Luin Jari Sarasvuon haastattelun.
OtteIta artikkelista, jotka sai minut mietteliääksi.
"Häpeä on pelkoa yksin jäämisestä. Kun ihminen häpeää jotakin, hän pelkää, että häpeällisen asian paljastuminen katkaisee yhteyden muihin ihmisiin. Että he eivät enää hyväksy häntä."
"Häpeä ja sen pelko estävät monia elämästä haluamallaan tavalla. Esimerkiksi konkurssin ja epäonnistumisen pelko voi estää ryhtymästä yrittäjäksi. Pahimmillaan häpeä tappaa. Kunniamurhat ovat oikeasti häpeämurhia."
Ennen kuin luin Sarasvuon haastattelun olin lukenut Paloman eilista ketjua perinteistä. Ketjuun olin kirjoittanut yhden kommentin, jossa oli kirjoitusvirhe. Väärä konsonantti.
Joku oli taas puuttunut kirjoitusvirheeseeni.
"Sarasvuon mielestä pahoinvointi syntyy usein siitä, että ihmiset käyttävät energiaansa häpeän kätkemiseen."
Tuo lause pysäytti. En ole ikinä peitellyt konsonattilukihäiriötäni. Olen kuitenkin usein menettänyt malttini, kiukustunut ja vastannut ilkeästi takaisin, huomautuksia lukiessäni.
Olen siis hävennyt kirjoitusvirheitäni. Tajusin, en voi välttää konsonattien sekaannuksia, joten luovutan en enää suutu, annan huomauttajille vallan nousta "näennäisesti" yläpuolelleni, sain sielulleni rauhan.
"Yksi, tosin harvinainen, tapa käsitellä häpeää on menestys. Menestymällä ihminen yrittää pestä itsensä puhtaaksi häpeästä. Kun ei kelpaa itselleen eikä muille, sitä yrittää saavutuksillaan voittaa ihmisten ihailun ja lopulta rakkauden."
Sarasvuo kertoo joskus käyneensä "kaikki yöt mielessään oikeutta, olleensa yliherkkä loukkauksille ja raivostuneensa mitättömistä asioista." ja jatkaa...
"Niin häpeävä käyttäytyy."
"On mahdoton puhua häpeästä ilman, että puhutaan vallasta? "
"Onko olemassa tilanteita, joista häpeässä on hyötyä? On tietenkin. Sarasvuo muistuttaa, että ilman suhdetta häpeään ihmisistä tulee hirviöitä."
"Valta tekee ihmisen sokeaksi muiden häpeälle ja yliherkäksi omalle häpeälle, Sarasvuo sanoo. Siksi tyrannit sekoavat."
"Jos sulla on kohtuuttomasti valtaa eikä kukaan pane sua potalle, luulet olevasi muiden ihmisten sääntöjen yläpuolella."
"Sarasvuon mukaan häpeä herkistää kuuntelemaan omaatuntoa. Eikä omatunto ole kenenkään sisällä, vaan ihmisten välissä. Ruotsiksi sanotaankin samvete– yhteinen tieto. Tieto siitä, mikä on oikein ja väärin."
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1427947529494
Ilman häpeää ihmisistä tulee hirviöitä!
70
85
Vastaukset
Kuules heta, sä laitoit semmosen alotuksen et meiän kaikkien pitäs se lukee.
Oitis tunnistin ton oikeinkirjotus kiukun.
Olen itte selvinny siit jopa liiottelemalla sitä,esim murre ja tahalinen liiottelu.
Siinäpähän arvostelijat jeesustelkoot.
Mä ole saanu rauha ja levo sielullen.- Korppis1
Tokihan olen tiedostanut ärtymykseni sellaisia asioita kohtaan joita en hallitse, mutta olen miettinyt mistä se johtuu. Yleensähän aina syytetään itsetuntoa kun kalikka kalahtaa arkaan paikkaan. Tässä tapauksessa en tiedostanut sitä häpeäksi.
Tässä joku aika sitten opin uuden tavan reakoida ennen ärtymystä aiheuttavaan asiaan, siinä ei kuitenkaan ollut taustalla häpeä vaan psykologinen testi, joka meni perille ja katkaisi siivet yhdeltä aloitukselta.
Kuules kamu lie jo aika minunkin oppia erilaisia reagointimalleja, joilla selättää nuijapäät, olenhan jo kohta kymmenen vuotta täällä roikkunut ; )
- de-meter
Aika raflaava otsikko. Jos noin olisi meillä olisi kasvamassa kokonainen hirviöiden sukupolvi.
Monissa yhteyksissä on todettu, että lapset/nuoret enää harvoin kokevat häpeää. Se taitaa olla enempi meidän sukupolven ominaisuus. Tuo "samvete", omatunto, asetti aikaisemmin enemmän rajoja kuin nykyisin.
Ihmettelin tuota artikkelia. Oliko se taas Sarasvuon omaa terapiaa ? Antaa häpeälle kasvot, kun menestyksen teologia petti ? Outoa on myös, että kaveri, joka velotti 35000 euroa "yhdestä virkkeestä" - omien sanojensa mukaan - olisi häpeän asiantuntija. Häpeämätöntähän se on...- Korppis1
Eikös se ole jo toteutunut Isisken muodossa. Nuoria miehiä ja naisia matkustaa Euroopasta hirviöiden avuksi tappamaan viattomia.
Ei tämän aloituksen tarkoitus ole miettiä Sarasvuon selviytymistä vaikka se onkin aika hyvä tapa tuoda esiin tappion häpeä ja yritys selvitä menettämättä kasvojaan.
Minä ostin yhdeksänkymmenluvulla remonttipalveluja eräältä konkurssin tehneeltä mieheltä. Otin siten osaa hänen menetykseensä ja autoin selviytymään omalta osaltani häpeästä. Olinko silloin häpeän asiantuntija vai olinko häpeilemätön hyväksi käyttäjä?
En ollut maksoin hyvin.
En taida tietää montaakaan suomalaista yritystä, joka jatkaa voittokulkua vuodesta toiseen ilman alamäkiä. Eilisen päivän voittajat ovat tämän päivän hävijöitä tai päinvastoin jos yrittämistä riittää. Keskisen kyläkaupan menestys taitaa perustua iltapäivä-lehtien skandaalilööppeihin. Kukin taidoillaan ; )
- Supliikkikonsultti
Kauan se tuon Sarasvuonkin kuplan puhkeaminen kesti. Nyt laman pitkittyessä kenelläkään ei ole enää varaa maksaa tyhjästä miljoonia.
- Psykoterapeutitar
Kaikenlaisia elämän opastajia ja parantajia liikkuu hyväuskoisia opastamassa! Kertoiko Sarasvuo luennoillaan rahastaessaan häpeästään? Kertioiko Jalovaara uskonkiihkossaan rahastamisestaan?
Helppo elämä, niin kauan, kun sitä kestää ja sitten alkaa selittelyn aika! Onko vähän turhaa?
Olen paljon miettinyt sitä häpeää elämäni aikana. Tullut siihen tulokseen että kun tuntee häpeä pelkää kohtaavansa itsensä. Pelkää että muut sanoo sen saman minkä itse sanoo itselleen. Kun hyväksyy ne asiat mitkä pelkää, loppu piilottelu ja loppuu häpeä.
- de-meter
Minä taas ajattelen, että jos ihminen tuntee häpeää, hän on ollut jotenkin falski, epärehellinen, itselleen ja/tai muille ja paljastuminen saa tuntemaan häpeää.
Siis aika pitkälle ajattelen samalla tavoin kuin hmp.f.
Paloman viittaus luokkaretkiin paljastaa minusta myös erään merkittävän häpeän lähteen.
Köyhyys ja sen seuraukset aiheuttivat häpeää, saivat tuntemaan, ettei ole muiden veroinen. Ehkä siihenkin häpeään liittyi jonkinlaista epärehellisyyttä, yritti olla "parempi" kuin olikaan kelvatakseen muille. Vaikka luokkaerot ovat näennäisesti kaventuneet, erilaista katsotaan edelleen hiukan vinoon. de-meter kirjoitti:
Minä taas ajattelen, että jos ihminen tuntee häpeää, hän on ollut jotenkin falski, epärehellinen, itselleen ja/tai muille ja paljastuminen saa tuntemaan häpeää.
Paloman viittaus luokkaretkiin paljastaa minusta myös erään merkittävän häpeän lähteen.
Köyhyys ja sen seuraukset aiheuttivat häpeää, saivat tuntemaan, ettei ole muiden veroinen. Ehkä siihenkin häpeään liittyi jonkinlaista epärehellisyyttä, yritti olla "parempi" kuin olikaan kelvatakseen muille. Vaikka luokkaerot ovat näennäisesti kaventuneet, erilaista katsotaan edelleen hiukan vinoon."de-meter"
Jos lapsi ei kykene siihen mihin toiset lapset kykenevät.
On lapsen ja vanhempansa tunnettava syvää häpeää.
Muussakin asiassa kuin luokka-retkessä.
Elämän tarkoitus ei ole tarpeeton tukeminen empaattisten ihmisten rahoilla.
Elämän kehittyminen vaatii häpeää, tuskaa ja turhautumista.
Kuolemaa ja Kammotusta.
Muuten ei uutta hyvää synny.
"Taatana! Emätin! minä vielä teille näytän!"
H.hunksz kirjoitti:
"de-meter"
Jos lapsi ei kykene siihen mihin toiset lapset kykenevät.
On lapsen ja vanhempansa tunnettava syvää häpeää.
Muussakin asiassa kuin luokka-retkessä.
Elämän tarkoitus ei ole tarpeeton tukeminen empaattisten ihmisten rahoilla.
Elämän kehittyminen vaatii häpeää, tuskaa ja turhautumista.
Kuolemaa ja Kammotusta.
Muuten ei uutta hyvää synny.
"Taatana! Emätin! minä vielä teille näytän!"
H.Tarkoitatko että esim. sairaiden ja vammaisten lasten vanhempien on tunnettava häpeää siitä etteivät heidän lapsensa pysty samaan kuin muiden lapset? Että heidän tukemisensa on väärin? Myös rahallinen tuki?
de-meter kirjoitti:
Köyhyys ja sen seuraukset aiheuttivat häpeää, saivat tuntemaan, ettei ole muiden veroinen. Ehkä siihenkin häpeään liittyi jonkinlaista epärehellisyyttä, yritti olla "parempi" kuin olikaan kelvatakseen muille. Vaikka luokkaerot ovat näennäisesti kaventuneet, erilaista katsotaan edelleen hiukan vinoon.Ihminen tuntee häpeää myös silloin kun on pettänyt itsensä ja omat odotuksensa. Sitä ehkä lähinnä hain. Ja siihen kolahtaa suuresti myös se minkä Sarasvuo kirjoitti, että menestystä käyttää peittämään se. Mikä taas saattaa johtaa vielä suurempaan häpeään, kuten Sarasvuollekin teki.
Ihminen voi hävetä ulkonäköään, taustaansa, avioeronsa. Teini-ikäiset häpeää vanhempiaan. Ja vaikein muoto minusta - uhri käy aina häpeän läpi. Mitä nopeammin pystyy puhumaan tapahtuneesta, sen paremmin pääsee tapahtumasta yli. Uskon että monesti asioiden kieltäminen on häpeän hautaaminen. Ite kuljetin sellaista häpeää mukana pari vuosikymmentä, tietämättäni. Kun vihdoin avasin sen luvun, ja kohtasin syyttelyt itseäni kohtaan, tajusin että tätähän mä oon pelännyt koko ajan. Mutta samalla se vapautti mut. Enää asia ei vaivaa. Mun kohdalla ei ollut mistään hirmu suuresta jutusta kyse, voin vain kuvitella mitä ihminen käy läpi jolle sattuu jotain todella pahaa. Kotiväkivalta, pedofilia, sieppaus, joukkoraiskaus.... Toisaalta ei tee edes mieli ajatella niitä, niin kuin joskus sulle kirjoitin tunteiden sallimisesta. On asioita jotka ovat parempia jäädä sallittomattomalle osastolle.prisca kirjoitti:
Tarkoitatko että esim. sairaiden ja vammaisten lasten vanhempien on tunnettava häpeää siitä etteivät heidän lapsensa pysty samaan kuin muiden lapset? Että heidän tukemisensa on väärin? Myös rahallinen tuki?
"prisca"
Älä ole noin yksin-kertainen.
Tietenkään en.
En vain halunut kirjoittaa kolmea sivua, vain eritelläkseni ihmis-ryhmien
vammoja.
Aina jonkun pitää keksiä narinaa.
Kyllä minä kerron suoraan, jos vammaisia mollaan.
H.- Korppis1
hmp.f kirjoitti:
Ihminen tuntee häpeää myös silloin kun on pettänyt itsensä ja omat odotuksensa. Sitä ehkä lähinnä hain. Ja siihen kolahtaa suuresti myös se minkä Sarasvuo kirjoitti, että menestystä käyttää peittämään se. Mikä taas saattaa johtaa vielä suurempaan häpeään, kuten Sarasvuollekin teki.
Ihminen voi hävetä ulkonäköään, taustaansa, avioeronsa. Teini-ikäiset häpeää vanhempiaan. Ja vaikein muoto minusta - uhri käy aina häpeän läpi. Mitä nopeammin pystyy puhumaan tapahtuneesta, sen paremmin pääsee tapahtumasta yli. Uskon että monesti asioiden kieltäminen on häpeän hautaaminen. Ite kuljetin sellaista häpeää mukana pari vuosikymmentä, tietämättäni. Kun vihdoin avasin sen luvun, ja kohtasin syyttelyt itseäni kohtaan, tajusin että tätähän mä oon pelännyt koko ajan. Mutta samalla se vapautti mut. Enää asia ei vaivaa. Mun kohdalla ei ollut mistään hirmu suuresta jutusta kyse, voin vain kuvitella mitä ihminen käy läpi jolle sattuu jotain todella pahaa. Kotiväkivalta, pedofilia, sieppaus, joukkoraiskaus.... Toisaalta ei tee edes mieli ajatella niitä, niin kuin joskus sulle kirjoitin tunteiden sallimisesta. On asioita jotka ovat parempia jäädä sallittomattomalle osastolle.Tuen ajatuksiasi hmp.f, muuten minun on vaikea sisäistää nikkisi, joudun aina tarkistamaan oikeinkirjoituksen ; ) jos häpeän kantaminen sisällä koetaan falskina tunteena eikö se ole juuri se häpeä jonka vuoksi ihminen pettää itseäänkin. Tämä dementerille. Eli samasta asiasta on kysymys. Sitä sanotaan myös itsepetokseksi. Nimitykset vaihtelevat.
hunksz kirjoitti:
"prisca"
Älä ole noin yksin-kertainen.
Tietenkään en.
En vain halunut kirjoittaa kolmea sivua, vain eritelläkseni ihmis-ryhmien
vammoja.
Aina jonkun pitää keksiä narinaa.
Kyllä minä kerron suoraan, jos vammaisia mollaan.
H.On vaikeaa olla moninkertainen, kun olen näin yksinkertainen. En mä sitä häpeä. Mä esitin kysymyksen johon vastasit vähättelevästi, etkä takuulla häpeä.
- erästeistä
Kun on oma itsensä parhaalla tavalla tavalla, itse on itsensä paras tuntija.
Otin itselleni aikaa nyt pääsiäissunnuntaiaamuna kunmuut vielä nukkuvat ja luin tuon artikkelin. Kokonaisuudessaan. En tunnista mitään noista ajatuksista häpeästä jotka Sarasvuota vaivaavat, mutta aika on karsee tyyppi ja ego on mahtava: kaikki pyörii hänen itsensä ja hänen tuntemuksiensa ympärillä. Narsismia? Vallankäyttöä, teennäistä itsessääliä, julkisuuden hakua. Juuri toi miten hän testaa oman valtansa rajoja reportteriin on todella luotaantyöntävää.
Mutta tarkoitus ei kai ollutkaan puhua Sarasvuosta ja tästä artikkelista.vaan häpeästä motivaatiotana menestykseen. Tai itsetutkisteluun. Harvat meistä heräävät joka aamu miettimään mitähäntaas voisi tänään hävetä että tienaisin enemmän rahaa? Että minusta tulisi parempi, voimakkaampi, vaikuttavampi ihminen?
Kaikkihan me olemme joskus koenneet tilapäistä häpeää jostain mokasta jonka olemme tehneet. Tuollainen syntymähäpeä on kai kuitenkin harvinaista. Mitä siitä sitten jos jaettiin mutsin kaa sanomalehtiä jossain hienommassa kaupunginosassa? Ei kai se olisi minulle aiheuttanut häpeää, vaan ehkä motivaatiota yrittää enemmän koulussa, opiskella pitemmälle (tyypillistä kuuskytluvun sosiaaliliberaalista ajatusta että opiskelu avaisi kaikki ovet ja tekisi luokkamatkan mahdolliseksi: tottahan se osittain on kuitenkin että näin tapahtui). Oliskohan niin että sukupolvemme unohti opettaa OMILLE lapsilleen niitä arvoja joihin me itse uskoimme: että raha ei ratkaise, köyhyys ei ole häpeä, luokkaretki (klassresa) on mahdollinen ja on tärkeämpää olla valistunut kuin rikas?- Korppis1
Muuten yksi asia jota haluan korostaa häpeän tunteesta keskustellessa. Kuten Sarasvuokin kirjoitti "jotkut ihmiset" eivät siis kaikki koe häpeää samalla tavalla.
Jos lapsena on ollut niukkaa se on joidenkin ihmisten motiivina ollut antaa lapsilleen paremmat lähtökohdat. Kuitenkin usein saa lukea kuinka tiukilla oltiin kun lapset olivat pieniä. Olikohan se tuloksellista rehkimistä, lapsuuden häpeät eivät häviä annetun ilmaisen opiskelun mahdollisuutena. Silloin lapsen herkimpinä kehitysaikoina on kerätty varallisuutta, jotta lapset pääsisivät helpommalla, ilman sitä omaa kokemaa häpeästä elää köyhässä kodissa.
En ole koskaan elänyt köyhyydessä eikä äitini juossut jakamassa lehtiä. Meillä oli maalaistalo kaupungissa ja äitillä oli lehmiä. Hän myi maitoa ja kanalan kananmunia, joilla ansaitsi omaa rahaa isän tehdessä työtä kodin ulkopuolella.
Koin vihana ja häpeänä kun eräs poika murrosiässä ollessani sanoi minulle. "Mikä sinäkin luulet olevasi, isäsi ajoi paskaa hevosella". Minä isän tyttö suivainnuin pahasti hyvä, että en lyönyt tätä parempanan ihmisenä itseään pitävää työläisen poikaa. Meillä oli maalaistalo ja luonnollisesti isä ajoi joskus paskaa, mutta ei työkseen. Isäni oli boheemi luonne, joka ei vaatteilla koreillut.
Valistus miten ja mistä sitä ammennetaan? Valistusta saadaan kotoa. Kotoa imetään poliittinen maailmankuva. Jos kuten meillä kotona oli poliittinen maailmankuva hyvin laaja. Se antoi pohjan, että meitä ei sidottu määrättyyn ideologiaan aikuiseksi kasvatessamme.
Uskon, että ihmisen poliittinen kanta muokkaa ns. maailmankatsomusta. Vasemmistolla on erilaiset kuvat valistuneisuudesta kuin keskustalla, vihreillä tai persuilla jne. Vihreät ja vasemmistolaiset pitävät itseään valistuneina yrittäessään vastustaa maailman muuttumista ja kapitalistien häpeämättömyyttä.
Mistä häpeästä vastustus kertoo? Ehkäpä siitä, että ei olla kasvettu sisään yhteiskuntaan missä eletään. Ei herätty siihen todellisuuteen, että ollaan ulkona omista juurista, köyhästä menneisyydestä ja alkuperäisesta kulttuurista. Korppis1 kirjoitti:
Muuten yksi asia jota haluan korostaa häpeän tunteesta keskustellessa. Kuten Sarasvuokin kirjoitti "jotkut ihmiset" eivät siis kaikki koe häpeää samalla tavalla.
Jos lapsena on ollut niukkaa se on joidenkin ihmisten motiivina ollut antaa lapsilleen paremmat lähtökohdat. Kuitenkin usein saa lukea kuinka tiukilla oltiin kun lapset olivat pieniä. Olikohan se tuloksellista rehkimistä, lapsuuden häpeät eivät häviä annetun ilmaisen opiskelun mahdollisuutena. Silloin lapsen herkimpinä kehitysaikoina on kerätty varallisuutta, jotta lapset pääsisivät helpommalla, ilman sitä omaa kokemaa häpeästä elää köyhässä kodissa.
En ole koskaan elänyt köyhyydessä eikä äitini juossut jakamassa lehtiä. Meillä oli maalaistalo kaupungissa ja äitillä oli lehmiä. Hän myi maitoa ja kanalan kananmunia, joilla ansaitsi omaa rahaa isän tehdessä työtä kodin ulkopuolella.
Koin vihana ja häpeänä kun eräs poika murrosiässä ollessani sanoi minulle. "Mikä sinäkin luulet olevasi, isäsi ajoi paskaa hevosella". Minä isän tyttö suivainnuin pahasti hyvä, että en lyönyt tätä parempanan ihmisenä itseään pitävää työläisen poikaa. Meillä oli maalaistalo ja luonnollisesti isä ajoi joskus paskaa, mutta ei työkseen. Isäni oli boheemi luonne, joka ei vaatteilla koreillut.
Valistus miten ja mistä sitä ammennetaan? Valistusta saadaan kotoa. Kotoa imetään poliittinen maailmankuva. Jos kuten meillä kotona oli poliittinen maailmankuva hyvin laaja. Se antoi pohjan, että meitä ei sidottu määrättyyn ideologiaan aikuiseksi kasvatessamme.
Uskon, että ihmisen poliittinen kanta muokkaa ns. maailmankatsomusta. Vasemmistolla on erilaiset kuvat valistuneisuudesta kuin keskustalla, vihreillä tai persuilla jne. Vihreät ja vasemmistolaiset pitävät itseään valistuneina yrittäessään vastustaa maailman muuttumista ja kapitalistien häpeämättömyyttä.
Mistä häpeästä vastustus kertoo? Ehkäpä siitä, että ei olla kasvettu sisään yhteiskuntaan missä eletään. Ei herätty siihen todellisuuteen, että ollaan ulkona omista juurista, köyhästä menneisyydestä ja alkuperäisesta kulttuurista.Jotenkin jäi mieleen kuva että olet käsittänyt jotain väärin. En oikein osaa sanoa mitä muuta mutta ajatuksesi "valistuksesta" ovat ainakin jotenkin vaikeasti hahmotettavia. Valistus, "enlightment" ei ole mielestäni poliittinen termi eikä sitä käytetä muuten kuin filosofisena argumenttina, kun halutaan puhua yhteiskunnallisesta kehityksestä ja nimenomaan uudistumisesta järkeen ja rationalismiin perustuen.
Vihreät ja vasemmistolaiset, suurin osa liberaaleista (kouluväki on ehkä yliedustettuina näissä maailmankatsomuksissa ja/tai ideologioissa) ovat NIMENOMAAN edistyksen, kehityksen ja uudistuksen kannalla (vr. olettamuksesi että vasemmisto tai vihreät yrittävät estää maailman muuttumisen). Äärioikeisto ja erityisesti persut taas vastustavat "maailman muuttumista ja haluavat mielellään palata vanhaan maailmanjärjestykseen missä köyhät ja palkolliset tiesivät paikkansa.
Suomalainen yhteiskuntakehitys perustuukin pitkälti juuri tähän luokkaretkeen: ilmainen koulutus ja se että piikojenkin ja renkien lapset saivat hankittua itselleen ammatin ja koulusivistyksen perustuu juuri tähän valistuksen(kansanvalistuksen) voittokulkuun, jopa maaseudulla ja korven kätköissä.
Sarasvuota en voisi varmaan kuunnella tai katsella viitätoistaminuuttia kauempaa voimatta huonosti. Narsismi ja öykkärimäinen asenne muihin ihmiseen on sen verran häiritsevää. Minä häpeäisin jos olisin jotenkin ihastunut hänen omituisiin juttuihinsa.Paloma.se.co kirjoitti:
Jotenkin jäi mieleen kuva että olet käsittänyt jotain väärin. En oikein osaa sanoa mitä muuta mutta ajatuksesi "valistuksesta" ovat ainakin jotenkin vaikeasti hahmotettavia. Valistus, "enlightment" ei ole mielestäni poliittinen termi eikä sitä käytetä muuten kuin filosofisena argumenttina, kun halutaan puhua yhteiskunnallisesta kehityksestä ja nimenomaan uudistumisesta järkeen ja rationalismiin perustuen.
Vihreät ja vasemmistolaiset, suurin osa liberaaleista (kouluväki on ehkä yliedustettuina näissä maailmankatsomuksissa ja/tai ideologioissa) ovat NIMENOMAAN edistyksen, kehityksen ja uudistuksen kannalla (vr. olettamuksesi että vasemmisto tai vihreät yrittävät estää maailman muuttumisen). Äärioikeisto ja erityisesti persut taas vastustavat "maailman muuttumista ja haluavat mielellään palata vanhaan maailmanjärjestykseen missä köyhät ja palkolliset tiesivät paikkansa.
Suomalainen yhteiskuntakehitys perustuukin pitkälti juuri tähän luokkaretkeen: ilmainen koulutus ja se että piikojenkin ja renkien lapset saivat hankittua itselleen ammatin ja koulusivistyksen perustuu juuri tähän valistuksen(kansanvalistuksen) voittokulkuun, jopa maaseudulla ja korven kätköissä.
Sarasvuota en voisi varmaan kuunnella tai katsella viitätoistaminuuttia kauempaa voimatta huonosti. Narsismi ja öykkärimäinen asenne muihin ihmiseen on sen verran häiritsevää. Minä häpeäisin jos olisin jotenkin ihastunut hänen omituisiin juttuihinsa.On luonnollista, että tunnet minun käsittäneen väärin koska ajattelemme tämän päivän politiikasta erilailla. En suinkaan sukeltanut valistuksen alkulähteille vaan kirjoitin siitä valistuksesta "elämän ohjeistuksesta" jota me saimme omassa lapsuudessa. Siitä kuinka avoimesti kussakin perheessa yhteiskunnan asioita keskusteltiin.
Valistus oli 1700-luvun jälkipuoliskon eurooppalainen aatevirtaus, joka korosti muun muassa järjen ja tiedon merkitystä."
Empä usko persujen poliittisen linjan olevan köyhiä ja palkollisia vastaan. Vasemmistoliiton puheenjohtajakin asuu vähävaraisille tarkoitetussa omistuosakkeessa Helsingissä. Siis edustanevat tavallisia työläisiä ja vähävaraisia.
Kepu taas maalaisia ja uskovaisia. Oikeisto yritysmaailmaa. Vihreät edustavat eli vastustavat atomivoimaa ja Pohjoisten merialueiden luonnonvarojen hyväksikäyttöä jne Kristilliset jumaloppejaan jne.
Uskon, että et voisi kuunnella häntä. Minä taas tykkään erilaisten ihmisten tuomista erilaisista haasteista. Mielestäni erilaisia näkökantoja ei kannata heittää romukoppaan vaan niitä voi mutustella. Ei kaikkea tarvitse todesta ottaa, joissakin Sarasvuon lauseista huokuu myös erilaisia huumorin muotoja esim. itseironia.
- bessie-
Sarasvuo se hankkii aina vain lisää häpeämisen aihetta sekavilla lööpereillään, ja sitten taas häpeillään ja selitellään ja selitellään häpeillään...
Terve häpeän tunne on yksi laumassa elävien sisäänrakennetuista selviytymiskeinoista, sen tuntemista ei voi estää ja miksi pitäisikään? Heikoilla on se jossa omat virheet eivät aiheuta häpeän tunnetta ollenkaan, ja myös ne jotka häpeää tuntevat mutta eivät pysty tunnettaan muille näyttämään.
Sinun konsonanttilukihäiriösi vai mikä se nyt olikaan, 'kuuluukin' aiheuttaa sinussa häpeän tunnetta, sehän on ihan luonnollinen tunne.- Korppis1
Puhut itseasiassa ihan samasta asiasta kuin Sarasvuokin.
- bessie-
Korppis1 kirjoitti:
Puhut itseasiassa ihan samasta asiasta kuin Sarasvuokin.
Tietenkin puhuin, häpeästähän tässä ketjussa on tarkoitus keskustella...
Kirjoitat toisaalla mm. näin: "Oudoksuin ensin Sarasvuon vertauksia, mutta mitä useammin luin vertauksia menneeseen ja tähän aikaan sitä vahvemmaksi nousi tietoisuus siitä, että häpeän kautta ihminen menestyy jos on henkisiä aineksia menestyä."
Pitäisi kai määritellä mitä tarkoitetaan menestymisellä? En silti ymmärrä, miksi häpeässä piehtaroimisen kautta pitäisi kulkea. Ellei ole mitään hävettävää niin ei ole, ja jos on henkisiä aineksia menestyä niin mihin siinä vielä häpeää tarvittaisiin?!
Suurimmalla osalla ihmisistä on sen verran 'henkisiä aineksia', että osaa ja haluaa elää ja toimia niin ettei tarvitse JÄLKEEN PÄIN hävetä. Aina se ei onnistu sillä täydellisiä emme ole eikä meidän tarvitsekaan. Jokainen nolostuu joskus ja yleensä muut taas reagoivat nopeasti ja auttavat selviämään tilanteesta.
Puhutaan nyt sitten suuremmista häpeän tunteista tai pienistä nolostumisista, ja siis nimenomaan omien virheiden tai 'virheiden' aiheuttamista, niin ne ovat niin luonnollinen reaktio jota ei oikeastaan tarvitsisi selitellä.
- eppu2
Sarasvuo häpeää, kun rahat ei riitä. Lexus, saari, 100 000kk konttorin vuokra jne...
Tuo 100 000 riittäisi useimmille ihmisille moneksi vuodeksi.
Mutta tuota häpeä-juttua pohdin tuolla päivälenkilläni.
Paljonti häpeän tunteen kokeminen liittyy kulttuuriin ja aikaan.
Lämpimissä maissa jotkut heimot ovat lannevaatteissaan, heille se jokapäiväistä ja luonnollista.
Jos minä menisin ruokakauppaan joku lappu v:n edessä, taitaisi tulla piipaa-auto alta aikayksikön ja sitähän häpeäisi koko suku.
Kun tämä sukupolvi oli nuori, ei tullut mieleenkään keekoilla lehtien palstoilla nakuna. Se olisi ollut kauhea häpeä.
Nykyihmiset suorastaan jonottaa päästäkseen johonkin tosi-TV:n vähissä tai ilman vaatteita.
TV:ssä näytettiin joskus jostain USA:n osavaltiosta, kun oikeus oli määrännyt jonkun kulkemaan lappu kaulassa, missä oli ilmoitettu hänen rikoksensa. Rangaistus perustui häpeän tuntemiseen.- Miksiolisipitänyt
Tästä jutusta juolahti mieloseen se entinen työkaveri, jonka mielestä minun olisi pitänyt hävetä hirrrveästi kun jeppe otti ajokortin hyllylle huilaamaan. Itseäni olisi naurattanut jos ei olisi ketuttanut niin maan perusteellisesti moinen idioottimaisuus. Ei mitään suhteellisuudentajua; muutama kerta kaupunkirajoituksilla (40) noin viittäkymppiä.
- Korppis1
Miksiolisipitänyt kirjoitti:
Tästä jutusta juolahti mieloseen se entinen työkaveri, jonka mielestä minun olisi pitänyt hävetä hirrrveästi kun jeppe otti ajokortin hyllylle huilaamaan. Itseäni olisi naurattanut jos ei olisi ketuttanut niin maan perusteellisesti moinen idioottimaisuus. Ei mitään suhteellisuudentajua; muutama kerta kaupunkirajoituksilla (40) noin viittäkymppiä.
Koska koet kaverisi huomautuksen naurettavana on kysymys peitetystä häpeästä. Useaan otteeseen rikoit lakia ja pidit sitä sinulle oikeutettuna kunnes menetit ajokorttisi. Etkä senkään jälkeen ymmärtänyt ylimielistä suhdettasi häpeään. Sitä paitsi 40 nopeusrajoituksella 50 nopeutta ajava tuskin menettää ajokorttia.
- Mitä_muuta_et_tiedä
Jooo, oli se naurettavaakin, mutta enemmän sellainen ahtaus ihmetyttää.
En pidä itseäni kriminaalina ja lainlaatijoita tapaus pani kunnioittamaan yhä ja aina vain vähemmän. Että sillä pelleporukalla ei ole parempia ja tärkeämpiä tehtäviä kuin rustata sääntö, että jos vuoden sisällä jää kiinni x kolme (3) ylinopeudesta, niin kortin menettää kotvaksi (= 1 kk). Eikä mikään relevantti oikea syy voi sitä sääntöä muuksi muuttaa. Ei edes ihmisen vaikea työmatka ilman omaa autoa. Täysiä sekopäitä niin lainlaatijat kuin virkavaltakin, jonka on pakko panna täytäntöön, kun pellet päättävät.
- Enhäpeämitään
Jos lainaukset ovat Sarasvuon suusta, niin hän lienee seonnut omaan sukkeluuteensa. Ei pitäisi pohtia yksinkertaisia asioita liian monimutkaisen kautta. En pidä itseäni hirviönä vaikka en häpeile.
Häpeän tunne on kyllä tuttu tunne lapsuusajoilta, mutta omasta mielestäni aikuiseksi kasvanut ihminen osaa panna sellaisen tunteen sinne minne se kuuluu; kankkulan kaivoon. Häpeä ei kuulu niihin tunteisiin jotka kasvattaisivat tai jalostaisivat mitenkään, siksi sitä ei kannata kantaa mukana rasittamassa kulkua.
Sitten on vielä ne tyypit, jotka myötähäpeävät. Mitä se kertoo? Toisten puolesta asioitten häpeäminen on osoitus ahtaasta ajattelumaailmasta, kiristävästä pannasta pään ympärillä ja oman karsinan rajojen pienuudesta. Mielestäni Sarasvuo on tienannut sievoisen omaisuuden kertomalla itsestäänselvyyksiä.
En ole perehtynyt hänen tuotantoonsa lähemmin.- Korppis1
Ei hän mikään keskiverto ole. Konfferenssisalit olivat hyvinä aikoina täynnä kun hän luennoi. Päivälehdet kertoivat tyytyväisistä kuuntelijoista, jotka olivat valmiita maksamaan luennoista kohtuu suuret sisäänpääsymaksut. Eihän sellainen ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa itsestäänselvyyksistä. Ja onko asiat itsestäänselviä, ei minusta sillä me tarvitsemme aivojumppaa, joka pyörittelee asioita monelle kantille. Se on lähes samaa kuin eläkeläisten sanaristikoiden ratkominen pitää aivot virikkeelisinä
"hilma-maria"
Tyhmyyttään ei pidä osoittaa jälkeen-päin arvostelemalla.
Tyhmyys pitä asettaa koetukselle jo alussa.
Muista tämä jatkossa.
H.- sarasvuolta
hunksz kirjoitti:
"hilma-maria"
Muista tämä jatkossa.
H.Tyhmä, arvostelit toista.
Muista jatkossa tämä. sarasvuolta kirjoitti:
Tyhmä, arvostelit toista.
Muista jatkossa tämä."sarasvuolta"
Arvostelin ketä?
H.hunksz kirjoitti:
"hilma-maria"
Muista tämä jatkossa.
H.:) Oliko tämä minulle? En ole koskaan oppinut ymmärtämään missä vaiheessa olisi sopivaa osoittaa tyhmyytensä. On minulla muitakin heikkouksia.
- mitätuosta
Ei Sarasvuo ole poikkeus, sattuu olemaan hyvin esillä sempä takia heidän edesottamuksiaan media tuo esiin.
- Korppis1
On ollut kaunis ja aurinkoinen pääsiäispäivä. Päivitin facebookin. "En paistanut hanhea, emme syöneet mämmiä, emmekä munia. Hengailimme aurinkoisessa Leidenissä."
Päivitykselläni otin kantaa niihin herttaisiin kuviin, joita facebookiin postattiin katetuista pääsiäislounaista ja illallisista ja ylistettiin perheen kanssa vietetyistä onnen hetkistä."
Samaan aikaan älykännykkääni tuli Itla-sanomien vai liekö ollut Iltalehden uutispäivitys siitä kuinka pääsiäispyhät saavat ihmiset turhautumaan kun mitään ei tapahdu ja ei ole tekemistä. No, se siitä ja asiaan.
Nyt on pakko antaa plussaa Hunksille, jonka kommentti oli paras tähänasitisista.
Tykkään kovasti Sarasvuon tyylistä käsitellä häpeää.
Häpeämättömyys onko se Itsensä esiintuontia ja tosten hyväksikäyttämistä? Jos häpeämättömyys on väärin silloin kaikki menestykseen nousseet henkilöt ovat väärintekijöitä.
Oudoksuin ensin Sarasvuon häpeän vertauksia, mutta mitä useammin luin vertauksia menneeseen ja tähän aikaan sitä vahvemmaksi nousi tietoisuus siitä, että häpeän kautta ihminen menestyy jos on henkisiä aineksia menestyä.
Häpeä auttaa haluun pyrkiä parenpaan. Nyt ei hävetä, mutta nukuttaa, päivä ulkoilmassa on tehnyt tehtävänsä.Ei se häpeä aina auta parempaan. Se saattaa myös estää asioihin tarttumiseen. Häpeä voi painaa asioita niin syvälle sun mieleen, ja niin kauaksi aikaa että saatat unohtaa ne sinne. Ja sieltä ne vaikuttaa sinuun, eikä sinulla ole hajuakaan miksi teet niin kuin teet, koska et halua kohdata sitä häpeää. Elät niin kuin mitään ei koskaan tapahtunut, vaikka sitä ei voi tehdä tekemättömäksi.
Sarasvuo taitaa tuntea vain julkisen häpeän sekä pienen häpeän. Vähän tuohtunut olen siitä että häpeä onkin hyvä asia hänen mielestään. Mutta näenhän mä että joskus onkin hyvä asia, omatunto joka puhuu. Ja hyvä että meillä on omatunto. Mutta ei se häpeä aina hyvästä ole :/- Korppis1
hmp.f kirjoitti:
Ei se häpeä aina auta parempaan. Se saattaa myös estää asioihin tarttumiseen. Häpeä voi painaa asioita niin syvälle sun mieleen, ja niin kauaksi aikaa että saatat unohtaa ne sinne. Ja sieltä ne vaikuttaa sinuun, eikä sinulla ole hajuakaan miksi teet niin kuin teet, koska et halua kohdata sitä häpeää. Elät niin kuin mitään ei koskaan tapahtunut, vaikka sitä ei voi tehdä tekemättömäksi.
Sarasvuo taitaa tuntea vain julkisen häpeän sekä pienen häpeän. Vähän tuohtunut olen siitä että häpeä onkin hyvä asia hänen mielestään. Mutta näenhän mä että joskus onkin hyvä asia, omatunto joka puhuu. Ja hyvä että meillä on omatunto. Mutta ei se häpeä aina hyvästä ole :/Ei tietenkään aina. Mikä olisi aina hyväksi ei mikään. Ymmärsin asian toisin ei hän häpeää hyvänä pitänyt vaan hyvänä renkinä auttaa yli häpeän tunteesta. Voimme kutsua omaksitunnoksi sitä tunnetta jossa pohdimme, onko tämä oikein tai väärin. Häpeäkin voidaan poistaa ymmärtämällä sen olevan turha väärä tunne. Jos en voi muuttaa sitä tosiasiaa, että sekoitan konsonantit on helpottavaa päästä irti sen tuomasta häpeästä hyväksymällä se osana minua. Kun joku heittää piikin kirjoitusvirheistäni se on kuin näkövammaista tökittäisiin, yrittäisit edes nähdä.
- eppu2
Korppis1 kirjoitti:
Ei tietenkään aina. Mikä olisi aina hyväksi ei mikään. Ymmärsin asian toisin ei hän häpeää hyvänä pitänyt vaan hyvänä renkinä auttaa yli häpeän tunteesta. Voimme kutsua omaksitunnoksi sitä tunnetta jossa pohdimme, onko tämä oikein tai väärin. Häpeäkin voidaan poistaa ymmärtämällä sen olevan turha väärä tunne. Jos en voi muuttaa sitä tosiasiaa, että sekoitan konsonantit on helpottavaa päästä irti sen tuomasta häpeästä hyväksymällä se osana minua. Kun joku heittää piikin kirjoitusvirheistäni se on kuin näkövammaista tökittäisiin, yrittäisit edes nähdä.
Sitä en jaksa ymmärtää, miksi pitäisi tuntea häpeää, jostain sellaisesta, kuin konsanattien sekoittamisesta tai muusta vastaavasta.
Minä näen niin, että häpeä sytyy siittä, että on tehnyt jotain tyhmää, jonka olisi voinut jättää tekemättä ja myöhemmin huomaa asian.
Tai siittä, että on asia jolle olisi voinut edes yrittää tehdä jotain, jotta asia olisi paremmalla tolalla, vaan ei ole viitsinyt, antanut mennä vaan. eppu2 kirjoitti:
Sitä en jaksa ymmärtää, miksi pitäisi tuntea häpeää, jostain sellaisesta, kuin konsanattien sekoittamisesta tai muusta vastaavasta.
Minä näen niin, että häpeä sytyy siittä, että on tehnyt jotain tyhmää, jonka olisi voinut jättää tekemättä ja myöhemmin huomaa asian.
Tai siittä, että on asia jolle olisi voinut edes yrittää tehdä jotain, jotta asia olisi paremmalla tolalla, vaan ei ole viitsinyt, antanut mennä vaan.Joskus erilaisuus oli lapsissa erittäin tuomittavaa, yritettiin kitkeä vasenkätisyyttä, esim. Voin hyvin kuvitella että aikoinaan ennen kuin lukihäiriötä tunnettiin edes, se on ollut niin outo ilmiö että on synnyttänyt häpeää.
Olen huomannut että vääryydet jotka tapahtuu lapsuudessa tai teini-ikäisenä jolloin minäkuva syntyy, istuvat erityisen syvällä ja sitkeässä. Lapsi ei osaa käsitellä niitä ja liittää ne minäkuvaan, sitten ne unohtuu ja saattavat jäädä sinne ikuisiksi ajoiksi.hmp.f kirjoitti:
Joskus erilaisuus oli lapsissa erittäin tuomittavaa, yritettiin kitkeä vasenkätisyyttä, esim. Voin hyvin kuvitella että aikoinaan ennen kuin lukihäiriötä tunnettiin edes, se on ollut niin outo ilmiö että on synnyttänyt häpeää.
Olen huomannut että vääryydet jotka tapahtuu lapsuudessa tai teini-ikäisenä jolloin minäkuva syntyy, istuvat erityisen syvällä ja sitkeässä. Lapsi ei osaa käsitellä niitä ja liittää ne minäkuvaan, sitten ne unohtuu ja saattavat jäädä sinne ikuisiksi ajoiksi.Olen suorittanut kansalaiskoulun. Keskikoulun ja iltalukion ilman ongelmia. Ei kukaan huomautellut minulle ei ollut syytä koska kommunikoin enempi suullisesti kuin kirjallisestai nuoruusvuosinani. Ylioppilaskirjoitus meni kerralla läpi. Kuuntelussa pärjäsin täysillä, mutta kirjallinenesitys ontui. Vasta Kauppaopistossa tajusin jotain olevan pielessä en saanut ruotsin- enkä englannin kielen kirjallisia kokeita läpi. Englannin kielen opettajani huomasi vaikeuteni ja järjesti minulle ajan kielitesteihin. Puhuinhan molempia kieliä sutkot hyvin.
Olin siis yli kolmekymppinen kun sain testien tuloksen ja synninpäästön epäonnistumisilleni kirjallisessa esityksessa. En siis kärsi lapsuuden häpeästä, mutta laitoin tuon lukihäiriöni ikään kuin proavaksi esimerkiksi, jolla ei liene mitään tekemistä häpeän tunteitteni kanssa.korpikirjailija kirjoitti:
Olen suorittanut kansalaiskoulun. Keskikoulun ja iltalukion ilman ongelmia. Ei kukaan huomautellut minulle ei ollut syytä koska kommunikoin enempi suullisesti kuin kirjallisestai nuoruusvuosinani. Ylioppilaskirjoitus meni kerralla läpi. Kuuntelussa pärjäsin täysillä, mutta kirjallinenesitys ontui. Vasta Kauppaopistossa tajusin jotain olevan pielessä en saanut ruotsin- enkä englannin kielen kirjallisia kokeita läpi. Englannin kielen opettajani huomasi vaikeuteni ja järjesti minulle ajan kielitesteihin. Puhuinhan molempia kieliä sutkot hyvin.
Olin siis yli kolmekymppinen kun sain testien tuloksen ja synninpäästön epäonnistumisilleni kirjallisessa esityksessa. En siis kärsi lapsuuden häpeästä, mutta laitoin tuon lukihäiriöni ikään kuin proavaksi esimerkiksi, jolla ei liene mitään tekemistä häpeän tunteitteni kanssa.Ok, ymmärretty. Siskon poikaa käsiteltiin kuin hidasälyistä koulussa lukihäiriönsä takia, eikä siitä ole kuin 20 vuotta, jos sitäkään. On mahtanut olla vielä vaikeampaa joskus ennen, varsinkin jos häiriö oli vakavampi. Sinähän kuitenkin myös kirjoitat todella hyvin, ei ole sen enempää kirotusvirheitä kuin vikkeläsormisellakaan :)
- eivoiollatotta100
Siis oikeastiko joku uskoo saarnaaja Sarasvuon oppeihin. Hän yhdistelee eri filosofien ajatuksia ja tutkimuksia ja on sitten niin tietävinään. Hänhän on ihan pelle.
Onhan se aikamoinen provosoija :) Mutta minusta yhteiskunnassa on paikkansa hänelle, ihan hyvä että joku ravistaa välillä. Jos hän sua ärsyttää, niin ehkä sun pitää kaivaa vähän omaa napaa ja miettiä miksi? Miksi hän tuohduttaa sua niin pahasti, mihin hän koskee.
- Setoimihyvin
Miten niin pelle? Sarasvuo on joskus alkuaikoinaan puhunut ajatuksen voimasta, jolla voi tehdä ja toteuttaa kaikenlaista, estää esim. sairastumisen. Niinpä kokeilin; kaikki muut olivat loppuvuodesta Joulun alla flunssataudissa sekä kotona että työpaikalla, mutta itse päätin, että minä en aio sairastua, koska sitten perheelle ei tule Joulua. Enkä sairastunut - kuin vasta sitten, kun lopetin ajattelemasta asiaa kun kaikki oli valmista. Joulunpyhät kuluivat petin pohjalla.
- Viatonsivullinen
Sarasvuon tilaisuudessa olen ollut kuuntelemassa, en muista oliko koko työpaikka vai ainoastaan halukkaat, liput oli kalliit, muistaakseni itse maksettiin liput. Hän oli hyvin otteessaan pitävä esiintyjä, loistava näyttelijä, se mitä hän puhui jäi jotenkin sivuseikaksi. Hän puhui nopeasti, tiivistä asiaa.
Viimekesänä kuuntelin radiosta hänen juttujaan, minusta hän puhuu ääneen
sitä mitä me kaikki ajattelemme, siis vain ajattelemme, emme sano ääneen.
Nyt hän puhuu häpeästä, taas siitä jota vain meidän mielessä liikkuu mutta
emme puhu siitä estradeilla, se on se juju, minun mielestäni.
Ihmisen sisintä hän vaan paljastaa, taitava omassa lajissaan.
Kumpa minäkin lausuisin proosaani yhtähyvin, olisin mestari.- korppis1
Juuri näin pääsemme tekemään sisäistä suursiivousta hän antaa virikkeitä ;)
- Viatonsivullinen
korppis1 kirjoitti:
Näin siinä taitaa tapahtua. Aikamoinen oivallus häneltä. Kestääkö hän,
tosi rohkea ihminen. Onko tämä pyhä syypää, mutta Jeesus tulee mieleen? - bessie-
korppis1 kirjoitti:
Toivottavasti kirjoitatte lisää, jahka kun saatte nuppinne siivottua.
Lopputulos on varmaan todella hohtava ja valoisa kun noin pätevän ja rohkean asiantuntijan antamilla virikkeillä laitatte menemään putputsblank. - ent.siivoojaparka
bessie- kirjoitti:
Lopputulos on varmaan todella hohtava ja valoisa kun noin pätevän ja rohkean asiantuntijan antamilla virikkeillä laitatte menemään putputsblank.Plus plus plus..., bessie.
Olen aina yhtä ymmärtämätön kaiken itsetutkistelun suhteen. Mikä sellaisen päämäärä oikein on? Onko sen oman napansa tarkastelun tarkoitus muokata itsensä hyväksyttäväksi toisten silmissä ja muokkautua yleisen käsityksen mukaiseksi hyväksi ihmiseksi? Vai mikä? bessie- kirjoitti:
Lopputulos on varmaan todella hohtava ja valoisa kun noin pätevän ja rohkean asiantuntijan antamilla virikkeillä laitatte menemään putputsblank.Mulle tämä nupin siivous taitaa jäädä ikuisuusprojektiksi, ei taida tulla valmista. Ja tahdon tänne vilpittömästi sanoa, että ilman tätä jatkuvaa siivousta sekoaisin, tai olisin seonnut. Ja mielelläni vertaan kokemuksiani muiden ihmisten kanssa. Ei se tarkoita että pidän itseäni mitenkään parempana ihmisenä, mutta en mä huonompikaan ole. Erilainen vain. Jos joku ei kestä tämänlaista erilaisuutta, niin voihan silloin pysyä erossakin. Antaa tilaa. Yksi tämän palstan ärsyttävimmistä piirteistä on, että tehdään ivallisia kommentteja toisten kustannuksella. Kunnioitus toisiin ihmisiin, erilaisuuksiin, ja heidän elettyyn elämään loistaa poissaolollaan.
Siivoajalle, nuppini siivouksen päämäärä on mielenrauhan saavuttaminen. Ihan samantekevää mitä muut ajattelee, kunhan itse hyväksyisi itsensä. Elämä on niin paljon helpompaa niin.hmp.f kirjoitti:
Mulle tämä nupin siivous taitaa jäädä ikuisuusprojektiksi, ei taida tulla valmista. Ja tahdon tänne vilpittömästi sanoa, että ilman tätä jatkuvaa siivousta sekoaisin, tai olisin seonnut. Ja mielelläni vertaan kokemuksiani muiden ihmisten kanssa. Ei se tarkoita että pidän itseäni mitenkään parempana ihmisenä, mutta en mä huonompikaan ole. Erilainen vain. Jos joku ei kestä tämänlaista erilaisuutta, niin voihan silloin pysyä erossakin. Antaa tilaa. Yksi tämän palstan ärsyttävimmistä piirteistä on, että tehdään ivallisia kommentteja toisten kustannuksella. Kunnioitus toisiin ihmisiin, erilaisuuksiin, ja heidän elettyyn elämään loistaa poissaolollaan.
Siivoajalle, nuppini siivouksen päämäärä on mielenrauhan saavuttaminen. Ihan samantekevää mitä muut ajattelee, kunhan itse hyväksyisi itsensä. Elämä on niin paljon helpompaa niin.Tuollainen toisen ominaisuuksien tai vaikkapa "nupin siivouksen" pilkkaaminen on ylemmyyden osoittamista, "että sä tarvitset sitä, en mä vaan, kun olen niin paljon parempi" kaikin puolin.
Täällä ei anneta tilaa eikä haluta ymmärtää erilaisuuksia, korostetaan vain omaa erinomaisuutta toisia alas painamalla.
Siksi harvoin tuon esiin mitään mikä koskettaa ja käsittelee itseäni, säästyy monilta ikäviltä kommenteilta.prisca kirjoitti:
Tuollainen toisen ominaisuuksien tai vaikkapa "nupin siivouksen" pilkkaaminen on ylemmyyden osoittamista, "että sä tarvitset sitä, en mä vaan, kun olen niin paljon parempi" kaikin puolin.
Täällä ei anneta tilaa eikä haluta ymmärtää erilaisuuksia, korostetaan vain omaa erinomaisuutta toisia alas painamalla.
Siksi harvoin tuon esiin mitään mikä koskettaa ja käsittelee itseäni, säästyy monilta ikäviltä kommenteilta.Niin on, ainakin luetaan toisten viestejä tosi negatiivisesti, ikään kuin että mihin vois tarttua riepotellakseen. Täällä tehdään välillä taidetta ivallisten kommenttien heitosta, kuka on sukkelammin poikkiteloin. Ystävällisyys on katoava luonnonvara, ja kiltteys koetaan merkkinä heikkoudesta, perseennuolemisena. No ei kaikki toimi näin.
Ite riepottelen itteäni pitkin palstoja. Olen kertonut avoimesti kaikista kriiseistä ja vaikeuksista. Se vähän liittyy tähän aloitukseenkin, koska olen huomannut että kun jonkun vaikean asian heitän kehiin ja saan vastareaktion, se on vähän kuin puhuisin omantuntoni kanssa. Sen jälkeen olen vahvempi. Ei kukaan pysty kuitenkaan sättimään mua niin kuin ite teen, olen niin haka siinä hommassa. Häpeä on mulla usein läsnä, (toivon ettei olisi) enkä pääse eroon muuten kuin kohtaamalla se.- ent.siivoojaparka
prisca kirjoitti:
Tuollainen toisen ominaisuuksien tai vaikkapa "nupin siivouksen" pilkkaaminen on ylemmyyden osoittamista, "että sä tarvitset sitä, en mä vaan, kun olen niin paljon parempi" kaikin puolin.
Siksi harvoin tuon esiin mitään mikä koskettaa ja käsittelee itseäni, säästyy monilta ikäviltä kommenteilta.Miksi täällä ei anneta tilaa ja hyväksytä erilaisuutta? Sitä minäkin ihmettelen.
Minä olen niitä erilaisia, jotka eivät ole kiinnostuneita nupinsiivouskirjallisuudesta ja maksullisista nupinsiivouskursseista, mitä nousee nykyisin kuin sieniä sateella. Aivojanne muokataan moneen suuntaan, kuka siihen vaan parhaan idean keksii, mitä toiset eivät ole tuoneet esiin.
Oliko ilkeilyä, kun halusin tietää mikä on päämääränä, kun halutaan muokata oma minänsä johonkin toisten mainostamaan muottiin.
Tuo nupinsiivous on tämän ajan yksi muotivirtauksista, vähän samanlaista kuin aikoinaan keittokirjojen lukeminen iltalukemisena. Jos kirjahyllyssäsi ei ollut pitkä rivi keittokirjoja ja yksi yöpöydällä, niin et ollut mitään (et ollut "erilainen").
Minun nuppini siivotaan luultavasti väkisin siinä vaiheessa, jos minua viedään pakkopaidassa pii-pää pii-pää. Siihen asti aion elää onnellisena minänä, jonka hyväksyn sellaisena kuin se on.
Paras keino mielenrauhan säilyttämiseen onkin juuri oppia hyväksymään se alkuperäinen itsensä, oma tahallisesti muokkaamaton nuppinsa. Minulta menisi mielenrauha, jos tuntisin, että minun on välttämättä muutettava itseäni, ajatustapaani. Se muokattu minä en olisi enää minä ja silloin minulle tulisi ikävä itseäni.
Yrittäkää te suvaitsevaiset hyväksyä minutkin erilaisena, eikä vain sen oman erilaisuutenne. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Miksi täällä ei anneta tilaa ja hyväksytä erilaisuutta? Sitä minäkin ihmettelen.
Minä olen niitä erilaisia, jotka eivät ole kiinnostuneita nupinsiivouskirjallisuudesta ja maksullisista nupinsiivouskursseista, mitä nousee nykyisin kuin sieniä sateella. Aivojanne muokataan moneen suuntaan, kuka siihen vaan parhaan idean keksii, mitä toiset eivät ole tuoneet esiin.
Oliko ilkeilyä, kun halusin tietää mikä on päämääränä, kun halutaan muokata oma minänsä johonkin toisten mainostamaan muottiin.
Tuo nupinsiivous on tämän ajan yksi muotivirtauksista, vähän samanlaista kuin aikoinaan keittokirjojen lukeminen iltalukemisena. Jos kirjahyllyssäsi ei ollut pitkä rivi keittokirjoja ja yksi yöpöydällä, niin et ollut mitään (et ollut "erilainen").
Minun nuppini siivotaan luultavasti väkisin siinä vaiheessa, jos minua viedään pakkopaidassa pii-pää pii-pää. Siihen asti aion elää onnellisena minänä, jonka hyväksyn sellaisena kuin se on.
Paras keino mielenrauhan säilyttämiseen onkin juuri oppia hyväksymään se alkuperäinen itsensä, oma tahallisesti muokkaamaton nuppinsa. Minulta menisi mielenrauha, jos tuntisin, että minun on välttämättä muutettava itseäni, ajatustapaani. Se muokattu minä en olisi enää minä ja silloin minulle tulisi ikävä itseäni.
Yrittäkää te suvaitsevaiset hyväksyä minutkin erilaisena, eikä vain sen oman erilaisuutenne.Vastasit priscalle, mutta tunsin tuon lopun mielenrauhasta olevan mulle suunnattu.
Se on hienoa että olet löytänyt oman tapasi saada aikaan sitä mielenrauhaa. Ja se on varmasti hyvä ja sulle just passeli tapa. Meillä on erilaiset taustat ja persoonallisuudet, varmaan myös erilaiset ongelmat tai kriisit, ja siksi myös erilaiset ratkaisut.
En minä ainakaan tuomitse sun tapaa. Tai sua.
Mun kirjahyllyssä ei ole yhtäkään kirjaa joka käsittelis mieltä tai sen rauhaa. Tai on yksi, Marlo Morgan, Viesti oikeiden ihmisten maailmasta (meniköhän se noin). Ei se mun kohdalla ole mikään muotijuttu, vaan välttämätön paha. Varmaan luonteeseenkin pohjautuva, mulla on taipumus liikamärehtimiseen. Joku mies joskus sanoikin, että mä ajattelen ihan liikaa. Osui ja uppos. Mutta eläköön se erilaisuus siinäkin, ettei tuomita toisten tapoja olla ja elää.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Vastasit priscalle, mutta tunsin tuon lopun mielenrauhasta olevan mulle suunnattu.
Se on hienoa että olet löytänyt oman tapasi saada aikaan sitä mielenrauhaa. Ja se on varmasti hyvä ja sulle just passeli tapa. Meillä on erilaiset taustat ja persoonallisuudet, varmaan myös erilaiset ongelmat tai kriisit, ja siksi myös erilaiset ratkaisut.
En minä ainakaan tuomitse sun tapaa. Tai sua.
Mun kirjahyllyssä ei ole yhtäkään kirjaa joka käsittelis mieltä tai sen rauhaa. Tai on yksi, Marlo Morgan, Viesti oikeiden ihmisten maailmasta (meniköhän se noin). Ei se mun kohdalla ole mikään muotijuttu, vaan välttämätön paha. Varmaan luonteeseenkin pohjautuva, mulla on taipumus liikamärehtimiseen. Joku mies joskus sanoikin, että mä ajattelen ihan liikaa. Osui ja uppos. Mutta eläköön se erilaisuus siinäkin, ettei tuomita toisten tapoja olla ja elää.Liikaa jos miettii hyvin syvällisiä, analysoi itseään ja toisia ja vänkää itseään ja toisia jalostumaan, niin löytää kohta itsensä pöpilästä. Monet psykologit ja psykiatritkin ovat päätyneet sinne hoidettavien kastiin.
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Liikaa jos miettii hyvin syvällisiä, analysoi itseään ja toisia ja vänkää itseään ja toisia jalostumaan, niin löytää kohta itsensä pöpilästä. Monet psykologit ja psykiatritkin ovat päätyneet sinne hoidettavien kastiin.
Kiitos tuomiosta ;) ilman näitä "siivouksia" olisin ollut siellä jo.
- bessie-
hmp.f kirjoitti:
Mulle tämä nupin siivous taitaa jäädä ikuisuusprojektiksi, ei taida tulla valmista. Ja tahdon tänne vilpittömästi sanoa, että ilman tätä jatkuvaa siivousta sekoaisin, tai olisin seonnut. Ja mielelläni vertaan kokemuksiani muiden ihmisten kanssa. Ei se tarkoita että pidän itseäni mitenkään parempana ihmisenä, mutta en mä huonompikaan ole. Erilainen vain. Jos joku ei kestä tämänlaista erilaisuutta, niin voihan silloin pysyä erossakin. Antaa tilaa. Yksi tämän palstan ärsyttävimmistä piirteistä on, että tehdään ivallisia kommentteja toisten kustannuksella. Kunnioitus toisiin ihmisiin, erilaisuuksiin, ja heidän elettyyn elämään loistaa poissaolollaan.
Siivoajalle, nuppini siivouksen päämäärä on mielenrauhan saavuttaminen. Ihan samantekevää mitä muut ajattelee, kunhan itse hyväksyisi itsensä. Elämä on niin paljon helpompaa niin.No jopas tuli purkaus.
Vastasin kommenttiin jossa luki "Juuri näin pääsemME tekemään sisäistä suursiivousta hän antaa virikkeitä ; )". Huomaa hymiö...
Toisessa kommentissa sanottiin mm. "Aikamoinen oivallus häneltä.", tarkoittaen siis Sarasvuota joka yrittää sekä päteä että selitellä itseään solkkaamalla ja mulkkaamalla 'omin sanoin' häpeästä, viime vuosina jo lähes puhkipuhutusta aiheesta josta myös on tutkimustietoa. Varmasti aihetta käsitellään myös viimeistään lukion psykologian opetuksen yhteydessä, ehkä jo yläasteellakin terveystiedon tms. tunneilla.
Pikkuisen överiksi meni mielestäni tuo Jeesuksen (ilmeisesti nimenomaan ristillä riippuvan) ottaminen mukaan.
Noihin kommentteihin siis vastasin... bessie- kirjoitti:
No jopas tuli purkaus.
Vastasin kommenttiin jossa luki "Juuri näin pääsemME tekemään sisäistä suursiivousta hän antaa virikkeitä ; )". Huomaa hymiö...
Toisessa kommentissa sanottiin mm. "Aikamoinen oivallus häneltä.", tarkoittaen siis Sarasvuota joka yrittää sekä päteä että selitellä itseään solkkaamalla ja mulkkaamalla 'omin sanoin' häpeästä, viime vuosina jo lähes puhkipuhutusta aiheesta josta myös on tutkimustietoa. Varmasti aihetta käsitellään myös viimeistään lukion psykologian opetuksen yhteydessä, ehkä jo yläasteellakin terveystiedon tms. tunneilla.
Pikkuisen överiksi meni mielestäni tuo Jeesuksen (ilmeisesti nimenomaan ristillä riippuvan) ottaminen mukaan.
Noihin kommentteihin siis vastasin...Noh, kiitos selvennyksestä. Vastahakoisesti koetan katsoa asiaa sun puolelta. Myönnän että otin onkeeni kun niin valtavasti tykkään pähkäillä mielen asioita.
Häpeä ei muuten käsitellä ylä-asteella, kävin sen justiinsa ;) (<-tämä hymiö ei tarkoita ivaa). Ja vaikka asioita olisi käsitelty miten jossain vaiheessa, jopa tutkimuksiakin tehty, niin ei se tarkoita sitä että ihminen olisi valmis käsittelemään niitä silloin kun niitä on tarjolla. Ihminen käsittelee ne sitten kun hän on prosessissaan valmis.
Oon muuten huomannut sellaisen asian, aloituksesta poiketen, että ihminen on valmis puhumaan asioista juuri silloin kun ovat pähkäilyvaiheessa, tai heti sen vaiheen lopussa. Kun menee tarpeeksi aikaa, siitä tulee itsestäänselvyys eikä ymmärrä mitä muut vielä jankkaa. Mutta täytyyhän muille suoda se mahdollisuus kuitenkin... Meille muille, sanottakoon nyt vaikka sitten luokkaan jääneille jottei kellekään taas tule ylemmyyden tunnetta, mulle varsinkaan :))- bessie-
hmp.f kirjoitti:
Noh, kiitos selvennyksestä. Vastahakoisesti koetan katsoa asiaa sun puolelta. Myönnän että otin onkeeni kun niin valtavasti tykkään pähkäillä mielen asioita.
Häpeä ei muuten käsitellä ylä-asteella, kävin sen justiinsa ;) (<-tämä hymiö ei tarkoita ivaa). Ja vaikka asioita olisi käsitelty miten jossain vaiheessa, jopa tutkimuksiakin tehty, niin ei se tarkoita sitä että ihminen olisi valmis käsittelemään niitä silloin kun niitä on tarjolla. Ihminen käsittelee ne sitten kun hän on prosessissaan valmis.
Oon muuten huomannut sellaisen asian, aloituksesta poiketen, että ihminen on valmis puhumaan asioista juuri silloin kun ovat pähkäilyvaiheessa, tai heti sen vaiheen lopussa. Kun menee tarpeeksi aikaa, siitä tulee itsestäänselvyys eikä ymmärrä mitä muut vielä jankkaa. Mutta täytyyhän muille suoda se mahdollisuus kuitenkin... Meille muille, sanottakoon nyt vaikka sitten luokkaan jääneille jottei kellekään taas tule ylemmyyden tunnetta, mulle varsinkaan :))Katsele omalta puoleltasi vain.
Hymiö kertoo minulle, että kirjoittaja haluaa sillä vielä vahvistaa että kommenttinsa on kirjoitettu pilke silmäkulmassa, tai sitten alleviivata kevyttä sävyä, tai kertoa että 'tykkäsin/nauratti oikeasti/kiva nähdä sinua jne.', tuo tarkennuksesi menee minulta jotenkin ohi? Ellei viestissä ole huumoria tai jos siitä jonkin sortin huumorista huolimatta paistaa läpi jotain ikävästi henkilöön menevää esim., niin ei hymiö sitä hyväntahtoiseksi tai osoitteettomaksi huumoriksi muuta.
Ehkä käsitellään ehkä ei, sehän on selvää ettei se ole oppiaine. Asiaa voidaan kuitenkin sivuta jossain yhteydessä. Tarhoissa, kodeissa ja kouluissa puhutaan kiusaamisesta mm., ja kasvatukseenhan muutenkin kuuluu lapsen kannustaminen ja tukeminen, vahvistetaan lapsen itsetuntoa ja ennen kaikkea sitä että lapsi tuntee että hänet hyväksytään juuri sellaisena kuin hän on. Ammattikasvattajat esimerkiksi eivät koskaan nolaa lasta, niin ei yksinkertaisesti voi tehdä.
Jokaisella on mahdollisuus täällä sanoa mielipiteensä ja tilaakin on. Jokainen myös ymmärtää lukemansa omalla tavallaan ja oman mielenlaatunsa mukaisesti. bessie- kirjoitti:
Katsele omalta puoleltasi vain.
Hymiö kertoo minulle, että kirjoittaja haluaa sillä vielä vahvistaa että kommenttinsa on kirjoitettu pilke silmäkulmassa, tai sitten alleviivata kevyttä sävyä, tai kertoa että 'tykkäsin/nauratti oikeasti/kiva nähdä sinua jne.', tuo tarkennuksesi menee minulta jotenkin ohi? Ellei viestissä ole huumoria tai jos siitä jonkin sortin huumorista huolimatta paistaa läpi jotain ikävästi henkilöön menevää esim., niin ei hymiö sitä hyväntahtoiseksi tai osoitteettomaksi huumoriksi muuta.
Ehkä käsitellään ehkä ei, sehän on selvää ettei se ole oppiaine. Asiaa voidaan kuitenkin sivuta jossain yhteydessä. Tarhoissa, kodeissa ja kouluissa puhutaan kiusaamisesta mm., ja kasvatukseenhan muutenkin kuuluu lapsen kannustaminen ja tukeminen, vahvistetaan lapsen itsetuntoa ja ennen kaikkea sitä että lapsi tuntee että hänet hyväksytään juuri sellaisena kuin hän on. Ammattikasvattajat esimerkiksi eivät koskaan nolaa lasta, niin ei yksinkertaisesti voi tehdä.
Jokaisella on mahdollisuus täällä sanoa mielipiteensä ja tilaakin on. Jokainen myös ymmärtää lukemansa omalla tavallaan ja oman mielenlaatunsa mukaisesti.No aina se tämän puolen huumori tai mielentila ei välity lukijalle, siksi tuo hymiön "käyttöohje". Voihan sen tietty väittää niinkin, että on sitten huono kirjoitus jos ei välity, mutta ainakin omalla kohdalla oma mielentila vaikuttaa tosi paljon. Saatan suuttua ja mennä pois ja palata ja huomata että eihän tuossa mitään pahaa sittenkään ollut.
Onneksi ei tunnu olevan tarvetta nupin siivoukseen. Kirkasta on ja ikkunoistakin paistaa pääsiäisaurinko. En minä jaksa alkaa miettimään kaikkien suomijuppien syytä pitää palopuheita häpeästä samalla kun käsi hamuilee naispuolisen reportterin reittä. Luen mielelläni haastatteluja etenkin silloin kun haastateltavalla on omintakeisia, kiinnostavia mielipiteitä, mutta tää ei ollut niitä. No se siitä.
Joo onhan se vähän rasittavaa lukea facesta kun ollut perheenkeskeistä pääsiäisenviettoa ja kuvia pääsiäislounaista. Varsinkin jos ei itseä huvita viettää perinteistä pääsiäistä. Eikä kukaan kiellä, ei kukaan käske. Kaikkea aikanaan, sanoi pässi....tällä kertaa tuntuu meillä olevan tällainen perhekeskeinen vuosi menossa, kun tyttärenpojat ovat vielä pieniä ja mormor ja bonus morfar on vielä kuninkaallisiakin tärkeämpiä.Muistaakseni olet usein painottanut sitä, että lukijat ottavat viestit liian henkilökohtaisina. Minulla sattuu olemaan monta perheellista siis lapsetkin vielä kotona ystävää joille traditiot juhlien vietossa vaihtelevat. Nykyään on niin kiva lisätä kuvia kuten olet huomannut itsekin lisään ruokakuvia. Olen tosi hössöttäjä Suomessa ja kotioloissa, täällä ei ollut muuta kuin pienimuotoinen prunssi sunnuntai-aamuna Petzen tyttären saapuessa vierailulle Suomesta.
Se, että ihminen tekee havaintoja konkreettisin keinoin kuten asettaa käsi reidelle, antaa paremman kuvan reaktioista kuin sanat. Minulla on kutittava ajatus jonka joskus aijon kokeilla täällä ollessani. Tiedän, että mieheni on mukanan juonessa hänhän muistuttaa ulkoisesti arabimiestä. Pukeudun hijabiin ja lähdemme ulos.
Kuopiossa jokunen vuosi sitten olimme lähdössä risteilylle. Vettä satoi, joten sidoin hotellissa mustan elastisen t-paitani hiusteni suojaksi sillä seurauksella, että sai hyvin ohikulkevilta muslimimiehiltä kunnioittavia katseita. ; )
Eletään ja annetaan elää häpeämättöminä tai häpeillen.korpikirjailija kirjoitti:
Muistaakseni olet usein painottanut sitä, että lukijat ottavat viestit liian henkilökohtaisina. Minulla sattuu olemaan monta perheellista siis lapsetkin vielä kotona ystävää joille traditiot juhlien vietossa vaihtelevat. Nykyään on niin kiva lisätä kuvia kuten olet huomannut itsekin lisään ruokakuvia. Olen tosi hössöttäjä Suomessa ja kotioloissa, täällä ei ollut muuta kuin pienimuotoinen prunssi sunnuntai-aamuna Petzen tyttären saapuessa vierailulle Suomesta.
Se, että ihminen tekee havaintoja konkreettisin keinoin kuten asettaa käsi reidelle, antaa paremman kuvan reaktioista kuin sanat. Minulla on kutittava ajatus jonka joskus aijon kokeilla täällä ollessani. Tiedän, että mieheni on mukanan juonessa hänhän muistuttaa ulkoisesti arabimiestä. Pukeudun hijabiin ja lähdemme ulos.
Kuopiossa jokunen vuosi sitten olimme lähdössä risteilylle. Vettä satoi, joten sidoin hotellissa mustan elastisen t-paitani hiusteni suojaksi sillä seurauksella, että sai hyvin ohikulkevilta muslimimiehiltä kunnioittavia katseita. ; )
Eletään ja annetaan elää häpeämättöminä tai häpeillen.Nojoo, tiedät facesta että valokuvaan mielelläni asioita kuten pääsiäisbrunssia, lastenlapsia bonuspapan sylissä, kukkia rapunpielen kukkapenkissä eli siis yleensä tällaista jonninjoutavaa pikkuporvarillista arkielämää lisukkeineen. Siis se koira älähtää....
Se käsi joka oli reportterin reidellä kieli omistajansa vallan väärinkäytöstä, niin kiusallinen se oli että reportteri mainitsi sen artikkelissa. Jos se olisi ollut vain konkreettinen keino painottaa sanottua asiaa, niin tuskimpa se olisi tullut noteerattua yhtä epämukavana.
- AsiantuntijallePeukkua
Joo, Sarasvuo puhuu omia höpöjään ja saa massat uskomaan ihan mitä vaan julkku vakuuttavasti päästelee suustaan.
Alzheimer on häpeätauti joka johtaa kuolemaan.
Kun mies hoitelee pröyheileviä firmansa nimissä pyöritettyjä raha-asioitaan muut joutuvat maksajiksi.
On noussut suuryksikön herraksi ihan tavallisten ihmisten kuvioista.
Nöyryydestä ei ole merkkejä, mutta julkisuutta voi hyödyntää monella tapaa.
Jospa me keräsimme rahaa ja ostettaisiin 35.000 eurolla pari lausetta, asiantuntijalta, joka on pätevöitynyt höpö-höpö-kuvioita käyttävien kaupallisten kurssien vieraana.
Julkisuutta hyödyntäen ja ajassa "pätevöityminen" ovat tarjonneet suurta menestystä. Karismaattinen kaveri, kieltämättä. Toivottavasti pääsee taas tahkoamaan lisää, ehkä häpeä-kursseja tai häpeästä toipumiskursseja järjestäen. Asiantuntemuksensa lisääntyy. - frimpshim
Miksi yksinäsyys olisi kipein ihmisongelma - on aloja joissa yksinäisyys jonkin asian suorittamiseen on pelkkä etu - edes joskus saa olla oma itsensä ja silleen luova ihminen.
Useat pitää pelkkänä tyhmyytenä että julkisesti kertoo asioista elämässään - myös niiistä, jotka todella pisti vereslihalle, vei kaiken onnen ja ilon, kaiken muun siiinä ohessa, nöyryytti, itketti, kidutti, rääkkäsi ja upotti niin syvään häpeään tosityhmyydestään jne..
Kaikenikäisilllä , niin aikuisilla, nuorilla ja lapsillakin taitaa nykyisin olla ohjelmia ja nettikeskusteluja, missä julkisesti saa kertoa kaikki synkimmätkin häpeänsä aiheuttajat - myös päiväkirjat ja kirjeet - lukkojen taakse kätketyt - mssä ennen oli Näpit irti kaikki homot- sinetti tai Kaikilta aikuisilta kielletty.
Itselläkin kehitysmaan kansalaisena - välillä hirmuvallan alla eläneenä, todella pistää miettimään niitä
voimia jotka regressioon, pahoinvointiin, syvään uupumukseen ja kuolinvuoteelle sysäämisen sijaan antaisi elämässä tilaa ilolle ja tekemisen riemulle tuholaisten ja pyövelien raakuuksista välittämättä
- vaikkei ikänäs niille pärjäiskään. Eläis vaan oman elämänsä semmoisena kuin on. Virheineen päivineen - uusia asioitakin oppien.Eikös me eletäkin semmoisina kuin olemme, virheinemme päivinemme, uusia asioita oppien.
Emme muutakaan voi.
- Viatonsivullinen
Minun äiti sanoi että nykyajassa on se hyvä puoli, että kaikista asioista puhutaan avoimesti, juuri niistä jotka ennen olivat vaikeita, arkoja, häpeällisiä. Äiti sanoi näin 90v kokemuksella.
- Viisauseiasuheissä
Viisas ja avarakatseinen ihminen sanoo niin. Ahtaudella tyhjennetyt aivan jotain muuta.
- Korppis1
Viisauseiasuheissä kirjoitti:
Viisas ja avarakatseinen ihminen sanoo niin. Ahtaudella tyhjennetyt aivan jotain muuta.
Mitähän 90-vuotiaat ahneudella tyhjennetyt mahtaisi sanoa ; ))
- Mielenlaadustakiii
Ei mitään, yleensä he eivät ole enää elossa 90 kohralla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531489- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231218- 1401044
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602