Olen aina ihmetellyt miksi uskovaisilla on tarvetta määräillä muita ihmisiä miten elää ja ajatella. Silloin tällöin on erityisen härskiä tekopyhyyttä kun tehdäänkin pahempia virheitä mitä itse on muita opastellut. Onko syy toisten moittimiseen huonossa itsetunnossa vai jossain muussa?
Mitkä tekijät ajavat määräilemään muita ihmisiä
14
<50
Vastaukset
- auktoriteettiusko
Löytyyhän näitä uskovien ulkopuoleltakin kuten saarnaavat elä ekologisesti tai älä syö lihaa. Jotkut byrokraatit jatkuvilla uusilla lakeilla osoittavat taipumusta toisten määräilyyn.
"Löytyyhän näitä uskovien ulkopuoleltakin kuten saarnaavat elä ekologisesti tai älä syö lihaa. Jotkut byrokraatit jatkuvilla uusilla lakeilla osoittavat taipumusta toisten määräilyyn."
Ihan himpun verran eri kategoriassa ovat ohjeet, määräykset ja lait jotka perustuvat reaalimaailmasta saatuihin havaintoihin eli TIETOON kuin määräykset, jotka perustuvat uskomuksiin.
Kummasta on enemmän haittaa, siitä että kauppa on auki myös sunnuntaina vai siitä että vedetään kerrostalon viemäri suoraan lähimpään järveen?
- sksl
Kyseinen käytös lähenee kukkahattutäti meininkiä.
- pikkunatsi
Diktatuurit tykkää että ajatellaan ja mennään niiden oppien mukaan.
- kunhansanon
Ehkä evoluutiomaiset tekijät ajavat jotkut yksilöt ajamaan arvojaan kiivaammin kaikille jotta se vaikuttaisi ryhmädynamiikkaan.
- 151
Vallastahan siinä on kyse. Erityisen hyvin näyttävät menestyneen ja lisääntyneen yksilöt, jotka osaavat manipuloida toisia ilman että nämä itse huomaavat - tai jopa uskovat heidän ajattelevan vain näiden parasta.
- kaappipervoilijat
Yleensä nämä tee kuten sanon-tyypit paljastuu ennemmin tai myöhemmin erityisen tekopyhiksi ihmisiksi.
- kuulostaako.tutulta
Omalla tavallaan ovat narsisteja. Ovat yleensä hengellisesti karismaattisia ja ainoita viisaita jotka tietävät ainoan totuuden ja suuressa hyvyydessä kertovat oikean taivasopin. Suurin osa elää väärin heidän mielestään ja he kertovat mitä jumala on teistä mieltä. Tykkäävät dominoida.
- Reddington
Uskovainenhan uskoo tietävänsä sen ainoan totuuden ja siksi hän ahdisttuu jos joku ei samaa totuutta hyväksy. Siksi hän alkaa harjoittaa despoottisia elkeitä, jottei kukaan vain kyseenalaistaisi hänen oppiaan. Phjimmillaan kyse on siis narsistisesta egomaniasta.
- UrbanLegends
Raamatun erehtymättömän Jumalan moraalihan käsittää myös kollektiivirangaistuksen. Eli kun me jumalattomat tässä elämme elämäämme, voi Raamatun Jumala milloin hyvänsä aktivoitua ja rangaista koko kansaa meidän takiamme. Myös uskovaisia.
Lopulta en usko tämän kuitenkaan olevan se oikea syy. Onhan jokainen nähnyt, ettei ko. Jumala aktivoidu mistään. Liekö se sitten vain sitä paremman moraalin ylemmyyttä. Että minä tiedän miten tämä tehdään, minä elän ikuisesti, joten teidän on vain kaikkien tehtävä, kuten minusta oikein on. Määräileväisyyden ja uskovaisuuden välillä tuntuu tosiaan olevan paljonkin korrellaatiota.
M ei tietenkään välttämättä johdu U:sta, vaan M ja U saattavat johtua vaikkapa P:stä, missä P voisi kuulua joukkoon [pelko, pimeys, pakko, pihallaolo].
Joku teologian opiskelija voisi tietenkin väsätä aiheesta opinnäytetyön.- JUmalasi
Juuri näin.
Uskovaisuus ja konservatiivisuus ilmenevät hyvin usein yhdessä.Psykologisissa kokeissa on havaittu,että konservatiivisia periaatteita kannattava lajitoveri kokee voimakkaamman pelkoreaktion kuin liberaali verrokki .
Näin siis pelko,rationaalisen päättelyn syrjäyttävä pelko, on uskovaisen pääasiallinen motivaattori.
Lisäksi taipumus uskonnollisuuteen voidaan havaita aivojen rakenteesta ja on jossain määrin periytyvä. "M ei tietenkään välttämättä johdu U:sta, vaan M ja U saattavat johtua vaikkapa P:stä, missä P voisi kuulua joukkoon [pelko, pimeys, pakko, pihallaolo]."
Niin, kun on vielä lähetyskäskykin tuota pelkoa ja ahdistusta lisäämässä: Teenkö varmasti tarpeeksi, olenko Jumalalleni riittävän hyvä?
Raadollisinta kristinuskon lähetystyössä on tietysti se että "palkintona" on Jeesuksen comeback ja maailmanloppu. Asia, mistä lähetystyön ammattilaiset ja miksei muutkin uskovat kannattaa haastaa aina keskustelemaan.
"Onko syy toisten moittimiseen huonossa itsetunnossa vai jossain muussa?"
Uskonto tekee ihmisten potkimisen helpoksi, silloin kun on kyse toisten oikeuksien ajamisesta. Onhan täälläkin eräs uskoainen sanonut tasa-arvoisen avioliiton johtavan myös monen muun "saastan" läpi pääsemiseen. Joka kertookin oivallisesti siitä, missä arvossa fundikset toisten ihmisten elämää pitävät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986208KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495687Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei602703Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521072128Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071828- 1251744
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191623Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1811290- 731197
Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään331068