Finlandssvenska fonder

Språkvetaren

En sak som jag kommit att förundra mig över är varför många finskspråkiga, och då särskilt de som är negativt inställda mot svenskan alltid ska poängtera och t.o.m. angripa våra finlandssvenska fonder. Hur kommer det sig?

Jag menar dessa fonder har ju kommit till på så vis att främst privatpersoner av finlandssvensk börd har velat skapa fonder till förmån för framtida generationer av finlandssvenskar. Därför har de antingen donerat eller testamenterat delar eller hela deras egendom till en ny eller en befintlig fond.

Idag delar ju dessa fonder då ut avkastningen åt de personer som uppfyller de kriterier som donatorerna ville. Vad är det för fel på det?

Det står ju var och en fritt fram att som finskspråkig starta en fond som endast delar ut till finskspråkiga. Orsaken till att främst skett hittills på svenskt håll i Finland är väl att man känner en samhörighet och solidaritet mellan finlandssvenskar, och gärna vill bevara det svenska. Och om du då finskspråkig vill uppnå samma sak så är det fritt fram.

---

Jag kom faktiskt att diskutera saken med ett par vänner. Och vår gemensamma tanke var ganska långt, att om vi skulle vara i det läge att vi skulle komma att dö barnlösa och under förutsättning att resten av våra nära och kära har det någorlunda väl ställt, så skulle vi kunna tänka oss donera hela eller åtminstone delar av våra egendomar till någon finlandssvensk fond. Själv tycker jag att det vore något fint att göra.

Därför kollade jag upp de legala ramarna så att man inte kan frånta fonderna deras egendomar, som en del på det här forumet och andra ställen tänker på. Åtminstone så länge Finland följer de principer som gäller för folkrätten och är medlem av Europeiska rådet.

"Skydd för egendom
Varje fysisk eller juridisk person skall ha rätt till respekt för
sin egendom. Ingen får berövas sin egendom annat än i det
allmännas intresse och under de förutsättningar som anges i lag
och i folkrättens allmänna grundsatser."
--- Ur Protokoll
till konventionen om skydd
för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna
Paris, 20.III.1952 - artikel 1

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulturfonden

Det har funnits en massa människor som har tänkt på samma sätt som du ,därför har vi de här finlandssvenska fonderna.
      Många av dem har ju varit till enorm nytta inom sjukvård och studier för svenskspråkiga tex.

• mångabäckarsmå

Frälsningsarmen som är en stiftelse (även om nu inte bara finlandssvensk) får ofta både fastigheter, lösöre och pengar från "ensamma tanter " som gått på deras möten i åratal.

• svenskspråkig
        mångabäckarsmå kirjoitti:

Frälsningsarmen som är en stiftelse (även om nu inte bara finlandssvensk) får ofta både fastigheter, lösöre och pengar från "ensamma tanter " som gått på deras möten i åratal.

Om jag inte hade familj så skulle jag gärna testamentera alla mina pengar "min förmögenhet " till fonder som jobbar för svenskhetens bevarande i Finland.

• Finländare

Nätfennomanerna vill hellre konfiskera sådant som andra redan sparat ihop.

• Jaa jaa jaa men varifrån pengar kom ursprungligen i många avseende. Det innehöll finska folkets lidande och därför satans tvångsvenska är ett för mycket. Förstår ni helppo heikit ¿¿¿

• pollir

Sedan när har vi pengar stämplade som "finska pengar" och "svenska pengar" i det här landet? Varje gång jag kör tåg så borde jag alltså betala med finska pengar? varje gång jag köper bensin i Tammerfors så borde jag betala med finska pengar? Varje gång en företagsledare betalar ut lön så måste hen sen till att en svensk anställd får sin lön i svenska euro och en finsk anställd i finsak euro? Jag känner till ganska många fonder och de har alla kommit till genom högst vanliga finlandssvenskars normala arbete och deras sparsamhet. de har ofta kommit från mycket fattiga förhållanden men jobbat och slitit och har sedan kunnat testamentera en del. Märkligt att de inte skulle få göra det de vill med pengar som de har sparat ihop.

• parasiter
        pollir kirjoitti:

Sedan när har vi pengar stämplade som "finska pengar" och "svenska pengar" i det här landet? Varje gång jag kör tåg så borde jag alltså betala med finska pengar? varje gång jag köper bensin i Tammerfors så borde jag betala med finska pengar? Varje gång en företagsledare betalar ut lön så måste hen sen till att en svensk anställd får sin lön i svenska euro och en finsk anställd i finsak euro? Jag känner till ganska många fonder och de har alla kommit till genom högst vanliga finlandssvenskars normala arbete och deras sparsamhet. de har ofta kommit från mycket fattiga förhållanden men jobbat och slitit och har sedan kunnat testamentera en del. Märkligt att de inte skulle få göra det de vill med pengar som de har sparat ihop.

De som är vana vid att leva på understöd från samhället anser förstås att de får lägga beslag på vilka pengar som helst.

• backstugusittarsläkt

Hur många finskspråkiga fick sin utkomst och mat på bordet för att någon svenskspråkig patron ordnade arbete åt befolkningen.Jo,det fanns också många svenskspråkiga torpare.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      383
      40475
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      117
      8923
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      6090
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      22
      4728
    5. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      62
      3885
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3700
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      75
      3262
    8. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      35
      2894
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2458
    10. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      19
      2282
    Aihe