Rantatunnelin turvallisuudessa puutteita

Aamulehdestä

Rantatunnelin turvallisuutta koskevassa kirjoituksessa (AL 11.5.) lukijoille annettiin liian optimistinen ja osittain harhaanjohtava käsitys tunnelin turvallisuudesta. Piirustuksien teksteissä oli kahteen kertaan mainittu hätäuloskäynnit.

Liikenneviraston apulaisprojektipäällikkö Mauri Mäkiaho kertoi, että tunneliin tulee 150 metrin välein hätäpoistumisteitä. Kuvatut hätäpoistumistiet, eivät johda ulos vaan ne johtavat viereiseen tunneliin.
Ulos tunnelista pääsee ainoastaan tunnelin päistä. Direktiivi edellyttää, että tunnelista on hätätilanteessa päästävä ulos 500 metrin välein. Tunnelissa on ajokaistojen lisäksi turvakaista, jota käytetään myös huoltotienä. Onnettomuuden sattuessa mikään ei estä ettei myös turvakaista tukkeutuisi.
Aamulehden tekstissä mainitaan, että tunnelin pituuskaltevuus on suurempi kuin tunnelidirektiivissä suositellaan. Direktiivin kaltevuus suositus on 3 prosenttia. Mikäli se ylitetään, niin direktiivi edellyttää tehostettuja toimintoja. Tunnelin itäpään suuaukolla pituuskaltevuus on lähes 5 prosenttia, jonka voi mieltää jyrkäksi mäeksi.
Suuren pituuskaltevuuden aiheuttamia vaaratekijöitä ovat mm. raskaiden ajoneuvojen nopeuden hidastuminen ajettaessa tunnelin itäistä suuaukkoa kohti ja tunnelin suuakoilla kosteiden tiepintojen jäätyminen.
Tien direktiivin mukaista pituuskaltevuutta (3 prosenttia) ei tunnelisuunnitelmissa voitu toteuttaa, koska kaltevuutta loiventaessa tunnelin itäinen suuaukko olisi jouduttu rakentamaan pidemmälle itään, jolloin liikennettä ei olisi voitu johtaa tunnelista Ratapihankadulle.
Direktiivien vaatimuksista poikettaessa muutoksien täytyy olla turvallisuutta parantavia eikä heikentäviä. Direktiivistä poikkeaviin muutoksiin olisi pitänyt saada hyväksyntä EU:n komissiolta. Ehkä muutoslupaa ei haettu, koska se mahdollisesti olisi vaarantanut koko tunnelihankkeen.

Tunneli turvallisuudesta tingittiin kaltevuusvaatimuksista ja kustannussyistä jättämällä myös toteuttamatta direktiivin mukaiset suorat varauloskäynnit 500 metrin välein.
Tampere

46

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätä-se-on-aina-ollut

      Tosi kuin vesi. Rakennuksesta hätäpoistumistie tarkoittaa tietä ulos rakennuksesta eikä vain toiseen huoneeseen.

      Näistä asioista on aiemminkin jo keskusteltu eli liian jyrkästä noususta ja tunnelin suuaukon seudun liukkaudesta kun vesi siihen jäätyy.

    • oliko-turhake-ehkä

      Voi käydä niin, että EU puuttuu asiaan eikä tunnelia saa avata liikenteelle. Mites sitten suut pannaan, mistä liikenne senjälkeen ja kuka maksaa turhan tunnelin.

    • väärinkäsitystä

      Tuo poistumistie asia on käsitetty väärin. Eihän jossain Alppien alla voi olla tietä ulos kun vuorta on tunnelin päällä monta kilometriä. Ei sieltä minnekään voi hätäteitä puhkaista ja kuka jaksaisi nousta tuollaiset 2 km korkeat rappuset ?

      • tunnelimiäss

        nämä alppien tunnelit on tehty ennen eu.direktiivejä,sen takia vaatimuksetkin ovat heikommat, vaikka eräällä tunnelilla on pituutta 13km, Sveitsissä.


      • Hullun-hauskaa
        tunnelimiäss kirjoitti:

        nämä alppien tunnelit on tehty ennen eu.direktiivejä,sen takia vaatimuksetkin ovat heikommat, vaikka eräällä tunnelilla on pituutta 13km, Sveitsissä.

        Tunneleita siellä tehdään jatkuvasti. Tai mitenkähän Kanaalin tunneliin olisi tehty nuo poistumistiet jos se tunneli tehtäis nyt?


      • tunnelimiäss
        Hullun-hauskaa kirjoitti:

        Tunneleita siellä tehdään jatkuvasti. Tai mitenkähän Kanaalin tunneliin olisi tehty nuo poistumistiet jos se tunneli tehtäis nyt?

        sekin tehtiin ennen EU-direktiiviä ,sen takia ei ole poistumisteitä- eikä olisi koko tunnelia


    • Eiköhän_ne_hommansa_osaa

      En ole mikään tunnelin kannattaja, mutta en silti mitenkään usko, että noissa EU-direktiivien noudattamisissa olisi näin mittavassa hankkeessa hutiloitu.

      En EU-direktiivejä tunne, mutta tuntuisi kyllä todella oudolta, jos tunnelihankkeessa ei olisi otettu niitä huomioon, kun ne aivan varmasti siellä tiedetään. Ei kai kukaan sellaisia riskejä tietoisesti ota?!

      • johtotähti

        Raha ratkaisee, tietoisesti jätettiin noudattamatta direktiiviä. ja eihän EU voi kokonaan kieltää tunnelin käyttöä, siinä käy sitten niin että, kaikki rekat ja jakeluautot , jossa on palavia nesteitä kuormassaan,eivät saa käyttää tunnelia. kyllä mahtaa taas kuljetusyrittäjät repiä hiuksia päästään.


      • zatzatzaaaaa
        johtotähti kirjoitti:

        Raha ratkaisee, tietoisesti jätettiin noudattamatta direktiiviä. ja eihän EU voi kokonaan kieltää tunnelin käyttöä, siinä käy sitten niin että, kaikki rekat ja jakeluautot , jossa on palavia nesteitä kuormassaan,eivät saa käyttää tunnelia. kyllä mahtaa taas kuljetusyrittäjät repiä hiuksia päästään.

        Ne rekat, ymvast. ajavat pirkkalan ohitustien kautta. Ei niitä tunneliin voi päästää. Sieltä muuten pitäisi muidenkin ajaa, koska on sitä nopeaa ajamista varten tehty, sillä tunnelin kautta ajaminen on hitaampi vaihtoehto.


    • lähde.näkyviin

      Mistä tuo teksti on kopioitu? Nyt kopioija esittää sen ikäänkuin omana tekstinään, vaikkei ole sitä kirjoittanut.

    • poliisin.puheille

      Ehdotan, että jokainen, joka tietää tunnelin olevan laiton, tekee tunnelin suunnittelijoista, suunnitelmien hyväksyjistä, ja allianssista rikosilmoituksen.

      Ja kukaan ei tule tekemään. Jostain syystä.

    • VaroitettuOnNyt

      -Kysymys onkin vain ja ainoastaan siitä, että ensin täytyy tapahtua onnettomuus, jossa kuolee useita ihmisiä tunneliin, ennenkuin niitä hätäuloskäytäviä aletaan kiireellä louhia. Ainahan suomessa toimitaan vasta sitten, kun on huonot jo housussa. :-/
      ps.talletan tämän ja palaan sitten asiaan onnettomuuden jo satuttua. Pääsen sanomaan: Mitäs silloin 17.5.2015 kirjoitin, ettekä uskoneet? ----Avaaja on täysin oikeassa!

    • tietoa.on.annettu

      Avausviesti on siis suora kopio Aamulehdessä olleesta mielipidekirjoituksesta. Se sisältää paljon väärää tietoa, ja noita vääriä tietoja oiotaan tänään Liikenneviraston toimesta. Väärät väittämät korjaava kirjoitus löytyy Aamulehden Ihmiset-osion sivulta B9.

      • LisääTietoaTarvitaan

        Vastine ei kyllä aivan vakuuttanut. Jäi epäselväksi mitä ne korjaavat toimenpiteet direktiivin ylittävän kaltevuuden osalta ovat?


      • SaatSitäHelposti
        LisääTietoaTarvitaan kirjoitti:

        Vastine ei kyllä aivan vakuuttanut. Jäi epäselväksi mitä ne korjaavat toimenpiteet direktiivin ylittävän kaltevuuden osalta ovat?

        Siinä kirjoituksessa kerrotaan, missä ne on kerrottu.


      • LisääTietoaTarvitaan
        SaatSitäHelposti kirjoitti:

        Siinä kirjoituksessa kerrotaan, missä ne on kerrottu.

        Vai onko se niin että siinä kirjoituksessa kerrotaan että missä kerrotaan että missä ne on kerrottu...


      • savusukeltaja

        liikenneviraston äijä valehtelee, niin että korvat pyörii päässä ja humppa soi.


      • SaatSitäHelposti
        LisääTietoaTarvitaan kirjoitti:

        Vai onko se niin että siinä kirjoituksessa kerrotaan että missä kerrotaan että missä ne on kerrottu...

        Ei. Lue se kirjoitus.

        Jäänpä odottamaan nimimerkin "savusukeltaja" esittämiä todisteita väitteelleen. Taidan odottaa niitä vielä kauan :)


      • vitunpässi
        savusukeltaja kirjoitti:

        liikenneviraston äijä valehtelee, niin että korvat pyörii päässä ja humppa soi.

        Hyvin perusteltu.


      • savusukeltaja
        SaatSitäHelposti kirjoitti:

        Ei. Lue se kirjoitus.

        Jäänpä odottamaan nimimerkin "savusukeltaja" esittämiä todisteita väitteelleen. Taidan odottaa niitä vielä kauan :)

        etkö reppana itse tajua mitään ja et löydä mitään tietoa netistä, taitaa sullakin soida humppa päässäsi reppana. oli muuten komeet roihut ja helvetinmoinen savu tossa vaasantiellä , kun nosturiauto paloi, onneksi maanpäällä, ei tunnelissa tällä kertaa, jarrut käy kuumana, kun painava nosturiauto laskeutuu jyrkkää mäkeä pitkin tunneliin.


      • SaatSitäHelposti
        savusukeltaja kirjoitti:

        etkö reppana itse tajua mitään ja et löydä mitään tietoa netistä, taitaa sullakin soida humppa päässäsi reppana. oli muuten komeet roihut ja helvetinmoinen savu tossa vaasantiellä , kun nosturiauto paloi, onneksi maanpäällä, ei tunnelissa tällä kertaa, jarrut käy kuumana, kun painava nosturiauto laskeutuu jyrkkää mäkeä pitkin tunneliin.

        Tajuan minä jotakin, ja löydän tietoa netistä ja muualtakin kun sitä tarvitsen.

        Mihin ne väitteesi todisteet unohtui?


      • savusukeltaja
        SaatSitäHelposti kirjoitti:

        Tajuan minä jotakin, ja löydän tietoa netistä ja muualtakin kun sitä tarvitsen.

        Mihin ne väitteesi todisteet unohtui?

        no siitä vain hakemaan , niin huomaat jotakin , jos pääkoppasi toimii normaalisti. ei tämä mikään tohtoriväittely ole


      • SaatSitäHelposti
        savusukeltaja kirjoitti:

        no siitä vain hakemaan , niin huomaat jotakin , jos pääkoppasi toimii normaalisti. ei tämä mikään tohtoriväittely ole

        Et osaa sanoa perusteluiksi muuta kuin sen, että etsi netistä? Jepjep :D


      • lololollolololol
        savusukeltaja kirjoitti:

        no siitä vain hakemaan , niin huomaat jotakin , jos pääkoppasi toimii normaalisti. ei tämä mikään tohtoriväittely ole

        No ei tosiaan ole, jos ei osaa edes perustella väitettään ja kirjoitustaito puuttuu. :D


    • TilastoFakta

      Totuus on, että tunnelissa tapahtuu vakava onnettomuus, jossa menetetään useita ihmishenkiä..
      Mutta sen kautta ei ole kenenkään pakko ajaa, sillä on kysymys omista valinnoista.

      • klpkn

        Miksi sitten sitä onnettomuutta ei ole sattunut Suomessa aiemmin?


      • vaara.uhkaa

        Myös risteyksissä tapahtuu vakavia onnettomuuksia. Ja mutkissa. Ja silloilla. Ja suoralla tiellä. Ei siis kannata ajaa niillä.

        Parkkipaikallakin voi käydä vaikka mitä. Pysykää pois parkkipaikoilta!


      • kjk3ykliilkuj

        Niin, tilastofaktahan on, että Suomessa ei tapahtunut ainuttakaan kuolemaan johtanutta tunnelipaloa.


      • KohtaPaukkuu
        kjk3ykliilkuj kirjoitti:

        Niin, tilastofaktahan on, että Suomessa ei tapahtunut ainuttakaan kuolemaan johtanutta tunnelipaloa.

        Eli se on vain ajan kysymys koska tapahtuu. Hyvä onni ei jatku ikuisesti. Sitä paitsi eihän Suomessa edes ole ollut rantatunnelin mittaisia autotunneleita.


      • idiiooitit
        KohtaPaukkuu kirjoitti:

        Eli se on vain ajan kysymys koska tapahtuu. Hyvä onni ei jatku ikuisesti. Sitä paitsi eihän Suomessa edes ole ollut rantatunnelin mittaisia autotunneleita.

        AHAA! Eli jos tunneli on lyhempi kuin rantatunneli, sitä ei voida huomioida tunnelipalotarkastelussa mielestäsi? Juuri tuo kertoo kuinka säälittäviä ovat vastustajien argumentit.

        Ei onnettomuuksia --> ajan kysymys koska sattuu --> se sattuu Tampereella --> koska pidempi kuin mikää muu SUOMALAINEN tunneli? Facepalm :D


      • qwertyiopp
        KohtaPaukkuu kirjoitti:

        Eli se on vain ajan kysymys koska tapahtuu. Hyvä onni ei jatku ikuisesti. Sitä paitsi eihän Suomessa edes ole ollut rantatunnelin mittaisia autotunneleita.

        Joko otit selvää niistä korjaavista toimenpiteistä, parahin LisääTietoaTarvitaan/TilastoFakta?


      • KohtaPaukkuu
        idiiooitit kirjoitti:

        AHAA! Eli jos tunneli on lyhempi kuin rantatunneli, sitä ei voida huomioida tunnelipalotarkastelussa mielestäsi? Juuri tuo kertoo kuinka säälittäviä ovat vastustajien argumentit.

        Ei onnettomuuksia --> ajan kysymys koska sattuu --> se sattuu Tampereella --> koska pidempi kuin mikää muu SUOMALAINEN tunneli? Facepalm :D

        Pitkässä tunnelissa onnettomuuden seuraukset ovat vakavammat, koska sieltä on vaikeampi poistua ja hankalampi poistaa savukaasut. Tunnelifanaatikkoisena putkiaivona et vain halua myöntää tosiasioita. Se että kuolemaan johtavia onnettomuuksia ei ole vielä tapahtunut ei estä niitä tapahtumasta jatkossa.


      • academiuvu
        KohtaPaukkuu kirjoitti:

        Pitkässä tunnelissa onnettomuuden seuraukset ovat vakavammat, koska sieltä on vaikeampi poistua ja hankalampi poistaa savukaasut. Tunnelifanaatikkoisena putkiaivona et vain halua myöntää tosiasioita. Se että kuolemaan johtavia onnettomuuksia ei ole vielä tapahtunut ei estä niitä tapahtumasta jatkossa.

        Tuolla logiikalla mitään ei kannata tehdä, koska jotain voi sattua. EI MITÄÄN JÄRKEÄ!! Ja millä tavalla viereiseen tunneliin pääsemiseen vaikuttaa tunnelin pituus? Yrität keksiä mielikuvituksen avulla argumenttejä vastaan ja sitten pitää niitä yleisinä totuuksina.


      • TämäkinFaktaa
        kjk3ykliilkuj kirjoitti:

        Niin, tilastofaktahan on, että Suomessa ei tapahtunut ainuttakaan kuolemaan johtanutta tunnelipaloa.

        Faktaa on vain se, ettei suomessa ole kuin Pönttövuoren tunneli. Onnettomuuksiin tarvitaan tunneleita ja nythän yksi sellainen on Rantatientunneli... Joten tilastoihin tulee pian korjauksia, kun kolisee oikein kunnolla. Ajakaa vaan Pirkkalan ohitustien kautta, koska se on nopeampi reitti, verrattuna 60km/h rajoitettuun hukkaputkeen ja sen jälkeen jonottamaan Lielahteen siirtyneisiin ruuhkiin. Tunnelin kautta ei ajamalla ei voita mitään, ainakaan ajallisesti.


      • iiofhioh
        TämäkinFaktaa kirjoitti:

        Faktaa on vain se, ettei suomessa ole kuin Pönttövuoren tunneli. Onnettomuuksiin tarvitaan tunneleita ja nythän yksi sellainen on Rantatientunneli... Joten tilastoihin tulee pian korjauksia, kun kolisee oikein kunnolla. Ajakaa vaan Pirkkalan ohitustien kautta, koska se on nopeampi reitti, verrattuna 60km/h rajoitettuun hukkaputkeen ja sen jälkeen jonottamaan Lielahteen siirtyneisiin ruuhkiin. Tunnelin kautta ei ajamalla ei voita mitään, ainakaan ajallisesti.

        Painu nyt vittuun nöiden lässytystes kanssa, vai ei ole Suomessa tunneleita. Helsinki on kuin reikäjuustoa maakuoren alla ja Vuoraaressa pitkä maantietunneli.


      • MitäTuaHäh
        iiofhioh kirjoitti:

        Painu nyt vittuun nöiden lässytystes kanssa, vai ei ole Suomessa tunneleita. Helsinki on kuin reikäjuustoa maakuoren alla ja Vuoraaressa pitkä maantietunneli.

        Missä on Vuoraari?


      • MitäTuaHäh
        academiuvu kirjoitti:

        Tuolla logiikalla mitään ei kannata tehdä, koska jotain voi sattua. EI MITÄÄN JÄRKEÄ!! Ja millä tavalla viereiseen tunneliin pääsemiseen vaikuttaa tunnelin pituus? Yrität keksiä mielikuvituksen avulla argumenttejä vastaan ja sitten pitää niitä yleisinä totuuksina.

        Miksi tehdä riskaabeleja ratkaisuja, jos niihin ei ole mitään pakottavaa syytä?


      • jhtfgjkkk
        MitäTuaHäh kirjoitti:

        Miksi tehdä riskaabeleja ratkaisuja, jos niihin ei ole mitään pakottavaa syytä?

        Hyvä kysymys. Ei tosin liity rantaväylän tunneliin.


      • valovapääää
        MitäTuaHäh kirjoitti:

        Miksi tehdä riskaabeleja ratkaisuja, jos niihin ei ole mitään pakottavaa syytä?

        Typerä väite. Kaikkeen inhimilliseen toimintaan liittyy riskejä.


      • MitäTuaHäh
        valovapääää kirjoitti:

        Typerä väite. Kaikkeen inhimilliseen toimintaan liittyy riskejä.

        Toisiin vain enemmän kuin toisiin...


    • savusukeltaja
      • lakimieskaikentieslllö

        Niin, eli ne ovat suosituksia! Miksi meidän tulisi ottaa kaikki mahdolliset suositukset kaikessa huomioon, kun meillä on kattava kotimainen lainsäädäntö?

        ps. opettele kirjoittamaan.


      • MitäTuaHäh
        lakimieskaikentieslllö kirjoitti:

        Niin, eli ne ovat suosituksia! Miksi meidän tulisi ottaa kaikki mahdolliset suositukset kaikessa huomioon, kun meillä on kattava kotimainen lainsäädäntö?

        ps. opettele kirjoittamaan.

        Joo, ei tarvitse noudattaa suosituksia. Voi tehdä itse omat virheensä ja kärsiä niiden seurauksista.


      • savusukeltaja
        lakimieskaikentieslllö kirjoitti:

        Niin, eli ne ovat suosituksia! Miksi meidän tulisi ottaa kaikki mahdolliset suositukset kaikessa huomioon, kun meillä on kattava kotimainen lainsäädäntö?

        ps. opettele kirjoittamaan.

        valitettavasti kotimainen lainsääntäjä ei ymmärrä tunnelirakentamisesta hevon helvettiä.


      • lakimesskkaikenties
        savusukeltaja kirjoitti:

        valitettavasti kotimainen lainsääntäjä ei ymmärrä tunnelirakentamisesta hevon helvettiä.

        Hyvin perusteltuja ja muutenkin väitettä avattu. Halpoja heittoja, niitä te täällä tarjoatte.


    • sitäneon

      Kummaa jos tunnelissa ei tarvitse noudattaa turvajuttuja. Talot on ainakin tehtävä just pykälien mukaan. Eikä omaan OK-taloonsakaan pääse muuttamaan jos kaikki pienetkin turvallisuuteen vaikuttavat jutut eivät ole kunnossa. Sitten kun mennään kiven sisään 40 m kosken alle, on satoja autoja ja ihmisiä niin kaikkea voi tulkita miten tahtoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe