Förskräckligt tjafsande om folks identitet.

finskasvenska

Jag är åtminstone svenskspråkig finländare,min man är finskspråkig finländare och vad jag vet känner sig våra vuxna barn som tvåspråkiga finländare.Två har modersmålet som svenska ,en som finska.Det är väl var och ens privatsak vilket språk man vill använda i kontakt med myndigheterna.Vårt fosterland är däremot tvåspråkigt .

31

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sandlådetjatande

Även om man som svenskspråkig också behärskar finska så betyder det inte att ens identitet är finsk eller för en finskspråkig som talar svenska svensk.

• kustbo30

De här nätfennorna har otroliga problem med sin identitet.Det hjälper säkert att skriva skit om svenskspråkiga finländare.

• EiIdentiteettiOngelmia
        kustbo30 kirjoitti:

De här nätfennorna har otroliga problem med sin identitet.Det hjälper säkert att skriva skit om svenskspråkiga finländare.

Ainoat, joilla on identiteettiongelma, olette te "suomenruotsalaiset". Meidän identiteettimme on VAIN suomenkielinen, suomalainen. Ei pienimmässäkään määrin "ruotsinkielinen" tai "ruotsalainen", vaikka esim. itse puhunkin sujuvasti ruotsia! Ja meidän isänmaamme EI ole "kaksikielinen", ei todellakaan. On äärimmäistä ylimielisyyttä väittää niin. 96% ei tunne ruotsin kieltä osaksi identiteettiään, koska me olemme SAANEET elää vain suomenkielisen lapsuuden.

• BySFPHendriksson
        kustbo30 kirjoitti:

Statsrådets berättelse om tillämpningen av språklagstiftningen

=> Nationalspråken utgör fortfarande en viktig del av den finländska identiteten.

• älskatmodersmål
        EiIdentiteettiOngelmia kirjoitti:

Ainoat, joilla on identiteettiongelma, olette te "suomenruotsalaiset". Meidän identiteettimme on VAIN suomenkielinen, suomalainen. Ei pienimmässäkään määrin "ruotsinkielinen" tai "ruotsalainen", vaikka esim. itse puhunkin sujuvasti ruotsia! Ja meidän isänmaamme EI ole "kaksikielinen", ei todellakaan. On äärimmäistä ylimielisyyttä väittää niin. 96% ei tunne ruotsin kieltä osaksi identiteettiään, koska me olemme SAANEET elää vain suomenkielisen lapsuuden.

För oss räcker vårt älskade modersmål och vår egen kultur.Mera behövs inte.

• väldigtfarligt
        älskatmodersmål kirjoitti:

Vi svenskspråkiga finländare har inga problem med vår identitet,trots att många talar fyra ,fem språk.Nätfennorna blir genast försvenskade om de studerar svenska.

• 3113
        väldigtfarligt kirjoitti:

Vi svenskspråkiga finländare har inga problem med vår identitet,trots att många talar fyra ,fem språk.Nätfennorna blir genast försvenskade om de studerar svenska.

Alla Finländare som har studeras Tyska självklart har tyskan som sin identitet:-)
        Eller Franska....

• EläJaAnnaElää
        älskatmodersmål kirjoitti:

Ja meille riittää meidän armas äidinkielemme! Muuta EI tarvita!

Tämä riittää:

https://www.youtube.com/watch?v=mm2SQUDYM8Y

Ei tarvite keinotekoissta "kaksikielisyyttä" ja väkisin pakotettua ruotsia! VAIN suomi riittää.

• ÄitiKulta
        väldigtfarligt kirjoitti:

Suomi yksikieliseksi! Minun identiteettiini ruotsi kuuluu yhtä paljon kuin ne 6 muuta kieltä, jotka olen luonnollisesti ahkerana ja tunnollisena suomalaisena oppinut. Mutta vain suomi on siellä sydämessä.

• papukaijalle
        EiIdentiteettiOngelmia kirjoitti:

Miksi hoet tällä palstalla uudestaan ja uudestaan kuin joku papukaija, että olet identiteetiltäsi suomalainen????? Niin minäkin olen ja moni muu, mutta emme huuda asiaa tällä palstalla asiaa. Ketä luulet kiinnostavan "identitettisi"??????? Mun puolesta saat olla vaikka marsilainen identiteetiltäsi, mutta jätä muut ihmiset rauhaan.

• Puolsuomenkielinen
        papukaijalle kirjoitti:

Miksi hoet tällä palstalla uudestaan ja uudestaan kuin joku papukaija, että olet identiteetiltäsi suomalainen????? Niin minäkin olen ja moni muu, mutta emme huuda asiaa tällä palstalla asiaa. Ketä luulet kiinnostavan "identitettisi"??????? Mun puolesta saat olla vaikka marsilainen identiteetiltäsi, mutta jätä muut ihmiset rauhaan.

Kyse onkin valtiovallan määräyksestä että molemmat kansalliskielten kuuluu suomalaiseen identiteettiin.
        Mee vaikka tutustuu oikeusministeriön nettisivuille by Hendrikssos/SFP!

• undrahundra

Jag har aldrig förstått varför identiteten hos nätfennorna försvinner om de lär sig andra språk. Då måste deras identitet vara ganska svag och lös.

• 228w

Det är säkert ett av skälen.

• KotimaaniOmpiSuomi
        228w kirjoitti:

Det är säkert ett av skälen.

Te ette tiedä suomalaisuudesta YHTÄÄN MITÄÄN. Teidän identiteettinne EI ole suomalainen, vaan suomalaisuutta halveksuva ja ylenkatsova. Eläkää ja antakaa elää! Suomi yksikieliseksi, laki totuutta vastaavaksi, sen jälkeen emme enää "valita" täällä!

• elättiläs
        KotimaaniOmpiSuomi kirjoitti:

Te ette tiedä suomalaisuudesta YHTÄÄN MITÄÄN. Teidän identiteettinne EI ole suomalainen, vaan suomalaisuutta halveksuva ja ylenkatsova. Eläkää ja antakaa elää! Suomi yksikieliseksi, laki totuutta vastaavaksi, sen jälkeen emme enää "valita" täällä!

Kylläpä KotimaaniOmpiSuomi on hirveä rasisti. Panee sanat suuhun valheellisesti toiselle suomalaiselle ja ja heittää sitten toisen äidinkielen pois kylmästi. Karmea elättiläs tuo KOS, ei taida olla suomalainen tuollainen rasisti.

• KotimaaniOmpiSuomi
        elättiläs kirjoitti:

Kylläpä KotimaaniOmpiSuomi on hirveä rasisti. Panee sanat suuhun valheellisesti toiselle suomalaiselle ja ja heittää sitten toisen äidinkielen pois kylmästi. Karmea elättiläs tuo KOS, ei taida olla suomalainen tuollainen rasisti.

Ja mitenköhän heitin "toisen äidinkielen pois"? Kuten sanottua, saatte aivan rauhassa puhua omaa kieltänne, jota minäkin puhun lähes äidiinkielen tasoisesti. Ihminen, joka ylenkatsoo ja halveksuu suomalaista kulttuuria ja kutsuu itse itseään ruotsalaiseksi, ei voi olla suomalainen. Se on vain totuus. Minä varmasti luokanopettajana olenkin joku karmea elättiläs, en kuulle ihan usko. Jos ihminen itse haluaa kutsua itseään suomalaiseksi (ei Suomen ruotsalaiseksi) ja ei millään tavoin halvenna suomalaista kulttuuria (jos vaan itse tuntee olevansa osa sitä), on hän silloin suomalainen. Ei sen kummempaa. Jos sinun äidinkielesi ei ole suomi, etkä näin ollen tunne suomenkielistä kulttuuria, et voi tällöin tietää suomenkielisestä kulttuurista käytännössä mitään. Pinnallisia seikkoja voi "nähdä", muttei tuntea syvemmin. Ja se suomenkielinen identiteetti kuuluu yli 92 %:lle suomalaisista.

• dubordeanmälas

Ja mitenköhän heitin "toisen äidinkielen pois"? Kuten sanottua, saatte aivan rauhassa puhua omaa kieltänne, jota minäkin puhun lähes äidiinkielen tasoisesti. Ihminen, joka ylenkatsoo ja halveksuu suomalaista kulttuuria ja kutsuu itse itseään ruotsalaiseksi, ei voi olla suomalainen. Se on vain totuus. Minä varmasti luokanopettajana olenkin joku karmea elättiläs, en kuulle ihan usko. Jos ihminen itse haluaa kutsua itseään suomalaiseksi (ei Suomen ruotsalaiseksi) ja ei millään tavoin halvenna suomalaista kulttuuria (jos vaan itse tuntee olevansa osa sitä), on hän silloin suomalainen. Ei sen kummempaa. Jos sinun äidinkielesi ei ole suomi, etkä näin ollen tunne suomenkielistä kulttuuria, et voi tällöin tietää suomenkielisestä kulttuurista käytännössä mitään. Pinnallisia seikkoja voi "nähdä", muttei tuntea syvemmin. Ja se suomenkielinen identiteetti kuuluu yli 92 %:lle suomalaisista.

Stackars elever med en språkrasistisk lärare som ser ner på den svenskspråkiga befolkningen i Finland.Vet barnens föräldrar om din inställning ?

• dubordeskämmas

Du vet nog inte heller någonting om svenskspråkiga finländare,du bara räknar upp dina rasistiska ramsor om hur du TROR och INBILLAR dig att vi är.Att läsa dina inlägg är i klass med Sverigedemokraternas teser.

• människovärde

KOS borde kanske se sig i spegeln,leva och låta leva också människor som har svenska som modersmål.

• KotimaaniOmpiSuomi
        människovärde kirjoitti:

KOS borde kanske se sig i spegeln,leva och låta leva också människor som har svenska som modersmål.

Niinpä me suomalaiset elämmekin ja annamme elää! Emme pakota kieltämme muille, emmekä myöskään vaadi etuoikeutettua asemaa yhteiskunnassa. Mm. selkeästi helpompaa pääsyä korkeakouluun äidinkielen perusteella. Pidän itse isänmaallisuutta kaikista epäitsekkäimpänä ideologiana. Positiivista syrjintää ja rasismia on kaikki oikeus vihata, kuten mm. Tala on hyvin sanonut:). Empaattisemoaa ihmistä kuin minä on vaikeaa löytää, mutta se empatiani ei riitä rasismin hyväksymiseen. Kuten ei riitä muidenkaan suomalaisten.

• KotimaaniOmpiSuomi

Täällä puhutaan mielenkiintoisesti MINUN kielirasismistani. Voisiko joku ystävällisesti vaikkapa kopioida tällaisen kohdan minun viesteistäni?

• nylänning

Niinpä me suomalaiset elämmekin ja annamme elää! Emme pakota kieltämme muille, emmekä myöskään vaadi etuoikeutettua asemaa yhteiskunnassa. Mm. selkeästi helpompaa pääsyä korkeakouluun äidinkielen perusteella. Pidän itse isänmaallisuutta kaikista epäitsekkäimpänä ideologiana. Positiivista syrjintää ja rasismia on kaikki oikeus vihata, kuten mm. Tala on hyvin sanonut:). Empaattisemoaa ihmistä kuin minä on vaikeaa löytää, mutta se empatiani ei riitä rasismin hyväksymiseen. Kuten ei riitä muidenkaan suomalaisten.

En vanlig svenskspråkig finländare kan inte rå för vad politikerna bestämmer.Man kan inte välja i vilken familj man föds,det är inte mitt fel att mina föräldrar och förfäder har varit svenskspråkiga.Jag ställer inte upp på att vara syndabock för sådant som jag är oskyldig till.Jag behöver inte heller skämmas för att jag är svenskspråkg,dessutom talar jag finska då när det behövs.Jag begär inte service på svenska av andra än tjänstemän som får betalt för att betjäna också svenskspråkiga kunder på vår tvåspråkiga ort.

• KotimaaniOmpiSuomi
        nylänning kirjoitti:

En vanlig svenskspråkig finländare kan inte rå för vad politikerna bestämmer.Man kan inte välja i vilken familj man föds,det är inte mitt fel att mina föräldrar och förfäder har varit svenskspråkiga.Jag ställer inte upp på att vara syndabock för sådant som jag är oskyldig till.Jag behöver inte heller skämmas för att jag är svenskspråkg,dessutom talar jag finska då när det behövs.Jag begär inte service på svenska av andra än tjänstemän som får betalt för att betjäna också svenskspråkiga kunder på vår tvåspråkiga ort.

En puhu kaltaisistasi muiden identiteettiä kunnioittavista suomalaisista. Puhun RKP:n politiikasta ja niistä, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Kuten sanoin, suomalaiseksi itsensä tunteva ei halvenna yli 92% suomalaisen identiteettiä, joka on suomenkielinen.

• 515

No eikö juuri tuosta identiteetistä puhuta julkituodussa kielistrategiassa.
      Eli kyllä se on aivan muiden kuin suomenkielisten ongelma tuo identiteetti,
      sen mukaan suomenkielisten identiteettiä halutaan muuttaa.
      Näinhän ne yrittivät etelä-Afrikassakin muuttaa enemmistön identiteettiä,mutta sehän on jo historiaa.

• takuuvarmasti

Niin sinun mies on suomalainen eli finne på svenska. Finländare-sana on niin keinotekoinen termi vasta 100 vuotta vanha. Miehesi on finne eli suomalainen.

• vitunhurri

Man får inte använda ordet "finne ",det sårar spaltens finskspråkiga besökare.De påstår att finne är ett skällsord.

• Finländare
        vitunhurri kirjoitti:

Man får inte använda ordet "finne ",det sårar spaltens finskspråkiga besökare.De påstår att finne är ett skällsord.

Vi skippar benämningen finne i KOS fall och kallar henne för böld istället. Vilken satmara! Hoppas hon ljuger om att vara klasslärare, vilket hon gjort om allt möjligt annat också. Om inte, så stackars barn!

• fyfan
        Finländare kirjoitti:

Vi skippar benämningen finne i KOS fall och kallar henne för böld istället. Vilken satmara! Hoppas hon ljuger om att vara klasslärare, vilket hon gjort om allt möjligt annat också. Om inte, så stackars barn!

Hon använder olika "gulliga "signaturer ,man har lärt sig att känna igen henne på hur hon skriver.Riktigt en språkrasistisk ragata.

• 78yut67
        Finländare kirjoitti:

Undra på att barnen inte trivs i skolan med sådana lärare fulla av fördomar mot människor med ett annat språk.

• KotimaaniOmpiSuomi
        fyfan kirjoitti:

Hon använder olika "gulliga "signaturer ,man har lärt sig att känna igen henne på hur hon skriver.Riktigt en språkrasistisk ragata.

Minäkin olen huomannut täällä niitä söpöjä nimimerkkejä sen muutaman päivän ajan, kun olen palstalla käväissyt. Kenties siksi, että se on sitä, mitä suomalainen kulttuuri ja lapsuus onkin. Hyvä te, suomalaiset täällä! On ihana kuulua joukkoonne ja huomata, miten samanlaista musiikkia esim. me kuuntelemme. Nuo "söpöt" nimimerkit, joihin nimittäin ilmeisesti viittaat, ovat usein lastenlaulujen nimiä. Sen olen itsekin huomannut! Meillä kaikilla suomalaisilla 5 miljoonalla on lopulta ollut hyvinkin samantyyppinen lapsuus ja samat melodiat ja lorut. Me kaikki kielipolitiikan ymmärtäneet koemme ja tunnemme sen myös suunnilleen samalla tavoin. Rasismia ja syrjintää on oikeus vihata.

• Även detta didkussion (: vore nonexisterande hade vi inte onödiga obligatoriska svenskan ...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      366
      37748
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      89
      6486
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5400
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      3888
    5. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      66
      3022
    6. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      53
      2680
    7. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2134
    8. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      61
      2131
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2061
    10. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      492
      1979
    Aihe