Missä todiste, että ateisti on ateisti?

Olen kuullut ateistien sanovan, että mihinkään ei kannata uskoa, ellei asiasta ole objektiivista tieteellistä todistetta.
Olisikin mielenkiintoista kuulla, mitä objektiivisia ja tieteellisiä todisteita ateistilla on esittää siitä, että hän on ateisti?

19

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Persta2012

Mulla on dildo hanurissa, riittääkö?

• Keppi11

Kristityllä kristillinen kommentti.

• Persta2012

Yritin vain ruokkia.

• fda

Heh, olet vain ymmärtänyt väärin.

• No jos aloittaja nyt on hakevinaan tilaisuutta kuittailla siitä, että "hähää, ettei pysty todistamaan olevanne ateisteja", niin kannattaa muistaa, että sama pätee sitten teisteihin. Ei kenenkään uskoa tai epäuskoa johonkin voidakaan tarkkaan yksilöiden mitata.

• a---a

Saathan sinä olla kuullut mitä vain. Minä tiedän olevani ateisti ja se, mitä mieltä sinä asiasta olet on minulle herttaisen yhdentekevää.

• Perustatko kaiken kuulopuheisiin ja muiden sanomisiin?

Ihminen ajattelee: "en usko jumalien olemassaoloon, mikäköhän olen?" Hän katsoo kirjasta määritelmän, joka on objektiivinen, koska se on sama ihmiselle Euroopassa tai Papua-Uusi-Guineassa, naiselle ja miehelle, blondille tai brunetille: ateisti on ihminen, joka ei usko jumalien olemassaoloon.

Se miksi ihminen kokee itsensä on subjektiivinen kokemus eikä mitattavissa tai tutkittavissa muuten oikeastaan kuin joissain tapauksissa kuin ulkoisen käytöksen perusteella. Esimerkiksi kristitty sanoo rakastavansa elämää samalla kun polttaa kylän noidaksi syytetyn koukkunokan, niin kristitty hän voi olla, mutta rakastaako hän elämää - siis muidenkin kuin omaansa?

• gsdghdh

Päätit sitten oksentaa tänne saman töräyksen kuin kreationismipalstalle? Vajakki.

• "Olen kuullut ateistien sanovan, että mihinkään ei kannata uskoa, ellei asiasta ole objektiivista tieteellistä todistetta."

Ei välttämättä tieteellisiä, mutta edes jonkinlaisia havaintoja.

"Olisikin mielenkiintoista kuulla, mitä objektiivisia ja tieteellisiä todisteita ateistilla on esittää siitä, että hän on ateisti?"

Miten ei-uskominen pitäisi ajatella tieteelliseksi. Kysehän on siitä etten usko jumaliin, siinä missä sinä et Odiniin tai Loch Nessin hriviöön. Eihän se sen tieteellisempää kuin oma epäuskoni omaa jumalaasi kohtaan.

• A_the_ist

Todiste? Kas tässä: Olen ateisti.

• LuulonVäärtti

Missä on todiste, että kristinusko perustuisi johonkin muuhun kuin sokeaan luulemiseen? 2000 vuotta on etsitty niitä perusteita, yhtään mitään ei ole koskaan löytynyt. Ei niin yhtään mitään. Kaikki todisteet kristinuskon Jumalasta tasan nolla. Aivan kuten kaikista muistakin jumalista.

Enkä keksi ainotakaan syytä, miksi minun pitäisi sokeasti luulla tähän ainaiseen ei-yhtään-mihinkään. Tai niihin pronssikautisten paimentolaisten lapsellisen typeriin ja ahdasmielisen suvaitsemattomiin kansantaruihin.

Sinä voit kutsua minua ihan millä nimityksellä kulloinkin sattuu huvittamaan. Näkymättömiä mielikuvitusystäviäsi se ei tee yhtään sen todellisemmaksi, vaikka millä tavoin nimittelisit. Ja todistustaakka on tietenkin aina sillä, joka väittää jotakin olevaksi. Minä en osta sinulta mitään sellaista, jonka faktista olemassaoloa et kykene minulle todistamaan.

Lapset joilla on näkymättömiä mielikuvituskavereita ovat toki hellyyttäviä, mutta aikuiset joilla on sellaisia ovat vain ja ainostaan erittäin säälittäviä.

• Ateismi ja teismi ovat käsitteinä niin merkityksettömiä ja häilyviä ettei ole mitään järkeä lähteä todistelemaan kellekään kenenkään ateismin/teismin osalta.

Tosin pitää muistaa että koska ateismi kuvaa käsittenä myös jumalten olemassaolon suhteen uskomuksetonta tilaa, ateismi on myös oletusasema ja täten lähtokohta on se että jokainen on ateisti niin kauan kunnes on objektiivisia ja tieteellisiä todisteita kyseisen ihmisen teismistä.

Eihän tupakoimattomankaan tarvitse eikä tämä oikein voikaan todistaa olevansa tupakoimaton. Se on objektiiviset ja tieteelliset todisteet tupakoinnista joiden pitää todistaa ettei kyseinen ihminen ole tupakoimaton.

• hyvä_hyvä_anna_palaa

Tämänkin keskustelunavauksen voi liittää siihen loputtomaan keskustelunavausten joukkoon, joissa kristityt onnistuvat todistamaan olevansa typeryksiä ymmärtämättä todistaneensa itsensä typeryksiksi. Kiitos tästäkin keskustelunavauksesta. Meidän kaikkien ateistien puolesta. Vielä kerran kiitos.

• Ihmettelijä_vain

Ei vaan tämä on se mahdollisuus syvälliseen keskusteluun ;-)

• Ihmettelijä_vain

Tunnet vähän ateisteja, jos väität ateismin olevan "Ei kannata uskoa"-mihinkään. Ateismi on yksinkertaisesti jumal-uskon puuttumista ja uskomuksia on meillä kaikilla. Yksinkertaisimmillaan uskomus voi olla vaikkapa sitä että appelsiininkuori irtoaa helpommin appelsiinia hieromalla tai Helsingissä valot vaihtuvat nopeammin, kun painaa jalankulkijan "nappia" valoissa.

Kerro tarkemmin "Ei kannata uskoa"-mihinkään aiheesi

• vainjumalapuuttuu

Missä todiste, että sinulla on älyllistä elämää?

• ateistineiti

"Olisikin mielenkiintoista kuulla, mitä objektiivisia ja tieteellisiä todisteita ateistilla on esittää siitä, että hän on ateisti?"

Ei mitään. Mutta ei se mitään. En tarvitsekaan tieteellisiä todistuksia siitä, onko minulla päässäni ajatuksia. Samoin kuin ei teistikään. Ero kristittyyn on siinä, että en koe voivani ilman tieteellisiä todisteita väittää, että uskomani on totta, enkä etenkään velvoittaa muita elämään samoin. Se on minun subjektiivinen tuntemukseni, että jumalia ei ole olemassa. MUTTA nämä subjektiiviset tuntemukset ovat suurelta osin syntyneet tieteellisten tutkimustulosten myötävaikutuksesta. Eli en voi todistaa kenellekään olevani 100% true ateisti, mutta voin viitata tutkimustuloksiin, joiden pohjalle perustan mielipiteeni.

• atteboi

Todiste uskomattomuudesta löytyy jo siitä, kun sinä itse, et usko, että emme usko.
      Ymmärsitkö näin yksinkertaisen kaavan, vai tarvitsetko vielä apua ????

• Helppoa kuin heinänteko!

Teen itselleni kyselyn asiasta ja tutkin vastaukset!

Yleensä kyselyt tehdään osalle kohderyhmästä, mutta näin tärkeässä asiassa tutkin KOKO KOHDERYHMÄN!

Sitten kyselyyn:

Uskonko jumaliin? Kyllä ____, En __X__.

Kas niin.

Tutkimus osoittaa kiistattomasti, että olen ateisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      7474
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      130
      4218
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      31
      3575
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2918
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2513
    6. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2462
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2060
    8. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      47
      2050
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      373
      2032
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1968
    Aihe