Sähköauto ei ole ekoteko

9874436

Päästöjen vähentäminen sähköautoilla tulee erittäin kalliiksi.

39

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0745647

      Nykyisin CO2-päätöoikeuden hinta liikkuu 6..7 e paikkeilla tonnia kohti.

      Keskiveroautoilijan vutuinen päästö on noin 3 t. Se tekee rahassa 18 e. Eli suunnilleen saman verran kuin katsastuksen yhteydessä suoritettava päästömittaus.

    • Eikä_tule

      Isoina sarjoina valmistettuna sähköauton valmistus maksaa vähemmän, kuin polttomoottoriauton. Lisäksi sähkön käyttö on edullista ja vähäsaasteista.
      Kaikkein kalleinta autoilua on käyttää polttoaineena biopolttoainetta.

      • perustelekuule

        Miten niin biopolttoaine kallista?


      • Tosi_kallista
        perustelekuule kirjoitti:

        Miten niin biopolttoaine kallista?

        Biopolttoainetta lisätään nykyisin hieman bensiiniin.
        Jos käytettäisiin pelkästään biopolttoainetta voimanlähteenä, niin se olisi hyvin kallista, sen valmistus esimerkiksi puusta maksaa maltaita. Siitähän ei makseta veroja juuri lainkaan. Biopolttoaineen käyttöä ei pystytä verottamaan lainkaan Suomessa. Esimerkiksi bensiinin kuluttajahinnasta valtaosa on veroa.
        Käytettäessä biopolttoainetta, sen vero-osuus on aina jostain poissa.


    • ccccccccccccc

      Sähkön kulutus nousee valtavasti jos noita alkaa tuleen.
      uusi ydinvoimala vaan pystyyn. Vihreet kiittää.

      • 8745547

        Yksi OL3-kokoinen ydinvoimala riittää koko Suomen henkilöautokannan lataamiseen.


      • esitäppä_laskelma
        8745547 kirjoitti:

        Yksi OL3-kokoinen ydinvoimala riittää koko Suomen henkilöautokannan lataamiseen.

        muuten en usko.


    • 8748647

      Sähköauto maksaa noin 15 000 euroa enemmän kuin vastaava tavallinen auto. Tuolla rahalla voi ostaa noin 800 vuoden päästöoikeudet.

      • 7056077

        Valtaosa hintaerosta on akuston hintaa. Akusto kuluu. Tuskin kestää yli 1500 lataussykliä.

        Kun 100 km ajosäteeseen tarvitaan 15 kWh akusto, jonka hinta on 7500 e, niin akkukustannukseksi tulee vähintään 5 senttiä/km. Lisäksi sähkökulu kotitaloussähkön hinnalla on noin 3 senttiä/km. Yhteensä 8 sentiä/km, joka on samaa luokkaa kuin nykyaikaisen pikkuauton polttoainekulu kaupunkiajossa.


      • Massatuotanto

        Sekä sähköautojen, että akkujen hintataso alenee merkittävästi massatuotannossa. Lisäksi akkujen teknologia paranee uusien innovaatioiden myötä.


      • yeytyt
        Massatuotanto kirjoitti:

        Sekä sähköautojen, että akkujen hintataso alenee merkittävästi massatuotannossa. Lisäksi akkujen teknologia paranee uusien innovaatioiden myötä.

        Hyvä on, jos näin käy. Toisaalta esim. Litium on rajallinen luonnonvara.


    • hhleryh

      Saksalainen tutkimus on todennut, että jos sähkö tuotetaan hiilivoimalassa, niin sähköauton päästö on suurempi kuin polttomoottoriautolla.

      • Hiilivoimala

        Hiilivoimalassakin voidaan tuottaa sähköä saasteettomasti. Asia on unohdettu välillä. Savukaasujen pesulla päästään lähes nollapäästöihin.


      • hlhlkhrt
        Hiilivoimala kirjoitti:

        Hiilivoimalassakin voidaan tuottaa sähköä saasteettomasti. Asia on unohdettu välillä. Savukaasujen pesulla päästään lähes nollapäästöihin.

        Kyse oli CO2-päästöistä.


    • wrtyrty

      Sähköautojen tukeminen verohelpotuksin ei ole järkevää politiikkaa. Päästövähennyksille tulee liian kova hinta.

      • 0704656

        Näin on myös tuulivoiman tapauksessa. Päästöoikeudelle tulee hintaa 100 e/t_CO2, kun samaan aikaan teollisuus ostaa niitä pörssistä hintaa 7 e/t_CO2.


    • hillaa

      diisel autotkin oli tuon verran kalliinpia mutta kun ne yleistyi niin hinta laski.mopoautoissa on pieninpi akusto niin on halvenpi kuin vastaava polttomoottori auto uutena.

    • Sinä_Maksat_Nuokin

      Paljonko Sähkö AUTO maksaa Tesla Yli satatuhatta,siitä vaan ostamaan ! tällä hetkellä niitä ostaa yritykset ja taksit tuella !

      • 0705657

        Näin se on. Jos jotakin tuetaan verohelpotuksin, niin joku toinen sen maksaa.


      • 3534646

        Jos päästöoikeuksien hintaa pidetään kriteerinä, niin sähköautojen tukemisessa verorahoista ei ole mitään mieltä.


      • 3634576

        Edellä jo todettiin, että henkilöauton vuotuiset päästöoikeudet maksavat saman verran kuin pakokaasumittaus.

        Päästöjen vähentämisestä on tehty bisnes.


      • 8708656
        3634576 kirjoitti:

        Edellä jo todettiin, että henkilöauton vuotuiset päästöoikeudet maksavat saman verran kuin pakokaasumittaus.

        Päästöjen vähentämisestä on tehty bisnes.

        Katsastuksessa päästömittauksen vaihtoehtona voisi olla, että ostaa vuoden päästöoikeudet. Autoilijalle kustannus olisi kutakuinkin sama.


      • 4663677
        8708656 kirjoitti:

        Katsastuksessa päästömittauksen vaihtoehtona voisi olla, että ostaa vuoden päästöoikeudet. Autoilijalle kustannus olisi kutakuinkin sama.

        Muta ei tämä käy, koska päästöillä halutaan rahastaa.


    • peruskaava

      Ekoteko olisi energian häviämättömyyden lain kumoaminen, mutta se ei ole toistaiseksi onnistunut. Kaikki muu on ymmärtämättömien hömppähörinää.

    • hiilisampo

      autot kun ostellaan hiilijalan jäljellä kulutus lukemia ei kukaan kysele.

      • lhlerye

        Verottaja pyrkii rankaisemaan niitä, joilla on raskas hiilijalka. Tämä on erityisesti vihreiden mieleen.


      • kjöktyt

        Väestönsiirrot ovat myös vihreiden mieleen.

        Kun lukutaidoton koneinssi lennätetään aurinkoisesta Sarvesta kylmään ja pimeään Lieksaan täysihoitoon, niin hiilijalanjälki yli 100-kertaistuu.


    • sekin

      jos sähkö autoissa akusto menee vaihtoon muutaman vuoden jälkeen niin nyky poltto moottorit niin kalliita korjata että yhä useampi auto päätyy ennen aikojaan kierrätykseen.

    • peruskaava

      Öljyn energia pitää saada pyörittämään rattaita mahdollisimman suorinta tietä. Öljyn muuttaminen sähköksi ei ole energiamielessä järkevää vaan maailman tärkeimmän luonnonvaran suunnatonta tuhlausta.

      • Ei_öljyä

        Ei öljyn käyttö sähköntuotannossa olekaan kannattavaa. Siksi sähköautoissa käytetään akkuja, jotka varataan monipuolisella sähköntuotannolla. Siis kaikilla niillä tavoilla, joita sähkön tuottamiseen käytetään.
        Öljyn kuluttaminen polttomoottorissa on kannattamatonta. Polttomoottorin hyötysuhde on huono. Bensiinimoottorin hyötysuhde on noin 40 %.


      • peruskaava
        Ei_öljyä kirjoitti:

        Ei öljyn käyttö sähköntuotannossa olekaan kannattavaa. Siksi sähköautoissa käytetään akkuja, jotka varataan monipuolisella sähköntuotannolla. Siis kaikilla niillä tavoilla, joita sähkön tuottamiseen käytetään.
        Öljyn kuluttaminen polttomoottorissa on kannattamatonta. Polttomoottorin hyötysuhde on huono. Bensiinimoottorin hyötysuhde on noin 40 %.

        Pelkästään autosta ole kyse vaan kaikesta tuotannosta. Öljy on nykyaikaisen elämäntavan perusedellytys. Sitä ei pidä tuhlata pisaraakaan. Sähköäkään ei ole ilman öljyä.


    • ei.synny.säästöä

      Entä sähköautojen ja niiden akkujen valmistus, tapahtuuko se muka ilman päästöjä?
      Päästöjen ja luonnonvarojen säästön kannalta parasta olisi käyttää vanhoja autoja mahdollisimman pitkään eikä vaatia koko autokantaa uusittavaksi jonkin pienen "parannuksen" takia.
      Uudet autot pitäisi valmistaa mahdollisimman pitkäikäisiksi ja helpoiksi huoltaa, päin vastoin kuin nämä uutuudet jotka ovat aina lyhytikäisempiä ja joiden korjaaminen on tehty ksalliiksi ja vaikeaksi.

    • Joku aika sitten julkaistiin suomalainen, yhden megawatin (1300 hv) konseptiauto. Yhtiö auton takana on Toroidion. http://www.toroidion.com/ Innovaatio on ilmeisesti voimansiirtolinjojen tekniikassa.

      Erilaisia uutisartikkeleita voi selata heidän Facebookistaan: https://www.facebook.com/pages/Toroidion/103092563132711

      Kun katsoo tuota autoa ilman kuoria (http://www.toroidion.com/launch/assets/img/Toroidion_1MW_proto_002.jpg) niin salettiin voi kuvitella että tuon päälle voi rakentaa kansanauton. Jos talojen katot valjastetaan paikalliseen sähköntuotantoon, niin varmasti lähes kaikilla on varaa ajaa tuollaisella.

      Jos ei muuta niin mopoautoja nuorisolle ja vanhuksille.

      Nykyiset akkuteknologiat voi olla vielä vähän kyseenalaisia mutta parempi suunta silti akkujen käyttö kuin jatkaa jatkuvalla polttamisella. Ja UPMhän jo valmistaa biodieseliä metsistä: http://www.upmbiopolttoaineet.fi

      • Tämä oli kans päivän uutisvirrassa tästä Toroidionista:
        http://yle.fi/uutiset/jos_joku_maksaa__suomalainen_toroidion_lupaa_muita_paremman_sahkoauton_kolmessa_vuodessa/8039150

        "Jos joku maksaa – Suomalainen Toroidion lupaa muita paremman sähköauton kolmessa vuodessa

        Sähkökäyttöisen Toroidion-superauton huhtikuussa esitellyt automuotoilija Pasi Pennanen ei usko ihmisten rakastuvan nykyisiin sähköautoihin. Nyt hän yrittää saada myös rahoittajat vakuuttuneeksi, että pieni suomalaispaja on keksinyt sähköauton uudelleen. Toroidion lupaa ennennäkemättömän 35 000 euron sähköauton, jos joku investoi ensin 300 miljoonaa.

        ...

        Pennanen uskoo, että myös aika tekee tehtävänsä. Kun yhä useampi on päässyt kokeilemaan sähköautoa, niin yleinen mielipide muuttuu suopeammaksi. Suopeutta auttaisi Pennasen mukaan, jos Suomen hallitus poistaisi autoveron sähköautoilta. Myös sähköautojen arvonlisäverosta voisi Pennasen mielestä tukitoimena hyvinkin luopua.

        – Ihmiset rakastuvat siihen, millainen sähköauto on käyttää, minkälainen se on ajettavuudeltaan ja reagoimaan kuljettajan käskyihin. Palaaminen takaisin polttomoottorikäyttöiseen autoon on sen jälkeen shokki, Pennanen lupaa. "


        Onhan se hirmu suuri rahankeräys tuollainen 300 miljoonaa, mutta tässä vois olla kyllä ihan saumaa ..


    • peruskaava

      Yle on valjastettu turhuuden markkinoille.
      http://yle.fi/uutiset/onko_sahkoauto_paastoton/8034654
      "Yllä olevassa laskelmassa ei ole otettu huomioon sähkön- ja bensantuotannon elinkaarilaskelmia, joissa otetaan huomioon myös muun muassa tuulivoimalan rakennus- tai öljynporauksen päästöt."
      Naseva lopetus kauniille sepitelmälle.

    • akuträjähtää

      sähköautot pitäisi kieltää ! ainakin taajamien ulkopuolella!

    • lennätinvirta

      ajella voi niin kauvan linjaa pisaa. yksi sähkäri suomessa varasti sähköt lähi linjasta keraajällä taloonsa mutta käry käy kun mainosti hommaa julkisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe