Hyvä elektroakustinen kitara?

Akustinentyyppi

Olen soittanut akustista kitaraa jo vuosia ja todella aktiivisesti noin puoli vuotta ja nyt harkitsen elektroakustisen ostoa niin ois mahdollista vahvistaa ääntä, jos tulee bändissä soiteltua ja pidän akustisen kitaran "tuntumasta" enemmän kuin sähkökitaran. Vaikka osaan soittaa hyvin, niin en tiedä kitaramalleista, -merkeistä ym kitaroiden teoriasta paljoa, joten mulla olis kysymyksiä (en hae ihan ammattilaislaatuisia ominaisuuksia kitaralta):

1. Mitä pitää ottaa huomioon (näin "maallikkotermeillä") sellaisen ostossa?
2. Voihan sellaisilla soittaa ilman vahvistinta. Onko vahvistimen laadulla enemmän/vähemmän merkitystä kuin sähkökitaroiden kanssa? (pärjääkö pienellä/halvalla vahvistimella) Paljonko maksaa halvin kohtuullisen hyvä vahvistin?
3. Mitkä kitaramerkit ovat hyviä? 4.Minkä hintaluokan alle ei missään nimessä kannata mennä, jos haluaa edes kohtuullista laatua? Onko halpojen kitaroiden sointi kuinka huono näin "amatöörin korvaan"? Paljonko pitää maksaa, että saa esiintymislaatuisen kitaran?
5.Vaatiiko elektroakustinen mitään erityistä huoltoa/asioita soittajalta verrattuna akustiseen?

10

3550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksvaansoittelija009

      Et kertonut kumpaa elektroakustista olet hakemassa eli nylon- vai teräs-kielistä elektroakustista?

      Oletan, että tarkoitat nyt teräskielistä, joten vastaan sen mukaan.

      Mitä pitää ottaa huomioon:

      - että kitara ylipäätään sopii sulle hyppysiin ja soi mielestäsi akustisesti ilman vahvistusta nätisti
      - että kitara soi nätisti myös vahvistuksen kanssa koska on turhaa maksaa tästä puolesta jos vahvistettu ääni on "nuhanen" "tukkoinen" tai muuten huono
      - lyhyesti siis että kitara soi sekä vahvistettuna että ilman vahvistusta nätisti
      - ehdottomasti kokopuu kannella varustettu kitara hieman laadukkaammalla elektroniikalla eikä halpis-vehjettä.
      - ja tottakait kitaran pitää olla laadukas muutenkin, eli nauhat, otelauta, kaula, satula ja talla ym. kunnossa eli tämän puolen laadun tarkistus
      - ja jos maksaa siitä elektroniikasta niin sitten myös ostettava se vahvistin tai PA jne jonka kautta saa sen vahvistetun äänen ulos.

      Voi soittaa ilman vahvistinta ja tärkeintä tässäkin kitarassa on sen oma vahvistamaton ääni, jos vahvistamaton ääni akustisessa on huono niin ei sitä juurikaan hyväksi saa edes vahvistettuna eli sen kitaran perusolemus pitää olla kunnossa.

      Vahvistimen pitää olla mielestäni sellainen, että se soveltuu akustisille / elektroakustisille kitaroille, sähkökitaran vahvistin ei ole hyvä vaihtoehtoa koske ne korostaa eri taajuuksia kuin akustisille kitaroille tarkoitetut vahvistimet.

      Akustisille on jo tarjolla hyvin vahvistimia, kokeile ainakin Roland Bossin AC60, Ibanezin Troubadour ja muut vaihtoehdot joita löytyy ja joita en tässä sulle edes luettele.

      Vahvistimeen varaa rahaa vähintään 200 € ja siitä ylöspäin, älä osta halvempaa ellet sitten saa käytettynä. Jos meinaat soittaa bändissä niin vahvistin pitäisi olla tarpeeksi tehokas, tämä on käytännössä mahdollista toteuttaa esim. vähemmällä vahvariteholla jos yhdistää vahvistimen PA:n mutta ota lähtötasoksi 60W vähintään.

      Mitkä kitaramerkit hyviä:

      - niitä on useampia mutta ei kannata mennä ihan sen merkin mukaan vaan muistaa, että yksilöitä ne on kaikki ja esim. merkeistä Taylor, Martin, Breedlowe, Larrivee, Seagull löytyy, mutta nämä merkit ovat vähän tyyriimpiä.

      - Vähän edullisempia on mm. Yamaha, Tanglewood, Ibanez merkit.

      Paljon asiasta kertoo se, että mulla on yli 3K:n € maksava Taylorin elektroakustinen ja kuitenkin soitan nyt enempi n. 650 € maksavalla Ibanezin AW4000 CEBS mikä on aivan älyttömän hyvä yksilö joka suhteessa eli älä puhtaasti mene sen hinnan mukaan vaan testaa ne sun mielestä kivat yksilöt ja tee päätös sen jälkeen.

      Pistä lähtötasoksi kitaralle 400 € ja siitä ylöspäin eli jos vahvistin oli se 200 ja yli niin minimi budjetti sulle 600 €, jos haluat maksaa sitten reilusti enemmän niin se ei ole huono asia vaan sinusta itsestäsi kiinni.

      Vaatiiko elektroakustinen sitten huoltoa jne.:

      - Vaatii eli kun puhutaan akustisesta soittimesta jossa on kokopuukansi tai vaikkapa kokonaan kokopuu kannet ja sivut niin talvella se kosteutus kannattaa huolehtia ettei tule ikäviä yllätyksiä ja varsinkin jos satsaa kitaraan hintaankin reilusti
      - Myös akustinen kitara kannattaa ajoittain puhdistaa eli soiton jälkeen pyyhkäistä ne kielet päältä ja kerran viikossa myös kielien alta ja pitää muutenkin otelauta siistinä (kivempi soittaa siistimmällä kitaralla).
      - Kerran vuodessa otelaudan öljyäminen isomman puhdistuksen yhteydessä (voi öljytä parikin kertaa vuodessa, mutta yleensä kerta riittää ja sen tekee alkutalvesta)
      - kitaran elektroniikan patterit vaihdetaan kun niistä hiipuu voimat
      - ja varsinkin elektroakkarista niin se piuha irti aina kitarasta soittamisen jälkeen ettei patterit kulu.

      Muuta:

      Jos asut PK seudulla tai pääset tänne tulemaan niin hyviä kitaroita löytyy mm. DLX-music, Musamaailma, F-musiikki, Levytukku (Levytukussa suppein valikoima ja vain Ibanezia mutta älä ohita tätä merkkiä, moni ohittaa kun toiset sanoo, ettei ole hyvä, mä en ohittanut koska tiedän että myös Ibanez merkissä on erittäin hyviä kitaroita itelle löytyny, kuten tuo AW4000 CEBS joka on paljon parempi kuin hintansa).

      Toivottavasti tästä oli jotain hyötyäkin sinulle ;D

      • Akustinentyyppi

        Kiitti paljon. Pitää alkaa säästää rahaa tuollaiseen, kun oon sen verran nuori, että koulussa aika vielä kuluu. Ja vielä on bändihommatkin alkutekijöissä, mutta oman soittomukavuuden (en siis vaan itse ole hulluna sähkökitaran soittamiseen) takia kannattaa tuollainen hankkia jos niistä hommista jotain tulee.


      • Akustinentyyppi

        Vielä sellainen juttu että löysin tori.fi:stä tällaisen kuulemma lähes käyttämättömän Ibanez PF60SCE-NT-kitaran esim vahvistimen, vahvistimen johdon, kantolaukun hintaan 290€. Olisiko millainen ostos näin pienellä budjetilla? (millainen on kyseinen kitara ym?)


      • Akustinentyyppi

        Entä Ibanez AEL 10E. Löysin netistä tollaisen 185€ maksavan?


      • Soittaja_xxxx
        Akustinentyyppi kirjoitti:

        Vielä sellainen juttu että löysin tori.fi:stä tällaisen kuulemma lähes käyttämättömän Ibanez PF60SCE-NT-kitaran esim vahvistimen, vahvistimen johdon, kantolaukun hintaan 290€. Olisiko millainen ostos näin pienellä budjetilla? (millainen on kyseinen kitara ym?)

        Tuosta PF60SCE-NT muusta sen verran kommenttia, että tämä malli on kokopuukantinen. Kattelin vähän tuon mallia ja yritin vertailla sitä muuhun tarjontaan kun kyse on kuitenkin vuoden 2006 mallista eli n. 9 vuotta vanha malli.

        - Hyvää on kokopuukansi
        Mutta mä hain tuon samaisen ilmoituksen mistä ilmeisesti katsoit tuon ilmoituksen (Tori) ja minua ainakin vähän kiusaa se, että jos kitaran on vuosimallia 2006 (tiedot Ibanezin sivustolta) niin vähän kummeksun sitä, että "kitara on kuin uusi", lisäksi vahvistimesta ei ole mitään mainittu että mikä merkki ja malli jne.
        Tuon kyseisen ilmoituksen perusteella menisin aika varovaisesti enkä ostaisi suin päin.
        Vuonna 2006 Ibanezi myös teki ns. AW mallistoa mitä myös tänäkin päivänä ja itse lähtisin siitä, että jos hankit Ibanezin niin mieluusti AW mallistosta se hankinta kuin PF mallistosta, tuo AW on mallina laadukkaampaa tekoa, toki voi helmen löytää PF mallistostakin.
        Mutta hyvää siis on kokopuu kansi.
        Tuo hinta 290 on vähän vaikea sinänsä kommentoida kun pitäisi tietää kitaran oikea kunto ja mikä se vahvistin on sekä piuhan ym. kunnot.
        Tuo hinta lisäksi menee aika lähelle loppujen lopuksi nykypäivän mallien uutta hintaa jos vertailee vastaavan laatuisia kitaroita.


      • Soittaja_XxXx
        Akustinentyyppi kirjoitti:

        Entä Ibanez AEL 10E. Löysin netistä tollaisen 185€ maksavan?

        Kyseessä on jotakuinkin myös vuoden 2006 mallistoa. Nykyiset AEL mallit ovat numerosta 20 eli AEL20 ja niiden lähtöhinta uutena on päälle 300 euroa (Levytukku Oy on myyjä ja myöskin maahantuoja).

        Tuo AEL10 siis lienee vuoden 2006 mallistoa.
        - Kitaran kansi ei ole koko puuta, tämä periaatteessa on ainakin mun makuuni pientä miinusta antava kun arvostan kokopuukantisia kitaroita, toisaalta olen useampaan otteeseen soitellut AEL malliston näitä ei kokopuukantisia ja niissä on yllättävän "muhku" ääni ja tämä johtunee siitä, että se kaikukoppa on reilun kokoinen ja myös siksi ääni "iso"

        Hinnaltaan tuo ei ole nykyiseen uusiin verrattuna paha, yritä suhteuttaa se jotenkin siihen että kitaran malli on n. 9 vuotta vanha mallistoa.

        Vaikea sanoa, että kannattaako vai ei.
        Pitäisi tietää kitaran todellinen kunto ja mikä sun nykyinen lähtötaso on eli millainen kitara sulla on nyt käytössä ja tuoko sekä tämä AEL tai PF malli siihen selvää "hyppyä" laadullisesti.

        Itse lähtisin siitä, että ihan rauhassa katselee hankintaa ja miettii tarvetta ja kun on varma päätöksestä niin sitten ostaa.

        Mieti ainakin sitä, että onko haluamasi kitara tarpeeksi laadullisesti eli onko se selvästi nykyistä parempi vaihtoehto.

        Käytetyt on ihan hyväkin vaihtoehto jos ne vaan on hyvässä kunnossa mutta käytetyssä on aina omat riskinsä ja niidenkin kohdilla pitäisi päästä omin kätösin testaamaan se kitara, itse en uskaltaisi ostaa käytettyä suoraan testaamatta.

        Toivottavasti nämä mun vastaukset auttavat enemmän kuin sekoittavat pakkaa ;D


      • Akustinentyyppi
        Soittaja_XxXx kirjoitti:

        Kyseessä on jotakuinkin myös vuoden 2006 mallistoa. Nykyiset AEL mallit ovat numerosta 20 eli AEL20 ja niiden lähtöhinta uutena on päälle 300 euroa (Levytukku Oy on myyjä ja myöskin maahantuoja).

        Tuo AEL10 siis lienee vuoden 2006 mallistoa.
        - Kitaran kansi ei ole koko puuta, tämä periaatteessa on ainakin mun makuuni pientä miinusta antava kun arvostan kokopuukantisia kitaroita, toisaalta olen useampaan otteeseen soitellut AEL malliston näitä ei kokopuukantisia ja niissä on yllättävän "muhku" ääni ja tämä johtunee siitä, että se kaikukoppa on reilun kokoinen ja myös siksi ääni "iso"

        Hinnaltaan tuo ei ole nykyiseen uusiin verrattuna paha, yritä suhteuttaa se jotenkin siihen että kitaran malli on n. 9 vuotta vanha mallistoa.

        Vaikea sanoa, että kannattaako vai ei.
        Pitäisi tietää kitaran todellinen kunto ja mikä sun nykyinen lähtötaso on eli millainen kitara sulla on nyt käytössä ja tuoko sekä tämä AEL tai PF malli siihen selvää "hyppyä" laadullisesti.

        Itse lähtisin siitä, että ihan rauhassa katselee hankintaa ja miettii tarvetta ja kun on varma päätöksestä niin sitten ostaa.

        Mieti ainakin sitä, että onko haluamasi kitara tarpeeksi laadullisesti eli onko se selvästi nykyistä parempi vaihtoehto.

        Käytetyt on ihan hyväkin vaihtoehto jos ne vaan on hyvässä kunnossa mutta käytetyssä on aina omat riskinsä ja niidenkin kohdilla pitäisi päästä omin kätösin testaamaan se kitara, itse en uskaltaisi ostaa käytettyä suoraan testaamatta.

        Toivottavasti nämä mun vastaukset auttavat enemmän kuin sekoittavat pakkaa ;D

        Ite kallistun ton AEL:n puolelle koska hinta on hyvä, myyjä asuu vain n. 100 km päässä minusta ja olen lukenut siitä ihan hyviä arvosteluja netissä. Ja siis kyllä se on aika suuri laatuhyppy mun varmaan 30 vuotta vanhasta (tosin ihan hyvästä) tuohon;) Ja laitoin tänään myyjälle viestiä, että voisko sitä kitaraa kenties käydä kokeilemassa ilman ostopakkoa.


    • bluusi

      Ibanezit kannattaa jättää rauhaan, ellet löydä vintage made in Japan. Yamahalta löytyy vähän laadukkaampia hintalaatusuhteeltaan erinomaisia kitaroita. Esim. FG- ja L- sarjan kitaroissa ei eksy pahemmin metsään.

      Vielä paremmaksi menee A- sarja, esim. täysin kokopuinen AC3M on todella erinomainen valinta, hinnaltaan n. 700-800, A- 1 mallit on hinnaltaan tästä pari kolme sataa alas, näissä vain kansi kokopuuta.

      Mene kitarakauppaan, joka myy Jammuja ja Ibanezeja. Pyydä Yamahan AC3M ja Ibanezin vastaavan hintaluokan akustinen ja suorita vertaus, jossa huomioit soitettavuuden, soinnin ja ulkonäön.

      • huhyerhifhiwf

        Käyppä nyt testaamassa vaikkapa Ibanezin AW4000 tai AW4000 SEBS niin huomaat, että lauseesi "Ibanezit kannattaa jättää rauhaan" ei kyllä ihan pidä paikkaansa.

        Aina jokaisen kannattaa verrata eri valmistajien malleja ja tämän voin allekirjoittaa.

        Vaikka Yamahaa pidetään laadukkaana niin pikkasen on vähän liikaa hypetystä Yamaha merkin kohdalla koska kyllä sielläkin on ei niin hyvä laatuisia kitaroita.

        Tämä käsitys Ibanezin "rauhaan jättämisestä" perustuu porukalla vähän liian pieneen otantaan ja ajan saatossa Ibanezin tuotannossa oleviin "ei niin hyvälaatuisiin" akustisiin.

        Jokaisella on tietysti oma näkemyksensä asiasta mutta aina homman pitää perustua kokemukseen.


    • PuSe

      Tuosta vahvistimesta vähän. Suositeltu 60w on aika tehokas. Itse olisin valmis suosittelemaan jotain 10-20 watin vahvistina. Niissä riittää ääntä paljon ja tehoa tärkeämpi on se minkälainen soundi vahvistimessa on. Isosta vahvistimesta on aika hankala saada hyvä soundi silloin kun soittaa pienessä tilassa ja vähän hiljempaa
      Monet pikkuvahvistimet on aika kireitä ääneltään. Niitä välttäisin. Eivät ole paras vaihtoehto akustisen kanssa. Hyväsoundisiakin löytyy.
      Vahvari on paras päästä kokeilemaan oman kitaran kanssa. Se soundi on kitara-vahvistin -yhdistelmän lopputulos. Monilla merkeillä on myös akustiselle kitaralle tarkoitetuja vahvistimia. Niillä yleensä tulee parhaiten akkarisoundi vahvistettuna. Rolandilla on ainakin joitakin Cube -malleja joissa on kytkimellä valittavana akustinen kitara. Vahvari simuloi silloin akkaria.

      Kerroit että sinulla on jo akustinen kitara. Oletko harkinnut hankkia siihen mikrofonia jolloin ei tarvitsisi ostaa toista kitaraa? Et kertonut onko tarkoitus vaihtaa se akustinen toiseen mikitettyyn vai oletko hankkimassa toista akustista vanhan lisäksi. Jos se vanha akkari jää taloon niin suuntaisin katseeni uutta ostaessani vähän erilaiseen kitaraan mitä se ensimmäinen on. Monilla merkeillä on ohutkoppaisia soololovella varustettuja kitaroita ja ne on käteviä bändisoitossa. Pieni ohut kitaran koppa on mukavampi seisaallaan soittaessa kuin täyskokoinen akustinen.
      Puoliakustistakin kannattaa kokeilla. Jos siihen laittaa kielisatsin jossa on päällystetty G-kieli niin soittotuntuma on samanlainen kuin akustisessa kitarassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe