turvonnut ja kipeä ien

mietityttää

Kävin viime keskiviikkona suuhygienistillä poistattamassa hammaskiveä ja nyt pari päivää sitten alaetuhampaiden ien tuli tosi kipeäksi ja turposi. Mietin että mahtaako se johtua siitä että jos se on ärtynyt kun hammaslääkäri raapaisi ientä niin että sattui, vai onkohan mulla nyt hampaan juuri tulehtunut? Mulla on kyllä aika varattuna hammaslääkärille parin viikon päähän, mut en millään haluais mennä sinne aiemmin ellei tuo ien rupee yhtään enempää vaivaan.
Sori jos oli sekava teksti. :s

5

3243

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alottaja

Ja vielä alotukseen lisätäkseni, huomasin äsken kun painoin sormella ientä että sieltä tuli varmaan mätää (sellasta valkosta "liejua"). Soitan kyl huomenna hammaslääkäriin...

• Jozzucca

Hammaskiven on mitä ilmeisemmin ollut ikinen alla, suurin osa hammaskivusta on saatu poistettua, mutta turvonneeseen kohtaan on sitä ikinen alle vähän jäänyt. Ientaskuist, joista kaikki hammaskivusta on poistettu, ovat parantuneet ja kiinnittäneet takaisin hampaaseen. Näin hieman hammaskiven on ns. jäänyt pussiin ikinen sisälle ja nyt hammaskivessä olevat bakteerit ovat villintyneet. Tästä seurauksena pieni ienabskessi ja märkävuoto. Hoituu ihan sillä, että loputkin hammaskivessä rapsutellaan pois.
        Selvästikin sinulla on ongelmia ikenien kanssa, ientulehdusta ja ehkäpä jo parodontiitti. Käy säännöllisesti poistattamassa hammaskiven, jottei sitä kertyisi ikenien alle. Lisäksi harjausta ja hammaslangab käyttöä olisi hyvä kerrata, jottei tulehdus etenisi.

• Alottaja

Kävin hammaslääkärillä ja ikenen alle oli jäänyt pala hammaskiveä, toivottavasti nyt lähtis ien paraneen :)

• pöpöt

Tee niin,koska tulehdus se on.Ja siitä instrumentista saattanut jotain mennä pöpä sinne ikeneen,tai ientulehdus aiemmin ja rönkläys saanut bakteerille tien mennä eteenpäin.

• Kaivellaan

Hammaskiven poistossa ei "raapaista" ientä, vaan kaivetaan ikenen alla oleva hammaskivi pois. Sen vuoksi olisi suositeltavaa että puhdistuksen jälkeen käytetään muutama päivä suuta desinfioivaa tuotetta (esimerkiksi Corsodyl) jotta bakteerit eivät pääsisi muhimaan avoimissa ientaskuissa ennen kuin ikenet paranee "ronkkimisesta".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2371
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2267
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1456
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1412
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1160
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    Aihe