Joo elikkäs, mulla oli tossa 5 kuukautta käytössä ketipinor unilääkkeenä, säännöllisesti joka ilta, 100-150mg. Käytön aikana tullut paljon erinlaisia sivuoireta (väsymys, voimattomuus, matala verenpaine ylösnoustaessa, lihasnykäyksiä/elohiiriä ympäri kehoa millon missäkin ja mitä näitä nyt on... anyway tässä on oltu lähemmäs 3 kuukautta ilman näitä ja hyvin oon saanu unta ilman näitä tai mitään muitakaan lääkkeitä, MUTTA nämä oireet mitä käytön aikana on tullut eivät ole hävinneet mihinkään ja väkisinki herää ajatus että keskushermosto on vaurioitunut pysyvästi.
Kokemuksia...?
Kokemuksia...?
Vastaukset 1
Vanhimmat
Mulla on ystävä, jolle kirjoitettiin kyseistä medisiiniä mielialan heilahteluihin ja sen jälkeen en ole häntä entiseksi tuntenut. - /
uneton, levoton, voimaton, vetämätön ja lisäksi silmät painuvat kiinni selittämättömästi ja henkilö o n kuin unessa.
Lekuri sanoo että on lääkkeen ( neurolepti ) haittavaikutus, ja että aika näyttää, tuleeko ikinä muuttumaan ( ei ole miksikään muuttunut ).
Fimealle voi ilmoittaa jos jää sellaisia haittavaikutuksia joita ei ole listassa ilmoitettu, jolloin ehkä saa korvausta pysyvästä haitasta. Ehkä...
ylipäänsä neuroleptit kuten kaikki muutkin keskushermoston kautta vaikuttavat lääkkeet muuttavat synapseja , niiden teho perustuu hermoimpulssin muuntamiseen siten ettei henkilö koe ulkoisia ärsykkeitä niin voimakkaasti.
Aina kun kosketaan kemiallisesti hienoihin rakenteisiin, riski on olemassa.
On erilaisia psyykeen vaikuttavia lääkeaineita, joista neuroleptit varmasti eniten haittavaikutuksia ja pysyviä haittoja aiheuttavien lääkeaineiden joukossa.
Masennuslääkkeistä on jo tutkittua tietoa, että ne muuttavat aina pysyvästi ihmisen kykyä vastaanottaa mielihyväimpulsseja.
Joillekin se voi olla hyväkin asia, esim. jos on päihdeongelmaa, joillain aineilla voidaan vaikuttaa siihen, tekeekö vahingollista ainetta enää mieli.
Toisaalta , sairaudet joihin niitä kirjoitetaan, ovat sen verran vakavia, että lääkäri joutuu punnitsemaan onko lääkeaineiden haitat suuremmat kuin niistä saatava hyöty.
Koska unettomuus vammauttaa ja tuhoaa sekin samaisia synapseja, on varmasti lääkäri ajatellut että tapauksessasi hyöty on suurempi.
Unettomuus on pirullinen asia.
Itselleni on auttanut se, etten mene nukkumaan yhtään aikaisemmin kuin todella väsyttää ja etten huolestu siitä, saanko tarpeeksi unta.
Viretaso korjautuu itsekseen muutamassa päivässä, mutta pitkäaikainen unettomuus ajatuksena on itselleni hermostuttavampi kuin itse unettomuus.
itse asiassa unettomuus väheni sinä hetkenä kun päätin etten pähki asiaa, ja muutin ajattelun suuntaa pohtimalla mitä voisin tehdä sinä aikana kun muut nukkuvat.
Nyt olen tyytyväinen että tämän ajatuksen olen omaksunut.
Ns tulokulman muutos vei myös unettomuudesta johtuvan ahdistuksen pois.
Hyväksyin asiantilan ja ajoittainen vetämättömyys, noh, sen voi vain hyväksyä, mitään sille ei kannata mielestäni tehdä lääkkeellisesti.
Mikä on sen merkitys omaan elämäntilanteeseesi, sitä kannattaisi miettiä. Onko tilaa väsymykselle ? Voitko mahduttaa epäonnistuneen unen elämääsi ja pystytkö hyötymään pelkästä levosta, nukahtamatta ?Pysyvästä lääkehaitasta ottaisin yhteyttä siihen lääkäriin joka lääkkeen kirjoitti, heidän velvollisuutensa on auttaa asiassa eteenpäin.
Myös silloin ( etenkin silloin ) kun on itse ollut reseptin kirjoittajana.
Voimia.