Jos lukisin Raamatun

WTF24

Jos lukisin Raamatun, niin mikä versio/käännös/laitos olisi "se oikea"? Perustele lyhyesti ja asiallisesti kiitos.

Kielivalintani:

[x] suomi
[x] englanti
[/] ruotsi
[ ] kreikka
[ ] heprea

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi lyhyesti? Mihin sinulla on kiire?
      Ensiksi kuitenkin tämä:

      "Minä olen puhunut profeetoille, minä olen antanut heille näkyjä, he ovat puhuneet vertauskuvin ja ilmoittaneet minun tahtoni."

      Kun porttoseurakuntien ihmisopeilla ihmiset sidotaan syntiin, ja kun tällainen ihminen sitten Raamatusta lukee: "Kukaan ei myöskään voi sanoa: 'Jeesus on Herra', muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta."
      Niin hän varmasti hihkuu ilosta kun tuon vielä ääneen toistaa, että hän on todella saanut Pyhän Hengen.

      Tällaisilla tekopyhitetyillä ihmisparoilla ei ole alkeellisintakaa tajua siitä, miten Pyhä Henki omiansa opettaa ja jatkuvasti heitä kaikissa askareissa, niin maallisissa kuin hengellisissäkin, ohjaa.

      Kun olin seurakunnassa, niin vuonna 1989 saimme käyttöömme lausunnon antamista varten raamatunkäännöskomitean ehdotuksen Uudeksi testamentiksi.
      Kun sen läpi luin, ihastuin jo silloin sen selvään suomenkieleen, siihen samaan kieleen, jolla Pyhä Henki oli minulle jo 4 vuotta puhunut.

      Kun lopullinen Raamattu sitten markkinoille tuli, en suinpäin lähtenyt sitä itselleni hankkimaan, varsinkin, kun se joiltakin tiukkapipoisilta tekopyhiltä kirjanoppineilta sai varsin murskaavat lausunnot. Sanoihan Kuopion silloinen piispakin, että siitä on "Jumalan pyhyys hävinnyt."

      Kun Jumala on ilmoittanut tämänkin: "Älkää mistään olko huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon", niin jätin tämän raamattuasian hänen ratkaistavakseen. Enää en muista kauanko siitä rukouksesta oli aikaa
      kulunut, kun eräänä yönä näin tällaisen unen:

      Seison Helsingissä Sokoksen kulmalla ja katselen liikenteen vilinää ja ihmisvirtaa, siinä kadun aurinkoisella puolella.. Lähellä oli liperikaulaisen miehen ympärillä suuri ihmislauma matkalle lähtijöitä, ja tämä mies luki suuresta kirjasta viimeisiä matkaohjeita:

      "Olemme nyt kaikki ikiaurinkoon lähtevät kokoontuneet tähän odottamaa bussia, joka tuolta Erottajan suunnasta tulee, ja vie meidät kentälle, josta sitten matkamme jatkuu ikiaurinkoon."

      Kadun varjoisalla puolella, Lasipalatsin edessä on myös muutama, jotka siinä varjossa väristen ovat lähdössä samalle matkalle. Yhtäkkiä tuoliperikaulainen huutaa: "Nyt se bussi tulee!", ja koko joukko alkoi kauhuissaan huutaa, kun se tulikin Eduskuntatalon suunnasta toiselle puolelle katua, ja kun tämä joukko lähtee sinne ryntäämään vaihtuu
      juuri sillä hetkellä liikennevalojen keltainen punaiseksi, ja autojen virta täytti Mannerheimintien. Bussi otti kyytiinsä ne muutamat Lasipalatsin edessä olleet ja jatkoi matkaansa.

      Kun tällaisesta unesta aamulla heräsin, ehdin jo hetken miettiä, että mitähän Pyhä Henki tällä tahtoi minulle viestittää, ja heti sain unelleni selvityksen:

      "Tässä Raamatussa ihmisen pelastumisen tärkein sanoma on niin selvästi ilmoitettu, ettei yksikään ihminen, joka sen ääressä vilpittömin sydämin Jumalan tietä omaan elämäänsä etsii, enää eksy. Eikä yksikään porttopappi pysty heitä enää eksyttämään."

    • järjen_kerettiläinen

      "Alkuperäistä" Raamattua yhtenäisenä kirjakokoelmana ei ole olemassa, vaan alussa oli suuri määrä erilaisia tekstejä, jotka ovat kehittyneet itsenäisesti ja myöhemmin kanonisoitiin.
      Tästä johtuen sanoisin muinaiskreikka, koska se on Raamatun alkukieli.

      • Untomato

        Kreikka on UT:n alkukieli. VT:n alkukieli on heprea.


    • Mikä tahansa, paitsi Jehovan todistajien väärennetty versio.

    • Untamota

      Jos et lue alkuperäiskielellä, niin suosittelen 1900-luvulla käännettyä Raamattua. Suomenkielinen 1992 on paras jos haluaa lukea suomeksi. Vanhat raamatunkäännökset ovat ongelmallisia siitä syystä, että niissä on paljon virheitä, koska käännöstyössä on ollut huomattavasti vähemmän alkukielisiä käsikirjoituksia. Uudet ovat siis luotettavampia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      68
      5503
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      61
      3684
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      153
      2725
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2166
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      103
      1980
    6. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1299
    7. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1277
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1268
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      1222
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1136
    Aihe