kertokaahan erityisiä tapauksia bussissa kuskin käytöksestä tai muuten vain
Hyviä ja huonoja bussikokemuksia
39
536
Vastaukset
- 14plus2on16
https://youtu.be/k0yKlJlHkwU
Tämä on valitettavan yleistä, joten tiedä erityisestä.
Tuossakin ehti jo kevyelle liikenteelle vaihtua vihreä.
Mahtoi tuntua matkustajista mukavalta tuo hieman reippaammin tehty käännös risteyksessä.
Enpä tiedä, kylkeen olisi saattanut tulla jos olisi ollut sallitut viiskymppiä mittarissa.- aikataulussa
Jos tuo olisi pysähtynyt risteykseen olisi siinä menetetty vähintään kymmeniä sekunteja tai pahimmassa tapauksessa minuutteja. Jos aikataulu on tiukka niin parempi antaa mennä.
Tuossa ei tapahtunut mitään vaarallista ja paikkurissa kyyti ei välttämättä ole 100% mukavaa kun kyseessä on vilkas ja kiireellinen kaupunkiliikenne.
Ja miten mukavalta tuntuu täysi hätäjarrutus valon vaihtuessa keltaisesta punaiseksi viime hetkellä? Ja pysähtyykö auto kuitenkaan ja montako ihmistä loukkaantuu autossa sisällä?
Vittu näitä kansalaispoliiseja mitkä ei tiedä mistään mitään kunhan nussii pilkkua ja revittelee pitkin nettipalstoja! - fjdskflsfjlsflksdfjdf
aikataulussa kirjoitti:
Jos tuo olisi pysähtynyt risteykseen olisi siinä menetetty vähintään kymmeniä sekunteja tai pahimmassa tapauksessa minuutteja. Jos aikataulu on tiukka niin parempi antaa mennä.
Tuossa ei tapahtunut mitään vaarallista ja paikkurissa kyyti ei välttämättä ole 100% mukavaa kun kyseessä on vilkas ja kiireellinen kaupunkiliikenne.
Ja miten mukavalta tuntuu täysi hätäjarrutus valon vaihtuessa keltaisesta punaiseksi viime hetkellä? Ja pysähtyykö auto kuitenkaan ja montako ihmistä loukkaantuu autossa sisällä?
Vittu näitä kansalaispoliiseja mitkä ei tiedä mistään mitään kunhan nussii pilkkua ja revittelee pitkin nettipalstoja!Käyppä viemässä se korttisi poliisille suosiolla ennen kuin tapat jonkun. Aikataululla voi HSL alueella pyyhkiä persettä, sen tietää jokainen kuski. Taidatkin olla ajotoimistossa hommissa mielipiteesi perusteella.
- PösiLö
aikataulussa kirjoitti:
Jos tuo olisi pysähtynyt risteykseen olisi siinä menetetty vähintään kymmeniä sekunteja tai pahimmassa tapauksessa minuutteja. Jos aikataulu on tiukka niin parempi antaa mennä.
Tuossa ei tapahtunut mitään vaarallista ja paikkurissa kyyti ei välttämättä ole 100% mukavaa kun kyseessä on vilkas ja kiireellinen kaupunkiliikenne.
Ja miten mukavalta tuntuu täysi hätäjarrutus valon vaihtuessa keltaisesta punaiseksi viime hetkellä? Ja pysähtyykö auto kuitenkaan ja montako ihmistä loukkaantuu autossa sisällä?
Vittu näitä kansalaispoliiseja mitkä ei tiedä mistään mitään kunhan nussii pilkkua ja revittelee pitkin nettipalstoja!Tyhmin mahdollinen kommentti tapahtuneelle!
Juuri tuolla tavalla kiirehtimällä aikataulut saadaan tiukoiksi. Valitettavasti "aikataulussa" taitaa edustaa liian suurta osaa HSL - alueen tämänpäiväisistä "ammattilaisista", jotka eivät tämän paremmin asiaa ymmärrä...
- miem
Tiedän monta risteystä missä bussi on tullut risteysalueelle vihreillä mutta ei ole päässyt kääntymään kunnolla kun toisilla syttyy vihreät valot.
- 12543
Ja se vielä kun bussit kiilaa kylkeen vaikka henkilöauto olisi aivan rinnalla
12543 kirjoitti:
Ja se vielä kun bussit kiilaa kylkeen vaikka henkilöauto olisi aivan rinnalla
ja kakat kiilaa te henkilöautoilijat kiihdytätte rinnalla kun näette vilkunvasemmalle ettekä edes yritå noudattaa väistämisvelvollisuutta
- äläedesyritä
jukni69 kirjoitti:
ja kakat kiilaa te henkilöautoilijat kiihdytätte rinnalla kun näette vilkunvasemmalle ettekä edes yritå noudattaa väistämisvelvollisuutta
Siitä huolimatta bussikuskilla ei ole mitään "päälleajo-oikeutta" ja lakikin sen sanoo että bussinkuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta pysäkiltä lähtiessään. Monet kuljettajat tuntuu käsittävän tuon pykälän nimenomaan oikeutena ajaa vaikka päälle kunhan vain vilkku oli päällä.
Eli jos sattuu kolari niin bussikuski on syyllinen. äläedesyritä kirjoitti:
Siitä huolimatta bussikuskilla ei ole mitään "päälleajo-oikeutta" ja lakikin sen sanoo että bussinkuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta pysäkiltä lähtiessään. Monet kuljettajat tuntuu käsittävän tuon pykälän nimenomaan oikeutena ajaa vaikka päälle kunhan vain vilkku oli päällä.
Eli jos sattuu kolari niin bussikuski on syyllinen.niin mutta kun varomattomia on ne takaatulevat henkilöautoilijat. ja jos näet vilkun päällä niin oot syyllinen kolariin jollet anna tilaa.
- äläedesyritä
jukni69 kirjoitti:
niin mutta kun varomattomia on ne takaatulevat henkilöautoilijat. ja jos näet vilkun päällä niin oot syyllinen kolariin jollet anna tilaa.
"Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981
Huomaa viimeinen kappale. Jos ajat kylkeen niin et ole noudattanut erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja olet syyllinen kolariin.
Jos linja-auton kuljettaja noudattaa erityistä varovaisuutta, niin silloin se ei aja kenenkään kylkeen vaikka henkilöautot ei anna tilaa vaan odottaa kiltisti vuoroaan kuten kaikki muutkin tienkäyttäjät.
Jos sattuu kolari niin minä en ole nähnyt tai "nähnyt" linja-auton vilkkua ja syy on linja-auton kuljettajan. äläedesyritä kirjoitti:
"Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981
Huomaa viimeinen kappale. Jos ajat kylkeen niin et ole noudattanut erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja olet syyllinen kolariin.
Jos linja-auton kuljettaja noudattaa erityistä varovaisuutta, niin silloin se ei aja kenenkään kylkeen vaikka henkilöautot ei anna tilaa vaan odottaa kiltisti vuoroaan kuten kaikki muutkin tienkäyttäjät.
Jos sattuu kolari niin minä en ole nähnyt tai "nähnyt" linja-auton vilkkua ja syy on linja-auton kuljettajan.Mutta kylkeen ajaja onkin usein se henkilöauto josta menee se oikea etukulma ja syyllinen on käytännössä se etupyörän taakse osunut ja bussin vahingot on maksanut HA:n vakuutus
- äläedesyritä
jukni69 kirjoitti:
Mutta kylkeen ajaja onkin usein se henkilöauto josta menee se oikea etukulma ja syyllinen on käytännössä se etupyörän taakse osunut ja bussin vahingot on maksanut HA:n vakuutus
Mutta jos bussi on koukannut pysäkiltä suoraan henkilöauton eteen niin se on bussinkuljettajan vika eikä muuksi muutu! Ei ole mitään päälleajo-oikeutta edelleenkään.
Onko syyllinen myös silloin HA jos bussi ylittää sulkuviivan ja ajaa eteen, mutta HA osuu bussin eturenkaan taakse? äläedesyritä kirjoitti:
Mutta jos bussi on koukannut pysäkiltä suoraan henkilöauton eteen niin se on bussinkuljettajan vika eikä muuksi muutu! Ei ole mitään päälleajo-oikeutta edelleenkään.
Onko syyllinen myös silloin HA jos bussi ylittää sulkuviivan ja ajaa eteen, mutta HA osuu bussin eturenkaan taakse?Mutta kun käytännössä niin ei käy vaan henkilö auto kiihdyttää tahallaan bussia päin ja saa sen näyttämään siltä ensi ja jälkeen päin todistajien lausuman mukaan HA kihdytti kylkeen
- äläedesyritä
jukni69 kirjoitti:
Mutta kun käytännössä niin ei käy vaan henkilö auto kiihdyttää tahallaan bussia päin ja saa sen näyttämään siltä ensi ja jälkeen päin todistajien lausuman mukaan HA kihdytti kylkeen
Tuskin kukaan alkaa tahallaan kiihdyttää bussit nähdessään vaan bussikuski alkaa työntämään eteen jolloin on pakko yrittää karkuun törmäyksen välttämiseksi.
Ja sitten bussinkuljettaja yrittää värittää totuutta, olisi katsonut ensin peiliin ennen kuin painaa kaasun pohjaan. Mitään tahallista päälleajo-oikeutta ei edelleenkään ole. äläedesyritä kirjoitti:
Tuskin kukaan alkaa tahallaan kiihdyttää bussit nähdessään vaan bussikuski alkaa työntämään eteen jolloin on pakko yrittää karkuun törmäyksen välttämiseksi.
Ja sitten bussinkuljettaja yrittää värittää totuutta, olisi katsonut ensin peiliin ennen kuin painaa kaasun pohjaan. Mitään tahallista päälleajo-oikeutta ei edelleenkään ole.Kyllä se niin menee että se henkilöauto on sääntöjä noudattamaton jos kiihdyttää ja pyrkii kiilaan bussin takaisin pysäkille .
- ottaakokoteloon
äläedesyritä kirjoitti:
Siitä huolimatta bussikuskilla ei ole mitään "päälleajo-oikeutta" ja lakikin sen sanoo että bussinkuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta pysäkiltä lähtiessään. Monet kuljettajat tuntuu käsittävän tuon pykälän nimenomaan oikeutena ajaa vaikka päälle kunhan vain vilkku oli päällä.
Eli jos sattuu kolari niin bussikuski on syyllinen.No mitä sitten. Meillä yhtiön vakuutukset maksaa kolhut. Sinä joudut odottelemaan autoasi korjaamolta ja velkavehkeesi on mällätty paska sen jälkeen.
- äläedesyritä
jukni69 kirjoitti:
Kyllä se niin menee että se henkilöauto on sääntöjä noudattamaton jos kiihdyttää ja pyrkii kiilaan bussin takaisin pysäkille .
Jos henkilöauton pitää bussin rinnalla alkaa kiihdyttämään ja "kiilaamaan bussia takaisin pysäkille" niin silloinhan bussi yrittää tulla sieltä pysäkiltä eteen. Vaikka periaatteessa oikeus siihen onkin, niin kuljettaja ei ole noudattanut erityistä varovaisuutta kolarin sattuessa kyseisestä syystä.
Jos autot ei anna tietä niin bussinkuljettaja pysyy busseineen pysäkillä kunnes pääsee lähtemään vaaraa aiheuttamatta. Jos työnnetään väkisin eteen niin bussinkuljettajan vika. Varsinkin jos henkilöauto on jo bussin rinnalla niin ei ole mitään asiaa bussinkuljettajalla lähteä liikenteeseen.
Vain silloin _saattaa_ olla henkilöauton vika jos ajaa bussin perään sen lähdettyä liikenteeseen pysäkiltä. Jos henkilöauto pysyy kaistallaan ja osuu bussia kylkeen niin silloin syyllinen kolariin on bussinkuljettaja.
Ajatteko bussilla myös täysperävaunuyhdistelmän eteen jos se ei anna tietä? Vai ajetaanko vain henkilöautojen eteen koska tiedetään että alla on sen verran isompi vehje ettei kovin pahasti pääse itseensä sattumaan. äläedesyritä kirjoitti:
Jos henkilöauton pitää bussin rinnalla alkaa kiihdyttämään ja "kiilaamaan bussia takaisin pysäkille" niin silloinhan bussi yrittää tulla sieltä pysäkiltä eteen. Vaikka periaatteessa oikeus siihen onkin, niin kuljettaja ei ole noudattanut erityistä varovaisuutta kolarin sattuessa kyseisestä syystä.
Jos autot ei anna tietä niin bussinkuljettaja pysyy busseineen pysäkillä kunnes pääsee lähtemään vaaraa aiheuttamatta. Jos työnnetään väkisin eteen niin bussinkuljettajan vika. Varsinkin jos henkilöauto on jo bussin rinnalla niin ei ole mitään asiaa bussinkuljettajalla lähteä liikenteeseen.
Vain silloin _saattaa_ olla henkilöauton vika jos ajaa bussin perään sen lähdettyä liikenteeseen pysäkiltä. Jos henkilöauto pysyy kaistallaan ja osuu bussia kylkeen niin silloin syyllinen kolariin on bussinkuljettaja.
Ajatteko bussilla myös täysperävaunuyhdistelmän eteen jos se ei anna tietä? Vai ajetaanko vain henkilöautojen eteen koska tiedetään että alla on sen verran isompi vehje ettei kovin pahasti pääse itseensä sattumaan.Ei en ole sanout ajavani eteen vaan väittänyt ja väitän että henkilöautot kiilaavat enempi ja on niitä jotka eivät noudata varovaisuutta nähdessään bussin pysäkillä ja jotka eivät noudata västämisvelvollisuutta
- äläedesyritä
jukni69 kirjoitti:
Ei en ole sanout ajavani eteen vaan väittänyt ja väitän että henkilöautot kiilaavat enempi ja on niitä jotka eivät noudata varovaisuutta nähdessään bussin pysäkillä ja jotka eivät noudata västämisvelvollisuutta
On bussinkuljettajia jotka lähtee suoraan eteen edes peiliin katsomatta, ilmeisesti prosessi on sellainen että kun ovi saadaan kiinni, laitetaan vilkku vasemmalle ja polkaistaa kaasu pohjaan. Oletetaan että kyllä ne muut väistää.
äläedesyritä kirjoitti:
On bussinkuljettajia jotka lähtee suoraan eteen edes peiliin katsomatta, ilmeisesti prosessi on sellainen että kun ovi saadaan kiinni, laitetaan vilkku vasemmalle ja polkaistaa kaasu pohjaan. Oletetaan että kyllä ne muut väistää.
Mutta ne on vähemmistöjä toisin kuin HA kuljettajat 7/10 vetää zombina välittämättä suojateistä,stop merkeistä,kärkikplmioista ja ajaminen muistuttaa telemarkkia risteilyä kaistalta toisellf yms. Ja ennenkaikkea välittämättä yhtään jalankulkijoista.
- äläedesyritä
jukni69 kirjoitti:
Mutta ne on vähemmistöjä toisin kuin HA kuljettajat 7/10 vetää zombina välittämättä suojateistä,stop merkeistä,kärkikplmioista ja ajaminen muistuttaa telemarkkia risteilyä kaistalta toisellf yms. Ja ennenkaikkea välittämättä yhtään jalankulkijoista.
Se on ihan jokaisen oma asia miten yksityisellä henkilöautollaan ajaa.
Sen sijaan bussinkuljettajan tulee ammattikuljettajana ja yhtiön palveluksessa olevana toimia ohjeita, liikennesääntöjä ja lakia noudattaen. Jos ei siihen pysty niin silloin ei voi olla ammattikuljettaja vaan täytyy vaihtaa johonkin muuhun työhön. äläedesyritä kirjoitti:
Se on ihan jokaisen oma asia miten yksityisellä henkilöautollaan ajaa.
Sen sijaan bussinkuljettajan tulee ammattikuljettajana ja yhtiön palveluksessa olevana toimia ohjeita, liikennesääntöjä ja lakia noudattaen. Jos ei siihen pysty niin silloin ei voi olla ammattikuljettaja vaan täytyy vaihtaa johonkin muuhun työhön.Eikä muuten ole ! Olipa ammattiliikenteessä tai yksityinen niin samat säännöt kuitenkin on joten kaikki voi olettaa että se joka on väistämisvelvollinen niin myös noudattaa velvollisuuttaan
- äläedesyritä
jukni69 kirjoitti:
Eikä muuten ole ! Olipa ammattiliikenteessä tai yksityinen niin samat säännöt kuitenkin on joten kaikki voi olettaa että se joka on väistämisvelvollinen niin myös noudattaa velvollisuuttaan
Niin kyllähän kaikkien pitäisi noudattaa sääntöjä ja poliisi sitä valvoo. Mutta jos joku ajaa yksityisellä autolla miten sattuu niin se on kyseisen henkilön oma asia sitten jos jotain sattuu tai poliisi pysäyttää.
Pointti olikin se, että ammattiliikenteessä on bussinkuljettajia jotka ei noudata kaikkia sääntöjä. Sitten sinä vedit esiin henkilöautojen kuljettajat jotka eivät noudata sääntöjä puolustellaksesi ammattikuljettajilta samaa toimintaa.
Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka kaikki muut ajelisi yksityisillä autoillaan ihan miten tykkää. Bussinkuljettajan tulee ammattikuljettajana siitä huolimatta noudattaa sääntöjä, ainakin työajalla. . äläedesyritä kirjoitti:
Niin kyllähän kaikkien pitäisi noudattaa sääntöjä ja poliisi sitä valvoo. Mutta jos joku ajaa yksityisellä autolla miten sattuu niin se on kyseisen henkilön oma asia sitten jos jotain sattuu tai poliisi pysäyttää.
Pointti olikin se, että ammattiliikenteessä on bussinkuljettajia jotka ei noudata kaikkia sääntöjä. Sitten sinä vedit esiin henkilöautojen kuljettajat jotka eivät noudata sääntöjä puolustellaksesi ammattikuljettajilta samaa toimintaa.
Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka kaikki muut ajelisi yksityisillä autoillaan ihan miten tykkää. Bussinkuljettajan tulee ammattikuljettajana siitä huolimatta noudattaa sääntöjä, ainakin työajalla. .Niin meillä on kuitenkin sama perus autokoulu ja sinun mielipiteestä huolimatta olemme ihmisiä me kuljettajat kuitenkin ja meidän pitää pystyä luottamaan että takaa tuleva henkilöauto noudttaa väistämisvelvollisuuttaan! Ja bussi on kuienkin hidas lähtemään niin se 40-60metrin päässä oleva HA kerkii kiihdyttämään rinnalle ennen kuin bussi pääsee kunnolla pysäkiltä joten silloin on HA kylkeen ajaja
- äläedesyritä
jukni69 kirjoitti:
Niin meillä on kuitenkin sama perus autokoulu ja sinun mielipiteestä huolimatta olemme ihmisiä me kuljettajat kuitenkin ja meidän pitää pystyä luottamaan että takaa tuleva henkilöauto noudttaa väistämisvelvollisuuttaan! Ja bussi on kuienkin hidas lähtemään niin se 40-60metrin päässä oleva HA kerkii kiihdyttämään rinnalle ennen kuin bussi pääsee kunnolla pysäkiltä joten silloin on HA kylkeen ajaja
Mistä lähtien bussia on "samalla perus autokoululla" eli B-kortilla ajettu? Ja nyt uutena selityksenä ammattikuljettajan piittaamattomuudelle liikennesäännöistä on että "olemme ihmisiä"?
Missä vaiheessa olet noudattanut erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi jos et edes viitsi katsoa vaan ainoastaan luotat siihen että henkilöautot antaa tilaa?
Tuo bussien pysäkiltälähtö on vähän eri juttu kuin esimerkiksi kolmion takaa ajaminen. Ja tasa-arvoisia risteyksiä kannattaa myös vähän pelätä koska niissäkin saattaa pelti rytistä, ei kaikki muista katsoa onko sivuteillä kolmiot vai ei.
Jos HA osuu bussia kylkeen niin olet ajanut suoraan eteen. Jos lähdet uskaliaasti ilman että tiedät varmasti henkilöauton väistämään, ja lähtiessäsi näet että se kerkeää kiihdyttämään rinnalle niin sinun pitäisi hätäjarruttaa ja antaa autojen mennä.
Ei kannattaisi lähteä ollenkaan jos näyttää että autot vaan tulee eivätkä hidasta. Jos bussi on hidas lähtemään niin sittenhän on hyvin aikaa katsoa ja tarvittaessa jarruttaa kolareiden välttämiseksi. - Prööötti
Kanattaako sinun jatkaa äläedesyritä henkilön kanssa vääntämistä asiasta, koska joko ei ymmärrä edes lukemaan sa taikka tahallaan trollaa.
äläedesyritä kirjoitti:
Mistä lähtien bussia on "samalla perus autokoululla" eli B-kortilla ajettu? Ja nyt uutena selityksenä ammattikuljettajan piittaamattomuudelle liikennesäännöistä on että "olemme ihmisiä"?
Missä vaiheessa olet noudattanut erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi jos et edes viitsi katsoa vaan ainoastaan luotat siihen että henkilöautot antaa tilaa?
Tuo bussien pysäkiltälähtö on vähän eri juttu kuin esimerkiksi kolmion takaa ajaminen. Ja tasa-arvoisia risteyksiä kannattaa myös vähän pelätä koska niissäkin saattaa pelti rytistä, ei kaikki muista katsoa onko sivuteillä kolmiot vai ei.
Jos HA osuu bussia kylkeen niin olet ajanut suoraan eteen. Jos lähdet uskaliaasti ilman että tiedät varmasti henkilöauton väistämään, ja lähtiessäsi näet että se kerkeää kiihdyttämään rinnalle niin sinun pitäisi hätäjarruttaa ja antaa autojen mennä.
Ei kannattaisi lähteä ollenkaan jos näyttää että autot vaan tulee eivätkä hidasta. Jos bussi on hidas lähtemään niin sittenhän on hyvin aikaa katsoa ja tarvittaessa jarruttaa kolareiden välttämiseksi.Ihan aina ollut sama perus autokoulu kaikilla ammattikuljettajilla...
- Rekkakuskiope
äläedesyritä kirjoitti:
Mistä lähtien bussia on "samalla perus autokoululla" eli B-kortilla ajettu? Ja nyt uutena selityksenä ammattikuljettajan piittaamattomuudelle liikennesäännöistä on että "olemme ihmisiä"?
Missä vaiheessa olet noudattanut erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi jos et edes viitsi katsoa vaan ainoastaan luotat siihen että henkilöautot antaa tilaa?
Tuo bussien pysäkiltälähtö on vähän eri juttu kuin esimerkiksi kolmion takaa ajaminen. Ja tasa-arvoisia risteyksiä kannattaa myös vähän pelätä koska niissäkin saattaa pelti rytistä, ei kaikki muista katsoa onko sivuteillä kolmiot vai ei.
Jos HA osuu bussia kylkeen niin olet ajanut suoraan eteen. Jos lähdet uskaliaasti ilman että tiedät varmasti henkilöauton väistämään, ja lähtiessäsi näet että se kerkeää kiihdyttämään rinnalle niin sinun pitäisi hätäjarruttaa ja antaa autojen mennä.
Ei kannattaisi lähteä ollenkaan jos näyttää että autot vaan tulee eivätkä hidasta. Jos bussi on hidas lähtemään niin sittenhän on hyvin aikaa katsoa ja tarvittaessa jarruttaa kolareiden välttämiseksi.Kannattaisikohan sinun mennä autokouluun. Tai koita ainakin sisäistää että sinä et laadi tieliikennesääntöjä.
Mitä tulee siihen erityiseen varovaisuuteen jota bussin tulee noudattaa pysäkiltä lähdettäessä, se tarkoittaa sitä että tahallisesti ei saa aiheuttaa kolaria. Jos paksukalloinen amatööri henkilöautossaan ei halua hiljentää ja päästää bussia pysäkiltä eteensä vaikka ehtisi niin tehdä, niin silloin hän on rikkonut väistämisvelvollisuuttaan ja on turha itkeä että bussikuskin vika.
- Kouvolalainen
Pari kuukautta sitten,Kouvolan asemalta lähtevässä autossa.Oli ilmeisesti muijansa kanssa riidellyt kuski,todella äreä ja kuuli etupenkille kun se puhui puhelimeen,joka toinen sana oli saatana tai perkele.
- superkuski
Miten aikataulussa pysymisen tyylinen kuljettaja kun ei osaa ennakoida tulevia tilanteita. Esimerkiksi liikennevaloja? Voi voi pistääskö sun mennä autokouluun. Ja hommata kortti. Mitä aikataulun kireyteen tulee niin yhdenkään ei sen takia tarvi kaahata. Eikä ajaa päin punaisia ei ajaa ylinopeuttta. Eikä myöskään tarvi paskantaa housuunsa kun usein kuulee ettei kireän aikataulun vuoksi ehdi wc:hin. Kuulostaaa siltä että monella kuskilla työpäivän jälkeen on housupyykkiä.
- Ennakointi
Näitähän riittää
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201504100113942_v0.shtml
Tottahan se on että äkkinäisiä liikkeitä tulee välttää, eritoten äkkijarrutuksia/käännöksiä. Virhe on jo tapahtunut siinä vaiheessa jos kiihdytetään liikennevaloja kohti ja toivotaan ettei kerkeä vaihtua niinkuin tuossa 109:n tapauksessa. - kentälleharjoittelemaan
Kerran oli kuljettajana joku harjoittelija ilmeisesti ja toinen kuljettaja valvomassa ajoa. ajo oli epävarman tuntuista. joka kerta liikkeelle lähdettiin erittäin varovasti ja hitaasti. useamman kerran jokin rengas meni kanttikivien yli joka tuntui auton heilahduksena.
kaikista eniten jäi mieleen kun jarruttaminen ei sujunut tasaisesti vaan joka ikinen kerta jarrutus alkoi erittäin terävällä nykäisyllä ihan kuin olisi jarrut painettu pohjaan.
mutta tämä "valvoja kuljettaja" ei kommentoinut tai opastanut yhtään mitään koko aikana itse ajamisesta! reittiopastuksia se kertoi ja jotain rahdista ym. mutta itse ajosta en kuullut sanaakaan.
eikö nimenomaan olisi tarkoitus että kokeneempi kuljettaja huomauttaisi mahdollisista virheistä harjoittelijan ajossa ja opastaisi miten niitä voidaan välttää??
mitä tekemistä koko "valvoja kuljettajalla" on jos se ei etsi virheitä ja opasta niissä sama laittaa navigaattori mukaan mihin reitti ohjelmoitu valmiiksi ja puhelinnumero mihin soittaa jos tulee ongelma.
ajokorttihan harjoittelijalla on kuitenkin oltava eihän se voi ilman korttia ajaa vaikka olisi oikea kuljettaja kyydissä. ja miksi harjoittelijat ei voisi ajella muutamaa viikkoa jollain linjalle kelpaamattomalla paska autolla (siis yksin ilman valvoja kuljettajaa) jotta ajo alkaisi sujua paremmin ennekuin lähtisi oikeasti linjalle.
kai joka bussi firmasta ainakin yksi ruoska löytyy tuollaiseen käyttöön. meneehän siinä polttoainetta mutta ylimääräinen kuljettajan palkka kuitenkin menee jos oikeasti linjalla kun kaksi kuskia samassa autossa parempi olisi että vain yksi. - sdfghj
Maahanmuuttajataustaiset bussikuskit ovat monesti ystävällisempiä kuin suomalaiset!
joo koska ottavat joka koiran kusitolpan kohdalta ja liikennevaloista kyytiin... ...eikä kuskit ole yhtään töykeämpiä kuin asiakkaat
- 11111222222222333
Olen myös nähny sellasen tapauksen että ihmisiä on otettu kyytiin liikennevaloissa
- Nuijamiestentiellä
Aikaa varmaan kohta 20 vuotta. Helsingin haagassa linja 63 bussikuski hermostui BMW sedan henkilöautolle kun ajoi melko tarkkaan rajoitusten mukaan nuijamiestentiellä. Bussi päätti sitten lähteä ohittamaan liikenteenjakasta välittämättä väärältä puolelta. Kun bemu huomasi tämän niin päätti sitten lisätä vauhtiaan ettei bussi pääse ohitse. Tämä tapahtui kesällä keskellä kirkasta päivää.
Kuski hermostui niin tilanteesta että halusi tehdä ilmoituksen bemu kuskista poliisille kun koki häiritseväksi että ajaa 40km/h vaikka kuskin mielestä on 50km/h rajoitus. Muistelen kyllä itse ihmetelleeni että juuri sillä kyseisellä alueella oli todellakin 40km/h rajoitus. Kyseli matkustajilta rekkaria ja mahdollisuutta todistaa tapauksesta.
En todellakaan ymmärtänyt kuskin käytöstä:
1) Kyseessä on linja-auto joka pysähtyy kuitenkin ehkä joka toiselle pysäkille, jolloin kiireellisesti ohittamisesta ei ole hyötyä koska pysäkiltä lähdettäessä sama auto on taas todennäköisesti edessä. Suurella todennäköisyydellä pysäkillä bussin pysähtyessään menee sen verran paljon jo aikaa että bemu kerkeää jo pitkälle ja bussikuski voi ajaa vaikka ylinopeutta ainakin jonkin aikaa.
2) Linja-auto tarvitsee aika pitkän suoran kuitenkin turvallista ohitusta varten ja ei ole mikään raketti kiihtymään jos kerran on pakko ohittaa vastaantulevien kaistalla nopeasti.
3) BMW ei alunperinkään mielestäni mitenkään provosoinut tilannetta paitsi vasta ohitustilanteessa. Ajoi vain rajoitusten mukaan ehkä liiankin tunnollisesti eli ei tehnyt varsinaisesti mitään väärää.
Kuskilla oli vain huono päivä tai vain superkiire johonkin.... mutta silti ohituksen hyöty olisi ollut ihan nolla. Loppu matka keskustaan meni kuitenkin muuten suht rajoitusten mukaan. - KylkeenVaan
>>>Ei kannattaisi lähteä ollenkaan jos näyttää että autot vaan tulee eivätkä hidasta. Jos bussi on hidas lähtemään niin sittenhän on hyvin aikaa katsoa ja tarvittaessa jarruttaa kolareiden välttämiseksi.
STA:n aikaan eräs pomo sanoi että jos ei henkilöautot väistä pysäkiltä lähtijää, niin saa ajaa kylkeen. En kannata linja-auton samalla sekunnilla jarruvalojen sammumista ja vasemman vilkun aktivoimista kun jo painetaan kaasua (liikkuu välittömästi ilman varoitusta), mutta en myöskään sitä että henkilöauto ei laiskuuttaan halua väistää vaan ajattelee että jos mä nyt tosta vielä pujahdan vaik ainakin kaksi kertaa on jo vasen vilkku vilkahtanut.
Lyhyesti: Kylkeen vaan jos ei henkilöautot halua väistää JOS ainakin 2 kertaa on jo vilkku vilkahtanut ennen auton liikkumista on minun kantani! Kyllä ne osaa silloin jarruttaa voimakkaasti ja oppivat noudattamaan sääntöjä!- lkxnlkdcn
Kuten tuossa aikaisemmin joku kommentoi, se on käytännössä aina henkilöauto, joka ajaa kylkeen. Siis henkilöauton etukulma on rutussa ja linja-autosta kylki. Syy on sen henkilöauton, joka on jättänyt noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan. Ihmiset eivät tajua sitä, että henkilöauton kuljettajan on oltava valmis pysähtymään lähestyessään pysäkillä olevaa linja-autoa koska henkilöautolle on tilanteessa säädetty väistämisvelvollisuus. Jos dösä ehtii ajaa eteen, niin silloin ei henkilöauto ole ollut linja-auton vieressä linja-auton lähtiessä pysäkiltä. Se linja-auto ei nimittäin käänny niin nopeasti, että ehtisi paikaltaan koukata esim. 40 km/h ajavan henkilöauton eteen kaistalla, jos se henkilöauto on jo linja-auton rinnalla. Tämä on yksinkertaisesti mahdotonta. Eli tiivistettynä: jos henkilöauton etukulma on rutussa, henkilöauto on syyllinen jätettyään noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan.
- saattaaollaniin
Nii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937858
- 403782
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241210
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321073Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281013Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31792Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10790Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749