Kertoisitko, miksi lähdit vapaaseurakunnasta?

Tietoakaipaava

Olisi hyvä saada asiallista tietoa siitä, miksi sinä olet lähtenyt vapaaseurakunnasta ja mihin seurakuntaan sitten liityit? (Jos asuinpaikkasi ei vaihtunut)
Mitkä asiat olivat vapaaseurakunnassa mielestäsi huonosti?
Etkö saanut ystäviä tai kokemusta siitä, että kuulut mukaan yhteisöön?
Petyitkö julistettuun sanaan tai muuhun toimintaan?
Erositko opillisista eroavaisuuksista käsin - olet joistakin tulkinnoista eri mieltä?
Etkö päässyt mukaan toimintaan - mitä toimintaa olisit kaivannut?
Mitkä muut syyt saivat sinut eroamaan vapaaseurakunnasta?

Toivottavasti liityit johonkin toiseen paikkakunnan seurakuntaan.
Mitkä asiat siellä uudessa seurakunnassasi toimivat paremmin?
Oletko siellä päässyt mukaan toimintaan?
Oletko saanut ystäviä uudessa seurakunnassa ja koetko, että kuulut yhteisöön?
Miten sinut otettiin vastaan ja koetko nyt olevasi kotona?

Voisitko kertoa myös sen, jos et liittynyt mihinkään toiseen seurakuntaan ja miksi?

Sinun vastauksesi voi antaa monille seurakunnille tärkeää tietoa siitä, mitä voisi tehdä paremmin, miten ihmiset voisi huomioida paremmin ja monia muita asioita, jotta seurakuntaa voisi kehittää enemmän Kristuksen kaltaisuuteen.

Kiitos, jos jaksat paneutua asiaan ja vastaat. Tämä ei ole minkään seurakunnan kysely, vaan yksityisen ihmisen kysely, koska olen huomioinut, että joitakin lähtee kaikessa hiljaisuudessa, eikä 'kukaan' tiedä miksi. Kiitos vastauksestasi, ihan nimettömänä, eikä paikkakuntaakaan tarvitse sanoa, ellet halua.

64

2165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KsokaNäin

      Voin vastata lyhyesti: Oppi (perus)sinänsä ei ollut mitenkään vastenmielistä. Vapiksella olisi hyvät mahdollisuudet olla se ykkösseurakunta Suomessa ja siksi olenkin sille niin katkera koska se ei kuitenkaan viitsi sitä olla.

      Lyhyesti: Menestysteologia/Pohjois-Amerikkalainen megaseurakunta ultramodernius pyrkimys sellaiseen on pilannut osaksi vapiksen. myös monet nuoret ovat siihen sekaantuneet ja sidoksissa. Ajan kanssa he alkavat ajatella itsestään jonkinlaisian parempina uskovina, mutta myös toki vanhemmat ihmisetkin. Ja juuri sellainen sai minut lähtemään, koska sellainen luo rakkaudettomuuden ja eriarvoisuuden ilmapiiriä.

      Liika keskittyminen armolahjoihin, tai oikeastaan hurmahenkisyyteen kuten nauruherätykseen, huutamiseen ja sellaiseen hypetysylistykseen ovat myös inhottavia juttuja. Mutta lue oikein: Liika keskittyminen sellaiseen.

      • lyylityyli67

        sama syy minulla kun lähdin vapiksesta olin siihen ihan aivotonpihalla,,,,,


      • Kuulostaa todella vieraalta tuollainen touhu... Tuskin tuo kovin monilla vapiksilla on ongelmana, ainakaan meilläpäin...


      • eksytysjuttuihinPettynyt

        Erosin Vapaakirkosta, koska mielestäni monessa sen seurakunnassa ihannoidaan torontolaisuutta ja muuta äärikarismaattista eksytystä. Seurakunnassani vanhimmista lähtien höpötettiin vaan, että Pyhää Henkeä ei saa sammuttaa ja kritiikittömästi hehkutettiin kaiken maailman uusapostolisen liikkeen opettajien teoksia ja torontolaista toimintaa soukkaamisesta lähtien. Seurakuntalaisista suuri osa juoksi ihmeiden ja merkkien perässä erilaisissa uuskarismaattisissa tilaisuuksissa ja jopa Herzogin tilaisuuteen minua pyydettiin mukaan. Suurin osa ihmisistä oli siellä ihan kivoja, mutta kaiken maailman epäraamatullisista hörhöilyistä innostuneita ja melkoisen kritiikittömiä. Menivät paljon fiilispohjalla.

        Seurakunnan tilaisuuksien ulkoiseen näyttävyyteen ja musiikin tasoon panostettiin, mutta opetuksen sisältö oli huonoa usein. Ja tosiaan kaikenlainen eksytykseltä suojeleminen puuttui lähes täysin, koska seurakunnan johto juuri ihannoi monenmoista eksytystä.

        Petyin opetukseen ja siihen, että mitään kunnon linjanvetoja johto (ei kirkkokunnan eikä seurakunnan kummankaan) ei tehnyt, vaan ns antoi lähes kaikkien kukkien kukkia. Puhujiksikin pääsi äärikarismaattista porukkkaa sekä seurakunnan sisältä että muualta. Joskus oli joitakin jopa mainioitakin puhujia, mutta yleensä opetus ei ollut tasokasta ja en nyt tarkoita puhujanlahjoja vaan sisältöä.

        Erottuani Vapaakirkosta hakeuduin raittiiseen seurakuntaan, jossa torontolaisuutta, uusapostolista eksytystä, soukkaamista yms ei kannateta eikä hyväksytä ja kaikki toiminta ja opetus nojaa vahvastiraamattuun. Minut on otettu siellä hyvin vastaan ja viihdyn. Mutta tärkeintä on Kristus-keskeinen, raitis ja Raamattu-uskollinen opetuksen ja toiminnan sisältö.


    • Eiovetpaukkuenlähtenyt

      Kyllä ystäviä sain ja opetus oli osin hyvää. Riippui vähän seurakunnasta. Yleinen linja kuitenkin kääntyi minun mielestä jo parikymmentä vuotta sitten omituiseksi. En tuntenut omakseni nauherätystä. Sitten on tullut nämä healinroomit, New winet, alfat ja johtajuudet. Tuntui, että vapaakirkko on seonnut. Tärkeää oli osallistua joihinkin anglikaanikirkkoherrojen opetukseen ja ylistykseen, johon vain 400 ensimmäistä mahtuu mukaan. Kaiken piti olla suureellista ja englanninkielistä eikä tätä suuntausta saanut arvostella. Sitä leimasi myös jonkinlainen kovuus tai ylemmyyden tunne, siis näitä johtajia. Tavalliset saarnaajatkin ylennettiinjohtajiksi. Suomen vapaakirkko on syntynyt Suomessa. Aiemmin tultiinkiin esiin meidän kansanluonteelle läheisemmältä tavalla, nöyryydellä ja ristin sanomaa korostaen. Tulin siihen tulokseen, että tämä uusi suuntaus on pysyvää ja etsin uutta kotia. Kirkon puolelta Kansan raamattuseura ainakin korostaa Kristusta ja syntien sovitusta.

      • KOmmeentoo

        Kaikkea tuota siis myös tarkoitin, kommentoin tätä ekana. Hyvä et joku muukin on huomannu samaa. Mutta ei tämä ilmiö ainoastaan vapikseen rajotu...


      • Anonyymi

        Mikä lienee tulisielutkin?Liian kiire srk:n jäsenyyteen tutustutaan ja opitaan.Ennen kuulemma uskoontulosta vuosi molemminpuolista harkintaa,mutta lapsia mielellään,koska jäsenluettelo näyttää paremmalta,mutta kasvetaan lähdetään omaan elämään kursseille ja työelämään tai lapsilisät vaihtuu eläkkeeksi.Perheessä montaa eri seurakuntaa,joten ollaan suvun kanssa tekemisissä usean srk:n sisäpiirissä.Ennen oli runsaslukuisia tilaisuuksia jopa yhteisiä suurempia,nykyisin erkaannuttu eri oppisuuntiin perustamalla uusia seurakuntia.


    • elämäuusiksi

      Minulla Vapaakirkon johtaja iski silmänsä vaimooni, jonka seurauksena avioliitto särkyi. Oli vähän kaikkien naisten perään. Siksi lähdin tuosta kultista.

      Johtajan ylistyspakko oli myös painava syy.

    • Kokemussekinvaikkapaha

      Erosin kouvolan vapaakirkosta muutama vuosi sitten.

      .Syynä oli paljolti jo ylempää mainitut asiat,mutta lisäksi juorut,panettelut,ja monenlainen henkinen väkivalta.

      Myös siellä oli paljon Menestysteologian kannattajia.

    • hajurakoaoltava

      Minä liityin erehdyksessä vapakirkkoon ja huomasin sen vasta seurakuntaan ottamisen yhteydessä.Joten se oli sitten liian myöhäistä katua kun "kakka tuli jo."
      Sen jälkeen olen pitänyt hajurakoa joukkoon.En halua ystävystyä kehenkään.
      Pitäköön kummajaisena,ei se mitään haittaa.

      • Vainoakokenut

        Sehän on vain oikein että pitää hajurakoa semmoisiin jotka kohtelevat huonosti.
        Niin teen itsekin,ja mikään kohta raamatussa ei kehoita kaveeraamaan vihamielisten kanssa,olkoon ne mistä seurakunnasta tahansa.


    • Näkökulmaa

      Älkää ajatelko Jumalan seurakuntaa jonakin rakennuksena.
      Rakennus se ei ole,vaan koostuu kaikkien aikojen uskovista.
      Kuka tahansa,joka ottaa Jeesuksen Kristuksen elämänsä herraksi,kuuluu tuohon seurakuntaan,joka on universaalinen.
      Pysykää niistä saatanallisista rakennuksista erossa.

    • Niintehkäämme

      Oikein,muuutoin saatatte kohdata jossakin rakennuksessa Irmeli ässän,tai Kaarina V:n,ainakin liikkuessanne kouvolassa.
      Mutta jos niin ikävästi kävisi,että kohtaatte nuo oraakkelit,tietotoimistot,ajakaa heidät pakoon Herramme nimessä.

    • avpoijnefw

      Onkos siellä Vapaakirkon työntekijäkoulutuksessa teologisessa opistossa vielä se ruusunsilpomisriitti aloittaville opiskelijoille? Siinä naisia johdatetaan kuulemma tajuamaan, että saattavat menettää kauneimman paikkansa/kauneimpansa tms siellä.

    • itsekeskeisetpastorit

      Ja sitten pastorit,jotka kuvittelevat itsestään liikoja.
      He ovat valmiita tuomitsemaan uuden seurakuntalaisen jos sen uuden jäsenen menneisyys ei miellytä.
      He kompastuttavat Herran pieniä lapsia(hengellisesti uusia) ja sitten ovat valmiita kivittämään kuin juutalaiset aikoinaan Stefanuksen.
      Mutta mitäs raamattu sanoo senlaisesta touhusta?
      Parempi olis kun sellaisen kaulaan laitettaisiin myllynkivi ja heitettäisiin keskelle merta.(ssis pastorin)
      Et terveisiä vaan sinne Lahteen.

    • tahtooterveenseurak

      Olisko tuo niin että kaupungeista ei löydy tervehenkistä uskovien seurakuntaa juuri minkään lipun alta.

      maaseuduilla vanhan ajan pienehköt helluntait saattavat olla terveempiä mitä maasta löytyy, tosin sinnekkin joku paukapää pomottaja saattaa löytää tiensä, onhan niitä pikkunarsisteja joka paikassa kuin kilometritolppia tien varsilla.

      ja juuri tuo naishäärääjälauma erilaisten toimintojen lue peitetyön nimiin piiloutuneet käsiojossa profeteeraavat sähkösilmät ovat melkoinen kiusa ja heikkojen riesa.

    • Nojaa

      Ensinnäkin...Vapaakirkossa on paljon hyvää, rehtejä ja aitoja ihmisiä, uskollisia ja hyvää tarkoittavia. Se on kuin rakennus, jossa on vielä terveitä pylväitä pitämään rakennelmaa kasassa, mutta pylväiden välissä sopii puhallella kylmien tuulien, jotka heittelevät ihmisiä ja ehkäpä kokonaisia seurakuntiakin, niin että koko rakennus huojuu. Tavoitellessaan hovikelpoisuutta kansainvälisessä karismaattisessa liikkeessä Vapaakirkko joutuu mukauttamaan sanomansa ja sen myötä seurakuntaelämänsä/toimintansa suunnan ihmiskeskeisen, osin menestysteologisen, hengellisen epärehellisyyden (no... hyvää tarkoittaen) ja valitettavasti pinnallisemman vuorovaikutuksen suuntaan. Ehkäpä monet rehditkin vapislaiset odottavat, että kunhan vain on ensin saatu tarpeeksi väkeä saliin, niin sitten...voimme julistaa taas Kristusta ja voimme jättää nämä kehälliset vähemmälle.... Valitettavasti vain moni, myös vastuullinen, pitää kehällisiä niinä kaikista tärkeimpinä. Huoli jäsenmäärän kehityksestä on suuri ja aiheellinen. Moni seurakunta on niin pieni, että kiusaus seurata näennäisen tehokkaita "seurakuntakasvun strategioita", joskin väkisin niin traditioon, Raamattuun kuin markkinointikonsepteihin sovitettuja, on ylivoimaisen suuri. Sama koskee koko pientä kirkkokuntaa. Tällainen kyyti on kylmää...ja palvelee viimekädessä ehkä eniten muutamia amerikkalaisia liukuhihnakirjailijoita.... No niin... moni vetää tietenkin herneen nenäänsä ja kaivaa Wagnerinsa, Hybelsinsä, Joynerinsa ja Wimberinsä yms kirjahyllystä varmistuakseen, että kommentoija on tyystin eksynyt... ;-)

      • Nojaa

        Ai niin....se kysymys... Kyllä edellämainitut asiat olivat yksi ratkaisevista tekijöistä...


      • väsynytjäsen

        Itsekin harkitsen eroa, ylistystä ja ylistystä oudoilla lauluilla moneen kertaan. Tykkään ylistys virsistä. Olen ehkä liian vanha vapaakirkkoon.


      • perusteltujalähtöjä

        'Nojaa' osuu kirjoituksellaan valitettavan hyvin ainakin jonkun seurakunnan tilanteeseen ja Vapaakirkon seurakuntiin yleisimminkin. Valitettavasti emme näe kriittisiä arvioita näistä pääosin amerikkalaisten julkkisten kirjoista Vapaakirkon lehdessäkään.
        Ne on ilmeisesti sensuroitu, koska kyllä niitä arvioita varmasti on sinne lehteen yritetty lähettää. Jotain kertoo tietysti sekin, että jossakin seurakunnassa näitä amerikan kirjailijoita arvostelleet ajettiin ulos 'harhaoppisina'.
        Ymmärrän hyvin niitä, jotka ovat lähteneet. Mutta on sekin sitten, mihin minä menisin - missä on vielä 'tervettä', siksi en ole lähtenyt, vaikka olen itkenyt noiden ulosajettujen tähden. Minutkin ajettaisiin ulos, jos olisin mielipiteeni mennyt pastorille kertomaan....
        Miksi olemme joutuneet tähän.......


      • pianJeesussaapuu

        Avaa TV.valikoi sieltä "henkienerottelemisen" lahjallasi oikeat ohjelmat.(TV7 ja Alfa).
        Niin minä teen ja vahvistun runsaasti.
        Ei näitä pystyyn kuolleita kirkkoja tarvita.


      • nojaa

        ...niinkuin taisin mainitakin..."kyyti on kylmää"...tilaa reessä on vain "palaville sydämille"...muita ei tarvita...mutta ei tule kysyttyä mitä nämä "suitsevat" sydämet tarvitsevat.......lillu "virrassa" tai kuole...


    • Syynä.oli

      home.

    • Älhyl

      Riidat srk:sta erosi ja perusti uuden,josta taas uuden.

    • Anonyymi

      Kuulun Kankaanpään Vapaasrk vieläkin.Vaikka sieltä muutin Ikaaliseen reilu vuosi sitten.Olin yhteydessä Ikaalisten pastoriin etukäteen.Oli koronasulku silloin.Olen muutamia kertoja käynyt vapaasrk tilaisuuksissa.Kukaan ei tule keskustelemaan tms.Olin pastoriinkin yhteydrssä asian tiimoilta,hän lupasi ilmoittaa kun ehtii.Siitä on 1.5 kk mennyt.Välillä olen muistuttanut viestillä.Muttei ole vastannut.Kerroin että moni muu ja minä itse koen ettei pääse srk sisäälle.Vaikka saa käydä tilaisuuksissa.Minulla ei ole autoa,eikä busseja kulje Kankaanpäähän.Joten olen ollut ilman srk tämän reilun vuoden.Helluntaihin koitin kans täälä.Vastaanotto oli sama.Saa käydä,muttei.muuta.Ei edes tervehditä.

      • Anonyymi

        Ei oo sen parempi Kankaanpääkään. Sinne mahtuu joukko ilkeitä ihmisiä.


    • Anonyymi

      Seurakunnissa on liikaa itseään täynnä olevia narsistiämmiä
      He esittävät olevansa jotain Herran lähettämiä, mutta pellejä he ovat. Kuka kukaan normaali tervejärkinen sellaisia viitsii katsella?
      "Siellä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimissäni, siellä minä olen läsnä"- sanoo Jeesus.
      Näin meillä.

    • Anonyymi

      En voisi kuvitella koskaan lähteväni vapaaseurakunnasta.

      Syy on se, etten ole koskaan sinne mennytkään.

    • Anonyymi

      Jyväskylän Vapis erittäin tuomitsevan ja sisäänpäin kääntyneen maineessa. Kävin muutaman kerran omin silmin toteamassa tilanteen. Lisäksi se julkinen painostus kymmenysten maksamiseen on hyvin tahditonta. Kaikilla ei ole varaa vaikka tahtoisi.

      • Anonyymi

        Rahanahneus. Juopot SRK.laiset.


    • Anonyymi

      Tajusin olleeni aivopesty.

    • Anonyymi

      Vittuuko se sulle kuuluu.

    • Anonyymi

      >Lisäksi se julkinen painostus kymmenysten maksamiseen on hyvin tahditonta. Kaikilla ei ole varaa vaikka tahtoisi.<

      Kymmenys oppi on Leo Mellerin keksintö. Kukaan täysjärkinen ei maksa mitään Mooseksen aikaisia kymmenyksiä. Ei Jeesus eikä Paavali eikä Pietari tätä opettaneet.

      • Anonyymi

        Mooseksenkaan aikana ne kymmenykset eivät olleet rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooseksenkaan aikana ne kymmenykset eivät olleet rahaa.

        Kymmenysoppi on Vanhan testamentin asia.

        Tottakai uskovainen kristitty saa antaa 10% tuloistaan seurakunnan kolehtiin tai lähetystyön tukemiseen jos itse niin haluaa. JOkainen saa tehdä omilla rahoilaan aivan vapaasti mitä itse tahtoo. Voihan siitä myös saada siunauksen Jumalalta jos on mahdollista antaa 10% palkasta seurakunnan tukemiseen.

        Jos seurakunta opettaa ns kymmenysoppia kuten ainakin helluntaiseurakunnissa on ennen opetettu niin se on mielestäni väärä raamatun tulkinta ja perustuu Vanhan Testamentin teksteihin.

        Nykyään rahan antamista korostavat menestysteologiset seurakunnat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenysoppi on Vanhan testamentin asia.

        Tottakai uskovainen kristitty saa antaa 10% tuloistaan seurakunnan kolehtiin tai lähetystyön tukemiseen jos itse niin haluaa. JOkainen saa tehdä omilla rahoilaan aivan vapaasti mitä itse tahtoo. Voihan siitä myös saada siunauksen Jumalalta jos on mahdollista antaa 10% palkasta seurakunnan tukemiseen.

        Jos seurakunta opettaa ns kymmenysoppia kuten ainakin helluntaiseurakunnissa on ennen opetettu niin se on mielestäni väärä raamatun tulkinta ja perustuu Vanhan Testamentin teksteihin.

        Nykyään rahan antamista korostavat menestysteologiset seurakunnat.

        Niin on.

        Joka lukee UT:n ohjeita, osaa titää, että Jumalan asian edistäminen oli näin:

        "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan talteen, säästäen menstymisensä mukaan, ettei kerätyksiä tehtäisi vasta minun tuluani." ( 1. Kor 16:2)

        Ei missään UT:ssa ole määräystä, että pitäisi antaa seurakunnalle 10 %!

        Mutta tämä "oppi" on niin isketty ihmisiiin, että he ovat orjuuden ja pelon tilassa.

        Menestysteologit ovat tehneet kymmensasiasta kuin "kauppatavaraa"!
        - Kun annat Jumalalle (= seurakunnalle) Jumala maksaa takaisin jopa 100-kertaisesti!
        - Herra siunaa, kun annat rahaa seurakunnalle, pastorille...

        Todella törkeää ahneuden mallia, jossa Jumala on otettu kuin keppihevokseksi!

        Joku antaa "kaksi ropoa" - koko elämisensä. Joku luovuttaa suuren osan, jolla on hyvä toimeentulo. Jne.

        Kyse on rakkaudesta Jumalaan ja Jeesukseen! Jos rakastaa Herraa - tahtoo sydämen vapaasta tahdosta edistää Herran asiaa!


    • Anonyymi

      Tässä viittaus Mellerin kymmenys oppiin

      https://www.ristinvoitto.fi/elama/piinaviikko/?numero=51
      "pelotella niitä, jotka eivät maksa kymmenyksiä (kuten Leo Meller, joka opettaa blogissaan, että tällaisessa tapauksessa ”Jumala joka tapauksessa ottaa kymmenykset odottamattomien menojen, onnettomuuksien yms. kautta”).

      Meller ja hänen pitkään johtamansa Patmos Lähetyssäätiö on hyvä esimerkki myös epäkohtana pidettävistä ylisuurista palkkioista – vai mitä pitäisi ajatella lahjoitusvaroilla toimivan järjestön useille kärkityöntekijöilleen maksamista keskimäärin noin 100 000 euron vuosiansioista."

      • Anonyymi

        Ahneuden synti siitä näkyy. Turha selittää!


    • Anonyymi

      Vapaakirkkoon kuuluva eräs uskova tiesi paljon käytännöistä. Koska oli ahkera palvelija.

      Oli todennut sen, että Vapaakirkoissa on kastijärjestelmä. On ns. yläkerran väki, sitten on alakerran porukka. Paremmat ja ei-paremmat. Se toimii käytännössä. Paremmat ovat niitä, joilla on onnistunut julkisivu. Taas ne, joilla elämässä ei ole mennyt hyvin, joita elämä on kolhinut, he ovat kuin kakkoskerroksen väkeä. Ihmisiä mitataan ulkoisten tekijöiden mukaan. Mutta näitä toisia tarvitaan mm.maksajiksi, vaikka seurakunnan "maine" olisi parempi ilman näitä huono-osaisia?
      Jopa itse pastori oli tokaissut halveksivasti: "Ne ovat niitä - - eronneita ja karanneita"!
      Eli, ilmeisesti vapaaseurakunnat tahtoisivat olla jokin näyttelyporukka?

      Lopuksi tämä kertoja (K.) löysi palvelustehtävänsä ihan muualta. Häntä oli kuin käytetty hyväksi ja hyödyksi tuossa Vapiksessa. Koska hän oli kiltti, nöyrä, palvelualtis! Toisissa paikoissa häntä arvostettiin myös ihmisenä!
      Tällaiset keissit ovat tavallisia.

      Vapiksiin vähemmän eksyykin noita taviksia. Heidät otetaan ihmisinä lukuun vaikkapa Pelastusarmeijassa! Vapaakirkkoon on pesiytynyt ylpeys ja Laodikean synti! (Ilme 3.13-22)

      Ei sitten ihme että penkit on tyhjinä! Että valitetaan kun ei oo herätystä...

      • Anonyymi

        Pitänee paikkansa?
        Tiedän eräänkin totisen uskovan, jolla oli ajatus et olisko vapaakirkko se paikka, jossa olla uskovien yheydessä ja palvella. En näe hyväksi kertoa miten ala-arvoisen kohtelun hän ja puoliso saivat? Näitä tapauksia on siellä ja täällä. Vapikseen eivät kelpaa ketkä tahansa!
        Koska vapaakirkkolaitos on kuin jokin mallioppilaiden porukka koulussa. Pitää näytellä ulkoista hurskautta, vaikka kulissien takana olisi sitä ja tätä. Siis ulkokultaisuutta, tekopyhyyttä.


    • Anonyymi

      Tässä alla on asia sanottu hyvin ja näin pitäis enemmän opettaa seurakunnissa.
      (Jotkut jopa lukevat sen Malakian kirjan "täydet kymmenykset" kohdan ennen kolehtia.)

      >Anonyymi
      03.09.2022 10:43
      >>Joka lukee UT:n ohjeita, osaa titää, että Jumalan asian edistäminen oli näin:
      "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan talteen, säästäen menstymisensä mukaan, ettei kerätyksiä tehtäisi vasta minun tuluani." ( 1. Kor 16:2)
      Ei missään UT:ssa ole määräystä, että pitäisi antaa seurakunnalle 10 %!
      Mutta tämä "oppi" on niin isketty ihmisiiin, että he ovat orjuuden ja pelon tilassa.

      Menestysteologit ovat tehneet kymmensasiasta kuin "kauppatavaraa"!
      - Kun annat Jumalalle (= seurakunnalle) Jumala maksaa takaisin jopa 100-kertaisesti!
      - Herra siunaa, kun annat rahaa seurakunnalle, pastorille...
      Todella törkeää ahneuden mallia, jossa Jumala on otettu kuin keppihevokseksi!<<

    • Anonyymi

      Nämä bisneskristilliset suunnat ovat smaa lajia kuin entinen katolisen kirkon anekauppa!
      - KUn raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa!

      Rahalla saattoi koettaa ostaa autuutta. Ja lapselliset ihmiset uskoivat!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Viisas ei juokse ihmisten perässä. Kyllä Raamatun Sana antaa ravintoa jaPyhä Henki toimii. Ei tarvii joitain välikäsiä...

      • Anonyymi

        Näin on.
        Ja aina on vaarana, että joutuu joukkoon, jotka kyllä hokevat Jeesus, Jeesus, mutta joutuvat tuomittavaksi."Menkää pois minun luotani te laittomuuden tekijät".
        Toisaalta:" siellä missä kaksi tahi kolme on kokoontuneena minun nimissäni siellä minä olen läsnä."
        Näin meillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on.
        Ja aina on vaarana, että joutuu joukkoon, jotka kyllä hokevat Jeesus, Jeesus, mutta joutuvat tuomittavaksi."Menkää pois minun luotani te laittomuuden tekijät".
        Toisaalta:" siellä missä kaksi tahi kolme on kokoontuneena minun nimissäni siellä minä olen läsnä."
        Näin meillä.

        Samoin. Meitä on muutama Jeesuksen lammas, ei kysellä suuntamerkkiä, kun on totinen ja aito usko. Kyllä sen huomaa... Rukoillaan yhteisiä asioita, usein puhelimessa.
        Herra on länsä!


    • Anonyymi

      Tässäkin videossa on selbvä sanoma, miksi pitää lähteä vapaakirkosta:
      https://youtu.be/XVTBW0F1gu4

      Videon alussa olevatiskulauseet kertovat jo tärkeimmän sisällön, mitä Jumalalla on asiaa.

      .

      • Anonyymi

        Hyvät ajatukset.


    • Anonyymi

      Eroamiset ja riidat repivät vanhat poistuneet ja uudet tuleet,myös uusia srk perustettu,Srk ostanut uuden paikan,joten moni jäänyt pois ja joidenkin asioiden takia muista syistä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kolminaisuusopin, sielunkuolemattomuus ym takia!

    • Anonyymi

      Hämeenlinnan vapaakirkossa määrää akat, se miten uskotaan.
      Jos se ei käy, alkaa kiusanteko porukalla.
      On koettu, siksi heidän uskontonsa ei kiinnosta.
      Kaikki tämä on raamatunvastaista!
      Eikö joku usko, sopii mennä kokeilemaan!

      • Anonyymi

        <<Hämeenlinnan vapaakirkossa määrää akat, se miten uskotaan.

        VAnhimmistoon kuuluu kaksi naista, vaikka pastori on mies. Syy miksi naiset ovat aktiiveja seurakunnissa on todennäköisesti siinä että seurakuntien julistus on tunneperäistä karismaattisuutta joka vetoaa enemmän naisiin kun miehiin. Miehet haluavat enemmän järkiperäistä Raamatun opetusta tai apologiaa. Maailman merkittävimmät teologit ja apologit ovat kuitenkin miehiä esim. Alister McGrath ja William Lane Craig. Miesten vika on että seurakunnat ovat nykyään ylistyshumppaava karismaattinen sirkus.

        https://hmlvapis.fi/yhteystiedot/
        Merja Pitkänen pj.
        Arto Kortemaa
        Kaj Grönqvist
        Marita Valkama
        Jouni Kröger
        Hannu Lahtinen
        Markku Pantsar


    • Anonyymi

      Seurakunnat hajonneet pieniksi,ottaa selvää,missä mennään.Pienikin eripura taas menossa jonnekin.Hajaannus,miksi auttaako??

    • Anonyymi

      Minä erosin Suomen Vapaakirkosta tänään. Minä en halunnut maksaa ns. kymmenyksiä Vapaakirkkoon enää. Oikeammin olisi ollut, että minulle olisi maksettu siitä, että kävisin vapaakirkon kokouksissa. Mutta se on reilu peli, että eroaa kirkosta, jos on tällainen näkemysero.

    • Anonyymi

      Kävin 2002 yhden vuoden ajan kokouksissa. Olin erittäin tyytyväinen oppiin, toimintaan ja vaikutukseen. En kuitenkaan tullut uskoon tai uudestisyntynyt. Olin vapaamatkustaja enkä edes maksanut kolehtiin mitään.

      Sitten sudet ja pedot alkoivat saapua seurakuntaan ja lähdin pakoon. Minulla ei ollut rakkauden henkeä ja uskoa puolustaa seurakuntaa. Olin hyvin vähäpätöinen.
      En osannut toimia oikein.

      Lähdin vuodeksi 2003 Jehovan todistajiin. Myös heidän seurakuntansa oli pedot ja sudet vallanneet mutta paimenet loivat turvallisuuden tunnetta. Ja kun saavuin sinne pedot kaikkosivat.
      Jehova ilostui ja lupasi suuren palkkion. Ja ilmestyi 11.11.2003 ja myöhemmin Kristus.

      Herra sanoi ottaneensa minut pois Vapaakirkosta kun en antanut uhria. Jehovan todistajissa uhri on vapaaehtoinen eikä tarvitse pakosti antaa.

      Ilman Kristuksen antamaa henkeä ja Rakkautta ei ole mahdollista olla puolustamassa uskoa ja seurakuntaa. Olen pahoillani ettei minusta tuolloin ollut mihinkään.

      • Anonyymi

        Turhahan siellä on vapaaseurakunnassa olla, jos muuta tehtävää siellä ei ole, kuin penkin kuluttaminen. Niinhän se saarnamieskin sanoi, että pitäisi pyrkiä seurakunnassa muuhun, kuin penkillä istumiseen. Sekään ei riitä, että istuu penkillä ja pistää kolehtiin roposia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhahan siellä on vapaaseurakunnassa olla, jos muuta tehtävää siellä ei ole, kuin penkin kuluttaminen. Niinhän se saarnamieskin sanoi, että pitäisi pyrkiä seurakunnassa muuhun, kuin penkillä istumiseen. Sekään ei riitä, että istuu penkillä ja pistää kolehtiin roposia.

        Pätemisen tarvetta pönkitetään,mutta kaikkia tarjouksia ei voi tehdä,koska omaelämä elettävänä.Toiset käy ovelta ovelle,että kaikki tulis heille.Parempi kuin ihmetellä ettei kukaan pysy muuttavat paikasta toiseen ja täysikäisyys ennen kuin pyydetään jäseneksi.


    • Anonyymi

      Lähdin vapaaseurakunnasta noin 6 viikkoa sitten ja hyvin on mennyt, ei ole kukaan vapaaseurakuntalainen viime aikoina uhkaillut. Helvetillähän siellä kovasti peloteltiin, mutta nyt on siitäkin vapaus tullut. Olihan se vapaaseurakunnan muuttopalvelu, josta en siitäkään kunnollista apua saanut. En voi siitä mitään yksityiskohtia kirjoittamaan, koska muuten tulee vihaisia puheluja seurakunnasta, jos huomaavat, että minä täällä kirjoittelen.

      • Anonyymi

        Jumala ei ole mikään sadisti, että ikuisesti tulella polttelisi.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala ei ole mikään sadisti, että ikuisesti tulella polttelisi.

        1234567---

        Kyllä helvetillä vapaaseurakunnassa pelotellaan. Sanottiin, että itsemurhan tehnyt joutuu helvettiin. Minä kävin aikoinaan melko paljon vapaaseurakunnassa, mutta kävin myös ravintolassa juomassa alkoholia, sitä vapaaseurakuntalaiset paheksuivat kovasti ja viittasivat siihen, että se on rinnastettavissa itsemurhaan.


    • Anonyymi

      Yhdessä korissa oli kaikki samoin ajattelijat.

    • Anonyymi

      Vaihdoin vapaaseurakunnan kännipäissäni kaverini suosittelemaan helluntailaisiin.

    • Anonyymi

      Vapaakirkko on melko ahdasmielinen yhteisö. Minun olkalaukku siellä tarkastettiin, koska laukussa pullot kilisivät vastakkain. Vapaakirkon seurakuntapalvelija katsoi pullon etikettiä ja siinä luki, että väkevä sima. Minä sanoin, että minulla on vain simapulloja laukussa, mutta palvelija sanoi, että se on väkevää simaa, alkoholipitoista juomaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe