Liiton taulujen arvoituksia

Exadventistiparka

Minua on ihmetyttänyt suuresti liiton taulut ja niiden merkitys. Mehän otaksumme, että lain taulut hävisivät samassa yhteydessä kun Israel siirrettiin pakkosiirtolaisuuteen, mikä on tietysti aika hassu juttu sekin, jos kerran noiden taulujen kirjoitus pitäisi joidenkin mielestä olla "kiveen kirjoitettuna" symboloimassa käskyjen ikuista luonnetta.
Jos taas ajatellaan että Israel oli rikkonut itse tuon liiton sillä mitä tapahtui ennen pakkosiirtolaisuutta, on tietysti selvää ettei liiton tauluillakaan niin suurta merkitystä ole; nehän olivat nimenomaan vahvistus annetulle liitolle.
Mutta muutenkin nuo taulut ovat aika kumma juttu. Nimittäin, EGW väittää nähneensä itse nuo liiton taulut ja niihin kirjoitetun kirjoituksen.
"Then there appears against the sky a hand holding two tables of stone FOLDED TOGETHER ... THE HAND OPENS THE TABLETS and there are seen the precepts of the decalog traced as with a pen of fire." - Great Controversy, p. 560
Toisessa kohdin hän sitten näki koko arkin sisältöineen:
"In the ark was the golden pot of manna, Aaron's rod that budded, and the tables of stone WHICH FOLDED TOGETHER LIKE A BOOK. JESUS OPENED THEM, AND I SAW THE TEN COMMANDMENTS written on them with the finger of God. On one table were four and on the other six." - Christian Experience and Teachings of E. G. White, p. 91
Tietysti voisi ihmetellä, että mistä EGW tiesi mitä niihin oli kirjoitettu - hän kun ei hepreaa aivan sujuvasti lukenut. Ja siksi mistäköhän hän tiesi tuosta pitkästä tekstistä mikä käsky oli milläkin numerolla, havaitessaan toiseen tauluun kirjoitetun neljä ja toiseen 6 käskyä. Tuohon aikaan kun ei ollut tapana käyttää arabialaisia tai roomalaisia numeroita - itse asiassa Raamatun teksti ei anna tukea minkäänlaiselle numeroinnille; eikä edes kappalejaolle; joten ainoa keino oli siis osata lukea tuon ajan kirjoitusta kuin äidinkieltään...
Mutta vielä enemmän ihmettelen sitä, miten tuossa lainauksessa - tai molemmissakin - EGW selkeästi sanoo että ne liiton taulut oli taitettu kirjaksi, joka piti AVATA ennen kuin nuo käskyt näkyivät. 2 Moos 32:
"15 Ja Mooses kääntyi ja astui alas vuorelta, ja hänen kädessään oli kaksi laintaulua. Ja tauluihin oli kirjoitettu MOLEMMILLE PUOLILLE; etupuolelle ja takapuolelle oli niihin kirjoitettu.
16 Ja taulut olivat Jumalan tekemät, ja kirjoitus oli Jumalan kirjoitusta, joka oli tauluihin kaiverrettu."
Osaisikohan joku valaista asiaa; Miksiköhän ikuista liittoa symboloivat taulut hävisivät ihmisiltä pois vähän ennen uuden liiton julistamista - ja toisaalta mitäköhän tauluja se EGW on taas nähnyt, kun ei ainakaan noita Moosekselle annettuja, joita hän ei olisi osannut edes lukeakaan ?

31

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukatietäämitävaa

      Ei taida olla tiedossa, mitä noissa tauluissa luki.

      Raamattu sanoo, että niissä luki kymmenen sanaa!

      mitä nuo sanat olivat.

      Eivät varmaankaan olleet ne, joita meille on tuputettu kymmenenä käskynä.

      • Exap

        No ei 100% varmuudella ollut ainakaan ne samat, jotka Ellu näki päiväunissaan.

        Mutta ei noita Ellun näkyjä nyt muutenkaan kukaan täysjärkinen voi vakavasti ottaa.


      • Yksi_usko

        <<Eivät varmaankaan olleet ne, joita meille on tuputettu kymmenenä käskynä>>

        Tottakait ne olivat juuri nuo 10 käskyä!

        2 Moos. 34:27-28
        27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo KYMMENEN KÄSKYÄ.

        http://www.raamattu.fi/1992/2Moos.34.html


      • Yksi_usko
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Eivät varmaankaan olleet ne, joita meille on tuputettu kymmenenä käskynä>>

        Tottakait ne olivat juuri nuo 10 käskyä!

        2 Moos. 34:27-28
        27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo KYMMENEN KÄSKYÄ.

        http://www.raamattu.fi/1992/2Moos.34.html

        <<and the tables of stone WHICH FOLDED TOGETHER LIKE A BOOK. JESUS OPENED THEM, AND I SAW THE TEN COMMANDMENTS written on them with the finger of God. >>

        Eihän tuossa sen kummempaa ole. Kaksi kivitaulua oli taitettu vastakkain, jotka Jeesus avasi. White näki Jumalan sormella kirjoitetut käskyt. Näinhän Jumala alla olevassa tekstissä lupasi, mutta mitkä käskyt Mooses sitten kirjoitti (edellisessä kommentissani). Nyt kaivattaisiin taas niitä juutalaisten Pseudo-Filonin tekstejä.

        2 Moos. 34:1
        1 Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua, niin minä kirjoitan niihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit.


      • pyhpyh2245
        Exap kirjoitti:

        No ei 100% varmuudella ollut ainakaan ne samat, jotka Ellu näki päiväunissaan.

        Mutta ei noita Ellun näkyjä nyt muutenkaan kukaan täysjärkinen voi vakavasti ottaa.

        Sinä exap olet pelkkä jumalaton rääväsuu.


      • VarokaaHapatetta
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Eivät varmaankaan olleet ne, joita meille on tuputettu kymmenenä käskynä>>

        Tottakait ne olivat juuri nuo 10 käskyä!

        2 Moos. 34:27-28
        27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo KYMMENEN KÄSKYÄ.

        http://www.raamattu.fi/1992/2Moos.34.html

        Kuka kirjoitti käskyt? Jumala itse vai Mooses? Jos Jumala sanoo Moosekselle, kirjoita muistiin nämä käskyt, kuinka silloin Jumala voisi olla se joka on käskyt kirjoittanut omalla sormellaan? Meidän tulee varoa hapatetta ja eksyttäjiä. Mooses on se joka laintaulut on käsissään kirjoittanut, Jumala ei ole itse niihin sormellaankaan koskenut.


      • Yksi_usko
        VarokaaHapatetta kirjoitti:

        Kuka kirjoitti käskyt? Jumala itse vai Mooses? Jos Jumala sanoo Moosekselle, kirjoita muistiin nämä käskyt, kuinka silloin Jumala voisi olla se joka on käskyt kirjoittanut omalla sormellaan? Meidän tulee varoa hapatetta ja eksyttäjiä. Mooses on se joka laintaulut on käsissään kirjoittanut, Jumala ei ole itse niihin sormellaankaan koskenut.

        <<Jumala ei ole itse niihin sormellaankaan koskenut>>

        Minä en usko sinua, ennen kuin olen asian omasta Raamatustani tarkistanut. Sinä et ole profeetta, Jumalasta puhumattakaan.

        2 Moos. 34:1
        1 Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua, niin minä kirjoitan niihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit.

        Kuten huomaat, niin nämä taulut olivat Mooseksen tekemät, mutta niiden kirjoitus oli Jumalan kirjoittama.

        Muistelepa, kuka oli kirjoittanut ensimmäisiin tauluihin?

        2 Moos. 32:15-16
        15 Mooses lähti laskeutumaan vuorelta kantaen kahta liitontaulua, joihin oli kirjoitettu molemmin puolin. 16 Taulut olivat Jumalan tekemät, ja niihin kaiverrettu kirjoitus oli Jumalan kirjoittama.

        Kuten huomaat, niin nämä taulut olivat Jumalan tekemät ja myös kirjoitus oli Jumalan kirjoittama.

        Tämä Raamatun teksti kertoo sen, että Whitellä on oikea profeetan lahja, jos White sanoo nähneensä taulut, joihin Jumala on itse kirjoittanut tekstin. Raamatussa on vain pieni osa Pyhiä kirjoituksia, joten kaikkea tietoa ei löydy Raamatusta.


      • VarokaaHapatetta
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Jumala ei ole itse niihin sormellaankaan koskenut>>

        Minä en usko sinua, ennen kuin olen asian omasta Raamatustani tarkistanut. Sinä et ole profeetta, Jumalasta puhumattakaan.

        2 Moos. 34:1
        1 Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua, niin minä kirjoitan niihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit.

        Kuten huomaat, niin nämä taulut olivat Mooseksen tekemät, mutta niiden kirjoitus oli Jumalan kirjoittama.

        Muistelepa, kuka oli kirjoittanut ensimmäisiin tauluihin?

        2 Moos. 32:15-16
        15 Mooses lähti laskeutumaan vuorelta kantaen kahta liitontaulua, joihin oli kirjoitettu molemmin puolin. 16 Taulut olivat Jumalan tekemät, ja niihin kaiverrettu kirjoitus oli Jumalan kirjoittama.

        Kuten huomaat, niin nämä taulut olivat Jumalan tekemät ja myös kirjoitus oli Jumalan kirjoittama.

        Tämä Raamatun teksti kertoo sen, että Whitellä on oikea profeetan lahja, jos White sanoo nähneensä taulut, joihin Jumala on itse kirjoittanut tekstin. Raamatussa on vain pieni osa Pyhiä kirjoituksia, joten kaikkea tietoa ei löydy Raamatusta.

        EGW käyttää "lahjohaan" oman edun ajamiseen ja rahastukseen.

        Oikea profeetta on henkilö joka sanoo asiat suoraan omantunnon tähden niin kuin ne on välittämättä omasta kohtalostaan ja kuorii ihmistä palapalalta kunnes jäljellä on vain alaston ihmisyyden ydin. Oikea profeetta ei aja omaa etuaan, ei tavoittele puolueellista, ei korota itseään, ei korosta lahjojaan eikä varsinkaan rahasta.

        Meidän tulee kaikkien varoa EGW: n ja Jari Sarasvuon kaltaisia vääriä profeettoja.


      • oipoi
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Eivät varmaankaan olleet ne, joita meille on tuputettu kymmenenä käskynä>>

        Tottakait ne olivat juuri nuo 10 käskyä!

        2 Moos. 34:27-28
        27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo KYMMENEN KÄSKYÄ.

        http://www.raamattu.fi/1992/2Moos.34.html

        Syömättä ja juomatta 40 päivää? No ei ihme että näki ja kuuli harhoja & sekosi.
        Varmaan veti punkkua kumminkin.


      • SekoMooses
        oipoi kirjoitti:

        Syömättä ja juomatta 40 päivää? No ei ihme että näki ja kuuli harhoja & sekosi.
        Varmaan veti punkkua kumminkin.

        Mooseksella oli nälkä ja jano, sitten hän näki kultaisen härän. Mooses sekosi, särki kivisteelat ja juotti sulaa kultaa kansalle.


    • Yksi_usko

      <<Toisessa kohdin hän sitten näki koko arkin sisältöineen>>

      "In the ark was the golden pot of manna, Aaron's rod that budded, and the tables of stone WHICH FOLDED TOGETHER LIKE A BOOK. JESUS OPENED THEM, AND I SAW THE TEN COMMANDMENTS written on them with the finger of God. On one table were four and on the other six." - Christian Experience and Teachings of E. G. White, p. 91

      Tämä on suomennettuna: "Arkussa oli mannaa sisältävä kultainen astia, Aaronin lehtiin puhjennut (arvelen, että budded tarkoittaa lehtiin puhjennutta) sauva ja kivitaulut, jotka oli taitettu yhteen niin kuin kirja. Jeesus avasi ne (siis kaksi kivitaulua) ja minä näin Jumalan sormella kirjoittamat kymmenen käskyä. Toisessa taulussa oli neljä ja toisessa oli kuusi. "

      (suluissa siis omia lisäyksiä)

      Hepr. 9:4 (loppuosa)
      Arkussa oli kultainen, mannaa sisältävä astia ja Aaronin sauva, joka puhkesi lehteen, sekä liiton taulut.

      2 Moos. 16:33-34, jossa Herra käskee säilyttää omer-mitallisen mannaa (34)
      32 Mooses sanoi: "Näin on Herra käskenyt: säilytettäköön täysi omer- mitallinen mannaa sukupolvesta toiseen, jotta tulevat polvet voisivat nähdä sen ruoan, jolla Herra ruokki teidät autiomaassa, kun hän toi teidät Egyptistä." 33 Mooses sanoi Aaronille: "Ota ruukku, pane siihen täysi omer-mitallinen mannaa ja talleta se Herran eteen säilytettäväksi sukupolvesta toiseen." 34 Aaron teki, kuten Herra oli Moosesta käskenyt, ja asetti mannan liitonarkun eteen säilöön.

      2 Moos. 25:10-22, jossa Herra käskee laittaa arkkiin lain, jonka Hän antaa (16)
      10 "Tee akasiapuusta arkku, joka on kaksi ja puoli kyynärää pitkä, puolitoista kyynärää leveä ja puolitoista kyynärää korkea. 11 Peitä sen pinnat puhtaalla kullalla sekä sisältä että ulkoa ja tee siihen ylälaitaa ympäröivä kultareunus. 12 Vala neljä kultarengasta ja kiinnitä ne arkun neljään jalkaan, kaksi rengasta sen kummallekin sivulle. 13 Tee kantotangot akasiapuusta, päällystä ne kullalla 14 ja työnnä ne arkun sivuilla oleviin renkaisiin, niin että arkkua voi kantaa tankojen varassa. 15 Tangot on pidettävä arkun renkaissa, eikä niitä saa koskaan poistaa. 16 Pane arkkuun se laki, jonka minä sinulle annan.
      17 "Tee puhtaasta kullasta kansilevy*, kaksi ja puoli kyynärää pitkä ja puolitoista kyynärää leveä. 18 Tao kannen päälle kullasta kaksi kerubia, 19 toinen kerubi kannen toiseen ja toinen toiseen päähän, niin että ne ovat kiinteästi kannen kummassakin päässä. 20 Kerubien siivet olkoot kohollaan kannen yllä ja niiden kasvot vastakkain, kohti arkun kantta. 21 Aseta kansi arkun päälle pantuasi arkkuun ne liiton todistuskappaleet, jotka minä sinulle annan. 22 Sen luona sinä saat kohdata minut, ja minä puhun sinulle kannen päältä, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat liitonarkun päällä, ja ilmoitan sinulle kaikki ne käskyt, jotka minä israelilaisille annan.

      4 Moos. 17:16-26, jossa Aaronin sauva puhkeaa lehteen (23) ja Herra käskee säilyttää sen todisteena (25)
      16 Herra sanoi Moosekselle: 17 "Sano israelilaisille, että jokaisen sukukunnan päämiehen on annettava sinulle sauva, yksi kutakin heimoa kohti eli yhteensä kaksitoista sauvaa. Kirjoita sitten kunkin päällikön sauvaan hänen nimensä. 18 Leevin heimon sauvaan kirjoita kuitenkin Aaronin nimi. Kutakin heimon päämiestä kohti saa olla vain yksi sauva. 19 Pane sauvat pyhäkkötelttaan liitonarkun eteen, missä saatte kohdata minut. 20 Minun valitsemani miehen sauva puhkeaa lehteen, ja niin minä vaiennan israelilaisten nurinan ja pääsen kuulemasta heidän ainaista valitustaan teitä vastaan."
      21 Mooses ilmoitti tämän israelilaisille, ja jokaisen heimon päämies antoi hänelle sauvan. Sauvoja oli yksi kutakin heimoa kohti eli yhteensä kaksitoista sauvaa, ja Aaronin sauva oli niiden joukossa. 22 Mooses vei sauvat Herran eteen liitonarkkua suojaavaan telttaan. 23 Kun hän seuraavana päivänä meni sinne, Leevin sukukuntaa edustava Aaronin sauva oli puhjennut lehteen ja siinä oli lehtien lisäksi kukkia ja kypsäksi ehtineitä manteleita. 24 Mooses vei sauvat ulos pyhäkköteltasta ja näytti ne israelilaisille. Sauvat nähtyään kukin päämies otti niistä omansa. 25 Herra sanoi Moosekselle: "Vie Aaronin sauva takaisin liitonarkun eteen säilytettäväksi todisteena niille, jotka vielä aikovat kapinoida. Näin pääsen kuulemasta heidän nurinaansa, eikä heidän tarvitse kuolla." 26 Mooses teki Herran käskyn mukaisesti.

      Näissä Aaronin sauva ja manna-astia olivat arkin sivulla ja käskyt olivat arkin sisällä.

    • Yksi_usko

      <<Raamatun teksti ei anna tukea minkäänlaiselle numeroinnille; eikä edes kappalejaolle; joten ainoa keino oli siis osata lukea tuon ajan kirjoitusta kuin äidinkieltään...>>

      White ei kirjoita mitään numeroinnista, vaan siitä, että toisessa taulussa oli neljä käskyä ja toisessa taulussa oli kuusi käskyä. Tämän nyt voi havaita ilman numerointiakin.

      "Then there appears against the sky a hand holding two tables of stone FOLDED TOGETHER ... THE HAND OPENS THE TABLETS and there are seen the precepts of the decalog traced as with a pen of fire." - Great Controversy, p. 560

      Tämä on suomennettuna: "Sitten ilmestyy taivasta vasten käsi pitäen kahta kivitaulua, jotka ovat taitettu yhteen ... Käsi avaa taulut, ja on nähtävissä 10 käskyä jäljitellen ikään kuin tulella kirjoitusta."

      Tämä onkin mielenkiintoinen kohta, että teksti oli ikään kuin tulella kirjoitettu. Tätähän tukee myös sitä Pseudo-Filonin luvussa 12 kuvausta, jossa teksti hävisi kun Mooses saapui alas Siinain vuorelta ja kansa riehui kultaisen sonnin ympärillä. Laitan siihen lainauksen:

      "Mooses laskeutui nopeasti ja näki vasikan. Hän katsahti tauluihan ja huomasi, että niissä ei ollut enää lainkaan kirjoitusta ja kimmastuneena hän murskasi ne. Hän levitti kätensä ja oli niin kuin nainen esikoisensa syntyessä, kun hän joutuu tuskien valtaan ja kädet rinnallaan... "

      (Esimerkkinä on "uudelleenkirjoitettu Raamatun kertomus eli "rewritten Bible", joka on oiva todiste varhaisjuutalaisesta raamatunkäytännöstä.)

    • esimerkkinä.Meksikosta

      Meksikossa oli uutisten mukaan maanjäristys.
      Vastaava oli taannoin samana päivänä ja kk. mutta vuosissa menemme taaksepäin ja olisiko siksi tuo harjoitus päivätty ko. hetkeen.
      Ihmiset tuudittautui, että hälytys järistyksestä on harjoitusta. Eli luulotauti tuli kohtaloksi monelle.
      Käytetään tuota taas keppihevosena ja pohditaan.

      Meillä on tietoa tuomioista, "vedenpaisumus", on tietoa, jossa kerrotaan Jumalan ja ihmisen välisistä tapahtumista.
      Kerronnassa on tietoa, että on taivas - koska mallin mukaan, mitä taivaista tuotiin nähtäväksi, tehtiin ilmestysmaja jne. Eli jotain on ja taivaista on asioita ihmissilmille tuotu esiin.
      Eli rajan takana, jolle silmiä kaikille avata, on nähtävää, sekä elämää.

      Asioista puhutaan. Kirjoituksia luetaan ja kirjoitukset, jotka kertovat, ne sanovat myös, kuin nuo "hälytykset" Herra saapuu.
      Kansa ei ota korviinsa neuvoja, ohjeita, eikä näköaloja. Monet miettii, että samaa vanhaa juttua, en usko tuohon varoitukseen, koska MINUN silmäni ei näe rajan takaa olelvia asioita.
      Sitä samaa "mössöä" taas ne uskovaisuudessa puhuvat, kunnes yllättää se kuolema.

      Niinhän se on. Esimerkkejä on ajassakin jota voidaan esimerkkinä ja "keppihevosta" hyväksikäyttäen tuoda nähtäväksi, nähtäväksi se ettei kaikki välitä asioista. Jatketaan vaara-alueella sitä elämää, ja kuitenkin kaikki romahtaa elämässä.

    • LakiJaSenToisto

      Jumala puhui Moosekselle ja Mooses otti kivitaulut syliinsä ja kirjoitti. Hartaasti kuunnellen Jumalan mies nakkutteli ja kaiversi kiveen kaikki ne käskyt mitkä Jumala määräsi Mooseksen kirjoittamaan. Jumala ohjasi Mooseksen kättä ja Pyhä Henki Mooseksen mieltä. Niin Mooses kirjoitti Horebin vuorella Arabiassa Raamatun mukaan.

      Niin Jumala puhui kaiken tämän:

      E: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
      D: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

      E: Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla.
      D: Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla.

      E: Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
      D: Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

      E: Älä käytä väärin (tai; petokseen) Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.
      D: Älä käytä väärin (tai; petokseen) Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.

      E: Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
      D: Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin. Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää.

      E: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
      D: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

      E: Älä tapa. Älä tee aviorikosta. Älä varasta. Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan. Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.
      D: Älä tapa. Älä tee aviorikosta. Älä varasta. Älä todista väärin toista ihmistä vastaan. Älä tavoittele toisen vaimoa. Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.

      Laki - 2. Moos. 20:1-17 ja lain toisto - 5. Moos. 5:6-21
      E = Exodus, D = Deuteronomi
      Heb. Aseret ha-Dvarim = Kymmenen asiaa
      Krei. dekalogos = Kymmenen lausetta

      • tuohon.sydämestäni.yhdyn

        On siinä mahtavan rakkaudellinen liittosuhteen sopimus.
        Minä sydämestäni yhdyn tuohon, oikein sydän juuria myöten.
        Teen armoistuimen edessä parannusta ja sanon Herra, kiitos, että annat voiman tuon elämän puolesta, minun sydämessäni.
        Johda, että kirkkautesi tulisi juli elämäni päivissä.

        Tuollaisen Jumalan valtakunnassa, jossa on Jumalan laki, niin siinä on Hallitsija, minä haluan elää.
        Sen tiedän, että tuossa on Vanhurskas Tuomarikin, joka Sanoillaan päättää kaiken.
        Hän todella on Elämänantaja. Tuohon haluan yhtyä.

        Sydämestäni halua tutkia armonkansalaisen päivät ja yöt, tuon Herran tahtoa.
        Oksastua tuohon Kristus ruumiiseen, haluun ja tahtoon.

        Kirjoittakaa LISÄÄ tuosta Vanhurskaan Jumalan tahdosta. Halua kuulla rakkauden julistusta. Minulla on Herra - minun Jumalani. Amen.


    • Raappa_Vellikello

      Minkä kokoisia olivat Liitutaulut?

      • Yksi_usko

        <<Minkä kokoisia olivat Liitutaulut?>>

        Kyse oli kivitauluista. "Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua..." (2 Moos. 34:1)

        Ne mahtuivat Mooseksen käteen, katso alla teksti.

        Kopioin kohdan Pekka Lindqvistin kirjasta Juutalaisuus, jossa hän kirjoittaa seuraavaa: "Näemme tässä luovaa historiankirjoitusta kirkkaimmillaan. Raamatun kertomus täydentyy tiedonjyväsillä, jotka samalla vastaavat tekstien joidenkin piirteiden jättämiin kysymyksiin. Miten oli mahdollista, että Jumalan mies tuosta vain hajottaa Jumalan tekemät taulut ja tuhoaa niihin juuri kirjoitetut Jumalan sanat? Vastaus on että näin ei toki käynytkään, sillä Jumalan sanat olivat niistä jo kadonneet! Samalla tulee ratkaistuksi myös eräs tekstipohjainen ongelma, johon suomalainen lukija tuskin kiinnittäisi sen suuremmin huomiota, mutta jollaiset eivät koskaan menneet varhaisjuutalaiselta raamatunselittäjältä ohi: Miksi jae 5. Moos. 9:17 sanoo Mooseksen "tarttuneen" tauluihin? Eivätkö ne olleet jo hänen kädessään! Olivatpa hyvinkin, ja niinpä juuri tuo juoneenkannalta ylimääräinen sana "tarttui" on signaali (siis kutsu tulkintaan!) siitä, että jotain erikoista oli tapahtunut. Ilmeisesti juuri Jumalan sanat olivat tehneet isot kivitaulut kevyiksi kantaa, sillä Mooseshan kantoi niitä kohdan 2. Moos 32<_15 mukaan vain yhdessä kädessä - seikka, jota ie nykyisestä raamatunkäännöksestä valitettavasti näe. Mutta nyt taulut olivat nähtävästi yhtäkkiä tulleet raskaiksi, ja siksi Mooseksen täytyi koettaa kahmaista ne otteeseensa . "


      • SteelaOnSteela
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Minkä kokoisia olivat Liitutaulut?>>

        Kyse oli kivitauluista. "Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua..." (2 Moos. 34:1)

        Ne mahtuivat Mooseksen käteen, katso alla teksti.

        Kopioin kohdan Pekka Lindqvistin kirjasta Juutalaisuus, jossa hän kirjoittaa seuraavaa: "Näemme tässä luovaa historiankirjoitusta kirkkaimmillaan. Raamatun kertomus täydentyy tiedonjyväsillä, jotka samalla vastaavat tekstien joidenkin piirteiden jättämiin kysymyksiin. Miten oli mahdollista, että Jumalan mies tuosta vain hajottaa Jumalan tekemät taulut ja tuhoaa niihin juuri kirjoitetut Jumalan sanat? Vastaus on että näin ei toki käynytkään, sillä Jumalan sanat olivat niistä jo kadonneet! Samalla tulee ratkaistuksi myös eräs tekstipohjainen ongelma, johon suomalainen lukija tuskin kiinnittäisi sen suuremmin huomiota, mutta jollaiset eivät koskaan menneet varhaisjuutalaiselta raamatunselittäjältä ohi: Miksi jae 5. Moos. 9:17 sanoo Mooseksen "tarttuneen" tauluihin? Eivätkö ne olleet jo hänen kädessään! Olivatpa hyvinkin, ja niinpä juuri tuo juoneenkannalta ylimääräinen sana "tarttui" on signaali (siis kutsu tulkintaan!) siitä, että jotain erikoista oli tapahtunut. Ilmeisesti juuri Jumalan sanat olivat tehneet isot kivitaulut kevyiksi kantaa, sillä Mooseshan kantoi niitä kohdan 2. Moos 32<_15 mukaan vain yhdessä kädessä - seikka, jota ie nykyisestä raamatunkäännöksestä valitettavasti näe. Mutta nyt taulut olivat nähtävästi yhtäkkiä tulleet raskaiksi, ja siksi Mooseksen täytyi koettaa kahmaista ne otteeseensa . "

        Mooses kirjoittaa nakutteli lain Jumalan sanelusta kahdelle tai ehkä usemmallekkin luonnonkivi steelalla. Steelojen määrää kun ei kerrota, ne ilmoitetaan vai monikossa. Steelat olivat kuitenkin sen kokoisia että yksi ihminen pystyi kantamaan niitä käsissään.

        Steela on kreikaa ja tarkoittaa vapaasti pystyssä seisovaa monumenttia. Steeloja tunnetaan muun muassa muinaisesta Egyptistä, Etiopiasta ja mayakulttuurin parista. Steeloja on pystytetty kaikkialla korkeakulttuureissa ja myöhemmin Euroopassa muistomerkeiksi voitoista ja merkittävistä tapahtumista ja haudoille. Muinaisen Egyptin steelat olivat litteitä, suorakulmion muotoisia kivilevyjä, joiden yläpään kulmat oli pyöristetty. Kivilevyyn kaiverrettiin uskonnollisia kaavoja ja kuvia, ja niitä aseteltiin alttareille ja hautakammioiden eteen pareittain. Tunnettuja steeloja ovat muumuassa Hamurabin laki, Rosettan kivi ja Tel Danin piirtokirjoitus.

        Hammurabin laki on yksi varhaisimmista lakikokoelmista. Se luotiin Babyloniassa noin 1760 eaa. ja siinä on yhteensä 282 lakipykälää, jotka oli kaiverrettu julkisella paikalla olevaan kivipaateen. Laki on nimetty Babylonian tuolloisen kuninkaan Hammurabin mukaan. Laki käsittelee lähinnä varkautta, paimentolaisuuteen liittyviä kysymyksiä, omaisuudelle aiheutettua vahinkoa, naisen oikeuksia, avioliittoa, lasten oikeuksia, orjan oikeuksia, murhaa ja erilaisia pahoinpitelyjä sekä kuolemaa. Rangaistukset olivat erilaisia eri yhteiskuntaryhmän jäsenille. Verotuksesta laki ei mainitse mitään.

        Tuo Rosettan kivi on kivipaasi, johon on kirjoitettu sama Ptolemaioksen teksti egyptiksi hieroglyfeilla ja demoottisella kirjoituksella sekä kreikaksi kreikkalaisella kirjoituksella kirjoitettuna. Se on egyptologian ja muinaisegyptin kielen avaindokumentti. Ptolemaioksen hakkauttama kivi oli alunperin sijainnut jossain Niilin suiston kaupungissa, ja ehkä 1400-luvulla se oli kierrätetty Rosettan kaupungin muureihin. Vuonna 1798 maahan tunkeutuneet ranskalaiset ryhtyivät uudistamaan linnoitteita ja löysivät kiven. Mukana olleet oppineet ymmärsivät heti, mikä arvo kivellä voisi olla, mutta sotaretken käännyttyä tappiolliseksi se jäi voitokkaille englantilaisille, jotka kuljettivat sen Lontooseen 1802.


        Tel Danin piirtokirjoitus on musta basalttilevy, jolle on aramealla kaiverrettu tuntemattoman kuninkaan kuvaus tämän voittoisasta sodasta muinaisia heprealaisia vastaan. Säilynyt kirjoitus on katkonainen, sillä levystä on löydetty vain kolme palasta. Löydöt tehtiin Tel Danissa Pohjois-Israelissa vuosina 1993-1994 ja löydetty kirjoitus ajoitettiin 800- tai 700-luvulle eaa. Löytö on merkittävä, koska siinä esiintyy kiistanalainen kirjainyhdistelmä byt-dwd, jonka on arveltu viittaavan Daavidin huoneeseen. Oikea lukutapa on kuitenkin kiistanalainen, samoin se, miten palaset pitäisi asettaa toisiinsa nähden.


    • Liiton taulut on annettu, että kansa ymmärtäisi elää niiden mukaan, ja että kansa ymmärtäisi rikkomuksensa lain edessä.

      Laki on aina ollut pakko räntätä jonnekin, mutta on kuitenkin jo ennen lain antamista ollut tarkoitus että Jumalan jo silloin olemassa olevat arvot olisivat "sydämessä."
      Samalla tavalla uuden liiton aikana lain arvot ovat tietoisuudessa , ja Jumalan Henki itse puhuttelee lain arvoja vasten silloin kun ihminen on kiusattu, tai langennut; Hebr 10:16.

      t. jarinhotelli

    • Exap

      "<<and the tables of stone WHICH FOLDED TOGETHER LIKE A BOOK. JESUS OPENED THEM, AND I SAW THE TEN COMMANDMENTS written on them with the finger of God. >>

      Eihän tuossa sen kummempaa ole. Kaksi kivitaulua oli taitettu vastakkain, jotka Jeesus avasi. White näki Jumalan sormella kirjoitetut käskyt. Näinhän Jumala alla olevassa tekstissä lupasi, mutta mitkä käskyt Mooses sitten kirjoitti (edellisessä kommentissani). Nyt kaivattaisiin taas niitä juutalaisten Pseudo-Filonin tekstejä."

      Niin, sinulle ei nyt varmaan kovin helpolla mene perille, että kivitauluihin oli kirjoitettu RAAMATUN mukaan tekstit molemmille puolille, kun taas Ellu väittää että taulut oli taitettu kirjaksi, joka piti avata, ja AVATTUNA hän MUKA NÄKI kaikki 10 käskyä.

      Etkö tajua että ei ole sellaista kuvakulmaa, josta voisi nähdä molempien taulujen molemmat puolet samaan aikaan ?

      Joten Ellu näki ihan omia kuvitelmiaan ja päiväuniaan, eikä tuntenut Raamattua edes sen verran että olisi tiennyt ettei näkemänsä vastaa Raamatun kertomusta. Ei mitenkään.

      Mutta mehän jo tiedämme monesta muustakin kohdasta että Ellun näyt ovat ristiriidassa Raamatun kanssa. Ja sellainen profeetta on Raamatun mukaan hyljättävä eikä häntä tule kuunnella. Teen siis juuri sen, ja haluan varoittaa muitakin.

      • Yksi_usko

        << kivitauluihin oli kirjoitettu RAAMATUN mukaan tekstit molemmille puolille, kun taas Ellu väittää että taulut oli taitettu kirjaksi, joka piti avata, ja AVATTUNA hän MUKA NÄKI kaikki 10 käskyä.>>

        Tuossa on kaksi tulkinnanvaraista asiaa.

        Ensiksi Whiten kirjoituksessa ei sanota, että hän näki yhtä aikaa kaikki 10 käskyä.

        Se, että White olisi nähnyt kaikki 10 käskyä samalla "aukeamalla" on omaa tulkintaasi.

        Raamatussa ei myöskään kerrota, että toisissa tauluissa kirjoitus olisi ollut molemmilla puolilla.

        Tässä on Raamatun kohta ensimmäisistä tauluista:

        2 Moos. 32:15-16
        15 Mooses lähti laskeutumaan vuorelta kantaen kahta liitontaulua, joihin oli kirjoitettu molemmin puolin. 16 Taulut olivat Jumalan tekemät, ja niihin kaiverrettu kirjoitus oli Jumalan kirjoittama.

        Tässä on Raamatun kohta toisista tauluista:

        2 Moos. 34:1
        1 Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua, niin minä kirjoitan niihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit.

        Tuo sana "entisen kaltaiset" eivät tarkoita sitä, että Mooses olisi edes osannut tehdä täysin samanlaiset taulut kuin mitä Jumala oli tehnyt. Jumalan kirjoitus, joka oli ensimmäisissä, Jumalan itsensä tekemissä tauluissa, molemmin puolin, saattoi hyvin sopia Mooseksen tekemissä tauluissa yhdelle puolelle taulua.


    • Kirjakääröt

      Moos.10:3 Biblia (1776). Niin minä tein arkin sittiminipuusta, ja vuolin kaksi kivistä taulua entisen kaltaisia, ja astui vuorelle, pitäen kaksi taulua käsissäni.

    • En yleensä EGW juttuihin ole jaksanut kommentteja kirjoittaa, mutta tässä on periaatteellinen kysymys, joka nousee veli Exapin fundamentalismista. EGWn eläessä sattui tilanteita, joissa joku huomasi kuinka EGWn kuvaus jostakin Israelin historian tapahtumasta tai UTn tekstistä, ei vastannut sitä, mitä joku toinen kuin EGWn käyttämä samaa aihetta koskeva Raamatun teksti sanoi. EGWn reaktio oli se, että kysyjän pitää uskoa Raamattua. Jossakin tapauksessa hän jopa muutti selitystään.

      Kukaanhan ei todellisuudessa tiedä, miltä käskyjen taulut näyttivät. Raamattu ei paljon kerro, paitsi sen, että kirjoitusta oli edessä ja takana. Ja kirjoitusta voi olla edessä ja takana vaikka taulut olisivat avattavia. Jotkut rabbit opettivat, että käskyt oli kirjoitettu siniselle safiirikivellä, toiset, että kivenä oli Lapis Lazuli, joka heidän mielestään oli Jumalan valtaistumen perustuksen kivi, sekin sinertävä. Jotkut uskoivat käskyt jaetuksin niin, että molemmissa oli 5 käskyä, toisten mielestä ensimmäisessä 4 ja toisessa 6. Muutamien mielestä molemmissa tauluissa oli 10, koska liittosopimukset kirjoitettiin kahtena kappaleena.

      Jotkut, varsinkin EGWn aikoina mielellään puhuivat käännettävistä kivistä, joissa joku sarana takana. Tällaisen saisi helposti vaikka marmorista. Joidenkin mielestä tauluista tulee liian raskaat kantaa, jos ne olivat vähänkään paksummasta kivestä, johon pystyi hakkaamalla kaivertamaan tekstin ja ovat siksi ehdottaneet, että teksti oli kirjoitettu kultakirjaimin. Jotkut ovat esittäneet, että kivi oli päällystetty laastilla, johon oli helppo kirjoittaa.

      Useimpien mielestä on todennäköisempää, että kivet olivat neliskulmaiset tai suorakaiteen muotoiset, jollaisiksi ne on kuvattu myös vanhimmissa juutalaisissa kuvissa. Rabbit sanovat sallineensa kuvat, joissa taulujen yläreuna on pyöristetty siksi, että kuva ei silloin ole tarkka ja näin pyhäinhäväistyksen vaara on pienempi. Tekstille todennäköisin muoto on foinikealainen kirjoitus. Heprealaista neliökirjoitusta teksti ei ole voinut olla, koska sitä ei oltu vielä keksitty silloin, kun käskyt kirjoitettiin - ei edes siinä tapauksessa, että liberaali tulkitsija sijoittaisi käskyt johonkin myöhäiseen historian tilanteeseen.

      Lisäksi emme tiedä, mitä tauluissa luki. Oliko niissä käskyt kokonaisina selityksineen, vai, mikä minusta tuntuisi luonnollisemmalta, käskyn lyhyt muoto, johon selitys lisättiin, kun käskyistä kirjoitettiin paperiversio. Ei ole pienintäkään syytä ajatella, että heprean sana דבר tarkoittaa vain yhtä sanaa. Yksikköä käytetään usein puheen kokonaisuudesta, sanomasta tai asiasta.

      Siis suomeksi - kukaan ei tiedä tarkkaan, millaisessa muodossa käskyt annettiin, sitä ei nyt saatavilla olevilla tiedoilla voi tietää. EGW ei ota itselleen sitä roolia, että haluaisi sanoa viimeisen sanan tällaisista asioista, jotka ovat vain fundamentalistilukijan ongelmia, vaikka kyllä niitä sanainspiraatioon uskovia näyttää kyllä olevan runsaasti niin adventistien kuin vastustajien ja jopa ateistien joukossa.

      Olen ennenkin tästä sanonut kantani. Fundamentalismi tulkitsee Raamattua usein väärin ja hyvin ongelmallisesti. Mutta EGWn kanssa fundamentalistit päätyvät usein täyteen solmuun jo muutaman ensimmäisten kappaleen jälkeen. :)

      Kai

      • KaiA-a

        Tuli vielä mieleen, että Encylopedia Judaica ehdottaa käskyjen painaneen 40 se'ah mittaa, joka on alle 1 kg. Näin siksi, että tekstissä kerrotaan Mooseksen pitäneen käskyjen tauluja "kädessään" (yksikkömuodossa). Tämä merkitsee sitä, että taulut olisivat olleet todella pienet. :)

        Tuohon en usko itsekään, mutta olkoon lisäkuvaus siitä, kuinka hakusessa homma on niin juutalaisten kuin kristittyjenkin piirissä. Mitään oleellista merkitystä sillä, millaisessa muodossa käskyt annettiin ei ole. Aiheesta toiseen. Uskonpuhdistuksen viisi "solae" lausetta sen sijaan kertokoot, mikä on tärkeää:

        Sola Scriptura - Yksin Raamattu
        Sola Fide - Yksin usko
        Sola Gratia - Yksin armo
        Solus Christus - Yksin Kristus
        Soli Deo Gloria - Yksin Jumalalle kunnia

        Nämä lauseet eivät muuten ole uskonpuhdistajien kirjoituksissa siinä asemassa kuin nyt. Historiantutkimus on vasta runsaat 100 vuotta sitten alkanut käyttää näitä tiivistelmänä uskonpuhdistuksen ydinajatuksista. Mutta voisihan tähän lisätä, että kaikki uskonpuhdistajat pitivät 10 käskyn lakia vieläkin arvokkaana Jumalan lakina.

        Kai


      • Exap

        "Mutta EGWn kanssa fundamentalistit päätyvät usein täyteen solmuun jo muutaman ensimmäisten kappaleen jälkeen. :)"

        Kaikki tervejärkiset päätyvät Ellun kanssa täyteen solmuun. Vain ne, jotka on saatu sokeasti uskomaan Ellun päiväunia jokisikin muuksi kuin hengelliseksi fiktiokirjallisuudeksi, suostuvat epätoivoiseen ja itse asiassa mahdottomaan tehtävään yrittää sovittaa ne yhteen Raamatun kanssa.

        Aivan sama kuin sapattikiihkoilijoidenkin kanssa. Kun kerran sapattia ei kertaakaan edes mainita uuden liiton kristittyjen ohjeeksi, niin kyllä se linkki pitää hakemalla hakea, ja samalla kieltää ne lukuisat (kymmenet) kohdat, joissa Jumala korostaa sapatin olevan liiton merkki Hänen ja Israelin/heidän jälkeläistensä välillä.

        Tervejärkinen osaa laskea yhteen 1 1 ja todeta että Ellu ei ollut profeetta pätkän vertaa eikä hänen teksteillään ole profeetallista arvoa; aivan samoin kuin osaa laskea että jos Raamattu vahvistaa sapatin kuuluvan vain Israelilaisille kymmenet kerrat, niin se varmaan ON oikea tulkinta, sanovatpa adventistihörhöt mitä haluavat.


      • Exap

        "Tekstille todennäköisin muoto on foinikealainen kirjoitus. Heprealaista neliökirjoitusta teksti ei ole voinut olla, koska sitä ei oltu vielä keksitty silloin, kun käskyt kirjoitettiin - ei edes siinä tapauksessa, että liberaali tulkitsija sijoittaisi käskyt johonkin myöhäiseen historian tilanteeseen."

        Jeeppulis. Ja Ellu varmasti osasi sitä kuin äidinkieltään. Ja jokainen meistä osaakin kokolailla helposti arvioida todennäköisyyden sille, että Ellu olisi osannut ymmärtää tuota tekstiä - mikä olisi edellytys sille että osaa laskea tuon yhteen pötköön kirjoitetun tekstin seasta käskyjen määrän kummallakin kivitaululla, varsinkin sen röngenkatseensa kanssa jolla onnistui selvittämään molempien puolten tekstin yhdellä vilkaisulla.


      • Exap

        "Lisäksi emme tiedä, mitä tauluissa luki. Oliko niissä käskyt kokonaisina selityksineen, vai, mikä minusta tuntuisi luonnollisemmalta, käskyn lyhyt muoto, johon selitys lisättiin, kun käskyistä kirjoitettiin paperiversio. "

        Niin, ja sitäkin vähemmän meidän tulee ottaa noita kirjaimellisia tekstejä kovin vakavasti, koska onhan äärimmäisen epätodennäköistä, että yksikään Pentateukin kirjojen nykymuotoon kirjoittajista olisi elänyt ennen 800-lukua eKr, joten kootut teokset nimeltä Pentateukki on kokolailla väritetty kokoelma.

        Näkyyhän se jo selkeästi noista kirjoista itsestään, monella tavalla. Edes sapatin perustelua ei enää muistettu, koska 5 Moos ja 2 Moos antaa sillekin eri perustelut. Kuulopuheisiin ja legendoihin perustuvat Pentateukin kirjat ovat siis lähinnä oheislukemistoa, joskin ihan mielenkiintoista sellaista, varsinkin teologisiin pohdintoihin.


      • Peax
        Exap kirjoitti:

        "Lisäksi emme tiedä, mitä tauluissa luki. Oliko niissä käskyt kokonaisina selityksineen, vai, mikä minusta tuntuisi luonnollisemmalta, käskyn lyhyt muoto, johon selitys lisättiin, kun käskyistä kirjoitettiin paperiversio. "

        Niin, ja sitäkin vähemmän meidän tulee ottaa noita kirjaimellisia tekstejä kovin vakavasti, koska onhan äärimmäisen epätodennäköistä, että yksikään Pentateukin kirjojen nykymuotoon kirjoittajista olisi elänyt ennen 800-lukua eKr, joten kootut teokset nimeltä Pentateukki on kokolailla väritetty kokoelma.

        Näkyyhän se jo selkeästi noista kirjoista itsestään, monella tavalla. Edes sapatin perustelua ei enää muistettu, koska 5 Moos ja 2 Moos antaa sillekin eri perustelut. Kuulopuheisiin ja legendoihin perustuvat Pentateukin kirjat ovat siis lähinnä oheislukemistoa, joskin ihan mielenkiintoista sellaista, varsinkin teologisiin pohdintoihin.

        "Niin, ja sitäkin vähemmän meidän tulee ottaa noita kirjaimellisia tekstejä kovin vakavasti, koska onhan äärimmäisen epätodennäköistä, että yksikään Pentateukin kirjojen nykymuotoon kirjoittajista olisi elänyt ennen 800-lukua eKr, joten kootut teokset nimeltä Pentateukki on kokolailla väritetty kokoelma."

        Minua kiinnostaa se, noudattivitko toisentemppelin ajan juutalaiset Tooran lakeja soveltaen vai eivät. Jos eivät, niin silloin tuskin temppelikään sijaitsi Jerusalemissa. Jotkut eksekeetit ovat sanoneet että tooraa ei välttämättä ollut olemassa vielä ensimmäisellä vuosisadalla. Sen kuitenkin tiedän jo että saddukeukset olivat pragmaatikkoja ja että fariseuksilla oli ihan oma lakinsa.


      • Ylivoimaisen murskaavasti todennäköisintä on, että koko kertomus lain tauluista on läpikotaisin mielikuvituksen tuotetta. Siitä on oireena sekin, miten eri suuntien rabbit keksivät erilaisia tarkennuksia vaikkapa nyt siihen, mitä kivimateriaalia taulut olivat.

        Ellen White oikeastaan liittyy omilla tarinan tarkennuksillaan samaan joukkoon noiden rabbien kanssa. Kaikille yhteistä on se, että mitään asiallista perustelua jutuille ei löydy. Jokainen voi tietysti vedota jumalallisiin näkyihinsä tai asemaansa erityisenä Jumalan suosikkina, mutta jokainen täysjärkinen kyllä tajuaa sellaisten selitysten onttouden.

        Muuten, kuinkahan yleistä oli lukutaito kansan keskuudessa siihen aikaan, johon Exodus lähinnä voisi kertomuksena sijoittua? Vielä ajanlaskun alun ajoille Palestiinan alueella lukutaitoisten osuudeksi on arvioitu kolmisen prosenttia. On perusteltua syytä uskoa, että joskus 1400-1200-luvuilla eaa lukutaito on ollut vielä reilusti harvempien etuoikeus. Tämä muuten paljolti selittää pappien ja profeettojen tarpeellisuuden.

        Mitä väliä sillä on, minkälaiset lain taulut mahdollisesti tarkemmin ottaen olivat, jos kansan murskaava enemmistö oli joka tapauksessa pappien selitysten varassa?

        Noilla lain tauluilla on muuten hauska yhtymäkohta mormonikirkon perustajan Joseph Smithin kultaisten laattojen kanssa. Molemmille on tarinassa keksitty selitys, miksi niitä ei enää löydy mistään. Kätevää. Ehkä minäkin voisin saada Jumalalta syvällisen ilmoituksen, joka on yli-inhimillisellä tavalla kaiverrettu yksikiteisestä timantista tehdyille levyille. Sitten vain kirjoittaisin muistiin niiden mittaamattoman arvokkaan sisällön ja lopuksi, hupsista, nuo levyt jollakin nokkelalla tavalla katoavat muiden uteliaiden tavoittamattomiin.


      • TallioPeriaate
        v.aari kirjoitti:

        Ylivoimaisen murskaavasti todennäköisintä on, että koko kertomus lain tauluista on läpikotaisin mielikuvituksen tuotetta. Siitä on oireena sekin, miten eri suuntien rabbit keksivät erilaisia tarkennuksia vaikkapa nyt siihen, mitä kivimateriaalia taulut olivat.

        Ellen White oikeastaan liittyy omilla tarinan tarkennuksillaan samaan joukkoon noiden rabbien kanssa. Kaikille yhteistä on se, että mitään asiallista perustelua jutuille ei löydy. Jokainen voi tietysti vedota jumalallisiin näkyihinsä tai asemaansa erityisenä Jumalan suosikkina, mutta jokainen täysjärkinen kyllä tajuaa sellaisten selitysten onttouden.

        Muuten, kuinkahan yleistä oli lukutaito kansan keskuudessa siihen aikaan, johon Exodus lähinnä voisi kertomuksena sijoittua? Vielä ajanlaskun alun ajoille Palestiinan alueella lukutaitoisten osuudeksi on arvioitu kolmisen prosenttia. On perusteltua syytä uskoa, että joskus 1400-1200-luvuilla eaa lukutaito on ollut vielä reilusti harvempien etuoikeus. Tämä muuten paljolti selittää pappien ja profeettojen tarpeellisuuden.

        Mitä väliä sillä on, minkälaiset lain taulut mahdollisesti tarkemmin ottaen olivat, jos kansan murskaava enemmistö oli joka tapauksessa pappien selitysten varassa?

        Noilla lain tauluilla on muuten hauska yhtymäkohta mormonikirkon perustajan Joseph Smithin kultaisten laattojen kanssa. Molemmille on tarinassa keksitty selitys, miksi niitä ei enää löydy mistään. Kätevää. Ehkä minäkin voisin saada Jumalalta syvällisen ilmoituksen, joka on yli-inhimillisellä tavalla kaiverrettu yksikiteisestä timantista tehdyille levyille. Sitten vain kirjoittaisin muistiin niiden mittaamattoman arvokkaan sisällön ja lopuksi, hupsista, nuo levyt jollakin nokkelalla tavalla katoavat muiden uteliaiden tavoittamattomiin.

        Min vähän epäilen että lain taulut kyllä olivat todellisia, mutta Mooses tuskin kirjoitti niitä eikä voida olla varmaa mitä niissä luki. Mahdollista on että ne sisältivät ainakin argaanisia lakeja kuten tyyliin "silmä silmästä ja hammas hampaasta" eli talio-periaatteen joka esiintyi tuolloin koko Lähi-Idän alueella. Lain tauluja kannettiin mahdollisesti liitonarkin päällä ja ne oli varustettu lain kirjan lisäksi jumalan kuvilla. Ihan sillä perusteella, egyptissä liitonarkin kaltaisia rakennelmia käytettiin jumalkuvien kantamisen. Kuitenkin osa kymmenestä käskystä, kuten esimerkiksi muut jumalayt ja jumalkuvat kieltävä laki, on peräisin vasta kuningas ajan uudistuksista. Vanha Kanaanilais-Israelilainen oli polyteistinen uskonto.

        Wikipedia sanoo englanniksi seuraavaa steeloista - vapaa suomennos:

        Kivitauluihin julkaistiin lait ja käskyt, kirjattiin hallitsijat teot ja kunnia, merkittiin pyhät alueet tai omistetut ominaisuudet, omistetut alueet kuten vaikka Akhenatonin rajapaalu Amarnassa, sekä muistoksi sodista. Niitä käytettiin laajalti Lähi-Idässä, melko itsenäisesti Kauko-Idässä ja itsenäisesti Mesiamerikassa (huom. myös riimukivet ovat steeloja).

        En siis menisi sanomaan etteikö lakitauluja olisi ollut, vaikka Moose ja Exodus ovat pelkkä historiaan perustuva myytti. Mooses kertomuksella mitä luultavammin halutaan parhaiten selittää miten midianilaisten paimentolaisten jumalasta tuli israelilaisten paimentolaisten jumala noin 1 600 - 1 200 ennen ajanlaskun alkua.

        Eräs asia minua kuitenkin ihmetyttää. Jos ihmisten lukutaito oli niin huonoa kuin oletetaan, niin miksi näitä steeloja sitten valmistettiin ja pystytettiin aikoinaan niin paljon?


      • Exap
        TallioPeriaate kirjoitti:

        Min vähän epäilen että lain taulut kyllä olivat todellisia, mutta Mooses tuskin kirjoitti niitä eikä voida olla varmaa mitä niissä luki. Mahdollista on että ne sisältivät ainakin argaanisia lakeja kuten tyyliin "silmä silmästä ja hammas hampaasta" eli talio-periaatteen joka esiintyi tuolloin koko Lähi-Idän alueella. Lain tauluja kannettiin mahdollisesti liitonarkin päällä ja ne oli varustettu lain kirjan lisäksi jumalan kuvilla. Ihan sillä perusteella, egyptissä liitonarkin kaltaisia rakennelmia käytettiin jumalkuvien kantamisen. Kuitenkin osa kymmenestä käskystä, kuten esimerkiksi muut jumalayt ja jumalkuvat kieltävä laki, on peräisin vasta kuningas ajan uudistuksista. Vanha Kanaanilais-Israelilainen oli polyteistinen uskonto.

        Wikipedia sanoo englanniksi seuraavaa steeloista - vapaa suomennos:

        Kivitauluihin julkaistiin lait ja käskyt, kirjattiin hallitsijat teot ja kunnia, merkittiin pyhät alueet tai omistetut ominaisuudet, omistetut alueet kuten vaikka Akhenatonin rajapaalu Amarnassa, sekä muistoksi sodista. Niitä käytettiin laajalti Lähi-Idässä, melko itsenäisesti Kauko-Idässä ja itsenäisesti Mesiamerikassa (huom. myös riimukivet ovat steeloja).

        En siis menisi sanomaan etteikö lakitauluja olisi ollut, vaikka Moose ja Exodus ovat pelkkä historiaan perustuva myytti. Mooses kertomuksella mitä luultavammin halutaan parhaiten selittää miten midianilaisten paimentolaisten jumalasta tuli israelilaisten paimentolaisten jumala noin 1 600 - 1 200 ennen ajanlaskun alkua.

        Eräs asia minua kuitenkin ihmetyttää. Jos ihmisten lukutaito oli niin huonoa kuin oletetaan, niin miksi näitä steeloja sitten valmistettiin ja pystytettiin aikoinaan niin paljon?

        Kiitos mielenkiintoisesta mielipiteestä, Tallioperiaate - ja myös toisenlaisesta ajatuksesta kiitokset v.aarille.

        Itse asetun hieman silleen v.aarin suuntaan noissa lain taulujen kysymyksissä - epäilen niiden olevan mielikuvituksen tuotetta.

        Nimittäin liittoahan ei suinkaan tehty kivitaulujen perusteella, vaan Mooseksen lain/liiton kirjan mukaisesti, ja lain kirjassahan 10 käskyä olivat vain pikkuruinen osuus. Jos nyt ollaan ihan realisteja, niin Mooseshan taisi olla kokolailla ainoa joka oli koulutettu kivitaulujen tekstin tulkintaan, olihan hän saanut koulutuksensa Faaraon hovissa. Muut kynnelle kykeneväthän olivat ex-orjia ja/tai muuten maallikkoja, joille taulujen sisältö oli kokolailla hepreaa - tai vielä pahempaa - ihan tuntematonta kirjoitusta.

        On ihan yksi ja sama oliko kivitauluja koskaan vai ei. Jeesus kun aivan suoraan sanoi, mikä oli lain tärkeimmät kaksi käskyä - ja että niistä riippui koko laki ja profeetat eli suomeksi sanottuna aivan kaikki kirjoitukset. Näin ollen Jeesuksen meille kristityille käskyksi antamaan rakkauden käskyyn ei tarvita YHTÄÄN mitään lisää. Ei tarvita yhtään kieltoa eikä sapattiuhkauksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe