Miksi asuntojen hinnat ei vain laske pk-seudulla

oikein-väärin-kokoon

Muistan joidenkin pällien väittäneen ja ennustaneen kymmenen prosentin vuosilaskuja jo monen vuoden ajan. Suurin piirtein kaikkien pitäisi olla työttömänä, joka nurkalla pakkomyyntejä ja verojen tapissa. Eipä näy oikeastaan mitään. Onkohan näillä pälleillä oma lehmä ojassa. Luuleeko ne tollot tosiaan pääsevänsä käsiksi halpaan asuntoon kunnon rommin jälkeen. Ei v.ttu, kyllä on tyhmää porukkaa ja aina väärässä .http://www.findikaattori.fi/fi/table/92

35

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asuntojaostanut

Välittäjät pitävät kiinni natsastaan. Oikeasti myyntiajat ovat pidentyneet ja kauppa tökkii. Pyyntihinnat on pyyntejä ja todelliset hinnat ihan toista, vaikka muuta väitetään.

• tökkii_kauppa

Kävin viikko sitten parissa esittelyssä. Toinen pieni parivuotta vanha asunto hyvällä pailalla, ensi esittely. Ja toinen vähän vanhempi, noin kuukausi sitten tullut tarjous, jota ei hyväksytty.Olisi muuten kannattanut hyväksyä! Molemmissa olin ainoa katsoja...????

• tiskin_alta_myydään
        tökkii_kauppa kirjoitti:

Kävin viikko sitten parissa esittelyssä. Toinen pieni parivuotta vanha asunto hyvällä pailalla, ensi esittely. Ja toinen vähän vanhempi, noin kuukausi sitten tullut tarjous, jota ei hyväksytty.Olisi muuten kannattanut hyväksyä! Molemmissa olin ainoa katsoja...????

Jaa, minulle oli pari päivää sitten tullut kirje, jossa ei ollut postimerkkiä ja osoite oli kirjoitettu käsin. Siis "nyrkkipostina" tuotu.

Tosin sisältönä oli suht normaali väilttäjän mainoskirje "asiakkaamme etsii tältä alueelta asuntoa". Mutta jakelutavasta voi päätellä, että aika pieneen kohderyhmään (muutamia kymmeniä asuntoja?) kuuluin.

Asun vanhalle asuinalueelle rakennetussa uudiskohteessa, joten otsaluullakin näki, että nyt joku lähiseudun eläkeläispariskunta on lähdössä putkiremonttia tms. pakoon ja hakee tutulsta alueelta sellaista asuntoa, jossa ei ole remonttihuolia vuosikymmeniin = loppuelämän aikana. Siis ei liene mikään kovinkaan harvinainen tapaus... näitä varmaan ilmaantuu vielä paljon lisää, kun 70-luvun asuntomassoissa alkaa toden teolla putkiremontit! Ja rahaahan näillä eläkeiläisillä voi hyvinkin olla, kun on kämppä maksettu velattomaksi jo 30 vuotta sitten...

Ihan vaan vihjeenä odottelijoille, että paremmat kohteet myydään "tiskin alta. Ex asuntonikin myin vähän vastaavassa tilanteessa, just kun alkoi muutto olla ajankohtainen, bongasin porrashuoneen oveen laitetun lapun "etsin alueelta kaksiota" -> kaupat tämän tapauksen kanssa.

Myös pari tuttua on tehnyt kaupat niin, ettei ainakaan yhtään julkista näyttöä ole järjestetty eikä siten ole tullut lehteenkään ilmoitusta. Aina ei edes nettiin...

• Musta_tulevaisuus

Kysyntää riittää. Jos omalta kansalta onkin ostovoima vähentynyt, riittää ulkomailta tulijoita joille kaupunki ostaa tai vuokraa asunnon. Näin vapaat asunnot täyttyvät aina ja hinnat pysyvät korkealla. Tämä meno jatkuu niin kauan kuin kaupungilla riittää rahaa. Ja sitä riittää näihin tarkoituksiin niin kauan kuin valtio ja kaupunki saavat lisälainaa, siis ehkä pari kolme vuotta vielä.

• vuokrasääntely

Ennustan, että seuraava hallitus saa aikaan vuokrasääntelyn. Ensisijaisena tarkoituksena on vähentää kelan ja toimeentulotuen kautta maksettavien tukien määrää vuokrien maksuun. Tällä on sivuvaikutuksena asuntojen hintojen laskeminen, jotta ne tarjoaisivat sijoituksena kohtuullisen tuoton.

• 3333222555544

Tuskin kuitenkaan korjausrakentamisen sen paremmin kuin uudisrakentamisenkaan kustannukset ja hoitovastikkeet kaikkine veroineen tulevat laskemaan. Palkankorotukset ilmeisesti jäävät nyt minimiin joksikin aikaa, mutta verotus y.m.s. asuntoihin kohdistuva rokotus ei ainakaan laskemassa ole.

• "Tällä on sivuvaikutuksena asuntojen hintojen laskeminen,"

Tai sitten otetaan yksinkertaisesti pois vuokralta ne kohteet ja annetaan olla tyhjillään.
        Kukapa haluaisi vaikkapa ahmedin asuntoonsa rituaaliruokaa tekemään, jos siitä ei makseta riittävää korvausta?

• whoknowswins

Terve Porvarihallitus. Joo, ei ihan sitä kymmenen prossan vuosilaskua ole tullut, mutta 7-9% tuli viime vuonna. Tänä vuonna tietysti rommaa lisää.

Alla pari esimerkkiä nostettuna Tilastokeskuksen 28.1. päivitetystä tietokannasta "Vanhojen vapaarahoitteisten asuntojen hinnat postinumeroalueittain ja rakennusvuosittain".
      Helsinki Eira (00150), kerrostalot, 3 hKeskihinta 2013 (koko vuosi): 6749e/m2Keskihinta 2014 (koko vuosi): 6197e/m2==> -8,2%

Helsinki Katajanokka (00160), kerrostalot, 3 hKeskihinta 2013 (koko vuosi): 6354e/m2Keskihinta 2014 (koko vuosi): 5881e/m2==> -7,4%

Helsinki Kruunuhaka (00170), kerrostalot, 3 h Keskihinta 2013 (koko vuosi): 6046e/m2Keskihinta 2014 (koko vuosi): 5605e/m2==> -7,3%

• kaikki.sulle.nauraa

Missä on rommit, kun ei missään näy??? Onko siellä samassa paikassa kun sun purtes?

• whoknowswins
        kaikki.sulle.nauraa kirjoitti:

Missä on rommit, kun ei missään näy??? Onko siellä samassa paikassa kun sun purtes?

Noin siis pk -seudulla perheasunnoissa hinnanlasku etenee ja paljon pahemmin maaseudun omakotitaloissa. Sadattuhannet ihmiset Suomessa köyhtyvät nyt vaikka niska limassa painaisivat duuniakin.

Minä myin ajoissa ja siksi oma vaurastuminen jatkuu, vaikka duuniakaan en enää tee.
        Laittele herätyskello soimaan aamulla, Porvarihallitus.

• 169
        whoknowswins kirjoitti:

Noin siis pk -seudulla perheasunnoissa hinnanlasku etenee ja paljon pahemmin maaseudun omakotitaloissa. Sadattuhannet ihmiset Suomessa köyhtyvät nyt vaikka niska limassa painaisivat duuniakin.

Minä myin ajoissa ja siksi oma vaurastuminen jatkuu, vaikka duuniakaan en enää tee.

Satusedällä on taas se aika kuukaudesta.

• whoknowswins
        169 kirjoitti:

Satusedällä on taas se aika kuukaudesta.

Tilastokeskuksella? Tieto on heidän sivuillaan saatavana olevasta datasta otettua.

• whoknowswins kirjoitti:

Tilastokeskuksella? Tieto on heidän sivuillaan saatavana olevasta datasta otettua.

Kyllähän sinä tiedät, että tilastojen lukeminen siten, että kaapii niitä ääritapauksia ja yleistää ne koskemaan koko maata on juurikin sitä satuilua, jota harrastat.

Tilastokeskus julkistaa myös koko maan tilaston. Katso sitä. Tai jos stadi kiinnostaa, katso stadia. Jos vain keskustan alue, katso Helsinki 1 -tilastoa. Jos olet oikeasti ostamassa tai myymässä tuollaista kämppää vain noilta kolmelta alueelta, katso niitä. Tosin aika harva on. Kauppamäärät ovat pieniä ja siten vaihtelukin suurta. Tietäisit tämän kyllä, jos ymmärtäisit mitään tilastotieteen perusteista.

• whoknowswins
        TheRat kirjoitti:

Kyllähän sinä tiedät, että tilastojen lukeminen siten, että kaapii niitä ääritapauksia ja yleistää ne koskemaan koko maata on juurikin sitä satuilua, jota harrastat.

Tilastokeskus julkistaa myös koko maan tilaston. Katso sitä. Tai jos stadi kiinnostaa, katso stadia. Jos vain keskustan alue, katso Helsinki 1 -tilastoa. Jos olet oikeasti ostamassa tai myymässä tuollaista kämppää vain noilta kolmelta alueelta, katso niitä. Tosin aika harva on. Kauppamäärät ovat pieniä ja siten vaihtelukin suurta. Tietäisit tämän kyllä, jos ymmärtäisit mitään tilastotieteen perusteista.

Ketjun aiheena on pk -seudun rommi ja minulle nuo kolme mainitsemaani asuinaluetta edustavat tuossa asuntokokoluokassa kaltaiseni varallisuuden korkeimpaan desiiliin kuuluvalle henkilolle asumisen normiluokkaa keski-iassa pk -seudulla.

Tilastotiede ei tosiaan kiinnosta minua lainkaan. Todellista taloudellista tulosta ja menestysta ei tehda tilastoja tuijottamalla. Se on tie keskimaaraisyyteen ja se keskinkertaisuus tana paivana tarkoittaa kuplavelkaa ja rommitappioita.

Ketjun aiheena on pk -seudun rommi ja minulle nuo kolme mainitsemaani asuinaluetta edustavat tuossa asuntokokoluokassa kaltaiseni varallisuuden korkeimpaan desiiliin kuuluvalle henkilolle asumisen normiluokkaa keski-iassa pk -seudulla.

Tilastotiede ei tosiaan kiinnosta minua lainkaan. Todellista taloudellista tulosta ja menestysta ei tehda tilastoja tuijottamalla. Se on tie keskimaaraisyyteen ja se keskinkertaisuus tana paivana tarkoittaa kuplavelkaa ja rommitappioita.

Niin, siis pk-seudulla asuntojen hinnat eivät juurikaan laske.

Jostain syystä sinun kaltaisesi korkeimman desiilin halukas haluaa asua krunikassa, joka on lähinnä Kalliota vastaavaa työläiskorttelialuetta (joo, rannassa on kivoja kämppiä, mutta merihaan puolella on parempi näköala)... Muttet esimerkiksi Ullanlinnassa? Kampissa? Punavuoressa? Kaivopuistossa? Taitaisivat nuo kaikki olla hieman parempia kohteita normaalille "kymmenennen desiilin asukkaalle".

Noh, ei hätää. Tiedämme toki, miksi nuo kolme aluetta sinua kiinnostavat. Eikä se liity mitenkään siihen, että löydät tilastoista merkittävää laskua juuri noilta alueilta. Ei toki... :)

"Ketjun aiheena on pk -seudun rommi ja minulle nuo kolme mainitsemaani asuinaluetta edustavat tuossa asuntokokoluokassa kaltaiseni varallisuuden korkeimpaan desiiliin kuuluvalle henkilolle"
        hahah kylläpä on taas jutut

• nolo_nolompi_noloin
        whoknowswins kirjoitti:

> Tilastotiede ei tosiaan kiinnosta minua lainkaan.

Jep, harva vuokrakuoriainen kestää ajatusta siitä, paljonko rahaa on vuosien mittaan tullut läskin taskuun siirrettyä ja kuinka paljon heikommin oma varallisuus on kehittynyt omistusasujiin verrattuna. Vaikka on "halpa vuokra jotta jää rahaa elämiseenkin" ja asuntojen hinnat rommanneet joka syksy (kummasti NÄMÄ tilastot kiinnostavat ;-D) jne.

• whoknowswins
        nolo_nolompi_noloin kirjoitti:

> Tilastotiede ei tosiaan kiinnosta minua lainkaan.

Jep, harva vuokrakuoriainen kestää ajatusta siitä, paljonko rahaa on vuosien mittaan tullut läskin taskuun siirrettyä ja kuinka paljon heikommin oma varallisuus on kehittynyt omistusasujiin verrattuna. Vaikka on "halpa vuokra jotta jää rahaa elämiseenkin" ja asuntojen hinnat rommanneet joka syksy (kummasti NÄMÄ tilastot kiinnostavat ;-D) jne.

En osaa tuosta vuokrajutusta sanoa ajantasaista kommenttia, se ura kun loppui minulla kevattalvella 1994, jolloin rommi silla kertaa oli saavuttanut pohjan ja oli aika ostaa miljoonan markan asunto puolella miljoonalla.

Melko varmasti sina kuulut niihin, jotka tosiaan luulivat oston jarkevaksi viela 2008 jalkeenkin. Ilman teita nuo tilit olisivat toki monilta jaaneet tekematta. Eras myynti tuntui oikeastaan jo pahalta. Yksinkertainen, kuitenkin osin akateeminen lapsiperhe osti rakennuttamani lankku-okt;n tuplahinnalla rakennuskuluihin nahden. Silloin havetti minuakin jo. Kyseisen talon saisi tanapaivana jo 60- 70 000 euroa halvemmalla kuin 2013 kevaalla.
        Sen verran ehka voi sanoa etta hintaluokassa 150 000 tulee omistamalla nyt tappiota verrattuna vuokraamiseen, mutta sita edullisemmat asunnot kannattaa ostaa itselle. Niissa vuokra on useimmiten rommia suurempi tappio. Stadissa summa on suurempikin, mutta ei yli 200 000 siellakaan. Kolmioissa rommi Stadissa on jo luokkaa 7%/vuosi.

• luokalle_jäänyt
        whoknowswins kirjoitti:

En osaa tuosta vuokrajutusta sanoa ajantasaista kommenttia, se ura kun loppui minulla kevattalvella 1994, jolloin rommi silla kertaa oli saavuttanut pohjan ja oli aika ostaa miljoonan markan asunto puolella miljoonalla.

Melko varmasti sina kuulut niihin, jotka tosiaan luulivat oston jarkevaksi viela 2008 jalkeenkin. Ilman teita nuo tilit olisivat toki monilta jaaneet tekematta. Eras myynti tuntui oikeastaan jo pahalta. Yksinkertainen, kuitenkin osin akateeminen lapsiperhe osti rakennuttamani lankku-okt;n tuplahinnalla rakennuskuluihin nahden. Silloin havetti minuakin jo. Kyseisen talon saisi tanapaivana jo 60- 70 000 euroa halvemmalla kuin 2013 kevaalla.
        Sen verran ehka voi sanoa etta hintaluokassa 150 000 tulee omistamalla nyt tappiota verrattuna vuokraamiseen, mutta sita edullisemmat asunnot kannattaa ostaa itselle. Niissa vuokra on useimmiten rommia suurempi tappio. Stadissa summa on suurempikin, mutta ei yli 200 000 siellakaan. Kolmioissa rommi Stadissa on jo luokkaa 7%/vuosi.

Ehta denial päällä, kuten bisnesvuokralaisella pitääkin.

Että yli 150 k€ asunto kannattaisi vuokrata. Juu, eli kannattaa maksaa 900 €/kk tjsp vuokraa ennemmin kuin 200 €/kk vastiketta ja 100 €/kk korkoa.

Oletko sama asiantuntija, joka aiemmin käytti nimerkkiä 2. luokan ekonomisti?

Lienet asut nyt yksiössä, omien periaatteitteisi mukaisesti ;-D

• whokowswins
        luokalle_jäänyt kirjoitti:

Ehta denial päällä, kuten bisnesvuokralaisella pitääkin.

Että yli 150 k€ asunto kannattaisi vuokrata. Juu, eli kannattaa maksaa 900 €/kk tjsp vuokraa ennemmin kuin 200 €/kk vastiketta ja 100 €/kk korkoa.

Oletko sama asiantuntija, joka aiemmin käytti nimerkkiä 2. luokan ekonomisti?

Lienet asut nyt yksiössä, omien periaatteitteisi mukaisesti ;-D

Asumiseni ei varsinaisesti liity asiaan, koska olen normijampan reaalitalouden ylapuolella oikein rutkasti. Omistan kylla keskustakaksion, mutta asun jahdillani Etela-Euroopassa.

200 vastiketta, 100 korkoa ja 150 000 asunnosta rommia maltilliset 600 / kk, eli 900 eur/kk. Menee siten vuokran kanssa tasan.

300 vastiketta, 125 korkoa ja 225 000 asunnosta rommia varovaiset 1000 / kk, 1425 eur/kk. Tuossa kohtaa vuokra on jo todennakoisesti matalampi, eroa parisataa.

150 vastiketta, 80 korkoa ja 100 000 asunnosta rommia tuskin ollenkaan, joten asuinkuluja 230 ja vastaavan vuokra luokkaa 600. joten omistaminen 370 halvempaa kuukaudessa kuin vuokraaminen.

Jos myi ajoissa, vaikka 2013 ja oli ostanut vaikka viime lamassa, tili oli parhaimmillaan kolminkertainen ja ne rahat jotenkin sijoitettuina ovat nekin tuplaantuneet. Eli kohtuudella oikein pelaillen omaisuus on voinut kepeahkostikin viisinkertaistua. Kuplassa ostanut taas koyhtyy eri tehtiin, investoinnin tyypista ja ajankohdasta riippuen.

Erittain yleista on etta edellisessa noususyklissa oli onnistuttu tuplaamaan asunnon arvo. Se vaihdettiin hyvassa uskossa isompaan liian myohaan ja nyt on tullut jo kunnolla turskaa. Valtaosassa 500 000 asuntoja tappiota on tullut ostosta 2010-2013 jo 100 000 euroa.

• Yhtä kaikki. Oikeassa olemisen tarve on sinulla niin suuri, että turvaudut valehteluun peitelläksesi virheitäsi. Onhan se suora valhe, jos poimii tilastosta yksittäistapauksen ja yleistää sen koskemaan kaikkea. Sattuma on suurelta osin johdattanut elämääsi. Hyvin inhimillistä on tulkita jälkeenpäin edulliset sattumat omaksi erinomaisuudeksi ja huonot sattumat asioiksi, jotka johtuivat itsestä riippumattomista syistä.

Tässäpä sinulle Friedrich Nietzscheä totuudesta ja valheesta moraalin ulkopuolisessa mielessä http://netn.fi/sites/netn.fi/files/netn044-19.pdf

• whoknowswins
        pundit kirjoitti:

Yhtä kaikki. Oikeassa olemisen tarve on sinulla niin suuri, että turvaudut valehteluun peitelläksesi virheitäsi. Onhan se suora valhe, jos poimii tilastosta yksittäistapauksen ja yleistää sen koskemaan kaikkea. Sattuma on suurelta osin johdattanut elämääsi. Hyvin inhimillistä on tulkita jälkeenpäin edulliset sattumat omaksi erinomaisuudeksi ja huonot sattumat asioiksi, jotka johtuivat itsestä riippumattomista syistä.

Tässäpä sinulle Friedrich Nietzscheä totuudesta ja valheesta moraalin ulkopuolisessa mielessä http://netn.fi/sites/netn.fi/files/netn044-19.pdf

Ymmartaakseni kolmen merkittavan helsinkilaisen kaupunginosan perheasutokannan arvonlasku mainituilla prosenttimaarilla ei ole valheellista. Jos on, OK, mutta sitten kaikki se "ei rommaa kun ei nay tilastoissa" -soopa mita tanne kirjoitellaan Tilastokeskuksen datan perusteella ahtaasti tulkiten on sita samaa valehtelua.

Eivat tekemiseni ole olleet sattumaa. 1988-1990 ihmiset taivastelivat kun olin jokseenkin ainut vuokralle jaanyt, vaikka samaan aikaan olin kirkkaasti kovatuloisin. En vaan sietanyt niita hintoja ja korkoja, vaikka ostoa harkitsin ja pankki tupuutti rahaa.

Silloin rommista ei oltu viela kuultu koskaan, joten ihmisten ikinousuluulot olivat inhimillisia. Nyt vuonna 2015 kyseinen luulo on tyhmaa itsepetosta, koska rommi on nahty 1992-1996 ja Suomen vientiteollisuus on pysyvaisluonteisesti alasajettuna.

1994 kun ostin, taas taivasteltiin. "Kuinka nyt tallaisena aikana joku ostaa asunnon ja viela noin kalliin?" No, arvot kolminkertaistuivat ja aiemmat taivastelleet kuplaostajatkin paasivat taas omilleen aikanaan myohemmin, korkovahinkoja ja muutamaa ulosotettua lukuunottamatta.

2013 kun myin kaikki pois, taas taivasteltiin. "Olisi kannattanut pitaa kaikki hienot asunnot kun niiden arvo aina vaan nousee." Itse tiesin jo tuolloin etta myynnilla on todella kova kiire, varsinkin okt:n osalta.

2014 oli jo aika hiljaista kun lahdin reissuun. Ihmiset hiffasivat lopulta etta tuo olikin se mies joka kaikesta heidan vuosikymmenien epailyista huolimatta pelasi korttinsa oikein.

Koska omat ratkaisusi ovat pitkalti painvastaisia minun ratkaisujeni kanssa, lienee sinulla kertomasi tarve selittaa tekemisesi itsellesi parhaimmin pain? Siltikaan sinun ratkaisujesi voimalla ei saavuteta samanlaisia juttuja ja taloudellista vapautta kuin minun tekemisieni avulla on saavutettu. Siksi sinun kannattaa olla ennemminkin oppilaan kuin opettajan roolissa minun suhteeni.

Hyva etta et ole jattanyt palstaa kuten Pelleily seis ja muutamat muut ikinousu-uskovaiset ovat joutuneet tekemaan tosiasioiden heillekin valjettua.

Ymmartaakseni kolmen merkittavan helsinkilaisen kaupunginosan perheasutokannan arvonlasku mainituilla prosenttimaarilla ei ole valheellista. Jos on, OK, mutta sitten kaikki se "ei rommaa kun ei nay tilastoissa" -soopa mita tanne kirjoitellaan Tilastokeskuksen datan perusteella ahtaasti tulkiten on sita samaa valehtelua.

Eivat tekemiseni ole olleet sattumaa. 1988-1990 ihmiset taivastelivat kun olin jokseenkin ainut vuokralle jaanyt, vaikka samaan aikaan olin kirkkaasti kovatuloisin. En vaan sietanyt niita hintoja ja korkoja, vaikka ostoa harkitsin ja pankki tupuutti rahaa.

Silloin rommista ei oltu viela kuultu koskaan, joten ihmisten ikinousuluulot olivat inhimillisia. Nyt vuonna 2015 kyseinen luulo on tyhmaa itsepetosta, koska rommi on nahty 1992-1996 ja Suomen vientiteollisuus on pysyvaisluonteisesti alasajettuna.

1994 kun ostin, taas taivasteltiin. "Kuinka nyt tallaisena aikana joku ostaa asunnon ja viela noin kalliin?" No, arvot kolminkertaistuivat ja aiemmat taivastelleet kuplaostajatkin paasivat taas omilleen aikanaan myohemmin, korkovahinkoja ja muutamaa ulosotettua lukuunottamatta.

2013 kun myin kaikki pois, taas taivasteltiin. "Olisi kannattanut pitaa kaikki hienot asunnot kun niiden arvo aina vaan nousee." Itse tiesin jo tuolloin etta myynnilla on todella kova kiire, varsinkin okt:n osalta.

2014 oli jo aika hiljaista kun lahdin reissuun. Ihmiset hiffasivat lopulta etta tuo olikin se mies joka kaikesta heidan vuosikymmenien epailyista huolimatta pelasi korttinsa oikein.

Koska omat ratkaisusi ovat pitkalti painvastaisia minun ratkaisujeni kanssa, lienee sinulla kertomasi tarve selittaa tekemisesi itsellesi parhaimmin pain? Siltikaan sinun ratkaisujesi voimalla ei saavuteta samanlaisia juttuja ja taloudellista vapautta kuin minun tekemisieni avulla on saavutettu. Siksi sinun kannattaa olla ennemminkin oppilaan kuin opettajan roolissa minun suhteeni.

Hyva etta et ole jattanyt palstaa kuten Pelleily seis ja muutamat muut ikinousu-uskovaiset ovat joutuneet tekemaan tosiasioiden heillekin valjettua.

Mielenkiinto kirjoitella ja lukea palstan juttuja on vähentynyt sivu-uudistuksen jälkeen. Ainoa selkeästi positiivinen seikka uudituksessa oli, että rekisteröitynyt käyttäjä näkee välittömästi omiin kirjoituksiinsa saamansa vastaukset kirjautuessaan järjestelmään sisään. Tämä oli tällainen Twitter-tyylinen uudistus, jossa kilpaillaan nasevilla otsikoilla. Hesarissa oli muuten jokin aika sitten artikkeli siitä, että ertyisesti kalliiden veneiden hinnat ovat romahtaneet näillä markkinoilla :)

• piämärkänä

Myö ei lasketa hintoja myö ollaan piätmärkänä koko iän.

• lainat_loppu

Jos pääkaupunkiseudulla on noin .. olisiko 100.000 rakennusta ja vain 8000 kauppaa tehdään vuodessa niin omistajien kokonaisvaihtuvuus on alle 0.1% kaikista rakennuksista. Ei pitäisi edes puhua minkäänlaisesta kaupasta. En tiedä mitään muuta sektoria missä 0.1% on se markkina.

Näköjään myyjien strategia on olla myymättä ja pitää hintapyynnöt kuin laskea niitä ja liikuttaa enemmän tavaraa. Tietävät että PKS on muuttovoitto aluetta ja tällöin asunnon omistajilla on 'asumisen monopoli' ja käyttävät tätä faktaa rahastaakseen. Muutenkin omistus asujilla on enemmän säästöjä ( kaikenlaisia tukia) ( varaa halvempi elämä) kuin vuokralla asujilla (jotka siis ostaisivat päästäkseen pois vuokralta koska vuokrataso nollaa säästämisen), eli omistusasujat voittavat tällä tavalla ostajat (entiset vuokralaiset). Eli on pari painavaa syytä miksi hintoja ei tarkoituksellisesti lasketa.

Sitten on vielä mainittava hinnoittelusta että kun oli löysää lainaa saatavana niin myyjät etsivät hintahuippua ja monet myyjät nyt pyytävät läpällään huippuhintaa koska olettavat että ostaja tinkii, joten jos ostaja tinkii vaikka puolet niin myyjä saa silloinkin enemmän jos on itse ensin nostanut omaa hintapyyntöään kolminkertaiseksi. Eli hinnoittelu on täyttä kikkailua joka ei mitenkään seuraa sitä että kämppä on remppaläävä sosiaali slummista, vaan sitä millaisen lainan ostaja saa, ja miten myyjä kikkailee tällaisilla kikoilla ja markkinatietämyksellä sekä monopolilla ostajan lainat itselleen. Tällaista se kapitalismi on. Mutta jäissä siis tilanne näin ylipäätänsä koska ostajilta lainat loppu.

Jos hintojen annettaisiin laskea, (ja tämä tilanne on siis koko Lännessä kaikissa maissa), niin sitten tulisi niitä pankkikonkursseja ja valtion bailoutteja jenkkien sub-prime kriisin tapaan, koska tietenkin suuri osa hinnan noususta on kikkailua,se ei mene tuotannon tehokkuuden lisäämiseen eli johonkin hyödylliseen, se menee siihen että seinästä joka seisoo pyydetään enemmän, velkaisuus ei siis ole ollut hyödyllistä vaan hyödytöntä ja tästä syystä velkasuutta yritetään lykätä eteenpäin koska kun sitä ei enää saa lykättyä aika iso velkaromahdus on edessä. Joten voi olla että 'myyjillä eli pankeilla' ei ole muuta vaihtoehtoa kuin leikkiä että sen myöntämät velat ovat arvokkaita kun todellisuudessa ne eivät ole.

Tuolla BBC:lläkin mainostettiin että Ranskassa ja Suomessa kämpät ovat nyt brittiläisille halpoja. Eli kysyntää yritetään saada jopa ulkomailta. Tietenkin aika moni kommentoija ei halua kylmään lumeen, eli ei sieltä todellisuudessa mitään ostajia ole tulossa, mutta kuitenkin. Sitten vielä kiinteistökaisa kikkailut ynnä muut sisustus ja muut asumis/rakennus/remppaus/huolto/välitys/kusetus-sektorin lehti, tv, internet mainosteollisuus kikkailut, jotka ovat kyllä helvetin tehokkaita koska ne ovat ikuisesti jatkuvia, joka iltalehdessä, ainakin muutama tv ohjelma viikossa tai jopa päivässä, mainoksia talouslehdissä haastattelun muodossa jne, ne ovat kaikkialla koko ajan, mutta ne eivät voi mitään sille että ostajilla on velat loppu.

Kun 'asuntomarkkina' on niinkin pieni kuin alle kymmenen tuhatta kämppää vuodessa, ei tee järkeä laskea sadan tuhannen muun kämpän 'arvoa'. Järjellä mitattuna kaikki PKS kämpät ovat pelkkää miinusta, kuka siellä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta asuisi jos eivät olisi asuntovelkaisia pitkään aikaan lol ja se on pienen matkan päässä jossain palvelusektorin hommasta. Siellä asutaan sen lyhyen työmatkan takia enimmäkseen, ei sen asumis viihtyvyyden tai hintojen kohtuullisuuden takia.

Peruskuvio on että ostajat ovat umpityhmiä, myyjät taas armottomia hommansa osaavia shakaaleja jotka pyörittävät omaa osaansa globaalissa teollisuudenhaarassa.

• NiiloNipa

Niin, se on kysynnän ja tarjonnan laki joka määrää hinnat. Tulijoita on pääkaupunkiseudulle enemmän kuin asuntoja on ja lisää ehditään rakentaa.

Aina välillä yritetään keinotekoisesti vaikuttaa tähän markkinamekanismiin ja lopputuloksena on ollut aina *skeidaa*, vertaa mm. vuokrasäätely, Hitas, asumisoikeusasunnot...

• näin_on

Varmaan tästä syystä juuri rakennetaan skeidaa tahallaan, että myös tulevaisuudessa olisi pula, että kämpät eivät jäisi rakennetuiksi vaan hajoaisivat itsestään. Ikuisen 'arvon' teoria. Sinänsä pelottaa että joku korkea kerrostalo olisi rakenteiltaan tehty hajoamaan. Saattaa olla että näitä nykyisiä YIT:n ja Lemminkäisen taloja tullaan siivoamaan romahdukselta kun laatu on mitä on ja eläkeläiset maksoi.

• H2O2

Nyt ovat kaikki _ihan itse_ keksineet, että ainoa mahdollinen paikka ihmiselle on asua on ydin. Vaikka sitten vaan minineliöissä. Kymmenen-viisitoista vuotta sitten kaikki _ihan itse_ kekkasivat samanaikaisesti, että lapserheelle ainoa oikea paikka asua on unelmien linna Nurmijärven metsissä. No nyt nämä koko elämänsä ajaksi monisataneliöisen linnansa rakentaneet ihmettelevät, kun kukaan ei halua heidän unelmakämppäänsä. Samaa tulevat ihmettelemään ne kalliita neliöitä ostaneet Stadin keskustassa, sitten kun laumaeläinten trendi taas kääntyy jonnekin muualle.

• Tosin stadin keskustaan on aina tunkua.

Joo, silloin kun minä olin muksu, niin kantakaupungissa meitä pyöri korttelissa parinkymmenen pikkupaholaisen joukko. Nyt samassa korttelissa asuu luokkaa kolme lapsiperhettä... Mutta tämä ei johdu siitä, etteivätkö lapsiperheet haluaisi asua kyseisellä seudulla, vaan siitä ettei heillä ole varaa siedettävän kokoisiin asuntoihin.

Niinpä kävi itsellenikin. Kun lapsia alkoi syntymään, alkoi myös lisäneliöiden kaipuu. Seuraavaksi katsottiin lompakkoon, että minnekäs sitä olisi varaa muuttaa. Ja kehyskuntaanhan sitä päätyi. Ei ollut varaa latoa puolta miljoonaa tai enempää asunnosta.

Mutta hei, eipä tämä vaihe kauaa kestä. Parissakymmenessä vuodessa muksut kasvavat isoiksi ja lentävät pesästä. Sitten vanhemmat voivat myydä omakotitalonsa seuraavalle halukkaalle muksuperheelle (tai miksei muillekin) ja siirtyä takaisin ytimeen. Nyt se kolmio, joka tuntui hirveän pieneltä aiemmin, alkaakin riittämään. Tosin sillä erotuksella, että vaatimustaso noin muuten on ainakin omalla kohdalla kasvanut merkittävästi.

• "että lapserheelle ainoa oikea paikka asua on unelmien linna Nurmijärven metsissä. No nyt nämä koko elämänsä ajaksi monisataneliöisen linnansa rakentaneet ihmettelevät, kun kukaan ei halua heidän unelmakämppäänsä. "

Voisin harkita, jos olisi vähänkään halvempaa. Rommauttakaa nyt edes 30%

• ilmaiseksiksiköksi

Töölössä jo jaetaan lehti-ilmoituksella ilmaiseksi 190 neliön asuntoa. Aika alas on silloin hinnassa menty.

• koira_haudattuna

Jos tuo ei ole huono vitsi tai kiusantekoa, niin ao. tapauksessa saattaa paljastua vaikkapa sellainen kiva tonni/m² yhtiölainaosuus, jonka saa "kaupan päälle ja erikseen pyytämättä".

Sijainnin huomioon ottaen kyllä erikoinen tapaus (siis kallistuu ennemmin tähän vitsi/kiusanteko suuntaan). Jossain maaseudun tuppukylässähän tämä velkaa enemmän kuin arvoa on täysin mahdollinen. Savimajoista nyt puhumattakaan...

• näin_on

Joku eläkeläinen taisi olla kyseessä.Sain sellaisen kuvan että antaisi kämpän ikuista huoltoa maksatusta vastaan sitten kuoltuaan. Ei ole eläkeläisillä maksaa kohonneita kustannuksia, jos pitää paikkansa tarina.

• eikä_tipu

Ei ne täällä juuri ole laskeneet eivätkä laske!
      PK-seutu vetää ihmisiä jatkossakin, täällä vaan on enemmän kysyntää kuin tarjontaa.

Siksi

• myöspk

Brotheruksen mukaan huomionarvoista on se, että asuntojen hinnat ovat laskeneet käytännössä koko maassa. Myös pääkaupunkiseudulla hintataso on hiipunut vuoden 2013 syksystä lähtien.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      181
      1258
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      883
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      814
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      47
      674
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      245
      585
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      308
      578
    8. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      569
    9. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      540
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      539
    Aihe