Poikaystävällä psykoosi

kohtalotovereita?

Olen seurustellut pian kaksi vuotta poikaystäväni kanssa. Koko seurustelumme ajan olemme olleet yhdessä tosi tiiviisti, kihloihinkin menimme muutaman kuukauden seurustelun jälkeen. Keväällä muutimme yhteiseen asuntoonkin. Kaiken piti olla hyvin...
Poikaystäni kertoi jo suhteemme alussa olleensa aiemmin muutamia päiviä psykiatrisessa hoidossa. En ole ikinä pitänyt poikaystävääni mitenkään omituisena/sairaana, joten en ole ajatellut asiaa juurikaan. Tai sitten olen halunnut asian itseltäni kieltää...
Syksyn mittaan poikaystäväni lopetti loppusuoralla olevat yliopisto-opintonsa, ja on ollut muutenkin masentuneen oloinen. Olen ehdottanut hänelle muutaman kerran esim. lääkärin kanssa juttelemista tms. mutta hän on suuttunut minulle joka kerta kun olen mitään uskaltanut ehdottaa...
Viikko sitten kaikki romahti. Poikaystäväni meni sekaisin (ilmeisesti hän on ollut psykoottinen jo jonkin aikaa) ja minun oli toimitettava hänet ambulanssilla sairaalaan, josta hänet edelleen siirrettiin psykiatriselle akuuttiosastolle. Siellä hän on edelleen, eikä poispääsystä ole tietoa. Luultavasti hoito kestää viikkoja-kuukausia. Olen käynyt katsomassa poikaystävääni osastolla päivittäin. Hän syyttää minua tapahtumista ja joutumisestaan osastolle, eikä myönnä että häntä mikään edes vaivaa.
Koko tapahtuma on ollut minulle kauhea shokki, tuntuu että koko elämä pysyhtyi.
Olen puhunut tapahtumista usealle ihmiselle (mm. kriisikeskuksen työntekijälle, ystäville...) mutta tuntuu ettei kukaan osaa auttaa/ymmärrä. Olen ihan yksin tämän asian kanssa.
Olisikohan kenelläkään samantapaisia kokemuksia?
Olisin tosi kiitollinen jos joku kertoisi omista vastaavista kokemuksistaan omaisen näkökulmasta!

5

1302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      Minulla ei ole vastaavanlaisia kokemuksia perhepiirissä, mutta ammattini puolesta jotakin tällaisista asioista tiedän. Mahdollisuus mennä psykoosiin on joillakin ihmisillä piilevänä, ja tietyissä olosuhteissa se saattaa puhjeta. Hänellä oli ollut ilmeisesti vaikeaa jo pitkän aikaa, ja nyt tapahtui romahdus. Vaikka hän meni psykoosiin, voi hänen tulevaisuudestaan silti tulla hyvä.
      Vaikuttaa siltä että hän yrittää nyt hylkiä sinua pois luotaan. Luulen että tämä kriisi on hänen eikä hän tarvitse sinua sen selvittämiseen. Sinä olet voitavasi tehnyt ja olet tehnyt juuri oikein kun soitit ambulanssin. Mitä olisi voinutkaan tapahtua, jos et olisi sitä tehnyt?
      Hän on nyt ammatti-ihmisten käsissä ja minun mielestäsi sinun kannattaisi pitää vähän lomaa. Tarkoitan että voisit sanoa poikaystävällesi ettet käy enää niin usein sairaalassa ja harventaisit käyntejäsi. Sinun tulee miettiä myös omaa jaksamistasi. Muista aina, että vaikka hän syyttää sinua, mikään ei ole sinun vikasi. Hänellä on nyt paha olla ja hän ei puhu nyt entisenä itsenään. Jaksamista!

      • epätoivo

        Olen kokenut kai jotain vastaavaa, kun jouduin toimittamaan lähiomaiseni hoitoon vastoin hänen tahtoaan. Tällä hetkellä en saa sairaalasta mitään tietoa, koska omaiseni on näin päättänyt. Päättänyt tilassa, jossa ei ole valmis päätöksiä tekemään. Jouduin toimittamaan rakkaan ihmisen hoitoon väkisin poliisin viemänä, koska hän ei osannut apua hakea. Syyllisyys on valtava, vaikka tiedän tehneeni oikein ja ajatellen ainoastaan hänen parastaan. Pelkään mitä tulevaisuus tuo tullessaan, syytöksiä ja välien katkeamista ikuisesti.


    • Inga

      Olen itsekin ollut psikiatrisella osastolla. Itsetuhoisuuden takia. On vaikea myöntää itselleen olevansa sairas. Toisen ihmisen on vaikea ymmärtää miltä toisesta tuntuu. Mielestäni sinä teit ihan oikein. Kuulostaa pahalta, että hän oli niin huonossa kunnossa että piti kutsua ambulanssi. Uskon, että poika ystäväsi ymmärtää vielä sen, että teit sen minkä uskoit hänelle olevan parasta. Oma hoitoni keski vuoden verran. Yritä tukea häntä, vaikka tiedän sen olevan rakkaa. Sinun on pysyttävä vahvana. Toivon suhteenne pelastuvan. Poikaystäväsi oli sinulle rehellinen suhteenne alussa. Itse en välttämättä pystyisi kertomaan olleeni psykiatsrisessa sairaala hoidossa. Et saa kieltää sitä, että poikaystäväsi on sairas. Se asian kanssa on opittava elämään. Keskusteleminen on hyvin vaikeaa. Itse en halua puhua itsetuhoisuudestani kenellekään tai yleensä omista asioistani. Poikaystäväsi ei ole hullu. Hienoa, että olet pystynyt puhumaan asiasta muiden kanssa. Toivottavasti sen jakaminen on helpottanut oloasi. Koeta jaksaa!

    • omaisille vähän apua

      mulla on samat kokemukset. ollaan oltu jo 6 v. yhdessä ja monet sairaalakokemukset takana.se kuuluu asiaan että ennen hoitoa ja nimen omaan hoidon aikana saa syyttelyitä että tää on sun syy jne. ja tulen heti pois ym. kannattaa keskustella sielläolevien hoitajien ja lääkärin kanssa yhdessä sitten kun pääsee hoidosta eli loppuistunnossa jos pääset mukaan ja kaverisi haluaa. siitä on apua voi kysyä asioita. lääkitys on monesti vaikea. bentsodiatsepameista voi tulla ongelmia jos on taipumusta lääkkeitten väärinkäyttöön. mutta aina on hoito auttanut ja elämä tasapainottunu. lääkkeiden lopettaminen kantsii seurata. potilas lopettaa helposti ite liian aikaisen. nykyisin on hyviä jatkuvia lääkkeitä jotka pitää mielen tasaisemtaja. meillä on maanis-debressiivinen juttu, ajattelinkin hakeutua omaisten mielenterveysryhmään. jotta ymmärtäisin paremmin ja en ottaisi syyttelyitä vakavasti. kun jaksaisi olla rauhallinen eikä ite haastaa riita niin kaikki menis vähä paremmin.mutta rakkaus ja toisen kunnioitus on hyvä lääke. arvo ei putoa vaikka on hoidossa. se on saman arvoinen sairaus kuin mikä tahansa. mutta tiedät ettei se ole aina helppoa. en tiedä oletteko nuoria tod. mutta älkää kiirehtikö lasten hankkimisessa, rauhallisesti edeten ja kuulostellen.jos sairaal. pääsyn jälkeen on mahdollista sun olla sairaanhoitajien yms. juttusilla yhdessä se on hyvä. kun olette yhdessä niin on kivempi yhdessä murheet jakaa. tietysti erikseenkin täyty saada purkautua. esim. kohtalotoverille kuten nyt tässä.no. kesä tulee ja kevät menee se helpottuu.minä onneks saan sisäiseen tuskaani apua taivaan isukilta joka aina nostaa syliin kun en jaksa saa katella vähä korkeammalta asioita,eikä niinku ihminen näkee,on armollisempi. ja itse rauhallisempi.

    • kaikki ei huomaa

      hei. elämä on merkillinen monin eri tavoin. se vaan on niin että kärsimyksen läpi käyny ymmärtää elämää eri tavoin kuin ns. onnistuneet kaikessa. sieltä löytyy ne elämän kallisarvoiset timantit. jotka voivat olla sulle ja teille korvaamattomia elämän varrella. niiden takana on viisautta ja ymmärtämystä, ja voi ymmärtää vaikkapa mitä on rakkaus rimpsu raamatun sanoin jota pappi lukee avio puheissaan usein.vaikeuksienkin läpi voi hymyillä. itse olen sen kokenut.hyvinkin kovasti. niin jopa että nyrkit pystyssä taivasta kohden huutanu. Nyt riittää.mutta kaikella aikansa auringon alla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe