napalukot

amatööri

Voisiko joku vääntää rautalankamallin. Mitä tarkoittaa napalukot?

11

3421

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miku

      Napalukko kytkee auton navan vetoniveleen. Kun napalukko ei ole kytkettynä pyörii siis vain napa laakeriensa varassa eikä pyöritä ollenkaan vetaria.

      • Timo

        Tarkoittaa siis sitä, kun autossa on kytkettävä neliveto eli auto valitsimen asennosta riippuen joko nelivetoinen tai takavetoinen, voidaan takavedolla ajettaessa kytkeä kaikki etuvedon voimansiirto pois pyörimästä eli etupyörät pyörivät kevyemmin.
        -> polttoainetta kuluu vähemmän
        -> etuvoimansiirto ei kulu

        Napalukot voivat olla automaattiset tai käsin etupyörien navoista päälle/pois käännettävät.


      • Pajeristi
        Timo kirjoitti:

        Tarkoittaa siis sitä, kun autossa on kytkettävä neliveto eli auto valitsimen asennosta riippuen joko nelivetoinen tai takavetoinen, voidaan takavedolla ajettaessa kytkeä kaikki etuvedon voimansiirto pois pyörimästä eli etupyörät pyörivät kevyemmin.
        -> polttoainetta kuluu vähemmän
        -> etuvoimansiirto ei kulu

        Napalukot voivat olla automaattiset tai käsin etupyörien navoista päälle/pois käännettävät.

        Joo noin se on, edellisessä autossa oli semmoset käsinväännettävät lukot isutsun roopperissa. Ja minä annoin niijen olla aina päällä ei ehkä hyvä vaan ei minulle koitunut siitä muuta harmia kuin että etupää oli jäykempi ja kun isutsussa oli takana vielä kitkalukko perässä niin kyllä helposti perä läks luisuun jonka seurauksena jouduin pitämään nelivetoa melkein aina talvella päällä jäätiköllä. Nykyisessä autossa pajerossa on automaattilukot eessä ja takana perässä hammaslukko joka on napin takana ja näistä syistä johtuen on ollut paljon helpompi ajella liukkailla eikä nelivetoo ainakaan vielä tarvinnut maantieajossa.


      • ahma
        Timo kirjoitti:

        Tarkoittaa siis sitä, kun autossa on kytkettävä neliveto eli auto valitsimen asennosta riippuen joko nelivetoinen tai takavetoinen, voidaan takavedolla ajettaessa kytkeä kaikki etuvedon voimansiirto pois pyörimästä eli etupyörät pyörivät kevyemmin.
        -> polttoainetta kuluu vähemmän
        -> etuvoimansiirto ei kulu

        Napalukot voivat olla automaattiset tai käsin etupyörien navoista päälle/pois käännettävät.

        ...jos ajelet enempi mettässä niin voit heittää automaattilukot kuutamolle :)


      • 4x4
        Pajeristi kirjoitti:

        Joo noin se on, edellisessä autossa oli semmoset käsinväännettävät lukot isutsun roopperissa. Ja minä annoin niijen olla aina päällä ei ehkä hyvä vaan ei minulle koitunut siitä muuta harmia kuin että etupää oli jäykempi ja kun isutsussa oli takana vielä kitkalukko perässä niin kyllä helposti perä läks luisuun jonka seurauksena jouduin pitämään nelivetoa melkein aina talvella päällä jäätiköllä. Nykyisessä autossa pajerossa on automaattilukot eessä ja takana perässä hammaslukko joka on napin takana ja näistä syistä johtuen on ollut paljon helpompi ajella liukkailla eikä nelivetoo ainakaan vielä tarvinnut maantieajossa.

        ja miksi tarvii normaalissa maantieajossa nelikkoa.kysyn vaan


      • kink of the road
        4x4 kirjoitti:

        ja miksi tarvii normaalissa maantieajossa nelikkoa.kysyn vaan

        normaalia maantieajoa?
        Tuskin sitä kesäisin pikitiellä tarvitaan, mutta kun sohjoa on 5 senttiä ja edelle pitäisi päästä, niin tuohan se kummasti vakautta ajettavuuteen.
        Sen lisäksi auto käyttäytyy ihan toisella lailla jarrutettaessa nelivetoisena (poislukien jotkut lukkiutumattomat systeemit) pyöriä, ainakaan molempia, kun ei saa eritahtiin lukittumaan eri akseleilla


      • l-200
        kink of the road kirjoitti:

        normaalia maantieajoa?
        Tuskin sitä kesäisin pikitiellä tarvitaan, mutta kun sohjoa on 5 senttiä ja edelle pitäisi päästä, niin tuohan se kummasti vakautta ajettavuuteen.
        Sen lisäksi auto käyttäytyy ihan toisella lailla jarrutettaessa nelivetoisena (poislukien jotkut lukkiutumattomat systeemit) pyöriä, ainakaan molempia, kun ei saa eritahtiin lukittumaan eri akseleilla

        No niin.

        Ei sitä nelikkoa tarvitse kytkeä sitten vasta kun lunta on liki 15 cm ja ajetaan auraamatonta tietä. Tuollaisessa 5 cm sohjossa iso maasturi menee kuin juna ilman että kuskin puikoissa edes istuu joku vatanen tahi räikkönen.
        Toki iso auto voi hieman vedellä sohjourissa, ja se mikä tavan henkilöautossa tuntuu pienenä nytkäyksenä, niin isossa se on iso nytkäys ja tuntuu vähän ilkeälle ja yleensä saa naisväen suusta kirpakoita kommentteja ajotyylistä :D. Mahdolliset luiston lähdöt ovat kyllä rauhallisia ja auto kyllä varoitaa etukäteen, toki jos yllättävästi urasta pomppaa niin sitten mutta ei muuten kyllä.

        Aivan turhaa rasitaa nelivetoa ajamalla sillä tarpeettomasti "normaaliolosuhteissa". Sitäpaitsi, iso maasturi on pirullinen ajaa jos se luistoon lähtee nelivedolla, takavedolla hallinta on paljon helpompaa. Tämä nyt on minun mielipiteeni. Jokainenhan ajaa autollaan niinkuin parhaaksi näkee. Talvella kärryn vedossa nelikko on hyvä olla päällä, tällöin kärryn vetoon tulee vakavuutta, tosin kannattaa pitää mielessä fysiikan lait kun kärryä vetää perässään, pysähtymismatkat on melkoisen pitkiä jopa hyvillä renkailla.

        Terveisin.
        L-200.


      • Pajeristi
        l-200 kirjoitti:

        No niin.

        Ei sitä nelikkoa tarvitse kytkeä sitten vasta kun lunta on liki 15 cm ja ajetaan auraamatonta tietä. Tuollaisessa 5 cm sohjossa iso maasturi menee kuin juna ilman että kuskin puikoissa edes istuu joku vatanen tahi räikkönen.
        Toki iso auto voi hieman vedellä sohjourissa, ja se mikä tavan henkilöautossa tuntuu pienenä nytkäyksenä, niin isossa se on iso nytkäys ja tuntuu vähän ilkeälle ja yleensä saa naisväen suusta kirpakoita kommentteja ajotyylistä :D. Mahdolliset luiston lähdöt ovat kyllä rauhallisia ja auto kyllä varoitaa etukäteen, toki jos yllättävästi urasta pomppaa niin sitten mutta ei muuten kyllä.

        Aivan turhaa rasitaa nelivetoa ajamalla sillä tarpeettomasti "normaaliolosuhteissa". Sitäpaitsi, iso maasturi on pirullinen ajaa jos se luistoon lähtee nelivedolla, takavedolla hallinta on paljon helpompaa. Tämä nyt on minun mielipiteeni. Jokainenhan ajaa autollaan niinkuin parhaaksi näkee. Talvella kärryn vedossa nelikko on hyvä olla päällä, tällöin kärryn vetoon tulee vakavuutta, tosin kannattaa pitää mielessä fysiikan lait kun kärryä vetää perässään, pysähtymismatkat on melkoisen pitkiä jopa hyvillä renkailla.

        Terveisin.
        L-200.

        Kyllä sitä kokemusta tuli minullehi kymmenen vuotta sitä kun asuu vielä semmosella seudulla jossa lähin huoltoasema on 40km,päässä. Sitä tuli melko paljon ajettua siellä tien ulkopuolellakin eikä ollu mitään harrastelua. Se ajon luonne oli siellä semmosta ettei sitä kehannu laskeutua kyyrimään sinne akseliin päihin aina ja siks olivat aina päällä. Ja kuin sanoin tuo pajero on ihan eri peli tiellä ei tartte sitä nelivetoo maantieajossa ellei sitten oo ihan hirvee keli.


      • kink of the road
        l-200 kirjoitti:

        No niin.

        Ei sitä nelikkoa tarvitse kytkeä sitten vasta kun lunta on liki 15 cm ja ajetaan auraamatonta tietä. Tuollaisessa 5 cm sohjossa iso maasturi menee kuin juna ilman että kuskin puikoissa edes istuu joku vatanen tahi räikkönen.
        Toki iso auto voi hieman vedellä sohjourissa, ja se mikä tavan henkilöautossa tuntuu pienenä nytkäyksenä, niin isossa se on iso nytkäys ja tuntuu vähän ilkeälle ja yleensä saa naisväen suusta kirpakoita kommentteja ajotyylistä :D. Mahdolliset luiston lähdöt ovat kyllä rauhallisia ja auto kyllä varoitaa etukäteen, toki jos yllättävästi urasta pomppaa niin sitten mutta ei muuten kyllä.

        Aivan turhaa rasitaa nelivetoa ajamalla sillä tarpeettomasti "normaaliolosuhteissa". Sitäpaitsi, iso maasturi on pirullinen ajaa jos se luistoon lähtee nelivedolla, takavedolla hallinta on paljon helpompaa. Tämä nyt on minun mielipiteeni. Jokainenhan ajaa autollaan niinkuin parhaaksi näkee. Talvella kärryn vedossa nelikko on hyvä olla päällä, tällöin kärryn vetoon tulee vakavuutta, tosin kannattaa pitää mielessä fysiikan lait kun kärryä vetää perässään, pysähtymismatkat on melkoisen pitkiä jopa hyvillä renkailla.

        Terveisin.
        L-200.

        mullekin on yli 20 vuoden aikana kertynyt muutamasta kymmenestä autosta ja muutamasta nelivedosta.
        Jos joku ajaa edes loivasti mutkittelevalla tai kallistelevalla tiellä vaikka hieman yli 80 kymmppiä pysyen muutamankin kilometrin tienpäällä 5 sentin läpimärässä (suolatussa) sohjossa takaveto päällä, niin kannattaa tosiaan ruveta harkitsemaan Vatasen jalanjälkiin ryhtymistä. Väitän edelleen, että meno on aika epävarmaa vaikka olis yli sentin pinnalla olevat goodrichit alla. Tällä 5 sentin sohjolla tarkoitan siis todella läpimärkää 10 sentin suojalumesta 5 senttiseksi suolalla sulatettua paskaa.

        alla otteita joulukuun päiväkirjasta johon on kirjoitettu jotain myös autoiluun liittyen.

        Joulukuun 1. klo 17.00
        Lunta sataa. Ensilumi on sitten kaunista. Luonto tulee kauniin valkoiseksi ja mieli piristyy, kun ei ole enää niin pimeää. Tein vaimolleni ja itselleni kuuman rommitotin ja istuimme ikkunan ääressä katsomassa hiutaleiden leijumista kevyesti maahan ja peittämässä puun oksia. Todella kaunista.

        Joulukuun 2.
        Heräsin ja katsoin ikkunasta ulos. Koko maiseman peitti kristallinkirkas uusi lumi. Hieno näky. Jokaisella puulla ja pensaalla oli valkoinen kaapu. Tein talven ensimmäiset lumityöt ja nautin joka kolallisesta.. Kolasin sekä pihan että jalkakäytävän. Myöhemmin päivällä teknisen viraston aura aurasi tien ja työnsi lumen portin eteen. Kuljettaja hymyili minulle ja vilkutti. Minäkin vilkutin hänelle ja kolasin portin taas auki.

        Joulukuun 3.
        Viime yönä satoi vajaat 15 cm lunta ja pakkasta on pari astetta. Pihakoivuista katkesi muutamia oksia lumen painosta. Tein lumityöt ja taas saatuani työt valmiiksi, tuli aura-auto. Lumi oli tällä kertaa ruskeanharmaata.

        Joulukuun 4.
        Sää lauhtui, lumi suli sohjoksi, joka jäätyi liukkaaksi, kun pakkanen taas laski. Kaaduin perseelleni jalkakäytävälle. 150 mk poliklinikkamaksua, mutta onneksi mitään ei ollut poikki. Sääennustus lupasi lisaa lunta.

        Joulukuun 5. Yhä kylmää. Myin vaimon auton ja ostin maasturin, jotta hän pääsisi töihin. Auto liukui kuitenkin päin kaidetta ja oikea etukulma meni aika pahasti kasaan. Viime yönä satoi reilut 15 cm lunta. Molemmat autot ovat aivan suolassa ja kurassa. Tiedossa lumitöitä tänään. Se perkeleen aura ajoi meidän ohitse kaksi kertaa.

        Joulukuun 6.
        10 astetta pakkasta. Lisää tuota perhanan lunta. Pihalla ei ole yhtään puuta tai pensasta, joka ei olisi vahingoittunut. Sähköt oli poikki melkein koko yön. Yritin pitää talon lämpimänä kynttilöilla ja bensiinilämmittimellä, joka tosin roiskaisi hiukan yli, syttyi tuleen ja oli polttaa koko talon. Sain onneksi matolla tukahdutettua liekit, mutta sain toisen asteen palovammoja käsiini ja silmäripset ja kulmakarvat paloivat. Auto karkasi käsistä matkalla poliklinikalle ja hajosi lunastuskuntoon.

        Joulukuun 7.
        Tuota vittuperkeleen valkoista paskaa tulee koko ajan. Kaikki perkeleen vaatteet pitää olla päällä, jos haluaa käydä postilaatikolla. Jos saan käsiini sen kusipään, joka ajaa tuota aura-autoa, niin revin siltä sydämen rinnasta. Se on varmaan kulman takana kytiksessä ja odottaa, kunnes saan jalkakäytävän puhtaaksi! Sähköt yhä poissa. Vesijohto jäätyi ja näyttää siltä, ettei katto kestä lumen painoa.

        Joulukuun 8.
        Saatana, 12 perkeleen senttiä uutta vitun lunta ja vitun räntää ja vitun jäätä, ja herra yksin tietää mitä paskaa sitä taivaasta viime yönä tuli. Yritin osua aura-auton kuljettajaa jäähakulla, mutta se pääsi pakoon. Vaimo jätti minut. Auto ei lähde käyntiin. Luulen, etta minusta on tulossa lumisokea. En pysty liikuttamaan varpaitani. En ole nähnyt aurinkoa viikkoihin. Ennusteissa luvataan lisää lunta. Viima tekee ilman purevaksi.

        Perkele, muutan Espanjaan. Vituttaa niin perkeleesti! Saatanan lumi ja koko talvi.


      • ihmeessä
        kink of the road kirjoitti:

        mullekin on yli 20 vuoden aikana kertynyt muutamasta kymmenestä autosta ja muutamasta nelivedosta.
        Jos joku ajaa edes loivasti mutkittelevalla tai kallistelevalla tiellä vaikka hieman yli 80 kymmppiä pysyen muutamankin kilometrin tienpäällä 5 sentin läpimärässä (suolatussa) sohjossa takaveto päällä, niin kannattaa tosiaan ruveta harkitsemaan Vatasen jalanjälkiin ryhtymistä. Väitän edelleen, että meno on aika epävarmaa vaikka olis yli sentin pinnalla olevat goodrichit alla. Tällä 5 sentin sohjolla tarkoitan siis todella läpimärkää 10 sentin suojalumesta 5 senttiseksi suolalla sulatettua paskaa.

        alla otteita joulukuun päiväkirjasta johon on kirjoitettu jotain myös autoiluun liittyen.

        Joulukuun 1. klo 17.00
        Lunta sataa. Ensilumi on sitten kaunista. Luonto tulee kauniin valkoiseksi ja mieli piristyy, kun ei ole enää niin pimeää. Tein vaimolleni ja itselleni kuuman rommitotin ja istuimme ikkunan ääressä katsomassa hiutaleiden leijumista kevyesti maahan ja peittämässä puun oksia. Todella kaunista.

        Joulukuun 2.
        Heräsin ja katsoin ikkunasta ulos. Koko maiseman peitti kristallinkirkas uusi lumi. Hieno näky. Jokaisella puulla ja pensaalla oli valkoinen kaapu. Tein talven ensimmäiset lumityöt ja nautin joka kolallisesta.. Kolasin sekä pihan että jalkakäytävän. Myöhemmin päivällä teknisen viraston aura aurasi tien ja työnsi lumen portin eteen. Kuljettaja hymyili minulle ja vilkutti. Minäkin vilkutin hänelle ja kolasin portin taas auki.

        Joulukuun 3.
        Viime yönä satoi vajaat 15 cm lunta ja pakkasta on pari astetta. Pihakoivuista katkesi muutamia oksia lumen painosta. Tein lumityöt ja taas saatuani työt valmiiksi, tuli aura-auto. Lumi oli tällä kertaa ruskeanharmaata.

        Joulukuun 4.
        Sää lauhtui, lumi suli sohjoksi, joka jäätyi liukkaaksi, kun pakkanen taas laski. Kaaduin perseelleni jalkakäytävälle. 150 mk poliklinikkamaksua, mutta onneksi mitään ei ollut poikki. Sääennustus lupasi lisaa lunta.

        Joulukuun 5. Yhä kylmää. Myin vaimon auton ja ostin maasturin, jotta hän pääsisi töihin. Auto liukui kuitenkin päin kaidetta ja oikea etukulma meni aika pahasti kasaan. Viime yönä satoi reilut 15 cm lunta. Molemmat autot ovat aivan suolassa ja kurassa. Tiedossa lumitöitä tänään. Se perkeleen aura ajoi meidän ohitse kaksi kertaa.

        Joulukuun 6.
        10 astetta pakkasta. Lisää tuota perhanan lunta. Pihalla ei ole yhtään puuta tai pensasta, joka ei olisi vahingoittunut. Sähköt oli poikki melkein koko yön. Yritin pitää talon lämpimänä kynttilöilla ja bensiinilämmittimellä, joka tosin roiskaisi hiukan yli, syttyi tuleen ja oli polttaa koko talon. Sain onneksi matolla tukahdutettua liekit, mutta sain toisen asteen palovammoja käsiini ja silmäripset ja kulmakarvat paloivat. Auto karkasi käsistä matkalla poliklinikalle ja hajosi lunastuskuntoon.

        Joulukuun 7.
        Tuota vittuperkeleen valkoista paskaa tulee koko ajan. Kaikki perkeleen vaatteet pitää olla päällä, jos haluaa käydä postilaatikolla. Jos saan käsiini sen kusipään, joka ajaa tuota aura-autoa, niin revin siltä sydämen rinnasta. Se on varmaan kulman takana kytiksessä ja odottaa, kunnes saan jalkakäytävän puhtaaksi! Sähköt yhä poissa. Vesijohto jäätyi ja näyttää siltä, ettei katto kestä lumen painoa.

        Joulukuun 8.
        Saatana, 12 perkeleen senttiä uutta vitun lunta ja vitun räntää ja vitun jäätä, ja herra yksin tietää mitä paskaa sitä taivaasta viime yönä tuli. Yritin osua aura-auton kuljettajaa jäähakulla, mutta se pääsi pakoon. Vaimo jätti minut. Auto ei lähde käyntiin. Luulen, etta minusta on tulossa lumisokea. En pysty liikuttamaan varpaitani. En ole nähnyt aurinkoa viikkoihin. Ennusteissa luvataan lisää lunta. Viima tekee ilman purevaksi.

        Perkele, muutan Espanjaan. Vituttaa niin perkeleesti! Saatanan lumi ja koko talvi.

        ei kai toi ollut nyt tältä joulukuulta , missä päin Suomea tollasta tapahtuu ? Tässähän tulee väkisin mieleen ettei maasturia uskalla lainkaan ostaa ?


    • maasturi

      Manuaaliset napalukot tarkoittavat pysyvyyttä, jatkuvuutta ja voiman siirtoa vetoakselilta etupyöriin.

      Automaattiset napalukot tarkoittavat epävarmuutta ja 90- luvun autoteollisuuden sivuraidetta, josta yritetään päästä pikimmiten pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe