Loppuiko Tähtisen lennot?

Loppulasku

Loppuiko Tähtisen lennot?

134

3176

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peter__T

      Arvoisa tarkkasilmäinen nimimerkki, kiitos kysymästä. Älä ole huolissasi, Starvation Arlines tule tarjomaan taas kohtapuolin ilmaiseksi - kuten aina ennekin - matkalentoelämyksiä halukkaille.

      Lentolupakirjani on voimassa vielä useita vuosia. Sen sijaan jätin uusimatta 30.4. päättyneen lääketieteellisen kelpoisuustodistukseni. Syynä siihen oli se harmitava seikka, että vasemman polveni ja nilkkani välillä sijainneet kaksi luuta olivat nähneet parhaaksi jakautua lähes 20 erilliseen osaan. (Ei se vauhti mutta se äkkipysäys).

      Ja nyt, NYT olen päässyt nauttimaan kolmiolääkkeitä. Kaksin käsin. Ne olivat kaikki vieläpä ilmailulääkärin määräämiä. Maku ei vakuuttanut mutta se vaikutus. Sääli että tällaiselle Suomi24-palstalle ei voi liittää kuvia. Olisin mielelläni laittanut todistusaineiston näkyville.

      Mutta, kuten sanoin edellä, älkää olko huolissanne. Ennen kesän loppua jatkan lentämistä ja sen opettamista entistä ehompana. Bones are being bonier.

      Sitä odotellessa olen aloittanut perehtymisen Suomen Urheiluilmailuopiston hallintoon. Koska niin on määrätty.

      • Luunmurskaaja

        Oikein koirille, että luut on kovia, mutta miten on sioilla.


      • Ekikösesiellä

        Onko Saarion Eki noussut haudasta? Alkaa juttujen taso taas vajota tammikuuta edeltävälle tasolle.


      • Suottaapi
        Ekikösesiellä kirjoitti:

        Onko Saarion Eki noussut haudasta? Alkaa juttujen taso taas vajota tammikuuta edeltävälle tasolle.

        Suottaapi ollaki?


      • Siivellä

        Kyllä Tähtisen siivet on katkenneet! Suurin riidan kylväjä.


      • Peter__T
        Siivellä kirjoitti:

        Kyllä Tähtisen siivet on katkenneet! Suurin riidan kylväjä.

        Toiveenne lentämiseni päättymisestä ovat suuresti toiveajattelua, mitä en toki voine keneltäkään kieltää. Kukin saanee elää omissa harhoissaan.

        Todettakoon, että ilmailulääkärini totesi että "medikaalisi tulee voimaan sinä päivänä jolloin pystyt ilman kyynärsauvoja poistumaan ohjaamosta". Sitä odotellessa bookkasinkin jo IFR-tarkkarin tuohon lähiviikoille jotta kelpuutukset eivät pääse vanhenemaan.

        Toivoisin toki että jopa täällä keskustelu voisi olla rakentavaa ja kunnioittavaa - vaikkakin te käytte sitä nimimerkkien takaa, minä omalla nimelläni. Muistutan kuitenkin että edes nimimerkki ei suojaa teitä jotka tahallanne täällä loukkaatte toisen henkilön kunniaa.


      • Petterille
        Peter__T kirjoitti:

        Toiveenne lentämiseni päättymisestä ovat suuresti toiveajattelua, mitä en toki voine keneltäkään kieltää. Kukin saanee elää omissa harhoissaan.

        Todettakoon, että ilmailulääkärini totesi että "medikaalisi tulee voimaan sinä päivänä jolloin pystyt ilman kyynärsauvoja poistumaan ohjaamosta". Sitä odotellessa bookkasinkin jo IFR-tarkkarin tuohon lähiviikoille jotta kelpuutukset eivät pääse vanhenemaan.

        Toivoisin toki että jopa täällä keskustelu voisi olla rakentavaa ja kunnioittavaa - vaikkakin te käytte sitä nimimerkkien takaa, minä omalla nimelläni. Muistutan kuitenkin että edes nimimerkki ei suojaa teitä jotka tahallanne täällä loukkaatte toisen henkilön kunniaa.

        Eikös tuu mieleen, mitä kieltä oot itse käyttänyt näillä sivuilla! Voit mennä yksin väittelemään Malmin kuppilaan aiheesta, kuin aiheesta, eipäs anneta sulle tilaisuutta aloittaa taas uutta rumpaa. Sun sikailut ei unohdu koskaan.


      • Petterille kirjoitti:

        Eikös tuu mieleen, mitä kieltä oot itse käyttänyt näillä sivuilla! Voit mennä yksin väittelemään Malmin kuppilaan aiheesta, kuin aiheesta, eipäs anneta sulle tilaisuutta aloittaa taas uutta rumpaa. Sun sikailut ei unohdu koskaan.

        Hyvin elävästi mieleeni on syöpynyt, lähtemättömästi, ainakin se alatyylinen, jo yli vuoden jatkunut, lukuisia kunnianloukkauksia sisältävä "kielenkäyttö" jota olen saanut osakseni tällä palstalla nimimerkin suojista kirjoittelevien pelkureiden suunnalta.

        Itselläni ei ole mitään erityistä ambitiota aloittaa "uutta rumpaa", kuten sanoit. Tosiasiat eivät muuksi muutu, käsitellään niitä vaikka Eduskunnassa, puhumattakaan että Malmin ravintolassa.

        Kaikille lienee jo käynyt selväksi että tällä palstalla nimimerkin takaa ölähdelleillä osapuolilla ei ole vähäisintäkään aikomusta, eikä uskallusta, tulla esiin julkisuuteen omalla nimellään, eikä puolustamaan omaa näkemystään.

        Odotan kuitenin vielä 2.7. klo 16.00 saakka mahdollisia ilmoittautujia ja jos sellaisia todella ilmaantuu, lupaan tulla Malmille myöhemmin sovittavana aikana - ja lupaan tuolloin kertakaikkisesti perustella Lennuklubin toiminnasta aiemmin esittämäni väitteet hallussani olevilla kirjallisilla todisteilla.

        Ehkä siitä olisi sikäli hyötyä, että erilaiset perusteettomat huhut saataisiin loppumaan. ilmailijoilla on kuitenkin oikeus saada tietää mikä on totuus.

        Tässä asiassa pallo on edelleen teillä. Tulkaa esiin jos uskallatte. Esittäkää faktanne, jos teillä sellaisia on. Ellei ole, teidän olisi jo aika vaieta.


      • Huhuja ei tarvitse levittää koska faktat ovat huhujakin ihmeellisempiä.

        En tiedä, tuotanko pettymyksen vai järkytyksen, mutta "kirjallisilla todisteillani" minä tarkoitan asiakirjoja jotka olen saanut (etupäässä) ilmailun viranomaisilta esimerkiksi Suomesta, Virosta ja Australiasta.

        Nämä asiakirjat ovat osittain viranomaisten itsensä laatimia, osittain esim. ilmailijan itsensä viranomaiselle lähettämiä selvityksiä.

        Täydentävinä asiakirjoina tulen esittämään muutamia viranomaisen minulle henkilökohtaisesti lähettämiä sähköpostiviestejä ja ilmailumääräyksiä.

        Nähtävästi sinulla ei ole avistustakaan, mitä niistä ilmenee.
        Onpa sitten yllätys sitäkin suurempi.

        Muutoin kehotan sinuakin hillitsemään alatyylistä viestintääsi ja tunnistettavien ihmisten nimittelyä esim. "höyrypää":ksi.

        Lienee hyvä todeta myös, että tätä kirjoittaessani pöydällä on tänä aamuna rikospoliisilta saapunut tutkintailmoitus. Alla muutama poiminta verraten pitkästä pöytäkirjasta:

        "Helsingin käräjoikeudelle on tehty 17.11.2014 vaatimus nimimerkkeihin nnnnn ja mmmm liittyvien verkkoviestien tunnistetietojen selvittämiseksi. Käräjäoikeus on myöntänyt luvan ...

        Esitutkinnassa on selvinnyt, että nnnnn nimimerkillä on kirjoitettu IP-osoitteesta 88.114.203.12. Puhelinoperaattorilta on selvitetty, että kysymyksessä on kiinteä laajakaista, jonka haltija on Erkki Saario"
        ....

        Helsingin käräjoikeudelle on tehty 4.5.2015 vaatimus nimimerkkehin xxxx ja yyyy liittyvien verkkoviestien tunnistetietojen selvittämiseksi. Käräjäoikeus on 25.5.2015 myöntänyt luvan .... Niimerkkien käyttämät ip-osoitteet on selvitetty Suomi24-sivuton ylläpitäjältä. Puhelinoperaattoreilta on pyydetty ip-osoitteiden haltijatietoja. ....

        ...

        Rikoksesta epäiltynä 24.6.2015 kuultu xxx.xxxxxx kertoi kirjoittaneensa ... Suomi24-sivustolle kirjoituksen, jossa arvioi, että Peter Tähtisellä .....
        xxx.xxxxxxx myöntää syyllistyneensä kunnianloukkaukseen."

        Edellä olevasta käy viimein ilmi esimerkiksi se tosiasia, että Erkki Saario on itse aktiivisesti osallistunut SUOMI24 -keskusteluun nimimerkin takaa - yllyttäen toisia mm. väkivallan käyttämiseen.

        Kehotan teitä pidättäytymään jatkossa kunniaa loukkaavien viestien kirjoittamisesta. Ymmärtänette oman etunne.


      • Kalastajat

        No niinpä tietysti. Tähtisen kalajuttuja.


      • Peter__T

        Sanotaan sitten vaikka niin. Nyt siis kala liikkui ja kävi pyydykseen. Kalaonni oli toisin sanoen erinomainen, tosin lähempi tarkastelu osoitti että osa on ollut alamittaisia ja osa silkkaa roskakalaa. Ymmärtänet varmaan.


      • Petterille
        peter_t kirjoitti:

        Huhuja ei tarvitse levittää koska faktat ovat huhujakin ihmeellisempiä.

        En tiedä, tuotanko pettymyksen vai järkytyksen, mutta "kirjallisilla todisteillani" minä tarkoitan asiakirjoja jotka olen saanut (etupäässä) ilmailun viranomaisilta esimerkiksi Suomesta, Virosta ja Australiasta.

        Nämä asiakirjat ovat osittain viranomaisten itsensä laatimia, osittain esim. ilmailijan itsensä viranomaiselle lähettämiä selvityksiä.

        Täydentävinä asiakirjoina tulen esittämään muutamia viranomaisen minulle henkilökohtaisesti lähettämiä sähköpostiviestejä ja ilmailumääräyksiä.

        Nähtävästi sinulla ei ole avistustakaan, mitä niistä ilmenee.
        Onpa sitten yllätys sitäkin suurempi.

        Muutoin kehotan sinuakin hillitsemään alatyylistä viestintääsi ja tunnistettavien ihmisten nimittelyä esim. "höyrypää":ksi.

        Lienee hyvä todeta myös, että tätä kirjoittaessani pöydällä on tänä aamuna rikospoliisilta saapunut tutkintailmoitus. Alla muutama poiminta verraten pitkästä pöytäkirjasta:

        "Helsingin käräjoikeudelle on tehty 17.11.2014 vaatimus nimimerkkeihin nnnnn ja mmmm liittyvien verkkoviestien tunnistetietojen selvittämiseksi. Käräjäoikeus on myöntänyt luvan ...

        Esitutkinnassa on selvinnyt, että nnnnn nimimerkillä on kirjoitettu IP-osoitteesta 88.114.203.12. Puhelinoperaattorilta on selvitetty, että kysymyksessä on kiinteä laajakaista, jonka haltija on Erkki Saario"
        ....

        Helsingin käräjoikeudelle on tehty 4.5.2015 vaatimus nimimerkkehin xxxx ja yyyy liittyvien verkkoviestien tunnistetietojen selvittämiseksi. Käräjäoikeus on 25.5.2015 myöntänyt luvan .... Niimerkkien käyttämät ip-osoitteet on selvitetty Suomi24-sivuton ylläpitäjältä. Puhelinoperaattoreilta on pyydetty ip-osoitteiden haltijatietoja. ....

        ...

        Rikoksesta epäiltynä 24.6.2015 kuultu xxx.xxxxxx kertoi kirjoittaneensa ... Suomi24-sivustolle kirjoituksen, jossa arvioi, että Peter Tähtisellä .....
        xxx.xxxxxxx myöntää syyllistyneensä kunnianloukkaukseen."

        Edellä olevasta käy viimein ilmi esimerkiksi se tosiasia, että Erkki Saario on itse aktiivisesti osallistunut SUOMI24 -keskusteluun nimimerkin takaa - yllyttäen toisia mm. väkivallan käyttämiseen.

        Kehotan teitä pidättäytymään jatkossa kunniaa loukkaavien viestien kirjoittamisesta. Ymmärtänette oman etunne.

        Enpäs ole viitannut millään muotoa Erkkiin tai lennuklubiin, vaan kaikeen muuhun sotkuun mitä oot saanut aikaan!


      • SooMutku

        Vai on tähtinen saanut "kaiken muunkin sotkun" aikaan. On se ehtiväinen mies. Viittauksistasi ei hyvällä tahdollakaan saa muuta käsitystä kuin että puolustat Erkkiä ja Lennuklubia henkeen ja vereen. Anna nyt edes pieni vihje meille uteliaille että mikä se on se "kaikki muu sotku" ? ? ?


      • deltaoscar
        Peter__T kirjoitti:

        Sanotaan sitten vaikka niin. Nyt siis kala liikkui ja kävi pyydykseen. Kalaonni oli toisin sanoen erinomainen, tosin lähempi tarkastelu osoitti että osa on ollut alamittaisia ja osa silkkaa roskakalaa. Ymmärtänet varmaan.

        Kaloista en tiedä. Kirjoita kirja. Siviili-ilmailusta ei ole ajalta, jonka olet lentänyt ja ollut luottamustehtävissä yhtään opusta tietääkseni. Vähemmälläkin kokemuksella on tarinaa kansiin sidottu. Siinä on tietysti se riski, että saat vielä enemmän p-kaa niskaasi kuin täällä. Joppe siihen kuulemma turtui, mutta kirjoitti. Joskus kun joku "väittelee" tai väittelee asiasta, olisi yksi lähde lisää.


    • 36vSILlinjäsen

      Tähtinen on fiksumpi kuin te kaikki vellikullit itkijämummot yhteensäkin. Näin ulkopuolelta katsottuna.

      • fiksuvai

        Fiksu äijä ei järjestä sellaista ajojahtia mitä tämä Tähtinen Erkki Saariolle.


      • AyoYacht
        fiksuvai kirjoitti:

        Fiksu äijä ei järjestä sellaista ajojahtia mitä tämä Tähtinen Erkki Saariolle.

        Niin minkälaista ajojahtia? Tosiasioiden toteaminen on hiukka eri juttu kuin "ajojahti".


      • Huhhei11
        AyoYacht kirjoitti:

        Niin minkälaista ajojahtia? Tosiasioiden toteaminen on hiukka eri juttu kuin "ajojahti".

        Niinpä se Tähtinen väitti? Suurinosa oli täyttä skeidaa ja jengi usko ka ikki totena! Teihin meni Tähtisen paskan toisto täydestä!


      • TotuusEsiinGate1ssä

        Näyttää siltä että tässä on jo noin kokonainen vuosi jatkettu kiistaa jossa Tähtinen on tuonut verrattain vakuuttavasti faktan toisensa perään pöytään - ja samaan aikaan "huhhe11":n tyyliset kirjoittelijat ovat ilman mitään argumentteja leimanneet Tähtisen esittämät seikat "skeidaksi".

        Ehdotan että Tähtinen ja Huuhaa11 (kuka lienekään) ja muut Tähtistä (Tässä Lennuklubi/Saario-asiassa) valehtelijaksi leimanneet tapaatte vaikka Malmilla Gate1:ssä, myöhemmin sopivana aikana - ja kumpikin saa esittää asiansa yleisön läsnäollessa. Ja todisteet puolesta tai vastaan. Veikkaan että yleisömenestys olisi taattu.

        Sopiiko tällainen ?


      • Peter__T
        TotuusEsiinGate1ssä kirjoitti:

        Näyttää siltä että tässä on jo noin kokonainen vuosi jatkettu kiistaa jossa Tähtinen on tuonut verrattain vakuuttavasti faktan toisensa perään pöytään - ja samaan aikaan "huhhe11":n tyyliset kirjoittelijat ovat ilman mitään argumentteja leimanneet Tähtisen esittämät seikat "skeidaksi".

        Ehdotan että Tähtinen ja Huuhaa11 (kuka lienekään) ja muut Tähtistä (Tässä Lennuklubi/Saario-asiassa) valehtelijaksi leimanneet tapaatte vaikka Malmilla Gate1:ssä, myöhemmin sopivana aikana - ja kumpikin saa esittää asiansa yleisön läsnäollessa. Ja todisteet puolesta tai vastaan. Veikkaan että yleisömenestys olisi taattu.

        Sopiiko tällainen ?

        Minulle sopii. Kunhan viikon varoitusajan saan että ehdin järjestää kulkemiset. Olisikin hyvä idea saada tuo jatkuva uikutus ja kitinä jo loppumaan.


      • TotuusEsiinGate1

        Sopii. Peter_T voi allokoida sopivan ajankohdan.


      • Peter___T
        TotuusEsiinGate1 kirjoitti:

        Sopii. Peter_T voi allokoida sopivan ajankohdan.

        Aloitetaanpa esittelyllä. Tiedätte kuka minä olen. Kuka tai ketkä sinä olet? Olen valmis saapumaan paikalle kun olen varmistunut siitä että ns. Vastapuoli aikoo niin tehdä ja siitä, kenen kanssa tulen keskustelemaan.

        Jotta tilaisuus pysyy koossa, määritelkäämme agenda etukäteen, ts. Luetteloidaan esitetyt väitteet.

        Pallo on nyt teillä.


      • IlovePesäpallo
        Peter___T kirjoitti:

        Aloitetaanpa esittelyllä. Tiedätte kuka minä olen. Kuka tai ketkä sinä olet? Olen valmis saapumaan paikalle kun olen varmistunut siitä että ns. Vastapuoli aikoo niin tehdä ja siitä, kenen kanssa tulen keskustelemaan.

        Jotta tilaisuus pysyy koossa, määritelkäämme agenda etukäteen, ts. Luetteloidaan esitetyt väitteet.

        Pallo on nyt teillä.

        Käydään perusteellisesti läpi kaikki kapteeni E.Saarion kuolemaan johtaneen nettikiusaamisen ja ajojahdin yksityiskohdat.


      • KortitonHuijari
        IlovePesäpallo kirjoitti:

        Käydään perusteellisesti läpi kaikki kapteeni E.Saarion kuolemaan johtaneen nettikiusaamisen ja ajojahdin yksityiskohdat.

        Mikä ihmeen "kapteeni"?
        Ei autoliikenteessäkään kortitonta huijaria ole tavattu sankariksi kutsua.

        Kerropa lisää Erkin kuolinsyystä. Siis tiistaina faktaa. Ettäkö ihan nettikiusaaminen johti kuolemaan?


      • TotuusEsiinGate1ssä

        Pysytäänpä asiassa. Ehdotin että Peter T ja opponenttinsa kokoontuisivat (rehdisti) Gate1:een ennalta sovittuna aikana, ja silloin PT esittää täällä valheeksi leimatut teesinsä ja opponentit - jotka väittävät PT:n teesejä valheiksi, "paskaksi", saavat esittää vasta-argumenttinsa.

        En tarkoittanut että siellä ryhdytään vääntämään sensaatioita lentäjän kuolemasta vaan käsitellään faktat faktoina.

        Komppaan PT:n ehdotusta siitä että ennen kokoontumista osapuolet esittäytyvät omilla nimillään. Voiko PT tehdä koosteen keskeisimmistä "paskaksi" haukutuista teeseistään jotka koskivat Lennuklubia ?


      • Peter__T

        Voin tehdä. Heti kun opponenttini on tai ovat esitelleet itsensä. Mennään nyt hyvässä järjestyksessä askel kerrallaan.


    • 36vSILlinjäsen

      Edesmenneistä ei saisi puhua pahaa, mutta mitään hyvääkään sanottavaa Ekistä ei löydy edes tikulla kaivaen. Ei. Kaikki sanottu perustuu faktoihin.
      Ajojahtia muita kuin Tähtistä kohtaan en ole havainnut.
      Mitä sitten pitäisi sanoa?
      Pisteet Tähtiselle. Paranemista.

      • Pipipäät

        Sitä miestä ei paranna mikään!


      • ParaParaPara
        Pipipäät kirjoitti:

        Sitä miestä ei paranna mikään!

        Paranna mistä ?


    • LiikeLentäjä

      En näihin asioihin enää halua puuttua, mutta Tähtisen kommentit täällä ja FF:llä ovat tervejärkisiä. En tunne kohdehenkilöä, ikinä tietoisesti nähnytkään, mutta kirjoituksensa ovat viisaita, tahi edes tervejärkisiä.
      Suurin osa ilmailijoista ovat älyvammaisia pellejä, jotka luulevat ultralaittinsa 50h päällikkökokemuksella olevansa jotain. Menkää takaisin navettaanne, antakaa osaajien hoitaa juttu.

      • Lantaläjä

        Tähtinen ollut ikänsä paskatalikon varressa.....


      • Pikapesula

        Viiru kalsareissa, tahra joka piti mennä lakanoille...


    • JormaKovinen

      Selvä homma Gate 1: ssa tavataan. Minun mielestäni vähintä mitä SIL voi nyt tehdä on hakea Saariolle lentokapteenin arvonimeä, eikö niin.

      • LiikeLentäjä

        Miksi? Millä eväillä? Postuumisti? Väärillä kelpuutuksilla? Huh huh.


      • odotellaannyt

        Odotellaan nyt rauhassa. Kyllä kaikki selviää Malmin pyöreässä jos ja kun tuo edellä mainittu tilaisuus järjestyy ...


    • ajatelkaaedes

      Kun silloin tällöin tulee vierailtua täällä ilmailupalstalla, niin tulee mieleen että oletteko huolehtineet lääkityksestä ? Itse en harrasta lentämistä mutta usein tulee käytyä esim, kahvilla Malmin kentällä . Mutta kyllä täytyy ihmetellä teidän skitsofreenien narsistien tarinoita , eikö teillä ole elämää ollenkaan ?

      • Sponsse

        Ihmisen halu lentää on ollut kautta aikojen. Se kiehtoo aina ja on kiehtonut. Halu kuulua joukkoon.

        Talouselämässä etsitään potentiaalisia ryhmiä joihin on älykästä panostaa, käyttää rahaa mainostamisen tai mielikuvien muodostamiseen. Keskustelupalstat ovat hyviä kohteita taustatyön tekemiseen. Kohderyhmien etsimiseen.

        -Valitettavasti ilmailu ei osunut arvontaan. Kiitos kuuluu teille hyvät ilmailijat!


      • TrolSurk

        Hah hah. Trolli surkeimmasta päästö.


    • LiikeLentäjä

      Kapteeni on sotilasarvo armeijoissa ja Pelastusarmeijassa. Ilma-aluksessa ja laivassa on päällikkö. Lentokapteeni on presidentin myöntämä arvonimi. Mitähän tässä nyt tarkoitetaan?

    • Antonov_jyskyttää

      Täältä pisteet Eki Saariolle - ehdottomasti. Eki tarjoili Suomen taivaalla ja tantereellakin mahtavia muistoja ja tarinoita, varmasti myös aikoinaan siellä missä nyt tällä hetkellä lämpimässä lepäilee.

      Eki muistutti jo pelkällä läsnäolollaan, että elämä on elämistä varten - ja vieläpä täysillä elämistä sen eteen, mistä eniten pitää ja ennenkaikkea osaa - Ekihän olisi lentänyt vaikka maitolaiturilla. Noh, liput ja laput varmasti menivät pikkuisen aina sekaisin - ehkä pahveja myöten - mutta pörinää ja elämää Eki järjesti aina ja pörinää vallan ISOSTI. On se vaan kumma, kun Ekin pöytä oli aina täynnä missä hän ikinä liikkuikin - kun kuitenkin täällä kirjoitetuista voisi päätellä olleen täysin toisin.

      Eki oli maalaispoika, maailmanmies ja veijari, eikä sellaiseksi opiskella kauppaoppilaitoksessa. Sellaiseksi synnytään ja kasvetaan siellä missä kuljetaan.

      "Semmosta", sanoisi Eki - pienellä suhu-ässällä. Ihminen elää niin kauan, kun hänestä puhutaan ja hänen muistonsa elää. Kaikkien kohdalla se ei toteudu - miksi?

      Kyräilijää ei muistele kukaan - vaikka hän olisi kuinka oikeassa.

      • Esim_Erkki

        Joo. Sankari se oli. Ja esikuva. Ottakaa pojat mallia.


      • Lökäpöksyt

        Joo, räkänokkia kaikki ollaan, Eki vainajan rinnalla. Seikkailija ja maailman mies kun oli, hattua nostan. Niin se vaan on vellihousut!


      • Lökäpöksyt
        Lökäpöksyt kirjoitti:

        Joo, räkänokkia kaikki ollaan, Eki vainajan rinnalla. Seikkailija ja maailman mies kun oli, hattua nostan. Niin se vaan on vellihousut!

        Eki ei kuvia kumarrelut ja ei varsinkaan Tähtistä.


      • SankarihanSeEkiOli

        Erkin ympärille postuumisti rakentuva gloria muistuttaa suuresti WinCapitan Hannu Kailajärven sokeaa ja kritiikitöntä ihailua.

        Sitä en tiedä, milloin, miten tai miksi Erkin olisi pitänyt "kumartaa Tähtistä". Perin nöyrästi Erkki kuitenkin kumarsi Trafia, kun Trafi kiinnitti LY-ABY:n potkuriin kesäkuussa 2014 kiellon lentotoiminnan jatkamisesta. Toki hän vielä yritti heti sen jälkeen "siirtää koneen pesuun" mutta seuraavaksi hänen oli kumarrettava Finaviaa joka saartoi koneen betoniporsailla.

        Kolmanneksi varsin syvä kumarus olikin vuorossa syksyllä 2014 kun Erkki joutui tekemään selkoa Trafille Lennuklubin toilailuista. Erkin omien sanojen mukaan siinä rikottiin niin illailulakia, yhdstyslakia kuin myös yhdistyksen omia sääntöjä.

        Ja kumartelu sen kuin jatkui kun hänet kutsuttiin kuultavaksi Vantaan Jokiniemeen KRP:n tiloihin. Poliisin kertoman mukaan "pappa pani parastaan" ja koetti kovasti esiintyä mielin kielin.

        Että sellainen maailmanmies tämä meidän Erkki. Yrittihän hän lentotoimintaa harrastaa Australiassakin. Hän sai peräti (VFR-) CPL-lupakirjan vuonna 1994. Jonka australialainen ilmailuviranomainen peruutti vuotta myöhemmin. Eikä sen koommin hänelle lupakirjaa myöntänyt. Että sellainen seikkailija.

        Jos joku pitää sankarilllisena hälläväliä-asennetta jolla saatetaan vaaraan pahaa-aavistamattomien matkustajien henki ja terveys, niin olkaa hyvät vaan.


      • Kovatjätkät
        SankarihanSeEkiOli kirjoitti:

        Erkin ympärille postuumisti rakentuva gloria muistuttaa suuresti WinCapitan Hannu Kailajärven sokeaa ja kritiikitöntä ihailua.

        Sitä en tiedä, milloin, miten tai miksi Erkin olisi pitänyt "kumartaa Tähtistä". Perin nöyrästi Erkki kuitenkin kumarsi Trafia, kun Trafi kiinnitti LY-ABY:n potkuriin kesäkuussa 2014 kiellon lentotoiminnan jatkamisesta. Toki hän vielä yritti heti sen jälkeen "siirtää koneen pesuun" mutta seuraavaksi hänen oli kumarrettava Finaviaa joka saartoi koneen betoniporsailla.

        Kolmanneksi varsin syvä kumarus olikin vuorossa syksyllä 2014 kun Erkki joutui tekemään selkoa Trafille Lennuklubin toilailuista. Erkin omien sanojen mukaan siinä rikottiin niin illailulakia, yhdstyslakia kuin myös yhdistyksen omia sääntöjä.

        Ja kumartelu sen kuin jatkui kun hänet kutsuttiin kuultavaksi Vantaan Jokiniemeen KRP:n tiloihin. Poliisin kertoman mukaan "pappa pani parastaan" ja koetti kovasti esiintyä mielin kielin.

        Että sellainen maailmanmies tämä meidän Erkki. Yrittihän hän lentotoimintaa harrastaa Australiassakin. Hän sai peräti (VFR-) CPL-lupakirjan vuonna 1994. Jonka australialainen ilmailuviranomainen peruutti vuotta myöhemmin. Eikä sen koommin hänelle lupakirjaa myöntänyt. Että sellainen seikkailija.

        Jos joku pitää sankarilllisena hälläväliä-asennetta jolla saatetaan vaaraan pahaa-aavistamattomien matkustajien henki ja terveys, niin olkaa hyvät vaan.

        Mistä sä oikein kehität kaikkea pesu hommia ja poliisin kuulusteluja, Ja miten viranomainen kertoo kuulustelu käyttäytymiset sulle oitis, älä nyt Petteri kaikkea puppua taas esitä totenasi? Eki ei käynyt ainuttakaan kertaa poliisin kuultava, ainostaan Tero Haapala kävi Erkin luona ja totesi, että Annan perättömillä lausonnoilla turha vaivata virkavaltaa! Mikä vitun pakkomieli sulla on kateuksissa mustamaalata Ekiä? Ja taas kirjoitit muulla kuin omalla nimelläsi .


      • Peter__T
        Kovatjätkät kirjoitti:

        Mistä sä oikein kehität kaikkea pesu hommia ja poliisin kuulusteluja, Ja miten viranomainen kertoo kuulustelu käyttäytymiset sulle oitis, älä nyt Petteri kaikkea puppua taas esitä totenasi? Eki ei käynyt ainuttakaan kertaa poliisin kuultava, ainostaan Tero Haapala kävi Erkin luona ja totesi, että Annan perättömillä lausonnoilla turha vaivata virkavaltaa! Mikä vitun pakkomieli sulla on kateuksissa mustamaalata Ekiä? Ja taas kirjoitit muulla kuin omalla nimelläsi .

        En tiedä mistä kukin tietonsa hankkii.

        Sinä kesäkuun 2014 päivänä jolloin Trafin lakimies kiinnitti Malmin lentoaseman asematasolla Antonovin LY-ABY potkuriin Trafin määräyksen lentotoiminnan lopettamisesta ko. koneella (koska koneella ei ollut edes lupaa ilmailuun ennestäänkään) , ja sen jäölkeen kun Erkki Saario kävi poistamassa kiellon, ja sen jölkeen kun Trafi kiinnitti kiellon potkurin alimpaan lapaan uudelleen, tuli Lennuklubin puheenjohtaja koneelle ja esitti pyynnön läsnäolijoillle saada rullata koneensa pesua varten ties minne.

        Trafilta saamani tiedon mukaan tätä pyyntöä pidettiin äärettömän epäuskottavana ja oletettiin sen olevan yritys paeta koneella Malmilta. Siksi Trafi määräsi Finavian (kenttäpäivystäjän) välittömästi saartamaan koneen betoniporsailla.

        Lisäksi Trafi teki epäillystä pakoyrityksestä saman tien ilmoituksen Malmin poliisille, joka oli seuraavan päivän ajan korotetussa valmiudessa puuttua välittömästi kaikkiin yrityksiin siirtää LY-ABY pois Malmilta.

        Jos joku on kiinnostunut enemmistä yksityiskohdista, voi tiedustella asiaa Liikenteen turvallisuusvirastolta.

        Ja jokuhan voi tässä nähdä viitteitä sankaruudesta ja kunnon cowboy-meiningistä. Niin, siitä joka ei "kuvia kumartele". Mutta tässä tapauksessa voidaan todeta että löytyihän se laki tällekin maailmanmiehelle, lopulta kun laitettiin kova kovaa vasten.


      • TosiSetä
        SankarihanSeEkiOli kirjoitti:

        Erkin ympärille postuumisti rakentuva gloria muistuttaa suuresti WinCapitan Hannu Kailajärven sokeaa ja kritiikitöntä ihailua.

        Sitä en tiedä, milloin, miten tai miksi Erkin olisi pitänyt "kumartaa Tähtistä". Perin nöyrästi Erkki kuitenkin kumarsi Trafia, kun Trafi kiinnitti LY-ABY:n potkuriin kesäkuussa 2014 kiellon lentotoiminnan jatkamisesta. Toki hän vielä yritti heti sen jälkeen "siirtää koneen pesuun" mutta seuraavaksi hänen oli kumarrettava Finaviaa joka saartoi koneen betoniporsailla.

        Kolmanneksi varsin syvä kumarus olikin vuorossa syksyllä 2014 kun Erkki joutui tekemään selkoa Trafille Lennuklubin toilailuista. Erkin omien sanojen mukaan siinä rikottiin niin illailulakia, yhdstyslakia kuin myös yhdistyksen omia sääntöjä.

        Ja kumartelu sen kuin jatkui kun hänet kutsuttiin kuultavaksi Vantaan Jokiniemeen KRP:n tiloihin. Poliisin kertoman mukaan "pappa pani parastaan" ja koetti kovasti esiintyä mielin kielin.

        Että sellainen maailmanmies tämä meidän Erkki. Yrittihän hän lentotoimintaa harrastaa Australiassakin. Hän sai peräti (VFR-) CPL-lupakirjan vuonna 1994. Jonka australialainen ilmailuviranomainen peruutti vuotta myöhemmin. Eikä sen koommin hänelle lupakirjaa myöntänyt. Että sellainen seikkailija.

        Jos joku pitää sankarilllisena hälläväliä-asennetta jolla saatetaan vaaraan pahaa-aavistamattomien matkustajien henki ja terveys, niin olkaa hyvät vaan.

        Niin, kyllä on muunneltua totuutta...on muuneltua totuutta, kyllä.

        Muuntelematonta totuutta on esimerkiksi se, ettei Eki tosiaan käynyt lähelläkään Jokiniemeä. Hän ainoastaan kävi kirjaimellisesti kuppilakahvittelun lomassa keskusrikospoliisin rikosylikomisario Tero Haapalan kanssa palaverin Mazda 3 -henkilöautossa Malmin lentoaseman pihassa. Auto seisoi vielä tyylilleen uskollisesti sakkopaikalla ja tapaaminen kesti noin 25 minuuttia. Eli sen virallisempaa ja rikollisempaa se - ei tullut edes parkkisakkoa. Tero Haapala ei käyttänyt enempää aikaa asiaan. Se, mistä tulee "pappa pani parastaan" -letkautus, on vähintäänkin mielenkiintoista. Tero Haapala ei takuuvarmasti ole kyseistä lausunut - tuskin kuuluu hänen kielenkäyttöönsä - ja muitahan ei paikalla ollut. Noh, yhtä kaikki, tottahan ei siis ole koko KRP:ssa käynti. Mutta varmaa on se, että asia on tuolla lyhyellä Mazda-istunnolla mitattu ja kuitattu poliisin valtakunnallisella huipulla - joten pulinat pois.

        Se mitä tulee tarinaan Ekin pakoyrityksestä, kuuluu samaan sarjaan nyt-täytyy-hieraista-silmiä. Totuus on tarua ihmeellisempää - vaikkakin varmasti tylsempää. Satusetiä, mistä niitä oikein tulee? Vai onko heitä vain yksi.


      • Kovatjätkät
        Peter__T kirjoitti:

        En tiedä mistä kukin tietonsa hankkii.

        Sinä kesäkuun 2014 päivänä jolloin Trafin lakimies kiinnitti Malmin lentoaseman asematasolla Antonovin LY-ABY potkuriin Trafin määräyksen lentotoiminnan lopettamisesta ko. koneella (koska koneella ei ollut edes lupaa ilmailuun ennestäänkään) , ja sen jäölkeen kun Erkki Saario kävi poistamassa kiellon, ja sen jölkeen kun Trafi kiinnitti kiellon potkurin alimpaan lapaan uudelleen, tuli Lennuklubin puheenjohtaja koneelle ja esitti pyynnön läsnäolijoillle saada rullata koneensa pesua varten ties minne.

        Trafilta saamani tiedon mukaan tätä pyyntöä pidettiin äärettömän epäuskottavana ja oletettiin sen olevan yritys paeta koneella Malmilta. Siksi Trafi määräsi Finavian (kenttäpäivystäjän) välittömästi saartamaan koneen betoniporsailla.

        Lisäksi Trafi teki epäillystä pakoyrityksestä saman tien ilmoituksen Malmin poliisille, joka oli seuraavan päivän ajan korotetussa valmiudessa puuttua välittömästi kaikkiin yrityksiin siirtää LY-ABY pois Malmilta.

        Jos joku on kiinnostunut enemmistä yksityiskohdista, voi tiedustella asiaa Liikenteen turvallisuusvirastolta.

        Ja jokuhan voi tässä nähdä viitteitä sankaruudesta ja kunnon cowboy-meiningistä. Niin, siitä joka ei "kuvia kumartele". Mutta tässä tapauksessa voidaan todeta että löytyihän se laki tällekin maailmanmiehelle, lopulta kun laitettiin kova kovaa vasten.

        Älä nyt viitsi, ei ole kuule kukaan yrittänyt karata Malmilta ja saamamme varman tiedon perusteella, sinä olit se henkilö joka sai sen porsas homman alkuun, lappu jonka viranomainen kiinitti, niin sitä ei kukaan poistamisen jälkeen laittanut takaisin, vai oli oikein Malmin poliisi valmiudessa, huikeaa lännen meininkiä. Tähtinekään ei saa aikaan sellaisia voimia ja valmiuksia liikkeelle. Kaikkea se hurja mielikuva saa aikaan? Mikä oikeus on todennut Erkin konnaksi? Sinut on kylläkin todettu epäluotettavaksi henkilöksi, sinussa on sellaista Stasin henkeä! Eikös täällä ole joku sanonut millaisia tietotoimistoja sulla on. A ja S


      • Peter__T

        Toistan.

        Sen jälkeen kun ES oli poistanut potkuista Trafin asettaman kiellon, toi kenttäpäivystäjä potkuriin uuden kopion.

        Trafi pyysi Finavialta virka-apua betoniporsaiden asennukseen. Koska oletettiin että kone yritetään siirtää luvatta.

        SamoinTrafin ylin johto pyysi Malmin poliisilta virka-apua kiellon toteutumisen valvomiseen.


      • Kovatjätkät
        Peter__T kirjoitti:

        Toistan.

        Sen jälkeen kun ES oli poistanut potkuista Trafin asettaman kiellon, toi kenttäpäivystäjä potkuriin uuden kopion.

        Trafi pyysi Finavialta virka-apua betoniporsaiden asennukseen. Koska oletettiin että kone yritetään siirtää luvatta.

        SamoinTrafin ylin johto pyysi Malmin poliisilta virka-apua kiellon toteutumisen valvomiseen.

        Valvoitko, että kaikki meni oikein? Olikos porsaat ojennuksessa ja poliisilla aseistus kunnossa?


    • Muistuttaja
    • Peer__T

      Nimimerkki TotuusEsiinGate1ssä" ehdotti järjestettäväksi Malmin lentoaseman Gate1-ravintolassa julkisen keskustelun, jossa olisi käsitelty erinäisiä aiemmin esiin tuomiani seikkoja AN2 Lennuklubi Helsinki Ry:n toimintaan liittyvistä seikoista.

      Tällä keskustelupalstalla on kuluneen vuoden aikana useaan kertaan väitetty, ilman enempiä perusteluita, että esittämäni tosiseikat olisivat "valhetta", "kalajuttuja", "paskaa", "skeidaa" tai muutoin paikkansapitämttömiä.

      Ilmoitin suostuvani tähän keskusteluun ja lupasin esittää keskustelussa hallussani olevat väitteideni perusteena olevat kirjalliset todisteet.

      Edellytin kuitenkin että em. vastaväittäjät ilmoittautuvat etukäteen tällä palstalla 2.7.2015 klo 16 mennessä rehdisti keskusteluun omalla nimellään - ja että ennen keskustelua määrittelemme keskustelun agendan.

      Esittämääni määräaikaan mennessä ei kukaan ole ilmoittautunut.

      Lukuisissa kuluneen viikon aikana yksityisesti saamissani yhteydenotoissa on esitetty yhtenevä näkemys siitä, että "eiköhän tässä vuoden aikana jo kaikille ole käynyt selväksi miten asiat tosiaan olivat" ja että "ei sinne kukaan noista trolleista uskalla tulla itseänsä enempää nolaamaan ja häpäisemään".

      Näin kai sitten on.

      Keskustelua ei siten ainakaan tässä vaiheessa järjestetä. Faktat toki pysyvät edelleenkin faktoina.

      Totean myös, että tähän mennessä en ole vielä tunnistanut ensimmäistäkään sellaista asiaa, mistä olisin tai minun pitäisi olla kateellinen Lennukubin edesmenneelle pouheenjohtajalle.

    • AnKaksi

      Eli siis sen verran Eki kumarteli, että pieneen Mazdaan joutui kumartumaan. Iso mies kun oli. Betoniporsaathan asetteli ja poisti paikalta joku muu, ei siinä Ekin tarvinnut kumartua ja selekäänsä särkiä. Tosiassa...Antonov olisi lähtenyt paikalta jos Eki olisi halunnut. Ei nuo porsaat olisi siinä olleet kuin pieni hidaste. 'Pako Malmilta'...kuinka sitä ei siis tapahtunut? Koska Eki ei sitä suunnitellutkaan. Yhtä tosiasia on se, että Ekin pelit pysyivät aina taivaalla - ja ihmiset myös. Abstraktilla vaaralla - mahdollisuuden olemassaololla siis - on turha spekuloida. Eki tiesi mitä teki. Lentäjä ja pelimies, sitä Eki oli. Onneksi oli Lennuklubi, ja onneksi sen perintö elää nyt Australiassa - jääkaappia myöten. Kauan eläköön Antonov, kauan eläköön Eki Saario.

      • Kovatjätkät

        Kravattikin oli Ekille vieras, että sellainen konna se meidän Erkki vainaja. Kyllä meillä oli useasti Rasvamontussa hauskaa ja kotoisaa, kun oltiin öljyn tuoksuisessa paikassa!


    • LiikeLentäjä

      Huh huh. Kylläpä ilmailijat ovat tyhmiä. Näin katsomosta (ja Lennuklubin ja Saarion kanssa ilmailujuttuja hoitaneena) voin kertoa Tähtisen, kuka lie, olevan täysin oikeassa asiassaan. Pelle, huijari, lentotaidoton henkilö Antonovilla laittomasti.
      Yritin neuvoa häntä Santahaminan Antsu-vierailulla; täydet laipat, pieni nopeus, moottorilla roikottamalla lyhyelle hiekkakentälle. Teki just päinvastoin, koskaan ei ole laskeutunut pahaan paikkaan millään koneella. Hyvä, ettei särkenyt konetta.
      Ei jatkoon.
      Siinäpä Ekin "sankaruutta".

      • Kannuspyörä

        Ethän sä mikään katsomon mies oo, sä oot näköjään neuvonantaja? Niitä kun on joka baari täynnä. Loistavasti Eki suoritti santiksen keikan, teiltä se jää tekemättä. Paljonko sulla onkaan AN-2 tiimaa?


      • TiimaTuhero
        Kannuspyörä kirjoitti:

        Ethän sä mikään katsomon mies oo, sä oot näköjään neuvonantaja? Niitä kun on joka baari täynnä. Loistavasti Eki suoritti santiksen keikan, teiltä se jää tekemättä. Paljonko sulla onkaan AN-2 tiimaa?

        Ja paljonkos sinulla? Ylipäätään mitään tiimaa?


    • LiikeLentäjä

      Katsopa juutuupista Sandiksen laskeutuminen. Vähän laippoja, kova nopeus, lyhyt baana, viisi metriä puita ennen pysähtyi. Pelkkää tuuria. Niillä taidoila ei pitäisi edes lentää ko. konetta.
      Lentotuntini ei kuulu teille, ja Antsua en ole päällikkönä lentänyt.

      • Kovatjätkät

        Kyllä on tosi lyhyt baana, joten vaatii taitoa, että ison koneen saa mahtuun, kun ottaa huomioon reunaesteekkin, ja otitko huomioon tuuli olo suhteet. Helppohan se on kommentoida baaritiskiltä, kun et edes paikkaa tiedä, tuskin sulle riittää pari kisaa asfalti baanaa. Se on pari tonnia euroja käteen, kun käyt edes läpärin tekeen santiksessa? Eki oli senverran kovanluokan kaveri, että kävi lanaan kentän ja raivaamassa esteet pois, sekin oli monen päivän urakka. Et oo edes miehistönä ollut AN-2:ssa, saatika lentänyt. Sellainen sankari sä sitten oot! Terveisiä tutkijalautakunnalle.


    • LiikeLentäjä

      Kovatjätkät
      Nyt voit työntää peukalon hanuriisi. Ko. videossa olen maahenkilökuntana mukana, ja koko idean pomona ollut.
      Antsun (siis Ekin) suoritus on surkea. Myötätuuleen, pienet laipat, kova nopeus, onneksi Antonov pelasti tilanteen. Eki oli pelle, ja vajavaisilla PPL-taidoilla lensi ansiopokaa. Terveiset Tähtiselle, jota en tunne.

      Lentokokemukseni ei kuulu sinulle, mutta teepä ilmavoimien everstin kanssa tunnin mittainen matalasuunnistusharjoitus max. 30ft AGL, Senecalla yölaskeutuminen (sovittu ATC:n kanssa) pelkillä omilla laskeutumisvaloilla pimeälle kentälle, tai vedä 8 tuntia Zlin Trenerillä temppua.

      Kerro sitten lisää.
      Tiedän, tätä lukevat myös todelliset lentäjät. Teihin nähden olen oppipoika, mutta pari perusasiaa saatan tietää.

      • Kovatjätkät

        Menin sanattomaksi.


      • GlooriaMundi

        Antonov AN-2 on erityisesti tunnettu STOL-ominaisuuksistaan. (Lentäjät tietävät mitä se tarkoittaa). Kone on 8tai pitöisi olla) helpoisti operoitavissa todella lyhyiltä kentiltä. Kuten nyt vaikkapa Santahaminan Saharasta.

        Erään Antonov AN-2:n itseoppinut pilotti oli taas tunnettu kovapäisyydestän ja siitä että "hän tiesi mitä teki". Hän kun teki kaiken toisin kuin muut. Alkaen jo tähtimoottorin käynnistyksestä. Voi ristus sitä ryyppypumpun kanssa sähläämistä. Jatkuen jalkatyöhön nousussa ja laskussa. Diplomiurkuri olisi kadehtinut sitä poljentoa.

        Kokonaan oma lukunsa oli kuuluisa lento Tallinnasta Malmille Palmbergin Antonovilla. Kun ikänsä VFR:ää lentänyt pilotti joutui, tahallaan, IMC-olosuhteisiin, oli kone kähteä käsistä useampaan kertaan. Mittarinluku hämärässä ei onnistunut lainkaan. Kone oli suuren osan ajasta mnossa kohti etelää ja länttä kun Malmi oli taas pohjoisessa. "Kapteenin" mukaan "meri imee meitä".

        Oli todellinen ihme että kaikki säilyivät hengissä. Tosin nykyisin Sveitsissä asuvalla tuolla lennolla mukana olleella naismatkustajalla on kädessään iso arpi muistona siitä heittelehtimisestä. Mereen syöksy oli hiuskarvan varassa.

        Kun AN-2:ta sorvattiin laskuun Santahaminaan, meni kaikki mahdollinen pieleen. Tilanteessa jossa olisi tarvittu harkintaa ja herkkää käsialaa, ryskyttiin laskuun kuin norsu posliinikauppaan.

        Tästäkin huolimatta juuri täällä S24-palstalla sankaria ihannoidaan surutta. Nähtävästi kaikki ne jotka EIVÄT ole itse lentäjiä, näkevät pilotissa sankarin. Sen sijaan oikeat lentäjät, ja heistä erityisesti ammatikseen lentävät, ovat ymmärtäneet asian oikean laidan.

        On järkyttävää lukea tätä viimeaikaista kerskumista siitä kuinka pilotti olisi muka "tiennyt mitä teki" - ja että hänen kyydissään olisi ollut turvallista. Herra kun ei todellakaan tiennyt mitä tekee tai mitä olisi pitänyt tehdä. Hän lensi jatkuvasti ilman mitään turvamarginaaleja. Marginaaleja näkyvyyden ja pilvikorkeuden suhteen, esimerkiksi.

        Erikseen täällä kehuskeltiin että Santahaminassa käynti maksoi niin ja niin monta euroa. Varmaan maksoikin. Oleellista asiassa on se, että sillä keltaisella Antonovilla lentäminen maksoi kaikkein eniten koneen omistajalle, joka lopulta otti koneen pois klubilta kun kaikki koneen käytöstä tehdyt sopimukset oli rikottu eikä koneen käytöstä sovittuja korvauksia kuulunut.


      • Kovatjätkät
        GlooriaMundi kirjoitti:

        Antonov AN-2 on erityisesti tunnettu STOL-ominaisuuksistaan. (Lentäjät tietävät mitä se tarkoittaa). Kone on 8tai pitöisi olla) helpoisti operoitavissa todella lyhyiltä kentiltä. Kuten nyt vaikkapa Santahaminan Saharasta.

        Erään Antonov AN-2:n itseoppinut pilotti oli taas tunnettu kovapäisyydestän ja siitä että "hän tiesi mitä teki". Hän kun teki kaiken toisin kuin muut. Alkaen jo tähtimoottorin käynnistyksestä. Voi ristus sitä ryyppypumpun kanssa sähläämistä. Jatkuen jalkatyöhön nousussa ja laskussa. Diplomiurkuri olisi kadehtinut sitä poljentoa.

        Kokonaan oma lukunsa oli kuuluisa lento Tallinnasta Malmille Palmbergin Antonovilla. Kun ikänsä VFR:ää lentänyt pilotti joutui, tahallaan, IMC-olosuhteisiin, oli kone kähteä käsistä useampaan kertaan. Mittarinluku hämärässä ei onnistunut lainkaan. Kone oli suuren osan ajasta mnossa kohti etelää ja länttä kun Malmi oli taas pohjoisessa. "Kapteenin" mukaan "meri imee meitä".

        Oli todellinen ihme että kaikki säilyivät hengissä. Tosin nykyisin Sveitsissä asuvalla tuolla lennolla mukana olleella naismatkustajalla on kädessään iso arpi muistona siitä heittelehtimisestä. Mereen syöksy oli hiuskarvan varassa.

        Kun AN-2:ta sorvattiin laskuun Santahaminaan, meni kaikki mahdollinen pieleen. Tilanteessa jossa olisi tarvittu harkintaa ja herkkää käsialaa, ryskyttiin laskuun kuin norsu posliinikauppaan.

        Tästäkin huolimatta juuri täällä S24-palstalla sankaria ihannoidaan surutta. Nähtävästi kaikki ne jotka EIVÄT ole itse lentäjiä, näkevät pilotissa sankarin. Sen sijaan oikeat lentäjät, ja heistä erityisesti ammatikseen lentävät, ovat ymmärtäneet asian oikean laidan.

        On järkyttävää lukea tätä viimeaikaista kerskumista siitä kuinka pilotti olisi muka "tiennyt mitä teki" - ja että hänen kyydissään olisi ollut turvallista. Herra kun ei todellakaan tiennyt mitä tekee tai mitä olisi pitänyt tehdä. Hän lensi jatkuvasti ilman mitään turvamarginaaleja. Marginaaleja näkyvyyden ja pilvikorkeuden suhteen, esimerkiksi.

        Erikseen täällä kehuskeltiin että Santahaminassa käynti maksoi niin ja niin monta euroa. Varmaan maksoikin. Oleellista asiassa on se, että sillä keltaisella Antonovilla lentäminen maksoi kaikkein eniten koneen omistajalle, joka lopulta otti koneen pois klubilta kun kaikki koneen käytöstä tehdyt sopimukset oli rikottu eikä koneen käytöstä sovittuja korvauksia kuulunut.

        Tähtinen tietää kaikki. Taas tuli katkeraa tekstiä, samat juttus oot lausunut moneen kertaan.


      • LiikeLentäjä

        Totta joka sana,


      • ÄitienOpinto

        Hitaasti oppiville joitakin asioita pitää kerata kär-si-väl-li-ses-ti ......


      • Kovatjätkät
        GlooriaMundi kirjoitti:

        Antonov AN-2 on erityisesti tunnettu STOL-ominaisuuksistaan. (Lentäjät tietävät mitä se tarkoittaa). Kone on 8tai pitöisi olla) helpoisti operoitavissa todella lyhyiltä kentiltä. Kuten nyt vaikkapa Santahaminan Saharasta.

        Erään Antonov AN-2:n itseoppinut pilotti oli taas tunnettu kovapäisyydestän ja siitä että "hän tiesi mitä teki". Hän kun teki kaiken toisin kuin muut. Alkaen jo tähtimoottorin käynnistyksestä. Voi ristus sitä ryyppypumpun kanssa sähläämistä. Jatkuen jalkatyöhön nousussa ja laskussa. Diplomiurkuri olisi kadehtinut sitä poljentoa.

        Kokonaan oma lukunsa oli kuuluisa lento Tallinnasta Malmille Palmbergin Antonovilla. Kun ikänsä VFR:ää lentänyt pilotti joutui, tahallaan, IMC-olosuhteisiin, oli kone kähteä käsistä useampaan kertaan. Mittarinluku hämärässä ei onnistunut lainkaan. Kone oli suuren osan ajasta mnossa kohti etelää ja länttä kun Malmi oli taas pohjoisessa. "Kapteenin" mukaan "meri imee meitä".

        Oli todellinen ihme että kaikki säilyivät hengissä. Tosin nykyisin Sveitsissä asuvalla tuolla lennolla mukana olleella naismatkustajalla on kädessään iso arpi muistona siitä heittelehtimisestä. Mereen syöksy oli hiuskarvan varassa.

        Kun AN-2:ta sorvattiin laskuun Santahaminaan, meni kaikki mahdollinen pieleen. Tilanteessa jossa olisi tarvittu harkintaa ja herkkää käsialaa, ryskyttiin laskuun kuin norsu posliinikauppaan.

        Tästäkin huolimatta juuri täällä S24-palstalla sankaria ihannoidaan surutta. Nähtävästi kaikki ne jotka EIVÄT ole itse lentäjiä, näkevät pilotissa sankarin. Sen sijaan oikeat lentäjät, ja heistä erityisesti ammatikseen lentävät, ovat ymmärtäneet asian oikean laidan.

        On järkyttävää lukea tätä viimeaikaista kerskumista siitä kuinka pilotti olisi muka "tiennyt mitä teki" - ja että hänen kyydissään olisi ollut turvallista. Herra kun ei todellakaan tiennyt mitä tekee tai mitä olisi pitänyt tehdä. Hän lensi jatkuvasti ilman mitään turvamarginaaleja. Marginaaleja näkyvyyden ja pilvikorkeuden suhteen, esimerkiksi.

        Erikseen täällä kehuskeltiin että Santahaminassa käynti maksoi niin ja niin monta euroa. Varmaan maksoikin. Oleellista asiassa on se, että sillä keltaisella Antonovilla lentäminen maksoi kaikkein eniten koneen omistajalle, joka lopulta otti koneen pois klubilta kun kaikki koneen käytöstä tehdyt sopimukset oli rikottu eikä koneen käytöstä sovittuja korvauksia kuulunut.

        Kyllä jotain perää, mutta pakko oikaista muutama tosiasia. Suomenlahden puolessa väliä Erkki laski troolin mereen, missä vaiheessa Anja toimi troolin valvoja ja loukkasi kätensä joka leikkaantui irti, mutta Erkki siinä samantien otti Jeesusteippiä ja liitti irti leikkaantuneen käden paikoilleen. Troolin tehdessä omaa työtään se luultavasti tarttui sukellusveneen Periskooppin vaurioittaen venettä vakavasti ja heti perään tuli toinen sukellusvene kosketus, luultavasti Erkki pelasti maailman suurelta sukellusvene kahnaukselta, kun sai veneet toimintakyvyttömiksi. Malmille saavuttua roikkottaen ja ryyppy pumppua pumpaten ja urkuharmooneja soitellen kalalasti perässä, tulliruutuun rysähtäen kalojen kera. Josta tullin avustuksella Anja rouva siirrettiin rasvamontun tiloihin missä Erkki kirurgin tarkkuudella mig hitsasi meren pärskeistä huurteiset lasit päässä Anjan käden loisto kuntoon joka oli läääketieteelin sensaatio. Loppupunnituksessa kalaa tuli 525kg. Jatko kertomus tulossa ?


      • everstiäkyydissä

        "Lentokokemukseni ei kuulu sinulle, mutta teepä ilmavoimien everstin kanssa tunnin mittainen matalasuunnistusharjoitus max. 30ft AGL"

        Kyseisen everstin minäkin haluaisin tavata. Sen enemmän sinä kuin tämä everstikään ei tiedä mitä tarkoittaa AGL.


    • RennyAntonov

      Olisiko ainesta elokuvaan: "Pako Malmilta"
      Kuka tekee kässärin, minä voin ohjata.

      • Malmiltapako

        Kyllä Erkki vainaja ohjaa.


    • EkinKone

      Meinasi ja meinasi, Eki se meinasi ja oli se lähellä Ekillä. Kaiiiikki melkein jo kuolivat. Kun Eki ei osannut, ei se vaan osannut. Mereen meni, ei kun ei mennyt mutta siis melkein meni. Tai siis ainakin olisi pitänyt mennä. Eki kun ei saanut Annua käyntiin, eikä osannut jarrutella, oli kova käsi...ei herkkä ei.

      Hienostorouvalla paha mieli: Antonov heilui. Pelotti.

      Eki lensi Antonovia, muut olivat siinä asiassa tosiaan sitä maahenkilökuntaa. Koko Suomen maassa.

      Eki lensi tuurilla, muut taidolla. Sanotaan, kun katsotaan historiaa, Ekillä olikin siis todella hyvä tuuri. Vai oliko niin, että...ei, ei ollut - tuuria se oli. Kyllä, lentokoneita pystyy lentämään tuurilla sen yhden 50 vuotta. Antonoviakin 20.

      'Eki' siis selittää kaiken - ei siihen osaamista tai opetusta tarvita. Aivan turhaan glorifioitu laji.

      Kyllä se niin läheltä piti, senkin kerran. Ekillä.

      Jokainen Antonov Ekin jäljiltä on ehjä.

      Ainoastaan se on fakta, ainoastaan se on tilastotieteellisesti tosi ja paikkansa pitävä asia.

      • KohellusLoppui

        S. Pasasta sieteraten:

        "JA MITÄ SITTEN?"

        Se että kuin ihmeen kaupalla on vältetty onnettomuudet, ei vähäisimmässäkään määrin tuo oikeutusta sille vuosikymmeniä jatkuneelle lain, määräysten, säännösten ja lain rikkomiselle mitä yksi lain yläpuolelle itsensä asettanut yksilö harjoitti.

        Tärkein lopputulema tässä episodissa on se, että lopulta löytyi laki ja sen verran lujahermoiset viranomaiset jotka laittoivat kohellukselle stopin. Loppu on spekulointia.


      • Peter__T

        Mietin nimimerkin "Ekin Kone" kirjoituksen ydintä.

        Jokaisella on omat idolinsa. Hänen idolinsa oli kaiketi Saarion Erkki.

        Toisten riskinottokyky ja -halu ovat suuremmat kuin toisten. Uhkarohkeudessa, uhmakkuudessa ja typeryydessä ei ole mitään sankarillista. Vaikka vähän syrjemmästä elämää katsoneille "meidän porukan omalla isolla koneella" lentely saattoi nostaa itsetuntoa ja egoa, ei toiminta kokonaisuutena tarkasteltuna täyttänyt minkäänlaisia laadullisia kriteereitä.

        Kysyin itseltäni, laittaisinko lapseni sellaiseen kyytiin josta seuraava video on? Ei, en mistään hinnasta.

        https://www.youtube.com/watch?v=VC7bzohbJl0

        Peter Tähtinen


      • Vuodet
        KohellusLoppui kirjoitti:

        S. Pasasta sieteraten:

        "JA MITÄ SITTEN?"

        Se että kuin ihmeen kaupalla on vältetty onnettomuudet, ei vähäisimmässäkään määrin tuo oikeutusta sille vuosikymmeniä jatkuneelle lain, määräysten, säännösten ja lain rikkomiselle mitä yksi lain yläpuolelle itsensä asettanut yksilö harjoitti.

        Tärkein lopputulema tässä episodissa on se, että lopulta löytyi laki ja sen verran lujahermoiset viranomaiset jotka laittoivat kohellukselle stopin. Loppu on spekulointia.

        Mitkä vuosikymmenet. Taas tulee paksua!


      • YliVuosiKymmenen

        Jotain voit päätellä vaikkapa siitä isohkosta julisteesta joka oli liimattu koneeseen LY-ABY. Siinä korostettiin muistaakseni Lennuklubi-nimisen toiminnan jatkumista yli vuosikymmenen.

        Yhdistyksen puheenjohtajan itse allekirjoittaman, Liikenteen Turvallisuusvirastolle elokuussa 2014 kirjoitetun "selvityksen" mukaan yhdistys ei noudattanut "edes omia sääntöjään" puhumattakaan ilmailu- tai yhdistyslaista.


      • Kovatpojat
        YliVuosiKymmenen kirjoitti:

        Jotain voit päätellä vaikkapa siitä isohkosta julisteesta joka oli liimattu koneeseen LY-ABY. Siinä korostettiin muistaakseni Lennuklubi-nimisen toiminnan jatkumista yli vuosikymmenen.

        Yhdistyksen puheenjohtajan itse allekirjoittaman, Liikenteen Turvallisuusvirastolle elokuussa 2014 kirjoitetun "selvityksen" mukaan yhdistys ei noudattanut "edes omia sääntöjään" puhumattakaan ilmailu- tai yhdistyslaista.

        Olitkos mukana? Muutamaa pilvenhattaarako olis pitänyt pelästyä?


      • Peter__T
        Kovatpojat kirjoitti:

        Olitkos mukana? Muutamaa pilvenhattaarako olis pitänyt pelästyä?

        Minä olin muutamia kertoja myös mukana.
        Erkin asenne oli se jota jokaisen mukaan lähtevän olisi pitänyt pelästyä.


    • EkiLentää

      Edellä linkitetty video kertoo kaiken. Tai sen katselukerrat: neljä tuhatta ja jotain - reilussa vuodessa.

      Säälittävää.

      Jos videossa olisi jotain erityistä, klikkauskertymässä olisi kolme nollaa perässä. Neljätuhatta on yhtä kuin nolla, sen jokainen tänä some-aikana hyvin ymmärtää.

      Se ei siis myy. Miksi? Koska siinä ei ole mitään. Edes yritys myydä video raflaavalla kirjoituksella ei onnistunut.

      Ei toimittaja-ainesta.

      Ekillä taipui sormet hanurillekin jouhevammin kuin tekstin kirjoittelijalla kirjoituskoneelleen.

      Video on siis vanha juttu, olisiko jotain uutta? Uusia Antonov-videoita?

      Tuon videon kuvaaja ei ole kokenut olevansa vaarassa - silloin kuva ei olisi ollut etusijalla. Rauhallinen, subjektiivinen kuva yhdestä kuvakulmasta.

      Siinä Eki lentää lentokoneella. Siihen se on tarkoitettukin. Ilmeisesti pilven reunaa eteenpäin. Koska video ei muuta kerro.

      Ainakin näin asia minulle avautuu.

      • Peter__T

        Hyvä pelkurinimimerkki "Eki Lentää".
        Annan vilpittömän kiitoksen kirjoituksestasi. Parempaa esimerkkiä Eki-fanien sielunmaisemasta en olisi voinut toivoa.



        "Edellä linkitetty video kertoo kaiken. Tai sen katselukerrat: neljä tuhatta ja jotain - reilussa vuodessa."

        Video kertoo nimenomaisesti sen, kuinka Erkki Saario, matkustajat kyydissä, viis veisasi lentosääntöjen OPS M1-1 määrittelemistä minimilentokorkeus- ja näkyvyysvaatimuksista.

        Video on julkaistu yhdessä kesäkuun 2014 postauksessa Flight Forumilla. Ja aivan pari päivää sitten täällä. On hienoa, että FF:n jäsenmäärään nähden moninkertainen katsojamäärä on voinut omin silmin todeta kuinka läpeensä mätä Lennuklubin turvallisuuskulttuuri on ollut.

        "Säälittävää."
        Edelleen olen samaa mieltä. Säälin suuresti kaikkia niitä jotka ovat pahaa aavistamatta lähteneet huijarin kyytiin.

        "Jos videossa olisi jotain erityistä, klikkauskertymässä olisi kolme nollaa perässä. Neljätuhatta on yhtä kuin nolla, sen jokainen tänä some-aikana hyvin ymmärtää.

        Se ei siis myy. Miksi? Koska siinä ei ole mitään. Edes yritys myydä video raflaavalla kirjoituksella ei onnistunut."

        Minä sen sijaan koen tämän videon kanssa onnistuneeni yli odotusteni. Odotin että ehkä 1/3 FF:n jäsenmäärästä katsoisi videon. Tulos on moninkertainen.

        "Ei toimittaja-ainesta."
        Jos tämä tarkoittaa minua, olen täydellisesti samaa mieltä. Liki jo vuoden ajan olen ollut lähinnä tyhjäntoimittaja. Tilanne muuttui tänään. Kertaheitolla. Siitä jäljempänä lisää.

        "Ekillä taipui sormet hanurillekin jouhevammin kuin tekstin kirjoittelijalla kirjoituskoneelleen."

        Öhöm .... Henkilökohtaisesti en kuulu siihen kohderyhmään, joka olisi kiinnostunut tietämään yksityiskohtia, miten, kuinka usein ja milloin Erkki sormeili hanuriaan.

        "Video on siis vanha juttu, olisiko jotain uutta? Uusia Antonov-videoita?"
        Onneksi se on jo vanha. Uudempiakin olisi, mutta tuskin julkaisen. Erkin vastuuton lentely Antonovilla on jo lopetettu - mikä oli koko mission tarkoitus.

        "Tuon videon kuvaaja ei ole kokenut olevansa vaarassa - silloin kuva ei olisi ollut etusijalla. Rauhallinen, subjektiivinen kuva yhdestä kuvakulmasta."

        Aivan. Olen taas täydellisen samaa mieltä. Ajatelkaamme vaikkapa Jämijärvellä Comp Airista eräänä viime kevään päivänä hypänneitä laskuvarjoilijoita. Oletan että heistäkään kukaan - ei kukaan - kokenut olevansa vaarassa. Kunnes.

        Jos olisit edes hiukan älykkäämpi, saattaisit ymmärtää että subjektiivinen vaaran tunne ei ole vähäisimmässäkään määrin objektiivisen vaaran tai uhan mittari.

        "Siinä Eki lentää lentokoneella. Siihen se on tarkoitettukin. Ilmeisesti pilven reunaa eteenpäin. Koska video ei muuta kerro."

        Kiitokset ensinnäkin sen vahvistamisesta, että video on Ekin lentämältä lennolta. Se pyrittiin vielä viime kesänä voimakkaasti kiistämään.

        Minulle, joka olen lentänyt kaiketi yli kolminkertaisen määrän lentotunteja kuin Erkki Saario (perustuen Erkin Trafille lupakirjahakemuksessaan ilmoittamaan lentotuntimäärään) - ja suurimman osan siitä IFR-säännöillä IMC-olosuhteissa, näen selvästi, että lentäjä rikkoo tietoisesti lentoturvallisuudesta annettuja määräyksiä? Miksi? Ilmeisesti siksi, että häneltä puuttui täydellisesti kyky ja/tai halu niiden noudattamiseen.

        Lienet tietoinen että tälläkin lennolla oikealla etuistuimella istuvan henkilön tärkein tehtävä oli tähystää eteenpäin ja huutamalla ilmoittaa Erkille, milloin edessä oli radiomasto. Miksi mastoista piti huutaa? Siksi, että muuten kone olisi törmännyt mastoon. Miksi kone olisi törmännyt mastoon? Koska se lensi liian matalalla ja Erkki ei kyennyt niitä itse havaitsemaan.

        "Ainakin näin asia minulle avautuu."

        Sen mukaan mitä liikenteen Turvalisuusviraston tarkastajat kertoivat minulle, viraston tiloissa, kesäkuussa 2014 käymissämme neuvotteluissa, ko. videosta (jonka joku muu kuin minä oli toimittanut heille jo aiemmin) niin Liikenteen Turvallisuusviraston valvontaosastolle ko videosta avautui juuri tuosta videosta se ratkaiseva tieto ja näyttö vakain tuumin ja harkiten harjoitetusta rikollisesta toiminnasta, jonka nähtyään Trafi nimenomaisesti kielsi ja esti Erkki Saariota enää koskaan lentämästä kyseisellä koneella. Kuten aiemmin olette todenneet niin ”Erkki tiesi mitä teki”. Surullista.

        Kaltaisenne harrastelijat kun eivät näe ilmeistä vaaraa, jonka näköjään vain harjaantuneet vastuunsa tuntevat ammattilaiset näkevät.


      • Kovatjätkät
        Peter__T kirjoitti:

        Hyvä pelkurinimimerkki "Eki Lentää".
        Annan vilpittömän kiitoksen kirjoituksestasi. Parempaa esimerkkiä Eki-fanien sielunmaisemasta en olisi voinut toivoa.



        "Edellä linkitetty video kertoo kaiken. Tai sen katselukerrat: neljä tuhatta ja jotain - reilussa vuodessa."

        Video kertoo nimenomaisesti sen, kuinka Erkki Saario, matkustajat kyydissä, viis veisasi lentosääntöjen OPS M1-1 määrittelemistä minimilentokorkeus- ja näkyvyysvaatimuksista.

        Video on julkaistu yhdessä kesäkuun 2014 postauksessa Flight Forumilla. Ja aivan pari päivää sitten täällä. On hienoa, että FF:n jäsenmäärään nähden moninkertainen katsojamäärä on voinut omin silmin todeta kuinka läpeensä mätä Lennuklubin turvallisuuskulttuuri on ollut.

        "Säälittävää."
        Edelleen olen samaa mieltä. Säälin suuresti kaikkia niitä jotka ovat pahaa aavistamatta lähteneet huijarin kyytiin.

        "Jos videossa olisi jotain erityistä, klikkauskertymässä olisi kolme nollaa perässä. Neljätuhatta on yhtä kuin nolla, sen jokainen tänä some-aikana hyvin ymmärtää.

        Se ei siis myy. Miksi? Koska siinä ei ole mitään. Edes yritys myydä video raflaavalla kirjoituksella ei onnistunut."

        Minä sen sijaan koen tämän videon kanssa onnistuneeni yli odotusteni. Odotin että ehkä 1/3 FF:n jäsenmäärästä katsoisi videon. Tulos on moninkertainen.

        "Ei toimittaja-ainesta."
        Jos tämä tarkoittaa minua, olen täydellisesti samaa mieltä. Liki jo vuoden ajan olen ollut lähinnä tyhjäntoimittaja. Tilanne muuttui tänään. Kertaheitolla. Siitä jäljempänä lisää.

        "Ekillä taipui sormet hanurillekin jouhevammin kuin tekstin kirjoittelijalla kirjoituskoneelleen."

        Öhöm .... Henkilökohtaisesti en kuulu siihen kohderyhmään, joka olisi kiinnostunut tietämään yksityiskohtia, miten, kuinka usein ja milloin Erkki sormeili hanuriaan.

        "Video on siis vanha juttu, olisiko jotain uutta? Uusia Antonov-videoita?"
        Onneksi se on jo vanha. Uudempiakin olisi, mutta tuskin julkaisen. Erkin vastuuton lentely Antonovilla on jo lopetettu - mikä oli koko mission tarkoitus.

        "Tuon videon kuvaaja ei ole kokenut olevansa vaarassa - silloin kuva ei olisi ollut etusijalla. Rauhallinen, subjektiivinen kuva yhdestä kuvakulmasta."

        Aivan. Olen taas täydellisen samaa mieltä. Ajatelkaamme vaikkapa Jämijärvellä Comp Airista eräänä viime kevään päivänä hypänneitä laskuvarjoilijoita. Oletan että heistäkään kukaan - ei kukaan - kokenut olevansa vaarassa. Kunnes.

        Jos olisit edes hiukan älykkäämpi, saattaisit ymmärtää että subjektiivinen vaaran tunne ei ole vähäisimmässäkään määrin objektiivisen vaaran tai uhan mittari.

        "Siinä Eki lentää lentokoneella. Siihen se on tarkoitettukin. Ilmeisesti pilven reunaa eteenpäin. Koska video ei muuta kerro."

        Kiitokset ensinnäkin sen vahvistamisesta, että video on Ekin lentämältä lennolta. Se pyrittiin vielä viime kesänä voimakkaasti kiistämään.

        Minulle, joka olen lentänyt kaiketi yli kolminkertaisen määrän lentotunteja kuin Erkki Saario (perustuen Erkin Trafille lupakirjahakemuksessaan ilmoittamaan lentotuntimäärään) - ja suurimman osan siitä IFR-säännöillä IMC-olosuhteissa, näen selvästi, että lentäjä rikkoo tietoisesti lentoturvallisuudesta annettuja määräyksiä? Miksi? Ilmeisesti siksi, että häneltä puuttui täydellisesti kyky ja/tai halu niiden noudattamiseen.

        Lienet tietoinen että tälläkin lennolla oikealla etuistuimella istuvan henkilön tärkein tehtävä oli tähystää eteenpäin ja huutamalla ilmoittaa Erkille, milloin edessä oli radiomasto. Miksi mastoista piti huutaa? Siksi, että muuten kone olisi törmännyt mastoon. Miksi kone olisi törmännyt mastoon? Koska se lensi liian matalalla ja Erkki ei kyennyt niitä itse havaitsemaan.

        "Ainakin näin asia minulle avautuu."

        Sen mukaan mitä liikenteen Turvalisuusviraston tarkastajat kertoivat minulle, viraston tiloissa, kesäkuussa 2014 käymissämme neuvotteluissa, ko. videosta (jonka joku muu kuin minä oli toimittanut heille jo aiemmin) niin Liikenteen Turvallisuusviraston valvontaosastolle ko videosta avautui juuri tuosta videosta se ratkaiseva tieto ja näyttö vakain tuumin ja harkiten harjoitetusta rikollisesta toiminnasta, jonka nähtyään Trafi nimenomaisesti kielsi ja esti Erkki Saariota enää koskaan lentämästä kyseisellä koneella. Kuten aiemmin olette todenneet niin ”Erkki tiesi mitä teki”. Surullista.

        Kaltaisenne harrastelijat kun eivät näe ilmeistä vaaraa, jonka näköjään vain harjaantuneet vastuunsa tuntevat ammattilaiset näkevät.

        Kyllä kyseinen video pätkä oli Annan toimittama sinulle, jonka sittemmin julkaisit ja teit siitää julkisen, tramatiikan kera! Sä teet joka ikinen päivä osaltasi Erkistä suurempaa ja suurempaa sankaria. Kyllä on kateus huipussaan. Yhden ainoan kerran olit Ekin kyydissä, varmaan silloinkin skeidat pöksyissä?


      • Kovatjätkät
        Peter__T kirjoitti:

        Hyvä pelkurinimimerkki "Eki Lentää".
        Annan vilpittömän kiitoksen kirjoituksestasi. Parempaa esimerkkiä Eki-fanien sielunmaisemasta en olisi voinut toivoa.



        "Edellä linkitetty video kertoo kaiken. Tai sen katselukerrat: neljä tuhatta ja jotain - reilussa vuodessa."

        Video kertoo nimenomaisesti sen, kuinka Erkki Saario, matkustajat kyydissä, viis veisasi lentosääntöjen OPS M1-1 määrittelemistä minimilentokorkeus- ja näkyvyysvaatimuksista.

        Video on julkaistu yhdessä kesäkuun 2014 postauksessa Flight Forumilla. Ja aivan pari päivää sitten täällä. On hienoa, että FF:n jäsenmäärään nähden moninkertainen katsojamäärä on voinut omin silmin todeta kuinka läpeensä mätä Lennuklubin turvallisuuskulttuuri on ollut.

        "Säälittävää."
        Edelleen olen samaa mieltä. Säälin suuresti kaikkia niitä jotka ovat pahaa aavistamatta lähteneet huijarin kyytiin.

        "Jos videossa olisi jotain erityistä, klikkauskertymässä olisi kolme nollaa perässä. Neljätuhatta on yhtä kuin nolla, sen jokainen tänä some-aikana hyvin ymmärtää.

        Se ei siis myy. Miksi? Koska siinä ei ole mitään. Edes yritys myydä video raflaavalla kirjoituksella ei onnistunut."

        Minä sen sijaan koen tämän videon kanssa onnistuneeni yli odotusteni. Odotin että ehkä 1/3 FF:n jäsenmäärästä katsoisi videon. Tulos on moninkertainen.

        "Ei toimittaja-ainesta."
        Jos tämä tarkoittaa minua, olen täydellisesti samaa mieltä. Liki jo vuoden ajan olen ollut lähinnä tyhjäntoimittaja. Tilanne muuttui tänään. Kertaheitolla. Siitä jäljempänä lisää.

        "Ekillä taipui sormet hanurillekin jouhevammin kuin tekstin kirjoittelijalla kirjoituskoneelleen."

        Öhöm .... Henkilökohtaisesti en kuulu siihen kohderyhmään, joka olisi kiinnostunut tietämään yksityiskohtia, miten, kuinka usein ja milloin Erkki sormeili hanuriaan.

        "Video on siis vanha juttu, olisiko jotain uutta? Uusia Antonov-videoita?"
        Onneksi se on jo vanha. Uudempiakin olisi, mutta tuskin julkaisen. Erkin vastuuton lentely Antonovilla on jo lopetettu - mikä oli koko mission tarkoitus.

        "Tuon videon kuvaaja ei ole kokenut olevansa vaarassa - silloin kuva ei olisi ollut etusijalla. Rauhallinen, subjektiivinen kuva yhdestä kuvakulmasta."

        Aivan. Olen taas täydellisen samaa mieltä. Ajatelkaamme vaikkapa Jämijärvellä Comp Airista eräänä viime kevään päivänä hypänneitä laskuvarjoilijoita. Oletan että heistäkään kukaan - ei kukaan - kokenut olevansa vaarassa. Kunnes.

        Jos olisit edes hiukan älykkäämpi, saattaisit ymmärtää että subjektiivinen vaaran tunne ei ole vähäisimmässäkään määrin objektiivisen vaaran tai uhan mittari.

        "Siinä Eki lentää lentokoneella. Siihen se on tarkoitettukin. Ilmeisesti pilven reunaa eteenpäin. Koska video ei muuta kerro."

        Kiitokset ensinnäkin sen vahvistamisesta, että video on Ekin lentämältä lennolta. Se pyrittiin vielä viime kesänä voimakkaasti kiistämään.

        Minulle, joka olen lentänyt kaiketi yli kolminkertaisen määrän lentotunteja kuin Erkki Saario (perustuen Erkin Trafille lupakirjahakemuksessaan ilmoittamaan lentotuntimäärään) - ja suurimman osan siitä IFR-säännöillä IMC-olosuhteissa, näen selvästi, että lentäjä rikkoo tietoisesti lentoturvallisuudesta annettuja määräyksiä? Miksi? Ilmeisesti siksi, että häneltä puuttui täydellisesti kyky ja/tai halu niiden noudattamiseen.

        Lienet tietoinen että tälläkin lennolla oikealla etuistuimella istuvan henkilön tärkein tehtävä oli tähystää eteenpäin ja huutamalla ilmoittaa Erkille, milloin edessä oli radiomasto. Miksi mastoista piti huutaa? Siksi, että muuten kone olisi törmännyt mastoon. Miksi kone olisi törmännyt mastoon? Koska se lensi liian matalalla ja Erkki ei kyennyt niitä itse havaitsemaan.

        "Ainakin näin asia minulle avautuu."

        Sen mukaan mitä liikenteen Turvalisuusviraston tarkastajat kertoivat minulle, viraston tiloissa, kesäkuussa 2014 käymissämme neuvotteluissa, ko. videosta (jonka joku muu kuin minä oli toimittanut heille jo aiemmin) niin Liikenteen Turvallisuusviraston valvontaosastolle ko videosta avautui juuri tuosta videosta se ratkaiseva tieto ja näyttö vakain tuumin ja harkiten harjoitetusta rikollisesta toiminnasta, jonka nähtyään Trafi nimenomaisesti kielsi ja esti Erkki Saariota enää koskaan lentämästä kyseisellä koneella. Kuten aiemmin olette todenneet niin ”Erkki tiesi mitä teki”. Surullista.

        Kaltaisenne harrastelijat kun eivät näe ilmeistä vaaraa, jonka näköjään vain harjaantuneet vastuunsa tuntevat ammattilaiset näkevät.

        Vai huijari. Saario oli loisto KAVERI . Jokainen joka oli lennoilla mukana ei varmasti kokenut olevansa vaarassa, oli liikennelentäjästä lennokki porukkaan ja jokainen varmasti tunsi olevansa turvassa. Euroopan Antonovi piireissä Erkki oli taitavan miehen maineessa ja hyvänä koneen käsittelijänä. Mitä tulee viranomais tutkintaan, niin ne on sun omia tulkintoja, joten olepas hiukan varovaisempi höpinöissäsi.


      • Peter__T
        Kovatjätkät kirjoitti:

        Vai huijari. Saario oli loisto KAVERI . Jokainen joka oli lennoilla mukana ei varmasti kokenut olevansa vaarassa, oli liikennelentäjästä lennokki porukkaan ja jokainen varmasti tunsi olevansa turvassa. Euroopan Antonovi piireissä Erkki oli taitavan miehen maineessa ja hyvänä koneen käsittelijänä. Mitä tulee viranomais tutkintaan, niin ne on sun omia tulkintoja, joten olepas hiukan varovaisempi höpinöissäsi.

        Minä en ota enkä voikaan ottaa kantaa siihen, millainen "kaveri" Erkki teille oli.

        Huijariksi voinen kutsua esimerkiksi henkilöä, joka ottaa kyytiin matkustajia koneeseen joka olisi vaatinut kaksi kelpuutettua ohjaajaa, kun hänellä ei itsellään ollut mitään voimassaolevaa lentolupakirjaa eikä sitä toista lentäjää ollut mukana lainkaan.

        Matkustajat eivät voineet tätä tietää vaan heillä oli perusteltu syy saada olettaa olevansa koulutetun ja tarkastetun lentäjän kyydissä.

        Matkustajat eivät tiennet edes sitä että mahdollisen vahinkotapahtuman sattuessa heillä ja heidän elatuksestan riippuvaisilla läheisillä ei olisi ollut mitään vakuutusturvaa.

        Oletan että Erkki ei paljon kertoillut kavereilleen viranomaistutkinnasta jonka kohteena oli. Minulla on hallussani Erkin viranomaiselle tutkinnassa tekemä allekirjoitettu useampisivuinen kirjallinen selvitys elokuulta 2014; siinä hän tunnustaa kaiken. Se ei ole todellakaan "minun omaa tulkintaani". Pyytäkää itsellenne oma kappale siitä, Trafin kirjaamosta sen saa.


      • Ohjaussauva
        Peter__T kirjoitti:

        Minä en ota enkä voikaan ottaa kantaa siihen, millainen "kaveri" Erkki teille oli.

        Huijariksi voinen kutsua esimerkiksi henkilöä, joka ottaa kyytiin matkustajia koneeseen joka olisi vaatinut kaksi kelpuutettua ohjaajaa, kun hänellä ei itsellään ollut mitään voimassaolevaa lentolupakirjaa eikä sitä toista lentäjää ollut mukana lainkaan.

        Matkustajat eivät voineet tätä tietää vaan heillä oli perusteltu syy saada olettaa olevansa koulutetun ja tarkastetun lentäjän kyydissä.

        Matkustajat eivät tiennet edes sitä että mahdollisen vahinkotapahtuman sattuessa heillä ja heidän elatuksestan riippuvaisilla läheisillä ei olisi ollut mitään vakuutusturvaa.

        Oletan että Erkki ei paljon kertoillut kavereilleen viranomaistutkinnasta jonka kohteena oli. Minulla on hallussani Erkin viranomaiselle tutkinnassa tekemä allekirjoitettu useampisivuinen kirjallinen selvitys elokuulta 2014; siinä hän tunnustaa kaiken. Se ei ole todellakaan "minun omaa tulkintaani". Pyytäkää itsellenne oma kappale siitä, Trafin kirjaamosta sen saa.

        Koska tulikaan voimaan kahden ohjaan käytäntö? Suu suppuun.


      • Peter__T

        Joko aiemmat selvitykseni asiasta ovat päässeet unohtumaan?
        Vai pitää laittaa "suu suppuun". Miksi? Pelkäätkö että tosiasiat selviävät liian monille?

        Lyhyt vastaus:

        1. Kone on aina ollut kahden ohjaajan kone kun sillä kuljetetaan ihmisiä
        2. Trafi esti Jämi Fly-in:issä Erkkiä lentämästä ilman perämiestä koneella ES-CAC
        3. Erkki oli hyvin tietoinen tästä määräyksestä viimeistään silloin mutta rikkoi sitä tietoisesti
        4. Virolaiset edellyttivät myös JAR FCL:n mukaista koulutusta ja lupakirjaa sekä Multi Crew (MCC) -kelpuutusta. Joita Erkki Saariolla ei todellakaan ollut.

        Pitkä vastaus:


        Jo suunnitteluvaltiossa Neuvostoliitossa, sittemmin Venäjällä, on ollut voimassa kahden ohjaajan vaatimus, kun koneella kuljetetaan ihmisiä. Pois lukien laskuvarjohyppylennot.

        ES-rekisteröidyssä koneessa taas rekisteröintivaltio Viro on asettanut vaatimukset minimiohjaamomiehityksestä. Virolaisilla oli asiasta erityinen ilmailumääräyskin, Aviation Circular no PEL T 1-2005. (ks. alla)

        "Keltaisella Antonovilla" ES-CAC, esimerkiksi, oli Lennuklubissa olonsa aikana vain rajoitettu virolainen lupa ilmailuun, joka ei ollut voimassa Suomessa lainkaan. Tästä huolimatta Saario vain sillä lenteli. Yksinään.

        Se että Saario lenteli koneella Suomessa oli virolaiselle CAA:lle yllätys. Trafi ei osannut vaatia koneelle aluksi suomalaista lupaa ilmailuun "Permit to fly" koska se luotti siihen että operaattori Lennuklubi ja lentäjä Saario ovat varmistuneet, että koneella olisi ICAO lentokelpoisuustodistus. Vaan eipä ollut.

        Alla Trafin tarkastajan Ari Vahteran lausuma asiasta:

        "Lähettäjä: Vahtera Ari
        Lähetetty: 3. joulukuuta 2008 13:59
        Vastaanottaja: Torkkeli Anne
        Aihe: VS: Inquiry concerning Antonov "AN-2"

        Hei

        Me emme ole antaneet minkäänlaisia lupia koneelle ES-CAC.

        Liite II –kone, jolla on ICAOn nimiin vannova lentokelpoisuustodistus, saa lentää täällä ilmankin. Mutta jos koneella on vain kansallinen virolainen permit to fly, se ei saa lentää täällä ilman meidän lupaamme.

        Lennuklubin edellisen AN-2:n ES-CAG IH maadoitti kesäkuussa 2005, kun siihen oli asennettu Rovaniemellä romukoneesta otettu moottori.

        t. Ari"

        Tästä lausui myös CAA-tarkastaja Rene Panksep mailissaan minulle, Virosta:

        Lähettäjä: Rene Panksep [mailto:[email protected]]
        Lähetetty: 1. joulukuuta 2008 9:43
        Vastaanottaja: Peter Tähtinen
        Aihe: Vs: Inquiry concerning Antonov "AN-2"

        Your ref 25.10.2008
        Our ref 1.12.2008 nr 4.5-1/08/1625-2

        Dear Mr Peter Tähtinen

        Sorry for the late response because I was out of office.
        As a response to your query Estonian Civil Aviation Administration (ECAA) has following answers:

        a) what is/are the minimum crew requirement for this aircraft? Is it a single-pilot or multi-crew aircraft?

        The minimum crew for An-2 is 2 (two) persons.

        b) if it is a multi-crew one, what are the requirements for the co-pilot?

        In order to qualify for captain or copilot

        Pilot must:
        - have at least 100 hours flight experience, of what 70 hours as a captain;
        - have at least 15 hours of theoretical knowledge of An-2 operations and limits;
        - minimum of 8 hours of flight training and MCC (Multi-Crew Cooperation) in order to function as a team;
        - meet the requirements of MCC in accordance with JAR-FCL 1.261(d);
        - must meet the requirements of JAR-FCL 1.240.

        When flying with 2 pilots then the captain must have in accordance with flight manual and Aviation Circular
        Depending on the flight conditions the crew consist of:
        VFR - 2 pilots or 1 pilot and navigator or 1 pilot and flight engineer;
        IFR - 2 pilots or pilot and navigator;
        agricultural flights - 2 pilots or pilot and flight engineer.

        - flights with passengers on board - captain and copilot or captain and navigator
        - agricultural flights and SAR - Captain and flight engineer or Captain and copilot
        - parachuting flights - Captain and parachuter/jump master or copilot
        In order to qualify as a co-pilot the person must have recieved instructions from pilot regarding cooperation in cockpit environment. That sort of course should be a minimum of 5 hours. PIC must have An-2 rating on his/her license.

        c) What has been the practise in Estonia for crew training and certification for this aircraft type?

        ECAA has issued an Aviation Circular no PEL T 1-2005 issued 05.08.2005 in order to regulate the operation of AN-2. See attached file "PEL T 1 2005 An 2.pdf".


        d) Does this single-engine piston aircraft require a type certificate (when registered in EASA country and flown within EASA?)

        An-2 is considered by EASA as an Annex II aircraft. See attached file "annex II list.pdf". An-2s that are registered in Estonia can only fly in Estonian airspace and to other countries with a permit to fly from the competent authority of that country.

        e) If possible, name some training organization who has an approved training program for this type

        This is regulated in accordance with JAR-FCL 1.261C(3)

        -------------------------------
        JATKUU


      • Peter__T
        Ohjaussauva kirjoitti:

        Koska tulikaan voimaan kahden ohjaan käytäntö? Suu suppuun.

        Joko aiemmat selvitykseni asiasta ovat päässeet unohtumaan?
        Vai pitää laittaa "suu suppuun". Miksi? Pelkäätkö että tosiasiat selviävät liian monille?

        Lyhyt vastaus:

        1. Kone on aina ollut kahden ohjaajan kone kun sillä kuljetetaan ihmisiä
        2. Trafi esti Jämi Fly-in:issä Erkkiä lentämästä ilman perämiestä koneella ES-CAC
        3. Erkki oli hyvin tietoinen tästä määräyksestä viimeistään silloin mutta rikkoi sitä tietoisesti
        4. Virolaiset edellyttivät myös JAR FCL:n mukaista koulutusta ja lupakirjaa sekä Multi Crew (MCC) -kelpuutusta. Joita Erkki Saariolla ei todellakaan ollut.

        Pitkä vastaus:


        Jo suunnitteluvaltiossa Neuvostoliitossa, sittemmin Venäjällä, on ollut voimassa kahden ohjaajan vaatimus, kun koneella kuljetetaan ihmisiä. Pois lukien laskuvarjohyppylennot.

        ES-rekisteröidyssä koneessa taas rekisteröintivaltio Viro on asettanut vaatimukset minimiohjaamomiehityksestä. Virolaisilla oli asiasta erityinen ilmailumääräyskin, Aviation Circular no PEL T 1-2005. (ks. alla)

        "Keltaisella Antonovilla" ES-CAC, esimerkiksi, oli Lennuklubissa olonsa aikana vain rajoitettu virolainen lupa ilmailuun, joka ei ollut voimassa Suomessa lainkaan. Tästä huolimatta Saario vain sillä lenteli. Yksinään.

        Se että Saario lenteli koneella Suomessa oli virolaiselle CAA:lle yllätys. Trafi ei osannut vaatia koneelle aluksi suomalaista lupaa ilmailuun "Permit to fly" koska se luotti siihen että operaattori Lennuklubi ja lentäjä Saario ovat varmistuneet, että koneella olisi ICAO lentokelpoisuustodistus. Vaan eipä ollut.

        Alla Trafin tarkastajan Ari Vahteran lausuma asiasta:

        "Lähettäjä: Vahtera Ari
        Lähetetty: 3. joulukuuta 2008 13:59
        Vastaanottaja: Torkkeli Anne
        Aihe: VS: Inquiry concerning Antonov "AN-2"

        Hei

        Me emme ole antaneet minkäänlaisia lupia koneelle ES-CAC.

        Liite II –kone, jolla on ICAOn nimiin vannova lentokelpoisuustodistus, saa lentää täällä ilmankin. Mutta jos koneella on vain kansallinen virolainen permit to fly, se ei saa lentää täällä ilman meidän lupaamme.

        Lennuklubin edellisen AN-2:n ES-CAG IH maadoitti kesäkuussa 2005, kun siihen oli asennettu Rovaniemellä romukoneesta otettu moottori.

        t. Ari"

        Tästä lausui myös CAA-tarkastaja Rene Panksep mailissaan minulle, Virosta:

        Lähettäjä: Rene Panksep [mailto:[email protected]]
        Lähetetty: 1. joulukuuta 2008 9:43
        Vastaanottaja: Peter Tähtinen
        Aihe: Vs: Inquiry concerning Antonov "AN-2"

        Your ref 25.10.2008
        Our ref 1.12.2008 nr 4.5-1/08/1625-2

        Dear Mr Peter Tähtinen

        Sorry for the late response because I was out of office.
        As a response to your query Estonian Civil Aviation Administration (ECAA) has following answers:

        a) what is/are the minimum crew requirement for this aircraft? Is it a single-pilot or multi-crew aircraft?

        The minimum crew for An-2 is 2 (two) persons.

        b) if it is a multi-crew one, what are the requirements for the co-pilot?

        In order to qualify for captain or copilot

        Pilot must:
        - have at least 100 hours flight experience, of what 70 hours as a captain;
        - have at least 15 hours of theoretical knowledge of An-2 operations and limits;
        - minimum of 8 hours of flight training and MCC (Multi-Crew Cooperation) in order to function as a team;
        - meet the requirements of MCC in accordance with JAR-FCL 1.261(d);
        - must meet the requirements of JAR-FCL 1.240.

        When flying with 2 pilots then the captain must have in accordance with flight manual and Aviation Circular
        Depending on the flight conditions the crew consist of:
        VFR - 2 pilots or 1 pilot and navigator or 1 pilot and flight engineer;
        IFR - 2 pilots or pilot and navigator;
        agricultural flights - 2 pilots or pilot and flight engineer.

        - flights with passengers on board - captain and copilot or captain and navigator
        - agricultural flights and SAR - Captain and flight engineer or Captain and copilot
        - parachuting flights - Captain and parachuter/jump master or copilot
        In order to qualify as a co-pilot the person must have recieved instructions from pilot regarding cooperation in cockpit environment. That sort of course should be a minimum of 5 hours. PIC must have An-2 rating on his/her license.

        c) What has been the practise in Estonia for crew training and certification for this aircraft type?

        ECAA has issued an Aviation Circular no PEL T 1-2005 issued 05.08.2005 in order to regulate the operation of AN-2. See attached file "PEL T 1 2005 An 2.pdf".


        d) Does this single-engine piston aircraft require a type certificate (when registered in EASA country and flown within EASA?)

        An-2 is considered by EASA as an Annex II aircraft. See attached file "annex II list.pdf". An-2s that are registered in Estonia can only fly in Estonian airspace and to other countries with a permit to fly from the competent authority of that country.

        e) If possible, name some training organization who has an approved training program for this type

        This is regulated in accordance with JAR-FCL 1.261C(3)

        -------------------------------
        JATKUU SEURAAVASSA POSTAUKSESSA


      • Peter__T

        JATKUU:

        Suomessa liikenteen turvallisuusvirasto Trafi edellytti - kuten muutkin EASA-valtiot - AN2-lentokoneeseen 2 ohjaajaa. Erkki Saario toi taannoin AN2-koneen yksinään Jämille Fly-in:iin. Trafin tarkastaja maadoitti koneen siellä. Kone saatiin lennetyksi takaisin Malmille kun Erkin lisäksi koneseen saatiin perämieheksi Markku Lehti.

        Mikäli Erkki ei olisi ollut tietoinen kahden ohjaajan vaatimuksesta ennen tätä, hän tuli viimeistään tuolloin siitä tietoiseksi. Kuitenkin hän jatkoi sinnikkäästi lentämistä joko yksinään tai yhdessä erilaisten kadun miesten kanssa.

        Viimeisellä AN-2 lennollaan koneella LY-ABY, 24.5.2014 Malmi-Malmi, Saarion "perämiehenä" oli tunnettu malmilainen ilmailun harrastaja, joka on paremmin tunnettu tanssijana. Sanomattakin lienee selvää, että tällä henkilöllä ei ollut kelpoisuutta perämiehenä toimimiseen.


      • Peter__T
        Kovatjätkät kirjoitti:

        Kyllä kyseinen video pätkä oli Annan toimittama sinulle, jonka sittemmin julkaisit ja teit siitää julkisen, tramatiikan kera! Sä teet joka ikinen päivä osaltasi Erkistä suurempaa ja suurempaa sankaria. Kyllä on kateus huipussaan. Yhden ainoan kerran olit Ekin kyydissä, varmaan silloinkin skeidat pöksyissä?

        En tiedä, kuka sen vidon on kuvannut. Ilmeisesti ei ainakaan Anna, koska hän oli kyseisellä lennolla konen perämiehenä. tärkeimpänä tehtävänään tähystää edessä olevia esteitä, kun kone lensi 100...200 jalan korkeudessa taloja, mäkiä ja mastoja väistellen.

        Ja aivan oikein, olen saanut kopion ko. vidosta häneltä, ja aivan totta, olen julkaissut sen facebookissa todisteeksi ja varoitukseksi muille.

        Mikä merkitys sillä on lopputuloksen kannalta, mitä tietä video päätyi minulle? Samaa päätöntä kohellusta se sisältäisi joka tapauksessa, vaikka olisin sen saanut itse Legendalta.

        Se mitä et ilmeisesti tiedä (kuinka voisitkaan?) oli, että kun esitin kyseisen videon Trafilla käydessäni valvontaosaston tarkastajille, sain kuulla että "kyllä meillä tämä video täällä on ... samoin se toinen jossa kone otettiin Mäntässä hangesta talviseisokista, ja lennettiin siltä seisomalta matkustajien kanssa Nummijärvelle". Sitä en tiedä, kuinka nuo videot ovat Trafiin päätyneet.

        Jämin Comp Air -onnettomuuden jälkeen Trafissakin lopulta herättiin oivaltamaan, millaisen suuronnettomuuden ainekset sisältyivät useimpiin Saarion lentoihin. Siksi Trafin ylin johto määräsi ne lennot lopetettaviksi. Ja loppuivathan ne.


      • Peter__T

        nimimerkki "KovatJätkät" kirjoitti:
        "Mitä tulee viranomais tutkintaan, niin ne on sun omia tulkintoja, joten olepas hiukan varovaisempi höpinöissäsi."

        Olenpa siis varovainen ja saatan nyt kaikkien tietoon tutkinnan alkamisesta kertovan sähköpostiviestin jonka olen saanut Liikenteen turvallisuusvirastosta jo kesällä 2014. Jos sinulle jää sen lukemisen jälkeen vielä käsitys että tutkintaa ei ollut, olen syvästi huolestunut taidostasi ymmärtää luettua.

        Lainaus alkaa:

        "Lähettäjä: Torkkeli Anne (TRAFI)
        Lähetetty: 7. heinäkuuta 2014 17:51
        Vastaanottaja: Peter Tähtinen
        Kopio: Henttu Pekka (TRAFI); Niemimuukko Heidi (TRAFI); Arjamaa Markku (TRAFI); Kivi Pekka (TRAFI); Torkkeli Anne (TRAFI)
        Aihe: Lennot / AN-2 LY-ABY

        Hyvä Peter Tähtinen,

        kuten tiedät Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on ryhtynyt selvittämään liettualaisella AN-2 merkkisellä lentokoneella rekisteritunnus LY-ABY harjoitettua lentotoimintaa. Tähän mennessä on ilmennyt, että lentokoneella on lennetty useita lentoja huolimatta siitä, että se ei ole ollut lentokelpoinen. Lentokoneella ei ole ollut suomalaisen ilmailuviranomaisen myöntämää ilmailulain edellyttämää lupaa ilmailuun, vaikka sen liettualainen Special Certificate Of Airworthiness liitteineen tätä edellyttää. Ilma-alusta ei tällä hetkellä saa käyttää Suomessa ilmailuun.

        Lisäksi Trafi selvittää tällä hetkellä sitä, onko lentokoneella mahdollisesti harjoitettu luvatonta kaupallista ilmailutoimintaa, samoin sitä, onko lentokoneen operaattorina toimivalla Erkki Saariolla voimassaolevat lupakirja ja lääketieteellinen kelpoisuustodistus. Edelleen selvitettävänä on, onko ilma-alus ollut lennoilla miehitettynä siten kuin säännökset ja määräykset sekä ilma-aluksen em. liettualaisen luvan ehdot vaativat.

        Trafi on saanut sinulta asiakirjan, joka sisältää tietoja xxxx.
        xxxxx on pyydetty ottamaan yhteyttä Trafiin mm. LY-ABYn lentojen selvittämiseksi.

        Trafi on suullisesti kuullut eri tahoilta useita mainintoja siitä, että AN-2:lla olisi suoritettua yleisölennätyksiä vastoin säädöksiä ja määräyksiä. Trafilla ei kuitenkaan ole yhdenkään matkustajana olleen henkilö- tai yhteystietoja. Mikäli tiedossasi on henkilöitä, jotka ovat olleet em. ilma-aluksen maksavina matkustajina vuodesta 2010 lukien, Trafi pyytää ystävällisesti välittämään heidän yhteystietonsa voidakseen pyytää tarkempia tietoja. Samoin Trafi pyytää sinua toimittamaan esim. sähköpostilla mahdollisia lisätietoja sellaisista seikoista, joilla voi olla merkitystä arvioitaessa LY-ABY:lla harjoitetun lentotoiminnan laillisuutta.

        Trafilla on jäljennökset ko. ilma-aluksen matkapäiväkirjasta.

        Koska parhaillaan on menossa vilkkain lomakausi, kaikki asiaa käsittelevät henkilöt eivät tällä hetkellä ole tavoitettavissa. Pyydänkin sinua lähettämään vastauksesi tähän viestiin kaikille kopio-kentässä mainituille henkilöille, niin sen tavoittaa ainakin joku asiaa tunteva. Tällä viikolla osastonjohtaja Heidi Niemimuukko Valvonnasta on ainakin tavoitettavissa.

        Ystävällisin terveisin

        Anne Torkkeli
        Chief Adviser, Aviation Law
        CAA Finland
        tel. 358 20 xxx 6124,
        mobile 358 40 xxx 6918
        e-mail: anne.torkkeli(at)trafi.fi
        Finnish Transport Safety Agency Trafi
        Kumpulantie 9, 00520 Helsinki
        P.O.Box 320, 00101 Helsinki, Finland
        www.trafi.fi
        "

        Peter Tähtinen


    • Peter__T

      Rakkaat lukijani.

      Minulla on ilo ilmoittaa (vastauksena tämän säikeen avauskysymykseen) että lentotaukoni päättyi tänään. Palasin lennonopetuksen pariin tänään Malmilla ja ah kuinka se olikin mukavaa pitkän tauon jälkeen.

      • ReiskaF

        Se on mukavaa että joku vielä opettaa :) :) :)


      • Tikullasilmään

        Älä puhu paskaa, täällähän sä kirjoittelet, missä vaiheessa muka lentääki ehdit, ei kylläkään mikään ihme, kun oot niin erinomainen. Erkki oli jo eläessään LEGENDA mitä sinusta ei tuu koskaan, korkeintaan sinut muistetaan aikoinaan TOSI VITUMAISEMA .


      • Peter__T

        Opettelepa kommunikoimaan siivommin. Minä ehdin lentämään koneillani oikein hyvin, kiitos kysymästä.

        Erkki saa olla minun puolestani teidän suuri legendanne ja sankarinne.

        Minä en ole puuttunut Lennuklubin toimintaan suosion kalastelun toivossa. Olen tuhat kertaa mieluummin se "tosi vi__umainen" henkilö kuin sellainen legenda jonka edesvastuuttoman toiminnan perusteella ihmiset kuolisivat tai vammautuisivat.


      • bzzbox

        Anteeksi näsäviisauteni, mutta miten se 90 päivän sääntö menikään?


    • SamaAnnako

      Siis kukas Anna? Sekö joka oli aina Ekin mukana ja itse lensi Antonovia?

      • Peter__T

        Tämä "Anna" hankki JAR FCL mukaisen perämieskelpuutuksen Liettuassa koneeseen AN-2. Sen jälkeen hänen nimensä esiintyy lukuisilla LY-ABY -koneen matkapäiväkirjan merkityillä lennoilla perämiehenä, joilla päällikkönä oli Erkki Saario.

        Kummalliseksi asian tekee se, että Saario on merkinnyt Annan perämieheksi sellaisillekin lennoille joilla Anna ei ole ollut perämiehen paikalla laikaan ja jopa sellaisilla lennoilla joilla Anna ei ole ollut mukana lainkaan.

        Olen ollut itse läsnä Liikenteen turvallisuusviradtossa pidetyssä kokouksessa, jossa on systemaattisesti verrattu ristiin koneen LY-ABY matkapäiväkirjaa ja Annan lentopäiväkirjaa - ja tehty em. havainto.

        Peter Tähtinen


      • Peter__T

        Olen eri yhteyksissä tutustunut Annan lentopäiväkirjaan, lupakirjaan ja kelpuutuksiin ja voin lennonopettajanakin todeta, että toisin kuin Lennuklbin puheenjohtajalla, hänellä oli (on nytkin) voimassaoleva PPL-lupakirja. Hänellä on myös hyväksytysti suoritettu kielitaitokoe LP EN.

        (Asia, joka minua suuresti kummastutti, oli se, miksi lennukubin puheenjohtaja ei toistuvista yrityksistään huolimatta läpäissyt ICAO ilmailuenglannin kielitaitokoetta, vaikka hänen väitettiin lentäneen Ausseissa tuhansia ja taas tuhansia tunteja vuosikymmen(t)en ajan. No, eipä tuo minulle kuulu.)


      • TosiAsioita

        Kyseinen 'Anna' siis lensi Antonovia ilman minkään valtakunnan perämies- tai muutakaan kelpuutusta koneeseen, se on aivan varma asia. Ihmiset kyydissä. Myöhemmin hän on voinut Liettuassa jotain suorittaakin. Missään nimessä en hänen kyytinsä kuitenkaan lähtisi. Hän on toiminut Lennuklubissa hyvin näkyvässä ja toimeliaassa ja toimintaa tukevassa roolissa.


      • suullinententti
        Peter__T kirjoitti:

        Olen eri yhteyksissä tutustunut Annan lentopäiväkirjaan, lupakirjaan ja kelpuutuksiin ja voin lennonopettajanakin todeta, että toisin kuin Lennuklbin puheenjohtajalla, hänellä oli (on nytkin) voimassaoleva PPL-lupakirja. Hänellä on myös hyväksytysti suoritettu kielitaitokoe LP EN.

        (Asia, joka minua suuresti kummastutti, oli se, miksi lennukubin puheenjohtaja ei toistuvista yrityksistään huolimatta läpäissyt ICAO ilmailuenglannin kielitaitokoetta, vaikka hänen väitettiin lentäneen Ausseissa tuhansia ja taas tuhansia tunteja vuosikymmen(t)en ajan. No, eipä tuo minulle kuulu.)

        "Kielitaito" LOL :D :D :D


      • Peter__T
        TosiAsioita kirjoitti:

        Kyseinen 'Anna' siis lensi Antonovia ilman minkään valtakunnan perämies- tai muutakaan kelpuutusta koneeseen, se on aivan varma asia. Ihmiset kyydissä. Myöhemmin hän on voinut Liettuassa jotain suorittaakin. Missään nimessä en hänen kyytinsä kuitenkaan lähtisi. Hän on toiminut Lennuklubissa hyvin näkyvässä ja toimeliaassa ja toimintaa tukevassa roolissa.

        Koettakaa jo päättää, lensikö vai eikö lentänyt. Pari viestiä sitten väititte ettei hän ole mitään lentänyt, kuvitellut vain.

        Koneen lokikirja väittää että olisi lentänyt ja joskus lienee niin tehnytkin, ei kuitenkaan läheskään niin usein kuin tähän viralliseen asiakirjaan on totuuden vastaisesti merkitty.

        Ja voin vahvstaa, että aiempina vuosina hänellä oli erheellinen käsitys siitä, että hänellä olisi jonkin valtakunnan "tyypit" AN-2 -koneeseen - koska Eki oli niin "opettanut". Pidin huolen, että asian oikea laita sitten selvisi hänelle ja hän hankki asianmukaisen kelpuutuksen. On ironista, että hän olikin sitten ainut koneeseen oikean koulutuksen saanut pilotti siinä kuppikunnassa.

        Oli kiintoisaa kuunnella selostusta kurssista Liettuassa. Kouluttaja kuulemma teki likipitäen koneessa "kaiken toisin kuin ES" ja koneen käynnistyskin sujui kuin leikiten. Auktoriteettiusko legendaamme karisi sen sileän tien.


    • AnColt

      Arvelinkin, että asia kääntyy tietyllä taholla kohta niinpäin, että tämä 'Anna' olikin se ainoa, jolla oli niin sanotusti lupa kunnossa. Salli jo hyrähdellen naurahtaa.

      'Anna' ei ollut Antonov-kelpoinen - Erkki Saario oli. Siinä on se ero. Kukaan asiaa ymmärtävä ei edes yritä selittää mitään muuta.

      Koska: Muita Antonov-kelpoisia kuin Erkki Saario ei löytynyt eikä löydy tänä päivänäkään koko Suomen maasta. Suomalaisista kylläkin - Erkin pojilta kun löytyy tämä sukupuuttoon kuoleva taito. No mutta pojathan liikkuvat täysin eri sarjassa ilmailuasioissa kuin yksikään tämän viestiketjun kirjoittelijoista tai mahdollisista lukijoistakaan, joten älkäämme vertailko kartingia ykkösiin.

      Erkki uskotteli? Jokainen aikuinen on vastuussa omista tekemisistään. Muutenhan täällä voisi tehdä henkirikoksenkin samalla syyhyn vedoten - kaveri kertoi, että se on ihan ok.

      'Anna' on varsin hyvin tiennyt koko ajan omat asiansa ja oikeutensa. Löytyykö noista lennoista päiväkirjamerkintöjä vai ei? Kuinka ollakaan, ei taida löytyä - on niin sanotusti valikoitu tiima.

      • Peter__T

        Minulle on aivan sama kenellä on tai oli kelpoisuus lentää jotakin konetyyppiä. Oleellisempaa on se että voimme estää jatkossa vastaavan kulttuurin ja asennevamman syntymisen.

        Sallin toki teille Ekin ikävöimisen ja sen hehkuttamisen kuinka hän oli niin taitava. Esimerkiksi nuoremmille hänestä ei käsittääkseni ole. Nykyisessä maailmassa sankarillista on turvallisuus, ei riskinottohalu, -kyky ja näyttämisen uho.

        Harrasteilmailun turvallisuusselvitys olisi hyödyllistä lukemista varmaan teillekin. Voitte tilata sen esim. Heli Koivulta Trafista.

        Mitä tulee Annan päiväkirjamerkintöihin, niin kelpuutuksen saannin jölkeen Erkin kanssa lennetyt lennot on säntillisesti merkitty omaan lentopäiväkirjaan.

        Erkin "antamilla tyypeillä lennetyt (!)" lennot eivät oikeuta perämiehen lentoajan hyväksi lukemiseen. Kuten hyvin tiedätte. Tai ainakin teidän pitäisi tietää. Jos olette lentäjiä. Mitä toki olen alkanut suuresti epäillä; sen verran tosi lentäjien asennemaailmalle vieraat asenteet puskevat kirjoituksistanne läpi.


      • Peter__T

        ... ja jos Anna ei olisi ollut "Antonov-kelpoinen" - eli kelpuutettu perämies - niin miksi Erkille oli niin tärkeätä saada hänet lennoille perämieheksi? Koko laumasta ei löytynyt ketään toista AN-2 tyyppiin kelpuutettua perämiestä joka olisi saanut EASA-kelpoisen koulutuksen.

        Ei maar, pitäkää uskomuksenne. Lienee yhdentekevää mitä teille kirjoitan.


      • deltaoscar
        Peter__T kirjoitti:

        ... ja jos Anna ei olisi ollut "Antonov-kelpoinen" - eli kelpuutettu perämies - niin miksi Erkille oli niin tärkeätä saada hänet lennoille perämieheksi? Koko laumasta ei löytynyt ketään toista AN-2 tyyppiin kelpuutettua perämiestä joka olisi saanut EASA-kelpoisen koulutuksen.

        Ei maar, pitäkää uskomuksenne. Lienee yhdentekevää mitä teille kirjoitan.

        Se ei ole yhdentekevää. Se mitä "meille" kirjoitat. Ekin ympärillä näyttää juttua riittävän. Ulkopuolisena näen teidät samanlaisina. Siis omanlaisina.


      • Kovatjätkät
        Peter__T kirjoitti:

        ... ja jos Anna ei olisi ollut "Antonov-kelpoinen" - eli kelpuutettu perämies - niin miksi Erkille oli niin tärkeätä saada hänet lennoille perämieheksi? Koko laumasta ei löytynyt ketään toista AN-2 tyyppiin kelpuutettua perämiestä joka olisi saanut EASA-kelpoisen koulutuksen.

        Ei maar, pitäkää uskomuksenne. Lienee yhdentekevää mitä teille kirjoitan.

        Montakin suomalaista löytyy joilla on AN-2 tyypikelpuutus pätevyys,... Niin sanottu perämies kelpuutukset.


      • Peter__T
        Kovatjätkät kirjoitti:

        Montakin suomalaista löytyy joilla on AN-2 tyypikelpuutus pätevyys,... Niin sanottu perämies kelpuutukset.

        Sepä hyvä tietää. Missä he olivat silloin kun heitä olisi tarvittu?
        Jospa sinä nyt ystävällisesti maininnet muutaman vaatimukset täyttävän kelpuutetun ohjaajan, joka täyttää alla esitety, AN-2 perämiehelle säädetyt kelpoisuusvaatimukset:

        - at least 15 hours of theoretical knowledge of An-2 operations and limits;
        - minimum of 8 hours of flight training and MCC (Multi-Crew Cooperation) in order to function as a team;
        - meet the requirements of MCC in accordance with JAR-FCL 1.261(d);
        - meet the requirements of JAR-FCL 1.240.


      • Peter__T
        deltaoscar kirjoitti:

        Se ei ole yhdentekevää. Se mitä "meille" kirjoitat. Ekin ympärillä näyttää juttua riittävän. Ulkopuolisena näen teidät samanlaisina. Siis omanlaisina.

        Niin.

        Minusta lopputulos näyttää jokseenkin yhdentekevältä.

        Ensinnäkin, minut vedettiin mukaan tähän keskusteluun. Taas kerran.

        Toiseksi, minun toistuvasti väitetään valehdelleen ja valehtelevan Lennuklubiin liittyvissä kannanotoissani.

        Kun esitän argumentin asiasta ja tuon esiin myös faktiset perutelut, se kiistetään alatyylisin ilmaisuin ("älä puhu paskaa, taas tule paksua, hanki ammattiapua" jne)

        Kun "te" esitätte vastaväitteen ja mahdollisen kysymyksen (vaikkapa 2 ohjaajan vaatimuksesta) ja minä vastaan siihen, perustellusti ja tyhjentävästi, keskustelun se osa hiipuu vähin äänin. Lienee siis aivan sama mitä kirjoitan.

        En toki uskokaan että mikään kirjoittamani voisi muuttaa muutamien "teidän" asenteitanne ja silmitöntä ihailuanne esikuvaanne kohtaan.

        Toivon kuitenkin, että asian käsittelyllä voisi olla sellainen vaikutus että toista tällaista totaalista rimanalitusta kuin "Lennuklubi" ei meillä enää koskaan nähtäisi. Asian kun voi hoitaa myös tyylikkäästi, laillisesti, lakeja ja sädöksiä noudattaen.


      • deltaoscar
        Peter__T kirjoitti:

        Niin.

        Minusta lopputulos näyttää jokseenkin yhdentekevältä.

        Ensinnäkin, minut vedettiin mukaan tähän keskusteluun. Taas kerran.

        Toiseksi, minun toistuvasti väitetään valehdelleen ja valehtelevan Lennuklubiin liittyvissä kannanotoissani.

        Kun esitän argumentin asiasta ja tuon esiin myös faktiset perutelut, se kiistetään alatyylisin ilmaisuin ("älä puhu paskaa, taas tule paksua, hanki ammattiapua" jne)

        Kun "te" esitätte vastaväitteen ja mahdollisen kysymyksen (vaikkapa 2 ohjaajan vaatimuksesta) ja minä vastaan siihen, perustellusti ja tyhjentävästi, keskustelun se osa hiipuu vähin äänin. Lienee siis aivan sama mitä kirjoitan.

        En toki uskokaan että mikään kirjoittamani voisi muuttaa muutamien "teidän" asenteitanne ja silmitöntä ihailuanne esikuvaanne kohtaan.

        Toivon kuitenkin, että asian käsittelyllä voisi olla sellainen vaikutus että toista tällaista totaalista rimanalitusta kuin "Lennuklubi" ei meillä enää koskaan nähtäisi. Asian kun voi hoitaa myös tyylikkäästi, laillisesti, lakeja ja sädöksiä noudattaen.

        Tarkoitukseni oli tuoda ilmi ihmisten persoonallisuuksien ero. Voin olla kapea-alainen, kun sanon, että ilma-aluksessa ratkaisuja (juhlavaa) tekevät ovat myös "siviilissä" nopeasti reagoivia - myös somessa. Tunnen kyllä värssyn :"Minä ja sinä ja Hentun Liisa..." Kymmenestä tuntemastani pilotista neljä oli/on v-mäisiä - parhaat.


    • DonOman

      Nyt tämä Tähtinen puhuu 'Annasta' eläimenä. Hieman aiemmin hän ylisti.

      Kovin heittää - laidasta laitaan.

      Kovin on...ala-arvoista naista kohtaan.

      Nyt taisi tulla Tähtisellä oikea niin kutsuttu mahalätsky.

      Yleensäkin on huomattu Tähtiseen uponneen sananparren aiheuttavan välittömästi alatyylisen ilmailun, anteeksi ilmaisun. Te sitä ja te tätä. Ketkä me? Maailman kaikki ihmiset vai? Kenestä sinä puhut?

      Nyt siis yhtäkkiä kelpuutuksilla ei ollutkaan mitään merkitystä? Eikä kiinnosta?

      Siitä huolimatta tuli se mahalätsky.

      • Peter__T

        Asiaa kokonaisuutena tarkastellen se oli Lennuklubi ja/tai Saario, jonka lentelylle tuli "mahalätsky" kesäkuussa 2014.

        Se oli selkeä osoitus siitä, että lentoturvallisuusviranomaisilla on vielä keinoja valvoa turvallisuutta ja lopettaa toiminta joka vaarantaa ihmisten hengen.

        Oletteko koskaan oivaltaneet, miksi Suomen ylin ilmailujohto lopetti Erkin lentelyn?

        Ajatellaanpa asiaa toisin: Jos AN-2:n kyljessä olisi ollut seuraava informaatio, monenko täysjärkisen matkustajan voisitte kuvitella nousevan koneen kyytiin?

        "Tämä lentokone edellyttää kahta lentäjää.
        Tällä lennolla lentäjiä on kuitenkin vain yksi eikä hänelläkään ole lentolupakirjaa. Hänen lentotaitoaan ja teoreettista tietmystään ei ole määräajoin tarkastettu tarkastulennoilla eikä hänen lääketieteellistä kelpoisuuttaanlentäjäksi ole todettu vuotuiseissa lääkärintarkastuksessa, joita kaikilta lentäjiltä edellytetään.
        Matkustajat saavat vuorotellen ohjailla konetta oikealta etuistuimelta käsin.
        Matkustajalla ei ole mitään vakuutusturvaa onnettomuuden sattuessa. Jos matkustaja kuolee tai vammautuu, hänen elatuksestaan riippuvaiset perheenjäsenet jäävät ilman korvauksia.
        Me lennämme selvästi alle säädetyn 150 m (500 ft) minimilentokorkeuden emmekä väistele edes matalalla olevia pilviä.
        Tällä lentokoneella ei ole ilmailulaissa tarkoitettua lupaa ilmailuun Suomen alueella".


      • vinkki4r
        Peter__T kirjoitti:

        Asiaa kokonaisuutena tarkastellen se oli Lennuklubi ja/tai Saario, jonka lentelylle tuli "mahalätsky" kesäkuussa 2014.

        Se oli selkeä osoitus siitä, että lentoturvallisuusviranomaisilla on vielä keinoja valvoa turvallisuutta ja lopettaa toiminta joka vaarantaa ihmisten hengen.

        Oletteko koskaan oivaltaneet, miksi Suomen ylin ilmailujohto lopetti Erkin lentelyn?

        Ajatellaanpa asiaa toisin: Jos AN-2:n kyljessä olisi ollut seuraava informaatio, monenko täysjärkisen matkustajan voisitte kuvitella nousevan koneen kyytiin?

        "Tämä lentokone edellyttää kahta lentäjää.
        Tällä lennolla lentäjiä on kuitenkin vain yksi eikä hänelläkään ole lentolupakirjaa. Hänen lentotaitoaan ja teoreettista tietmystään ei ole määräajoin tarkastettu tarkastulennoilla eikä hänen lääketieteellistä kelpoisuuttaanlentäjäksi ole todettu vuotuiseissa lääkärintarkastuksessa, joita kaikilta lentäjiltä edellytetään.
        Matkustajat saavat vuorotellen ohjailla konetta oikealta etuistuimelta käsin.
        Matkustajalla ei ole mitään vakuutusturvaa onnettomuuden sattuessa. Jos matkustaja kuolee tai vammautuu, hänen elatuksestaan riippuvaiset perheenjäsenet jäävät ilman korvauksia.
        Me lennämme selvästi alle säädetyn 150 m (500 ft) minimilentokorkeuden emmekä väistele edes matalalla olevia pilviä.
        Tällä lentokoneella ei ole ilmailulaissa tarkoitettua lupaa ilmailuun Suomen alueella".

        Hanki ammattiapua,


      • Peter__T
        vinkki4r kirjoitti:

        Hanki ammattiapua,

        No mutta hyvänen aika sentään, niinhän minä juuri teinkin. Ammattiauttajat saapuivat Malmille ja lopun tiedättekin. Siitähän oli jopa TV-uutisissa sinä kesäpäivänä. Joka kanavalla.


    • ErikColt

      Peter Tähtistä ei lainkaan kiinnosta se asia, että hänen ilmeisen hyvä ystävänsä toimi Lennuklubissa - ainoastaan nimellä Erkki on merkitystä.

      Vaikka Suomessa ainoastaan Erkillä oli yhden suhteessa vajaaseen kuuteen miljoonaan taito lentää tuota yhtä maailman turvallisimmista lentokoneista. Tuohon suurempaan lukuun kuuluu myös jokainen tämän viestiketjun kirjoittaja - sekä 'Anna'.

      Sen historiakin todistaa. Ylös, eteenpäin ja alas - kone ehjä.

      Historia todistaa senkin, että Suomen ilmailun turvallisuuden osalta ongelma on täysin muualla kuin Lennuklubin suunnassa.

      Sen todistavat tätä menoa jo Google Mapsin satelliittikuvatkin.

      Kaikilla televisiokanavilla? Ei suinkaan, nyt menee jo yksinkertainen yhteenlaskukin hieman perä tielle -linjalle. Lisäksi kirjoittaja ilmeisesti muuta ammattiapua.

      Mutta tulihan Tähtisellä jo aiemmin kansallissoittimestakin mieleen ihan muut asiat.

      • Peter__T

        AN2 Lennuklubi Helsinki ry:ssä oli koko sen toiminnan ajan käytännössä yhden miehen valta. Hän oli samaan aikaan yhdistyksen puheenjohtaja, rahastonhoitaja, koneen päällikkö ja niin edespäin.

        Trafin ylempi toimihenkilö lähetti minulle 28.6.2014 klo 9.46 valokuvan, jossa LY-ABY-koneen potkurin alimpaan lapaan oli maalarinteipillä kiinnitetty Trafin kielto lentotoiminnan jatkamisesta.

        Saman päivän iltana kaikkien suomalaisten tv-kanavien uutislähetyksissä esitettiin kuvaa LY-ABY:sta sekä kerrottiin tästä viranomaistoimesta, ja haastateltiin Liikenteen Turvallisuusviraston ilmailujohtajaa, jonka päätöksellä kielto julistettiin.

        Mitä osaa kertomastani te ette ymmärtäneet?

        Se, että Erkin ohjaamalla koneella ei VIELÄ jouduttu suurempaan onnettomuuteen, ei millään muotoa ole todiste sen toimimman riskittömyydestä tai turvallisuustasosta. Se on ainoastaan osoitus suunnattomasta tuurista. Juuston kaikki reiät eivät olleet vielä osuneet kohdakkain (lentäjät tietävätä mitä tämä ilmaisu tarkoittaa).

        Jos joku teistä vielä puolustelee tälaista toimintaa, on se osoitus vain joko tietämättömyydestä - tai, todennäköisemmin, suunnattomasta tyhmyydestä.


      • lsdlseeweewew
        Peter__T kirjoitti:

        AN2 Lennuklubi Helsinki ry:ssä oli koko sen toiminnan ajan käytännössä yhden miehen valta. Hän oli samaan aikaan yhdistyksen puheenjohtaja, rahastonhoitaja, koneen päällikkö ja niin edespäin.

        Trafin ylempi toimihenkilö lähetti minulle 28.6.2014 klo 9.46 valokuvan, jossa LY-ABY-koneen potkurin alimpaan lapaan oli maalarinteipillä kiinnitetty Trafin kielto lentotoiminnan jatkamisesta.

        Saman päivän iltana kaikkien suomalaisten tv-kanavien uutislähetyksissä esitettiin kuvaa LY-ABY:sta sekä kerrottiin tästä viranomaistoimesta, ja haastateltiin Liikenteen Turvallisuusviraston ilmailujohtajaa, jonka päätöksellä kielto julistettiin.

        Mitä osaa kertomastani te ette ymmärtäneet?

        Se, että Erkin ohjaamalla koneella ei VIELÄ jouduttu suurempaan onnettomuuteen, ei millään muotoa ole todiste sen toimimman riskittömyydestä tai turvallisuustasosta. Se on ainoastaan osoitus suunnattomasta tuurista. Juuston kaikki reiät eivät olleet vielä osuneet kohdakkain (lentäjät tietävätä mitä tämä ilmaisu tarkoittaa).

        Jos joku teistä vielä puolustelee tälaista toimintaa, on se osoitus vain joko tietämättömyydestä - tai, todennäköisemmin, suunnattomasta tyhmyydestä.

        Ajetallaanpa hetki miten etovana voitaisiin pitää ihmistä, joka;
        - ratsastaa ruumiilla
        - joka on aisankannattaja
        - jossa on valkoista rasvaa, ihraa, yli 50% painosta
        - jolla on henkinen sairaus kiusata muita vaikka on itsekin henkisesti sairas


      • KuppilaXXX
        lsdlseeweewew kirjoitti:

        Ajetallaanpa hetki miten etovana voitaisiin pitää ihmistä, joka;
        - ratsastaa ruumiilla
        - joka on aisankannattaja
        - jossa on valkoista rasvaa, ihraa, yli 50% painosta
        - jolla on henkinen sairaus kiusata muita vaikka on itsekin henkisesti sairas

        Käsittääkseni Erkillä ei ollut yli 50% rasvaa painosta? Sinulle taisi tulla virhe tuossa Erkin painossa?


    • Peter__T

      AN-2 lentokoneella on toki hyvä turvallisuushistoria. Kone on niin helppo lennettävä normaalikykyisille, että se ei juuri onnettomuuksiin ole joutunut. Tässäkin kohden on kuitenkin hyvä hahmottaa kokonaiskuva. Yksittäisen lennon turvallisuus koostuu - uskokaa tai älkää - useammista tekijöistä kuin pelkän konetyypin turvallisuudesta.

      Jos koneen päällikkö on aidosti kiinnostunut lentonsa ja matkustajiensa turvallisuudesta, hän saattaisi esimerkiksi

      - tehdä lentosuunnitelman lennosta, jotta lento olisi etsintä- ja pelastupalvelun alainen, sen sijaan että

      -- valvotulta lentopaikalta (esim Malmi) alkavan lennon lentosuunnitelma päätetään lähialueen rajalle "Deger ulos"

      -- lennosta valvomattomalta lentopikalta toiselle valvomatomalle lentopaikalle ei tehdä lentosuunnitelmaa ensinkään

      - tarkistuttaa terveytsensä ilmailulääkärillä samoin väliajoin kuin muut lentäjät, ja hankkia lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen joka osoittaa häen lääketieteellisen kelpoisuutensa toimia miehistön jäsenenä

      - pidättäytyä lentämisestä niin kauan kuin hän nauttii Marevan-verenohennuslääkkeitä, joka muodstavat ICAO-maissa ehdottoman lentoesteen koneen päällikkönä toimimiselle

      - hankkia lentolupakirjan ja

      - pitää lentolupakirjansa voimassa suorittamalla tarkastuslentäjälle vuosittain säädetyt taidon ja tiedon näytteet

      - noudattaa konetyypille säädettyä minimiohjaamomiehitys-vatimsta lentmällä vain tyyppikelpuutetun perämiehen kanssa

      - luomalla ilmailuyhteisöönsä )"yhtiölleen" kahden ohjaajan SOP:it normaaleja ja pakkotilanteita varten, ts määritellä työnjaon PF:n ja PNF:n välille (lentäjät tietävät mitä nämä lyhenteet tarkoittavat)

      - määrittelemällä "yhtiölleen" standardoidut call-outit lennon eri vaiheisiin (siis muutkin call-outit kuin "OLE SINÄ HILJAA SIINÄ!")

      - huolehtimalla että perämiestä ei määrätä luovuttamaan lennon aikana paikkaansa lentotaidottomalle ja/tai kelpuuttamattomalle matkustajalle,

      - huolehtimalla että perämiehen paikalle tullut lentotaidotn ja/tai kelpuuttamaton matkustaja ei missään olosuhteissa ota osaa koneen ohjaamiseen

      - sisäistämällä mitä lentosäännöt lausuvat VFR-lennoilla noudatettavista minimilentokorkeuksista, näkyvyydestä ja etäisyydestä pilviin. Ja ennen kaikkea noudattamalla näitä määräyksiä.

      Minäkin saattasin harkita päästää lapseni sellaisen lentäjän kyytiin.

      Seuravasta linkistä voitte tarkastella, mitä AN2-lennolla voikaan sattua, kun lennolle lähdetään kunnon cowboy-hengessä, ilman lentosuunnitelmaa ja vain yhden ohjaajan lentämänä (tosin tämä lento ei ole täysin vertailukelpoinen koska lentäjällä sentään oli voimassaoleva lupakirja).
      http://www.flightforum.fi/forum/index.php?FFSESS=ycuvvbasnc&topic=103771.45

    • Ale_Laari

      Tietääkö kukaan missä voisin päästä AN2 -lennolle kyytiin? Venäjälle ja Pohjois-Koreaan minulla on matkustuskielto, mutta Viro ja ehkä vielä Latviakin tulisi kyseeseen. Entä Ruotsi? Olen seurannut Lennuklubin operointia mielelläni ympäri Suomea ainakin Pudasjärvellä, Jämillä, Selänpäässä, Kymissä ja Malmilla. Oli hienoa nähdä etenkin Antonovin käynnistys ja lentoonlähtö. Se oli oikeasti hienoo ja Selänpäässä tuli minulta melkein kuset housuun, kun lentäjä pyöräytti ANnin ympäri kiitotien päässä kuumalla hiekkapinnalla lentoonlähtöä varten. Koko kone häipyi hetkeksi pölypilveen. Niitä hetkiä videoin talteen. Olisiko tästä pari vuotta sitten kevättalvella kun tarkoitukseni oli liittyä Lennuklubiin päästäkseni lennolle taltioimaan touhua siellä, vaan eipä enää tuolloin sivuja löytynyt eikä yhteystietoja. Nythän tiedän miksi ei. Antonovin lentäjän kanssa oli mukava jutella parikin kertaa. Malmilla ollessamme kerran vierekkäin koneinemme odottamassa tankkiautoa, jäi hänestä mukava, suurpiirteisen miehen vaikutelma. Harmi, ettei hän kunnioittanut ilmailussa turvallisuuden kannalta välttämättömiä määräyksiä. Onneksi ei kenelläkään tullut muita kuin henkisiä vaurioita. Vaan olisipa jäänyt minulta hienot hetket kokematta ilman tätä pelotonta pilottia. Niistä hetkistä kiitos Lennuklubille!

      • Peter__T

        Etsi Hyvinkään suunnalta (tai vaikka FB:sta) herrasmies nimeltä Tarmo Rajavuori. Hän omistaa lentokelpoisen eestiin rekisteröidyn AN2-koneen jolla lisäksi on nykyisin ICAO-lentokelpoisuustodistus.

        Tämä on se "keltainen Antonov" jolla Lennuklubi aikoinaan lenteli. Kunnes omistaja sai sen sortin operoinnista kylliksi ja kone piti palauttaa Hyvinkäälle.

        Hyvässä lykyssä saatatte keksiä keinon sinun pääsemiseksesi jollekin lennolle mukaan.

        Kunhan oma jalkavaivani paranee, taidan minäkin hankkia siihen koneeseen päällikkökelpuutuksen. Olen kuullut että Antonovilla lentämisen on harvinaisen hauskaa.


      • Harmoonit
        Peter__T kirjoitti:

        Etsi Hyvinkään suunnalta (tai vaikka FB:sta) herrasmies nimeltä Tarmo Rajavuori. Hän omistaa lentokelpoisen eestiin rekisteröidyn AN2-koneen jolla lisäksi on nykyisin ICAO-lentokelpoisuustodistus.

        Tämä on se "keltainen Antonov" jolla Lennuklubi aikoinaan lenteli. Kunnes omistaja sai sen sortin operoinnista kylliksi ja kone piti palauttaa Hyvinkäälle.

        Hyvässä lykyssä saatatte keksiä keinon sinun pääsemiseksesi jollekin lennolle mukaan.

        Kunhan oma jalkavaivani paranee, taidan minäkin hankkia siihen koneeseen päällikkökelpuutuksen. Olen kuullut että Antonovilla lentämisen on harvinaisen hauskaa.

        Sen kun näkisi, taitaa jäädä tekemättä, siitä vaan Petteri. Siihen tarvitaan miestä!


      • Peter__T
        Harmoonit kirjoitti:

        Sen kun näkisi, taitaa jäädä tekemättä, siitä vaan Petteri. Siihen tarvitaan miestä!

        Voi te pienet pettyneet raukat.

        Ettekö te todellakaan parempaan verbaliikkaan enää pysty? Vai että "miestä" oikein tarvitaan. Mihin ?

        AN2 on useiden luotettavina pitämiäni lähteiden mukaan "yksi helpoimpia STOL-koneita maailmassa."

        Jos kerran näin on asia, niin jopa minun kaltaiseni harrastajalentäjä varmaan kesyttää sellaisen. Ja jos niin vähäisellä lentokokemuksella *) kuin mikä Erkillä oli, pystyi ko. koneella lentämään niin eihän tässä ole mitään ongelmaa.

        Se täytyy toki myöntää että en tiedä ko koneesta juuri yhtään mitään, mutta aion ottaa selvää.

        Sama oli tilanne joskus 1990-luvulla, kun ostin yhtiölleni Mitsubishi MU2-60 -koneen. Kuulin myöhemmin, että se on "maailman vaikein lennettävä". En ostaessani tiennyt sitä - joten tyhmyyttäni lähdin Amerikkaan tyyppikurssille. Ja siitä alkoivat hauskat vuodet.

        Onhan tämä ehkä hiukan eri kaliiperia kuin vanha Antonov...
        http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-STA

        Olin ystäväni Markon kanssa hänen Cirruksellaan menossa muutama vuosi sitten Maltan lentoralliin. Tapasin matkalla Palermon terminaalin briefingissä pari Luxembourg Air Rescuen Lear Jet-pilottia, jotka olivat siellä ambulanssikeikalla. Koneella LX-TWO, eli ko yhtiön kakkoskoneella. Hassua sinänsä että heiltä ostamani Mitsu oli samalla tunnuksella. http://www.airport-data.com/aircraft/photo/000308683.html
        Kun esittäydyin, nämä nuoret pilotit olivat ihmeissään ja toinen kysyikin:

        "Did YOU buy our Mitsubishi ??? It was the MOST DEMANDING airplane in Luxemburg and only our MOST EXPERIENCED senior PILOTS were capable to fly it ! And YOU tell that you flew it even SINGLE PILOT. WOW !!!"

        Että miestä, joo. Ehkäpä minä taidan jotakin osata.

        Jospa sitä hauskuutta riittäisi myös AN2:n parissa. Voisinhan perustaa vaikkapa YHDISTYKSEN joka tarjoaa jäsenilleen elämyslentoja isolla tähtimoottorikoneella. Siinäpä olisikin itua .....

        Peter

        *) Liikenteen Turvallisuusviraston kertoman tiedon mukaan Erkki Saario haki suomalaista PPL-lupakirjaa vuonna 2001. Siinä lupakirjahakemuksessaan hän ilmoitti lentokokemuksekseen "2.000 tuntia."

        Faktat:
        --------------------------------------------------------
        Lähettäjä: Mikkola Heikki (TRAFI) [mailto:[email protected]]
        Lähetetty: 16. tammikuuta 2015 12:55
        Vastaanottaja: Peter Tähtinen
        Aihe: VS: Tietopyyntö Erkki Saariosta

        Hei,

        Lupakirjahakemuksessa (2001) Saario on ilmoittanut kokonaiskokemuksekseen n. 2000 tuntia.

        Ystävällisesti
        -------------
        Heikki Mikkola
        yksikönpäällikkö
        Lupakirjat -yksikkö
        ----------------------------------------------------

        Jos hän oli sitä ennen ollut 20 vuotta lentokapteenina (hih!) Ausseissa, ja vielä sitä ennen Porissa hankkinut suomalaiset A2-pahvit, ei se Aussien legendaarinen lentobusiness tainnut kovin aktiivista ollakaan. Alle 100 h/ v keskimäärin. VFR:ää.


      • Ritarit
        Peter__T kirjoitti:

        Voi te pienet pettyneet raukat.

        Ettekö te todellakaan parempaan verbaliikkaan enää pysty? Vai että "miestä" oikein tarvitaan. Mihin ?

        AN2 on useiden luotettavina pitämiäni lähteiden mukaan "yksi helpoimpia STOL-koneita maailmassa."

        Jos kerran näin on asia, niin jopa minun kaltaiseni harrastajalentäjä varmaan kesyttää sellaisen. Ja jos niin vähäisellä lentokokemuksella *) kuin mikä Erkillä oli, pystyi ko. koneella lentämään niin eihän tässä ole mitään ongelmaa.

        Se täytyy toki myöntää että en tiedä ko koneesta juuri yhtään mitään, mutta aion ottaa selvää.

        Sama oli tilanne joskus 1990-luvulla, kun ostin yhtiölleni Mitsubishi MU2-60 -koneen. Kuulin myöhemmin, että se on "maailman vaikein lennettävä". En ostaessani tiennyt sitä - joten tyhmyyttäni lähdin Amerikkaan tyyppikurssille. Ja siitä alkoivat hauskat vuodet.

        Onhan tämä ehkä hiukan eri kaliiperia kuin vanha Antonov...
        http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-STA

        Olin ystäväni Markon kanssa hänen Cirruksellaan menossa muutama vuosi sitten Maltan lentoralliin. Tapasin matkalla Palermon terminaalin briefingissä pari Luxembourg Air Rescuen Lear Jet-pilottia, jotka olivat siellä ambulanssikeikalla. Koneella LX-TWO, eli ko yhtiön kakkoskoneella. Hassua sinänsä että heiltä ostamani Mitsu oli samalla tunnuksella. http://www.airport-data.com/aircraft/photo/000308683.html
        Kun esittäydyin, nämä nuoret pilotit olivat ihmeissään ja toinen kysyikin:

        "Did YOU buy our Mitsubishi ??? It was the MOST DEMANDING airplane in Luxemburg and only our MOST EXPERIENCED senior PILOTS were capable to fly it ! And YOU tell that you flew it even SINGLE PILOT. WOW !!!"

        Että miestä, joo. Ehkäpä minä taidan jotakin osata.

        Jospa sitä hauskuutta riittäisi myös AN2:n parissa. Voisinhan perustaa vaikkapa YHDISTYKSEN joka tarjoaa jäsenilleen elämyslentoja isolla tähtimoottorikoneella. Siinäpä olisikin itua .....

        Peter

        *) Liikenteen Turvallisuusviraston kertoman tiedon mukaan Erkki Saario haki suomalaista PPL-lupakirjaa vuonna 2001. Siinä lupakirjahakemuksessaan hän ilmoitti lentokokemuksekseen "2.000 tuntia."

        Faktat:
        --------------------------------------------------------
        Lähettäjä: Mikkola Heikki (TRAFI) [mailto:[email protected]]
        Lähetetty: 16. tammikuuta 2015 12:55
        Vastaanottaja: Peter Tähtinen
        Aihe: VS: Tietopyyntö Erkki Saariosta

        Hei,

        Lupakirjahakemuksessa (2001) Saario on ilmoittanut kokonaiskokemuksekseen n. 2000 tuntia.

        Ystävällisesti
        -------------
        Heikki Mikkola
        yksikönpäällikkö
        Lupakirjat -yksikkö
        ----------------------------------------------------

        Jos hän oli sitä ennen ollut 20 vuotta lentokapteenina (hih!) Ausseissa, ja vielä sitä ennen Porissa hankkinut suomalaiset A2-pahvit, ei se Aussien legendaarinen lentobusiness tainnut kovin aktiivista ollakaan. Alle 100 h/ v keskimäärin. VFR:ää.

        Ritari Tähtinen?


      • Peter__T

    • Ale_Laari

      Kiitos tiedosta Peter_T:lle. Olenhan tuon AN2:n EFHV:lla käydessä aina nähnyt, mutta olen luullut sen hapettuneen paikoilleen, kun en ole nähnyt sen liikkuvan. Wilco.

    • tasoayllä

      Mieluummin kyllä näkisin että Peterin paikka olisi jonkun F7X vasemmalla jakkaralla FL400 kuin viistämässä puita jollakin vanhalla neukku AN2 rottelolla. Tuo AN2 on vähän sama kuin jos Björn Wahlroos köröttelisi Bulevardilla tonnikaksatasella Ladalla. Jonkinlainen taso pitää säilyttää. Ja tämä ei ollut sitten mitään kettuilua.

      • Rotteloita

        Mitä rotteloita?


      • Peter__T

      • Usanpoika

      • Peter__T
        Usanpoika kirjoitti:

        Löytyy Euroopastakin komeampia

        Kerro ihmeessä, missä sellaisia myydään. Eihän meille enää kelpaa kuin paras, kun olemme saaneet jo yli 10 vuotta nauttia (esi)merkillisestä Antonov-kulttuurista Suomessa!


    • sanginjokikutsuu

      Täällä reuhataan vaikka medikaalia viedään....

      • Peter__T

        Älä sure, voithan tehdä Ekit ja lentää ilman medikaalia. Älä kuitenkaan ota matkustajia äläkä valehtele ihmisille olevasti lentäjä.


      • Peter__T

        Mistä? Minne? Jos tällaista tapahtuu kannattaa pitää medikaalistaan kiinni. Mieleeni muistuu se episodi kun Eki Australiassa ollessaan yllytti (näin itse kertoi) kaverinsa tekemään minusta sen kuuluisan kolmiolääke-ilmiannon Trafille.

        Trafin AMC:n (lentäjät tietävät mikä tämä on) head sanoi että
        "- niin, täytyyhän tästäkin kysyä sentään. Mutta katsopa sinne lompakoosi. Siellä on voimassaoleva medikaali"

        Minä: "Niin on, entä sitten?"
        AMC: "Mietipä sitä".

        Notta monilla on erilaisia toiveita jotka liittyvät milloin lupakirjaani, milloin medikaaliini ja joskus jopa henkeeni.

        Kaikille yhteisesti: Keep Dreaming.


    • nelilapainen

      Eikö Eki jo voitaisi jättää rauhaan!
      Ekin toiminta Lennuklubin puitteissa oli pioneerityötä. Varmasti oli puutteitakin, mutta mielestäni normaaliin viranomaistoimintaan olisi kuulunut ohjaus puutteiden korjaamiseksi, eikä suinkaan tällainen ennennäkemätön reality-show potkuriin liimattuine lappuineen, betoniporsaineen, illan ykkösuutinen jne.
      T:lle olisi loistava liikeidea asentaa kamera auton takaikkunalle kuvaamaan autoilevia kännykänkäyttäjiä. Ennenkuin lähettää kuvan poliisille, voisi tarjota lainrikkojalle mahdollisuutta lunastaa kuvan sopivaan hintaan....
      Toivotan Tähtiselle paranemista! :)

      • Peter__T

        Kiitän toivotuksista.

        Toivon minäkin joskus löytäväni täältä S24:ltä yhdenkin ilmailun keskstelusäikeen jossa jo avausviestin otsikossa ole minun nimeäni suoraan tai epäsuoraan - tai että viimeistään kolmannessa vastauksessa, ketjun aiheesta riippumatta, huomaan tulleeni mukaan vedetyksi.

        Syystä tai toisesta ilmailun liepeillä roikkuu tämä tietty pieni mutta sitäkin kovaäänisempi joukko, joilla on mielestään kovin tärkeätä sanomista minulle tai minusta; ei kuitenkaan niin tärkeätä että sanoja uskaltaisi tulla miehekkäästi julkisuuteen omalla identiteetillään. Ei suonkaan. Puskista pitää huudella törkeyksiä, nimimerkin suojista. Mutta kuten kohta tulette näkemään, puskat katoavat.


      • Vitjat11
        Peter__T kirjoitti:

        Kiitän toivotuksista.

        Toivon minäkin joskus löytäväni täältä S24:ltä yhdenkin ilmailun keskstelusäikeen jossa jo avausviestin otsikossa ole minun nimeäni suoraan tai epäsuoraan - tai että viimeistään kolmannessa vastauksessa, ketjun aiheesta riippumatta, huomaan tulleeni mukaan vedetyksi.

        Syystä tai toisesta ilmailun liepeillä roikkuu tämä tietty pieni mutta sitäkin kovaäänisempi joukko, joilla on mielestään kovin tärkeätä sanomista minulle tai minusta; ei kuitenkaan niin tärkeätä että sanoja uskaltaisi tulla miehekkäästi julkisuuteen omalla identiteetillään. Ei suonkaan. Puskista pitää huudella törkeyksiä, nimimerkin suojista. Mutta kuten kohta tulette näkemään, puskat katoavat.

        Minne meinaat häipyä?


      • Peter__T
        Vitjat11 kirjoitti:

        Minne meinaat häipyä?

        Että te törpöt jaksatte. Oletko ajatellut että törpöt tulevat ja menevät, lentäjät pysyvät.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe