Finlandssvenskarna har länge ansetts ha en mycket starkare ställning än sverigefinnarna. Men den ökade individualiseringen och språkförlusten inom Svenskfinland försvagar minoritetens ställning, visar ÅA-boken ”Land, språk och socialt kapital”.
– Den finlandssvenska identiteten är svag i många tvåspråkiga familjer, särskilt i södra Finland. Den självklara identifikationen med det finlandssvenska ser ut att minska för varje generation. Individualismen har lett till att färre känner att de personligen behöver ta något ansvar för svenskans framtid, säger Susan Sundback, professor i sociologi vid Åbo Akademi.
Den finlandssvenska identiteten är svag
71
161
Vastaukset
- Instämmerhelt
Bland finlandssvenskar håller svenskan på att bli ett språk man använder mest privat.
- dåblirjagarg
Jag har aldrig känt något större behov att påpeka att jag är svenskspråkig finländare utom då någon försöker begränsa min rätt att tala mitt modersmål offentligt med familjen och vänner.
- kallafakta
dåblirjagarg kirjoitti:
Jag har aldrig känt något större behov att påpeka att jag är svenskspråkig finländare utom då någon försöker begränsa min rätt att tala mitt modersmål offentligt med familjen och vänner.
Självklart försöker man i en tvåspråkig familj värna om det svenska språket.Det är bara inte det lättaste när vardagen till största delen måste levas på finska.
- språkbruk
kallafakta kirjoitti:
Självklart försöker man i en tvåspråkig familj värna om det svenska språket.Det är bara inte det lättaste när vardagen till största delen måste levas på finska.
När man sätter sig ner med en bunt uppsatser om olika aspekter på finlandssvenskheten ser man vilka svaga färdigheter i att uttrycka sig på svenska en del av dessa finlandssvenska elever har. De har en finlandssvensk identitet, men kan inte uttrycka sig korrekt på svenska.
- faktaaa
kallafakta kirjoitti:
två av tre svenskspråkiga i huvudstadsregionen år 2008 uppgav att de behärskade finska fullständigt eller nästan fullständigt,
- realisten
faktaaa kirjoitti:
två av tre svenskspråkiga i huvudstadsregionen år 2008 uppgav att de behärskade finska fullständigt eller nästan fullständigt,
I huvudstadregionen och annars också i södra Finland är det nog ett MÅSTE att kunna finska om man vill arbeta och få lön.
- tvåspråkigfamilj
dåblirjagarg kirjoitti:
Jag tycker det räcker att man är svenskspråkig finländare.Inte är det någon större skillnad om man talar svenska eller finska,som människa har man samma värde.
- KonstigaFinlandsvenskor
I Sverige upplever man en mindre konflikt mellan majoriteten och minoriteten.
Sverigefinnarna identifierar sig i högre grad med majoriteten än vad finlandssvenskarna gör.- attundraöver
Jännä tutkimustulos yllä oleva havainto että:
- Ruotsissa koetaan pienempää ristiriitaa/konfliktia enemmistön ja vähemmistön kesken.
- Ruotsinsuomalaiset kokevat suurempaa yhteenkuuluvaisuutta enemmistön kanssa verrattuna suomenruotsalaisiin.
Aika meidän suomenruotsalaisten katsoa peiliin miksi moinen eroavaisuus? - eionglemaa
attundraöver kirjoitti:
- Ruotsissa koetaan pienempää ristiriitaa/konfliktia enemmistön ja vähemmistön kesken.
- Ruotsinsuomalaiset kokevat suurempaa yhteenkuuluvaisuutta enemmistön kanssa verrattuna suomenruotsalaisiin.
Aika meidän suomenruotsalaisten katsoa peiliin miksi moinen eroavaisuus?En ymmärrä, miksi erityisesti pitäisi tuntea voimakasta yhteenkuuluvuutta valtaväestön kanssa, ja jos näin ei ole, identiteetti olisi muka heikko. Ruotsinsuomalaisilla on ehkä on suuri tarve samastua valtaväestöön, koska he ovat siirtolaisia. Surut taas ovat tämän maan pitkäaikaisia asukkaita, jotka saattavt aika-ajoin käydä keskustelua siitä, onko kielellinen identiteetti riittävä tms. Ihan normaalia funtsintaa hyvinvointivaltiossa.
- Eipäseiongelmaakaan
eionglemaa kirjoitti:
En ymmärrä, miksi erityisesti pitäisi tuntea voimakasta yhteenkuuluvuutta valtaväestön kanssa, ja jos näin ei ole, identiteetti olisi muka heikko. Ruotsinsuomalaisilla on ehkä on suuri tarve samastua valtaväestöön, koska he ovat siirtolaisia. Surut taas ovat tämän maan pitkäaikaisia asukkaita, jotka saattavt aika-ajoin käydä keskustelua siitä, onko kielellinen identiteetti riittävä tms. Ihan normaalia funtsintaa hyvinvointivaltiossa.
"Sverige upplever man en mindre konflikt mellan majoriteten och minoriteten."
Yeps, on ihan hyvä ja luonollista että suomenruotsalais vähemmistö saa aikaan enemmän konflikteja enemmistön kanssa, verrattuna Ruotsissa asuviin vähemmistöihin.
Bravooo se pikku ero. - Finlandärvårtfosterland
attundraöver kirjoitti:
Aika meidän suomenruotsalaisten katsoa peiliin miksi moinen eroavaisuus?Sverigefinnarna har kanske litet komplex,känner att de inte riktigt "duger " om de vill vara "finnar " i Sverige.Sådana problem har vi svenskspråkiga finländare inte.
- suruissa
attundraöver kirjoitti:
Aika meidän suomenruotsalaisten katsoa peiliin miksi moinen eroavaisuus?Jotain vikaa niissä on.
- Copypaste
Finlandärvårtfosterland kirjoitti:
Sverigefinnarna har kanske litet komplex,känner att de inte riktigt "duger " om de vill vara "finnar " i Sverige.Sådana problem har vi svenskspråkiga finländare inte.
"Sverige upplever man en mindre konflikt mellan majoriteten och minoriteten."
Yeps, on ihan hyvä ja luonollista että suomenruotsalais vähemmistö saa aikaan enemmän konflikteja enemmistön kanssa, verrattuna Ruotsissa asuviin vähemmistöihin.
Bravooo se pikku ero.
- eeeeehhhhhhhhh
No sieltä se tuli, suruilla on heikko identiteetti.
Jos ihmisellä on heikko identiteetti niin se lienee lähinnä psykiatrinen ongelma.
Sen sijaan väite että osalla Suomen ruotsinkielisistä olisi heikko suomenruotsalainen identiteetti pitää varmasti paikkansa. Miten se kovin vahvaksi voisi kehittyäkään jos sekä koti että ympäristö ovat pääosin suomenkielisiä.
Vaan voihan sitä kuitenkin olla täysin kaksikielinen omaamatta erityistä suomenruotsalaista identiteettiä. Ei kielitaito mitään "identiteettiä" edellytä eikä luo!! Sitä paitsi niitä sosiaalisia, kulttuurillisia ja kielellisiä identiteteettejä voi olla vaikka kunka paljon erilaisia.
Minä ainakin tiedän erittäin hyvin kuka minä olen. Minä tunnen oman kulttuurini jossa olen kasvanut, tiedän mihin sosiaaliseen ryhmään kuulun ja tunnen sen kanssa vahvaa yhteenkuuluvaisuutta. Minulle ei myöskään ole epäselvää mikä on ensimmäinen kieleni.
Mitä sitä- hehhehehehehee
Ankdam kirjoitti:
Jos ihmisellä on heikko identiteetti niin se lienee lähinnä psykiatrinen ongelma.
Sen sijaan väite että osalla Suomen ruotsinkielisistä olisi heikko suomenruotsalainen identiteetti pitää varmasti paikkansa. Miten se kovin vahvaksi voisi kehittyäkään jos sekä koti että ympäristö ovat pääosin suomenkielisiä.
Vaan voihan sitä kuitenkin olla täysin kaksikielinen omaamatta erityistä suomenruotsalaista identiteettiä. Ei kielitaito mitään "identiteettiä" edellytä eikä luo!! Sitä paitsi niitä sosiaalisia, kulttuurillisia ja kielellisiä identiteteettejä voi olla vaikka kunka paljon erilaisia.
Minä ainakin tiedän erittäin hyvin kuka minä olen. Minä tunnen oman kulttuurini jossa olen kasvanut, tiedän mihin sosiaaliseen ryhmään kuulun ja tunnen sen kanssa vahvaa yhteenkuuluvaisuutta. Minulle ei myöskään ole epäselvää mikä on ensimmäinen kieleni.
Mitä sitäMitäs turhia miettimään.
hehhehehehehee kirjoitti:
Mitäs turhia miettimään.
Enpä minä mietikään mutta nefeä nuo identititeettiasiat pähkäillyyttää jatkuvasti. Nefehän väittää että kielen opiskelu muuttaa ihmisen identiteetin.
Täysin järjetön ajatus mutta sopii tyyliin.- besynnerligt
Ankdam kirjoitti:
Enpä minä mietikään mutta nefeä nuo identititeettiasiat pähkäillyyttää jatkuvasti. Nefehän väittää että kielen opiskelu muuttaa ihmisen identiteetin.
Täysin järjetön ajatus mutta sopii tyyliin.Varför har neffena sådan otroliga bekymmer om oss svenskspråkiga,om vår identitet,om hur vi lever (våra matvanor ) hemspråk osv.
- ÅAochÅU
besynnerligt kirjoitti:
Varför har neffena sådan otroliga bekymmer om oss svenskspråkiga,om vår identitet,om hur vi lever (våra matvanor ) hemspråk osv.
De kan du fråga Åbo Akadems professor eller Åbounderättelsens redaktörer som skriver om finlandsvenskarnas identitet problem och problem med majoriteten I Finland.
- Trotjänare
Ankdam kirjoitti:
Täysin järjetön ajatus mutta sopii tyyliin.Ajatuspaja Magma on julkaissut teoksen "På spaning efter den nya finlandssvenska identiteten". (Utgivare: Finlands svenska tankesmedja Magma www.magma.fi Magma-studie 3 • 2012)
I denna studie skrive Dr. Camilla Kovero om ”den svenska skolans centrala betydelse för barnens och ungdomarnas språkliga och kulturella identitet. Oberoende av om ungdomarna kommer från enspråkigt svenska hem, från tvåspråkiga hem, från enspråkigt finska hem eller från immigranthem har den svenska skolan avgörande betydelse för hur barnen väljer att identifiera sig språkligt. En sammanfattning av resultaten gör det möjligt att lyfta fram en bild av svenska språkets framtida ställning och att synliggöra tänkbara karakteristika i finlandsvenska identiteter. Sammanfattningsvis, den framtida bilden är komplex och visar att de karakteristiska språkliga kännetecknen för den svenskspråkiga minoriteten i Finland ser ut att bli allt diffusare. Samtidigt ser man även tecken på att ungdomarna ser positivt på att föra svenska språket vidare till sina barn.” - haaahhaaaa
ÅAochÅU kirjoitti:
De kan du fråga Åbo Akadems professor eller Åbounderättelsens redaktörer som skriver om finlandsvenskarnas identitet problem och problem med majoriteten I Finland.
No niin juuri
ÅAochÅU kirjoitti:
"De kan du fråga Åbo Akadems professor eller Åbounderättelsens redaktörer som skriver om finlandsvenskarnas identitet problem och problem med majoriteten I Finland."
Vad då för problem? För vem är någons identitet ett problem och varför? Man har forskat i olika identiteter men ingen har mej veterligen talat om några problem.- IngaProblem
Ankdam kirjoitti:
"De kan du fråga Åbo Akadems professor eller Åbounderättelsens redaktörer som skriver om finlandsvenskarnas identitet problem och problem med majoriteten I Finland."
Vad då för problem? För vem är någons identitet ett problem och varför? Man har forskat i olika identiteter men ingen har mej veterligen talat om några problem."Finlandssvenskarna har länge ansetts ha en mycket starkare ställning än sverigefinnarna. Men den ökade individualiseringen och språkförlusten inom Svenskfinland försvagar minoritetens ställning, visar ÅA-boken ”Land, språk och socialt kapital”.
Visserligen "språkförlusten inom Svenskfinland försvagar minoritetens ställning" är ju int problem för Ankdam:-) IngaProblem kirjoitti:
"Finlandssvenskarna har länge ansetts ha en mycket starkare ställning än sverigefinnarna. Men den ökade individualiseringen och språkförlusten inom Svenskfinland försvagar minoritetens ställning, visar ÅA-boken ”Land, språk och socialt kapital”.
Visserligen "språkförlusten inom Svenskfinland försvagar minoritetens ställning" är ju int problem för Ankdam:-)Språkförlusten är ett problem, mycket sorgligt faktist men nu gällde diskussionen identitet. Knappast kan någons identitet vara ett problem för någon.
Om svenska språket i Finland går starkt tillbaka och den finlandssvenska kulturen försvagas så leder det självfallet till svagare finlanddsvensk självidentifikation men att identiteten skulle vara problemet tycker jag inte, den är ju en följd, inte skälva problemet.
Å andra sidan kan hotet av tillbakagång istället stärka behovet överlevnad och samtidigt även identiteten. Less is more.
Själv tycker jag mig märka just sådana symtom hos mej själv.- utrotningshotad
Ankdam kirjoitti:
Språkförlusten är ett problem, mycket sorgligt faktist men nu gällde diskussionen identitet. Knappast kan någons identitet vara ett problem för någon.
Om svenska språket i Finland går starkt tillbaka och den finlandssvenska kulturen försvagas så leder det självfallet till svagare finlanddsvensk självidentifikation men att identiteten skulle vara problemet tycker jag inte, den är ju en följd, inte skälva problemet.
Å andra sidan kan hotet av tillbakagång istället stärka behovet överlevnad och samtidigt även identiteten. Less is more.
Själv tycker jag mig märka just sådana symtom hos mej själv.Desto mera som man läser neffenas spådomar om snabbt försvinnande av finlandssvenskan,desto viktigare känns vårt modersmål för de flesta av oss svenskspråkiga.
- identitetenärsvag
Ankdam kirjoitti:
Språkförlusten är ett problem, mycket sorgligt faktist men nu gällde diskussionen identitet. Knappast kan någons identitet vara ett problem för någon.
Själv tycker jag mig märka just sådana symtom hos mej själv."– Den finlandssvenska identiteten är svag i många tvåspråkiga familjer, särskilt i södra Finland. Den självklara identifikationen med det finlandssvenska ser ut att minska för varje generation.
Individualismen har lett till att färre känner att de personligen behöver ta något ansvar för svenskans framtid, säger Susan Sundback, professor i sociologi vid Åbo Akademi." - ÅAprofessorSpådom
utrotningshotad kirjoitti:
Desto mera som man läser neffenas spådomar om snabbt försvinnande av finlandssvenskan,desto viktigare känns vårt modersmål för de flesta av oss svenskspråkiga.
"Individualismen har lett till att färre känner att de personligen behöver ta något ansvar för svenskans framtid, säger Susan Sundback, professor i sociologi vid Åbo Akademi."
- attundraöver
ÅAprofessorSpådom kirjoitti:
"Individualismen har lett till att färre känner att de personligen behöver ta något ansvar för svenskans framtid, säger Susan Sundback, professor i sociologi vid Åbo Akademi."
Instämmer helt med ÅA Professor Sundbacks analys som en tvåspråkig finlandsvensk identiteten förändras!
Tycker att SFP, Folktinget påskyndar att färre tvåspråkiga och svenskspråkiga vill ta ansvar för svenskan - tyvärr så!
Största bekymmer för SFP och Folktinget tycks vara att få hela Finlands Finska befolkningen att vara klart tvåspråkigt! Helt absurt! attundraöver kirjoitti:
Instämmer helt med ÅA Professor Sundbacks analys som en tvåspråkig finlandsvensk identiteten förändras!
Tycker att SFP, Folktinget påskyndar att färre tvåspråkiga och svenskspråkiga vill ta ansvar för svenskan - tyvärr så!
Största bekymmer för SFP och Folktinget tycks vara att få hela Finlands Finska befolkningen att vara klart tvåspråkigt! Helt absurt!"Största bekymmer för SFP och Folktinget tycks vara att få hela Finlands Finska befolkningen att vara klart tvåspråkigt! Helt absurt!"
Ids int prata skit! SFP har en åsikt om undervisningen i svenska, det är allt. Det att SFP aktivt skulle börja jobba mot svenskundervisningen skulle däremot vara mer än absurt!
Nice try!- Nicetry
Ankdam kirjoitti:
"Största bekymmer för SFP och Folktinget tycks vara att få hela Finlands Finska befolkningen att vara klart tvåspråkigt! Helt absurt!"
Ids int prata skit! SFP har en åsikt om undervisningen i svenska, det är allt. Det att SFP aktivt skulle börja jobba mot svenskundervisningen skulle däremot vara mer än absurt!
Nice try!""Individualismen har lett till att färre känner att de personligen behöver ta något ansvar för svenskans framtid, säger Susan Sundback, professor i sociologi vid Åbo Akademi."
- Vasabladet
Ankdam kirjoitti:
"Största bekymmer för SFP och Folktinget tycks vara att få hela Finlands Finska befolkningen att vara klart tvåspråkigt! Helt absurt!"
Nice try!"Färre tar ansvar för svenskans framtid"
- OBSdebatt
Ankdam kirjoitti:
Nice try!"Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte är det minsta oroad över svenskan, säger Maarit Feldt-Ranta (SDP)"
- X3mNews
Ankdam kirjoitti:
Nice try!"Susan (ÅA) anser att individualismen gjort att färre anser att de måste ta ansvar för svenskans ställning. Som exempel ger hon Alexander Stubb - en man som gärna pratar och står upp för svenskan, men som inte ser något problem i att sätta andra intressen före språket. Han skulle heller knappast visa upp en stark samhörighet med den enspråkigt svenska befolkningen i Finland."
- anncharlotte
Ankdam kirjoitti:
Nice try!Jag anser att det räcker att man inom sin egen familj tar ansvar för sitt modersmål,och så förstås begär svenskspråkig service av myndigheter som enligt lagen bör se till att man får tjänsterna på sitt modersmål.
anncharlotte kirjoitti:
Jag anser att det räcker att man inom sin egen familj tar ansvar för sitt modersmål,och så förstås begär svenskspråkig service av myndigheter som enligt lagen bör se till att man får tjänsterna på sitt modersmål.
Inte skadar det heller att belöna de privata aktörer som erbjuder service på svenska. Själv väljer jag alltid i mån av möjlighet butiker, cafeer, restauranger, entreprenörer m.m. där jag får tala svenska. Som betalande kund har jag ju möjligheten att välja.
- självklart
Ankdam kirjoitti:
Inte skadar det heller att belöna de privata aktörer som erbjuder service på svenska. Själv väljer jag alltid i mån av möjlighet butiker, cafeer, restauranger, entreprenörer m.m. där jag får tala svenska. Som betalande kund har jag ju möjligheten att välja.
Åtminstone alltid när det är fråga om "större affärer ",så väljer man såklart den firman där man får svenskspråkig service.
- tvåspråkig
Ankdam kirjoitti:
Vem bryr om språket bara produkter är bra.
Om reklam eller personalen pratar finska eller engelska spelar ingen roll. - husköptex
tvåspråkig kirjoitti:
Om reklam eller personalen pratar finska eller engelska spelar ingen roll.Ja,det är ju lätt att säga för den som är fullständigt tvåspråkig,alla är det inte,även om man nu klarar av vardagslivet på finska.
tvåspråkig kirjoitti:
Om reklam eller personalen pratar finska eller engelska spelar ingen roll.För det första så är du inte tvåspråkig, du kan svenska men inte ens särskilt bra. Jag har svårt att tro att någonsin skulle föredra svenskspråkig service.
Du har alltså ingen erfarenhet från eget land av att måsta välja service på ditt svagare språk.- karmeaa
besynnerligt kirjoitti:
Varför har neffena sådan otroliga bekymmer om oss svenskspråkiga,om vår identitet,om hur vi lever (våra matvanor ) hemspråk osv.
Se mädän kalan syönti on kyllä karmeaa
- mikäs.siinä
Kuten sanottu, muumiruotsi tulee häviämään.
- inteorolig
När då ?
- hehehehhehee
inteorolig kirjoitti:
När då ?
No koko ajan heikkenee.
hehehehhehee kirjoitti:
No koko ajan heikkenee.
Minä taas olen huomannut vahvoja viitteitä päinvastaisesta.
Uskon sitä paitsi olevani tässä asiassa asiantuntevampi kuin sinä.
Kerropa minkälaisiin huomioihin tai kokemuksiin perustat väitteesi että muumiruotsi olisi Suomesta häviämässä?- lklkkklakjkjk
hehehehhehee kirjoitti:
No koko ajan heikkenee.
Voi olla , että täysin ruotsinkielisten perheiden määrä vähenee, mutta kiinnostus ruotsin kieltä kohtaan kasvaa koko ajan; mitä enemmän pakkoruotsi on tapetilla negatiivisesti, sitä enemmän ruotsin kieltä opiskellaan jo lapsena. Kielikylpyyn ei ole koskaan ollut yhtä kovaa tunkua kuin nyt, ja kaksikieliset perheet ja myös ihan suomenkieliset laittavat lapsiaan ruotsinkielisiin kouluihin. Fiksu ihminen ymmärtää, että ruotsin osaaminen on selkeä etu työmarkkinoilla. Ensimmäiset kielikylvyn ja pitkän ruotsin luekeneet kirjoittivat muutama vuosi sitten yo:iksi, ja he puhuivat täysin sujuvaa ruotsia ja olivat muutenkin menestyneet kieliopinnoissaan.
lklkkklakjkjk kirjoitti:
Voi olla , että täysin ruotsinkielisten perheiden määrä vähenee, mutta kiinnostus ruotsin kieltä kohtaan kasvaa koko ajan; mitä enemmän pakkoruotsi on tapetilla negatiivisesti, sitä enemmän ruotsin kieltä opiskellaan jo lapsena. Kielikylpyyn ei ole koskaan ollut yhtä kovaa tunkua kuin nyt, ja kaksikieliset perheet ja myös ihan suomenkieliset laittavat lapsiaan ruotsinkielisiin kouluihin. Fiksu ihminen ymmärtää, että ruotsin osaaminen on selkeä etu työmarkkinoilla. Ensimmäiset kielikylvyn ja pitkän ruotsin luekeneet kirjoittivat muutama vuosi sitten yo:iksi, ja he puhuivat täysin sujuvaa ruotsia ja olivat muutenkin menestyneet kieliopinnoissaan.
propagandaa uskoakseni. kuten aina vähemmistöillä 10 tulee 1000 ja 1000 tulee miljoona ja hups keikkaa miljoona onkin helä världen
- onneksivähän_
libertas kirjoitti:
propagandaa uskoakseni. kuten aina vähemmistöillä 10 tulee 1000 ja 1000 tulee miljoona ja hups keikkaa miljoona onkin helä världen
Kommenttisi osoittaa ainoastaan yhden asian: olet täysin tietämätön ruotsin tilanteesta Suomessa tänä päivänä. Pelkäät ilmeisesti kaiken lisäksi koko ajan, että ruotsinkielinen vie etusi. Onneksi teitä nefejä ei ole muualla kuin suomi24:ssä.
onneksivähän_ kirjoitti:
Kommenttisi osoittaa ainoastaan yhden asian: olet täysin tietämätön ruotsin tilanteesta Suomessa tänä päivänä. Pelkäät ilmeisesti kaiken lisäksi koko ajan, että ruotsinkielinen vie etusi. Onneksi teitä nefejä ei ole muualla kuin suomi24:ssä.
auts osuinko arkaan paikkaan; såri (:
- esimerrkejä
libertas kirjoitti:
auts osuinko arkaan paikkaan; såri (:
Niin, sulta jäi kertomatta, miten ruotsin kieli heikkenee koko ajan. Kerrotko pari konkreettista esimerkkiä, niin jatketaan sitten keskustelua ihan faktojen pohjalta.
esimerrkejä kirjoitti:
Niin, sulta jäi kertomatta, miten ruotsin kieli heikkenee koko ajan. Kerrotko pari konkreettista esimerkkiä, niin jatketaan sitten keskustelua ihan faktojen pohjalta.
min lilla vän lue kommentteja en jaksais niistä vääntää erikseen referaattia mutta edes baskin kielisillä ei ole mokomaa turhanpäiväistä identiteettikriisiä. se että ruotsin kielen markkina-arvo heikkenee on rkp:een ja ahvenloisten törkeänkin kielirasismin syytä! titta på er själva, vi finner är oskyldiga.
- outoaeikö
libertas kirjoitti:
min lilla vän lue kommentteja en jaksais niistä vääntää erikseen referaattia mutta edes baskin kielisillä ei ole mokomaa turhanpäiväistä identiteettikriisiä. se että ruotsin kielen markkina-arvo heikkenee on rkp:een ja ahvenloisten törkeänkin kielirasismin syytä! titta på er själva, vi finner är oskyldiga.
baskinkielisillä ei ole identiteettikriisiä, mutta nettifennoilla on - miten selität tämän?
outoaeikö kirjoitti:
baskinkielisillä ei ole identiteettikriisiä, mutta nettifennoilla on - miten selität tämän?
öö jåhan oli taas älyllinen kuperkeikka ... sirkus ålantiko ?
- nefelle_
libertas kirjoitti:
öö jåhan oli taas älyllinen kuperkeikka ... sirkus ålantiko ?
voi olla, mutta sopii nefelle
- ÅAfakta
Ankdam kirjoitti:
Minä taas olen huomannut vahvoja viitteitä päinvastaisesta.
Uskon sitä paitsi olevani tässä asiassa asiantuntevampi kuin sinä.
Kerropa minkälaisiin huomioihin tai kokemuksiin perustat väitteesi että muumiruotsi olisi Suomesta häviämässä?"– Den finlandssvenska identiteten är svag i många tvåspråkiga familjer, särskilt i södra Finland. Den självklara identifikationen med det finlandssvenska ser ut att minska för varje generation.
Individualismen har lett till att färre känner att de personligen behöver ta något ansvar för svenskans framtid, säger Susan Sundback, professor i sociologi vid Åbo Akademi." ÅAfakta kirjoitti:
"– Den finlandssvenska identiteten är svag i många tvåspråkiga familjer, särskilt i södra Finland. Den självklara identifikationen med det finlandssvenska ser ut att minska för varje generation.
Individualismen har lett till att färre känner att de personligen behöver ta något ansvar för svenskans framtid, säger Susan Sundback, professor i sociologi vid Åbo Akademi."Det är förstås mycket beklagligt. Vad tycker du att vi borde göra åt saken? Har du några förslag?
men kan ni svenskena lämna det eviga tjatandet om eras finlandsvenska språket. helt galna. det finns ju där ute i världen livet att leva ! även på teckenspråk.
Jo jätte gärna, bara ni nätfennomaner slutar prata skit och annan goja om oss. Vi vill bara leva ifred och ha det bra, sluta anfalla oss så kommer ni inte att höra ett knyst från oss. Det är inte vi som utmanar, det är ni!
Ankdam kirjoitti:
Jo jätte gärna, bara ni nätfennomaner slutar prata skit och annan goja om oss. Vi vill bara leva ifred och ha det bra, sluta anfalla oss så kommer ni inte att höra ett knyst från oss. Det är inte vi som utmanar, det är ni!
bra och slut med tvångsvenskan ! sen ska kritiken mot er nästan tonas bort ...
- skyndapå
libertas kirjoitti:
bra och slut med tvångsvenskan ! sen ska kritiken mot er nästan tonas bort ...
Tyvärr har ju SFP inga "verktyg " i pakkoruotsifrågan nu,de sitter i oppositionen.Nu måste SSSregeringen göra slag i saken.
skyndapå kirjoitti:
Tyvärr har ju SFP inga "verktyg " i pakkoruotsifrågan nu,de sitter i oppositionen.Nu måste SSSregeringen göra slag i saken.
yes now or never
- TålaMig
Voisiko joku selttää minulle että miten kaksikielinen maa toimii ?
Jos on yksi ihminen molemmista kieliryhmistä niin kumman on osattava toisen kieltä - jos on puhuttava ?
Kysymys on hyvä mutta miksei siihen ole saatu vielä vastausta 2000 luvulla ?
Onko siis tarkoitus ettei kumpikaan ANNA PERIKSI ?- hyväkyssäri
Kumpi vaan voi käyttää toisen kieltä, ei siihen ole sääntöä. Jos kyse olisi pelkästä pakkoruotsin vastustuksesta, niin siinä tapauksessa ratkaisu olisi suht helppo tehdä enemmistön äänteen perusteella. Mutta kuten tässäkin ketjussa näkee, nefejen ongelmat ovat syvemmällä, koska he haluavat päästä vähemmistöstä kokonaan eroon. Heillä on 2000-luvulla ongelma sekä Ruotsin valtion että vähemmistön suhteen.
- svenskspråkigochnöjd
hyväkyssäri kirjoitti:
Kumpi vaan voi käyttää toisen kieltä, ei siihen ole sääntöä. Jos kyse olisi pelkästä pakkoruotsin vastustuksesta, niin siinä tapauksessa ratkaisu olisi suht helppo tehdä enemmistön äänteen perusteella. Mutta kuten tässäkin ketjussa näkee, nefejen ongelmat ovat syvemmällä, koska he haluavat päästä vähemmistöstä kokonaan eroon. Heillä on 2000-luvulla ongelma sekä Ruotsin valtion että vähemmistön suhteen.
När man läser vissa av inläggen här så verkar det nog som om finskspråkiga har problem med SIN identitet,den lider av att här finns människor som pratar svenska.(jo.pakkoruotsi kan slopas,inget tvång åt någon att läsa ett främmande språk )
- qrtqqt
svenskspråkigochnöjd kirjoitti:
När man läser vissa av inläggen här så verkar det nog som om finskspråkiga har problem med SIN identitet,den lider av att här finns människor som pratar svenska.(jo.pakkoruotsi kan slopas,inget tvång åt någon att läsa ett främmande språk )
Sinänsä aika mielenkiintoista, että 2000-luvulla joku kokee surut ongelmana. Tässä on kuitenkin ollut pitkä "rauhan" aika, jolloin Suomesta on tullut demokratia ja hyvinvointivaltio. En tiedä, miksi nefejen identiteettikriisi kohdistuu (nyt) suruihin. Musta tuntuu, että nefelle aina joku ihmisryhmä on ongelma joka tapauksessa.
- AttUndraÖver
svenskspråkigochnöjd kirjoitti:
Koko keskustelu lähti ÅboAkademin professorin kirjoittamasta uudesta kirjasta jolla ei mitään tekemistä suomenkielisten kanssa:)
Perspektiiviä peliin! - eiymmärrä_ei
AttUndraÖver kirjoitti:
Koko keskustelu lähti ÅboAkademin professorin kirjoittamasta uudesta kirjasta jolla ei mitään tekemistä suomenkielisten kanssa:)
Perspektiiviä peliin!Ai ei ole mitään tekemistä suomenkielisten kanssa?! Hänhän vertaa ruotsinsuomalaisiin (- osa heistä puhuu tietääkseni edelleen suomea). Mielestäni ongelma on nimenomaan tämä vertailu: miksi verrata siirtolaisia ja maan virallisen kielen puhujia ylipäänsä toisiinsa?!
- Finländare
AttUndraÖver kirjoitti:
Perspektiiviä peliin!Luulisi surujen keskustelevan asiasta mutta ei, fennot ovat aiheesta äärettömän kiinnostuneita ja tulevat pohtimaan sitä RKP:n palstalle. Miksi???
Hei fennot - who cares! Kaikenlaista voidaan tutkia ja ilmiöitä selitellä mutta teitä nefejä aiheen luulisi kiinnostavan vielä vähemmän kuin meitä tavis suruja. - sidubara
AttUndraÖver kirjoitti:
Perspektiiviä peliin!Tottapatotta.
åboAkadem on kirjallaan käynnistänyt keskustelun surujen keskuudessa halusivat ne tai ei.
Joo toki suomenkielisetkin osallistuu miten kukin haluaa, jos mielenkiintoo.
Fakta kai on että entistä vähäisempi määrä meitä ruotsinkielisiä/kaksikielisiä kiinnostaa fanaattinen ruotsinkielen puolustaminen tilanteessa kuin tilanteessa.
Arkena tilanteen mukaan hyvinkin käyttää suomea, ruotsia tai englantia niin who cares:) - Nettisuomal-nettifenno
sidubara kirjoitti:
Tottapatotta.
åboAkadem on kirjallaan käynnistänyt keskustelun surujen keskuudessa halusivat ne tai ei.
Joo toki suomenkielisetkin osallistuu miten kukin haluaa, jos mielenkiintoo.
Fakta kai on että entistä vähäisempi määrä meitä ruotsinkielisiä/kaksikielisiä kiinnostaa fanaattinen ruotsinkielen puolustaminen tilanteessa kuin tilanteessa.
Arkena tilanteen mukaan hyvinkin käyttää suomea, ruotsia tai englantia niin who cares:)Nimimerkki sidubara kirjoittaa: "Fakta kai on että entistä vähäisempi määrä meitä ruotsinkielisiä/kaksikielisiä kiinnostaa fanaattinen ruotsinkielen puolustaminen tilanteessa kuin tilanteessa."
Havainnossasi näyttäytyy selkeä realismi. Harmi vain, että ilmiö ei vielä esiinny RKP:n ylimmässä kerroksessa, sillä siellä sälytetään ruotsin kielen puolustaminen enemmistön harteille tältä vaadittavan kaikensorttisen pakkoruotsin muodossa, vaikka pakkoruotsi ei edes koske RKP:n kannattajia eikä sen vuoksi kuulu RKP:n yläkerroksen väelle. Kas näin tiukasti vaatimus tulee julki, kun Mikaela Nylander julistaa: "Tässä ei ole kyse pelkästä kouluaineesta, vaan maan kaksikielisyyden perustasta – Suomen ruotsinkielinen väestö on täysin riippuvainen kouluruotsin asemasta pakollisena kielenä." http://www.hs.fi/politiikka/a1376184581312".
Ankdam tässä ketjussa laskettelee 25.6.2015 18:33 näin: "Det att SFP aktivt skulle börja jobba mot svenskundervisningen skulle däremot vara mer än absurt!"
Absurdia, suorastaan ihraista on se, että RKP:n kellokkaat puuhastelevat vuosikymmenestä toiseen hyökkäävän aktiivisesti pakkoruotsin puolesta, vaikka asia ei edes koske sen kannattajia. Riittäisi hyvin, että RKP olisi siitä asiasta hiljaa kuin vesi sukassa ja harjoittaisi ainakin Ankdamin muodollisesti omaksumaa evvk-politiikkaa, "ei voi vähempää kiinnostaa" -asenteena. Juuri enempää miljoonat fennot ja nettifennot (svekolaisittain nefet, neffet) eli miljoonat suomenkieliset ja miljoonat suomenkieliset netinkäyttäjät eivät svekoilta ja nettisvekoilta (= nesveiltä) odotakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi694620Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1014075- 573643
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul382891Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!282643Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa612582- 522526
- 391957
- 471928
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2521786