APUA mistä implantti tytölle pitkittynyt kiima!!

APUAAPUA

Hätä! Apua! Pitkittynyt kiima! Auttakaa joku kun mull on ollu toises keskustelus tää sama kysymys jo monta päivää mut kukaan ei oo auttanu!, tarvitsisin apua että löytäisin eläinlääkärin josta saa noita superlonin hormoni-implantteja mitä freteille yleenså laitetaan! Mulla on 2 tyttöfrettiä joilla on ny ekat kiimat ja ne on ollu jo tosi pitkään niillä kun en tiedä missä kaikissa eläinlääkäreissä niitä voidaan implantoida! Pelkään sitä anemiaa ja kuolemaa kun ne on tyttöjä. Mikä on pisin aika mitä tyttöfretillä saa olla kiima? Ja milloin se anemia tulee? Mun mielestä meillä noilla alko joskus helmikuussa. Tai toisella varmaa tammikuussa.Listatkaa eläinlääkäreitä jooko! Mieluiten helsinki ja vantaa kun äiti ei suostu antamaan kyytiä pitkälle esim. sinne porvooseen missä kaikki käy! Ja saako niistä edes osan laskulle koska olen säästäny rahaa jo kauan mutta luin että mulla riittää vaan yhteen ja äiti ei suostu maksamaan kun fretit on minun vastuullani kuulemma! Enkä oo uskaltanut ilman rahaakaa mennä joten saaks jostain laskun? Kiitos vastauksistanne!! Olen ihan hädässä!

5

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • implanttinopeasti

      Kannattaa soittaa eri eläinlääkäreihin Helsingissä ja kysyä onko implatteja, sekä kysyä laskusta. Ainakin Arkissa laittavat mutta varmasti myös todella monessa muussa paikkaa. Joukkorokotuksessa Porvoossa (jos vaan saat sinne kyydin), saa edullisemmin yleensä implantteja.

      Kuulostaa kyllä pahalta, mikäli tytöilläsi on edelleen kiima, joka alkanut keväällä? Anemia alkaa kehittyä, kun naaraan kiima on kestänyt 4-5 viikkoa. Suosittelen implantoimaan tytöt mahdollisimman pian, sillä aplastista anemiaa ei ole mahdollista hoitaa, vaan siitä seuraa oikeastaan täysin varmasti fretin kuolema.

      • tutkimuksiiii

        Voi ei apua nyt oon ihan paniikissa vaik saatiin impantoituu viikko sitte suunnillee arkissa sieltä sai laskulle ja kaverin äiti anto kyydin kun niiden kani piti kans viedä lääkäriin. Mut mua nyt pelottaa et jos olikin liian myöhästä! luulin et voi olla kiima pidempään kun kasvattajatki astuttaa vasta monien viikon jälkeen ja ku oon lukenu monta kertaa että fretillä ollu kiima puoli vuotta siis tytöllä ja kaikki on ollu kunnossa. Onko missään mitään tutkimuksia tosta että kuinka nopeesti se anemia tulee? Ei haittaa vaik olis enkuks saan apua suomentamiseen kyllä. Kun nytku oon lukenu niin kaikki sanoo eri aikoja (tosi lyhyitä et joku väitti 3 viikkoa liikaa ja joku sanoo et 10 viikkoa ja kaikkee siltä väliltä) et olis kiva tietää mistä toi tieto tulee että onko tutkittu vai onkse vaan pelottelua et kaikki vsrmasti implantoi hyvissä ajoin? Kellään antaa tietoo?


    • frettimies

      Et tarvitse välttämättä implanttia.

      Omalle tyttöfretille annettiin joku kiimanlopetus injektio kunnallisella eläinlääkärillä. Tämä on myös toimiva ratkaisu, mutta voidaan joutua uusimaan useamman kerran.

    • implanttinopeasti

      Fretille voi antaa myös hormonipistoksen, joka mainittiin tuossa ylempänä, mutta sen joutuu uusimaan vähintään vuosittain, yleensä myös useamman kerran vuodessa, ja fretin keho rasittuu hyvin paljon ylimääräisistä valeraskauksista. Tästä syystä suosittelen implanttia, jotta fretin keho toimisi normaalisti ja hormonitoiminta pysyisi ok tasolla.

      Kasvattajat eivät kyllä pidä frettejä kiimassa kuukausitolkulla, yleensä naaras astutetaan n. 2 viikon kuluttua kiiman alkamisesta. Tosiaan 5 viikon jälkeen kiiman kanssa ollaan jo todellakin riskivesillä.

      Onko naaraallasi mitään anemian oireita? Siitä löytyy tietoa mm. Suomen frettiliiton sivuilta.

    • cobhc15

      Nyt täällä tulee taas sellasta tekstiä, että huolettaa. Toki sen naarasfretin kiiman voi katkaista "hormonipiikillä", mutta siinä on erittäin iso riski sille, että tulee tulehdus. Jos frettiä ei ole tarkoitus astuttaa, niin ei kannata tuolla lähteä leikkimään. Ekalle fretille aikanaan annettiin tätä piikkiä, kun vaihtoehdot oli piikki tai leikkaus (implantti on vielä nykyäänkin aika uusi juttu freteille ja silloin sitä ei ollut edes tarjolla) ja sen piikin seurauksena kohtuun tuli märkivä tulehdus. Siinä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin leikata naaras, eli kohtu pois, mutta sen jälkeen oli onneksi kaikki ok. Nykyään kun voi laittaa implantin, niin ehdottomasti suosittelen sitä. Ja ei kannata maksaa ylimääräistä siitä "vahvemmasta" implantista, kun freteillä tätä on tutkittu vielä niin vähän aikaa ja monet ovat jo todenneet vaikutuksen riippuvan ihan muusta kuin implantin vahvuudesta. Eli perus suprelorin 4.7mg on mun suositus tässä vaiheessa.

      Ja ne eläinlääkärit. Vantaalla Tammiston Univetista löytyy Pilvi Lassila, joka on varmasti Suomen kokeneimpia eläinlääkäreitä frettien suhteen - itsellä vuodesta 1998 kokemusta. Porvoosta Gisle Sjöberg on monen luottoeläinlääkäri, Espoosta Arkki (näillä ei into riitä ihan päivittää tietoutta, mutta on kyllä vuosien kokemus freteistä), Johanna Raulio on myös kouluttanut frettieläinlääkäreitä ja on eksoottisiin perehtynyt. On myös muita, mutta luonnollisesti en suosittele niitä, joista minulla ei hyvää henk.koht. kokemusta ole - jos varaatte jonnekin ajan, niin kysykää ehdottomasti että osaavat hoitaa frettejä, niin ei tule pettymyksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe