Palstalla olemiseni aikana olen huomannut, että adventismi ja adventistit saavat osaksensa paljon kritiikkiä, samoin heidän profeettansa Ellen G. White. Itsekin olen sitä kritiikkiä täällä harjoittanut varsin paljon.
Tulipa tässä mieleen, että mitä jos juhannuksen kunniaksi ja vaihteen vuoksi kertoisimme vaikka tähän ketjuun, että mitä hyvää/positiivista on adventismissa sekä Ellen G. Whiten laajassa kirjallisessa tuotannossa teidän mielestänne?
Onko adventtiliikkeessä oleminen (ennen tai nykyään) tuonut elämääsi jotain hyvää, jos niin mitä?
Mitä hyvää adventismissa ja EGW:n tuotannossa?
78
<50
Vastaukset
- kodinsuurilääkäri
Kiitos positiivisesta aloituksesta. Minä olen lukenut Ellen G.Whten kirjan "Kodin suuri lääkäri" (nykyisin nimellä "Suuren lääkärin seuraajana") ja seuraamalla noita kirjan hyviä ja luonnonmukaisia terveysohjeita terveyteni ja kuntoni on kohentunut huomattavasti ja uskoni ja luottamukseni Jeesukseen suurena lääkärinä ja Vapahtajana on kasvanut. Kiitos Jumalalle!
Muistan hämärästi Ellen G.Whten kirjan "Kodin suuri lääkäri". En omistanut mutta, mutta hieman sitäkin selailin 80-luvulla.
Jep, Jeesus on suuri parantaja, ruumiinkin Vapahtaja.
Adventistien 80-luvulla omistamassa Hopeaniemen kylpyläparantolassa kävin kaksi kertaa sairauteni takia ja sain siellä hyvää hoitoa, mikä helpotti oloani ja vahvistuin.
- hyviäkirjoja
NixiPirkka neuvoo et ne on paksuja kirjoja, eli hyviä tietokoneen alle, toiseen päähän etutassujen alle "Suuri taistelu" ja toiseen takatassujen alle "Aikakausien toivo" niin jo ilma kiertää, eikä pölykään keräänny, sekä komeesti pitää prossan viileenä.
- hyviäkirjoja
Piti lisätä se, ettei adventismissa vissiin mitään muuta vikaa olekaan ku se sapatti/laki ultimate-kiihkoilu. Kivoja ja toisuskovia ihmisiä muuten, terveelliset elämäntavat ja silleen.
- Ei.tule.mieleen
Mitäkö hyvää EGW:n plagioima tuotanto on siis saanut aikaiseksi?
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••?- hyviäkirjoja
No tota jos ihan suoraan sanon niin "SO WHAT" onhan se Main Kampfkin ???
Kukapa ei plagioisi kirjoituksia jos näkee niiden olevan oikeaa raamatullisuutta. Minusta on aivan uskomatonta että ketään syytetään oikean asian esiintuomisista plagioimisena. Esimerkiksi tällä palstalla ei muuta tehdäkään kuin tuodaan esiin muiden ajatuksia .. olivat ne sitten oikeita tai eivät..
- jah.jah
Kyllä toi ikuinen piina on ihan yksin sun oma juttusi,ei sitä kukaan muu tänne tuo.
- osoittaajotain
Alex ei näytä edes ymmärtävän mitä tarkoittaa ns. "plagioiminen".
- Exadventistiparka
alex.kasi kirjoitti:
Kukapa ei plagioisi kirjoituksia jos näkee niiden olevan oikeaa raamatullisuutta. Minusta on aivan uskomatonta että ketään syytetään oikean asian esiintuomisista plagioimisena. Esimerkiksi tällä palstalla ei muuta tehdäkään kuin tuodaan esiin muiden ajatuksia .. olivat ne sitten oikeita tai eivät..
Alex, ei se EGW:n plagiointi ollut vain mitään samojen ajatusten esilletuontia. Kappaleita kopioitu usein lähes sanatarkasti, jopa yksi kokonainen kirja kopioitu ja vain vaihdettu kirjailijan nimi.
Mutta paras selitys adventisteilta plagiointisyytteisiin on se, että kyseessä ei ollut plagiointi, koska tuohon aikaan lakia plagioinnista ei ollut voimassa. Sehän ratkaisee kaiken. Ja se että "viisaus" siihen mitä kopioitiin, tuli suoraan Jumalalta, on mielestäni naurettava selitys korottaa Elleniä taas johonkin normaalia ihmistä korkeammalle pallille ja hänen kirjoituksiaan "arvovaltaiseksi totuuden lähteeksi"...
Eihän se asioiden kopioiminen nyt niin paha juttu sinänsä ole - jos ne ovat oikeita - mutta se että väittää kirjoituksia "inspiroiduiksi" tai suoraan Jumalalta saaduksi tiedoksi on kyllä jo törkeää.
Kannattaisi tutkia netistä aihetta vaikka haulla "EGW plagiarism" niin näet miten suoraan hän kopioi noita tekstejä joita "omikseen" väitti. Samaten voit lukea mm. adventistien ja whitestate.org:in puolustukset asiaan. osoittaajotain kirjoitti:
Alex ei näytä edes ymmärtävän mitä tarkoittaa ns. "plagioiminen".
Kyllä minä ymmärrän - mutta plagioimista on niin montaa sorttia.. jos sinä muutat sanoja mutta et asiaa - olet plagioinut .. Periaatteessa plagioiminen on hyvä asia - jos plagioija myös ymmärtää mistä on kysymys .. huono asia jos plagioija ei ymmärrä vaan vain toistaa muiden sanoja.. Ei kukaan tiedä kaikkien sanomisien alkulähdettä --
- pyhpyh
Exadventistiparka kirjoitti:
Alex, ei se EGW:n plagiointi ollut vain mitään samojen ajatusten esilletuontia. Kappaleita kopioitu usein lähes sanatarkasti, jopa yksi kokonainen kirja kopioitu ja vain vaihdettu kirjailijan nimi.
Mutta paras selitys adventisteilta plagiointisyytteisiin on se, että kyseessä ei ollut plagiointi, koska tuohon aikaan lakia plagioinnista ei ollut voimassa. Sehän ratkaisee kaiken. Ja se että "viisaus" siihen mitä kopioitiin, tuli suoraan Jumalalta, on mielestäni naurettava selitys korottaa Elleniä taas johonkin normaalia ihmistä korkeammalle pallille ja hänen kirjoituksiaan "arvovaltaiseksi totuuden lähteeksi"...
Eihän se asioiden kopioiminen nyt niin paha juttu sinänsä ole - jos ne ovat oikeita - mutta se että väittää kirjoituksia "inspiroiduiksi" tai suoraan Jumalalta saaduksi tiedoksi on kyllä jo törkeää.
Kannattaisi tutkia netistä aihetta vaikka haulla "EGW plagiarism" niin näet miten suoraan hän kopioi noita tekstejä joita "omikseen" väitti. Samaten voit lukea mm. adventistien ja whitestate.org:in puolustukset asiaan.Väitteesi ei pidä paikkaansa. Se on puhdas valhe. Lähdeviitteet on merkitty silloin kun teksti on lainattu. Ihan sama mitä muuta väität.
- Exadventistiparka
pyhpyh kirjoitti:
Väitteesi ei pidä paikkaansa. Se on puhdas valhe. Lähdeviitteet on merkitty silloin kun teksti on lainattu. Ihan sama mitä muuta väität.
Pyhpyh, kerropa kumpi näistä on EGW:n tekstiä, ja kumpi toisen kirjoittajan kirjasta joka on kirjoitettu ja JULKAISTU AIEMMIN. Kirjoituksesi mukaisesti - mitään plagiointiahan ei ole...
1) "He found in his former belief no assurance of happiness beyond the grave. The future was dark and gloomy. ...
He was not then prepared to answer them; but he reasoned, that if the Bible is a revelation from God, it must be consistent with itself; and that as it was given for man's instruction, it must be adapted to his understanding."
2) "He found that his former views gave him no assurance of happiness beyond the present life. Beyond the grave, all was dark and gloomy. ...
He was not then prepared to answer them; but he reasoned that if the Bible is a revelation from God, it must be consistent with itself; and that as it was given for man's instruction, it must be adapted to his understanding."
Koska mielestäsi EGW ei plagioi ja tiedät sen noin varmasti, osaat varmastikin erottaa noista EGW:n oman tekstin ja selittää sen lievän yhdenmukaisuuden jota joku saattaa tekstien välillä havaita. Onhan niissä useita eri sanoja.
Tämäkö sitten mielestäsi ei ole plagiointia ? Jos näin on, taidat olla adventisti, koska sillä nimellä muu maailma tällaisen tuntee.
Adventistit ovat yleensä raittiita ja savuttomia ja koettavat pitää huolta omasta ja toistenkin terveydestä. Heillä on sairaaloita ja kaiketi niitä kylpyläparantoloita (?) eri puolilla maailmaa. Olen lukenut tutkimuksista, että adventistinen elämäntyyli tukee terveyttä ja pitkää elinikää.
- hyviäkirjoja
No sehän on hyvä homma!!!
Jos näin "ei-adventistina" saa sanoa jotain positiivista Adventtikirkosta ja heidän raamatuntulkinnoistaan - niin sanosin että ensiksikin luonnollisesti tulee mieleen se että siellä pannaan kaikki pelastumistoivo Jeesuksen lunastukseen ja minun mielestäni aivan oikealla tavalla (koska adventismissa ei uskota iankaikkiseen elämään synnissä) ja toinen asia joka myös tulee näin päällimmäisenä mieleen on että adventismissa ei syytetä Jumalaa luotujensa piinaajaksi - niinkuin useimmissa kristinuskon kirkoissa ja lahkoissa tehdään.
Siinä on minun mielestäni kaksi adventismin parasta puolta - johon voisi lisätä sen että adventisteilla on yleensä aika hyvä Raamatun tuntemus, mikä on aika harvinaista esimerkiksi luterilaisten keskuudessa. Adventtikirkossa ei myöskään kaatuilla tai kontata lattioilla ai tutista tai saada kummallisia pakkoliikkeitä niinkuin monissa lahkoissa tänäänkin tehdään.
Mitä tulee Ellen Whiten kirjoituksii niin en ole niitä kovin paljon lukenut , mutta sen mitä olen niin niistä sanoisin että Ellen White oli uskova nainen joka kirjoitteli kirjojaan 150 vuotta sitten ja varmasti ihan hyvällä tarkoituksella .. mutta niitä ei pidä missään tapauksessa pitää Raamatun jatkeena.. vaan ehkä yhden uskovaisen oivalluksina .. Ellen White oli kuitenkin omalla tavallaan monessa asiassa enemmän raamatullinen kuin kirkot yleensä - huolimatta siitä että hän väritti omilla ajatuksillaan raamatunkäsityksiään - ainakin minun mielestäni - av an liikaa. Ellen White tavallaan yksinkertaisi Raamatun monitahoista sanomaa liian paljon - mutta kuten sanottu en ole hänen kirjoituksiaan paljoakaan tutkinut - tämä käsitykseni on kuitenkin sen vähän perusteella mitä olen lukenut.
alexalex.kasi:
"adventisteilla on yleensä aika hyvä Raamatun tuntemus, mikä on aika harvinaista esimerkiksi luterilaisten keskuudessa. "
Samoja havaintoja minullakin, mutta toki varmasti poikkeuksiakin on uskovien joukossa, mitä tulee Raamatun hyvään tuntemiseen. Minutkin, kun uskoon olin tullut, adventismi aktivoi Raamatun perusteelliseen tutkimiseen ja aloin tutkia myös roomalaiskatolisen ja luterilaisen kirkon teologioita (alkuperäislähteistä), peilaten niitä adventisteilta kuulemiini tulkintoihin ja selityksiin (vrt. opit Babylon-portosta ja Ilmestyskirjan pedosta).
alex.kasi:
"Adventtikirkossa ei myöskään kaatuilla tai kontata lattioilla ai tutista tai saada kummallisia pakkoliikkeitä niinkuin monissa lahkoissa tänäänkin tehdään. "
Aivan, noin on ja tuota pidän hyvänä myös. Eikä ole jotain ihmeellisiä "nauruherätyksiä" ja mitä kaikkea sitä onkin noissa äärikarismaattisissa piireissä.- hyviäkirjoja
totuusfriikki7678 kirjoitti:
alex.kasi:
"adventisteilla on yleensä aika hyvä Raamatun tuntemus, mikä on aika harvinaista esimerkiksi luterilaisten keskuudessa. "
Samoja havaintoja minullakin, mutta toki varmasti poikkeuksiakin on uskovien joukossa, mitä tulee Raamatun hyvään tuntemiseen. Minutkin, kun uskoon olin tullut, adventismi aktivoi Raamatun perusteelliseen tutkimiseen ja aloin tutkia myös roomalaiskatolisen ja luterilaisen kirkon teologioita (alkuperäislähteistä), peilaten niitä adventisteilta kuulemiini tulkintoihin ja selityksiin (vrt. opit Babylon-portosta ja Ilmestyskirjan pedosta).
alex.kasi:
"Adventtikirkossa ei myöskään kaatuilla tai kontata lattioilla ai tutista tai saada kummallisia pakkoliikkeitä niinkuin monissa lahkoissa tänäänkin tehdään. "
Aivan, noin on ja tuota pidän hyvänä myös. Eikä ole jotain ihmeellisiä "nauruherätyksiä" ja mitä kaikkea sitä onkin noissa äärikarismaattisissa piireissä.Adventistien raamatuntuntemus perustuu kuuntelemiseen, eikä niinkään itseopiskeluun. Saarnasatuolilta perusadvari imuroi kaiken, OON TESTANNU. Tiukkoja adventismin peruspilreita horjuttavia raamatunpaikkoja he eivät halua tutkia ja selvittää edes missä menee vikaan, vaan hoitavat asian saarnastuolista vanhoilla paikkauslausekkeilla, joilla seurakuntaa on kymmeniä vuosia aivopesty.
VALTETTAVASTI!!! Joudun säälimään monia hienoja ihmisä heidän sokeuttaan ja kuurouttaan. hyviäkirjoja kirjoitti:
Adventistien raamatuntuntemus perustuu kuuntelemiseen, eikä niinkään itseopiskeluun. Saarnasatuolilta perusadvari imuroi kaiken, OON TESTANNU. Tiukkoja adventismin peruspilreita horjuttavia raamatunpaikkoja he eivät halua tutkia ja selvittää edes missä menee vikaan, vaan hoitavat asian saarnastuolista vanhoilla paikkauslausekkeilla, joilla seurakuntaa on kymmeniä vuosia aivopesty.
VALTETTAVASTI!!! Joudun säälimään monia hienoja ihmisä heidän sokeuttaan ja kuurouttaan.En nyt ihan ole samaa mieltä - sanoisin mieluimminkin että adventismissa korostetaan muutamia asioita ja niistä puhutaan sen tähden enemmän kuin muista ja tähän on osasyyllisenä myös adventismia arvostelevat piirit. Esimerkiksi sapatin viettoa arvostellaan liikaa ja siksi siitä puhutaan liikaa - ainakin verrattuna moneen muuhun tärkeään asiaan.. Toinen asia on että adventistien on tavallaan pakko korostaa niitä asioita jotka erottavat Adventtikirkon muista kirkoista.
Jos verrataan adventismia ja vaikka katolista tai luterilaista oppia on adventismi ainakin minun mielestäni selvempi ja loogisempi - vaikka siinäkin on omat "heikkoutensa" - esimerkiksi se että Raamatun sanoman monitahoisuus ei tule oikein esiin kun korostetaan muutamia asioita liikaa ja ehkä niitä myös väritetään liikaa. Vasta kun joku on tutkinut "epätavallisen paljon" alkaa Raamattu selvitä paremmin kokonaisuutena - tavallinen penkissä istuja tietää kyllä paljon Raamatusta mutta etupäässä sen adventistien esiintuoman osan Raamattua - koska se on esillä eniten ..
Tämän käsitykseni olen perustanut siihen mitä olen katsellut Adventtikirkon lähetyksiä netissä tai TV:ssä - ja kun vertaan niitä muiden kirkkojen tai lahkojen nettisivuihin tai TV lähetyksiin. Ja minulla on periaatteessa kaikkien kirkkojen TV kanavat käytössäni.
Sanotaan nyt vielä että kun esimerkiksi luterilaisen tai katolisen kirkon sanoma muuttuu ajanvirrassa toiseksi (vaikka Raamattu ei muutu) on se osoitus sen vajavaisuudesta - eikö niin ja sama asia luonnollisesti kaikkien kirkkojen ja lahkojen kanssa - myös adventismin - nyt kuitenkin adventismia moititaan siitä .. ja moittijat ovat luonnollisesti muita kuin adventisteja (kuinkas muuten) - mikä ihmetyttää .. sillä samalla kun ollaan itse oman oppinsa muuttajia ja adventistien kritisoijia ollaan vastaan jos adventistit muuttavat (korjaavat) erehdyksiään ??
Erehtyä saa - valehdella ei saa..
alex- vierailijakirkossa
Olen käynyt useammallakin paikkakunnalla adventistien sapattijumalanpalvluksissa ja huomannut, että siellä tutkitan yhdessä Raamattua eikä vain kuunnella, mitä pappi puhuu. Tämä itsenäinen Raamatun tukiminen on varmaan syy adventistien erinomaiseen Sanan tuntesiseen.
80-luvulla kun kävin sapattijumalanpalveluksissa niin siellä tosiaan tutkittiin yhdessä Raamattua, keskusteluakin käytiin ja lähtökohtana oli se raamatuntutkiskelukirjanen. Ei jääty pelkkään saarnan kuunteluun, vaikka saarna olikin.
Moniin adventisteihin tutustuin ja kyllä he itse kotonaan tutkivat Raamattua myös. Itsekin luin joka päivä 1-3 lukua Raamatusta edeten läpi testamentin kaikkien kirjojen vähitellen.- Exadventistiparka
alex.kasi kirjoitti:
En nyt ihan ole samaa mieltä - sanoisin mieluimminkin että adventismissa korostetaan muutamia asioita ja niistä puhutaan sen tähden enemmän kuin muista ja tähän on osasyyllisenä myös adventismia arvostelevat piirit. Esimerkiksi sapatin viettoa arvostellaan liikaa ja siksi siitä puhutaan liikaa - ainakin verrattuna moneen muuhun tärkeään asiaan.. Toinen asia on että adventistien on tavallaan pakko korostaa niitä asioita jotka erottavat Adventtikirkon muista kirkoista.
Jos verrataan adventismia ja vaikka katolista tai luterilaista oppia on adventismi ainakin minun mielestäni selvempi ja loogisempi - vaikka siinäkin on omat "heikkoutensa" - esimerkiksi se että Raamatun sanoman monitahoisuus ei tule oikein esiin kun korostetaan muutamia asioita liikaa ja ehkä niitä myös väritetään liikaa. Vasta kun joku on tutkinut "epätavallisen paljon" alkaa Raamattu selvitä paremmin kokonaisuutena - tavallinen penkissä istuja tietää kyllä paljon Raamatusta mutta etupäässä sen adventistien esiintuoman osan Raamattua - koska se on esillä eniten ..
Tämän käsitykseni olen perustanut siihen mitä olen katsellut Adventtikirkon lähetyksiä netissä tai TV:ssä - ja kun vertaan niitä muiden kirkkojen tai lahkojen nettisivuihin tai TV lähetyksiin. Ja minulla on periaatteessa kaikkien kirkkojen TV kanavat käytössäni.
Sanotaan nyt vielä että kun esimerkiksi luterilaisen tai katolisen kirkon sanoma muuttuu ajanvirrassa toiseksi (vaikka Raamattu ei muutu) on se osoitus sen vajavaisuudesta - eikö niin ja sama asia luonnollisesti kaikkien kirkkojen ja lahkojen kanssa - myös adventismin - nyt kuitenkin adventismia moititaan siitä .. ja moittijat ovat luonnollisesti muita kuin adventisteja (kuinkas muuten) - mikä ihmetyttää .. sillä samalla kun ollaan itse oman oppinsa muuttajia ja adventistien kritisoijia ollaan vastaan jos adventistit muuttavat (korjaavat) erehdyksiään ??
Erehtyä saa - valehdella ei saa..
alex"Sanotaan nyt vielä että kun esimerkiksi luterilaisen tai katolisen kirkon sanoma muuttuu ajanvirrassa toiseksi (vaikka Raamattu ei muutu) on se osoitus sen vajavaisuudesta"
Kirkot maallistuvat, ja sen myötä tulee osoitetuksi yhä selvemmin se totuus ettei Jumalan seurakunnassa ole yhtään kirkkoa.
Adventtikirkon oppi ei ole muuttunut; ei todellakaan. Se oppi kursittiin pikaisesti kasaan pettymyksen yhteydessä muutamassa kuukaudessa, ja sitä on yritetty saada sopimaan yhteen Raamatun kanssa yli puolitoista vuosisataa, siinä onnistumatta - koska Raamattu ei muutu eikä adventtikirkko suostu myöntämään olleensa väärässä.
A-kirkon itsepäisyys pitää kiinni noista erityisopinkohdistaan ei ole merkki sanoman puhtaudesta vaan jatketusta harhaoppien levittämisestä ja siihen liittyvästä ylpeydestä, yhdistettynä siihen että jos oppeja uudistettaisiin Raamatun mukaisiksi, koko adventismin tarkoitus omana kirkokuntanaan häviäisi tai vesittyisi.
A-kirkko EI ole mikään lopunajan AINOA jäännösseurakunta, kuten A-kirkko opettaa. Jos harhaopit poistetaan, jäljelle ei jää mitään syytä väittää että A-kirkko olisi muita parempi; eksytys olisi pakko myöntää, ja kirkko hajoaisi. Pakon edessä siis on pidettävä noista opeista kivenkovaa kiinni. Ei käy kateeksi... Exadventistiparka kirjoitti:
"Sanotaan nyt vielä että kun esimerkiksi luterilaisen tai katolisen kirkon sanoma muuttuu ajanvirrassa toiseksi (vaikka Raamattu ei muutu) on se osoitus sen vajavaisuudesta"
Kirkot maallistuvat, ja sen myötä tulee osoitetuksi yhä selvemmin se totuus ettei Jumalan seurakunnassa ole yhtään kirkkoa.
Adventtikirkon oppi ei ole muuttunut; ei todellakaan. Se oppi kursittiin pikaisesti kasaan pettymyksen yhteydessä muutamassa kuukaudessa, ja sitä on yritetty saada sopimaan yhteen Raamatun kanssa yli puolitoista vuosisataa, siinä onnistumatta - koska Raamattu ei muutu eikä adventtikirkko suostu myöntämään olleensa väärässä.
A-kirkon itsepäisyys pitää kiinni noista erityisopinkohdistaan ei ole merkki sanoman puhtaudesta vaan jatketusta harhaoppien levittämisestä ja siihen liittyvästä ylpeydestä, yhdistettynä siihen että jos oppeja uudistettaisiin Raamatun mukaisiksi, koko adventismin tarkoitus omana kirkokuntanaan häviäisi tai vesittyisi.
A-kirkko EI ole mikään lopunajan AINOA jäännösseurakunta, kuten A-kirkko opettaa. Jos harhaopit poistetaan, jäljelle ei jää mitään syytä väittää että A-kirkko olisi muita parempi; eksytys olisi pakko myöntää, ja kirkko hajoaisi. Pakon edessä siis on pidettävä noista opeista kivenkovaa kiinni. Ei käy kateeksi...Niin juu - kaikesta huomaa että olet exadventistiparka :) ..
alex- Exadventistiparka
alex.kasi kirjoitti:
Niin juu - kaikesta huomaa että olet exadventistiparka :) ..
alexEikö olekin hyvä juttu.
Jotkut ovat valmiita tekemään kompromisseja ja elämään vaikkapa luterilaisen kirkon maallistuneiden periaatteiden mukaan, toiset ihannoivat jotakin muuta eksytystä, minä puolestani haluan ihan suoraan tuoda esille sitä mikä on eksytystä enkä ylistä ja tue kirjoituksissani ja kommenteissani niitä jotka eksytystä saarnaavat vaikkapa työkseen tai sitä eksytystä lehtien muodossa levittävät.
Yksin Raamattu. Ja jos Raamattu on ristiriidassa jonkin kirkon oppien kanssa, valitsen Raamatun enkä eksytystä, joka korottaa vaikkapa EGW:n kirjoituksia yli sen mitä joku muu asiasta sanoo. vierailijakirkossa kirjoitti:
Olen käynyt useammallakin paikkakunnalla adventistien sapattijumalanpalvluksissa ja huomannut, että siellä tutkitan yhdessä Raamattua eikä vain kuunnella, mitä pappi puhuu. Tämä itsenäinen Raamatun tukiminen on varmaan syy adventistien erinomaiseen Sanan tuntesiseen.
On sitä tullu käytyä täälläkin ja jokaisessa raamatuntutkiskelussa on ollut kyse lähinnä ajassa ja paikassa, tarinankerronnasta, sen hetken tapahtumaketjuista, eikä lähimainkaan sen sanomasta, saati vertauksien perimmäisistä kysymyksistä. Sanalla sanoen, adventistit tietää paljon nippelitietoa ja triviaa mutteivät ymmärrä väkevää sanaa, jossa murretaan leipää jolloin Pyhä Henki toimii viinin muodossa sen sulattamisessa hengenravinnoksi.
- Kysynvaan
Kysyttiin kaikilta onko mitään posiitiivistä?
- Kysynvaan
Eikö olekin hyvä juttu.
Jotkut ovat valmiita tekemään kompromisseja ja elämään vaikkapa luterilaisen kirkon maallistuneiden periaatteiden mukaan, toiset ihannoivat jotakin muuta eksytystä, minä puolestani haluan ihan suoraan tuoda esille sitä mikä on eksytystä enkä ylistä ja tue kirjoituksissani ja kommenteissani niitä jotka eksytystä saarnaavat vaikkapa työkseen tai sitä eksytystä lehtien muodossa levittävät.
Yksin Raamattu. Ja jos Raamattu on ristiriidassa jonkin kirkon oppien kanssa, valitsen Raamatun enkä eksytystä, joka korottaa vaikkapa EGW:n kirjoituksia yli sen mitä joku muu asiasta sanoo.Löydätkö mitään positiivista, vikoja löydät kaikista.
- Exadventistiparka
Kysynvaan kirjoitti:
Löydätkö mitään positiivista, vikoja löydät kaikista.
Löydän toki. Hän itse kirjoitti ja vakuutti, että hänen kirjoituksensa voivat olla vain kahdesta lähteestä: joko Jumalalta tai sielunviholliselta.
Koska nuo kirjoitukset ovat osittain ristiriidassa Raamatun kanssa, nyt voin EGW:n omiin sanoihin vedoten todeta että hänen kirjallinen työnsä on ainakin osittain sielunvihollisen inspiroimaa, jolloin tiedämme ettei mikään osa sitä ole Jumalan inspiroimaa.
Positiivinen asia on siis se helppous ymmärtää hänen kirjallisen työnsä lähde. - Raamattu
totuusfriikki7678 kirjoitti:
80-luvulla kun kävin sapattijumalanpalveluksissa niin siellä tosiaan tutkittiin yhdessä Raamattua, keskusteluakin käytiin ja lähtökohtana oli se raamatuntutkiskelukirjanen. Ei jääty pelkkään saarnan kuunteluun, vaikka saarna olikin.
Moniin adventisteihin tutustuin ja kyllä he itse kotonaan tutkivat Raamattua myös. Itsekin luin joka päivä 1-3 lukua Raamatusta edeten läpi testamentin kaikkien kirjojen vähitellen.Kiitos veli rohkeasta aloituksesta! Ja niinkuin sanotaan tutkikaa ja pitäkää se mikä hyvää on.
- pyhpyh
JarmoEklund kirjoitti:
On sitä tullu käytyä täälläkin ja jokaisessa raamatuntutkiskelussa on ollut kyse lähinnä ajassa ja paikassa, tarinankerronnasta, sen hetken tapahtumaketjuista, eikä lähimainkaan sen sanomasta, saati vertauksien perimmäisistä kysymyksistä. Sanalla sanoen, adventistit tietää paljon nippelitietoa ja triviaa mutteivät ymmärrä väkevää sanaa, jossa murretaan leipää jolloin Pyhä Henki toimii viinin muodossa sen sulattamisessa hengenravinnoksi.
LÄSSYN LÄSSYN!
- pyhpyh
Löydän toki. Hän itse kirjoitti ja vakuutti, että hänen kirjoituksensa voivat olla vain kahdesta lähteestä: joko Jumalalta tai sielunviholliselta.
Koska nuo kirjoitukset ovat osittain ristiriidassa Raamatun kanssa, nyt voin EGW:n omiin sanoihin vedoten todeta että hänen kirjallinen työnsä on ainakin osittain sielunvihollisen inspiroimaa, jolloin tiedämme ettei mikään osa sitä ole Jumalan inspiroimaa.
Positiivinen asia on siis se helppous ymmärtää hänen kirjallisen työnsä lähde.Puhut potaskaa ja olet totuuden vihollinen. Tyypillinen ex siis.
- EllenVääräProfeetta
Positiivinen asia on siis se helppous ymmärtää hänen kirjallisen työnsä lähde.Exadventistiparka, kiteytit asian hyvin! Ellen ei voi olla Jumalan lähettämä profeetta, koska Jumala ei vaikuta samassa ihmisessä paholaisen kanssa. Tässä juuri Ellenin oma ilmaisu on oiva mittapuu. M.O.T.
- HyvinTotesit
"Sanotaan nyt vielä että kun esimerkiksi luterilaisen tai katolisen kirkon sanoma muuttuu ajanvirrassa toiseksi (vaikka Raamattu ei muutu) on se osoitus sen vajavaisuudesta"
A-kirkko EI ole mikään lopunajan AINOA jäännösseurakunta, kuten A-kirkko opettaa. Jos harhaopit poistetaan, jäljelle ei jää mitään syytä väittää että A-kirkko olisi muita parempi; eksytys olisi pakko myöntää, ja kirkko hajoaisi. Pakon edessä siis on pidettävä noista opeista kivenkovaa kiinni. Ei käy kateeksi...Ei tuota enää tuon nasevammin voi sanoa, exadventistiparka! Juuri näin!
Eikö olekin hyvä juttu.
Yksin Raamattu. Ja jos Raamattu on ristiriidassa jonkin kirkon oppien kanssa, valitsen Raamatun enkä eksytystä, joka korottaa vaikkapa EGW:n kirjoituksia yli sen mitä joku muu asiasta sanoo.Kyllä - ihan hyvä juttu .. siis että sinulla on korkeat tavoitteet .. se taas mikä ei ole hyvä juttu on se että olet niistä niin kaukana - etkä edes huomaa sitä .. Ehkä asiaa auttaisi jos jätät pois sen ANTI-asenteesi.
alex :)- hölöukko
Heh. Ikuinen piina puhuu täällä anti-asenteista ja vielä neuvoo ja arvostelee muita, jotka perustavat periaatteensa vain ja yksin raamattuun. On tämä kanssa.
Raamattu kirjoitti:
Kiitos veli rohkeasta aloituksesta! Ja niinkuin sanotaan tutkikaa ja pitäkää se mikä hyvää on.
Kiitokset sanoistasi.
Kaikkea voi tutkia ja tosiaan pitää sen, mikä hyvää ja oikein on.
No ainakin tänä lauantaina tuli käytyä kirkossa messussa, kun on tämä juhannuslauantai. Niin että hengellisissä merkeissä mennyt tämä lauantaipäivä.- AlexinPiinaNeuroosi
hölöukko kirjoitti:
Heh. Ikuinen piina puhuu täällä anti-asenteista ja vielä neuvoo ja arvostelee muita, jotka perustavat periaatteensa vain ja yksin raamattuun. On tämä kanssa.
Alex ei saa kasaan yhtä ainoaa kirjoitusta ilman että siinä on pakosti oltava mukana juttua ikuisesta piinasta. Ilmiö nimeltä "piinaneuroosi".
hyviäkirjoja kirjoitti:
Adventistien raamatuntuntemus perustuu kuuntelemiseen, eikä niinkään itseopiskeluun. Saarnasatuolilta perusadvari imuroi kaiken, OON TESTANNU. Tiukkoja adventismin peruspilreita horjuttavia raamatunpaikkoja he eivät halua tutkia ja selvittää edes missä menee vikaan, vaan hoitavat asian saarnastuolista vanhoilla paikkauslausekkeilla, joilla seurakuntaa on kymmeniä vuosia aivopesty.
VALTETTAVASTI!!! Joudun säälimään monia hienoja ihmisä heidän sokeuttaan ja kuurouttaan.Tämä kertoo jotain muuta kuin sanot ..
http://www.amazingfacts.org/bible-study/the-bible-in-a-year.aspx?SkinSrc=[G]Skins/AmazingFacts/af-about-us-sub-bar&laststatus=pad&mrtype=pad&postback1387=1
Napauta linkkiä niin voit ladata koneeseesi kuinka voit lukea Raamatun läpi .. :)
alexAlexinPiinaNeuroosi kirjoitti:
Alex ei saa kasaan yhtä ainoaa kirjoitusta ilman että siinä on pakosti oltava mukana juttua ikuisesta piinasta. Ilmiö nimeltä "piinaneuroosi".
Valehtelet - totuus on että minulla on vaikka kuinka monia kirjoituksia joissa en sano sanaakaan siitä teidän ikuisen piinan uskostanne.
Mutta jos joskus ajattelisit minkälainen usko se teidän "ikuisen helvetin piina-uskonne" on - niin ehkä olisit ainakin hiljaa vaikka pelkosi sinut sen vankina pitäisikin.
Asia on nimittäin niinkin että te olette palstalla enimmäkseen vain mollaamassa adventisteja ja heidän uskoaan .. ja SAMAAN AIKAAN ON TEILLÄ TÄYSIN ÄLYTÖN USKO ITSELLÄNNE. Uskonne sisältää nimittäin uskomattoman ristiriidan, koska se sanoo : "Jumala loi ensin elämää ja kiduttaa sitä sitten ikuisesti tulessa" .. ja samaan aikaan se sanoo että "Jumala on kaikkiviisas - kaikkitietävä - oikeudenmukainen ja rakkaudellinen Luoja joka rakastaa kaikkia luotujaan.
Siis täysin ristiriitaista ja älytöntä Jumalan syyttämistä .. jonka varjoon jää jopa Bushmannin lapselliset purnaamiset .. joka on kuin muurahaisen painimista elefantin kanssa.
Te sitä vastoin kuvailette Jumalan luotujaan kiduttavaksi ja sanotte jopa että oikeudenmukaisuus VAATII sitä ? Ja kun siitä teille huomauttaa ... niin oi oi oi kun se sattuu .. oi oi oi ... mokomakin alex-kasi että kehtaakin tulla Adventismi palstalle puhumaan että ikuista helvetin piinaa ei ole olemassa .. että usko luotujaan ikuisesti piinaavaan jumalaan on väärä usko .. että sellaista ei ole olemassakaan .. että luterilainen kirkkokin opettaa valhetta Kaikkeuden Luojasta .. joka ON oikeudenmukainen ja ON rakkaudellinen .. ja EI OLE luotujaan piinaava vaan luotujaan rakastava.
Mutta sano se teille .. Ehhei - ei mene perille ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Tämä kertoo jotain muuta kuin sanot ..
http://www.amazingfacts.org/bible-study/the-bible-in-a-year.aspx?SkinSrc=[G]Skins/AmazingFacts/af-about-us-sub-bar&laststatus=pad&mrtype=pad&postback1387=1
Napauta linkkiä niin voit ladata koneeseesi kuinka voit lukea Raamatun läpi .. :)
alexPikku jatko edelliseen :
http://bitcast-a.v1.fra1.bitgravity.com/amazingfacts/website/multiple/documents/Bible-Reading-Plan.pdf
Suora linkki niille jotka eivät muuten löytäneet sitä kuinka adventisteja kehoitetaan lukemaan Raamattuaan.- AlexinPiinaNeuroosi
alex.kasi kirjoitti:
Valehtelet - totuus on että minulla on vaikka kuinka monia kirjoituksia joissa en sano sanaakaan siitä teidän ikuisen piinan uskostanne.
Mutta jos joskus ajattelisit minkälainen usko se teidän "ikuisen helvetin piina-uskonne" on - niin ehkä olisit ainakin hiljaa vaikka pelkosi sinut sen vankina pitäisikin.
Asia on nimittäin niinkin että te olette palstalla enimmäkseen vain mollaamassa adventisteja ja heidän uskoaan .. ja SAMAAN AIKAAN ON TEILLÄ TÄYSIN ÄLYTÖN USKO ITSELLÄNNE. Uskonne sisältää nimittäin uskomattoman ristiriidan, koska se sanoo : "Jumala loi ensin elämää ja kiduttaa sitä sitten ikuisesti tulessa" .. ja samaan aikaan se sanoo että "Jumala on kaikkiviisas - kaikkitietävä - oikeudenmukainen ja rakkaudellinen Luoja joka rakastaa kaikkia luotujaan.
Siis täysin ristiriitaista ja älytöntä Jumalan syyttämistä .. jonka varjoon jää jopa Bushmannin lapselliset purnaamiset .. joka on kuin muurahaisen painimista elefantin kanssa.
Te sitä vastoin kuvailette Jumalan luotujaan kiduttavaksi ja sanotte jopa että oikeudenmukaisuus VAATII sitä ? Ja kun siitä teille huomauttaa ... niin oi oi oi kun se sattuu .. oi oi oi ... mokomakin alex-kasi että kehtaakin tulla Adventismi palstalle puhumaan että ikuista helvetin piinaa ei ole olemassa .. että usko luotujaan ikuisesti piinaavaan jumalaan on väärä usko .. että sellaista ei ole olemassakaan .. että luterilainen kirkkokin opettaa valhetta Kaikkeuden Luojasta .. joka ON oikeudenmukainen ja ON rakkaudellinen .. ja EI OLE luotujaan piinaava vaan luotujaan rakastava.
Mutta sano se teille .. Ehhei - ei mene perille ..
alexMitä ihmettä sinä alex nyt niputat kaikkia palstalaisia saman nippuun? Ihmiset kirjoittavat täällä yksilöinä ja sinä pidät heitä kirkkokuntina ja muutoinkin nimittelet "TE". Miten niin "TE"? "TE KAIKKI"? Mistä sinä olet tietävinäsi, mitä kukin palstalainen ajattelee iankaikkisuudesta, kadotuksesta, kuolemasta...
Ja sinulle ainakin omasta puolestani selväksi: en usko ikuisiin piinoihin, en ole koskaan uskonut! Riittääkö tämä, vai etkö usko, vaikka sen sinulle tässä vakuutan? Minua häiritsee tavattomasti tuo sinun käytöksesi ensinnäkin jauhaa jauhamasta päästyäsi tuota piina-teemaa, vaikka muut keskustelevat aivan muista asioista ja toisekseen tuo, että paketoit kaikki muut samaan syssyyn, vaikkei sinulla ole siihen mitään perusteita. - näinnäen
EllenVääräProfeetta kirjoitti:
Exadventistiparka, kiteytit asian hyvin! Ellen ei voi olla Jumalan lähettämä profeetta, koska Jumala ei vaikuta samassa ihmisessä paholaisen kanssa. Tässä juuri Ellenin oma ilmaisu on oiva mittapuu. M.O.T.
Elleni vilpittömästi halusi ihmisten pelastusta. Vaikka Elleni ei ollutkaan täydellinen, niin näen hänessä hyvin hengellisen ihmisen, joka pyrki eteenpäin ja ylöspäin virheistäänkin huolimatta.
Hyvässä lykyssä adventtikirkosta saattoi löytää laatuisan puolison.
Huonossa lykyssä jäi ikäneidoksi tai peräkammarin pojaksi.
Ja joskus adventisit olivat hyvin Raamattunsa lukeneita Mooseksen kirjojen, Danielin kirjan ja Ilmestyskirjan sivujen osalta.80-luvulla kun olin sinkkuna adventtiseurakunnassa niin jotkut minua siellä koettivatkin ehdotella jollekin sinkkuneitoselle puolisoksi, vaan eipä tuosta mitään tullut.
Juu kyllä adventistit noita mainitsemiasi Raamatun kirjoja varsin hyvin olivat lukeneet. Kyseisten kirjojen adventistisista tulkinnoista voi toki olla erilaisia näkemyksiä, mutta lukeneet olivat ainakin niitä.
Hei!
Ellen GW on minun mielestäni ajateltava Apt 21:9, 1 Tess 5:19-23, ja 1 Kor 12:10 mukaan ja -metodissa
Vastaanottajat ovat yksilöitä ha arvioivat omaa uskon palavuutta, omaa tiedon määräänsä vasten kaiken aina jokainen pappi ja sällikin itse henkilökohtaisesti.
Uskon palavuus, tiedon määrä, kokemus kypsyttävät ja asioita selviää kun aika on kypsä yksilöllisesti että joku asia voi selvitä ajallaan.
Nuolaistaan vasta kun tipahtaa eikä helmiä sioille anneta. Jumala on huolehtinut sanastaan tässä suhteessa niin että asioita voi kirkastua Hengessä ja uskon vilpittömyydessä. Skeptikoille ingenting-
Ellen GW palveli oman aikansa seurakuntaa, on hyvä huomioida
Mutta hänellä oli paljon sanoja jotka hurskaalla Raamatun opettajalla ovat hyödyllistä luettavaa ajan loppuun saakka.
Yksikään kirjailija ei jätä hyödyntämättä lähdeaineistoa, ba sihteereitäkin kannattaa pitää jos mahd.
Ei pidä luulla että joka sana pitäisi olla suurta profetiaa hengellisellä kirjailijalla.
Uskonpuhdistuksen aikana kertyvä ja olemassa oleva tieto käytettiin tietenkin hyväksi ja elettiin aina oman aikakauden tiedon valossa.
Jumala antoi historiassa muutaman harvan sanan lisää kun oli tarvetta ja aika kypsä ja halukkaita vastaanottajia.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- AdvValojaTotuus
Adventisteille EGW on varmaan korvaamaton, onhan hänen kirjallisuutensa heidän elämänsä "jatkuva valon ja totuuden lähde". Tässä kohdin adventistit eroavat kristityistä, joille Jeesus yksin on maailman valkeus ja ainoa totuus.
- adventisti
On se hyvä, että teillä on valkeus. Valkeushan on parempi kuin pimeys. Meillä adventisteilla on kymmenekäskyn laki kasvattaja Kristukseen, kohti valkeutta. Me olemme vielä matkalla kaikkine kömmähdyksinemme.
- Exadventistiparka
adventisti kirjoitti:
On se hyvä, että teillä on valkeus. Valkeushan on parempi kuin pimeys. Meillä adventisteilla on kymmenekäskyn laki kasvattaja Kristukseen, kohti valkeutta. Me olemme vielä matkalla kaikkine kömmähdyksinemme.
"Meillä adventisteilla on kymmenekäskyn laki kasvattaja Kristukseen, kohti valkeutta. "
Mikähän se sellainen 10 käskyn laki on ? Sitä ei Raamatusta omana lakinaan kyllä löydy.
Mutta tuo laki kasvattajana Kristukseen adventisteilla vielä siis on. Luetaanpa siitä:
Gal 3:"23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa."
Toivon kovasti, että sinä ja muut adventistit TULISIVAT PIAN USKOON, niin ette enää olisi kasvattajan =lain alaisia.
Silloin tulette Jumalan lapsiksi uskon kautta, ei lain tekojen kautta. - KristusValoValkeuden
adventisti kirjoitti:
Hyvää matkaa teile sieltä lain alta pimeydestä armon valoon ja Jumalan lapseuteen!
- Armonkerjäläinen
Ihmiset huutavat: Raamattu,Raamattu, ja hylkäävät yhden Raamatun selvimmistä opeista-opin hengellisistä lahjoista. Jooel 2:28-32. Ilm. 12:17, 19:10 1 Tes. 5:1-21
profeetta Jeremian arvoa yritettiin vähentää leimaamalla hänen sanomansa hänen kirjurinsa Baarukin tuotteeksi Jer.43:1-3
Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet? kysyi Stefanus aikanaan.
Jumalan sanansaattajat ovat aina saaneet kokea vastustusta ja vainoa. Alusta alkaen sai myös E.G. White osakseen arvostelua ja vastaväitteitä. Monia kirjoituksia on syntynyt häntä vastaan. Totta kai saa arvostella ja niin pitääkin,näinhän Raamattu sanoo,mutta olisi hyvä lukea enemmän kuin pari kirjaa,että saisi kokonaiskuvan. Yksi ehkä katkerin vastustaja, E.G.Whiten aikana D.M. Canright,oli saapuvilla Whiten hautajaisissa vuona 1915. Tarttuen vainajan käteen hän lausui: Jalo kristitty nainen on kuollut! Hän oli mitä hurskain nainen.Koko elämänsä hän eli lähellä Jeesusta ja opetti elävän uskon tietä.Jokainen,joka seuraa hänen opetuksiaan on varmasti oleva pelastettuna Jumalan valtakunnassa. Walter A.Martin, j oka samoin on suhtautunut kielteisesti moniin E.G.Whiten opetuksiin,kirjoittaa:Luettuaan melkein kaikki E.G.Whiten kirjoitukset,uskon,että White oli todella uudestisyntynyt,kristitty, joka rakasti Herraa Jeesusta Kristusta. Kaikki,mitä hän kirjoitti sellaisista aiheista kuin pelastus ja kristillinen elämä,osoittaa hänen olleen kristityn sanan täydessä merkityksessä. Rukoukseni on vaikka emme olisi samaa mieltä kaikista asioista,niin olisimme kaikki kerran perillä siellä Isän kodissa jossa ei enää riidellä kuka on oikeassa tai väärässä. Tässä vielä mainitsemastasi Paavalin 1 Tessalonikalaiskirjeestä keskeisin kohta:
19 Älkää sammuttako Henkeä, [Ef. 4:30; 2. Tim. 1:6]
20 älkää väheksykö profetoimisen lahjaa. [1. Kor. 14:39]
21 Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
Armolahjat eli hengelliset lahjat kuuluvat Raamattuun ja raamatulliseen uskoon, se on totta. Sitä ei kai kukaan ole kieltänytkään?
Kaikki Raamatun kaanonin valmistumisen jälkeiset myöhempien aikojen profetoimiset ja muut opetukset tulee kuitenkin koetella Jumalan sanalla ja pitää sitten se, mikä hyvää on.- Ellenvääräprofeetta
Armonkerjäläinen kirjoitti:
Ihmiset huutavat: Raamattu,Raamattu, ja hylkäävät yhden Raamatun selvimmistä opeista-opin hengellisistä lahjoista. Jooel 2:28-32. Ilm. 12:17, 19:10 1 Tes. 5:1-21
profeetta Jeremian arvoa yritettiin vähentää leimaamalla hänen sanomansa hänen kirjurinsa Baarukin tuotteeksi Jer.43:1-3
Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet? kysyi Stefanus aikanaan.
Jumalan sanansaattajat ovat aina saaneet kokea vastustusta ja vainoa. Alusta alkaen sai myös E.G. White osakseen arvostelua ja vastaväitteitä. Monia kirjoituksia on syntynyt häntä vastaan. Totta kai saa arvostella ja niin pitääkin,näinhän Raamattu sanoo,mutta olisi hyvä lukea enemmän kuin pari kirjaa,että saisi kokonaiskuvan. Yksi ehkä katkerin vastustaja, E.G.Whiten aikana D.M. Canright,oli saapuvilla Whiten hautajaisissa vuona 1915. Tarttuen vainajan käteen hän lausui: Jalo kristitty nainen on kuollut! Hän oli mitä hurskain nainen.Koko elämänsä hän eli lähellä Jeesusta ja opetti elävän uskon tietä.Jokainen,joka seuraa hänen opetuksiaan on varmasti oleva pelastettuna Jumalan valtakunnassa. Walter A.Martin, j oka samoin on suhtautunut kielteisesti moniin E.G.Whiten opetuksiin,kirjoittaa:Luettuaan melkein kaikki E.G.Whiten kirjoitukset,uskon,että White oli todella uudestisyntynyt,kristitty, joka rakasti Herraa Jeesusta Kristusta. Kaikki,mitä hän kirjoitti sellaisista aiheista kuin pelastus ja kristillinen elämä,osoittaa hänen olleen kristityn sanan täydessä merkityksessä. Rukoukseni on vaikka emme olisi samaa mieltä kaikista asioista,niin olisimme kaikki kerran perillä siellä Isän kodissa jossa ei enää riidellä kuka on oikeassa tai väärässä.Entiset adventistit ja muutoinkin adventismiin tutustuneet ovat juuri nimenomaan hankkineet sen KOKONAISKUVAN Ellenistä,sehän se juuri onkin! Itsekin olen lukenut Suuren taistelun ja pari muuta jo vuosikymmeniä sitten ja siksi - JUURI SIKSI - pystyn toteamaan, että Ellen on niin monissa kohdin raamatunvastainen (ei kaikissa), ettei hän mitenkään voi olla Jumalan profeetta. Koska Jumalan ilmoitus ei voi olla Hänen omaa pyhää sanaansa vastaan.
"...joka seuraa hänen (siis Ellenin) opetuksia, on varmasti oleva pelastettuna Jumalan valtakunnassa..." Arveluttava lausunto kerrassaan! Mitenkäs, jos ihminen seuraisi vain Raamatun ja Herran Jeesuksen opetusta, eiköhän se olisi Ellenin hallusinaatioita varmempi tie?! - Armonkerjäläinen
D.M. Canright joka tuon sanoi pelastuksesta ei ollut adventisti. Onko oikea profeetta sellainen joka tietää jo kaiken eli on melkeen täydellinen. Voisitko vähän kertoa lisää?
- Exadventistiparka
D.M. Canright joka tuon sanoi pelastuksesta ei ollut adventisti. Onko oikea profeetta sellainen joka tietää jo kaiken eli on melkeen täydellinen. Voisitko vähän kertoa lisää?
Niin, jumalisuuden ulkokuori ei ole tae Jumalan lapseudesta - saati sitten siitä että olisi erityinen profeetta.
Tunnen ihmisiä jotka ovat lähes esimerkkejä rakkaudellisesta suhtautumisesta muihin ihmisiin - ja jotka eivät edes ole uskossa.
Ellusinaatiot pitää punnita Raamattua vastaan ja profetiat toteutumia vastaan, ja kun kerran on selvää että hän on sekä esittänyt profetioita jotka eivät toteutuneet että kirjoittanut tekstiä joka on Raamatun sanaa vastaan, ei tuo muiden ihmisten näkemä ulkokuori paljoa siinä auta - se ei tee hänestä yhtään sen parempaa hengellistä kirjailijaa kuin tuhansista muistakaan. - Armonkerjäläinen
Voisitko nimetä jonkun joka sinun mielestä on oikea profeetta,niin voisimme kaikki yhdessä tutkia hänen elämäänsä .
- Exadventistiparka
Voisitko nimetä jonkun joka sinun mielestä on oikea profeetta,niin voisimme kaikki yhdessä tutkia hänen elämäänsä .
No vaikkapa Elia.
Pyhä Henki on annettu uudestisyntymässä jokaiselle, ja Henkin vaikuttaa seurakunnissa niin kuin tahtoo, ja jakaa meille tarpeen mukaan asioita. Paavali todistaa että profetioita voi olla useita jokaisessa seurakunnankokouksessa.
Uusi liitto ei ole suurten profeettojen aikaa, eikä Raamatun mukaan meidän tulisi mitään yksittäistä profeettaa odottaa nousevaksi näinä aikoina.
Eksytyksiä ja antikristuksia sen sijaan on runsaasti... - Armonkerjäläinen
No vaikkapa Elia.
Pyhä Henki on annettu uudestisyntymässä jokaiselle, ja Henkin vaikuttaa seurakunnissa niin kuin tahtoo, ja jakaa meille tarpeen mukaan asioita. Paavali todistaa että profetioita voi olla useita jokaisessa seurakunnankokouksessa.
Uusi liitto ei ole suurten profeettojen aikaa, eikä Raamatun mukaan meidän tulisi mitään yksittäistä profeettaa odottaa nousevaksi näinä aikoina.
Eksytyksiä ja antikristuksia sen sijaan on runsaasti...Jumala esitti hänelle kysymyksen: Mitä sinä täällä teet,Elia? Kuka käski hänen mennä erämaahan,mitä asiaa hänellä sielä oli? Katkeroituneena Elia saattoi vain valittaa:Minä yksin olen jäänyt jälelle,mutta minunkin henkeäni he väijyvät,ottaaksensa sen. Tässä näemme mitenkä Jumalan Profeettakin on vain vajavainen ihminen, Niinkuin White Kun sanotaan,varokaa vääriä profeettoja,silloinhan pitää olla myös oikeita. Silloin olisi sanottu, Varokaa jokaista,joka esiintyy profeettana,sillä kaikki sellaiset ovat pettureita. Sinä ymmärrät,että Raamattun mukaan ei tulisi mitään yksittäistä profeettaa lopun aikana. Minä ymmärrän toisella tavalla. Profeetta jooel ennustaa,että ennen Kristuksen saapumista toisen kerran tulisi Jumalan Hengen vuodatuksen kautta esiintymään profeetta. Jooel 2:28-31 Tämä ennustus täyttyi osittain jo apostolien aikana. Apt. 2:16-20 Mutta Paavali vakuuttaaKorinttolaiskirjeessään:Ei teiltä mitään puutu missään armolahjassa teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä. 1 Kor.1:7
- Exadventistiparka
Jumala esitti hänelle kysymyksen: Mitä sinä täällä teet,Elia? Kuka käski hänen mennä erämaahan,mitä asiaa hänellä sielä oli? Katkeroituneena Elia saattoi vain valittaa:Minä yksin olen jäänyt jälelle,mutta minunkin henkeäni he väijyvät,ottaaksensa sen. Tässä näemme mitenkä Jumalan Profeettakin on vain vajavainen ihminen, Niinkuin White Kun sanotaan,varokaa vääriä profeettoja,silloinhan pitää olla myös oikeita. Silloin olisi sanottu, Varokaa jokaista,joka esiintyy profeettana,sillä kaikki sellaiset ovat pettureita. Sinä ymmärrät,että Raamattun mukaan ei tulisi mitään yksittäistä profeettaa lopun aikana. Minä ymmärrän toisella tavalla. Profeetta jooel ennustaa,että ennen Kristuksen saapumista toisen kerran tulisi Jumalan Hengen vuodatuksen kautta esiintymään profeetta. Jooel 2:28-31 Tämä ennustus täyttyi osittain jo apostolien aikana. Apt. 2:16-20 Mutta Paavali vakuuttaaKorinttolaiskirjeessään:Ei teiltä mitään puutu missään armolahjassa teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä. 1 Kor.1:7
Kukaan profeetta ei ole täydellinen, mutta kun nyt kerran Eliasta puhutaan, niin kerropa, missä Elian profetia meni mönkään ja tapahtui toisin kuin hän oli profetoinut - tai missä Elia julisti vastoin sitä mitä Jumala oli aiemmin ilmoittanut esim. Mooseksen kirjoissa ?
Sanoin, ettei mitään suurta profeettaa pidä odottaa. Tarkoitin sillä mitä sanoin - profetian Henki toimii monessa seurakunnassa tänä päivänä, mutta Raamattu ei anna tukea sille että nousisi suuri profeetta jonka ääntä olisi koko kristikunnan kuunneltava - niin kuin adventistit Elleniä korottavat. Exadventistiparka kirjoitti:
Kukaan profeetta ei ole täydellinen, mutta kun nyt kerran Eliasta puhutaan, niin kerropa, missä Elian profetia meni mönkään ja tapahtui toisin kuin hän oli profetoinut - tai missä Elia julisti vastoin sitä mitä Jumala oli aiemmin ilmoittanut esim. Mooseksen kirjoissa ?
Sanoin, ettei mitään suurta profeettaa pidä odottaa. Tarkoitin sillä mitä sanoin - profetian Henki toimii monessa seurakunnassa tänä päivänä, mutta Raamattu ei anna tukea sille että nousisi suuri profeetta jonka ääntä olisi koko kristikunnan kuunneltava - niin kuin adventistit Elleniä korottavat.##Tarkoitin sillä mitä sanoin - profetian Henki toimii monessa seurakunnassa tänä päivänä## ..
Mistä tiedät että näin on ?
Eikö olekin niin että tuo on vain sinun olettamustasi ja tietämistäsi ?
Profetiat on kirjoitettu Raamattuun ja mitään muuta en ainakaan minä ole nähnyt .. No luonnollisesti on olemassa kaikenlaisia huhuilijoita ja huutajia ja profetoijia jotka sanivat olevansa niitä "oikeita" ja ehkä jopa uskovat itsekin olevansa - MUTTA jos sinä (tai joku toinen) lukee Raamatusta mitä tuleman pitää .. on se aivan toinen asia .. Raamatun oikein ymmärtäminen ei kuitenkaan ole profetoimista .. ei ainakaan minun mielestäni .. vaan Sanan lukemista ja sen sanoman omaksumista minkä Raamattu ilmoittaa.
VAROITAN kaikkia profetoijista jotka ovat "hengen" vallassa eivätkä tiedä mitä tapahtuu heidän ympärillään .. tai konttaavat lattioilla tai yleensäkin kiihkoilevat tai yrittävät nostaa itseään ... Raamatun sanoma riittää ja sen oikein ymmärtäminen ei edes ole vaikeaa .. JOS ei kaiken aikaa aseta ikäänkuin ehtoja lukemalleen.
alex- Exadventistiparka
alex.kasi kirjoitti:
##Tarkoitin sillä mitä sanoin - profetian Henki toimii monessa seurakunnassa tänä päivänä## ..
Mistä tiedät että näin on ?
Eikö olekin niin että tuo on vain sinun olettamustasi ja tietämistäsi ?
Profetiat on kirjoitettu Raamattuun ja mitään muuta en ainakaan minä ole nähnyt .. No luonnollisesti on olemassa kaikenlaisia huhuilijoita ja huutajia ja profetoijia jotka sanivat olevansa niitä "oikeita" ja ehkä jopa uskovat itsekin olevansa - MUTTA jos sinä (tai joku toinen) lukee Raamatusta mitä tuleman pitää .. on se aivan toinen asia .. Raamatun oikein ymmärtäminen ei kuitenkaan ole profetoimista .. ei ainakaan minun mielestäni .. vaan Sanan lukemista ja sen sanoman omaksumista minkä Raamattu ilmoittaa.
VAROITAN kaikkia profetoijista jotka ovat "hengen" vallassa eivätkä tiedä mitä tapahtuu heidän ympärillään .. tai konttaavat lattioilla tai yleensäkin kiihkoilevat tai yrittävät nostaa itseään ... Raamatun sanoma riittää ja sen oikein ymmärtäminen ei edes ole vaikeaa .. JOS ei kaiken aikaa aseta ikäänkuin ehtoja lukemalleen.
alex"Eikö olekin niin että tuo on vain sinun olettamustasi ja tietämistäsi ?"
Alex, tässä asiassa on kyse tiedosta joka on tullut kymmenien jollei satojen pienempien ja suurempien kokemusten kautta - se on "uskossa sulautunut minuun"; kun taas tiedän että monilla tässä asiassa "heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat."
Otan esimerkin Vivamon juhannuksesta 80-luvulta, ennen adventtikirkkoon liittymistäni.
Olimme muutaman kaverini kanssa siellä juhannusjuhlilla, johon kuului paljon sananjulistusta. Lounastauon aikana aloimme kaverien kanssa keskustella yhdestä uskonasiasta, emmekä saaneet siitä oikein kiinni, ja tauon päättyessä menimme kuuntelemaan sanaa.
Puhuja aloitti saarnan, mutta hyvin pian siinä alussa hän kesken kaiken sanoi tähän tyyliin: "Tämä ei mitenkään liity tähän sanomaani, mutta jotenkin minun on nyt pakko sanoa tämä asia tässä...". Hän sitten puhui tuosta toisesta asiasta pari minuuttia, ja palasi sen jälkeen alkuperäiseen sanomaansa.
Sattumaako ? Ei todellakaan. Tuo parin minuutin "aiheeseen liittymätön" asia oli nimittäin 100% kaverieni kanssa keskustelmaa aihetta, ja puhuja antoi siihen ja kysymykseemme täydellisen vastauksen.
Tämä on aika erikoinen tapa miten Pyhä Henki toimii tänäkin päivänä seurakunnissa, siellä missä korotetaan Kristusta. Hän itse antaa meille viisauden asioihin ajallaan. Olen myös itse saanut olla välikappaleena antamassa vastausta niille jotka etsivät.
Olen nähnyt ja itse kokenut profetian Hengen lahjan toimivan niin monasti, että tiedän mistä puhun, kun sanon, että USEITA profetioita voi kuulla yhdessä ainoassa seurakunnankokouksessa.
Tiedän kuitenkin mihin viittaat " tai konttaavat lattioilla tai yleensäkin kiihkoilevat tai yrittävät nostaa itseään" - on paljon väärennöstä liikkeellä. Mutta se väärennös on liikkeellä juuri siksi että myös se OIKEA on totta ja tapahtuu tänä päivänä. Älä unohda mitä Paavali sanoi 1 Tess 5:
"19 Henkeä älkää sammuttako,
20 PROFETOIMISTA ÄLKÄÄ HALVEKSUKO,
21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
22 karttakaa kaikenkaltaista pahaa."
1 Kor 14:39 "Sentähden, veljeni, HARRASTAKAA PROFETOIMISTA älkääkä estäkö kielillä puhumasta. "
Paavali kehottaa meitä tavoittelemaan tuota lahjaa, ei väheksymään sitä ! Exadventistiparka: "Sattumaako ? Ei todellakaan. Tuo parin minuutin "aiheeseen liittymätön" asia oli nimittäin 100% kaverieni kanssa keskustelmaa aihetta, ja puhuja antoi siihen ja kysymykseemme täydellisen vastauksen.
Tämä on aika erikoinen tapa miten Pyhä Henki toimii tänäkin päivänä seurakunnissa, siellä missä korotetaan Kristusta. Hän itse antaa meille viisauden asioihin ajallaan. Olen myös itse saanut olla välikappaleena antamassa vastausta niille jotka etsivät.
Olen nähnyt ja itse kokenut profetian Hengen lahjan toimivan niin monasti, että tiedän mistä puhun, kun sanon, että USEITA profetioita voi kuulla yhdessä ainoassa seurakunnankokouksessa."
Kiitos tuosta mitä kirjoitit, oli rohkaisevaa se lukea miten olet nähnyt ja kokenut Pyhän Hengen toimintaa ja vaikutusta.- Armonkerjäläinen
Sanoin, ettei mitään suurta profeettaa pidä odottaa. Tarkoitin sillä mitä sanoin - profetian Henki toimii monessa seurakunnassa tänä päivänä, mutta Raamattu ei anna tukea sille että nousisi suuri profeetta jonka ääntä olisi koko kristikunnan kuunneltava - niin kuin adventistit Elleniä korottavat.Elia ja hänen tehtävänsä siitä,emme varmaan ole eri mieltä. Enkä minä Whitea.
halua nostaa millekään jalustalle. Varmaan jotkut advarit niin tekevät
White oli profeettanakin erehtyväinen sekä elämässään että kirjoituksissaan. Hänen profeetallisen toimintansa arvoa ei mielestäni vähennä se,että hän teki virheitä,kypsyi oppien ja teologian ymmärtämisessä,että hänellä oli jossakin vaiheessa väärä käsitys sapatista ja laista Galatalaiskirjeessä ja ettei hän ymmärtänyt täydellisesti kaikkia näkyjään. Myönän,että ihmisyys löi leimansa hänen työhönsä ja toimintaansa (eikö se muka näkynyt Mooseksen,Johannes Kastajan ja Pietarin toiminnassa) Innoitukseen ei automaattisesti sisälly erehtymättömyys. Monesti me ajattelemme,että käsityksen muuttaminen on samaa kuin petos. Jos niin on,mitä me teemme Pietarille,joka näkynsä saakka Apt.10 piti pakanoita epäpuhtaina? Jos seurakunta tai vieläpä profeetta ei voi kasvaa ymmärryksessä syllistymättä petollisuuteen,silloin meillä on ongelmia koko Uuden testamentin seurakunnan kanssa,jota Paavali yritti jatkuvasti johtaa suurempaan valoon. Jos Uuden testamentin kristityt kasvoivat ymmärryksessä ja vanhat opetukset korvattiin paremmilla,sellaisilla,jotka heijastivat enemmän totuutta,olivatko he epärehellisiä? Entä varhaisseurakunnan juutalaiset? He pitivät itseään edelleen juutalaisina,nyt heillä vain oli enemmän valoa. Olivatko he epärehellisiä,koska heidän käsityksensä muuttuivat ajan myötä? Nyt tulee jo liian pitkä juttu. Armonkerjäläinen kirjoittaa:
" White kypsyi oppien ja teologian ymmärtämisessä"
halua nostaa millekään jalustalle. Varmaan jotkut advarit niin tekevät
White oli profeettanakin erehtyväinen sekä elämässään että kirjoituksissaan. Hänen profeetallisen toimintansa arvoa ei mielestäni vähennä se,että hän teki virheitä,kypsyi oppien ja teologian ymmärtämisessä,että hänellä oli jossakin vaiheessa väärä käsitys sapatista ja laista Galatalaiskirjeessä ja ettei hän ymmärtänyt täydellisesti kaikkia näkyjään. Myönän,että ihmisyys löi leimansa hänen työhönsä ja toimintaansa (eikö se muka näkynyt Mooseksen,Johannes Kastajan ja Pietarin toiminnassa) Innoitukseen ei automaattisesti sisälly erehtymättömyys. Monesti me ajattelemme,että käsityksen muuttaminen on samaa kuin petos. Jos niin on,mitä me teemme Pietarille,joka näkynsä saakka Apt.10 piti pakanoita epäpuhtaina? Jos seurakunta tai vieläpä profeetta ei voi kasvaa ymmärryksessä syllistymättä petollisuuteen,silloin meillä on ongelmia koko Uuden testamentin seurakunnan kanssa,jota Paavali yritti jatkuvasti johtaa suurempaan valoon. Jos Uuden testamentin kristityt kasvoivat ymmärryksessä ja vanhat opetukset korvattiin paremmilla,sellaisilla,jotka heijastivat enemmän totuutta,olivatko he epärehellisiä? Entä varhaisseurakunnan juutalaiset? He pitivät itseään edelleen juutalaisina,nyt heillä vain oli enemmän valoa. Olivatko he epärehellisiä,koska heidän käsityksensä muuttuivat ajan myötä? Nyt tulee jo liian pitkä juttu."Hänen profeetallisen toimintansa arvoa ei mielestäni vähennä se,että hän teki virheitä,kypsyi oppien ja teologian ymmärtämisessä,että hänellä oli jossakin vaiheessa väärä käsitys sapatista ja laista..."
Siis mitä ihmeen soopaa olet nyt oikein suoltamassa ???
Ellen ei ollut mikään profeetta.
Hän kopioi ajatuksia muilta ja väitti niitä "Jumalalta saaduiksi näyiksi". Hän kirjoitti Raamatun vastaisia oppeja ja väitti niitä Jumalalta saaduiksi. Hän ennusti tapahtumia, jotka eivät tapahtuneet. Esimerkkinä nyt vaikka se, että Englanti liittyy etelävaltioihin ja pohjoisvailtiot häviävät sisällissodan. Tai vaikka se ettei hän nähnyt Israelin valtiota tulevaksi eikä siksi noteerannut Israelia miksikään - vastoin Raamattua. Hän jopa sanoi selkeästi, ettei Jerusalemia enää jälleenrakenneta. Otapa tiketti Jerusalemiin ja käy itse katsomassa oliko Ellen oikeassa, ELI: OLIKO HÄN PROFEETTA VAI EI ?
HEI HALOO ! HERÄÄ JO !
Faktahan on se, että Raamattu täysin yksiselitteisesti kehottaa olemaan kuulematta tuollaista "profeettaa", joka kirjoittaa Ramatun vastaisesti ja jonka ennustukset eivät toteudu.
Hän oli erehtyväinen kristillinen kirjailija, joka lisäili omia ja plagioituja ajatuksiaan Raamatun sanomaan. Sellaisena hän ei ollut edes kristillisten kirjailijoiden keskitasoa. Miksi yrität tehdä hänestä profeettaa, joka hän selkeästi ei ole ? - Armonkerjäläinen
Minä kunnioitan sinun mielipidettäsi ja sanon vain Jumala tietää kaiken ja joku päivä se meillekin selviää,eikä meidän kannata kinastella tästä aiheesta kumpi on oikeassa.Toivon kuitenkin,että voimme jatkaa ajatusten vaihtoa jatkossakin.
Vielä olisin kysynyt tuosta Englannin hyökkäyksestä josta mainitsit. Ajatteletko,että kaikki mitä White sanoi oli Jumalan puhetta?
Kaikesta huolimatta mielellään keskustelen sinun kanssasi,ei täällä kuitenkaan niin monia ole joiden kanssa voi keskustella. - Armonkerjäläinen
Toisinsanoen saako hänellä olla omia mielipiteitä esim. Englannin osallistumisesta sotaan. Jne.
- Exadventistiparka
Minä kunnioitan sinun mielipidettäsi ja sanon vain Jumala tietää kaiken ja joku päivä se meillekin selviää,eikä meidän kannata kinastella tästä aiheesta kumpi on oikeassa.Toivon kuitenkin,että voimme jatkaa ajatusten vaihtoa jatkossakin.
Vielä olisin kysynyt tuosta Englannin hyökkäyksestä josta mainitsit. Ajatteletko,että kaikki mitä White sanoi oli Jumalan puhetta?
Kaikesta huolimatta mielellään keskustelen sinun kanssasi,ei täällä kuitenkaan niin monia ole joiden kanssa voi keskustella."Vielä olisin kysynyt tuosta Englannin hyökkäyksestä josta mainitsit. Ajatteletko,että kaikki mitä White sanoi oli Jumalan puhetta?"
No, Ellen ei jätä suinkaan tätä asiaa "ajatuksen" varaan, vaan kirjoittaa itse:
""January 4, 1862, I was shown some things in regard to our nation."
... "This nation will yet be humbled into the dust. WHEN England DOES declare war, all nations WILL HAVEan interest of their own to serve, and there will be general war." (Testimonies, Vol.1)
Tässä ei ole mitään konditionaalia: Ellenille "näytettiin" tämä asia: "I was shown".
Tuohon tekstiin asiasta hän myös kirjasi tämän:
"Thousands have been induced to enlist with the understanding that this war to exterminate slavery, but now that they are fixed, they find that they have been deceived, that the object of this war is not to abolish slavery, but to preserve it."
Tätäkin on selitelty ehdolliseksi profetiaksi... tosin aivan turhaan. Seli-seli on seli-seliä. Ellenin teksti ei ole kirjoitettu ehdolliseksi; ja toisaalta - ehdolliset profetiathan liittyisivät siihen että esim. kansakunta kuulisi Jumalan äänen ja kääntyisi - mutta eihän Elleniä edes voida ajatella kenenkään kuulleen tuolloin. Ei adventismi ollut mikään valtauskonto silloin - eikä nykyäänkään.
Elikkä vielä vastauksena kysymykseesi: Minä en ole punninnut vakavasti Ellenin kirjoituksia joita hän EI OLE väittänyt Jumalallista alkuperää olevaksi - vaan nimenomaan niitä joita hän itse aikanaan väitti "Jumalalta saaduiksi".
Ellenhän itse totesi että näyt olivat Jumalalta, mutta itse teksti on hänen - eli ei väittänyt itse tekstiä sana-sanalta inspiroiduksi. Näin hänen näkynsä on siis punnittava asiana, eikä sana-sanalta. Koska ne siis ovat asiana historian tai Raamatun vastaisia, niin ne on pakko tulkita jostakin muusta kuin Jumalalta saaduiksi. Ja koska hän itse (omaa valtaansa pönkittäen) ikäänkuin "nosti panoksia" ja vakuutti että ne ovat joko Jumalalta tai sielunviholliselta, niin - mitä vaihtoehtoja meille enää Raamatunkaan mukaan jää, paitsi hylätä kokonaan profeetta jonka ennustukset eivät toteudu ? Turvallisinta hengellisesti ja teologisesti ylipäätään on hylätä Ellen G White "profeettana"/ "Herran sanansaattajana" ja pitäytä Raamatun sanaan.
Jos EGW on kirjoittanut - kuten varmaan on - jotain mikä on linjassa Raamatun kanssa niin sen voi pitää. Muut kannattaa hylätä Raamatulla koettelun jälkeen.Exadventistiparka kirjoitti:
"Hänen profeetallisen toimintansa arvoa ei mielestäni vähennä se,että hän teki virheitä,kypsyi oppien ja teologian ymmärtämisessä,että hänellä oli jossakin vaiheessa väärä käsitys sapatista ja laista..."
Siis mitä ihmeen soopaa olet nyt oikein suoltamassa ???
Ellen ei ollut mikään profeetta.
Hän kopioi ajatuksia muilta ja väitti niitä "Jumalalta saaduiksi näyiksi". Hän kirjoitti Raamatun vastaisia oppeja ja väitti niitä Jumalalta saaduiksi. Hän ennusti tapahtumia, jotka eivät tapahtuneet. Esimerkkinä nyt vaikka se, että Englanti liittyy etelävaltioihin ja pohjoisvailtiot häviävät sisällissodan. Tai vaikka se ettei hän nähnyt Israelin valtiota tulevaksi eikä siksi noteerannut Israelia miksikään - vastoin Raamattua. Hän jopa sanoi selkeästi, ettei Jerusalemia enää jälleenrakenneta. Otapa tiketti Jerusalemiin ja käy itse katsomassa oliko Ellen oikeassa, ELI: OLIKO HÄN PROFEETTA VAI EI ?
HEI HALOO ! HERÄÄ JO !
Faktahan on se, että Raamattu täysin yksiselitteisesti kehottaa olemaan kuulematta tuollaista "profeettaa", joka kirjoittaa Ramatun vastaisesti ja jonka ennustukset eivät toteudu.
Hän oli erehtyväinen kristillinen kirjailija, joka lisäili omia ja plagioituja ajatuksiaan Raamatun sanomaan. Sellaisena hän ei ollut edes kristillisten kirjailijoiden keskitasoa. Miksi yrität tehdä hänestä profeettaa, joka hän selkeästi ei ole ?Hei!
Minulla on iso kone takuukorjauksessa ja vastaan lyhyesti Lumia puhelimella.
Ellen GW ei ole profetoinut ko. päivänpolitiikkaa mistä mainitset.
Hän pohtii mitä mahtaisi tapahtua jos niin ja niin kävisi, eli Englanti hyökkäisi, ym.
Rupattelee ja kommentoi päivänpolitiikkaa.
- Ei siis ole profetiasta kyse sanallakaan.
Siunauksia
Jari Laurila
Keskustelija- Exadventistiparka
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Minulla on iso kone takuukorjauksessa ja vastaan lyhyesti Lumia puhelimella.
Ellen GW ei ole profetoinut ko. päivänpolitiikkaa mistä mainitset.
Hän pohtii mitä mahtaisi tapahtua jos niin ja niin kävisi, eli Englanti hyökkäisi, ym.
Rupattelee ja kommentoi päivänpolitiikkaa.
- Ei siis ole profetiasta kyse sanallakaan.
Siunauksia
Jari Laurila
KeskustelijaEGW "rupattelee" kirjassaan, ja aloittaa "rupattelun sanoilla "I WAS SHOWN..." ???
Nyt kyllä Jari rupattelee ihan omiaan. Sivulta 292 alkaen voit itse lukaista, niin ei sinun tarvitse "rupatella" vaan voit itse varmistua asiasta. - Armonkerjäläinen
Sanoisin näin,hän saattoi yksinkertaisesti lukea siihen enemmän kuin siihen sisältyi.. eikö sellainen ole profeetalle mahdollista,vai luemmeko jälleen Jumalan ominaisuuksia hänen profeettoihinsa? Mutta eikö Jumala olisi voinut tehdä uudelleenjärjestelyä hänen aivoissaan,jotta hän olisi tulkinnut näkynsä tädellisen oikein? Tietysti olisi voinut,samoin kuin hän olisi voinnut tehdä järjestelyjä Johannes Kastajan aivoissa,ettei tämä olisi epäillyt Jeesuksen messiaanisuutta.
Miksi Jumala ei kummassakaan tapauksessa tehnyt niin, on kysymys,jonka voimme varmaan eräänä päivänä esittää hänelle. - Exadventistiparka
Sanoisin näin,hän saattoi yksinkertaisesti lukea siihen enemmän kuin siihen sisältyi.. eikö sellainen ole profeetalle mahdollista,vai luemmeko jälleen Jumalan ominaisuuksia hänen profeettoihinsa? Mutta eikö Jumala olisi voinut tehdä uudelleenjärjestelyä hänen aivoissaan,jotta hän olisi tulkinnut näkynsä tädellisen oikein? Tietysti olisi voinut,samoin kuin hän olisi voinnut tehdä järjestelyjä Johannes Kastajan aivoissa,ettei tämä olisi epäillyt Jeesuksen messiaanisuutta.
Miksi Jumala ei kummassakaan tapauksessa tehnyt niin, on kysymys,jonka voimme varmaan eräänä päivänä esittää hänelle.Voi voi, jospa tämä olisikin ollut hänen ainoa profetiansa joka meni pieleen... tai jos hän ei olisi kirjoittanut "Jumalalta saatuna ilmestyksenä" Raamatun vastaisia...
Entä tuo toinen esiintuomani Ellenin profetia - saattoiko hän sitten hieman "erehtyä" näystään kun tiesi ettei sitä Jerusalemia koskaan jälleenrakenneta ?
En vieläkään ymmärrä, miksi häntä pitää korottaa yli muiden ihmisten advettimytologian opinkohdassa, kun hän ei kerran mikään erityinen ollut ? Ai niin.... tietysti... koska se oli ainoa tapa vakuuttaa ihmiset siitä että adventtipioneereilla oli jokin erityinen lopunajan sanoma, kun oli tällainen "suuri profeettakin"... - Armonkerjäläinen
Jos ei pidä jostakin ihmisestä tai vaikkapa maasta,silloin ei näe eikä löydä mitään hyvää siitä ihmisestä tai maasta. Profeetat eivät koskaan ole ollut enemmistön suosiossa, eikä tänä päivänä. White sai hyvin paljon vastustusta hänen aikanaan.
Olisikohan tämän päivän adventisteista enää puoliakaan hänen kannatajiaan. Exadventistiparka kirjoitti:
EGW "rupattelee" kirjassaan, ja aloittaa "rupattelun sanoilla "I WAS SHOWN..." ???
Nyt kyllä Jari rupattelee ihan omiaan. Sivulta 292 alkaen voit itse lukaista, niin ei sinun tarvitse "rupatella" vaan voit itse varmistua asiasta.Hei!
Hengellisen kirjailijan joka sanaa ei pidä luulla profetian sanaksi.
Valtaosa EGE profetian lahjan palvelua oli oman aikakautensa seurakunnan hyväksi; Apt 21:9, 1 Kor 12:10.
Ellen Whitella oli muitakin lahjoja; opettajan lahja, mm.
Hurskas nainen korotti Kristuksen, Jumalan synnin opettavan lain ja Raamatun Jumalan sanan auktoriteettina.
Ellen White käsittelee kirjoituksessaan tilannetta jossa Yhdysvallat on jakautunut kahtia.
Tämä kohti sisällissotaan.
Kirjoituksessaan EGW puolustaa orjien ihmisoikeuksia.
EGW kirjoituksessaan pohtii mitä voisi tapahtua jos Englanti hyökkäisi ja julistaisi sodan jenkkejä vastaan.
Tähän rouvan kirjoitukseen ei liity minkäänlaista profetiaa!
Raamatun suurien profeettojen harva sana heilläkin oli profetiaa.
Puhuivat enimmäkseen muuta kuin profetian sanaa ihmiselämässään.
Siunauksia
Jari Laurila
Keslustelija- pyhpyh
Kopittelija007 kirjoitti:
Armonkerjäläinen kirjoittaa:
" White kypsyi oppien ja teologian ymmärtämisessä"
Eipä niitä hyviä ja myönteisiä puolia lopultakaan paljon tullut keskustelijoilta ja kritiikki ulottui tähänkin avaukseeni mukaan, vaikka sitä en toivonut avausta kirjoittaessani. Mutta tämä on tätä. Jatkakaa vaan, jos on vielä sanottavaa aiheesta.- Rukoillaanko
Kun on joskus siipensä polttanut,on vaikeeta löytää mitään positiivista,vähän sama kuin avioero. Tulee niin paljon tunteita mukaan. Meidän olisi kuitenkin hyvä opetella antamaan anteeksi,ja rukoilla toistemme puolesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau576816Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414785- 752577
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat411969- 181688
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81502- 301497
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151319- 241234
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671127