Muistakaa kaaleet kattoa
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/17/muisti-viimeiset-karrymustalaiset
Tänään TV1 klo 20.00 "Viimeiset kärrymustalaiset"
15
306
Vastaukset
Muuten hyv ja tarpeellinen dokumentti, joka toivottavasti herätti ainakin jonkun ymmärtämään, että mustalaisia on kohdeltu suomessa väärin vuosisatoja.
Elämä heillä on ollut kovaa.
Jäin kuitenkin kaipaamaan aikoja ja paikkakuntia.
Vielä ainakin 50- ja 60- luvulla oli Pohjois-Karjalassa "kärrymustalaisia" ja näin vielä 70-luvulla Pirkanmaalakin ainakin yhden leirin, koska kävinkin siellä ja he kulkivat hevosilla.- manouche
OLETTeKO ROMANI
- tarkkula
manouche kirjoitti:
OLETTeKO ROMANI
Ei se ole romsku vaan ilmeisesti jonkin sortin hullu mutta se pitää tunnustaa että on melkonen tietopankki ja nähäny vaikka mitä. Hänelle ei saa silti vastata kiellän sen
- sellanen-se
ei tuo kamuttaja mikään mustalainen ole, mutta muuten vanha ja viisas
- Pantamustalainen
Taitaa olla nykyisin jo suojeltava laji,
manouche kirjoitti:
OLETTeKO ROMANI
En ole romani, mutta olen ollut paljon romanien kanssa tekemisissä eri yhteyksissä.
Olen ollut romanihautajaisissakin muutaman kerran, ja ne olivat mieleenpainuvat oikein hyvässä mielessä.
- mennythyväaika
Kenele ei saisi vastatta?
- Ritvaliisa
Oli hyvä dokumentti ja tälläisiä olis kiva kattoa lisää. Vanhoissa ihmisissä on viisautta, rehellisyyttä ja suorapuheisuutta mitä tän päivän pinnallisessa helppo elämää elävillä ihmisillä ei enään ikävä kyllä ole.. Kaikkea hyvää näiden vanhusten elämään!
Kun 50-luvulla Pankakoskella tuhottiin talo niin siinnä asui myös näitä kärrymustalaisia.
Pakoon joutunut vanha pari asui meillä muutaman viikon sen jälkeen kun ei ollut muuta paikkaa minne mennä.
Myös heidän hevosensa oli hätyytetty metsään, mutta ne löytyivät voin viikon päästä ja tuotiin meille.
Joku valkolainen kävi hakemassa kärryt ja viikko pari sen jälkeen vanhukset lähti meiltä.
Mitään maksuja ei pyydetty vaan autettiin se mikä voitiin.
Meillä ei ollut koskaan vaikeuksia kärrymustalaisten kanssa.
Muistan erään toisen hyvin vanhan mustalaismummon sanoneen minusta erään ennustuksen ja se on pitänyt paikkansa.- TummanLuulisiTietävän
Se ettet sinä tiedä asiasta mitään ei tarkoita ettei niin ole joskus oikeasti tapahtunut. Pankakosken tapahtumat ovat ihan suomen historiaa, tiedoksi sulle.
- Ei-millään-pahalla
Mikä oli tuo ennustus jos saa kysyä.
Ei-millään-pahalla kirjoitti:
Mikä oli tuo ennustus jos saa kysyä.
Saa kysyä.
Ennustus oli " Tuosta poejasta se vielä tulloo pännänpyörittäjä".- me-häpeemään
Kyllä on heikko tuo sinun yleissivistys
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511497
- 104921
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16585ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40514Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44472- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412