elikkäs, miten nopeasti e- pilleri alkaa vaikuttamaan? 3-4 tuntia imeytyy elimistöön..jne..vaikuttaako se melkein heti...minkälaisia haittavaikutuksia e-pillereillä on...?tyttöystäväni alotti meliane e- pillereiden syönnin, söi ensimmäisen levyn loppuun ja piti seitsämän päivän tauon, menkat alko ja loppu...hän otti pillerin 7 päivän tauon jälkeen samana päivänä, rakasteltiin 5 tuntia pillerin syönnin jälkeen....hänellä alko mahakipu ja tuli oksettava olo seuraavana päivänä...johtuuko e-pillereiden sivuvaikutuksista? hänellä on 2 liuska menossa nyt, eli hän otti yhden tabletin toisesta liuskasta...vaikuttaako e-pillereiden vaikutus tauonkin ajan?kuinka hyvin e-pillerit ehkäisevät?kiitoksia vastauksista jo etukäteen :)
e- pillerit
2
882
Vastaukset
- jezbul
Elikkäs joo... pari tuntia, niin on imeytynyt kunnolla elimistöön. Vaikuttaa heti, jos on otettu paketissa olevien ohjeiden mukaan.
Haittavaikutuksia voi olla monenlaisia, erittäin yksilöllistä.
E-pillerit vaikuttavat myös tauon aikana.
Pillerit ovat erittäin varma ehkäisykeino, jopa varmempi kuin kondomi, mutta täysin 100% suojaa nekään eivät anna.
Pahoinvointi voi johtua monestakin eri asiasta, ehkä hänellä on vain mahatauti tulossa, tai on syönyt jotain sopimatonta?
Apteekista haettavat raskaustestit ei paljoa maksa (n. 10e), lääkärissäkin voi käydä testin tekemässä. - Miina
Moi,
Minäkin syön Melianeja, olen syönyt niitä jo 7v eikä sivuvaikutuksia ole ollut. Olen hyvin tyytyväinen pillereihin.
Tässä muutama vastaus:
E-pillerien vaikutus alkaa heti ensimmäisestä pilleristä lähtien, olettaen että se otetaan kuten lääkärit ja ohjeet sanovat: eli kuukautisten ensimmäisenä päivänä. Ja ehkäisy on voimassa saman tien pillerin ottamisen jälkeen.
Haittavaikutuksia ilmenee yleensä vain ihan alussa, ensimmäisen parin-kolmen kuukauden aikana. Tyypillisiä oireita ovat: turvotus, ärtyneisyys, arat rinnat, mielialan vaihtelut, itkuisuus, paha olo, päänsärky ja ruokahalun kasvu. Eli hyvin samanlaiset oireet kuin naisilla on menkkojen aikana. Nämä oireet katoavat siis lähes täysin kaikilla, toki jokainen on yksilö ja erilainen, joten jos oireet jatkuu tai muuttuu kannattaa keskustella lääkärin kanssa.
Mahakipu ja oksettava olo voi liittyä kovin moneen asiaan, enkä lähtisi heti syyttämään pillereitä. Todennäköisempiä syitä ovat mielestäni flunssa, vatsatauti, pilaantunut ruoka, krapula, stressi, ahdistus tai matkapahoinvointi. Toki pilleritkin ovat yksi mahdollinen aiheuttaja, kannattaa tutkia tilannetta ja tarkastastella koska ja milloin pahoinvointi ilmenee uudestaan.
E-pillerit ovat eri tutkimuksien mukaan 99,5% - 99,8% varmoja oikein käytetyinä. Eli vuosittain 2-5 naista tuhannesta (1000) tulevat raskaaksi huolimatta siitä, että syövät pillereitä oikein. Kondomin varmuus on noin prosentin verran huonompi.
E-pillereiden vaikutus on voimassa myös tauon aikana, olettaen että nainen jatkaa syömisen heti 7 päivän tauon jälkeen. Tauko ei saa koskaan olla yli 7 päivää, silloin ehkäisyteho katoaa.
Näistä, ja monesta muusta asiasta, löytyy vastauksia pilleripaketin mukana tulleesta ohjevihkosesta. Sitä kannattaa ehdottomasti lukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317876
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455460- 594842
- 763547
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1533462Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322041- 311869
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹451748- 391697