Tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois

MitenYmmärrät

Luuk.12:20
Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'

19

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkymätön-ninni

      Tässä vertauksessa, jonka toit esille Jeesus varoittaa ahneuden synnistä ja kehottaa etsimään Jumalan valtakuntaa:
      Luuk. 12:15-31
      15 Ja hän sanoi heille: "Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi".


      16 Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin.


      17 Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?'


      18 Ja hän sanoi: 'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni;


      19 ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse'.


      20 Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'


      21 Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."


      22 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte.


      23 Sillä henki on enemmän kuin ruoka, ja ruumis enemmän kuin vaatteet.


      24 Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne. Kuinka paljoa suurempiarvoiset te olette kuin linnut!


      25 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?


      26 Jos siis ette voi sitäkään, mikä vähintä on, mitä te murehditte muusta?


      27 Katselkaa kukkia, kuinka ne kasvavat: eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.


      28 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, kuinka paljoa ennemmin teidät, te vähäuskoiset!


      29 Älkää siis tekään etsikö, mitä söisitte ja mitä joisitte, älkääkä korkeita tavoitelko.


      30 Sillä näitä kaikkia maailman pakanakansat tavoittelevat; mutta teidän Isänne kyllä tietää teidän näitä tarvitsevan.


      31 Vaan etsikää Jumalan valtakuntaa, niin myös nämä teille annetaan sen ohessa.

    • Niinpä, kuten Ninni toikin koko konteksin esille. Raamatussa on paljon viitauksia siitä mistä sielut tulevat ja minne ne menevät. Ne ovat annettu ihmisruumiiseen jossa henki on ja ne palaavat Jumalan luo, kun sielu pois vaaditaan. Kaikki sielut palaavat Jumalan luo mutta kun on tuomion aika, sieluille määrätään osansa.
      Matt. 10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

      • Piksu

        Periaatteessahan sitä ollaan täysin lainahöyhenissä! Ruumis on lainassa ja maatuu aikanaan, omaisuus on lainassa ja mukaansa ei saa, henkikin on lainassa, joskin jalostuu elämänkokemuksen myötä.


      • näkymätön-ninni
        Piksu kirjoitti:

        Periaatteessahan sitä ollaan täysin lainahöyhenissä! Ruumis on lainassa ja maatuu aikanaan, omaisuus on lainassa ja mukaansa ei saa, henkikin on lainassa, joskin jalostuu elämänkokemuksen myötä.

        Tuo olikin hauskasti sanottu "lainahöyhenissä" ollaan! :)


      • Piksu kirjoitti:

        Periaatteessahan sitä ollaan täysin lainahöyhenissä! Ruumis on lainassa ja maatuu aikanaan, omaisuus on lainassa ja mukaansa ei saa, henkikin on lainassa, joskin jalostuu elämänkokemuksen myötä.

        Jep! Oli osuva ilmaisu.


      • Siunaten

        Kiitos Herralle teistä, hyvät vastaajat. Hän siunatkoon teitä runsaasti.
        Sieluni elpyi vallan kun luin noin osuvia kirjoituksianne.


      • Mutta jos meidän pitää itseämme kutsua "joksikin", niin me olemme pohjimmiltamme juuri niitä sieluja.


      • Toistaiseksi hengissä olevia sieluja lainahöyhenissä.


      • Sitämeolemmekin
        JarmoEklund kirjoitti:

        Mutta jos meidän pitää itseämme kutsua "joksikin", niin me olemme pohjimmiltamme juuri niitä sieluja.

        Herra antakoon meille viisautta, että hänen sanansa oikein ymmärtäisimme.


      • näkymätön-ninni
        Sitämeolemmekin kirjoitti:

        Herra antakoon meille viisautta, että hänen sanansa oikein ymmärtäisimme.

        Aamen!


      • Jeesusauttaa
        näkymätön-ninni kirjoitti:

        Aamen!

        Kysykää Herralta apua.


      • näkymätön-ninni
        Jeesusauttaa kirjoitti:

        Kysykää Herralta apua.

        Joka päivä!


      • Amentaa

        Nöyryyttä hiljaisuutta. Jumala rakastaa.
        Ei siedä kopeutta, ylpeitä vastustaa.


      • Amentaa kirjoitti:

        Nöyryyttä hiljaisuutta. Jumala rakastaa.
        Ei siedä kopeutta, ylpeitä vastustaa.

        No ei välttämättä hiljaisuutta, koska lähetyskäsky on annettu. Me olemme sosiaalisia Jumalan luomia Jeesuksen Kristuksen palvelijoita, joten teemme kyllä monenlaista verbaalista työtä saadaksemme evankeliumin kuuluville. Mutta muuten, olet ihan oikeassa myös hiljaisuuden suhteen, oikealla hetkellä.


      • Entäsjosinnostuu

        No, sitten ei saa huutaa sitä evankeliumiakaan, nähtävästi.


    • Ninni tän kerran mulle demostroi, etten antaisi helmiä sioille, jottei nämä repisi minua.

      • SokeatSaavatNäkönsäJa

        Aivan. Tällainen tilanne saattaa syntyä erehdyksessä. Että on tahattomasti astunut sikojen keskelle. Jeesus ei kuitenkaan opeta, että tulisi jäädä sikojen keskelle revittäväksi, vaan:

        Jes. 52:11 Pois, pois! Lähtekää sieltä, älkää koskeko saastaiseen; lähtekää sen keskeltä, puhdistautukaa, te Herran aseenkantajat.

        2. Kor. 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani

        Tämä ei ollut mikään kehoitus poistua juuri täältä. Tai yleensäkään ihmisten keskeltä.

        Ihmisten keskellä tulee olla. Mutta samalla havaita ympäristönsä. Tietää ja tiedostaa tarkalleen, missä on. Mitä on ympärillä. Mihin itse kuuluu, ja mihin ei. Kaikki ei aina ole sitä, mitä luulee ja miltä ulospäin vaikuttaa. Jeesuskin kehoittaa meitä puhdistamaan silmämme ja korvamme, että ymmärtäisimme näkemämme ja kuulemamme, oikein.

        Kukin valitsee omat tekonsa.


      • Valitan

        Kaikki on Jumalan armoa uskovan elämässä. Ihan kaikki. Tehtävät myöskin.
        Tehtävät yksilöllisiä Venäjän vankiloita myöten.
        Eipäs nyt vääristellä Raamatun sanaa.

        Luetaan Jesaja 52 hieman enemmän niin selviää, että mistä oli kysymys tuossa luvussa Jesaja 52.
        Ei siis yleispätevästä, kaikkialle sopivasta jakeesta laisinkaan puhuta ko. luvussa 52
        __________________________________________________________________
        52:9 Huutakaa ilosta, riemuitkaa, kaikki te Jerusalemin rauniot, sillä Herra lohduttaa kansansa, lunastaa Jerusalemin.
        52:10 Herra paljastaa pyhän käsivartensa kaikkien kansojen nähden, ja kaikki maan ääret saavat nähdä meidän Jumalamme autuuden.
        52:11 Pois, pois! Lähtekää sieltä, älkää koskeko saastaiseen; lähtekää sen keskeltä, puhdistautukaa, te Herran aseenkantajat.
        52:12 Sillä ei teidän tarvitse kiiruusti lähteä, ei paeten kulkea; sillä Herra käy teidän edellänne, Israelin Jumala seuraa suojananne.
        52:13 Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva.
        52:14 Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo -
        52:15 niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu, sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita.


      • Jesaja52

        Jesaja:
        52:1 Heräjä, heräjä, pukeudu voimaasi, Siion; pukeudu juhlapukuusi, Jerusalem, sinä pyhä kaupunki. Sillä ei koskaan enää astu sinun sisällesi ympärileikkaamaton eikä saastainen.
        52:2 Pudista päältäsi tomu, nouse istuimellesi, Jerusalem; irroita kahleet kaulastasi, sinä vangittu tytär Siion.
        52:3 Sillä näin sanoo Herra: Ilmaiseksi teidät myytiin, rahatta teidät lunastetaan.
        52:4 Sillä näin sanoo Herra, Herra: Minun kansani meni ensin alas Egyptiin asumaan siellä muukalaisena, ja sitten Assur sorti sitä ilman syytä.
        52:5 Ja nyt, mitä minulla on tekemistä täällä, sanoo Herra, kun minun kansani on viety pois ilmaiseksi? Sen valtiaat elämöivät, sanoo Herra, ja minun nimeäni pilkataan alati, kaiket päivät.
        52:6 Sentähden minun kansani on tunteva minun nimeni, sentähden se on tunteva sinä päivänä, että minä olen se, joka sanon: "Katso, tässä minä olen."
        52:7 Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta, sanoo Siionille: "Sinun Jumalasi on kuningas!"
        52:8 Kuule! Vartijasi korottavat äänensä, kaikki he riemuitsevat, sillä he näkevät silmästä silmään, kuinka Herra palajaa Siioniin. >> Jakeen lisätiedot
        52:9 Huutakaa ilosta, riemuitkaa, kaikki te Jerusalemin rauniot, sillä Herra lohduttaa kansansa, lunastaa Jerusalemin.
        52:10 Herra paljastaa pyhän käsivartensa kaikkien kansojen nähden, ja kaikki maan ääret saavat nähdä meidän Jumalamme autuuden.
        52:11 Pois, pois! Lähtekää sieltä, älkää koskeko saastaiseen; lähtekää sen keskeltä, puhdistautukaa, te Herran aseenkantajat.
        52:12 Sillä ei teidän tarvitse kiiruusti lähteä, ei paeten kulkea; sillä Herra käy teidän edellänne, Israelin Jumala seuraa suojananne.
        52:13 Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva.
        52:14 Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo -
        52:15 niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu, sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1638
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      102
      1208
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      85
      1083
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      902
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    7. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      82
      812
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      724
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      682
    Aihe