Mikä tapahtuma tai tapahtumasarje edelsi vessaistuntoa? Kai oppilas itsekin oli jotain tehnyt.
Olisi niin kiva kuulla tuon vessaistujan oma ja rehellinen näkemys kaikesta mikä sitä edelsi.- vanhaluokkakuva
Kyllähän meidänkin luokalla, M.A.n ollessa opettajana, oli muuan ihan tunnetun kauppias-suvun (ns.Parempiosaisten poika) Kun poika pani ranttaliksi niin ei tullut samaa kuritusta kuin työläispennuille. Vaan ope soitti kotiin ja laittoi sitten pojan kesken päivän menemään. Kevätniemen suunnasta kotoisin ollut työläisen poika, joka oli arka ja ujo, tuskin uskalsi suutaan julkisesti avata, sai kylmää kyytiä. Hänen piti seistä luokan edessä ja opettaja pilkkasi ja ivasi niin, että poika itki, räkä valui nenästä ja pissa meni housuun, mikä sai aikaan lisää pilkkaa. Silloin itkin minäkin pieni etupenkin tyttö. Vieläkin tunnen sen säälin ja pahanolontunteen asiaa ajatellessani.
- minäsisäsiisti
"Olisi niin kiva kuulla tuon vessaistujan oma ja rehellinen näkemys kaikesta mikä sitä edelsi."
Ei taideta kuulla eikä nähdä. Josko alkoi omatunto kolkuttaa ja muistuttaa, että ei ihan määräänsä enempää sovi valehdella ja tehdä itseään putipuhtaaksi. Olisiko ollut vaikka arestista karkailua, opettajan paskahuusista on vaikeampi huomaamatta karata ainakin jos on sisävessa. Tosin sitäkään emme tiedä oliko siisti sisävessa vaiko haiseva ja kylmä ulkohuusi. - miksijaksatvaleita
vanhaluokkakuva kirjoitti:
Kyllähän meidänkin luokalla, M.A.n ollessa opettajana, oli muuan ihan tunnetun kauppias-suvun (ns.Parempiosaisten poika) Kun poika pani ranttaliksi niin ei tullut samaa kuritusta kuin työläispennuille. Vaan ope soitti kotiin ja laittoi sitten pojan kesken päivän menemään. Kevätniemen suunnasta kotoisin ollut työläisen poika, joka oli arka ja ujo, tuskin uskalsi suutaan julkisesti avata, sai kylmää kyytiä. Hänen piti seistä luokan edessä ja opettaja pilkkasi ja ivasi niin, että poika itki, räkä valui nenästä ja pissa meni housuun, mikä sai aikaan lisää pilkkaa. Silloin itkin minäkin pieni etupenkin tyttö. Vieläkin tunnen sen säälin ja pahanolontunteen asiaa ajatellessani.
"Hänen piti seistä luokan edessä ja opettaja pilkkasi ja ivasi niin, että poika itki, räkä valui nenästä ja pissa meni housuun, mikä sai aikaan lisää pilkkaa. Silloin itkin minäkin pieni etupenkin tyttö."
Taidat valehdella, ettäs kehtaat. - vanhaluokkakuva
Kuule en valehtele tippaakaan.Miksi valehtelisin sainhan itsekkin työläispentuna sitä opettajien meile varaamaa kohtelua ja nöyryytystä. Sen vuoksi ymmärsin miltä toisistakin tuntui. Satuin myös kaverini kanssa näkemään kun opettaja O.O: tyyräsi Keskuskansakoulun ns.uudellapuolella poikaoppilaan niskavilloista ulos luokasta ja tyrkkäsi menemään alas rappuja.
- etupenkintyttö
Vielä 50-luvulla opettajat tarttuivat vammaisuutena pitämäänsä vasenkätisyyteen hyvin hanakasti. Asia lienee määrätty opettajien tehtäväksi. Opettajani NK Lieksan Keskuskansakoulussa ”paransi” saman luokan lieksalaispojan vammaisuutta hyvin innokkaasti eikä siitä pilkkaamisen sävyäkään puuttunut: ”katsokaa, kuinka Seppo syö väärällä kädellä”! Silloinhan kouluruoka oli lusikoitavaa sorttia. Seppo parani vammastaan osittain, sillä hänestä tuli ”kaksikätinen”. Hän kirjoittaa oikealla kädellä, mutta tarkkuutta vaativat tehtävät tekee vasemmalla kädellä. Tiedän muutamia muitakin tapauksia, joista tehtiin kansakoulussa kaksikätisiä. Vasenkätisyyteen puututtiin, mutta ei puhevikoihin kuten ärrä- tai ässävikoihin, änkytykseen jne.
Palstan kirjoittajissa näkyy olevan sellaisia, jotka eivät ole havainneet opettajissa koskaan mitään vikaa. Ovatko he itse opettajia, jotka yrittävät puolustella entisiä työtovereitaan?
Muistan todella hyvin, kuinka epäoikeudenmukaista oli oppilaiden kohtelu ennenmuinoin. Oppilaiden lajittelu perustui luokkaeroihin, uskontoihin ja lahkoihin, kansallisuuteen ja moniin muihin seikkoihin. Silloin näihin opettajien väärinkäytöksiin piti vaan sopeutua. Se oli maan tapa.- vanhaluokkakuva
N:K:n luokalla olin minäkin kaksi ensimmäistä kouluvuottani. Olin myös vasenkätinen johon opettaja puuttui tiukasti. Minusta tehtiin oikeakätinen, mutta kirjoittamaan pystyn melkein yhtä hyvin kuin vasemmallakin. Isäni on vasenkätinen ja kaipa se minulla oli ehkä peritty ominaisuus. Jossain työasioissa on ollut hyötyäkin kaksikätisyydestni. ( Liekö tuo Seppo ikea nimi, luokallamme kyllä oli kaksikin Seppoa silloin)
- etupenkintyttö
vanhaluokkakuva kirjoitti:
N:K:n luokalla olin minäkin kaksi ensimmäistä kouluvuottani. Olin myös vasenkätinen johon opettaja puuttui tiukasti. Minusta tehtiin oikeakätinen, mutta kirjoittamaan pystyn melkein yhtä hyvin kuin vasemmallakin. Isäni on vasenkätinen ja kaipa se minulla oli ehkä peritty ominaisuus. Jossain työasioissa on ollut hyötyäkin kaksikätisyydestni. ( Liekö tuo Seppo ikea nimi, luokallamme kyllä oli kaksikin Seppoa silloin)
Seppo on pojan oikea nimi. Seppo oli tuolloin hyvin yleinen nimi.
- miksi_valehtelet
------Oppilaiden lajittelu perustui luokkaeroihin, uskontoihin ja lahkoihin, kansallisuuteen -----
Taas lisää hevonsontaa. Mitään tuollaista jaottelua ei ollut, Lyseoonkaan ei päässyt isän rahoilla. Jos ei pojot riittäneen niin rannalle jäi oli isällä vaikka kuinka monta sataa hehtaaria metsää. Uskontoja oli vain kaksi eikä mitään erottelua. Luokallani oli ainakin yksi helluntalaisperheen poika eikä mitään erottelua.
Montakohan eri kansallisuutta mahtoi entisaikaan Lieksassa asua, nimeä muutama kun siihekin asiaa vetoat. - Älkää-vastatko
Tämä on trolli, älkää vastatko hänelle, hän vain jatkaa ja jatkaa herjaamistaan.
- rautalanganvääntäjä
Ei kukaan ole väittänyt, että oppikouluun pääsi rahalla. Sisäänpääsyyn tarvittiin onnistuminen kaksipäiväisissä pääsykokeissa ja lisänä hyvä lausunto kansakoulun opettajalta. Vääräuskoisia olivat tietenkin kaikki ne, jotka eivät kuuluneet samaan lahkoon kuin opettaja. Kansallisuuksia oli kaksi: suomalaiset ja siirtolaiset eli ryssät.
- iltayö27
Niin. pääsykokeet oli vaativat..ja niin kai oli tarkoitus..Jyvät seulottiin akananoista (siis huono-oppisista)..Jos sinne OPPIkouluun pääsi, se oli kallis opintie..Piti maksaa kirjat ym., lukukausimaksut, linja-autoliput ja ruuatkin, jos ei eväitä ollut matkassa päivittäin..Ei silloin ollut PERSUSkoulua tarjolla tältä yhteiskunnalta..Miten olisi nyky yhteiskunnan perheillä intoa sököttää perillistä OPPIKOULUUN ja maksaa opiskelut ihan OMASTA pussista??? (Sanompahan vain tällä kertaa, että valtion/kuntien lintukoto on mennyt ohi...) Ehkä Pankakosken tehtaan "varjoissa" tätä kotoa voi hieman läsnä olla ennen loppua.........
- puhumitäpuhut
,,,,,Kansallisuuksia oli kaksi: suomalaiset ja siirtolaiset eli ryssät.,,,,,
Josko lie sinun kotonasi puhuttu ryssistä mutta meillä päin ei puhuttu eikä meidän koulussakaan vaikka siellä oli paljon evakkojen lapsia.
- EiRyssiä
Mekin vaikka oltiin karjalaisia puhuttiin ryssistä ja sillä tarkoitettiin venäläisiä eikä siirtolaisia. Ei lieksalaiset sanoneet siirtolaisia ryssiksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412408Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse711690Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 631184
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171158TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872