Auttakaa tyhmiä talvella. Pitäisi saada lohkolämmitin toimintaan pakkasaamuiksi. Ongelmana on AEG-mallinen ajastin sähkötolpassa, jota emme yksinkertaisesti tajua. Ajastimessa on yläoikealla, ulkoreunassa nuoli ja kaksi liikutettavaa rullaa, ulompi ja sisempi. Ulommassa rullassa on lisäksi "aukko", jota rajaa punainen ja vihreä nuoli. Ulomman rullan alle on ympyrään piirretty numerot 1-24. Aukko kattaa kaksi näitä numeroita. Mitään hajua ei ole, ovatko numerot minuutteja vai tunteja. Sisempää rullaa pyöritettäessä numeroasteikko liikkuu hieman myötäpäivään. Käyttöohjetta on googlattu, mutta mitään ei löytynyt. Seuraava askel olisi varmaan huoltoyhtiön mies opettamaan yhden samperin ajastimen käyttöä... Argh!
Autopaikan sähkötolpan ajastin?
41
23003
Vastaukset
- itku
sun kanssas ;-)
Numerot on tunteja, niinku kellossakin.
Nuolet osoittavat ajastuksen alkamis- ja päättymisajan kohdan.
Pyöritä vain ulointa kiekkoa, kun laitat ajastimen päälle. Päällä 2 tuntia/ kerta.
Ps. Kokeile paikanpäällä, kuin se toimii :)
Niin et nolaa, itseäsi huoltomiehen silmissä ;-)- selventää
Kellossa on ylhäällä oikealla valkoinen kolmio mikä on kohdistusmerkki. SISÄkehän nappi kiertyy vain oikealle ja sillä säädetään kello kohdalleen siten että kun rannekellosi on 12 niin ulkokehän numero 12 on kohdistusmerkin kohdalla. Tämä säätö on tarpeen tehdä vain pari kertaa vuodessa, sillä nuo kellot pysyvät kohtuullisesti ajassa.
Kun kello on nyt ajassa, niin on kaksi mahdollisuutta. Haluat lämmityksen alakmaan heti tai myöhemmin. JOs heti niin kierrä ulkokehää (oikealle)niin että vihreä merkki on kohdistuskolmion kohdalla. Tällöin saat sähköä kahden tunnin lämmitysjakson ajan eli siihen asti kun punainen merkki on kohdistusmerkin kohdalla jolloin kytkentä laukeaa auki.
Jos haluat myöhemmin sähköä/lämmitystä esim lähdet aamulla klo 8 niin kierrä ULKOkehää niin että vihreä merkki on klo 6 kohdalla, jolloin lämmitys on päällä klo 06-08. Onnea yritykselle.
Johdon huollosta sen verran, että katso, että johtimen sekä auton pistokkeen suojaluukut ovat ehät ja toimivat. JOskus saattaa hapettuminen/likaantuminen aiheuttaa kohtaktihäiriöitä, mihin auttaa CRC tai vast, aine.
Huomenna matkaan lämmitetyllä koneella !! - neron poika
Isäni joka on diplomi insinööri, ei myöskään osannut käyttää vastaavaa ajastinta.
- Asentaja.
neron poika kirjoitti:
Isäni joka on diplomi insinööri, ei myöskään osannut käyttää vastaavaa ajastinta.
kun miettiä miten osaava duunari saatais tapettua työllä ilmaseks.
- Blondi
selventää kirjoitti:
Kellossa on ylhäällä oikealla valkoinen kolmio mikä on kohdistusmerkki. SISÄkehän nappi kiertyy vain oikealle ja sillä säädetään kello kohdalleen siten että kun rannekellosi on 12 niin ulkokehän numero 12 on kohdistusmerkin kohdalla. Tämä säätö on tarpeen tehdä vain pari kertaa vuodessa, sillä nuo kellot pysyvät kohtuullisesti ajassa.
Kun kello on nyt ajassa, niin on kaksi mahdollisuutta. Haluat lämmityksen alakmaan heti tai myöhemmin. JOs heti niin kierrä ulkokehää (oikealle)niin että vihreä merkki on kohdistuskolmion kohdalla. Tällöin saat sähköä kahden tunnin lämmitysjakson ajan eli siihen asti kun punainen merkki on kohdistusmerkin kohdalla jolloin kytkentä laukeaa auki.
Jos haluat myöhemmin sähköä/lämmitystä esim lähdet aamulla klo 8 niin kierrä ULKOkehää niin että vihreä merkki on klo 6 kohdalla, jolloin lämmitys on päällä klo 06-08. Onnea yritykselle.
Johdon huollosta sen verran, että katso, että johtimen sekä auton pistokkeen suojaluukut ovat ehät ja toimivat. JOskus saattaa hapettuminen/likaantuminen aiheuttaa kohtaktihäiriöitä, mihin auttaa CRC tai vast, aine.
Huomenna matkaan lämmitetyllä koneella !!Kiitos selventävistä ohjeista. Täytyy printata ohjeet ulos ja mennä tolpalle ihmettelemään :)
- Peke22
Ehkä epäselvimmät ohjeet, mitä olen koskaan kuullut/nähnyt. Voi itku ittes kanssa. Sinua itseäsi on varmaan kädestä pitäen opetettu ja nyt olet niin näsviisasta poikaa/tyttöä, että voit naljailla ihmisille, jotka kehtaavat kysyä.
- 5. blondi
selventää kirjoitti:
Kellossa on ylhäällä oikealla valkoinen kolmio mikä on kohdistusmerkki. SISÄkehän nappi kiertyy vain oikealle ja sillä säädetään kello kohdalleen siten että kun rannekellosi on 12 niin ulkokehän numero 12 on kohdistusmerkin kohdalla. Tämä säätö on tarpeen tehdä vain pari kertaa vuodessa, sillä nuo kellot pysyvät kohtuullisesti ajassa.
Kun kello on nyt ajassa, niin on kaksi mahdollisuutta. Haluat lämmityksen alakmaan heti tai myöhemmin. JOs heti niin kierrä ulkokehää (oikealle)niin että vihreä merkki on kohdistuskolmion kohdalla. Tällöin saat sähköä kahden tunnin lämmitysjakson ajan eli siihen asti kun punainen merkki on kohdistusmerkin kohdalla jolloin kytkentä laukeaa auki.
Jos haluat myöhemmin sähköä/lämmitystä esim lähdet aamulla klo 8 niin kierrä ULKOkehää niin että vihreä merkki on klo 6 kohdalla, jolloin lämmitys on päällä klo 06-08. Onnea yritykselle.
Johdon huollosta sen verran, että katso, että johtimen sekä auton pistokkeen suojaluukut ovat ehät ja toimivat. JOskus saattaa hapettuminen/likaantuminen aiheuttaa kohtaktihäiriöitä, mihin auttaa CRC tai vast, aine.
Huomenna matkaan lämmitetyllä koneella !!Onko tolpassa virtaa saatavilla 24h eli kellon ympäri? Taloyhtiöt voivat kaii rajoittaa sähkön saantia vain tiettyinä vrk aikoina vaikka ajastus mahdollisuus onkin.
- rivari asukki
selventää kirjoitti:
Kellossa on ylhäällä oikealla valkoinen kolmio mikä on kohdistusmerkki. SISÄkehän nappi kiertyy vain oikealle ja sillä säädetään kello kohdalleen siten että kun rannekellosi on 12 niin ulkokehän numero 12 on kohdistusmerkin kohdalla. Tämä säätö on tarpeen tehdä vain pari kertaa vuodessa, sillä nuo kellot pysyvät kohtuullisesti ajassa.
Kun kello on nyt ajassa, niin on kaksi mahdollisuutta. Haluat lämmityksen alakmaan heti tai myöhemmin. JOs heti niin kierrä ulkokehää (oikealle)niin että vihreä merkki on kohdistuskolmion kohdalla. Tällöin saat sähköä kahden tunnin lämmitysjakson ajan eli siihen asti kun punainen merkki on kohdistusmerkin kohdalla jolloin kytkentä laukeaa auki.
Jos haluat myöhemmin sähköä/lämmitystä esim lähdet aamulla klo 8 niin kierrä ULKOkehää niin että vihreä merkki on klo 6 kohdalla, jolloin lämmitys on päällä klo 06-08. Onnea yritykselle.
Johdon huollosta sen verran, että katso, että johtimen sekä auton pistokkeen suojaluukut ovat ehät ja toimivat. JOskus saattaa hapettuminen/likaantuminen aiheuttaa kohtaktihäiriöitä, mihin auttaa CRC tai vast, aine.
Huomenna matkaan lämmitetyllä koneella !!Tässä ohjeessa neuvotaan siis ULOMMAISTA kiekkoa kiertämään oikealle..tolpassa olevissa ohjeissa kuitenkin käsketään kiertämään VASTAPÄIVÄÄN,,kumpi siis oikein?? Olen kokeillut muutaman kerran ja lämmitin ei ole toiminut.Tälläisilla pakkasilla tämä on hiukan liian riskaabelia.Olisiko jostain saatavissa kuvallisia ohjeita?
Niin ja kysyminen ei tee kenestäkään yhtään hävettävää,mutta jos ei uskalla kysyä ohjeita on pikemminkin hävettävää,sillä silloin voi tapahtua ratkaisevia virheitä.Meidän huoltomies ei osannut itsekkään säätää sitä lämmitystä päälle muuta kuin kokeilun kautta.,minä en häpeä kysyä jos en jotain osaa! =) - monenlaisia.
rivari asukki kirjoitti:
Tässä ohjeessa neuvotaan siis ULOMMAISTA kiekkoa kiertämään oikealle..tolpassa olevissa ohjeissa kuitenkin käsketään kiertämään VASTAPÄIVÄÄN,,kumpi siis oikein?? Olen kokeillut muutaman kerran ja lämmitin ei ole toiminut.Tälläisilla pakkasilla tämä on hiukan liian riskaabelia.Olisiko jostain saatavissa kuvallisia ohjeita?
Niin ja kysyminen ei tee kenestäkään yhtään hävettävää,mutta jos ei uskalla kysyä ohjeita on pikemminkin hävettävää,sillä silloin voi tapahtua ratkaisevia virheitä.Meidän huoltomies ei osannut itsekkään säätää sitä lämmitystä päälle muuta kuin kokeilun kautta.,minä en häpeä kysyä jos en jotain osaa! =)Ohje siis päti siihen vanhaan kelloon, missä oli keskellä pieni pyöritettävä nuppi.
Nykyisin meilläkin on taloyhtiössä uudet kellot, missä kello laitetaan oikeaan aikaan pyörittämällä sitä terhakkaasti myötäpäivään.
Kuitenkin ajastus laitetaan painamalla ulkokehä sisään ja koko ajan alaspainettuna pyöritetään sitä vastapäivään. Näin saadaan hyödyksi se kahden tunnin lämmitysjakso. Kyllä se siitä.
- Paatzi
Moi.
Noinhan sitä käytetään kuten yllä mainittiin.
Omassa lämpötolpassani on vielä kolme sellaista kytkintä. Kyllä, tiedän kutsutaan vikavirtasuojiksi. Omassani kytkimet ovat siten, että kaksi mustaa ovat molemmille kelloille ja yksi sininen on ns. pääkytkin.
Tarkista että "pääkytkin" ja oman kellosi puoleinen kytkin ovat päällä ( I-asennossa). Muuten ajastinkello ei pyöri eikä autoon tule virtaa. Jos vain pääkytkin on päällä kello pyörii muttei autolle tule virtaa.
-Paatzi.- virtaa, ei riitaa
Omassa jaetussa tolpassani on myös nuo kolme kytkintä. Menin laittamaan johdon kiinni ja tolpan toinen käyttäjä oli jo pistänyt omansa kiinni. No, hänelläpä olikin reunimmainen kytkin (oman pistokkeen kytkin?) ala-asennossa I ja keskimmäinen (pääkytkin?) olikin asennossa O. En uskaltanut mennä koskemaan, kun koko tolppa on minulle vielä uusi enkä tunne kaveriakaan, mutta jos Paatzin sanoihin on luottamista, niin oma kärryni on ilmeisesti aamulla kylmä, sillä: Pistin oman pistokkeeni kytkimen asentoon yläasentoon O, koska tolpan käyttöohje näytti, että yläasento on ON ja ala-asento on OFF! Joka siis on tietenkin aivan ristiriidassa Paatzin ohjeiden kanssa, puhumattakaan siitä, että tämä toinen käyttäjä oli pistänyt oman puoleisen kytkimen ja keskikytkimen eri asentoihin?! =)
Jes, homma pyörii hienosti. Eipä silti, mun ei ole pakko startata huomenaamulla, mutta olisi kyllä kiva saada tähän sekamelskaan jotain järkeä. Siis mikä se kolmas kytkin on?
Olen myös tottunut siihen, että virran kulkiessa tolpan kautta se pitää sellaista raksuttavaa hurinaa. Tämä ei pitänyt. Otin sen merkkinä siitä, että kytkimet ovat väärin ja virta ei kulje, mutta mites on: onko jollain teistä kokemusta täysin äänettömästä käynnissä olevasta sähkötolpasta? - lämmin tolppa
virtaa, ei riitaa kirjoitti:
Omassa jaetussa tolpassani on myös nuo kolme kytkintä. Menin laittamaan johdon kiinni ja tolpan toinen käyttäjä oli jo pistänyt omansa kiinni. No, hänelläpä olikin reunimmainen kytkin (oman pistokkeen kytkin?) ala-asennossa I ja keskimmäinen (pääkytkin?) olikin asennossa O. En uskaltanut mennä koskemaan, kun koko tolppa on minulle vielä uusi enkä tunne kaveriakaan, mutta jos Paatzin sanoihin on luottamista, niin oma kärryni on ilmeisesti aamulla kylmä, sillä: Pistin oman pistokkeeni kytkimen asentoon yläasentoon O, koska tolpan käyttöohje näytti, että yläasento on ON ja ala-asento on OFF! Joka siis on tietenkin aivan ristiriidassa Paatzin ohjeiden kanssa, puhumattakaan siitä, että tämä toinen käyttäjä oli pistänyt oman puoleisen kytkimen ja keskikytkimen eri asentoihin?! =)
Jes, homma pyörii hienosti. Eipä silti, mun ei ole pakko startata huomenaamulla, mutta olisi kyllä kiva saada tähän sekamelskaan jotain järkeä. Siis mikä se kolmas kytkin on?
Olen myös tottunut siihen, että virran kulkiessa tolpan kautta se pitää sellaista raksuttavaa hurinaa. Tämä ei pitänyt. Otin sen merkkinä siitä, että kytkimet ovat väärin ja virta ei kulje, mutta mites on: onko jollain teistä kokemusta täysin äänettömästä käynnissä olevasta sähkötolpasta?käyntiääni melko hiljaiseksi, ennenhän ne pärisivät ja surisivat melkoisesti ja vielä hurisivatkin murinasta puhumattakaan. Sitten ne automaatit mitkä kotelon sisällä ovat niin yksi niistä on varsinainen ylikuormitussuoja ja ne kaksi muuta ovat pistorasiakohtaisia vikavirtasuojia. Niiden ollessa yläasennossa (ON) ne ovat kiinni eli 1 asennossa.
- virtaa, ei riitaa
lämmin tolppa kirjoitti:
käyntiääni melko hiljaiseksi, ennenhän ne pärisivät ja surisivat melkoisesti ja vielä hurisivatkin murinasta puhumattakaan. Sitten ne automaatit mitkä kotelon sisällä ovat niin yksi niistä on varsinainen ylikuormitussuoja ja ne kaksi muuta ovat pistorasiakohtaisia vikavirtasuojia. Niiden ollessa yläasennossa (ON) ne ovat kiinni eli 1 asennossa.
Eli siis tottakai se ylikuormitussuojakin pitää olla päällä (ala-asennossa)? Eihän se muuten mitään suojaa.
Vikavirtasuoja on kiinni sen ollessa asennossa ON... jopas on loogista. Täytyy mennä katselemaan ja ihmettelemään taas hieman lisää. - virtaa, ei riitaa
virtaa, ei riitaa kirjoitti:
Eli siis tottakai se ylikuormitussuojakin pitää olla päällä (ala-asennossa)? Eihän se muuten mitään suojaa.
Vikavirtasuoja on kiinni sen ollessa asennossa ON... jopas on loogista. Täytyy mennä katselemaan ja ihmettelemään taas hieman lisää.Pääkytkin ja oma kytkimeni olivat siis yläasennossa ON ja lohkolämmitin oli toiminut! Raksutusta kuului, mutta hyvin hiljaista. Eli siis tässä SLO:n tolpassa kytkin on pois päältä I-asennossa. Asennuksia tehdään nähtävästi monella tavalla!
Apropos, katsoin äsken asuntoni sulakerasiaa. Siinäkin pääkytkin on päällä O-asennossa. - Eikä oo
virtaa, ei riitaa kirjoitti:
Pääkytkin ja oma kytkimeni olivat siis yläasennossa ON ja lohkolämmitin oli toiminut! Raksutusta kuului, mutta hyvin hiljaista. Eli siis tässä SLO:n tolpassa kytkin on pois päältä I-asennossa. Asennuksia tehdään nähtävästi monella tavalla!
Apropos, katsoin äsken asuntoni sulakerasiaa. Siinäkin pääkytkin on päällä O-asennossa.Eikä oo
- luitko tänkin pälli?
Eikä oo kirjoitti:
Eikä oo
sen muka tietäisit, pälli?
Niin, olet pälli. Turha väittää vastaan. - Eikä oo
luitko tänkin pälli? kirjoitti:
sen muka tietäisit, pälli?
Niin, olet pälli. Turha väittää vastaan.Eikä oo vieläkään. Nuo sähkölaitteet eivät voi toimia noin. Niitä ei yksinkertaisesti
pysty kytkemään siten, että O-sennossa olisi virta päällä. Virta on päällä ainoastaan
asennoss ON tai I. Jos toimisivat kuten väitit, niin tekijät olisivat jo linnassa sähkö-
turvallisuuslain rikkomisesta. Että se siitä ja sen kestävyydestä. Naurettavaa provoilua. - virtaa, ei riitaa
Eikä oo kirjoitti:
Eikä oo vieläkään. Nuo sähkölaitteet eivät voi toimia noin. Niitä ei yksinkertaisesti
pysty kytkemään siten, että O-sennossa olisi virta päällä. Virta on päällä ainoastaan
asennoss ON tai I. Jos toimisivat kuten väitit, niin tekijät olisivat jo linnassa sähkö-
turvallisuuslain rikkomisesta. Että se siitä ja sen kestävyydestä. Naurettavaa provoilua.Josko jatkossa lukisit, mitä ihmiset kirjoittavat? Kuten kirjoitin jo aikaisemmin, virta oli lämmitystolpassa päällä ja asennossa ON. Tässä tapauksessa se oli myös 0-asento. En myöskään kuvitellut virtaa, koska autoni kierrokset putosivat välittömästi käynnistyksen jälkeen alle 1000. Ilman esilämmitystä kylmä autoni huutaa siellä 1500 kierroksen kieppeillä pari minuuttia.
Ja vm- -65 asuntoni sulakerasiasta: 25A pääkytkin on ylhäällä O-asennossa, koska kytkimen alaosassa näkyy I-asento. Syytä en tiedä, mutta hienosti kirjoitan tämänkin viestin tietokoneella ja valaistuksessa. - AC/DC
virtaa, ei riitaa kirjoitti:
Josko jatkossa lukisit, mitä ihmiset kirjoittavat? Kuten kirjoitin jo aikaisemmin, virta oli lämmitystolpassa päällä ja asennossa ON. Tässä tapauksessa se oli myös 0-asento. En myöskään kuvitellut virtaa, koska autoni kierrokset putosivat välittömästi käynnistyksen jälkeen alle 1000. Ilman esilämmitystä kylmä autoni huutaa siellä 1500 kierroksen kieppeillä pari minuuttia.
Ja vm- -65 asuntoni sulakerasiasta: 25A pääkytkin on ylhäällä O-asennossa, koska kytkimen alaosassa näkyy I-asento. Syytä en tiedä, mutta hienosti kirjoitan tämänkin viestin tietokoneella ja valaistuksessa.symbolien tarkoitusta, näkyvillä oleva teksti tai numero indikoi kytkimen asentoa eli tilaa, silloin kun siinä näkyy teksti ON tai näkyy numero 1 niin silloin kyseinen kytkin on kiinni-asennossa (eli yläasennossa, englannissa kylläkin ala-asennossa, mutta olemmekin suomessa).
Jos et tätä ymmärrä niin unohda koko juttu. - nauran sulle!
AC/DC kirjoitti:
symbolien tarkoitusta, näkyvillä oleva teksti tai numero indikoi kytkimen asentoa eli tilaa, silloin kun siinä näkyy teksti ON tai näkyy numero 1 niin silloin kyseinen kytkin on kiinni-asennossa (eli yläasennossa, englannissa kylläkin ala-asennossa, mutta olemmekin suomessa).
Jos et tätä ymmärrä niin unohda koko juttu.Vakavasti, mikä ongelmasi on? Kokeilen CAPS LOCKILLA. ELI KYTKIN OLI ASENNOSSA "ON" = "O" JA SIINÄ NÄKYI NUMERO 1, JA SINUN MIELESTÄSI SE ON SILLOIN KIINNI. MUTTA ASUNNOSSANI ON KAIKKI SÄHKÖLAITTEET PÄÄLLÄ!!! JA AUTOONI TULI VIRTAA!!!!
Eli joko sinä olet väärässä(!!!!!), tai asuntooni ja autooni tulee virtaa, vaikka kytkimet ovat aivan nurinkurin. Ja vastaukseni ei tästä muutu mihinkään suuntaan, jankkaat sinä vastaan tai ei. Ja rehellisesti, kaltaisesi tyypin kommentit eivät enää edes kiinnostakaan! - voi itku
nauran sulle! kirjoitti:
Vakavasti, mikä ongelmasi on? Kokeilen CAPS LOCKILLA. ELI KYTKIN OLI ASENNOSSA "ON" = "O" JA SIINÄ NÄKYI NUMERO 1, JA SINUN MIELESTÄSI SE ON SILLOIN KIINNI. MUTTA ASUNNOSSANI ON KAIKKI SÄHKÖLAITTEET PÄÄLLÄ!!! JA AUTOONI TULI VIRTAA!!!!
Eli joko sinä olet väärässä(!!!!!), tai asuntooni ja autooni tulee virtaa, vaikka kytkimet ovat aivan nurinkurin. Ja vastaukseni ei tästä muutu mihinkään suuntaan, jankkaat sinä vastaan tai ei. Ja rehellisesti, kaltaisesi tyypin kommentit eivät enää edes kiinnostakaan!Semmoista se on kun kirjoittaa asioista mistä mitään ei ymmärrä. Kun sähkökytkin on kiinni se on päällä (1 tai ON), siis sähkö kulkee. Ja kun kytkin on auki, niin se on pois päältä (0 tai OFF), sähkö ei kulje.
Että noinkin yksinkertaisen asian voi ymmärtää väärin, no onhan tuossakin kaksi eri vaihtoehtoa.
Älä nyt mene sekaisin kiinni ja auki sanan kanssa. Vesihana kannattaa kääntää auki asentoon kun menee suihkuun ja kiinni kun lopettaa suihkuttelun. Kauppaankin kannattaa mennä silloin kuin se on auki, vaikka sähkökytkimet sielläkin ovat kiinni. - hullut nauraa
nauran sulle! kirjoitti:
Vakavasti, mikä ongelmasi on? Kokeilen CAPS LOCKILLA. ELI KYTKIN OLI ASENNOSSA "ON" = "O" JA SIINÄ NÄKYI NUMERO 1, JA SINUN MIELESTÄSI SE ON SILLOIN KIINNI. MUTTA ASUNNOSSANI ON KAIKKI SÄHKÖLAITTEET PÄÄLLÄ!!! JA AUTOONI TULI VIRTAA!!!!
Eli joko sinä olet väärässä(!!!!!), tai asuntooni ja autooni tulee virtaa, vaikka kytkimet ovat aivan nurinkurin. Ja vastaukseni ei tästä muutu mihinkään suuntaan, jankkaat sinä vastaan tai ei. Ja rehellisesti, kaltaisesi tyypin kommentit eivät enää edes kiinnostakaan!kiinnosta, tosin eläintarhassakin on viksumpia. Ja mitä tulee asuntoosi niin se vielä vähempi kiinnostaa.
- ....,,,,
hullut nauraa kirjoitti:
kiinnosta, tosin eläintarhassakin on viksumpia. Ja mitä tulee asuntoosi niin se vielä vähempi kiinnostaa.
Joidenkin on vaikea ymmärtää, että avoimessa virtapiirissä ei voi kulkea virtaa. Suljetussa taas virta kulkee.
- Ei oo
nauran sulle! kirjoitti:
Vakavasti, mikä ongelmasi on? Kokeilen CAPS LOCKILLA. ELI KYTKIN OLI ASENNOSSA "ON" = "O" JA SIINÄ NÄKYI NUMERO 1, JA SINUN MIELESTÄSI SE ON SILLOIN KIINNI. MUTTA ASUNNOSSANI ON KAIKKI SÄHKÖLAITTEET PÄÄLLÄ!!! JA AUTOONI TULI VIRTAA!!!!
Eli joko sinä olet väärässä(!!!!!), tai asuntooni ja autooni tulee virtaa, vaikka kytkimet ovat aivan nurinkurin. Ja vastaukseni ei tästä muutu mihinkään suuntaan, jankkaat sinä vastaan tai ei. Ja rehellisesti, kaltaisesi tyypin kommentit eivät enää edes kiinnostakaan!Tiedätkö mitä, lännessä ei ole itä. Tuli taas todistettua, että blondivitsit
eivät ole keksittyjä, vaan totisinta totta.
- LSNTGD
Mulla on tolpassa kolme kytkintä, kaksi toisessa päässä ja yksittäinen kolmas oikealla. Se oli 0 asennossa aiemmin kun tuntui ettei auto lämmennyt. Nyt käänsin sen I-asentoon. Onko muilla tämmöisiä tolppia? Onko tuo kolmas yksittäinen kytkin ns. pääkytkin?
Vastauksia, kiitos.- se on
Olisiko kaksi niistä ylivirtasuojia eli johdonsuojakojeita ("automaattisulakkeet..." heh).
Ja se yksi mahdollisesti eri värisellä lipalla vikavirtasuoja, joka yhteinen kummallekin pistorasialle.
Jos näin, kaikki ne pitää olla 1-asennossa.
Sitten mahdollisesti kellokytkin tai timeri lisäksi kummallekkin omansa. - DGTNLS
Se yksittäinen on pääkytkin.
O-asentojen ja I-asentojen merkitys valitettavasti vaihtelee. Mutta asiaan on tarkistuskonsti.
Aiemmin mainittu lamppu, radio, parranajokone. Mikä tahansa sähkölaite. Kokeile kummassa asennossa pelittää, ja tietenkin tuon oman paikkakohtaisen kytkimen pistät samaan asentoon pääkytkimen kanssa.
Okei, nyt tiedät, missä asennossa tolpassasi kulkee virta. Pistät johdon kiinni molempiin päihin, avaat konepellin ja pistä korvasi lähelle jäähdytinnestesäiliötä. Jos kuulet sihinää tai kohinaa, lämppärisi toimii. Jos et, olet kuuro ja/tai lämppärisi on rikki.
Ole hyvä! - tilitalitintti
DGTNLS kirjoitti:
Se yksittäinen on pääkytkin.
O-asentojen ja I-asentojen merkitys valitettavasti vaihtelee. Mutta asiaan on tarkistuskonsti.
Aiemmin mainittu lamppu, radio, parranajokone. Mikä tahansa sähkölaite. Kokeile kummassa asennossa pelittää, ja tietenkin tuon oman paikkakohtaisen kytkimen pistät samaan asentoon pääkytkimen kanssa.
Okei, nyt tiedät, missä asennossa tolpassasi kulkee virta. Pistät johdon kiinni molempiin päihin, avaat konepellin ja pistä korvasi lähelle jäähdytinnestesäiliötä. Jos kuulet sihinää tai kohinaa, lämppärisi toimii. Jos et, olet kuuro ja/tai lämppärisi on rikki.
Ole hyvä!> O-asentojen ja I-asentojen merkitys valitettavasti vaihtelee.
Väärin. 0 = virta katkaistu. Aina.
> Pistät johdon kiinni molempiin päihin, avaat konepellin ja pistä korvasi lähelle jäähdytinnestesäiliötä. Jos kuulet sihinää tai kohinaa, lämppärisi toimii. Jos et, olet kuuro ja/tai lämppärisi on rikki.
Tai sitten auto on tuoreempi kuin 80-luvun menopeli, jossa on perinteinen lohkolämmitin. - diippaadai
Meillä on tolpissa kytkimet jotka tosiaan pitää olla 0-asennossa jotta virtaa piisaa.
- jessen frendi
Jos on epävarma siitä, tuleeko tolpaan virtaa, kannattaa kokeilla jollain sähkövehkeellä, esim. lampulla, radiolla...niin sillä se selviää varmimmin. Ja tulee samalla aparaatin toiminta testaillessa tutuksi.
- Vaihekynä
Vaihekynä (220-250 volttia) on hyvä ja halpa tapa kokeilla onko virtaa pistorasiassa. Kynän kärki pistorasian oikenpuoleiseen reikään ja painetaan samaan aikaan peukalolla yläpäätä. Jos on virtaa, heikko valo syttyy kynässä. Vaihekynä on tällainen:
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/tuotteet/sahkotarvikkeet/09_sahko_06_tarvikkeet.pdf - parempi näin
Vaihekynä kirjoitti:
Vaihekynä (220-250 volttia) on hyvä ja halpa tapa kokeilla onko virtaa pistorasiassa. Kynän kärki pistorasian oikenpuoleiseen reikään ja painetaan samaan aikaan peukalolla yläpäätä. Jos on virtaa, heikko valo syttyy kynässä. Vaihekynä on tällainen:
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/tuotteet/sahkotarvikkeet/09_sahko_06_tarvikkeet.pdfHei vaihekynä!
Älä ny sekoita enää vaihekynääs tähän, ku ei tiä mitä ne saavat päähänsä tökkiä noihin tolppiin ja sit tapahtuu vielä ikäviä... Kyl se vaan on parempi et ottakaa vaaan se lamppu tai radio mukaan ja kokeilkaa vaan niillä. Älkääkä nyt kaikki ruvekko osteleen vaihekyniä!!! - nimim.
parempi näin kirjoitti:
Hei vaihekynä!
Älä ny sekoita enää vaihekynääs tähän, ku ei tiä mitä ne saavat päähänsä tökkiä noihin tolppiin ja sit tapahtuu vielä ikäviä... Kyl se vaan on parempi et ottakaa vaaan se lamppu tai radio mukaan ja kokeilkaa vaan niillä. Älkääkä nyt kaikki ruvekko osteleen vaihekyniä!!!nimim. hiustenkuivaajan kanssa lämmitystolpalla...
- kuinmyös
nimim. kirjoitti:
nimim. hiustenkuivaajan kanssa lämmitystolpalla...
... kätevä myös jäätyneiden lukkojen sulatukseen.
- Ritu18
Hei ! Tolpassa virta kokoajn päällä... ja haluan laittaa ajastmen auton sisällä olevaan pistorasiaan... Pitääkö ajastin ajastaa joka kerta enne kayttöä???
- sdklweojge
Siinä toinen blondi.
Tottakai se on ajastettava joka kerta ennen käyttöä koska kun ajat autolla, ei siihen auton sisällä olevaan pistorasiaan tule mistään virtaa joka kuljettaisi aikakelloa reaaliajassa!
- tosimestari
Ole onnellinen että teillä on ajastettu (tolppa)jos sitä et osaa käyttää heitä kaikki kellosi johonkiin syvään ja märkään.
- kyl.määkin
Kyllä siellä tolpan laatikon peräseinässä on tarpeeksi ohjeita tavalliselle kansalaiselle laitteen käytöstä. Jotkut vaan tekee senkin monimutkaiseksi.
- Aasiaan
Haist home! Ei meidän talon tolpissa ole mitään ohjeita ja säädintä on tosi hankala pyörittää, kun se ei vain suostu pyörimään. Jokainen tuntuu jakavan neuvoja vain omasta tolpastaan. Ei paljon hyödytä ketäänkun toppien sähkösäädöissä on eroja kuin yöllä ja päivällä.
- klockan
Aasiaan kirjoitti:
Haist home! Ei meidän talon tolpissa ole mitään ohjeita ja säädintä on tosi hankala pyörittää, kun se ei vain suostu pyörimään. Jokainen tuntuu jakavan neuvoja vain omasta tolpastaan. Ei paljon hyödytä ketäänkun toppien sähkösäädöissä on eroja kuin yöllä ja päivällä.
Ei näitä asioita kannata aamuyöllä miettiä pienessä laskuhumalassa.
Meilläkin uusissa tolpissa on toisenlaiset eli kello ensin oikeaan aikaan heti syksyllä ja ajastus = painetaan ulkokehä sisäänpäin ja kierretään VASTApäivään kunnes vihreä ja punainen ovat halutussa ajankohdassa. Sitten vasta vapautetaan ulkokehä, mikä nousee hieman ylös.
Välillä kannattaa tietysti katsoa, että ne vipuset on I tai ON-asennossa, että sähköä myös tulee ja kello pyörii kohti asetettua aikaa.
- hölöpölöt
Itsellä ei ole mitään vaikeuksia käyttää noita tolppia mutta ei parane liian tarkkaan lueskella noita blondien sekapäisiä ongelmakuvauksia ja vielä sekavampia ohjeita kun menee vaan itselläkin pää pyörälle ja sotkee vaan selvän asian itseltäkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 826175
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t283705törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/243054Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3601647- 331368
- 261282
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11906Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi42863Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11850- 42809