Näin kevään kunniaksi kysyn kuka tuntee yhden vanhan sanonnan.
"Uutta porroon ja vanahhoo vetteen".
On ihme jos joku tietää.
Koeta vaikka arvata mihin tämä liittyy.
Ei tarvitse harmitella vaikka ei osu.
Annan hieman lisävihjeitä kun arvailette.
Kuka tietää kysyy Kamuttaja
19
<50
Vastaukset
- nuori-lieksalainen
Jopas on erikoinen sanonta. soitin heti ukille ja kysyin. ei hänkään tiennyt ihmetteli vain. Mielenkiintoista kamuttaja.
Kevään touhuja venerannassa. Vanha vene laitettiin laiturin viereen veden alle turpoamaan suuria kiviä painonaan. Venevajassa on tekeillä uusi vene. Uuden veneen rakennus aloitetaan aina määrittelemällä johonkin kohti tapin reikä, jonka ympärille kasataan vene. Reikä tietenkin porataan. Sopisi hyvin vastaukseksi kysymykseen.
- tollojen.tollot
Toinen tollo vasta toiselle tollolle jos lie vielä sama tollo kumpikin. etkö nyt ala ymmärtää et sille kamulle ei saa vastata kukaan ei kamu itsekkään
- hyvä_kysymys
tollojen.tollot kirjoitti:
Toinen tollo vasta toiselle tollolle jos lie vielä sama tollo kumpikin. etkö nyt ala ymmärtää et sille kamulle ei saa vastata kukaan ei kamu itsekkään
Taidat ollakin aika pöterö tollojen tollo!
- kyllä.naurattaa
tollojen.tollot kirjoitti:
Tollojen.tollon vastaus on väärin!
- asja.kiinnostaa
Liittyskö joteskii palokunnan hommiin kun eihän poroja täällä kasvateta.
- Villi_arvaus
Olisikohan uutta venettä tilkitty porokossa ja vanhaa tiivistetty vedessä turvottamalla?
Jos kyseessä ovat poraaminen ja vesi, niiden yhdistelmä on ollut muinoin käytössä kivien ja kallioiden lohkomisessa talviaikaan. Jäätyessään veden tilavuus suurenee lähes 10 %, jolloin laajenevan jään voima on melkoinen poratussa reiässä tai vaikkapa vesijohtoputkessa. Routa perustuu samaan ilmiöön ja keväällä routavauriot tulevat ilmi.
- rotestimökinpoika
Oiskoon kahvinkeitolla mittään tekemistä tuon kanssa?
Saatat olla jäljillä. Käytettyjen kahvinporojen kanssa veteen lisättiin hieman uusia poroja makua antamaan. Sumppia keiteltiin meidänkin huushollissa 40- ja 50-luvuilla kahvipapujen ollessa kortilla. Korttiaika päättyi vuonna 1954 ja minulla on vielä muutama yleisostokorttilappunen muistona. Kortissa on postimerkin kokoisia lappuja, joita kauppias saksi ostosten yhteydessä.
Kieltämättä hyviä arvauksia, ei muuta voi sanoa.
Annan nyt vahvan vihjeen.
Liittyy maanviljelyyn syksyllä.- Talonpoikanen
Syksyllä ei taida olla monta tuohon vähänkään käyvää työtä. Ainoat mitä voisi ajatella on rukiin kylvö ja kyntäminen. Olenko oikeilla jäljillä?
- Taaru-vaan
Talonpoikanen kirjoitti:
Syksyllä ei taida olla monta tuohon vähänkään käyvää työtä. Ainoat mitä voisi ajatella on rukiin kylvö ja kyntäminen. Olenko oikeilla jäljillä?
Minä uskoisin kyseessä olevan rukiin, Muistelen ukin käyttäneen joskus tuota sanontaa, mutta en muista mitä tarkoitti
- arvausko
Olisiko kyseessä kyntäminen.
Taaru-vaan kirjoitti:
Minä uskoisin kyseessä olevan rukiin, Muistelen ukin käyttäneen joskus tuota sanontaa, mutta en muista mitä tarkoitti
Sinulta Taaru-vaan!
Asutko tai oletko asunut Pohjois-Pirkanmaalla, alueilla Virrat - Ruovesi?
Siellähän keskenkasvuinen nuori poika on Taaru.- liiru.laaru
kamuttaja kirjoitti:
Sinulta Taaru-vaan!
Asutko tai oletko asunut Pohjois-Pirkanmaalla, alueilla Virrat - Ruovesi?
Siellähän keskenkasvuinen nuori poika on Taaru.taaru on siellä päin huonojalkainen lampaanjuoksija. Ei saa päkättiä kiinni, ei pääse pukille koskaan.
- cannabis-sativa
oliskohan karvanokkosen siementen maahanlaittoon syksyllä ja uuden sadon likoon laittoon veteen.
Nyt kerron mitä tarkoittaa.
Kyse on tosiaan rukiin kylvöstä.
"Uutta porroon" tarkoitti, että jos maa oli hyvin kuiva maa niin siihen kylvettiin sen vuoden sadosta saatua siementä.
"Vanahhoo vetteen" tarkoitti, että jos oli hyvin märkä maa, niin siihen kylvettiin edellisen vuoden sadon siementä.
Näin itäminen ja orastuminen oli tasaisempaa ja varmempaa.- vai.mikä.olet
Oletko entinen maanviljelijä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382282Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671547Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 611115
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852