Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Perämies käytti mielialalääkkeitä.

dooppinkkia

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TotuusTuleeJulkiVielä

      Noitten aiheuttamat itsemurhat ja murhat tulevat vielä olemaan yksi kaikkien aikojen suurin lääkeskandaali. Siinä meinaan jää Talidomini kakkoseksi ja helposti.

      • No tulihan se sieltä, että ne mielialalääkkeet ja hulluus oli syynä. Johan sitä joku arveli niitä mitäne nyt oli SRI lääkkeitä syyksi. Eipä taida oiken Lufhthansan työterveyshuolto saada hyviä pisteitä toiminnastaan ? Onko tuo yksilön suoja liian hyvä näissä vaarallisten ammattien kyseessä ollessa ??? Että silleen.


      • Lääkis
        höpöhöpö kirjoitti:

        No tulihan se sieltä, että ne mielialalääkkeet ja hulluus oli syynä. Johan sitä joku arveli niitä mitäne nyt oli SRI lääkkeitä syyksi. Eipä taida oiken Lufhthansan työterveyshuolto saada hyviä pisteitä toiminnastaan ? Onko tuo yksilön suoja liian hyvä näissä vaarallisten ammattien kyseessä ollessa ??? Että silleen.

        http://www.veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=lääkkeet

        Lääkkeet kondiksessa


      • tamaonfakta

        Suomessakin pitäisi kaikilta joilla on diagnoosi masennuksesta tai määrätty jossain vaiheessa mielialalääkitys ottaa kaikenlaiset ajokortit pois ja asettaa tietyin väliajoin esim.3kk. Välein lääkärin kontrolliin.


    • MitäsNappejaVedät

      Erikoinen termi tuo toimittajan käyttämä "mielenterveyslääke". Enpä ole kuullutkaan ennen. Toista hilpeyttä herättävää termiä "mielialalääke" on tosin käytetty viime vuosina paljonkin.

      Taitaa olla toimittaja itse "mielenterveyslääkkeiden" nappailijoita. Mailatkaas joku ja varmistakaa asia.

      • höpöhöpö

        No ei takerruta lillukan varsiin. Jos kerran hullut pääsevät lentokoneita lentämään noin helposti niin loppuu se vähäkin lomareissu lentely minulta. Että silleen.


      • viiraako

        Hyvä huomautus , etkö sitten muuta keksinyt ? Haiskahdat psykopaattiselta narsistilta .


      • Puhu vaan omasta puolestasi, kun itse käsiteltävään asiaan et mitään osaa sanoa.
        Että silleen.


      • TyömatkaOnVaarallisin

        No eikö tilastot kuitenkin ratkaise? Riippuu tietysti vähän miten tilastot tehdään, eli vertaillaanko esim. koko maailman lentoturvallisuutta, vai Euroopan maiden jne., ja sama henkilöautoliikenteen, mutta jollakin, epämääräiseksi jäävällä tavalla tehdyn vertailun mukaan yhtä henkilöautokilometria kohti syntyy ruumiita yhtä paljon kuin 20 000 km lentäen (matkustajakoneella).

        Kilometririski siis 1/20000 lentoliikenteen hyväksi (statsit voivat hieman muuttua, jos vertaillaan vain länsimaiden tms., mutta tuon suuntaisia kuitenkin).

        Kilometrejähän kuitenkin matkustat, joten tuo on tärkein vertailukohta. Loukkaantumiset huomioiden lentoliikenteen etumatka turvallisuudessa vain kasvaa.

        Jos taas mietit tuntiriskiä, tällä ei ole sen suurempaa merkitystä kuin sen arvioimiseen, pitäisikö sillä lentomatkalla olla hieman enemmän huolissaan kuin automatkalla. Vastaus on ei, sillä nykyään myös tuntiriski on pienempi. Pyöreästi matkustajakoneella lentäessä kilometrivauhti on reilut 10x suurempi, joten suunnilleen 1/1500 tämäkin lentoliikenteen hyväksi.

        MUTTA on silti ihan hyvä idea välttää lentomatkustamista länsimaiden tai muiden kehittyneiden teollisuusmaiden (Japani, Korea, Taiwan...) ulkopuolisilla lentoyhtiöillä. Tosin vielä parempi idea on välttää autoliikennettä kyseisissä maissa (kehitysmaat erityisesti), ja ylipäätään oleskelua - jos siis turvallisuutta arvostaa. Thaimaanreissu on riski, mutta se riski ei ole siinä lentomatkassa sinne ja takaisin.

        Uusseelantilaisen ilmailulääketieteen hepun mukaan 20 tunnettua mielenterveystapauksen aiheuttamaa onnettomuutta, luultavasti siis koskien isompia matkustajakoneita, ja lähinnä lähivuosikymmeninä - on tiedossa. Tämä vähentynee tarkempien käytäntöjen mukana, muttei tietenkään kokonaan poistu.

        Ainakaan ennen kuin siirrytään automaattiohjattuun lentoliikenteeseen, mistä ilmailufoorumien pilotit tuntuvat olevan huolissaan, tekniikka siihen kun on valmis jo nyt.

        Voi toki olla niinkin, että määrä lisääntyy, esim. SSRI:n käytön yleistymisen takia, tai jos joidenkin rotukiintiöiden takia värväillään riskitapausmateriaalia koneiden puikkoihin.

        On tietenkin määrittely- ja luokittelukysymys, mikä ja kuka on mielenterveysongelmaiseksi luokiteltava. Eivätpä nuo sisäsiittoiset muslimit aivan latvastaan terveiltä vaikuta, valkoisen miehen vinkkelistä. Kuitenkin jos teko on uskonnollispoliittisesti motivoitunut, sitä ei kai luokitella ensisijaisesti mielenterveysongelman "aiheuttamaksi". Eikä pitäisikään, vaan tekijät tulisi waterboarding-tyyppisten kuulustelujen jälkeen, kumppanien selvittämiseksi, nitistää kuin lutikat - varoitukseksi siitä mitä seuraa muille vastaaville. Ja tähän vielä tullaankin menemään tulevina vuosina.


      • Pilleristeille
        viiraako kirjoitti:

        Hyvä huomautus , etkö sitten muuta keksinyt ? Haiskahdat psykopaattiselta narsistilta .

        Näyttää olevan arka paikka tuo psyykelääkkeiden vetäminen joillekin täälläkin...


      • Ai_että_kun
        TyömatkaOnVaarallisin kirjoitti:

        No eikö tilastot kuitenkin ratkaise? Riippuu tietysti vähän miten tilastot tehdään, eli vertaillaanko esim. koko maailman lentoturvallisuutta, vai Euroopan maiden jne., ja sama henkilöautoliikenteen, mutta jollakin, epämääräiseksi jäävällä tavalla tehdyn vertailun mukaan yhtä henkilöautokilometria kohti syntyy ruumiita yhtä paljon kuin 20 000 km lentäen (matkustajakoneella).

        Kilometririski siis 1/20000 lentoliikenteen hyväksi (statsit voivat hieman muuttua, jos vertaillaan vain länsimaiden tms., mutta tuon suuntaisia kuitenkin).

        Kilometrejähän kuitenkin matkustat, joten tuo on tärkein vertailukohta. Loukkaantumiset huomioiden lentoliikenteen etumatka turvallisuudessa vain kasvaa.

        Jos taas mietit tuntiriskiä, tällä ei ole sen suurempaa merkitystä kuin sen arvioimiseen, pitäisikö sillä lentomatkalla olla hieman enemmän huolissaan kuin automatkalla. Vastaus on ei, sillä nykyään myös tuntiriski on pienempi. Pyöreästi matkustajakoneella lentäessä kilometrivauhti on reilut 10x suurempi, joten suunnilleen 1/1500 tämäkin lentoliikenteen hyväksi.

        MUTTA on silti ihan hyvä idea välttää lentomatkustamista länsimaiden tai muiden kehittyneiden teollisuusmaiden (Japani, Korea, Taiwan...) ulkopuolisilla lentoyhtiöillä. Tosin vielä parempi idea on välttää autoliikennettä kyseisissä maissa (kehitysmaat erityisesti), ja ylipäätään oleskelua - jos siis turvallisuutta arvostaa. Thaimaanreissu on riski, mutta se riski ei ole siinä lentomatkassa sinne ja takaisin.

        Uusseelantilaisen ilmailulääketieteen hepun mukaan 20 tunnettua mielenterveystapauksen aiheuttamaa onnettomuutta, luultavasti siis koskien isompia matkustajakoneita, ja lähinnä lähivuosikymmeninä - on tiedossa. Tämä vähentynee tarkempien käytäntöjen mukana, muttei tietenkään kokonaan poistu.

        Ainakaan ennen kuin siirrytään automaattiohjattuun lentoliikenteeseen, mistä ilmailufoorumien pilotit tuntuvat olevan huolissaan, tekniikka siihen kun on valmis jo nyt.

        Voi toki olla niinkin, että määrä lisääntyy, esim. SSRI:n käytön yleistymisen takia, tai jos joidenkin rotukiintiöiden takia värväillään riskitapausmateriaalia koneiden puikkoihin.

        On tietenkin määrittely- ja luokittelukysymys, mikä ja kuka on mielenterveysongelmaiseksi luokiteltava. Eivätpä nuo sisäsiittoiset muslimit aivan latvastaan terveiltä vaikuta, valkoisen miehen vinkkelistä. Kuitenkin jos teko on uskonnollispoliittisesti motivoitunut, sitä ei kai luokitella ensisijaisesti mielenterveysongelman "aiheuttamaksi". Eikä pitäisikään, vaan tekijät tulisi waterboarding-tyyppisten kuulustelujen jälkeen, kumppanien selvittämiseksi, nitistää kuin lutikat - varoitukseksi siitä mitä seuraa muille vastaaville. Ja tähän vielä tullaankin menemään tulevina vuosina.

        liikenteessä kuolee enemmän niin on sit ihan ok että lentäjät vetelevät psyykelääkkeitä ollessaan töissä?


      • Lentokoneen_matkustaja

        No ei varmaan ole ok, mutta matkojen välttely lentämisen riskien perusteella on kyllä aika ylivarovaista ja epäloogista. Ellei sitten vältä myös selvästi lyhyempiä bussi- ja junamatkoja.

        Tosin uudemmat uutiset antavat ymmärtää, ettei lentokoneen kuljettaja ainakaan sairaalahoidossa ole psyykkeen ongelmien takia ollut, eli oli täysin tai ainakin osin uutisankka...

        Kumman usein on laskutoimituksen vastaus minulla 13. Luulevatko Aku Ankaksi, mitä?


    • gjhfd

      Tai sitten se ei ottanut ollenkaan niitä lääkkeitä koska oli repinyt sairauttaan koskevia paereita ja salasi sairautensa työnantajaltaan. Sen olisi kuulemma pitänyt olla sairauslomalla mutta tulli töihin. Saattaa olla että yritti kieltää tietoisesti oman sairautensa.

      • No miksi se sairausloman antanut lääkäri ei ilmoittanut tuosta sairauslomasta työnantajalle?
        Joku mättää ja pahasti tässä kuviossa ? Yksilön suoja ei voilla esteenä lääkärin ilmoitukselle näissä ammateissa jossa on vastuu satojen tai tuhansien matkustajien hengestä. Että silleen.


      • nnxnxlxkfkxkf

        Tietosuojapa hyvinkin. Voisi olla lista ammateista, joissa lääkäri saa kertoa jos työntekijä ei ole työkykyinen. Lähinnä nyt tulee mieleen lääkärit, joukkoliikennekuljettajat, poliisit, palomiehet, kansanedustajat, puolustusvoimien henkilöstö jne.
        Vaikka edes niin, että sairauden laatua ei ilmoiteta.
        Kyllä ihmisillä on oikeus tietää, että tällaiset ovat töissään täysijärkisinä.


      • Pari.pointtia

        Eri maissa on erilaiset käytännöt. Suomessa tuo ilmoitusvelvollisuus jne. on vedetty nykyään suorastaan hysteerisen pitkälle (enpä riskeeraisi kortin lähtemistä, jos olisin masentunut, duunista puhumattakaan, menemällä lääkärille, varsinkaan terveyskeskuslääkärille). Saksassa ilmeisesti ei.

        Suomessahan vakuutusyhtiötkin saavat ihmisten terveystiedot (vakuutukset, lainat jne.). Ehkä tällä käytännöllä on ajateltu saatavan enemmän markkinoita yksityislääkäreille, kun tietosuoja on paljon parempi. Kokoomuksessa ajateltanee noin, vihervasemmisto ja kepu puolestaan haluavat vain holhousta ja ihmisten tarkkailua.


    • optimer

      SSRI:t eivät sovi selitykseksi, vaikka helppo syntipukki niistä on löytää. Olisiha tässä itsekin jotakin moisesta tullut tietämään kun jaksottain on tullut 90-luvulta serotoniinin takaisinoton estäjiä syötyä. No eiväthän ne usein parannakaan masennusta mutta helpottavat oireita.

      • njfbfkjbfjfjf

        Kuten varmaan itsekin lääkettä käyttäneenä tiedät, ne ei vaikuta samalla tavalla kaikkiin ihmisiin. Eli vaikka nostavatkin tuollaisen riskiä, kaikki eivät niin tee.
        Samoin niistä muistakaan haittavaikutuksista ei kaikkia oireita tule kaikille.
        Mutta esim paroksetiinin pakkausselosteessa mainitaan aggressiivinen käytös ja lääkettä EI SUOSITELLA alle 18-vuotiaille. Veikkaan että se lääke ei nyt ihan niin fiksu ole, että se käyttäjänsä henkkareista ikää katsoisi..


      • antidepressant

    • Näinsennäin
    • No tulihan syy miksi asiaa psyykelääkeistä ja sairaslomasta salailtiin. Kansainvälisten sopimusten mukaan jokaisesta lentoturmassa kuolleesta joutuu lentoyhtiö maksamaan noin
      14600 € / uhri. Nyt vielä voi olla, että Lufhthansa voi joutua maksamaan suuremmat korvaukset omaisille. Että silleen. ILtalehti

      • Perkules tuo korvaussumma oli 146000 € / Uhri. Että silleen.


    • asdfghijkl

      Useat tippuneet koneet lentäneet koillisen suuntaan! Vaikuttaneeko tuo laitteisiin!

    • putouksen_esto

      Kyllä noissa nykyajan matkustajakoneissa pitäisi olla joku automatiikka, joka estää tahallisen maahan törmäyksen. Autopilotin pitäis ottaa kone väkisin haltuun jos maanpinta lähestyy liian nopeasti. onhan nykyään jo robottiautojakin , niin miksei robottilentokoneita ??
      Koneen tietokoneelle syötettäisiin lentoreitin tiedot, ja kone lentäisi sen mukaan määränpäähän, jos lentäjä/lennonvalvoja yrittäisi siitä poiketa, autopilotti ottaisi ohjat käsiinsä, ja veisi matkustajat turvallisesti perille.

    • näinluulen

      Lääkitys ei ole välttämättä syy. Viimeinen tikki on voinut olla muijan lähteminen.

      • Ootko ikinä nähnyt noita " lääkitys kohdallaan " olevia hiihtäjiä kadulla? Täysiä Zombeja ne on, ei tässä maalimassa. Alkoi ahdistaamaan vastuu ja otampa pari nappia lisää.
        Että silleen.


      • urpomikäurpo

        No tulihan se sieltä. Naisen vika. Tsekatkaa tuota sinkut-palstaa kuinka siellä syytetään sitä naista. Nainen muka tappoi 150 ihmistä. Hohhoijaa.....


      • Sivusta.nähnyt
        höpöhöpö kirjoitti:

        Ootko ikinä nähnyt noita " lääkitys kohdallaan " olevia hiihtäjiä kadulla? Täysiä Zombeja ne on, ei tässä maalimassa. Alkoi ahdistaamaan vastuu ja otampa pari nappia lisää.
        Että silleen.

        Niin, jos noilla on ns. lääkitys kohdallaan, elikkä siis SSRI- tai SNRI-kuuri päällä, ei se muijan tai äijän lähteminen niitä masenna, niillä kun ei ole tripissään sen tyyppistä aivotoimintaa, mikä masentuisi. Ne tosiaan zombeina viipottavat menemään, koheltamaan kajahtaneita juttujaan.

        Vaikutus on serotoniinin erityksen lisääminen, tai sen takaisinoton estäminen - aivan kuten LSD:llä. Serotoniinijärjestelmän sotkeminen on LSD:nkin vaikutusmekanismi, samoin kuin SSRI/SNRI-huumeiden. Käyttäytymisen muuttumista voisi verrata joidenkin BB-nikojen yms. käytökseen. Ehkä sillä erolla, että niitä huutoitkukohtauksia ei taida pahemmin tulla, muuta sekoilua sitten sitäkin enemmän.

        Ovat siis kestotripillä. Ailahtelua siinä tripissä toki on, sen mukaan minkä verran aikaa on edellisestä kapselista.

        Kannattaa tarkistaa sen oudosti käyttäytyvän muijan käsilaukku, ihan vinkkinä (naisia vahva enemmistö käyttäjistä).


    • sfefessfe

      Tri Joanna Moncrieff on psykiatrian vanhempi lehtori Lontoon University Collegessa, jolla on 20 vuoden kokemus psykiatriasta. Hän ei itse ottaisi missään olosuhteissa masennuslääkkeitä. Hän sanoo että masennuslääkkeet ovat psykoaktiivisia aineita, jotka muuttavat mielentilaa kuten kannabis tai alkoholi, mutta tavalla jota ei kukaan oikein ymmärrä. Hän sanoo myös niiden tutkitusti tehoavan masennukseen vain hiukan plaseboa paremmin.

      Joka viides eurooppalainen on masentunut. Opettajat, insinöörit, lääkärit, putkimiehet – ja lentäjät !!! – ovat masentuneita. Tervetuloa lennolle!

    • the_end

      On ollut sairaalahoidossa jostain syystä. Itse luulen, että on tajunnut, että hänestä ei ole enää hommaan, johon on pistänyt koko elämänsä. Eli fanaattinen yhden asian ihminen. Lisänä vielä ero tyttöystävästä. Kaikki unelmat murskana, joten päätti murskata lopullisesti kaiken. Lentoyhtiöllä olisi pitänyt olla tarjota tyhjä kone, jolla toteuttaa suunnitelmansa.

      http://m.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1427442728614.html

    • tuotanoinn

      muistakaa, tämä oli YKSITTÄISTAPAUS,

    • se.on.siinä

      Keskityttäisiinkö vähän siihen että ketä oli matkustajina. Löytyisikö sieltä ketään pois päiviltä saatettavaksi?
      Nyt on ällistyttävän nopeasti kerrottu yksityiskohtaisia tietoja tapahtumista lentokoneessa juuri ennen maahantörmäystä. Kapteenin poistuminen vessaan, oven lukitseminen sisäpuolelta, yritys ulla läpi oven kirveellä(!) ja puhumaton ohjaava lentoperämies. Ja sen jälkeen ainoa tärkeä kysymys on lentäjien psyykisesn testaamisen tarpeesta ja lääkityksen hyväksymisestä.
      Jotenkin tarkoituksellisen näköistä keskustelun ohjausta tässäkin tapauksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1400
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1307
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe