Hei olen ajatellut hankkia ensiautokseni jenkin elikkäs voisittekos te alan ammattilaiset auttaa ja sanoa mikä olisi hyvä ensiauto jenkkilästä päin, niinku kulutusten ja sun muittenkuljen puolesta. Myöskin että saako osia?
Ensiauto????
15
189
Vastaukset
- VäärässäMaassa
Niinkun käyttöautoako haet vai harrasteautoa tai jopa niiden yhdistelmää?
Mikäli unelmoit jostain 70-80 lukuisesta niin ei niistä käyttöautoiksi enää ole,vanhoja ja epäluotettavia,ruosteisia romuja joilla ollut kymmenen omistajaa vähintään ja jokainen korjanut mutu tuntumalla miten sattuu,kunhan liikkuu.
Vaikka olisi miten hienokin,ei onnistu käyttiksenä koska raju kulutus,ajo-ominaisuudet on mitä on ja toimivuus yli-ikään ehtineelle vanhukselle hyvin epävarmaa.
Tokihan sitä koittaa voi ja moni yrittääkin,esim nämä vinossa, puskurit ruosteessa ja kylkiteipit repsottaen lonksottavat piilofarmariromut jotka ovat säälittävä näky.
Mikäli taas haaveissa .Mustang-Firebird-Camaro osasto jostain 80-luvulta tai 90-luvultakin,ei persus kestä kustannuksia kun osat tyyriitä,hakusessa Suomessa,kulutus iso,rengaskulut jne huomioitava,teknisesti jo liian monimutkaisia tee-se-itse miehellekkin usein,paljon sähkölaiteongelmia kuten muitakin tekniikkamurhetta.
Ajettavuus liukkaalla on taitolaji!
Corvettet voit heti unohtaa vaikka juuri 80-lukuisia löytyy halvalla,jopa 90-lukuisia.
Hieno auto jos toimii...erittäin paljon vaan teknisiä murheita sähköpuolella ja koneosastolla samaten vaikka olisi vähän ajettukin(aika tehnyt tekosiaan),tosi monimutkaisia vehkeitä ja niitä oikein kukaan täällä osaa korjatakkaan..eli myyntiinhän ne silloin=)
Paras ja luotettavin ratkaisu joku iso "Korean"Chevy=Evanda,Cruze jotka laadukkaita ja "nykyjenkkejä"nekin,samoja löytyy ihan USA:stakin.
Muuttoautona tuotuja vähänajettuja ja hyljeksittyjä outomalleja kannattaa kytätä,ongelmana vaan osapuoli jos ja kun tarvit,eikä välttämättä täällä tietoa niiden korjailuun.
Näyttää jopa uusia Malibuja näkyvän likenteessä tai voiko niitäkään oikein jenkeiksi sanoa,ovat kuin "Toyotan" linjalta.
Onhan näitä Chrysler Sebring,Avenger tms,ihan ok pelejä jos kelpaavat?
Tarkoittaa että kaikki kelvolliset vaihtoehdot ovat näitä tavallisen euroauton näköisiä etuvetoisia perhemalleja ellei sitten nämä uudehkot ja jo suht edullisetkin Chargerit kelpaa jotka kyllä kulkee mutta tuo korimalli lähinnä vitsi Chargeriksi minusta.
Sitten ne menevätkin kalliiksi muut ellei joku puoliloppu Pick-up kiinnosta,tyyliin Dodge Ram tai Chevy/GMC joita tuotu harmaatuontina läjäpäin ja on bensaa ja dieseliä,ovat vaan suhteettoman kalliita kuin paljonajettuja useimmat=kalliita pidellä,isot kulut renkaista vakuutukseen ja kulutus isolla autolla on..iso.
Päätä itse mikä kiinnostaa tai unohda koko juttu!- gonorreakid
siinähän oikeen asiantuntija kommentoi, oma käyttis on 80 luvun gm farkku 6,2d tekniikalla hienosti pelaa ja kulutus alle kympin satkulla. saa nauttia fullsizen mukavasta kyydistä ja halvoista kilsoista. ja tekniikka on todella yksinkertaista ja toimivaa ja chevyn osat on huomattavasti halvempia kuin jonkun volvon osat
- ÄläYritäVanhaaVipuun
80-luvun GM farkkuja EI tullut tehtaalla ikinä 6,2 dieselillä eli auto ei ole mitenkään ns kaupasta suoraan ostettu malli vaan kokenut elinsiirron jossa koneen sovittaminen on tehty lusikalla,osat/kikat siihen itse kehiteltyjä ja moisen KUNNOLLISEN EHJÄN koneen hinta melkoinen.
Romuja loppuunajettuja alkupään tuotannosta yleensä mitä asenneltu,juurikin hintasyistä=mitä hyötyä sitten tuo antaa kunnostettuun esim 5,7D verrattuna,Ei ymmärrä.
5,7D saa 5kpl yhden loppuunajetun 6,2 hinnalla!
Eikä varaosien hinta saati kunnostus mihinkään dieseliin ole halpa oli sitten kumpi tahansa noista kyseessä.
Pikkaisen muutakin tarvii kuin ehjän toimivan moottorin jos meinaa noista läpiromuista piilofarkuista saada luotettavan,mukavan ja saada jopa halpoja kilometrejä.
Millähän ilveellä niistä halpoja tulee jos koneeseen laitettu moninkerroin korin hinta ja kulutuskin 10 l luokkaa ja se 80 lätkä persuksissa puupenkkien rämistessä mukavasti muutenkin repaleisen sisustan säestäessä toispuoleista vaappuvaa menoa ruosteisin puskurein....
Tekniikka ei ole todella yksinkertaista milläänmuotoa paitsi uudempiin autoihin verrattuna toki.
Johtoja sikinsokin kilometritolkulla surkein liitoksin,useamman "asentajan"viritelmät siinä seassa ja omakohtaisia kokemuksia siitä että vaikka miten yrität kehua niin sähkölaitteiden luotettavuus onnetonta luokkaa oli sitten ikkunat-penkit-valot-vilkut-lataus tai tuuletin ym kyseessä,aina joku hajalla tänään tai ehkä saa jotenkin kikka kolmosta käyttäen tänäänkin toimimaan tai sitten ei eli auki ja ihmettelemään.
Sama juttu noiden moottorien kuin yleensä alleen kusevien laatikkojen kanssa teit mitä teit.
Kyseessä 99%todennäköisyydellä "loppuunajettu romu"mitä ne liikenteessä nähdyt on ja jota ei kummemmin huolleltu saati kunnostettu vaan pelkästään ajettu kuin "hienommankin aarteen omistaisi" ja korjailtu miten sattuu mutu tuntumin ja osat mitä milloinkin,eikö?
- sddggdsgdsfs
Jos haluat jenkin oikein käyttöautoksi niin joudut tyytymään johonkin Fordiin.
- OnJaEi
Mites tuon perustelet?
Meinaan Chevyllä löytyypi Cruze-Evanda ym "Korea Made"tuotteita jotka ovat laadukkaita ja jos kaikista onnettomimmat tekeleet Spark jne jätetään pois niin samoja autoje ihan Jenkkimarkkinoillakin ja voivat olla tehty missäpäin tahansa.
Eihän ne mitään V6-V8 ole,käyttöautoksi et lie mitään Vinkkeliä ja hooteetä hakemassakaan tai mistä minä tiedän.
Nuo nyt suht isoja kuitenkin ja näitä ns nykyjenkkejä edullisia.
Chrysler Neon(?),Sebring,Avenger jne jos ihka "oikeaa"jenkkiä mielii tai miten noi eroaa Korean Chevyistä "Amerikkalaisempana"katella,enpä tiiä.
Yleismaailmallista mallistoa nekin ja valmistetaan monilla nimillä eri maissakin eri markkina-alueille kuten muuten Fordejakin ihan Escorteista alkaen eli jos USA Mondeo-Escort(tai joku monista muista malleista)on jotenkin perustavasti eri kuin Saku/Britti tai vaikka Aussi-Etelä Afrikkalainen tms niin mikäs siinä,onhan ne kuorrutettu eri tavoin ja eri varusteita/koneita mutta hankalia taasen ylläpitää kun noita pikku USA Foorteja ei tänne virallisia teitä tullut.
Valinnan vapautta on nykyaikana ja itseppähän tiedät haluatko moisen "korvikkeen"Jenkkiautoksi tai saattaahan olla että ovat sitä mitä haetkin!
Niitä oikeita lotjia tai sporttisempia versioita joissa takaveto vee moottori enää tehty aikapäiviin,siis sellaisia joita voi suositellakkin toimivat.
Toki Musse-Camaro-Firebird-Vette osasto on,voiko niitä käyttiksenä pitää saati suositella onkin sitten toinen juttu(siis Suomessa)
Riippuu missä asut,kukkaron paksuudesta,käytöstä,käyttäjästä,auton kunnosta ja miten paljon itse osaat korjata tai niitä ei oikeastaan pahemmin edes itse voikkaan eli tyyristä jos löytyy joku Korjaamo sielläpäin joka osaa edes korjata. - jahsgddfte
Vai on Vetet monimutkaisia ja sähkövikaisia:) No, menihän minultakin ajovalon poltin toissa kesänä ja hyytynyt laturi oli toooosi vaikea vaihtaa..
- 1232131233
Ford Crown Victoria. Vaikka Interceptor. Vankkaa tekniikkaa.
- romujanuojenkit
Jos haluat kestävän ja luotettavan käyttöauton, niin osta toyota corolla.
- roudranihani
Chevrolet Matiz V8 on kova sana ja kun laitat hurriganesin soimaan niin on maGeeta kurvaa letti rasvassa tammiston mäkkärin pihaan. muista jauhaa purkkaa kuin lammas
- syvä_joki
...ja röhkiä kuin sika!
- rentoojenkkimeininkiä
Amerikanautojen luotettavuus on noussut GM:n konkurssin jälkeen, kun uusia amerikanrautoja tehdään enenevässä määrin Koreassa. Niissä toimii jo sähköt ihan hyvin. Tietysti ne on pieniä eikä niitä erota muista korealaisista mutta jos läheltä katsoo niin niissä on jonkun jenkkiauton merkki. Korealaisten laadussa ei ole sinällään mitään vikaa, vaikka turvallisuus, käyttömukavuus ja tyyli saattaa vähän euroautoista jäädäkin. Vältä autoa ajalta ennen GM:n konkurssia, viimeisimmät USA:ssa tehdyt olivat laadultaan täys katastrofi.
Ja jos olet rahamies, niin uusimmat Corvettet, Camarot ja Mustangit ovat hienointa mitä Koreassa on tehty. Naapurit, joilla on kaikilla käytetty Skoda tai Toyota saattavat kyllä pitää itseään vähän parempina mutta hei, mitä väliii ja rokkenroll. - neuvos
80-luvun Chevrolet Caprice Sedan V8-koneella ja TH-350 laatikolla. Ja jos mahdollista, alkuperäinen suomiauto niin ei ole saastehimmeleitä eikä temppuilevia antureita.
Tämä siis jos haet vanhan tyylin jenkkiä.
Tekniikka on yksinkertaista ja vankkaa, osia saa ja ne ovat halpoja.
Täysin ehjää et ehkä löydä, mutta pienellä ehostuksella saa toimivan kesäauton.- Botz
Kyllähän näitä on tarjolla ihan orkkiskuntoisinakin. Ja mitä "saastehimmeleihin" tulee, kyllä ne sieltä Suomi-auton konepeiton altakin löytyvät, ellei joku Pelle Peloton ole niitä riipinyt pois.
THM-350 alkoi jäädä pois käytöstä jo 1980-luvun alussa ja sen paikan otti THM-200. - neuvos
Näillä ajaneina tarkennan vähän.
Kanadassa valmistettiin vielä 80-luvullakin alkuperäisiä Capriceja ilman saastelaitteita, so. tietokoneohjausta. EGR (pakokaasun takaisinkierrätys) ja PCV (kampikammion tuuletus) näissä oli, mutta ei tietokoneohjausta. Huomattava etu kesäautoilussa.
Mitä vaihteistoihin tulee, niin TH-350 on 3-pykäläinen. Sen valmistus lopetettiin 1984. Avolavoissa ja työautoissa sitä käytettiin vahvuutensa takia poikkeuksena vuoteen 1986.
TH-200 on kevennetty versio, en tiedä mistä. Ehkä ei mistään. En suosittele sitä kenellekään. Onko niitä enää liikkeelläkään?
TH-2004R oli parannettu versio kaksisatasesta. Minulla oli Buickissa tämä vaihteisto. En suosittele sitäkään. Ei se hajonnut, mutta oli ajossa rasittava. Vihjeenä voi kertoa, että jos tässä vaihteistossa lukko alkaa jumittamaan, vaihtakaa ensin vaihteiston öljynlämpöanturi ennen vaihteistoremonttia. Säästätte pari tonnia rahaa. Anturi löytyy öljypohjan sisältä.
TH-700R4:sta ei ole kokemuksia, mutta olen kuullut kuskeilta että on ihan kelpo vaihteisto.
Alkuperäiseen kysymykseen voi lisätä, että jos löytyy Capricen ruiskulla, niin aina vaan paranee.
Ja tietysti vuosien 1994-1996 Caprice olisi se kaikista paras. Vai mitä?
- paapppa90
Myös thm 700 on mahdollinen loova.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124600MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912366Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5671800- 91503
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3958