Tänään TV1 klo 20.00 "Viimeiset kärrymustalaiset"

minäsevaann

15

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuten hyv ja tarpeellinen dokumentti, joka toivottavasti herätti ainakin jonkun ymmärtämään, että mustalaisia on kohdeltu suomessa väärin vuosisatoja.
      Elämä heillä on ollut kovaa.
      Jäin kuitenkin kaipaamaan aikoja ja paikkakuntia.
      Vielä ainakin 50- ja 60- luvulla oli Pohjois-Karjalassa "kärrymustalaisia" ja näin vielä 70-luvulla Pirkanmaalakin ainakin yhden leirin, koska kävinkin siellä ja he kulkivat hevosilla.

      • manouche

        OLETTeKO ROMANI


      • tarkkula
        manouche kirjoitti:

        OLETTeKO ROMANI

        Ei se ole romsku vaan ilmeisesti jonkin sortin hullu mutta se pitää tunnustaa että on melkonen tietopankki ja nähäny vaikka mitä. Hänelle ei saa silti vastata kiellän sen


      • sellanen-se

        ei tuo kamuttaja mikään mustalainen ole, mutta muuten vanha ja viisas


      • Pantamustalainen

        Taitaa olla nykyisin jo suojeltava laji,


      • manouche kirjoitti:

        OLETTeKO ROMANI

        En ole romani, mutta olen ollut paljon romanien kanssa tekemisissä eri yhteyksissä.
        Olen ollut romanihautajaisissakin muutaman kerran, ja ne olivat mieleenpainuvat oikein hyvässä mielessä.


      • Älä pilkkaa, syöpä vie niin valkolaisia kuin mustalaisia.


    • mennythyväaika

      Kenele ei saisi vastatta?

      • Ehdin silloin nähdä tuon viestin ja käsitin ettei minulle saa vastata koska en ole romani.


    • Ritvaliisa

      Oli hyvä dokumentti ja tälläisiä olis kiva kattoa lisää. Vanhoissa ihmisissä on viisautta, rehellisyyttä ja suorapuheisuutta mitä tän päivän pinnallisessa helppo elämää elävillä ihmisillä ei enään ikävä kyllä ole.. Kaikkea hyvää näiden vanhusten elämään!

    • Kun 50-luvulla Pankakoskella tuhottiin talo niin siinnä asui myös näitä kärrymustalaisia.
      Pakoon joutunut vanha pari asui meillä muutaman viikon sen jälkeen kun ei ollut muuta paikkaa minne mennä.
      Myös heidän hevosensa oli hätyytetty metsään, mutta ne löytyivät voin viikon päästä ja tuotiin meille.
      Joku valkolainen kävi hakemassa kärryt ja viikko pari sen jälkeen vanhukset lähti meiltä.
      Mitään maksuja ei pyydetty vaan autettiin se mikä voitiin.
      Meillä ei ollut koskaan vaikeuksia kärrymustalaisten kanssa.
      Muistan erään toisen hyvin vanhan mustalaismummon sanoneen minusta erään ennustuksen ja se on pitänyt paikkansa.

      • TummanLuulisiTietävän

        Se ettet sinä tiedä asiasta mitään ei tarkoita ettei niin ole joskus oikeasti tapahtunut. Pankakosken tapahtumat ovat ihan suomen historiaa, tiedoksi sulle.


      • Ei-millään-pahalla

        Mikä oli tuo ennustus jos saa kysyä.


      • Ei-millään-pahalla kirjoitti:

        Mikä oli tuo ennustus jos saa kysyä.

        Saa kysyä.
        Ennustus oli " Tuosta poejasta se vielä tulloo pännänpyörittäjä".


      • me-häpeemään

        Kyllä on heikko tuo sinun yleissivistys


    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe