Kannattaako rukoileminen?

Mirka-753996357783

Jos henkilö haluaa itselleen pelkkää mielihyvää rukoilemisesta, niin rukous on ok. Mitenkään muuten rukoukset eivät toimi.
Yksikään rukous ei ole koskaan toiminut oikeasti, eikä tule koskaan toimimaan ja siksi rukoileminen onkin tyhmää.
Eli, ei kannata rukoilla.


Matti Miettinen julkaisi vuonna 1980 Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa väitöskirjan "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta". Tämä arvioitava pieni kirjanen on sen jälkiselitysteksti, ei-tieteellinen kansanpainos.
Miettisen tutkimuksen virikkeenä oli Niilo Yli-Vainion vuonna 1977 alkanut toiminta. Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574. Tutkijan oman arvion mukaan ei ainoakaan elimellinen sairaus parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä. Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa. Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina.
Seurannan ulkopuolella yritti Miettinen jäljittää muutamia kansan suussa kiertäviä ihmeparannuskertomuksia, mutta kohde siirtyi joka kerta kauemmas ajallisesti ja paikallisesti, ja kertomuksetkin muuntelehtivat.
Simson työryhmineen julkaisi vuonna 1977 raportin usean tunnetun amerikkalaisen parantajaevankelistan (kuuluisin lienee Kathryn Kuhlman) toiminnasta: 350 parantuneeksi ilmoitetusta henkilöstä oli parantunut 5, ja näillä parantuneilla oli ollut vaivoinaan erilaisia hermostollisia häiriöitä. Lourdesin 2.5 miljoonasta ilmoitetusta parantumisesta ihmeeksi julistetut 64 parantumista sopivat hyvin sattumahaarukan sisään - olipa osa sitten sattumia tai ei. Samaan ihmeparantumisen kannalta aika masentavaan suuntaan viittaavat hiukankaan kontrolloidut tutkimukset.
Niinpä ei Miettisen käteen jää mitään todellista parantumista, vaan hän joutuu selittämään ihmeparannusilmiön yksilöiden psykologisina piirteinä, usein oman viiteryhmän käsitysten ja rituaalien vahvistamana.
Eipä ihme että Miettinen sai kaksi kiloa vihapostia plus kääreitten paino, ja puhelin rinkasi ensimmäiset viikot helvettiä ja jumalan kostoa sekä syvää hätää Miettisen sielunelämän puolesta. Ryöpystä saivat Tampereen yliopiston rehtori ja Kirkon tutkimuskeskuksen johtajakin omansa.
Oman tutkimuksensa lisäksi esittää Miettinen pienoisen katsauksen parantamisen ja ihmeparantamisen historiaan, luonnehtii katolisen, ortodoksisen ja luterilaisen kirkon sekä herätysliikkeiden suhtautumista siihen.
Neutraalisuutensa vuoksi on kirjanen luettavan arvoinen, sillä uskon Miettisen lähtökohdan ja lopputulemankin olleen sangen lähellä neutraalia, eli hänen lähtökohtansa olleen avoimen uteliaisuuden eikä kouristuksenomaisen tarpeen kieltää kaikki tieteellisen kritiikin nimissä. Vanhana parahurjana täytyy minun sanoa, että vuosikymmenien aikana omat äärimmäisen epätieteelliset vaikutelmani ovat yhä enemmän alkaneet lähentyä Miettisen saamia tuloksia, vaikka niin mielelläni olisin jotain todellisempaakin nähnyt. Mutta tutkimukseni kulkikin päinvastaiseen suuntaan: näinkin terveiden sijasta sairaita, korviensa välissä pilvilaivat mahtavasti purjehtien. Niiden ei koskaan oltu nähty laskeutuneen arkisen maan karulle kamaralle.

18

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisastusinäkin

      No siitä saa edes rukoilija mielihyvää, pukee sanoiksi, esim. ahdistustaan, onhan se halpaa terapiaa kun höpöttää mieltään painavia asioita. Moni juo kaljaa saadakseen mielihyvää ja menettää eurojaan, saa kankkusen, alkaa jopa rähjäämään. Eikö viihde ole nimenomaan sitä että saa kuluttaa aikaa ja siitä mielihyvää - miksi ei sitten samaa voisi palvella toisella rukous. Ja tätä pääomaa ei edes Sipilän hallitus voi verottaa tai leikata.
      Jälleen hävisit Mirka.

      • viisastusinäkin

        Rukous kun on sontaa, muistakaa kadonneet lentkoneet tuhoutuneet kaksoistornit
        Jeesus ei auta Kristittyjä

        Savonarolan viisain teiniX Sanoin - Jeesux = Jeesus on haiseva/pahuus.


    • Olli_P

      Kokemuksestani voin sanoa ettei rukoukset toimi.

    • asiankokenut

      minä rukoilin kristittynä ollessani vastauksia kristinuskon vaikeimpiin kysymyksiin jotka askarrutti suuresti. rukoilin vuosia mutta vastauksia ei kuulunut, joten päättelin että jumalaa ei kiinnosta uskoni ja luovuin uskosta. enkä ole katunut koska nyt ymmärrän ettei koko jumalaa ole. on vain hirvittävästi uskontoja juurikin sen vuoksi ettei todellista jumalaa ole. jos olisi, hän kyllä ilmaisisi itsensä siten ettei turhia uskontoja olisi. aluksi asia oli vaikea hyväksyä mutta nykyisin asia ei vaivaa yhtään. eikä minun ole pakko pitää enää uskonnon takia esimerkiksi homoseksuaalisuutta vääränä, olkoonkin että olen itse hetero. saan ajatella itsenäisesti.

    • rukousonmatka

      Kun rukoilee, on hyvä lähteä kulkemaan rukousvastauksia kohti, jotta löydät ne, kun ne tulevat. Muutoin ne voivat mennä ohitsesi, etkä huomaa niitä, vaan kadotat ne.

      • Ei_Lässytystä

        Lässyn lässyn ...


    • eksyneetlapset

      Tuolla taivaan laitamilla asuu luojani mun
      Noilla mailla tuulisilla luojani mun

      Ei valtaa, ei kultaa, ei turhaa rihkamaa
      Kunhan taakkansa kantaa ja maat uudistaa
      Kunnes vehreinä kukkii taas ikinummet nuo
      Joiden huomaan joskus vaivun huomaan luojani mun

      Tuolla jossain kaupungilla kulkee luojani mun
      Hahmo hauras ostarilla liekö luojani mun

      Ei valtaa, ei kultaa, ei turhaa rihkamaa
      Kunhan taakkansa kantaa ja armahtaa
      Kun eessä iäisyyden mä taas lannistun
      Hahmo hauras ostarilla onkin luojani mun

      Tuolla yksin syrjäteitä kulkee luojani mun
      Eksyneitä enkeleitä etsii luojani mun

      Ei valtaa ei kultaa, ei turhaa rihkamaa
      Kunhan taakkansa kantaa ja armahtaa
      Ja jo taivaalla tuikkii talven tähdet kun
      Eksyneitä enkeleitä etsii luojani mun, luojani mun

      Johanna Iivanaisen laulu

      • Anonyymi

        Täällä maan päällä on kyllä isoja taakkoja ihmisillä, ruumiinvammoja, sokeutta, kuuroutta, mykkyyttä... vammautumisia jossain elämän vaiheessa, tartuntatauteja, silti elämän
        halu on aika valtava... ihmiset jotka eivät usko mihinkään korkeamman voiman olemas
        saoloon, eivät osaa kuunnella sisintään, eivät osaa seurata miten itseä on suojeltu, autet
        tu... mutta taivas tietää että tämä ei ole ainut mahdollisuus, uusia elämiä tulee ja jossain vaiheessa huomaat että niin, nyt tämä valkeni mulle... rahaakin saa toivoa, sitä ei välttämättä tule ropisemalla, mutta iselläni kun rahaa ei ollut yhtään, lähdin ulos ja kiertelin rsvinto
        loiden edustat ja kas, löysin taskuista pudonneita kolikoita ja selvisin seuraavaan rahantulopäivään


    • Jeesuksen_nimessä

      kannattaa rukoilla ja sen mukaan miten on opettanut Jeesus ja pyhät apostolinsa ja pyhänsä Raamatussa. Näin tehdään ja Jumalan vastauksista saamme jo edeltä kiittää ja tahdon myös rukoilla jokaisen rukoilijan puolesta ja kiittää Isää Jeesuksen nimessä hyvistä rukousvastauksista ja Raamatussa näistä opetetaan.

      Janotaan hyvää ja oksennetaan pois kaikki huonot asiat kuten niitäkin esittävät ihmiset moninaisesti. Anotaan viisautta ja ymmärrystä tehdä Jumalan tahtoa ja Jeesuksen kautta on anteeksiantamus ja hyvä siunaus hengellisesti ja itse tarvitsemme ihmisinä sen Jumalan lähestymisen tahdon ja myös nöyrää lapsen mieltä ja kestävyyttä ja samoin hyvää seuraa, sillä keskenään voi ihmiset rukoilla ja tunnustaa toisilleen syntejä myös ja parantua moninaisesti samoin. Missä kaksi tai enemmän on Jeesuksen nimessä koolla, Herra on siinä keskuudessaan varmuudella, näin Raamatussa on lupaus annettu. Tietysti hyvä kiittää ja kunnioittaa Jumalaa Jeesuksen nimessä, ja lakata huonosta pilkasta ja muusta sellaisista.

    • fbfkdkdk

      Rukoileminen auttaa

    • rukoilepsalminsanoin

      Rukoile psalmin sanoin:
      Ps. 68:21
      (68:22) Mutta Jumala murskaa vihollistensa pään, niiden karvaisen päälaen, jotka synneissänsä vaeltavat
      Ps. 71:2
      Pelasta minut, vapahda minut vanhurskaudessasi, kallista korvasi minun puoleeni ja auta minua.
      Ps. 79:9
      Auta meitä sinä, pelastuksemme Jumala, nimesi kunnian tähden, pelasta meidät ja anna meidän syntimme anteeksi nimesi tähden.

    • Hei.

      Kannattaako ja auttaako rukoileminen, kysellään. Tottakai se "kannattaa" vaikka ei kai kukaan kristitty rukoile siksi että se kannattaa. Meillä on muut syyt rukoileminen, esim. siksi että rukoileminen on yhteydenpitoa ja keskustelua Jumalan kanssa ja se, että kristitty tahtoo rukoilla

      • Tuo kommentti lähti kesken kaiken...
        Rukoileminen auttaa, se helpottaa ja tuo oivalluksia ja rauhan. Rukoileminen myös muuttaa, vähintään rukoilijaa.

        Hyvää kesää,
        Pirkko-pappi


    • Utahissa oli 90-luvulla virallisesti maailman huonoin palokunta, aina hälytyksen lauetessa palomiehet pitivät mahdollisten uhrejen puolesta rukoilutilaisuuden, hälytyksen alkaessa kesti aina yli 20minuuttia ennenkuin paloauto lähti asemalta kun meillä täällä suomessa lähtöaika on poikseutta aina alle kaksi minuuttia.

    • Anonyymi

      Kyllä minä kiitän ruoasta, aamupuuron jälkeen ja päivällisen jälkeen... ei ole itsestään selvyys ruoka(kaan)
      terveys on kiitoksen aihe... no mitä pyydän rukoilemalla: esim kun nuorisomme lähtee ajelemaan luotani kotiin, pyydän suojelua matkalle... sitten pyydän suojausta mun nykyiselle ystävälleni, autan kyllä häntä mutta pyydän varjelusta ja onnistumista elämässä... itselle olen nyt rohjennut pyytää rahapanosta, kun talouteni on muutaman tonnin miinuksella
      tosin minun pitäisi esim veikata, keksiä pientä työtä että tulisi rahaa vähäsen... en ole yrittänyt vielä mitään... rukoilin kun jouduin sydänoperaatioon, että homma onnistui, onnistui... lapsena rukoilin joka ilta isän ja äidin elävän niin kauan kuin on tarpeen kun he olivat jo aika vanhoja, isä varsinkin... olin turussa birgittalais-sisarten ylläpitämässä hotelli
      majoituksessa ja poikani nais
      ystävä oli sairaalassa turussa, nunna kysyi kuka on sairaalas
      sa, kerroin tilanteen ja hän sanoi että he rukoilevat hänen puolestaan... kaikki meni hyvin ja kun naisystävä pääsi pois sairaalasta, hän meni kiittämään nunnia kun olivat rukoilleet hänen puoles
      taan...

    • Minun isälläni oli peräsuolisyöpä, hän parantui rukouksen kautta siitä. Jumala voi edelleen parantaa sairauksia. Minun serkullani oli aivoissa syöpä. Se tapahtui 1950 luvulla. Häneltä poistetiin toiselta puolelta päätä syöpää, mutta lääkäri sanoi, että syöpä oli levinnyt toisellekin puolelle päätä. Hänen puolestaan rukoiltiin ja syöpä hävisi päästä.

      Minut leikattiin kuukauden vanhana. Lääkäri sanoi, että minä olin niin heikko, etten selviäisi leikkauksesta. Puolestani rukoiltiin ja tässä minä vielä olen.

      Kyllä Jumala voi parantaa sairauksia. Hän, joka on luonut ihmisen, eikö hän voisi parantaa myös. Hän, joka on tehnyt silmän, eikö hän voisi antaa näön sokealle.

    • Tämän on ateistien kirjoitus josta he taas saa mielihyvä Minun Jumala on rukousvatauksen antava Jumala !!

      Minua Hän Paransi viinanhimosta kun olin rukoillut .

      Myös Rukouksesta hän paransi paniikkihäiriö ja lentopelko ja kuolemanpelko ja sotapelko niin ettei Venäjä minua pelottaa enää !!

    • Anonyymi

      Sinähän hölöpötät Mirka ihan päin prinkkalaa.

      Koska minun moneen rukous pyyntöön on vastattu ja monien muidenkin ihmisten rukouksiin on vastattu joten älä viitsi valehdella.

      Nyt ihan vastakin konkreettisesti Jeesus vastasi rukoukseeni minulla oli todella huono olla ja sain tuntea Jeesuksen läsnäolon. Hän laittoi kätensä pääni päälle ja tunsin lämmön tunnetta ja se tuntui sydämessä asti minulle tuli hyvä olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe