Nyt kun hallitus ilmeisesti määrää kaikille sähköautot hankittavaksi, askarruttaa, että ,miten sähköauto liikkuu 30 asteen pakkasessa, ja kuinka sisätila saadaan lämpimäksi ajon aikana, eihän sähköauto tuota mitään lämpöä itsessään, onko tarkoitus webastolla pitää sisätila lämpimänä, siinä tapauksessa öljyn kulutus nousisi samalle tasolle polttomoottorin kanssa?
Miten sähköauto lämmitetään 30 asteen pakkasessa?
67
4932
Vastaukset
- sähköauton
On kai siinä lämmityslaite, sitä en tiä riittääkö lämpö 30- asteen pakkasessa, ja vaatiin ehkä lämpimän tallin jos omistaa
- dwcdecd
Onhan nämä sähköiset sisätilan lämmittimet bensakäyttöisillekin autoille.
- insinääri
Sähköllä -20 lämpötilassa akuista ei jää lämmitysenergiaa kuin nimeksi..täysin naurettava laite suomen oloissa!
- Anonyymi
insinääri kirjoitti:
Sähköllä -20 lämpötilassa akuista ei jää lämmitysenergiaa kuin nimeksi..täysin naurettava laite suomen oloissa!
Akkua ei mene yhtään lämmittäessä kun on koko ajan 11kw kiinni autossa.
- pakkanenpaukku
wepastoa käyttää taksaritkin kun nyky diiseleissä hukka lämpö arvo pieni niin lisä lämmitystä tarvitaan hyttiiin.
- Sähköauto__
=Kuolleena syntynyt ajatus.
- 4636567
Autojen suunnitelussa on toistaiseksi hyödynnetty moottorin hukkalämpöä, jota on olut yllin kyllin tarjolla "ilmaiseksi". Pihit dieselit ovat sitten jo aiheuttaneet ongelmia.
Sähköautojen tapauksessa lämmitys ja ilmanvaihto pitää suunnitella kokonaan uusiksi ainakin Pohjolan oloihin. Eihän tuolaisen piene kopin lämmyts nyt loppujen lopuski kovin paljon energiaa vie, kun hävikit minimoidaan. Alkulämmittely voidaan tehdä tepselistä. Ja työpaikalla auto voidaan tas panna tepseliin.- tepseli
"Eihän tuolaisen piene kopin lämmyts nyt loppujen lopuski kovin paljon energiaa vie, kun hävikit minimoidaan."
Kyllähän se autonkopin lämmityskin vie energiaa -30 asteen ajoviiman jäähdyttäessä sitä.
Hävikkien minimointi tarkoittaisi paksua lämmöneristystä ja ilmavuotojen tiivistystä. Eli auto olisi kuin jokin matalaenergiatalo
joka tarvisi ilmankuivaimen että ikkunoista näkisi ulos.
Ja alkulämmittelyllä saatu lämpö tarvisi jonkinlaisen määrän massavaraajia mukaan matkaan että siitä olisi apua pitempään kuin 'tepselissä' oloajan.
Ei taida onnistua noilla, joten webastoa se vaatii ja polttoainetta sille, joten hintaa tulee taas lisää. - rxcyubinonnkpkugyf
tepseli kirjoitti:
"Eihän tuolaisen piene kopin lämmyts nyt loppujen lopuski kovin paljon energiaa vie, kun hävikit minimoidaan."
Kyllähän se autonkopin lämmityskin vie energiaa -30 asteen ajoviiman jäähdyttäessä sitä.
Hävikkien minimointi tarkoittaisi paksua lämmöneristystä ja ilmavuotojen tiivistystä. Eli auto olisi kuin jokin matalaenergiatalo
joka tarvisi ilmankuivaimen että ikkunoista näkisi ulos.
Ja alkulämmittelyllä saatu lämpö tarvisi jonkinlaisen määrän massavaraajia mukaan matkaan että siitä olisi apua pitempään kuin 'tepselissä' oloajan.
Ei taida onnistua noilla, joten webastoa se vaatii ja polttoainetta sille, joten hintaa tulee taas lisää.Höpsis, sähköauton ostajalle karvalakki kaupanpäälle.
- ilmalämmitys
kyllä pitäisi piisata auton hyttiin. kun itsellä oli webasto 4kw harvassa autotallissa niin piti yli 10 asteen lämpöä yllä normi pakkasilla 1 litra löpöä piisasi noin 3 tuntia.
- ihan_eri_asia
jos auto seisoo paikallaan kuin tuuli jäähdyttää liikkuessa, ikkunoiden ja peltipintojen lämpöeristys on huono eikä ne tiivistetään ole tiiviit.
- hehehehheh
"hallitus ilmeisesti määrää kaikille sähköautot hankittavaksi"
Vai että ihan määrää, heheheheh!- jäkälänsyöjä17
Ethän sinä voi tahattomana mittää sähköautoa hankkia, pölöjä.
- wd-04
Aggregaatti mukaan, niin siitä saa sähköä sisätilalämmittimelle, 1000-1500 W varmaan piisaa?
- tietoaonkyllä
Auton lämmittäminen akulla lyhentää vain sitä ajomatkaa noin puoleen kesäolosuhteista. Joissakin sähköautoissa on etanolilämmitin, jolloin akkua ei käytetä lämmitykseen.
- www_
"etanolilämmitin". Mä kyllä käyttäsin ton aineen mieluummin itteni lämmittämiseen
- onnee
tulevaisuudessa suomi pysähtyy yli -30 pakkasella!!
Aiheellinen kysymys, johon oikea vastaus on: sähköauto ei sovi Suomeen yhtä hyvin kuin Ranskaan, joka on ydinsähkönkin suhteen omavarainen. Jos vaikka sähköauto jotenkin toimii täälläkin, siihen joudutaan lisäämään kalliita lisävarusteita lämmityksen vuoksi ja silti kylmä akku antaa lyhyemmän ajomatkan.
Turhaa investointia tulee nyt niistä sähkötolpistakin, jotka eivät taida olla edes vielä vakioitu kaikkien sähköautomallien suhteen. Tässäkin Suomi harvaan asuttuna maana joutuu kustantamaan suhteessa enemmän kuin vaikkapa Hollanti.
Järkevä linjavalinta olisi antaa nyt muiden maiden koekäyttää sähköautot valmiiksi ja siirtyä niihin sitten vasta, kun ne ovat aidosti kilpailukykyisiä täälläkin. Jos koskaan ovat. Tällä välin voitaneen lisätä polttomoottoriautoihin kotimaista polttoainetta sekaan. Varsinkin säästeliäimmät dieselit voisivat liikkua pelkästään kotimaisella, kun kulutus on vain muutama litra sataselle. Ehkä pakoputkesta sitten pitäisi ottaa lämpöä pakkasella, tai käyttää lisälämmitintä?- www_
Voipi olla että vety on se joka seuraavaks liikuttaa massoja. Ja sit ku oikeen osataan mennäänkin halvalla. :) Kyllähän akkuteknol. kehittyy huimaa vauhtia, mut olosuhteet?
http://yle.fi/uutiset/saksassa_sahkoauto_uhkaa_sotkeutua_johtoonsa__ei_kukaan_osta_autoa_pelkastaan_ympariston_takia/8038290
Eipä tuo sähköauto sovi kuin toiseksi autoksi saksalaisillekaan. Miljoonan sähköauton tavoite vuodelle 2020 voidaan saavuttaa, jos hybriditkin lasketaan mukaan.- haIIava_hevonen
Niitä 30 asteen pakkasia ei ole paljon ja puhtaasti lämmityskäyttöön tehty lämmitin ei paljon kuluta, toisin kuin moottori, jonka tarkoitus on kuljettaa autoa, ei tuottaa lämpöä.
Auto voidaan eristää siinä kuin pakastinkin, siinä ei ole isoa ongelmaa. Öljy loppuu joskus ja silloin ajetaan joka tapauksessa jollain muulla kuin bensiinillä.
Moottorit kehittyvät ja hukkalämmön osuus pienennetään minimiin joka tapauksessa.
Lisälämmittimet ovat olleet jo kauan arkipäivää. Sen sain huomata 16 vuotta vanhan autoni katsastuksessa, kun katsastusmies epäili, että webaston letku saattaa vuotaa polttoainetta. Siis mitä? Soitto merkkihuoltoon ja sieltä selvisi, että autossani tosiaankin on webasto, mutta se on osa automaatti-ilmastointia, eikä sille ole erillisiä säätimiä.
Webasto toimii vaikka alkoholilla kun niin halutaan ja viina ei lopu koskaan.
Akkutekniikan kehittymistä odotellessa voisimme ajella hybrideillä, jollainen löytyy liki jokaiselta merkiltä.
Käykääpä koeajamassa sellainen, niin ette enää kaipaa polttomoottorilla kulkevaa autoa.
Veropolitiikka kun saadaan kuntoon, niin homma alkaa olla jo nykyiselläkin tekniikalla hanskassa.- wd-04
Kuka sellaisen hybridin osaa itse huoltaa ja korjata? Valtavat korjaamokustannukset. Minä ajan autolla niin kauan, kun pystyn sen itse pitämään kunnossa ja katsastettua.
Tuo hybridi-hybris on suurituloisten touhua... - ydin
Sähkömoottori kestää lähes ikuisesti, eikä puoli miljoonaa kilometriä ole esim Toyotan dieselille matka eikä mikään.
Autovero pois ja tukiaiset päälle kuin Norjassa, niin alkaa olla halpaa lystiä ajaa kunnon autoilla ja pääsemme edes vähän tuosta öljyriippuvuudesta.
Vielä kun saataisiin nuo tekeillä olevat atomivoimalat käyttöön, niin avot, ei osteta idästä öljyä eikä lännestä sähköä. - Jhgghh
ydin kirjoitti:
Sähkömoottori kestää lähes ikuisesti, eikä puoli miljoonaa kilometriä ole esim Toyotan dieselille matka eikä mikään.
Autovero pois ja tukiaiset päälle kuin Norjassa, niin alkaa olla halpaa lystiä ajaa kunnon autoilla ja pääsemme edes vähän tuosta öljyriippuvuudesta.
Vielä kun saataisiin nuo tekeillä olevat atomivoimalat käyttöön, niin avot, ei osteta idästä öljyä eikä lännestä sähköä.Paskapuhetta, sähkömoottorista pitää laakerit vaihtaa joka toinen vuosi.
- sähköinsinööri
Huollan työkseni vesivoimalaitoksia, kutakuinkin vastaava laite kuin sähkömoottori, huoltoväli noille on 70 vuotta.
Lapsuudenkodissani maalla on yhä edelleen sirkkelin käytössä sähkömoottori jolla pyöritettiin useampia maatalon koneita, puimakonetta, lietsoa ja sitä sirkkeliä ja lainattiinpa sitä naapureillekin, eikä siihen tähän päivään mennessä ole vaihdettu ensimmäistäkään osaa.
Taidat puhua jostain Mersun lämmityslaitteen messinkipuslista laakereina? - Hhgghjk
sähköinsinööri kirjoitti:
Huollan työkseni vesivoimalaitoksia, kutakuinkin vastaava laite kuin sähkömoottori, huoltoväli noille on 70 vuotta.
Lapsuudenkodissani maalla on yhä edelleen sirkkelin käytössä sähkömoottori jolla pyöritettiin useampia maatalon koneita, puimakonetta, lietsoa ja sitä sirkkeliä ja lainattiinpa sitä naapureillekin, eikä siihen tähän päivään mennessä ole vaihdettu ensimmäistäkään osaa.
Taidat puhua jostain Mersun lämmityslaitteen messinkipuslista laakereina?Kyllä minä tiedän mistä puhun kun huollan sähkömoottoreita työkseni. Vesivoimalaitoksesi laakeri on matalakierroslaakeri ja enkä usko juttuasi sirkkelistäsi koska niissä on liukulaakeri eikä kuulalaakerit.
- Sähköauto_on_tulevaisuus
Hhgghjk kirjoitti:
Kyllä minä tiedän mistä puhun kun huollan sähkömoottoreita työkseni. Vesivoimalaitoksesi laakeri on matalakierroslaakeri ja enkä usko juttuasi sirkkelistäsi koska niissä on liukulaakeri eikä kuulalaakerit.
Ja vitut sinä huolla muuta kuin krapulaasi, jos väität, että vanhoissa kolmivaiheisissa sähkömoottoreissa on liukulaakerit!
Meillä on myös yhä käytössä ennen sotia valmistettu Strömbergin sähkömoottori jolla pyöritettiin ennen myllyä hyvinkin usein kun oli vielä karjaa, nyt se on myös vain sirkkelin voimanlähteenä.
En tosin voi 100%:sti vannoa, koska moottoria ei ole koskaan tarvinnut huoltaa, kuten sähkömoottoreita ei muutenkaan, siis oikeita sähkömottoreita, ei näitä nykyajan leluja jotka tehdäänkin niin, että saadaan myytyä uusia.
Tällainen on oikea sähkömoottori, scrollaamalla löytyy kuva ja linkkejä http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=50165&sid=5e012188d6966a870852e8deb708a320
Sähkömoottorin hyötysuhde on lähellä sataa, mihin polttomoottorilla päästään tuskin koskaan.
- TheInnoVator
Että Suomalaisista on tullut kädettömiä...
Ettei edes parin nelin matalaenergia "koppia" pystytä lämpoisenä pitämään...
"Peruskoulu tuhosi Suomen – meillä on maailman parhaiten koulutetut idiootit"
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305941718534 - olenkonero
Puukamina olisi hyvä ratkaisu.
Tai sitten tuulivoimala Auton katolle ja ajoviima lämmittää auton...- nooletolet
Tuulivoimallalla auton ilmanvastuskin talteen.
- waler-
Se on lämpimien maiden kulkuväline.Suomessa Jos -30,niin ei tule kysymykseenkään,
että lämmitys toimisi auton sähkölaitteistolla,meinaan se paska veisi niin paljon sähköä,että hyytyisi ennenaikojaan.Eikä se kauaa kylmänä toimisi muutenkaan talvipakkasella.Mutta kun EU direktiivi tulee,että Suomen on niitä talvellakin käytettävä,luultavasti hirmuiseen lisähintaan vähäpäästöinen kamina.
yhtä typerä vehje suomenoloihin kuin auto tuiskussa ilman takavaloja.
Sähkönkyykkääminen kesken ajon toteutetaan hinausautolla,tai monen kilometrin mittaisella jatkoroikalla. - Lämpöeristys_uusiksi
Pohjoiseen suunnitellussa sähköautossa pitäisi olla varmaan parempi lämpöeristys ettei lämmöt karkaa. Auton lämmöneristystä ei muuten paljon ole edes kehiteltykään. Ei webasto paljon vie polttoainetta ja sehän olisi pakkohankinta ja sitä voi käyttää vaikka polttoöljyllä. Entäs ilmastointi kesällä? Lithium akut ei oikein tykkää kylmästä eli kylmyys lyhentää varmaan käyttöikää.
- waler-
Tuon auton toimivuus pakkasessa on erittäin rajattu.Akkuteknologia ei ole niin kehittynyt,että se toimisi kovin pitkään hyytymättä.Lämmöneristys pitäisi auton voimansiirtoa käyttävien akkujen ympärillä oltava huippuluokkaa,miltei lähellä auton sisälämpötilaa.
Älypuhelin pakkaseen,niin näkee miten käy
- näinnäin
Ei tarvitse lämmitystä. Hyvin toimii. T. Telsa
- rekn.gen
Ota hyppynaru mukaan!
- TheInnoVator
Se olisi järkevää... siis se että Suomi viettäisi eräänlaista siestaa, "pakkassiestaa" kovilla pakkasilla: Kuinka paljon Suomen luonto säästyisikään kun ei yritettäisi silloin kun se on ihan turhan tuskaista.
VR:kin voisi huokaista helpotuksesta.
Kesällä voisi sitten tehdä nuo päivät.. paremmalla tuloksella.- näin.on.näreet
Otettaisiin mallia karhusta.
- muuten.ok
Sähköautoissa on vain kolme ongelmaa: akun hinta, akun kapasiteetti ja akun käyttöikä.
- nndndnfnfnlf
Olis pitänyt sitä junissa käytettyä lipeäakku-tekniikkaa kehittää, sehän toimii pakkasellakin. Lipeäakun suurin ongelma on se, että se on ikuinen. Ei akunvalmistajille siis kovin hyvä bisnes. Google kertoo lisää.
- Koordinaattori
Terveisiä Oulusta, kyllä sähköautolla talvella pärjää. Meillä on täällä pohjoisessa kunnon talvi. Akku täyteen ja napista käyntiin. Ei tarvii miettiä lähteekö käyntiin. Latauksen aikana hytti on mukavasti 20C lämmöissä. Ja sähköhän on yö aikaan lataillessa maksa paljon mitään. Kun ei tarvitse odotella moottorin lämpenevän, sähköautossa alkaa lämmitin toimia heti liikkeelle lähdössä. Yleensä ovat sähköllä nekin. Ratti lämpenee ja penkki myös niin jopas kelpaa. Toki ajomatka tippuu kesäkeleistä. 20 000 km sähköautolla ajaneena voin väittää, että hyvin riittää kaupunki ajoon. Toki mökille Lappiin lähdetään Dieselillä. Mutta eihän kukaan talvellakaan shortseillakaan kulje. Kaikille vaan sähköauto. On ne vaan niin tehokkaita pelejä ja mukavia ajaa, että aina menee suu hymyyn. Hypätkääs Teslan rattiin ja alusta alas ja Insane tehot päälle...kun yli 2000 kg pirssi lähtee 3s 0-100 km/h niin jo on mukava olo.
- 4509746
Juu. Köyhät ne vaan valittaa, että kun sähköautoa ei voi LADAta.
- wunderbaattori
Jopas on kätevää kun penkki lämpenee oikein sähköllä ja ratti lämpenee sähköllä, ja siellä lämpöisessä hytissähän voi lämmitellä sitten yöllä varastoon latauksen aikana.
Kai siihen saisi vielä sellaisen laitteen että nenäkin lämpenee sähköllä niin siiten vasta kelpaisi kun vain ajomatka tippuu eikä nenä.
- ladamies
Keväällä tohistiin siitä, että on tulossa joku käänteentekevä akkuinnovaatio. Kyseessä on kuitenkin Li-akku, jonka hinta on edullinen. Sanottiin, että 300 e yhden kWh varauskapasiteetti.
Jos haluaa kesäoloissa 100 km kantman, niin tarvitaan 15 kWh akusto. Sen hinta olisi tuon mukaan 4500 e.
Tuollaisten akkujen kesto on optimistien mukaan 1500 lataussykliä. Yhden lataussyklin hinnaksi tulee ilman korkoja 3 e. Sillä ajaa siis 100 km. Eli akkukustannus vähintään 3 e satasella.
Kotitaloussähkön hinnalla lataussähkö maksaa noin 2.20 e satasella.
Yhteensä akku sähköt 5.20 e satasella. Tuolla rahalla saa 3.5 litraa bensaa. Todellinen kulutus bensiiniautolla lienee noin 6 l satasella. Säästöä 2.5 litraa eli rahassa 3.75 e satasella. Jos ajaa 10 000 km vuodessa, niin säästö on 375 e. Sähköautosta joutuu pulittamaan 15 000 e enemmän kuin vastaavasta karvalakkimaalista. Ei lyö leiville lähimainkaan tuolla ihmeakullakaan vielä.- Kehityskehittyy
jep.
Ainoa järkevä ratkaisu on hybridi jossa sähkö välittää voiman ja pienen pieni bensamoottori tarvittavan lisäenergian yli 100km ajossa
- 9875543
Jos Suomen talous halutaan romuttaa lopullisesti, niin siirrytään veronmaksajien tuella mahdollisimman nopeasti sähköautoihin sekä tuuli- ja aurinkopaneelisähköön.
- 0975665
Ja kaikille kansalaispalkka. Säästyy ympäristö siinäkin, kun työmatka-ajot käyvät tarpeettomiksi. Ostosmatkailuun sähköauto soveltuu erinomaisesti.
- drgdgg
Aikamoisia kermaperseitä sakki nykyään, kunnon vaatetus ja lämmitetyt penkin riittää, suuntaatte hukkalämmön etulasille niin pysyy näkyvyys kunnossa.
- nääs
joskus 70-80 luvulla näki autoja reikä lasissa muuten jäässä.
- öljy_hiiteen
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen; viinalla toimivalla webastolla. Helppoa, tehokasta ja halpaa.
Norja tukee sähköautoilua isoilla summilla vaikka sillä on omaa öljyä. Suomi verottaa kahta ankarammin, vaikka joudumme ostamaan ryssiltä öljyä. Tämä on täysin väärä suuntaus, koska ryssä haluaa eristäytyä eikä käydä kauppaa. Sieltä pitäisi ymmärtää kaikkien lähteä ajoissa pois. - Sähköllä
Oman sähköautoni olen lämmittänyt niin, että 2 vuotta sitten laitoin ilmastoinnin säätimistä lämpötilan 22 asteeseen ja laitoin säätimen "auto" asentoon. Sen jälkeen ei ole tarvinnut asetuksiin koskea ja homma on toiminut lapin -40'C pakkasillakin ihan samalla tavalla. Kaitpa se lämpö tulee akusta tai jotain.
- Pois_öljystä
Minun hybridini toimii samoin. En vielä tiedä säästääkö tässä ja paljonko, mutta ajaminen on mukavaa, mistä olen valmis maksamaan.
Sähkömoottorilla ajamisen riemua ei saavuteta millään bensa-autolla tai dieselillä.
On täysin selvää, että saastuttavista polttomoottoreista tullaan luopumaan pian.
Tulossa on pikalatausasemia ja akut paranevat jatkuvasti.
Itse en dieseliin enää palaa ja uskon, että kymmenen vuoden sisällä Suomessakin ymmärretään sähköauton ylivoimaisuus.
Sähköä voidaan tuottaa monin tavoin, mutta öljyn korvaaminen on vaikeampaa ja öljy on enimmäkseen äärimmäisen paskamaisten diktatuurivaltioiden alueilla. - Kehityskehittyy
Millä sähköautolla pääsee lapissa paikasta a paikkaan b.
Oulussa kun lienee lähin kunnollinen latauspiste????
- pjoojp
Tarviiko autolla pystyä ajamaan 30 asteen pakkasella pelkkä t-paita päällä? Ei minusta.
- 30pakkasta
ikkunat menee huuruun, ellei puhallin puhalla 40 asteista ilmaa ikkunalle.
- sähköautoilija
30pakkasta kirjoitti:
ikkunat menee huuruun, ellei puhallin puhalla 40 asteista ilmaa ikkunalle.
Lämmityslaite on erikseen ja kuljettava moottori erikseen. Nyt lämpöä tuottaa huonon hyötysuhteen omaava polttomoottori ja jokaisessa autossa on jäähdytin joka enimmän osan vuotta tuhlaa hukkalämmön harakoille, ts. haaskaa jumalattomasti energiaa. Myös pakoputkesta karkaa lämpöä.
Et sinä asuntoasikaan lämmitä ulkona käyvän moottorin hukkalämmöllä.
Polttomoottori on autoon järjetön voimanlähde nykyaikana. Sähkömoottorin hyötysuhde on 97% ja vain lämmitystarkoitukseen tarkoitetun lämmittimen samaa luokkaa.
Akut kehittyvät, jos nyt eivät aivan niin nopeasti kuin tietokoneet, mutta tuskin menee kauaa kun akkuja saa halvalla ja autoilun kustannuksissa energian hinta ei enää ole merkittävä osuus, vaan hinta kertyy veroista ja hifistelystä, kuten Suomessa valmistetut ja suunnitteilla oleva sähköauto osoittavat.
- Kehityskehittyy
Poistoilmalämpöpumpulla ja sähkövastuksilla tietenkin.
Mutta järkevää suomessa on sellainen että pieni polttomoottori generaattori on pellin alla pidempiä matkoja varten ja auton lämmittämiseksi.- Kehityskehittyy
Itselläni ei insinöörinä ole varaa ostaa uutta autoa. Eikä etenkään sähköautoa. TSI volkkarin ostaisin mutta kun niissä on se remmivamma. Eli 1.6TDI ainoa järkevä kulkuvoima.
(vielä jos saisi aidon japanilaisen tekniikan)
- pakkaajaduuni
onhan sähkö peli omaa luokkaansa käyttö varmuudessa. tuli ajeltua firman sähkö trukilla 10 vuotta ilman tekniikka ropleemia ainoastaan 2 akun vaihtoa oli vastaavat kaasu ja diisel pelit olivat huollon tarpeessa kerran pari vuodessa.
- määräaikaishuolto375eur
Niinpä, tässä tuli taas yksi osoitus sähköauton erinomaisuudesta, ei tarvitse olla alvariinsa huoltamassa, eikä bensankaan hinta ainakaan laske. Jos ja kun nuo ydinvoimalat alkavat puskemaan kilowatteja, niin hinnassa ei ole korotuspaineita muuta kuin ahneusmielessä.
- ampera
määräaikaishuolto375eur kirjoitti:
Niinpä, tässä tuli taas yksi osoitus sähköauton erinomaisuudesta, ei tarvitse olla alvariinsa huoltamassa, eikä bensankaan hinta ainakaan laske. Jos ja kun nuo ydinvoimalat alkavat puskemaan kilowatteja, niin hinnassa ei ole korotuspaineita muuta kuin ahneusmielessä.
Niinpä niin, sähköauton vastustajat unohtavat aina nuo huoltokulut ja bensamoottoria täytyy joskus korjatakin mitä tarvetta sähkömoottorilla ei ole, koska siinä ei ole niin paljon kuluvia osia, vesi- ja öljypumppua, jakohihnaa, katalysaattoria, kytkintä, vaihdelaatikkoa ja kaikenmaailman antureita ja tunnistimia siellä sun täällä ja joita pitää vaihtaa kun vikavalot palavat vaikka auto ei varsinaisesti ole edes rikki.
Akuston uusiminen on kallis operaatio, mutta kun ne seuraavan kerran ovat vaihtoiässä, niin akkuteknologia on todennäköisesti harpannut ison askeleen eteenpäin ja saatavilla on kestävämpiä, tehokkaampia ja halvempia akkuja.
Pelkkien bensa-autojen myynnin saisi minun puolestani vaikka kieltää ja ainakin sähköautoilua on viimeinkin alettava Suomessakin tukemaan merkittävästi. Saastuttavasta fossiilisesta polttoaineesta on päästävä eroon.
Siirtymäkaudeksi hybridi on erinomainen valinta.
- leafffi
30 asteen pakkasia on todella lyhyitä jaksoja Suomessa. Kävin viikonloppuna hiukan tutustumassa näyttelyssä nissan leaf sähköautoon, 107 kw tehot muistaakseni, akkukapasiteetti 25kwh (kuulostaa vähälle), riippuu sitten ajonopeuksista kuinka paljon pääsee täydellä latauksela, esittelijä joka autolla ajelee,kertoi 80? (en ole tuosta nyt aivan varma) kilometriä olevan noilla latauksilla realistinen raja, mutta sehän riittää kaupunkialueen ajeluun hyvin. Sisälämmitys toteutetaan ilmalämpöpumpulla, siis ilmastointilaitteella jonka tehot riittävät keskimääräisiin talvikeleihin. Kaveri sanoi lataavansa yöllä kotona.
Laakereista ei tullut kysyttyä, mutta eihän ole mikään ongelma käyttää liukulaakereita ja paineöljykiertoa/lauhdutinta ja pientä pumppua, jolloin laakerit kestävät ikuisuuden, koska sähkömoottorin voi tasapainoittaa täysin.
Tulevaisuuden tuote ilman muuta, kunhan hinnat tulevat alas. - Toroidion
Lämmitys ei todellakaan ole ongelma. Olin mukana julkistustilaisuudessa ja tilauksen panen sisään heti kun se on mahdollista. Siis minkä? Uuden kotimaisen sähköauton. http://www.hs.fi/autot/a1305962524539?jako=1a7799c711825865bd203dffb03144fa&ref=fb-share
- Anonyymi
Hööööömmmmmmmmmm
Suomalainen superauto Toroidion kurvaili ensimmäisen testiajonsa – "Tuntui siltä, että pää putoaa harteilta"
Suomalainen Toroidion on maailman tehokkain sähköauto 1 341 hevosvoimallaan. ”Se istuu kuin liima tiessä. Voimaa autossa on hirveästi, että riitti kun ajoi kevyellä pintakaasulla”, autosuunnittelija Pasi Pennanen sanoi HS:lle.
https://www.hs.fi/autot/art-2000002831346.html
- Anonyymi
Oöisiko kaasulämmittimestä mitään apua
- Anonyymi
mina osata korjata sinu katalysator.se huva.
irrotus ja palautus ilmaisiksi.
ei ruuhka - Anonyymi
Näin 4 sähköautoa erään liikkeen pihassa ja kaikkia yhdisti jäiset sivulasit. Pakkasta oli 15 astetta. Akun säästökö tuossa on kyseessä vai onko lämmityslaitteet oikeasti surkeita?
- Anonyymi
Sähköauto lämpiää tunnetusti nopeammin kuin bensa. Tuossa minun pihassa tesla lämpenee nyt -17 pakkasessa 5minuutissa ajokuntoon niin että sisällä voi olla T-paidalla.
Esson baarissa ainoastaan sähköauto lämpenee huonosti vaikka se oikeasti on juuri päinvastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839