Tulipallo ja Paavali

Voisko_olla

Kääntyikö Paavali luonnollisen tapahtuman seurauksena kristinuskoon?

>Noin kaksituhatta vuotta sitten Saul-niminen mies koki jotain, millä oli myöhemmin suuri vaikutus länsimaiden historiaan.

Uuden testamentin mukaan Saul näki taivaalla kirkkaan valon, joka sokaisi hänet. Kokemus sai hänet kääntymään kristinuskon vainoajasta sen puolelle ja vaihtamaan nimensä Paavaliksi. Apostoleista merkittävimpänä hän vaikutti monin tavoin kristinuskon historiaan.
Planetary Science -instituutin William Hartmannilla on hieman erilainen taivaallinen selitys ilmiölle.

"Kaikki kuvaukset sopivat täydellisesti tulipalloon", Hartmann kertoo. "Jos tuo ensimmäisen vuosisadan dokumentti olisi ollut missä tahansa muualla kuin Raamatussa, se olisi ollut suoraviivainen tarina."

Hartmannin mukaan kyseessä olisi voinut olla poikkeuksellisen suuri tulipallo, jollaisia törmää maapalloon noin kerran sadassa vuodessa. Edellinen tapahtui vuonna 2013. Venäjän Tseljabinskin tulipallo loisti jopa kolme kertaa kirkkaampana kuin Aurinko. Näin voimakas ultraviolettisäteily voi aiheuttaa väliaikaisen sokeuden.

Paavalin kumppaneineen kerrotaan myös muun muassa pudonneen maahan. Harmannin mukaan kyseessä voisi olla tulipalloon liittynyt paineaalto, jollainen vei Tseljabinskin tapauksessa ihmisiltä jalat alta.

Hartmannin esittämä argumentointi on mahdollista vasta nyt, sillä ennen Tseljabinskiä ei ollut kunnollisia havaintokertomuksia kaikkein suurimmista tulipalloista. Ilman konkreettisia todisteita tulipallon osuutta tapahtumiin on kuitenkin mahdotonta varmistaa.

http://www.avaruus.fi/uutiset/tahtiharrastus-ja-taivaanilmiot/tseljabinskin-kaltainen-tulipallo-saattoi-muuttaa-kristinuskon-historian.html

15

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 915

Todennäköisin selitys Raamatussa kuvattuun tapaukseen Damaskoksen tiellä on Paavalin kokema epileptinen kohtaus.

• Onko muita viitteitä siitä, että Pavella tosiaan olisi ollut kaatumatauti?
        Monilla hänen seuraajillaan kyllä näyttäisi olevan.

• 915
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Onko muita viitteitä siitä, että Pavella tosiaan olisi ollut kaatumatauti?
        Monilla hänen seuraajillaan kyllä näyttäisi olevan.

Irlannissa epilepsiaa sanotaan Paavalin sairaudeksi. (Saint Paul's disease)
        http://www.epilepsiemuseum.de/alt/paulusen.html

• Jyrpsis

• Jyrpsis kirjoitti:

Melkoinen epilepsiakohtaus kun se kaatoi koko matkaseurueen, heh.

Jyrbä ei vaan ole suostuvinaan tajuamaan, että nämä on vähintään "hiukan" väritettyjä tarinoita...

• jyrrisss

Jyrbä ei vaan ole suostuvinaan tajuamaan, että nämä on vähintään "hiukan" väritettyjä tarinoita...

Kyllä se on se finnteologi joka värjää raamatunlauseisiin omia mutu-juttujaan.

Paavalin tapauksessa ei ollut mitään epilepsiaan viittaavaa, joten joudut turvautumaan mutusteluun jos niin väität.

• jyrrisss kirjoitti:

Kyllä se on se finnteologi joka värjää raamatunlauseisiin omia mutu-juttujaan.

Paavalin tapauksessa ei ollut mitään epilepsiaan viittaavaa, joten joudut turvautumaan mutusteluun jos niin väität.

>Paavalin tapauksessa ei ollut mitään epilepsiaan viittaavaa, joten joudut turvautumaan mutusteluun jos niin väität.
        Hehe. Mutusteluunhan sinäkin turvaudut. Susta vain tuntuu ihan hirveästi, että kaikki raamatussa kerrottu on sanasta sanaan totta, vaikka jo maalaisjärki sanoo että eipä varmasti voi olla.
        Tai sitten taas pilailet, kuten olet luvannutkin tehdä.

• jyrrisss

>Paavalin tapauksessa ei ollut mitään epilepsiaan viittaavaa, joten joudut turvautumaan mutusteluun jos niin väität.
        Hehe. Mutusteluunhan sinäkin turvaudut. Susta vain tuntuu ihan hirveästi, että kaikki raamatussa kerrottu on sanasta sanaan totta, vaikka jo maalaisjärki sanoo että eipä varmasti voi olla.
        Tai sitten taas pilailet, kuten olet luvannutkin tehdä.

"Veljesi veri huutaa minulle maasta"; sanoi itse Jumala Kainille joten valehteliko Jumala tässä sillä eihän veri voi mitään huutaa.

Se on Repe parka niin että Raamattua voi ymmärtää vain jos asenne on kohdallaan.
        Finnteologiystäväsi eivät sitä tule koskqan ymmärtämään koska yrittävät kaikin keinoin olla ymmärtämättä sitä.

• jooppajoo
        jyrrisss kirjoitti:

"Veljesi veri huutaa minulle maasta"; sanoi itse Jumala Kainille joten valehteliko Jumala tässä sillä eihän veri voi mitään huutaa.

Se on Repe parka niin että Raamattua voi ymmärtää vain jos asenne on kohdallaan.
        Finnteologiystäväsi eivät sitä tule koskqan ymmärtämään koska yrittävät kaikin keinoin olla ymmärtämättä sitä.

Tottahan se on, että Raamattua voi ymmärtää ihan miten vaan, jos asenne vaan on kohdallaan.

Ja Jyrbällähän sitä asennetta on, Jyrbäle käsittää Raamatun aivan omalla tavallaan.

Mutta kuten yrbän kirkkaasta esimerkistä tiedämme, kreationsimi mädättää aivot: se saa kannattajansa kuvittelemaan omiaan, uskomaan kuvitelmiaan tosiasioiksi, kieltämään todellisuuden ja puhumaan puuta heinää.

• jyrrisss kirjoitti:

No mutta! Me kumpikin tiedämme että raamatun tarinoiden kirjoittajat laittoivat Jumalan suuhun usein tehokasta kuvakieltä.

• mulggu

Ei.Ei.Repe-parka.Vaan Jumala laittoi Raamatun tarinoiden kirjoittajien suuhun tehokasta kuvakieltä.Olishan se noloo jos maailman tärkein kirja olis jotenkin bliisu ja valmiiks pureskelleltu.

• Nimi_Ja_Merkki

Minua hiukan kyllästyttää tämänsortin tieteentekeminen. Etsitään tieteellisiä selityksiä asioille, jotka eivät kaipaa mitään selitystä. Jotain sata vuotta on aprikoitu, että mikähän outo tähtitieteellinen ilmiö Lähi-Idässä näkyi parituhatta vuotta sitten. Toki sellainen täytyy olla, kun joku on vaivautunut ihan kirjoittamaan tarinankin asiasta.

• Aloittajan teoria ei sovi yksiin Raamatun kertomuksen kanssa. Sauluksen (Paavalin) kääntymys Damaskon tiellä on Apostolien teoissa luvussa 9 jakeesta 3 alkaen:

"Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä; ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: ´Saul, Saul, miksi vainoat minua?´
      Hän sanoi: ´Kuka olet herra?´ Hän vastasi: ´Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Mutta mene ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän.´
      Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä; he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet." (Apt.9:3-7)

Kuten yllä olevasta selviää, Raamattu ei puhu mistään tulipallosta ja toiseksi tapahtumaan liittyy vielä keskustelu Jeesuksen kanssa, jonka myös muut mukana olleet kuulivat.
      Kun ihminen, Jumalfobiasta johtuen, ei halua tunnustaa Jumalan olemassaoloa, hän yrittää keksiä Raamatun historiallisille tapahtumille mitä omituisempia selityksiä, jotta ei tarvitsisi uskoa Jumalaan ja olla vastuussa Hänelle elämästään ja teoistaan.

• Kristitty jästi.. pelkää kaikkea kuin itseään
        "Vika on vain aikoina, että me elämme. Ja jumalia, että he kääntyvät pois kärsimyksestä hyviä miehiä."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe