Pahenemisvaiheen kesto

ihmetunne

Kauanko pahenemisvaiheen kesto on? Voiko olla useita päiviä tai muutamia viikkoja?
Entä oireeton aika pahenemisvaiheiden välillä?

8

2382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaltomainen

      Ainoa selkeä pahenemisvaihe, joka minulla on ollut, kesti n. 6 viikkoa. Pahin vaihe kesti n. 4 viikkoa, jonka vietin sairaalassa vaikeasti vammautuneena. Diagnoosin jälkeen suurin osa oireista ajettiin alas kolmen päivän kortisonikuurilla, mutta vielä pari viikkoa kesti oireita sen jälkeen. Eli yhteensä 6 viikkoa suunnilleen.

      Tilani palautui normaaliksi vasta aloitettuani Betaferon-injektiot. Lääkkeen aloittamisen jälkeen ei ole ollut selkeitä pahenemisvaiheita. Tosin epäilen, että minulla on saattanut olla tänäkin aikana yksi pahenemisvaihe, mutta Betaferon on tehnyt siitä niin lievän, etten ole hakeutunut lääkäriin sen takia (vaan kerron siitä lääkärille sitten, kun minulla on rutiinitarkastus).

      • MjaS

        Antoiko pahenimis vaihe kuinka aikaisin merkkejä tulostaan: minuutteja, tunteja,päiviä? Olisi mielenkiintoista tietää ja varautua ehkä...
        kirjoittelin tuossa muutama viestiketju alaspäin ms näköongelmasta minulla, en käytä lääkkeitä vielä mutta kuulostaa tuo sinun tapauksesi aika järkyttävältä.

        Tämän taudin kanssa eletään näköjään loppuelämä jännityksessä, kuin huonon käsikirjoituksen saaneessa kauhuleffassa?

        Nuo lääkkeet jota käytät, onko niillä jotain sivuvaikutuksia? esim. Haittaa ajokykyä, enemmän uupumistiloja (kuten minullakin joskus on) tai jotain muuta.
        Kysyn myös siksi, koska lääkäri aikoinaan suositteli lääkitystä vasta seuraavan pahenemisvaiheen jälkeen kustannuksien takia.

        Tässä sitä välillä odotellaan kuin kuuta nousevaa, kuten tuo silmän näkö myös meni nukkuessa,,huoh.


      • aaltomainen
        MjaS kirjoitti:

        Antoiko pahenimis vaihe kuinka aikaisin merkkejä tulostaan: minuutteja, tunteja,päiviä? Olisi mielenkiintoista tietää ja varautua ehkä...
        kirjoittelin tuossa muutama viestiketju alaspäin ms näköongelmasta minulla, en käytä lääkkeitä vielä mutta kuulostaa tuo sinun tapauksesi aika järkyttävältä.

        Tämän taudin kanssa eletään näköjään loppuelämä jännityksessä, kuin huonon käsikirjoituksen saaneessa kauhuleffassa?

        Nuo lääkkeet jota käytät, onko niillä jotain sivuvaikutuksia? esim. Haittaa ajokykyä, enemmän uupumistiloja (kuten minullakin joskus on) tai jotain muuta.
        Kysyn myös siksi, koska lääkäri aikoinaan suositteli lääkitystä vasta seuraavan pahenemisvaiheen jälkeen kustannuksien takia.

        Tässä sitä välillä odotellaan kuin kuuta nousevaa, kuten tuo silmän näkö myös meni nukkuessa,,huoh.

        Menetin normaalin liikuntakyvyn n. viiden vuorokauden kuluessa. Samassa ajassa tuli kaksoiskuvat. Joten sanoisin, että muutama vuorokausi ennen alkoi tulla merkkejä siitä, että jotain on pielessä. Minulla se kaikki alkoi tunnottomalla alueella kasvoissa toisella puolella päätä.

        Diagnoosistani on jo reilu kaksi vuotta aikaa ja olen saanut elää ihan normaalia elämää. En jännitä, mitä oireita mahdollisesti tulee ja koska. Diagnoosin myötä jotenkin on sopeutunut taudin ennalta-arvaamattomuuteen. Se on vain nyt osa elämää, ja hyvää tässä on se, että nykyään arvostan oireettomuuttani ihan eri tavalla kuin ennen diagnoosia. Urheilen enemmän ja muutenkin pidän kehostani huolta.

        Minulle ei ole tullut Betaferonista sivuvaikutuksia, muuten kuin ihoärsytystä, koska kyseessä on pistettävä lääke. Nykyään on jo saatavilla suun kautta otettavaa lääkettäkin.

        Lääkitys kannattaa aloittaa heti, kun / jos saat diagnoosin.


      • MjaS

        Hienoa että tuo lääke tosiaan saattaa auttaa, ainakin sinun tapauksessa.
        Mietin vaan että jotta notta nuo lääkkeet, voisivatko ne auttaa tämmöisen näköhermon vaurion jälkihoidossa kun se silmä tosiaan on ollut n.puoliteholla useamman vuoden?

        Ymmärrän että sinun tapauksessa se paheniminen painottui lihaksiin ja ilmeisesti näkö säilyi kaksoikuvat häipyivät.
        Mutta huonohkolla perehtymisellä tautiin, mietin että samat plakit ne tuolla aivoissa yrittävät tuhota hermostoja jotka ilmeisesti säätelevät lihasten liikkeitä. Niin miksei lääkkeet voisi parantaa ainakin hieman tuota näköhermoa?

        Sitä en ole tosiaan mistään lukenut että onko joku VUOSIEN jälkeen saanut avun lääkkeistä esim. tunnottomaan jalkaan yms. mäsä oireisiin.


      • aaltomainen
        MjaS kirjoitti:

        Hienoa että tuo lääke tosiaan saattaa auttaa, ainakin sinun tapauksessa.
        Mietin vaan että jotta notta nuo lääkkeet, voisivatko ne auttaa tämmöisen näköhermon vaurion jälkihoidossa kun se silmä tosiaan on ollut n.puoliteholla useamman vuoden?

        Ymmärrän että sinun tapauksessa se paheniminen painottui lihaksiin ja ilmeisesti näkö säilyi kaksoikuvat häipyivät.
        Mutta huonohkolla perehtymisellä tautiin, mietin että samat plakit ne tuolla aivoissa yrittävät tuhota hermostoja jotka ilmeisesti säätelevät lihasten liikkeitä. Niin miksei lääkkeet voisi parantaa ainakin hieman tuota näköhermoa?

        Sitä en ole tosiaan mistään lukenut että onko joku VUOSIEN jälkeen saanut avun lääkkeistä esim. tunnottomaan jalkaan yms. mäsä oireisiin.

        Luin jostain, että MS-taudin pahenemisvaiheiden kestoa ei ole missään pystytty määrittelemään varmasti. Jopa vuosia jatkuneet oireet ovat joillain lähteneet sittenkin vielä pois. Eli hyvin ennalta-arvaamaton ja yksilöllinen tämä sairaus on siinäkin mielessä.

        Tyypillisesti tavataan sanoa, että noin vuoden pysyneen oireen jälkeen kyse ei enää ole ohimenevästä oireesta, mutta itse olen ajattelultani niin positiivinen, että muistuttaisin itseäni niistä tapauksista, joissa oire on parantunut vielä muutaman vuodenkin jälkeen. Täysin varmasti ei siis voi ikinä sanoa, lähteekö jokin oire pois tai tapahtuuko pientä paranemista.

        Omien kokemusteni perusteella suosittelen lääkkeen kokeilemista, jos sellaista tarjotaan.


      • MjaS

        Kiitos kun kuitenkin kommentoit positiivisesti, eihän tässä taudissa KUITENKAAN ole paljon parempia asiantuntijoita näin käytännön tasolla kuin me sairastajat.
        Hitsi kun tuo vaatimus oli lääkärillä: "kun seuraava pahenemis vaihe" koittaa! Saat lääkityksen.
        Tässä muutenkin jo työelämässä (kohtuu vaativassa) saa tasapainotella kuin akrobaatti,valheiden verkossa muutenkin.
        Pahenemisvaihekin pitäis ajoittaa kesälomalle heh, että saisi mahdolliset lääkkeen komplikaatiot seurata vapaalla?

        En vielä anna sairaseläkkeelle myöten, koska minun tapauksessa ainakin ois suunta vain alaspäin.


    • kaizasa

      12 vkoa

    • Tara

      Ajattelin kysyä tuosta lääkityksestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      288
      704
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe