Kävin viime keskiviikkona suuhygienistillä poistattamassa hammaskiveä ja nyt pari päivää sitten alaetuhampaiden ien tuli tosi kipeäksi ja turposi. Mietin että mahtaako se johtua siitä että jos se on ärtynyt kun hammaslääkäri raapaisi ientä niin että sattui, vai onkohan mulla nyt hampaan juuri tulehtunut? Mulla on kyllä aika varattuna hammaslääkärille parin viikon päähän, mut en millään haluais mennä sinne aiemmin ellei tuo ien rupee yhtään enempää vaivaan.
Sori jos oli sekava teksti. :s
turvonnut ja kipeä ien
5
3243
Vastaukset
- Alottaja
Ja vielä alotukseen lisätäkseni, huomasin äsken kun painoin sormella ientä että sieltä tuli varmaan mätää (sellasta valkosta "liejua"). Soitan kyl huomenna hammaslääkäriin...
- Jozzucca
Hammaskiven on mitä ilmeisemmin ollut ikinen alla, suurin osa hammaskivusta on saatu poistettua, mutta turvonneeseen kohtaan on sitä ikinen alle vähän jäänyt. Ientaskuist, joista kaikki hammaskivusta on poistettu, ovat parantuneet ja kiinnittäneet takaisin hampaaseen. Näin hieman hammaskiven on ns. jäänyt pussiin ikinen sisälle ja nyt hammaskivessä olevat bakteerit ovat villintyneet. Tästä seurauksena pieni ienabskessi ja märkävuoto. Hoituu ihan sillä, että loputkin hammaskivessä rapsutellaan pois.
Selvästikin sinulla on ongelmia ikenien kanssa, ientulehdusta ja ehkäpä jo parodontiitti. Käy säännöllisesti poistattamassa hammaskiven, jottei sitä kertyisi ikenien alle. Lisäksi harjausta ja hammaslangab käyttöä olisi hyvä kerrata, jottei tulehdus etenisi. - Alottaja
Kävin hammaslääkärillä ja ikenen alle oli jäänyt pala hammaskiveä, toivottavasti nyt lähtis ien paraneen :)
- pöpöt
Tee niin,koska tulehdus se on.Ja siitä instrumentista saattanut jotain mennä pöpä sinne ikeneen,tai ientulehdus aiemmin ja rönkläys saanut bakteerille tien mennä eteenpäin.
- Kaivellaan
Hammaskiven poistossa ei "raapaista" ientä, vaan kaivetaan ikenen alla oleva hammaskivi pois. Sen vuoksi olisi suositeltavaa että puhdistuksen jälkeen käytetään muutama päivä suuta desinfioivaa tuotetta (esimerkiksi Corsodyl) jotta bakteerit eivät pääsisi muhimaan avoimissa ientaskuissa ennen kuin ikenet paranee "ronkkimisesta".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222371- 522267
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 301456
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361412- 951171
- 281160
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136