Oksalle ylemmälle- paljaalla sisullako

Ikikoululainen

Pienestä pitäen olin toisten edessä opettaja, jonka ammatin luokkakaverien "Ystäväni"-kirjoissa ilmoitin "miksi aion tulla"- kohdassa joka vuosi. Ikäluokkani kirjoittaessa ylioppilaaksi oli lukion päättötodistuksista ylituotantoa, joten minutkin kahden ällän valkolakkisena ohjattiin ammatinvalintapsykologien toimesta kaupalliselle alalle, joka oli vanhempieni urapuu. Suostuin helposti, eihän Opettajankoulutuslaitokseen heti lukiosta päästyä lähettämäni hakemus johtanut mihinkään.

Opistotason myyjä joutui kansakunnan taloudellisen laman aikaan uudelleenkoulutukseen ja sosiaalialan lähihoitajana (lapset, nuoret ja perhetyö) olisin sentään päiväkodissa lapsiryhmän keskellä. Koulussa paremmin viihtyvänä löysin kuitenkin itseni pian määräaikaistaerityisluokan opettajan sijaisuutta epäpätevänä hoitamasta. Työtodistuksella alkoi urani tunneista viikkojen pituisia keikkoja tekevänä sijaisopettajana.

Pian alkoi alan koulutus kiinnostaa, vaikka vaihtelu virkisti eikä yksineläjän talous kaatunut työttömyyteen koulujen lomilla. Suoritin avoimen yliopiston kurssina ensimmäisen approbatur- arvosanan, 25 opintopistettä. Kirjatentteihin kuivamustekynän kanssa mentyä ja ensimmäisten joukossa poistuttua koin akateemisten taitojen olevan kehitettävissä, mutta itseohjautuvan etäopiskelun olevan vaativa tekniikkalaji.
Epäsäännöllisessä keikkatyössä sain aina välillä KELAN nk. soviteltua työttömyyspäivärahaa, mutta työvoimatoimi katkaisi pari kertaa mm. keskellä kesää päivärahan haun vaatien todistusta työttömän ajankäytöstä. Kesällä ei päiväkoteihin ollut menemistä, mutta en myöskään ylittänyt kuukausittaisten opintosuoritusten ylärajaa. Harmitti, kun ei kasvatustieteen sivutoimisia opintoja tuettu urakehityksenä, sensijaan korkeakoulutuksen ei koeta edistävän työllistymistä.
Olen kokenut päinvastoin, paitsi että siinä missä yhtäällä resurssiopettajan määräaikaiseen työhön hakee ja pääsee moninkertainen maisteri, toisaalla minä kasvatustieteen aineopintoineni (kesken) olen jo ylikoulutettu, sikäli että koulujen ollessa tulosvastuullisia yksikköjä, halpatyövoima opettaa tulevaisuuden kansalaisia.

Itse olen ilmoittanut etten epäpätevänä ota vastaan luokanvalvojan vastuuta, jossa minun pitäisi taata asiakasperheiden kasvatustehtävän täydellistyminen, koulutuksellisen tasa-arvon toteutuminen (lasten jatkokoulutusta ajatellen) tavoitteena.
Sisukkaasti opiskelen edelleen, 100 opintopisteen raja on jo rikki. Haen myös neljättä kertaa kasvatusalan valtakunnallisessa yhteishaussa luokanopettajan koulutukseen. Aikuisena hakijana sain haastatteluun asti päästyä kuulla suoraan, että koulutettavuuteni edellyttää "muita opintopolkuja". Olenkin maksanut jokaisesta opintopisteestä kymmenen euroa, ja haenkin sitkeästi taas tänä keväänä VAKAVA-kokeessa koulutuspaikkaa yliopistoista.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

        Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
        Ikävä
        77
        1756
      2. Tietysti jokainen ansaitsee

        Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
        Ikävä
        17
        1663
      3. Millä voin

        Hyvittää kaiken?
        Ikävä
        14
        1448
      4. Välitän sinusta mies

        Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
        Työpaikkaromanssit
        5
        1131
      5. En voi sille mitään

        Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
        Ikävä
        12
        1128
      6. 50+ naiset kyl

        Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
        Ikävä
        19
        1120
      7. hieman diabetes...

        Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
        Pattaya
        12
        1096
      8. Annetaanko olla vaan

        Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
        Ikävä
        29
        1081
      9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

        siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
        Tunteet
        5
        1062
      10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

        Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
        Kielipolitiikka
        7
        1050
      Aihe