AUTON OSIEN KESTOIKÄ / km-määrä?

Mistä löytäisin ala- ja yläpallonivelten / tukivarsien osien keskimääräisen kestoiän / km-määrän, jonka ne kestävät?

22

1832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merkkiuskollinen

      Aika monessa autossa niitä ei tarvitse vaihtaa juuri koskaan. Toisissa autoissa ne ovat kulutustavaraa katsastusmiehen kertomana. En ole itse joutunut vaihtamaan 80-luvun jälkeen ainuttakaan niveltä. Olen ajanut vanhoillakin paljon ajetuilla autoilla, jotka toimivat usein luotettavammin, kuin uudemmat autot. Merkki on ollut Toyota.

      • sopuliuskovainenko

        Hehee.


      • valitse_laatua

        Joopa joo. Volkkarin tai sokotan omistajalle osien pitkä kestoikä on mahdotonta ymmärtää, mutta tojolla se on arkipäivää.


    • ValeEmävaleTilasto

      Varmaan siitä joku on jotain tilastoa tehnyt. Valmistajia sekä käyttökohteita on niin tolkuttomasti että melko ympäripyöreä on lopputulos.

      Mitäpä meinasit tilastolla tehdä?

    • omakokemus

      Niin ja toiset ajaa hyviä teitä pitkin ja toiset ajaa sorateitä. Mutta Toyotaan kyllä ei tarvitse turhaan vaihdella alustan osia.

      • kulkeeKuinAjokoira

        Ja Toyotalla ajaminen on aina kuin sorateillä luikertelisi, jopa motarilla pääsee samaan tunnelmaan.


      • EiTarviVahtaa

        YarisVerso, "pakettiautona" suurinsallittu kuorma päällä. Mittarissa 460 000, josta olen itse ajanut 260 000. Eipä ole tarvinnut muuta vaihtaa kun etupyörien laakerit 400 000 kohdalla.


      • Osatkestääerilailla

        Ei niitä alustan osia kukaan turhaan vaihda mihinkään autoon, mutta tosiasia lienee kuitenkin se, että joissakin autoissa nivelet ja koiranluut on kulutustavaraa ja niitä joutuu vaihtamaan 1 - 3 kertaa 100000 km:ssä, kun taas toisissa ne kestää 200000 km.


      • Kulkee_varsin_suoraan
        kulkeeKuinAjokoira kirjoitti:

        Ja Toyotalla ajaminen on aina kuin sorateillä luikertelisi, jopa motarilla pääsee samaan tunnelmaan.

        Kyllä siinä Toyotassa on sitten jotakin vikaa, korjaamolle vaan pikapikaa. Itsellä kokemuksia kahdesta eri mallisesta Toyotasta eikä kumpikaan luikertele, pikemminkin suuntavakavuus on monia muita merkkejä parempi.


      • tyypillistäKulkua

        Ajokoiramainen kulku on ihan tyypillistä Toyotassa ja tästä on lukuisia testejä eri autolehdissä.


    • aivanMahtavaadataa

      Kyseiset osat kestävät tyypillisesti 30tkm-500tkm.
      Oli muuten yksi tyhmimmistä kysymyksistä mitä ole ikinä kuullut. Ja Toyotapoiken vastaukset samaan kasaan.

      • Perille_pääsee

        Itsellä ehtinyt olla toistakymmentä erilaista (käytettynä ostettua) autoa tässä vuosien kuluessa. Erilaista siksi, että joka kerta on tullut halu vaihtaa merkkiä, kun vanha on laadun osalta tuottanut pettymyksen.
        Nyt perheessä on ollut jo useita vuosia 2000-luvun alkupuolen Toyota ja kyllä sen laatu on yksi parhaimmista ellei peräti paras nähdyistä ja vertailussa on mukana myös yksi nk. premium-merkki. Että jos Toyota-pojat kehuu ajokkinsa kestävyyttä, niin kyllä kehuissa on myös perää. Muilta osin merkistä voidaan olla montakin mieltä, mutta kyllä se monta vaatimatonta ominaisuutta kompensoi, kun ei tarvitse olla koko ajan ruuvaamassa ja aina pääsee perille.


      • käytettyjäTuurilla

        Ja pitää muistaa, että tuo "viattomuus" menetettiin jo 90-luvun lopulla.


    • eihuoltaeimurhetta

      _85 Hiace käytössä raksa-ajoissa, uudesta lähtien sama firma. Kerran ehdotti, että voisit vaihtaa apusimpukan, mutta ei oo pakko, on niin paksu teräsjötikkä, ettei ikinä enempää kulu. 500.000 kilsaa. Vanha on myynnissä veneen ankkuriksi.

      • kovinKevennettyä

        Toyotassa teräsjötikkä, hyvä vitsi.


    • balljoint

      Oikein hyvä kysymys, sillä toisilla osat kestää ajella satkun ja toisilla koko auton iän.
      Volkkareissa vaihdetaan monimutkaisen etuakseliston tuennan osia 100.000 km:n välein, mutta tojolla on mennyt jo 413.000 km alkuperäisosilla. Eroja siis on .
      Samaankin autoon saa eri tasoisia osia. Esin JEEPpiin saa edullisia normiosia, mitkä kestää ajaa satkun tai vähän yli ja sitten HD-osia, mitkä on kalliita, mutta kestäävät alustassa koko auton iän. Mihin kannattaa satsata ? Pidätkö autoa pitkään ?
      Kallistuksen vaimentajien pystytangot (koiranluut) kestää pösöissä ja volkkareissa sekä relluissa 100 tkm ja tojossa n. 200 tkm.
      Lyhimmät tietämäni pallonivelet ovat kestäneet n. 20 tkm, kun ne myydään kuivana eli itse pitää viritellä rasvat sinne. Jos on hyvälaatuiset rasvat jo valmiiksi, niin voi varmaan ajella kymmenkertaisen määrän. Varo halpoja valmistajia.

    • jykeväälaatua

      Itselläni oli vanha Opeli, jossa yläpallo irtosi kupista ja pyörä putosi alta, kun muovinen liukupinta kupista oli kulunut loppuun. katsastuksella vikaa ei huomattu. Hiasessa ja Hiluxissa on pienoiskuorma-auton osat. Joissakin muissa pakuissa on henkilöauton nivelet

    • kldfsdljfkkl

      Ehkäpä paras vastaus tähän olisi että paljonko kuluttaja-asiamiehen mielestä näiden osien pitää normaalisti kestää.

      • rahareikiä

        Mahtaako sillä kuluttaja-asiamiehen mielipiteellä olla oikeasti mitään merkitystä. Onko?


      • fjsdklfjskdj
        rahareikiä kirjoitti:

        Mahtaako sillä kuluttaja-asiamiehen mielipiteellä olla oikeasti mitään merkitystä. Onko?

        Vai mikä kuluttajaviranomainen se on. No kumminkin kyllähän sen sanalla on merkitystä sen määrittelyssä että onko kyseessä virhe vai ei, onko kyseessä epänormaalin nopea kuluminen vai normaalia kulumista. Kuluttajaviranomainen tosin voinee antaa vain suosituksia mutta kyllähän silläkin lausunnolla jo aika todennäköisesti voittaa oikeusjutun jos sinne asti pitää lähteä.


    • vanhakorjaaja

      Valehdellaan ketjussa niin pirusti, jokaisessa autossa koiranluut koluuttaa jo 50000 kilsan jälkeen mutta niitä on vaikea todeta katsastuksessa, kun toinen pää jousittaa nostaessa.

      En ole istunut yhdenkään vanhan auton kyydissä hiekkatiellä josta ei olisi kuulunut reipas kolina kuten vanhasta kuukuu. Niitä autoja on sitten vuosien varrella ollut lukematon määrä.

      Vielä niistä kuuluu monesti laakerien äänekäs rahina ja isäntä kehuu kuinka vikoja ei ole ollut koskaan.

      • taas_leimalle

        Mitä se kolina haittaa, eihän se ole vika. On ollut tapana vaihtaa koiranluista se löysin, niin vähenee kolinat puolella, varsinkin kiviteitä ajettaessa.
        Sen verran vielä tojon osien kestävyydestä, että yksi laakeri vaihdettu takaa, kun matkaa oli taitettu 350 tkm ja säädettävä poikittaistanko 380 tkm:n kohdilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      33
      7887
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      43
      4553
    3. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      31
      4325
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      189
      3569
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      2753
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      2616
    7. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      33
      2339
    8. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      44
      2323
    9. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      164
      2023
    10. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      50
      1660
    Aihe