http://www.uskonnonvapaus.fi/artikkelit/mita.html
Tekstiä saa kehuakin, mutta erityisesti kaipaan kritiikkiä. Mitä pitäisi olla lisää, mitä pois? Onko teksti johonkin suuntaan puolueellinen?
UV: Mitä uskonnonvapaus on?
19
<50
Vastaukset
- haave_vain
Suomeenkin pitäisi saada uskonnonvapaus. Siis peruskoulu uskontovapaaksi. Tietysti opetetaan kaikkien uskontojen sisältöä mutta neutraalisti. Ei taida olla tulossa lähiaikoina. Jokainen lahko huolehtisi oman ideologiansa propagandasta itse.
Ympärileikkauksen ja abortin tekemisestä kieltäytymisen voisi mainita esimerkkeinä tämänhetkisistä kiistakysymyksistä. Tulisiko lainsäädännön sallia terveydenhoidon ammattilaisille oikeuden kieltäytyä abortin tekemistä uskonnonvapauteen vedoten. (Oma mielipide: ei pitäisi. Ei ole pakko opiskella sellaista ammattia josta ei suoriudu...) Tulisiko lainsäädännön ottaa ei-lääketieteellisiin ympärileikkauksen selkeästi kieltävä kanta. Nyt tilanne on mukamas jotenkin epäselvä. (Oma mielipide: tulisi kieltää selvästi lailla. Uskonnonvapaus on henkilökohtainen ja koskee vain omaa itseä. Lapsella taas on oikeus koskemattomuuteen jota vanhemman uskonnonvapaus ei kumoa.)
Rituaaliteurastus tuossa jo onkin mainittu esimerkkinä ristiriidasta muun lainsäädännön kanssa. Ympärileikkaus olisi minusta lähinnä toinen esimerkki samasta asiasta. Abortti taas on nyt ajankohtainen, mutta ei ehkä vuoden kuluttua. Mutta mietin, ehkä ainakin ympärileikkauksen voisi lisätä.
jori.mantysalo kirjoitti:
Rituaaliteurastus tuossa jo onkin mainittu esimerkkinä ristiriidasta muun lainsäädännön kanssa. Ympärileikkaus olisi minusta lähinnä toinen esimerkki samasta asiasta. Abortti taas on nyt ajankohtainen, mutta ei ehkä vuoden kuluttua. Mutta mietin, ehkä ainakin ympärileikkauksen voisi lisätä.
Lisäsin maininnan ympärileikkauksesta.
- KuudesPykälä
Negatiiviseen uskonnonvapauteen olisi syytä lisätä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) päätökset, jotka perustuvat Suomen valtion ratifioimaan Euroopan ihmisoikeusospimukseen, joka siis sitoo Suomea.
Sopimuksessa kyse ei todellakaan ole mistään julistuksesta, vaan sitovasta sopimuksesta, jota tulee noudattaa.Ehkä mieluummin kuitenkin erilliseen tähän keskittyvään artikkeliin. Ei noita kannata loputtomiin paisuttaakaan, koska aina on uusia näkökulmia lisättävänä, yksityiskohtia tarkennettavana jne. Sitäpaitsi EIT:n ratkaisuista löytyisi varmasti joka kohtaan jotain mainittavaa.
- YhdestoistaPykälä
jori.mantysalo kirjoitti:
Ehkä mieluummin kuitenkin erilliseen tähän keskittyvään artikkeliin. Ei noita kannata loputtomiin paisuttaakaan, koska aina on uusia näkökulmia lisättävänä, yksityiskohtia tarkennettavana jne. Sitäpaitsi EIT:n ratkaisuista löytyisi varmasti joka kohtaan jotain mainittavaa.
Molempi parempi. Erillinenkin kooste ok.
Mutta EIS on osa oikeusjärjestelmäämme, ja siksi tietenkin sen ja EIT:n tarkentamat linjaukset asianomaisessa kohdassa.
Sitä kautta vihdoin ja viimein viranomaisetkin alkavat tajuta asian. Joskus jopa ilman kanteluja. Tarve viranomaisten ihmisoikeuskoulutukseen täydennyskoulutuksena on selvästi todettu Suomessa.
Toki voi olla työlästä työstää, mutta se on toinen asia kuin se, olisiko uskonnonvapautta koskevia EIT:n linjauksia syytä esittää uskonnonvapauden kohdassa. Asia kerrallaan. - YhdestoistaPykälä
Oikeus olla paljastamatta vasten tahtoaan omaa uskonnollista tai uskonnotonta vakaumustaan kuuluu uskonnonvapauteen ja sen ns. negatiiviseen ulottuvuuteen.
YhdestoistaPykälä kirjoitti:
Molempi parempi. Erillinenkin kooste ok.
Mutta EIS on osa oikeusjärjestelmäämme, ja siksi tietenkin sen ja EIT:n tarkentamat linjaukset asianomaisessa kohdassa.
Sitä kautta vihdoin ja viimein viranomaisetkin alkavat tajuta asian. Joskus jopa ilman kanteluja. Tarve viranomaisten ihmisoikeuskoulutukseen täydennyskoulutuksena on selvästi todettu Suomessa.
Toki voi olla työlästä työstää, mutta se on toinen asia kuin se, olisiko uskonnonvapautta koskevia EIT:n linjauksia syytä esittää uskonnonvapauden kohdassa. Asia kerrallaan.EIS:stä on maininta, http://www.uskonnonvapaus.fi/hakusanat/ihmisoikeussopimus.html , mutta sen käytännön merkityksestä ei oikein.
Ensihätään tarvittaisiin muutamia hakusanoja. Ks. esim. http://www.uskonnonvapaus.fi/hakusanat/vakuutusoikeus.html ja http://www.uskonnonvapaus.fi/hakusanat/oikeusasiamies.html -- vastaavalla tavalla pitäisi esitellä EIT ja ihan Suomestakin KKO ja KHO. Myöhemmin toki laajemmin.
Sivustohan on aika laaja. Se tarkoittaa, että pelkkä ylläpito vie aikaa; toki samalla tulee aina tarkistettua onko joku muuttunut huomaamatta.- YhdestoitaPykälä
jori.mantysalo kirjoitti:
Ehkä mieluummin kuitenkin erilliseen tähän keskittyvään artikkeliin. Ei noita kannata loputtomiin paisuttaakaan, koska aina on uusia näkökulmia lisättävänä, yksityiskohtia tarkennettavana jne. Sitäpaitsi EIT:n ratkaisuista löytyisi varmasti joka kohtaan jotain mainittavaa.
Tarkoitin tällä - "Negatiiviseen uskonnonvapauteen olisi syytä lisätä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) päätökset, jotka perustuvat Suomen valtion ratifioimaan Euroopan ihmisoikeusospimukseen, joka siis sitoo Suomea." - vain mainintaa EIT:n päätösten merkityksestä itse sopimuksia täydentävänä tekijänä, ei tietenkään kaikkia sen päätöksiä tai ei välttämättä esimerkkiäkään.
YhdestoitaPykälä kirjoitti:
Tarkoitin tällä - "Negatiiviseen uskonnonvapauteen olisi syytä lisätä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) päätökset, jotka perustuvat Suomen valtion ratifioimaan Euroopan ihmisoikeusospimukseen, joka siis sitoo Suomea." - vain mainintaa EIT:n päätösten merkityksestä itse sopimuksia täydentävänä tekijänä, ei tietenkään kaikkia sen päätöksiä tai ei välttämättä esimerkkiäkään.
No kyllähän tuota nyt jotenkin pitäisi purkaa auki, jos sellaisen maininnan haluaisi.
Hankalaa tämä rajanveto. Juttujen pitäisi linkittyä toisiinsa, mutta kuitenkin käsitellä yhtä aihetta. Olla mieluusti itsenäisiä kokonaisuuksia, mutta kuitenkin sopivan lyhyitä.
- Et-opelta
Ajankohtaista: http://www.uskonnonvapaus.fi/2015/ortodoksi-et.html
- YhdestoistaPykälä
Vapaus uskonnosta kuuluu myös kirkkoon kuuluville, varsinkin kirkkoon liitetyille. ainakin pitäisi kuulua...
- NoHuhhHuhh
Lasten oikeudet eivät toteudu... Pakkouskonto jopa oppivelvollisuuden jälkeen II asteen opinnoissa
- SanastaKiinni
Ekös uusi opetusministeri ole puhunut turhaa sääntelyä vastaan?
SanastaKiinni kirjoitti:
Ekös uusi opetusministeri ole puhunut turhaa sääntelyä vastaan?
"Turhan sääntelyn vastustaminen" ei tarkoita mitään. Kuka sanoo "On nyt vähän tylsää. Laaditaanpa laki ihan vaan laatimisen ilosta."?
Mikä siis on turhaa ministerin mielestä?
- KuudesPyklä
Kommentti seuraavaan virkkeeseen:
"Valtion tasapuolinen kohtelu tarkoittaa vakaumusten tasa-arvoa"
Tämän sijaan voisi sanoa jakorostaa, että yhdenvertaisuus tarkoittaa ihmisten taapuolista kohtelua valtion taholta. Ihmisoikeus on nmenomaan ihmisten oikeus tai vapausoikeus.- YhdestoistaPykälä
Aaivan, ihmisoikeus on ihmisten oikeus, ei instituutioiden oikeus.
Ja uskonnonvapaus myös on nimenomaan vapausoikeus, vapaus harjoittaa tai olla harjoittamalta, liittyä tai erota jne.
Vapaus ei tarkoita, että valtion pitäisi kantaa eteen. Valion tulee vain turvata yksilön vapaus, ei serveerata vapauden käyttämistä.. "Tämän sijaan voisi sanoa jakorostaa, että yhdenvertaisuus tarkoittaa ihmisten tasapuolista kohtelua valtion taholta."
En ole varma ymmärränkö. Tarkoitatko jotain tällaista:
"Valtion tasapuolinen kohtelu tarkoittaa yhdenvertaisuutta: vakaumuksesta ei seuraa erityisiä etuja eikä rajoituksia."?
Vaikka tietenkin "ihmisoikeus on ihmisten oikeus", niin tokihan on väärin myös esimerkiksi syrjiä järjestöä järjestönä. Vuoteen 2003 saakka rajoitus maan ja kiinteistöjen omistukseen oli epäsuoraa syrjintää uskonnollisten yhdyskuntien jäseniä kohtaan. Jehovan todistajien vapauttaminen asepalveluksesta on tietysti suoremmin yksilöön kohdistuva yhdenvertaisuuden loukkaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911117
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa113910- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten279679- 76658
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74621Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54556Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38520- 72483