Autoni vetokoulun kilvessä lukee, että vetokoukun max pystykuorma on 50 kg.
Mites se nyt on, kun tarkoitukseni on siirtää 500 kg:n pyöreä säiliö kys. vaunulla. Säiliö on mahdollista kiinnittää siten, että aisapaino on oikea, mutta entä jarrutustilanteet ?
Miten jarrutettaessa vältetään, että pystysuuntainen aisavoima ei nouse yli 50 kg?
Perävaunun aisapaino jarrutettaessa
7
733
Vastaukset
- vääntövoima
Eiköhän se aisan vääntövoima pysyne sallituissa rajoissa, kunhan et mitään 3G.n jarrutuksia ja kiihdytyksiä harrasta. vääntövarttahan aisassa on jonkin verran. Tämähän on helppo testata kun kärry ei ole autossasi kiinni, niin aisasta kääntelemällä raskaskin kuorma on suhteellisen helposti käänneltävissä? Jarruttaessa/kiihdyttäessä suurin osa kärryn ja kuorman painosta syntyvästä voimasta on kuitenkin aisansuuntaista ei ylös/alas vääntävää.
Tämä ainakin näin maalaisjärkeillen....- olennaiseen
Koukut valmistetaan niin suurilla varmuuskertoimilla että varmasti kestää. Lisäksi niitä testataan rasituskokeilla. Eli koukku ja sen kiinnitykset kyllä kestävät jos vain autosi jouset ja muulin aisa kestää.
On järkevää lastata kuorma hieman etupainoiseksi ja SITOA hyvin, jotta ei tule yllätyksiä ajo-ominaisuuksiin eikä muutenkaan esin jarrutuksissa.
Vedetäänhän koukuilla 1500 kg:n yksiakselisia asuntovaunujakin ja ne heijaavat ihan eri voimilla koukkua.
En ole kostaan kuullut että koukku olisi murtunut tai vääntynyt, paitsi kolarissa. - aisankannattaja
olennaiseen kirjoitti:
Koukut valmistetaan niin suurilla varmuuskertoimilla että varmasti kestää. Lisäksi niitä testataan rasituskokeilla. Eli koukku ja sen kiinnitykset kyllä kestävät jos vain autosi jouset ja muulin aisa kestää.
On järkevää lastata kuorma hieman etupainoiseksi ja SITOA hyvin, jotta ei tule yllätyksiä ajo-ominaisuuksiin eikä muutenkaan esin jarrutuksissa.
Vedetäänhän koukuilla 1500 kg:n yksiakselisia asuntovaunujakin ja ne heijaavat ihan eri voimilla koukkua.
En ole kostaan kuullut että koukku olisi murtunut tai vääntynyt, paitsi kolarissa.Kyllä tyyppikilpien merkinnät pitää ottaa huomioon.
Jos esim. 500 kg tavaran painopiste on 0,7 m aisan yläpuolella ja vaunun pituus vetoaisasta akseliin on 2,5 m niin hidastuvuudella 5 m/s2 dynaamiseksi aisapainoksi jarrutettaessa tulee
0,7x500/2,5=140 kg
Kun staattinen aisapaino ja dynaaminen aisapaino yhdistetään saadaan 50 140=190 kg, joka on noin 4 kertaa sallittu.
Siis voiko 50 kg pystyvoimakoululla vetää kys. kuorman ? - Tane
aisankannattaja kirjoitti:
Kyllä tyyppikilpien merkinnät pitää ottaa huomioon.
Jos esim. 500 kg tavaran painopiste on 0,7 m aisan yläpuolella ja vaunun pituus vetoaisasta akseliin on 2,5 m niin hidastuvuudella 5 m/s2 dynaamiseksi aisapainoksi jarrutettaessa tulee
0,7x500/2,5=140 kg
Kun staattinen aisapaino ja dynaaminen aisapaino yhdistetään saadaan 50 140=190 kg, joka on noin 4 kertaa sallittu.
Siis voiko 50 kg pystyvoimakoululla vetää kys. kuorman ?Voit vetää. Nuo painorajat tarkoittavat nimenomaan paikallaan olevaa yhdistelmää. Mitoituksessa on otettu tietyillä kertoimilla huomioon se, että oikeasti voimat ovat liikkeen aikana huomattavasti suurempiakin.
- So What
aisankannattaja kirjoitti:
Kyllä tyyppikilpien merkinnät pitää ottaa huomioon.
Jos esim. 500 kg tavaran painopiste on 0,7 m aisan yläpuolella ja vaunun pituus vetoaisasta akseliin on 2,5 m niin hidastuvuudella 5 m/s2 dynaamiseksi aisapainoksi jarrutettaessa tulee
0,7x500/2,5=140 kg
Kun staattinen aisapaino ja dynaaminen aisapaino yhdistetään saadaan 50 140=190 kg, joka on noin 4 kertaa sallittu.
Siis voiko 50 kg pystyvoimakoululla vetää kys. kuorman ?Jos haluat pysyä varmasti 50 kilopondin rajoissa kaikissa dynaamisissa kuormitustilanteissa, niin ajelepa sitten kävelyvauhtia 5-6 km/h. Saat silloin aisapainot hallintaan niin jarrutuksissa kuin routaheitoissakin. Ja muiden tienkäyttäjien vihat päällesi.
Minä en näe minkäänlaista ongelmaa. Jos minun autoni vetokoukkuun kohdistuu paikoillaan oltaessa alle 50 kp:n kuormitus, voi arvo eri ajotilanteissa hyvinkin nousta hetkellisesti vaikkapa 3- tai 4-kertaiseksi ilman että minun mielenrauhani siitä järkkyy tippaakaan.
Jos sinun pitää vaivata päätäsi mokomalla, niin jätä sitten mieluummin vetämättä.
- Maalaistollo
50 kg maksimi aisapaino tarkoittaa ajettavuutta, ei koukun kestävyyttä. Liian suuri paino keventää auton etupään ohjauskyvyttömäksi. Toisaalta liian takapainoinen kuorma saattaa jopa nostaa koukkua, mikä on vielä vaarallisempaa.
- mietiskelijä
Hän aikoo viedä 500kg säiliön. Hänellä on jarrrullinen perävaunu? Aika iso vetoautokin. Tuskin tulee ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293215- 1201279
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101185- 58991
- 71988
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu178939olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26927Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38901Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66870Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75804