Parkkipaikka kolari koska 50/50 syyllisyys?

hellutei

Onko kokemuksia että vakuutusyhtiö olisi laittanut vauriokorjaukset 50/50 vai onko aina peruuttaja 100% syyllinen jos takana ollut autoilija tullut pihaan varomattomasti ja ajolinja hukassa? Kävi niin että olin autokatoksesta reunapaikalta peruuttamassa, peileistä katsoin peruutuksen sujuvuutta etten törmää katoksen palkkiin. Ja yks kaks törmäsin johonkin. Autoani en saanut katoksesta kuin vajaa puoli autoa ulos kun kolisi. Autokatoksen kulman takaa tuli auto ja takana oli tumma auto. Törmäsin hänen autonsa etulokasuojan ja etuoven kulmaan ja oman autoni puskuri kärsi repsikan puolelta vaurioita. Taloyhtiön pihaan tullaan juuri katoksen oikealta puolelta pihasta katsottuna ja minulla reunapaikka oikealla, katos kadunsuuntaisesti niin että takaseinän takana on autotie. Tiedän että peruuttaja on aina syyllinen, mutta miten tässä kun miehen auto on yks kaks katokseni ovi aukon edessä puolittain autoni takana pysähtyneensä niin etten nähnyt autooni autosta kuin hieman auton etuosaa. Mies kertoi pysähtyneensä tallin nurkalle kun yks kaks minä olin peruuttanut, pysähtyi kun näki autoni peruuttavan. Ei löytänyt tööttiä autostaan. Miehellä olisi ollut aikaa valita ajolinjansa katoksen reunalta niin että pihaan tullessa kääntösäde olisi ollut pidempi, katoksesta pakitus silloin turvallista vaikka joku ajaisi takaa. Piha tilava. Mies vaan kurvasi pihaan autokatoksen reunalta oikaisten paikkani ovi aukon edestä. Minulla kai olisi pitänyt olla varmistaja mutta kuinka monella on aina varmistaja takapenkillä joka katsoo turvallisen pakituksen, lapsiko? Voiko ottaa päähän ihmistä enempää tämmöinen epäonni?? Katos on haasteellinen paikka, varmistui mielestäni tarpeeksi ettei ketään tule hitaasti peruuttaen ja yks kaks vanha patu autoni takana. Ei vituta ei!

15

2267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä_en_vanhene_en

Niinpä, vanhuuden vikahan tuo on, ikäihmisiltä kortti pois, että nuoremmat saavat peruutella.

• FiftySixty

50/50 syyllisyys yleensä, kun esim. kumpikin peruuttaa parkkiruudusta toisiaan päiten.

• omavika

Miksi katsot peilistä kun ei sieltä mitään näe käännä päätä ja katso ikkunoista ulos niin voi nähdäkin esim. autot jotka ovat takana!

Miten laiska pitää olla jos ei pää käänny enempää kuin peiliin asti.

• alkuperäinen

Kyllä pää kääntyi, mutta jos pappa ajaa 90 asteen kulman suoraksi, ei voi millään katoksesta nähdä mikäli joku kurvasaa nurkan takaa. Pihassa todella tilaa katoksen ja varaston välinen tila n. 60m. Eli jos pappa olisi reippaan auton mitalla 90 asteen kulmassa tullut pihaan hän olisi nähnyt piha alueen ja katoksen aukkoihin olisi jäänyt monta metriä pelivaraa katoksesta peruuttavalle. Kokeilin itse pihaa tuloa ja tiedän mistä puhun. Jos käyttää oikeaa ajolinjaa pystyy havaitsemaan pihan ja sen tapahtumat. Kun tulin papan ajolinjaa käyttäen ei voi millään nähdä jos joku on pakittamassa katoksesta jos laittaa kulman suoraksi. Äkkiä voi ajaa ihmisenkin päälle jos tollain ajaa pihaan. Naapurin kertoman mukaan hänenkin meinasi tämän saman herran ansioista käydä samanlainen vahinko. Ajoi liian läheltä katoksen aukkoja, mutta naapuri ehti näkemään ja jarruttaa kun hänen katospaikasta näkee hieman enemmän. Oli sitä mieltä että pappa ajelee pihassa miten sattuu ja jättää autonsa miten sattuu eikä esim. Vieraspaikalle. Toki itsessänikin oli vikaa ja papassa myös jota ei myönnä. Monen mielestä syyllisyys 50/50. Jos papalla olisi ollut oikea ajolinja en olisi hänen autoaan päin törmännyt.

• apvielä

Tässä jurppii se että miten aina tälläiset voi olla peruuttajan syy jos toinen osapuoli on tehnyt selkeästi osoitettavan ajovirheen! Olisin ymmärtänyt asian jos tämä olisi kaupan parkkipaikalla tapahtunut! Mutta miten onko taloyhtiöiden parkkipaikat yleistä aluetta jossa ei voi osoittaa yhteisvastuullisuutta?

• Kuinkas

Pihaan tuleva on kyllä velvollisempi kuin siellä oleva tulevaan nähden!
        Onhan noita toisten syyksi laittajia ennekin nähty.

• MoreControl

Aloittaja ei ole kuin yhdessä asiassa oikeassa: huonoa tuuria koko tapahtuma. Loppu onkin sitten vain selittelyä ja haihattelua. Ainoa isompi ongelma jota ei kovin helpolla tuossa voi korjata on tietysti liikennejärjestelyt, jotka ovat aivan selvästi hanurista tuollaisessa paikassa. Eli, oikeastaan koko tapahtuma on vain odottanut tulemistaan, ja nyt sellainen on saatu. Onneksi olkoon ihmisen äärettömälle "viisaudelle".

• Itse asiassa liikennejärjestelyt olisivat varmaan helposti hoidettu. Vähän maalia tai muu ratkaisu, joka estää (sinänsä täsmälleen oikein) aivan oikeaa reunaa ajamisen.

• kysmys

Onko kenelläkään tietoa jos syyllinen valittaa vakuutusyhtiön korvauksesta liikennevahinkolautakuntaan, jos syyllinen pystyy osoittamaan että syytön on myös syyllinen vahinkoon kun on ajanut pihaan ns. väärää kaistaa käyttäen?

• arvaa_harmittiko

Mä seisoin paikallani alepan pihalla ja toinen auto peruutti ruudusta kylkeen. Peruuttaja myönsi syylisyytensä, mutta vakuutusyhtiö pisti 50/50 ratkaisun. On mukamas vakiintunut käytäntö nykyisin, kun ratkotaan parkkipaikkakolhuja.

• kuinkas
        arvaa_harmittiko kirjoitti:

Mä seisoin paikallani alepan pihalla ja toinen auto peruutti ruudusta kylkeen. Peruuttaja myönsi syylisyytensä, mutta vakuutusyhtiö pisti 50/50 ratkaisun. On mukamas vakiintunut käytäntö nykyisin, kun ratkotaan parkkipaikkakolhuja.

Paikoillaan oleva ajoneuvo merkityssä ruudussa ei voi tulla syylliseksi missään vaiheessa!
        Syyllinen on aina liikkuva ajoneuvo. Älkää antako vääriä käytäntöjä alkaa rakentelemaan!

• kysmys
        arvaa_harmittiko kirjoitti:

Missä vakuutusyhtiössä näin ratkaistaan? :O Pohjola osoitti minut täysin syylliseksi. Mutta sain kullan arvoisen vinkin kolarikorjaajalta, että tieliikennelaki ei päde taloyhtiöiden pihassa. Odotellaan liikennevahinkolautakunnan päätöksiä asiassa.

• wertbv3rt

"""" Tiedän että peruuttaja on aina syyllinen """"

Ei se peruuttaminen tee syyllistä, mutta parkkiruudusta lähtijä on väistämisvelvollinen, lähti sitten etu tai takaperin.

• kylläkylläjuu

Taloyhtiön pihassa ei päde tieliikennelaki. Se on yksityistä aluetta vaikka kuinka väki parkkeraa autonsa ja on autopaikkoja. Sama myös omakotitalon pihassa. Erityistä varovaisuutta jokaisen noudatettava. Eli 50/50 syyllisyys tuo.

• MoreControl

"Itse asiassa liikennejärjestelyt olisivat varmaan helposti hoidettu. Vähän maalia tai muu ratkaisu, joka estää (sinänsä täsmälleen oikein) aivan oikeaa reunaa ajamisen."

No kerropa rotta siitä ihme maalista joka "estää" ajamisen? Sellaista ei ole olemassakaan. Niin kuin ei ole liikennemerkkiä tai -valoakaan. Keltaista viivaa ei saa ylittää mutta voiko sellaistakaan ko. paikkaan laittaa? Ja olisiko sillä lain voima puolellaan?

Tapahtumapaikkaa sen enempää tuntematta on aika vaikea sanoa mikä kenties olisi ratkaisu, vai onko sitä edes.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe