Kieleni takaosaan on ilmestynyt valkoista peitettä. Ei kirvele, eikä muutenkaan oireile. Hiivasieni tulehdusta se ei ole, koska näyte oli negatiivinen. Lääkärin mukaan ei syytä huoleen. Mutta haluaisin tästä vaivasta eroon. Onko kenelläkään vinkkejä mitä tehdä?
Valkoinen kieli
17
11534
Vastaukset
- mävaan..
Hei! Mullakin on valkoinen kieli. Mulla oli suussa joku sieni infektio, en sitten tiedä että onko jo lähtenyt. Kuuluko ikenet olla vaaleat ylhäältä??
- Ellu
Joo eikös terve ien ole aika vaalea. Otitko jotain lääkettä sieni-infektioon? Mulla on ollut fungizone imeskelytabletti, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta, eli mun vaivan syy on jokin muu..
- aaaapuva
Mulla sama juttu, joskus peite leviää koko kieleen. Kielen harjaus auttaa vähän, mutta ei suinkaan poista ongelmaa. Osaisiko joku auttaa? Tämä töhnä nimittäin haisee pahalta...
- Pena
Itselläni on ollut valkoinen kieli niin kauan kuin muistan, mutta nyt on pari kuukautta ollut punertavia läikkiä kielessä eri puolella ja lisäksi kielessä olevat "nystyt" välillä ärtyvät ja muuttuvat punaisemmiksi, jolloin kieltä alkaa kirvellä ja kuumottaa. Tutkittu on mutta kukaan ei keksi syytä mikä tämän aiheuttaa. Onko muilla ollut tällaista kuumotusta ja kirvelyä tai punoitusta. Olen joskus harjannut kieltä mutta se ei auta kuin hetkellisesti, nykyään jopa ärsyttää kieltä.
- --------
Pena kirjoitti:
Itselläni on ollut valkoinen kieli niin kauan kuin muistan, mutta nyt on pari kuukautta ollut punertavia läikkiä kielessä eri puolella ja lisäksi kielessä olevat "nystyt" välillä ärtyvät ja muuttuvat punaisemmiksi, jolloin kieltä alkaa kirvellä ja kuumottaa. Tutkittu on mutta kukaan ei keksi syytä mikä tämän aiheuttaa. Onko muilla ollut tällaista kuumotusta ja kirvelyä tai punoitusta. Olen joskus harjannut kieltä mutta se ei auta kuin hetkellisesti, nykyään jopa ärsyttää kieltä.
saatko tarpeeksi oikeanlaisia rasvoja? syötkö rasvaista kalaa esim?
minulla oli sama juttu vuosia... lääkärit ei osannut auttaa,-hiivaa ei ollut,-en loppujen lopuksi tiedä mikä siihen auttoi, mutta itse luulisin että se oli se kun harjasin kieleni aina hampaiden pesun yhteudessä,-siin harjasin sen valkoisen pois joka kerta.
joskus kieli oli niin kipeä ja punainen että teki mieli itkeä... silloin hyvä ensiapu oli ruokaöljy...
B-vitamiinin puutekin saattaa vaikuttaa.... - liisa
Pena kirjoitti:
sinulla saattaa olla karttakieli. Oireesi viittaavat siihen, myös minulla on samanlainen kieli. Syytä siihen ei tiedetä, sanotaan olevan vaaraton, joskin kiusallinen vaiva. Hoitoa ei ole, mutta kannattaa vältellä maustettuja ruokia ja vaihtaa hammastahna apteekin tahnaan, joka ei ärsytä.
- Pena
liisa kirjoitti:
sinulla saattaa olla karttakieli. Oireesi viittaavat siihen, myös minulla on samanlainen kieli. Syytä siihen ei tiedetä, sanotaan olevan vaaraton, joskin kiusallinen vaiva. Hoitoa ei ole, mutta kannattaa vältellä maustettuja ruokia ja vaihtaa hammastahna apteekin tahnaan, joka ei ärsytä.
Onko kielesi jatkuvasti kipeä ja oireileva vai meneekö tila välillä ohi tai edes helpottuu? Ärsyttää jos saa loppuelämän kärvistellä tämän vaivan kanssa. Hammaslääkäri ei osannut kertoa mikä tämä vaiva on mutta totesi ettei se mitään pahanlaatuista ole. Eipä kyllä tuota karttakieltäkään maininnut.
- liisa
Pena kirjoitti:
Onko kielesi jatkuvasti kipeä ja oireileva vai meneekö tila välillä ohi tai edes helpottuu? Ärsyttää jos saa loppuelämän kärvistellä tämän vaivan kanssa. Hammaslääkäri ei osannut kertoa mikä tämä vaiva on mutta totesi ettei se mitään pahanlaatuista ole. Eipä kyllä tuota karttakieltäkään maininnut.
kyllähän tämä tila näkyy olevan jatkuva, joskin joskus hieman parempi. Olen samaa mieltä, että tilanne ei ole mitenkään mukava, mutta jos ei apuakaan ole saatavilla, minkäs teet. En ole huomannut ainakaan vielä helpotusta vaivaan, vaikka olen yrittänyt syödä esim. tyrniöljykapseleita. Kielenpää on tosiaan pahin, ehkä se on kielen herkin osa. Yritetään tulla toimeen vaivojemme kanssa. Tsemppiä :)
- liisa
liisa kirjoitti:
kyllähän tämä tila näkyy olevan jatkuva, joskin joskus hieman parempi. Olen samaa mieltä, että tilanne ei ole mitenkään mukava, mutta jos ei apuakaan ole saatavilla, minkäs teet. En ole huomannut ainakaan vielä helpotusta vaivaan, vaikka olen yrittänyt syödä esim. tyrniöljykapseleita. Kielenpää on tosiaan pahin, ehkä se on kielen herkin osa. Yritetään tulla toimeen vaivojemme kanssa. Tsemppiä :)
karttakieli-nimikehän tulee varmaan siitä, että kieli näyttää "pakanamaan kartalta". Minulla se todettiin koepalasta ja muitakin suuvaivoja minulla on. Onpa ihme, ettei hammaslääkärisi epäillyt kyseistä sairautta, on se senverran yleinen tauti. Jopa oma hammaslääkärinikin sairastaa sitä :)
- Pena
liisa kirjoitti:
karttakieli-nimikehän tulee varmaan siitä, että kieli näyttää "pakanamaan kartalta". Minulla se todettiin koepalasta ja muitakin suuvaivoja minulla on. Onpa ihme, ettei hammaslääkärisi epäillyt kyseistä sairautta, on se senverran yleinen tauti. Jopa oma hammaslääkärinikin sairastaa sitä :)
Itsellänikin on myös muita suuoireita, lähinnä kitalaessa joka on välillä kuivan tuntuinen ja sitä myös polttaa/kirvelee. oliko itselläsi tällaisia oireita? Oma hammaslääkarini oli kyllä aika nuori, joten liekö sitten tiennyt kyseistä tautia tai sitten tämä ei ole sitä...
- liisa
Pena kirjoitti:
Itsellänikin on myös muita suuoireita, lähinnä kitalaessa joka on välillä kuivan tuntuinen ja sitä myös polttaa/kirvelee. oliko itselläsi tällaisia oireita? Oma hammaslääkarini oli kyllä aika nuori, joten liekö sitten tiennyt kyseistä tautia tai sitten tämä ei ole sitä...
tuosta karttakielestä saa jonkinverran tietoa googlesta, kun laitat sen hakusanaksi. Ei minulla ole kitalaessa kirvelyä, mutta poskissa punajäkälää ja kielestäkin leikattu leukoplakiaa....joten kaikenlaista löytyy :) Oireesi on vaan niin tyypillistä karttakielen oireistoa, jospa lekurisi sitä ei hoksannut:)
- .the__tigger.
-------- kirjoitti:
saatko tarpeeksi oikeanlaisia rasvoja? syötkö rasvaista kalaa esim?
minulla oli sama juttu vuosia... lääkärit ei osannut auttaa,-hiivaa ei ollut,-en loppujen lopuksi tiedä mikä siihen auttoi, mutta itse luulisin että se oli se kun harjasin kieleni aina hampaiden pesun yhteudessä,-siin harjasin sen valkoisen pois joka kerta.
joskus kieli oli niin kipeä ja punainen että teki mieli itkeä... silloin hyvä ensiapu oli ruokaöljy...
B-vitamiinin puutekin saattaa vaikuttaa....Puolukka auttaa
- tyyyppiix
Mä olen nyt 13v ja mulla on ollut koko ikäni valkoinen kieli! ihan kuin siinä olisi jotain rähmää. kun olin pieni, äiti vei mut lääkärille ja lääkäri sano, että se auttaa kun syö jotain hapanta (en tiijä muuta ku puolukan).
- sari.heinjoki@hotmai
Mäkin olen kokeillut.ei auta. Pitäskö kokeilla jotain neutralisoivaa esim. luonnonjogurttia tai lidln turkkilaista tstsikia(kurkkukastike)?
- 0_O_o
Mä oon 13 ja valkosta p****a kielellä tulee aina takas mut ei ärsytä ei pitäis olla vaarallista mut emt jos aikuisena tulee oireita. En tiiä voiko valkonen kieli tulla sitten murrosiässä koska on tullu vähä aikaa sitte valkonen kieli ja murrosikä vähä ennen ja oon kuullu että liiallinen makean syönti voi aiheutta valkoisen kielen epäilen itsellä tälläistä koska olen kunnon herkkupeppu
- BurninMouth
Tuo kirveltävä ja kielen etuosasta kipeä suu kuulostaa burning mouth eli suupolte oireyhtymältä. Siihen liittyy myös pieniä rakkuloita, kuivaa suuta ja limakalvojen turvotuksen tunnetta. Suupoltteessa kirvely ja polttelu pahenee tavallisesti iltapäivää ja iltaa kohden.
Oireisiin voi auttaa jääpalan imeskely tai kamomillateellä purskuttelu. Suun kostutus on myös tärkeää. Lisäksi voi kokeilla Oralbalance-geeliä tai Bepanthen-tabletteja.
Burning mouth syndrooman syitä voi olla monia esim. kuiva suu, hiivasieni-infektio, psyykkiset syyt; masennus ja stressi, menopaussi, refluksioire, lääkkeet ja yleissairaudet tai vitamiinien puutostilat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1153625Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801351GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521303- 831222
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351162- 601087
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291080- 54931
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39912- 67898