Paljonko keskiverto maalaisnasse tienaa vuodessa?

Onkotietoa

Onko tietoa paljonko keskiverto suomalainen maalaisnasse tienaa vuodessa bruttona?

23

107

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinolenkuullut

Mikä on maalaisnasse?

Veljeni osti aikoinaan kotitilamme ,peltoa 30 h, metsää noin 15 h,
      jäi sitten viljelijäki, vuosiansio 30 tuh, mk,
      palasi sitten oitis tehtaalle jossa vuositulo oli 120tuh, mk, viljeli sitten maata siinä sivussa, harrastuksena, tulolähteeksi siitä ei ollut.

en tiedä nykytilannetta mutta maata kai pitää olla todella paljon jos
      aikoo viljelyllä pärjätä, EU tukiaiset menee suurtiloille,

• lgkjgffs

Oliko paperimies kun noin valtavat ansiot?

• www2
        lgkjgffs kirjoitti:

Oliko paperimies kun noin valtavat ansiot?

Voi lapsonen, nyt ollaan kaukana historiassa. 30ha, ei tainnu vielä olla tuet ihan kohillaan?

• nasse.on.hyvin.vihainen
      • kiittisiitä

"Oliko paperimies kun noin valtavat ansiot?"

Ei ollut ,vaan metallialalla, koko elämän ajan samassa firmassa.

40 työvuoden jälkeen sai kenkää eikä hakenut edes sitä mitalia minkä
        olisi saanut, otti senverran päähän.

kuolikin sitten parin eläkevuoden jälkeen, lapsia ei ollut,
        eläkeyhtiö hyötyi melkoisesti,
        no, minä olen ollut jo kauan eläkkeellä vaikka omat eläkerahani
        on varmaan ajat sitten käytetty,
        velipoika maksaa minunkin eläkkeeni.

• paskoo

about 53271,34€ tukineen brutto. Ilman n. 10 % vähempi. Huom. lähes 0 vero kaikelle.

hevostoimistosta 100 faktaa.

• Hyvin_pyyhkii

Nasseilla pyyhkii hyvin. Onhan nassejen keskustapuolue pääministeripuolue.

• selvä.juttu

Kyllä keskiverto nasse kuuluu hyvätuloisimpaan 10 prosenttiin.

• miljardimeno

Sitten vain hakemaan lainaa ja ostamaan maatila, nyt on korot
        alhaalla ja EU-jäsenmaksut korkealla, hyödyntäkää niitä.

Jos saatais jotain takaisinkin?

• ProAgria

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n kannattavuuskirjanpitotulosten mukaan keskimääräisen maataloustuottajan yrittäjätulo oli 17 900 euroa vuonna 2013. Vuonna 2013 maatalous- ja puutarhayritysten tuotot olivat 156 700 euroa, mistä maataloustukien osuus oli 33 prosenttia. EU:n kokonaisosuus maaseutuviraston maksamista tuista oli 40 prosenttia eli 844,7 miljoonaa euroa, kun kansallisia tukia kaikista tuista oli 60 prosenttia eli 1 255 miljoonaa euroa. Tuen saajia oli yhteensä 71 065, joista maatiloja 63 675.

Eli vaikka kokonaistuotto on korkea, ovat myös menot suuret ja yrittäjätulo jää aika vaatimattomaksi.

• eläkeukko

Viljelijän ja palkansaajan tuloja ei voi verrata keskenään, sillä palkasta ei voi tehdä sellaisia verovähennyksiä mihin maataloudessa on mahdollisuus. Isäntä voi käydä vaikka traktorilla lavatansseissa ja bensaahan siihen menee ja polttoainekulut vähennetään maatalouden tulosta.

• eläkeukko

Niin, ja kerrotaan että maatalouden poika oli ostanut kondomeja ja kuitti oli pantu kirjanpitoon merkinnällä "työntövarren suojakumi" ja täydestä meni sekin vähennys tulosta. Se oli tietysti hyvä - ettei tullut jälkeläisiä.

• helepolla

ajatella miten kannattavaa toimintaa, miksi emme siis ala maanviljelijöiksi?
        Nyt kun on niin paljon työttömiä niin siinähän sitä olisi työtä
        ja suuret tulot.

• pienepäreenkantaja

Pienviljelijät ajettiin ahdinkoon EU-liitoksen myötä, näin saatiin
        tilalle suurtilat ja kymmeniätuhansia työttömiä.

Työväenpuolueet sitä halusi, erityisesti dem, vasurit taisi vastustaa
        koko liitosta.

En kyllä tiedä miten sodanjälkeiset suurperheet tuli toimeen kaupungeissa, palkat kai oli pienet, joten kateuskin on ollut kai
        aiheellista.

Minun vanhempani osti "rintamiestilan" ja vaikka se oli todella
        työlästä aikaa niin siitä se ruoka isolle perheelle saatiin,
        oli muutama lehmä, pari sikaa, hevonen, kanoja, niistä saatiin ruoka ja vähän rahaakin,
        meijeritili, toinen sika myytiin, munia kauppaan, tinkimaitoa
        naapureille,
        näin tultiin jotenkuten toimeen mutta velka ei loppunut milloinkaan.
        isä ja pojat tehtaassa töissä silloin kun töitä oli,
        onneksi polttopuut saatiin omasta metsästä ja riittihän niitä
        myyntiinkiin.

Rakennuksia ei ollut ja rakentaminen alkoi puunkaadolla, siitä
        hirret ja laudat ja päreet katolle,
        kaikki tehtiin itse, kirvesmies oli apuna rakentamisessa.

Kovaa hommaa se oli mutta pärjättiin.

• eläkeukko
        helepolla kirjoitti:

ajatella miten kannattavaa toimintaa, miksi emme siis ala maanviljelijöiksi?
        Nyt kun on niin paljon työttömiä niin siinähän sitä olisi työtä
        ja suuret tulot.

Maanviljelijäksi kun ei noin vaan voi ruveta jos ei ole ensin perinyt verovapaasti maita, mantuja ja kiinteistöjä. Mutta sitä minä olen ihmetellyt, ettei viljanviljelijät ole ryhtyneet leipureiksi. Viljelijä kun saa raaka-aineesta niin häviävän pienen osan ja kauppa ottaa niin kauhen ison katteen.Eikös itse kannattaisi se leipä leipoa ja myydä, niin saisi itse sen kauhen katteen.

• voi.ihmettä

Ja kauppiaaksi ei voi ruveta jos ei ole ensin perinyt verovapaasti hyllyjä, kassakoneita ja kiinteistöjä.
        Kun olet ihmettelemään alkanut, ihmettele sitten vaikka sitäkin ettei metsänomistajat ole alakaneet tekemään paperia ja kartonkia kun nehän saa puuta verovapaasti perityistä metsistäänilmaseksi.
        Ootko jo muuten itte alkanut huoraksi kun sulla on kuitenkin äiteeltäs ilmaseksi saatu ja alkuun lapsilisillä lihotettu perse.
        Ellet, niin minä puolestani ihmettelen sitä.

• eläkeukko

Kyllähän niitä perheyrittäjiä on kauppiassakin ja senpä takia ne tahot ovat sitä mieltä, että perintövero on väärin. Aivan asiallisesti ottaen minkä tahansa yrityksen perustaminen vaatii pääomia. Pääomat voivat olla joko omia, perittyjä tai lainattuja.
        Kun perusjamppa jolla ei ole mitään perittyä eikä ole kertynyt myöskään palkasta omia perustaa yrityksen niin siihen tarvitaan lainarahaa. Tämmöinen henkilö on kiistatta aivan eri asemassa kuin se joka on kaiken perinyt - olipa se maatila tai muu yritys. Toisaalta maatila ei ole mikään yritys, jos se todellisuudessa toimiin sosiaaliavustusten varassa. On se sääli, kun isännistä on tullut loisia.

• näinsemenee

Tienaa keskitason mukaan ja eläkkeetkin näille maksetaan ( budjetoitu ) . Kyllä tulonsiirroilla pärjää .

• Bruttona

Eihän sellaista voi verrata. Bruttotulos ei kuvasta yhtään mitään.
      Siihenhän sisältyvät myös kaikki kulut, joita maataloudesta aiheutuvat.

• Nasseiksi

Aletaan kaikki maalaisnasseiksi. Saa tukia ja tienaa ihan sikana.

• hyikakkaahyi

maaseudulla haisee kakka

• cityn-aromi

Vähemmän se siellä haisee kuin vaikka Helsingissä, varsinkin Pride-kulkueen aikaan.

• farmarin_poika

Mistähän tuo kaiken verovapaus muka tulee? Itse olen maatalosta kotoisin ja maata oli kutakuinkin tuo mainittu 30 hehtaaria ja samanverran metsää.
      Kukaan neljästä veljeksestä ei halua tilaa vaikka kuinka halvalla saisi ostaa toiset pois.
      Isä kuoli ja pellot vuokrattiin suurtilalliselle ja niistä saa sen verran, että äiti saa pidettyä tuvan lämpimänä ja eläkkeellään sitten ruoan ja lääkkeet.
      Isä ei koskaan puhunut lainoista, vain kerran sanoi vähän ennen kuolemaansa, että nyt on viimeinen lainaerä maksettu.
      Jälkeenpäin ajatellen koko viljely oli järjetöntä hommaa, kun me kaikki kuusi, koko perhe raadoimme tilalla tuhansia tunteja, eikä meille lapsille mitään palkkaa maksettu.

Isä oli raksalla töissä aina kun pääsi ja äiti hoiti karjan. meidän lasten avustuksella
      Silti saimme joka vuosi koulusta vapautuksen lukukausimaksuista vähävaraisuuden takia, mitä tehdastyöläisten lapset eivät saaneet.

Se verovapaus, koneita särkyi ja tietenkin ne piti uusia tai korjata. Vaikka ne sai verovähennyksiin, niin aina se oli iso katastrofi koska se oli bruttosumma joka piti maksaa ja verovähennys ei pienissä tuloissa paljon ollut.

Tämä joka vuokraa maita, investoi maidontuotantoon liki miljoonan, kaikki velaksi luulen ja nyt Venäjän tilanne leikkaa siitäkin vähästä mitä maidosta saa, jonkinmoisen osan. Eipä käy kateeksi.

Jos jollakulla käy kateeksi maanviljelijöiden suuret tulot, niin vuokratkaa vaikka meidän tila, saatte koneetkin samaan hintaan kunhan pidätte kunnossa, niin ei tarvitse kuin alkaa repimään rahaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      141
      2267
    2. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      4
      1718
    3. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      273
      1485
    4. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      28
      1289
    5. Sen uskon että et

Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      62
      1064
    6. Yrittäjien ahdinko

Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      17
      958
    7. Mies nähdäänkö?

Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      58
      930
    8. 285
      849
    9. Huvittaa tää

Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      40
      782
    10. Koska me sitten tavattaisiin?

Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?
      Ikävä
      44
      758
    Aihe